Mon 13/06/2022 - 20:00 B10
Op 18 mei 2022 legde burgemeester Jo Brouns de eed af als Vlaams minister van Economie, Innovatie, Werk, Sociale Economie en Landbouw. Bijgevolg dient de gemeenteraad kennis te nemen van zijn verhindering om het ambt van burgemeester van Kinrooi verder uit te oefenen. Eerste schepen Wim Rutten treedt op als waarnemend burgemeester tot aan de nieuwe benoeming.
Ingevolge de verhindering van Jo Brouns als burgemeester door zijn benoeming als Vlaams minister heeft Wim (Wilhelmus Jacobus Joannes) Rutten het mandaat van waarnemend burgemeester opgenomen. Bij ministerieel besluit van 12 juni 2022 werd de heer Wim Rutten benoemd als waarnemend burgemeester ter vervanging van de verhinderde burgemeester. Op 13 juni 2022 legde de heer Wim Rutten de eed af als waarnemend burgemeester in handen van de gouverneur. De gemeenteraad dient hier kennis van te nemen.
Ingevolge de benoeming van de heer Jo Brouns als Vlaams minister werd de heer Wim (Wilhelmus Jacobus Joannes) Rutten, eerste schepen, benoemd tot waarnemend burgemeester. Bijgevolg is hij van rechtswege verhinderd als schepen. De gemeenteraad dient akte te nemen van deze verhindering.
Overeenkomstig artikel 49 van het Decreet Lokaal Bestuur dient de gemeenteraad zicht uit te spreken over de invulling van het opengevallen schepenmandaat ingevolge verhindering van de titularis van het schepenmandaat.
Ingevolge verhindering van rechtswege van de heer Wim Rutten als schepen, werd besloten om het opengevallen schepenmandaat in te vullen. Er dient te worden overgegaan tot verkiezing van een schepen op basis van een akte van voordracht.
Gelet op artikel 44 van het Decreet Lokaal Bestuur waarin wordt bepaald dat schepenen, voor ze hun mandaat aanvaarden, in de handen van de burgemeester en in openbare vergadering van de gemeenteraad de volgende eed afleggen: "Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen". De gemeenteraad neemt hier kennis van.
Goedkeuring samenwerkingsovereenkomst tussen ELZ Maasland en de gemeenten/OCMW's Kinrooi, Maaseik en Dilsen-Stokkem in het kader van de begeleiding van Oekraïense oorlogsvluchtelingen.
Marec D.V. roept bij schrijven van 5 mei 2022 op tot de algemene vergadering van 22 juni 2022 met de volgende agenda:
- Goedkeuring verslag vorige vergadering;
- Lezing en goedkeuring van het jaarverslag 2021;
- Bespreking en goedkeuring van de jaarrekening afgesloten per 31 december 2021;
- Lezing van het verslag van de commissaris-revisor;
- Kwijting aan de bestuurders en de commissaris-revisor;
- Benoeming commissaris-revisor boekjaren 2022-2023-2024.
Op basis van de bekomen documenten keurt de gemeenteraad de agendapunten van de algemene vergadering van Marec D.V. van 22 juni 2022 goed en mandateert de aangeduide vertegenwoordigers om op de vermelde algemene vergadering (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden) te handelen en te beslissen conform de beslissingen die door de gemeenteraad zijn genomen en verder al het nodige te doen voor de afwerking van de volledige agenda.
Bij schrijven van 8 mei 2022 van de “Intergemeentelijke zwembaden ‘Aquadroom’ Maaseik en ’De Haeg’ Dilsen-Stokkem” werden we op de hoogte gebracht van de algemene vergadering van 23 juni 2022 met de volgende agenda:
- Verslag dd. 16/12/2021;
- Jaarrekening en jaarverslag dienstjaar 2021;
- Verslag bedrijfsrevisor dienstjaar 2021;
- Verslag Raad van Bestuur dienstjaar 2021;
- Goedkeuring jaarrekening dienstjaar 2021;
- Kwijting bestuurders werking dienstjaar 2021.
Op basis van de bekomen documenten worden de agendapunten van de algemene vergadering van de “Intergemeentelijke zwembaden ‘Aquadroom’ Maaseik en ’De Haeg’ Dilsen-Stokkem” van 23 juni 2022 (of op iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden) goedgekeurd en de gemeentelijk vertegenwoordiger wordt gemandateerd om op de vermelde vergadering te handelen en te beslissen overeenkomstig het besluit van de gemeenteraad en verder al het nodige te doen voor afwerking van de volledige agenda.
Bij schrijven van Limburg.net van 27 april 2022 houdende de algemene vergadering op 22 juni 2022 wordt de volgende dagorde meegedeeld:
1) Goedkeuring van het verslag van de algemene vergadering van 15 december 2021
2) Aanduiding secretaris en stemopnemers (art. 38 statuten)
3) Jaarrekening en jaarverslag per 31 december 2021
4) Activiteitenverslag 2021
5) Kwijting aan de bestuurders (art. 454 DLB, art. 40 statuten)
6) Kwijting aan de commissaris (art. 454 DLB, art. 40 statuten)
7) Ontslag en benoeming bestuurder en adviserend bestuurder raad van bestuur (art. 20 statuten)
a. Mevrouw Ingrid Erlingen - bestuurder, wordt vervangen door de heer Koen Sleypen
b. De heer Tom Cox - adviserend bestuurder, wordt vervangen door de heer Jan Vangenechten
8) Benoeming leden en plaatsvervangers algemeen comité (art. 29)
a. De heer Guido Steurs vervangt de heer Fons Verwimp als plaatsvervanger voor de gemeente Tessenderlo voor het algemeen comité
b. Mevrouw Sofie De Waele vervangt de heer Guido Ector als effectieve afgevaardigde voor de stad Herk-de-Stad voor het algemeen comité
c. Mevrouw Mieke Loyens vervangt de heer Mathieu Eyken als plaatsvervanger voor de gemeente Riemst
9) Varia
Op basis van de bekomen documenten en toelichtingsnota werden de agendapunten van de algemene vergadering goedgekeurd en de aangeduide vertegenwoordiger gemandateerd om op de vermelde algemene vergadering (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden) te handelen en te beslissen conform de beslissingen die door de gemeenteraad zijn genomen en verder al het nodige te doen voor de afwerking van de volledige agenda.
Volgens artikel 24 van de overeenkomst betreffende de oprichting van de interlokale vereniging PG Kempen & Maasland moet het jaarverslag samen met de jaarrekening aan de gemeenteraden van de deelnemende gemeenten en aan de provincieraad van de provincie Limburg ter goedkeuring worden voorgelegd. Bij schrijven van 27 april 2022 vraagt de Provincie Limburg om het jaarverslag 2021 en de jaarrekening 2021 van de Interlokale vereniging PG Kempen & Maasland ter goedkeuring voor te leggen aan de gemeenteraad. Deze documenten werden goedgekeurd.
In het kader van artikel 56 §6 van het decreet lokaal bestuur wordt jaarlijks een rapportage gegeven van de gemeentelijke vertegenwoordigers in de adviesraden, samenwerkingsverbanden en verenigingen waarin de gemeente participeert.
Overeenkomstig artikel 303 §3 van het decreet lokaal bestuur rapporteert de algemeen directeur jaarlijks aan de gemeenteraad over de klachten ingediend tegen de gemeente. Op 1 juli 2019 keurde de gemeenteraad het klachtenreglement goed. Er werd overeenkomstig dit reglement een systeem van klachtenbehandeling opgezet, waarbij burgers via de website, maar ook fysiek via het onthaal, toegang hebben tot een klachtenformulier. Er werd kennis genomen van het klachtenregister (2021) door de gemeenteraad.
Dit reglement regelt de modaliteiten en procedures voor de toepassing van de gemeentelijke administratieve sancties naar aanleiding van overtredingen (nachtlawaai, sluikstorten, afval stoken, ...), die in politieverordeningen en reglementen strafbaar gesteld werden met dergelijke administratieve sancties. De wijziging behelst de herformulering van artikel 4 zodat duidelijk is dat niet enkel politieambtenaren, agenten van de politie en gemeenteambtenaren bevoegd zijn om vaststellingen te doen, maar ook de gewestelijke ambtenaren. De aanpassing gebeurt in het kader van het project van OVAM waarbij gewestelijke vaststellers ter beschikking worden gesteld van de gemeente om te handhaven op zwerfvuil.
Het gemeentebestuur van Kinrooi wil zijn huidige lokale servercluster vervangen door het een LAN2LAN concept, waarbij de lokale cliënt via een breedbandverbinding communiceert met de servers van de gemeente Kinrooi in het datacenter.
Dit heeft tal van voordelen op vlak van veiligheid en de bescherming van (privacygevoelige) gegevens.
Voor deze integratie wensen we in te stappen in de raamofferte van Cipal dv voor afname bij ciPort DC services.
De eenmalige investeringskost bedraagt € 33.592,02 incl. BTW en de maandelijkse beheerskost bedraagt vervolgens € 4.952,97 incl. BTW per maand.
Voor de gemeente en het OCMW Kinrooi dient er, volgens de beschikkingen van het Decreet Lokaal Bestuur van 22-12-2017, jaarlijks één geïntegreerde jaarrekening opgesteld te worden. Deze jaarrekening 2021 heeft een gecumuleerd budgettair resultaat van € 5.542.802 en een autofinancieringsmarge van € 664.785. De jaarrekening 2021 wordt aan de gemeenteraad voorgelegd ter definitieve vaststelling.
De gemeenteraad keurt de gratis grondafstand van de wegenis en groenbuffer van het bedrijventerrein Leuerbroek aan de gemeente Kinrooi goed.
De gemeenteraad keurt de ruilingsbelofte tussen de gemeente Kinrooi en Immo Goyens bvba goed.
De gemeenteraad gaat akkoord met de uitbreiding van de bebouwde kom op de N78 Venlosesteenweg Ophoven-Geistingen.
Het huishoudelijk reglement en tarievenreglement betreffende buurthuizen van 5 maart 2018 wordt vervangen door het besluit van heden 13 juni 2022.
Als gemeente krijgen we regelmatig aanvragen om PK, BK, EK en WK's te organiseren op het grondgebied van Kinrooi.
Als een lokale club dit wil organiseren, dient men vaak kosten te betalen aan federaties.
Ook voor de gemeente zijn deze initiatieven interessant in functie van city marketing.
Het voorstel is om enkel bij de organisatie van een PK, BK, EK en WK en indien voldaan wordt aan de voorwaarden, een subsidie toe te kennen met een maximum bedrag van 2500 euro.
Het Vlaamse Gewest en de gemeente Kinrooi wensen samen volgend project uit te voeren: “Efficient aanbrengen of vernieuwen van aan de bebouwde omgeving aangepaste verlichting langs gewestweg N73 Breeërsteenweg – deel tussen KP Kloosterstraat en KP Binnenweg”. In het kader van deze opdracht werd bijgevoegde samenwerkingsovereenkomst opgesteld tussen beide partijen waarin wordt overeengekomen dat het Vlaamse Gewest een forfaitair (niet-geïndexeerd) bedrag van €75.000,00 per km gewestweg betaalt. Dit bedrag dient als eenmalige en lokale tegemoetkoming aan de gemeente voor de kosten die verbonden zijn aan de plaatsing, het beheer, het elektriciteitsverbruik, het onderhoud en de eventuele vernieuwing van verlichting.
OVAM heeft een aanbod gedaan in het kader van de zwerfvuilproblematiek in Vlaanderen. Mede gefinancierd door de verpakkingssector (Fost Plus) zullen 30 handhavers bij de OVAM controleren op zwerfvuil. De looptijd van het project is van midden 2021 tot midden 2024.
In samenspraak met de lokale besturen wil de OVAM inzetten op handhaving van zwerfvuil via de GAS-reglementering. De lokale besturen kunnen gratis een beroep doen op een deel of geheel van het team handhavers zwerfvuil ter ondersteuning van een handhavingsactie inzake zwerfvuil.
Via patrouilles op het terrein (steeds per 2), ook ’s avonds en in het weekend, zal getracht worden overtreders op heterdaad te betrappen. Dit in nauwe samenwerking met de lokale besturen via een aanpak op maat om de prioriteiten te bepalen. Dit in overleg met de lokale GAS-vaststellers, de GAS-sanctioneringsambtenaar, de milieudienst en de lokale politie.
In zitting van 30 mei 2022 keurde het schepencollege de deelname aan het project reeds goed. De aanstelling van de gewestelijke vaststellers wordt hierbij goedgekeurd door de gemeenteraad.