Terug
Gepubliceerd op 20/06/2022

Besluit  Gemeenteraad

ma 13/06/2022 - 20:00

Goedkeuring huishoudelijk reglement en tarievenreglement van de gemeentelijke buurthuizen en evenemententerreinen

Aanwezig: Jacky Daemen, Voorzitter
Jo Brouns, Gemeenteraadsleden
Wim Rutten, Burgemeester wnd.
Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Anita Meerten, Schepenen
Marcel Dirkx, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Rob Dirkx, Niels Van Eygen, Carina Suylen, Günther Bongers, Wim Swennen, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Maddy Peeters, Gemeenteraadsleden
Marijke Clerx, Algemeen Directeur
Verontschuldigd: Ivo Vleeschouwers, Marion Sniekers, Esther Brands, Gemeenteraadsleden

De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet

Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;

Gelet op deel 2, titel V, hoofdstuk I, afdeling II en titel VII, hoofdstuk II van het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 285 en 286 en 330 betreffende de bekendmaking en het algemeen bestuurlijk toezicht;

Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;

Overwegende het bestaande huishoudelijk reglement en tarievenreglement betreffende buurthuizen zoals goedgekeurd tijdens de gemeenteraad van 5 maart 2018;

Overwegende dat er een nieuw dorpshuis gezet werd in Ophoven;

Overwegende dat het aangewezen is om een tarief aan te rekenen dat vergelijkbaar is met de andere buurthuizen/feestzalen;

Overwegende dat de verhuurvoorwaarden voor deze nieuwe locatie vastgelegd moet worden in dit reglement;

Gelet op het gunstig advies van de culturele raad d.d. 02.06.2022;

Overwegende dat het bestaande reglement van de buurthuizen vervangen wordt door het besluit van heden;

Publieke stemming
Aanwezig: Jacky Daemen, Jo Brouns, Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Anita Meerten, Marcel Dirkx, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Rob Dirkx, Niels Van Eygen, Carina Suylen, Günther Bongers, Wim Swennen, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Maddy Peeters, Marijke Clerx
Voorstanders: Jacky Daemen, Jo Brouns, Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Anita Meerten, Marcel Dirkx, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Rob Dirkx, Niels Van Eygen, Carina Suylen, Günther Bongers, Wim Swennen, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Maddy Peeters
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

BESLUIT:

Artikel 1.- Het huishoudelijk reglement en tarievenreglement betreffende buurthuizen van 5 maart 2018 wordt vervangen door het besluit van heden;

Artikel 2.- De gemeenteraad besluit om het huishoudelijk reglement en tarievenreglement voor de buurthuizen en de evenemententerreinen in de gemeente Kinrooi als volgt vast te leggen:

1. Buurthuizen: vergaderlokalen-feestzalen

Onderstaande gemeentelijke buurthuizen worden ter beschikking gesteld van verenigingen-instellingen-groeperingen om hun activiteiten te organiseren.

In enkele van deze buurthuizen (zie punt 2d.) kunnen privé personen een lokaal huren voor familiale activiteiten.

Lokalen-feestzalen

 

Lokaal

< 20

Lokaal

20-40

Feestzaal/ lokaal

40-100

Feestzaal

>100

keuken

De Borg

2

1

1

 

1 groot

De Hees

1

2

 

 

1 groot

Nelisveld

1

1

 

 

In lokaal

Refter school

 

 

 

1

1 groot

Dorpshuis

2

1

1

1

1 groot

1 klein

Ontmoeting

 

 

1

 

1 klein

De Schans

1

 

 

 

/

Zielderveld

 

1

 

 

1 klein

2. Activiteiten

De activiteiten die kunnen doorgaan in de lokalen worden ingedeeld in 4 categoriën:

a. Categorie 1: Vergaderingen

Vergaderingen, lessen, tentoonstellingen, muziekschool, zangkoor, dag- en avondateliers, knutselen en tekenen, bloedcollecten, koken,….                                                                                                                                         

b. Categorie 2: Activiteit met drank: Gesloten verenigingsactiviteiten en openbare activiteiten met enkel verkoop van drank-zonder inkomgeld

Ledenfeest, kinderkienen, 2° handsbeurzen, tentoonstelling knutselgroepen, paasfeest, kerstfeest, jaarlijks feest, paasanimatie, recepties,….                                                                                                               

c. Categorie 3: Activiteit met drank en spijs: Openbare verenigingsactiviteiten met verkoop van drank & spijs en/of met inkomgeld

Fietstochten, kienavonden, restaurantdagen, wandeltochten, wielerwedstrijden, moederdagontbijt, vaderdag BBQ, ontbijt, brunch, kerstmarkt, halloweentocht, Fuiven en bals[1],....        

d. Categorie 4: Familiale bijeenkomsten                      

Enkel in lokaal 2 en 3 van De Hees, Zielderveld en de feestzalen van De Borg en het Dorpshuis kunnen familiale samenkomsten, feesten georganiseerd worden door particulieren nl. begrafenis, communiefeest, huwelijk, zilveren en gouden bruiloft, familie reünie, verjaardagsfeesten[2], op pensioenstellingen, doopfeest

3. Reservatie

*De aanvrager richt zich tot de betreffende aangestelde zaalverantwoordelijke.

*Bij de aanvraag moeten de contactgegevens van een verantwoordelijke contactpersoon opgegeven worden.

*In overleg met de zaalverantwoordelijke kunnen reservaties vastgelegd worden:

-voor inwoners van de gemeente Kinrooi: maximum één jaar voorafgaand aan de activiteit

-voor niet-inwoners: maximum 4 maanden voorafgaand aan de activiteit 

*Wie eerst reserveert, heeft voorrang. Bij conflict volgt een overleg tussen de partijen. Indien er geen oplossing volgt zal het schepencollege/AGB hierover beslissen.

*Bij gelijktijdige aanvraag hebben gemeentelijke activiteiten voorrang.           

4. Afhalen sleutel

De sleutel kan, na afspraak, afgehaald worden bij de betreffende sleutelbeheerder. Bij verlies van de sleutel worden de onkosten voor de aanmaak van een nieuwe sleutel volledig aangerekend aan de vereniging- groepering-instelling-particulier (die de sleutel verloren heeft).

5. Drankverbruik

De gemeente verhuurt het lokaal naakt. De huurder moet zelf eventuele catering en drank voorzien.

De huurder moet rekening houden met een eventuele concessieovereenkomst die afgesloten werd door het AGB of de gemeente.

6. Kostprijs en betalingsmodaliteiten

6.1 Tarieven

De gemeentelijke lokalen worden verhuurd per dagdeel nl.:

Voormiddag: 7u00-12u00

Namiddag: 12u00-18u00

Avond: 18u00-einde

a. Tarieven per dagdeel

De Borg Kessenich, Kerkstraat …..

 

Lokaal< 20

Categorie 1

€ 3,00

 

Lokaal 20-40

Categorie 1

Categorie 2

Categorie 3

€ 4,00

€ 15,00

€ 30,00

feestzaal

Feestzaal 40-100

Categorie 1

Categorie 2

Categorie 3

Categorie 4

€ 5,00

€ 20,00

€ 40,00

€ 50,00

Extra aansluitend dagdeel voor opbouw en afbraak

Lokaal < 20

Lokaal 20-40

Lokaal 40-100

Ongeacht de soort activiteit: altijd categorie 1.

€ 3,00

€ 4,00

€ 5,00

De Hees Kessenich, Heesstraat….

Lokaal 2

Lokaal< 20

Categorie 1

Categorie 2

Categorie 3

Categorie 4

€ 3,00

€ 10,00

€ 20,00

€ 30,00

Lokaal 1 + 3

Lokaal 20-40

Categorie 1

Categorie 2

Categorie 3

Categorie 4

€ 4,00

€ 15,00

€ 30,00

€ 40,00

Extra aansluitend dagdeel voor opbouw en afbraak

Lokaal < 20

Lokaal 20-40

Ongeacht het soort activiteit: altijd categorie 1.

€ 3,00

€ 4,00

Nelisveld Kinrooi, Nelisveld 5

Lokaal 2

Lokaal< 20

Categorie 1

€ 3,00

Lokaal 1

Lokaal 20-40

Categorie 1

€ 4,00

Extra aansluitend dagdeel voor opbouw en afbraak

Lokaal < 20

Lokaal 20-40

Ongeacht het soort activiteit: altijd categorie 1.

€ 3,00

€ 4,00

Refter school Kinrooi, Nelisveld 5

 

Lokaal >100

Categorie 1

Categorie 2

Categorie 3

€ 5,00

€ 20,00

€ 40,00

Extra aansluitend dagdeel voor opbouw en opruimen

Lokaal >100

 

Ongeacht het soort activiteit: altijd categorie 1.

€ 5,00

 

Dorpshuis Ophoven, De Belder

Lokaal 1 & 2 boven

Lokaal< 20

Categorie 1

€ 3,00

Deel 1 feestzaal

Lokaal 20-40

Categorie 1

Categorie 2

Categorie 3

Categorie 4

€ 5,00

€ 15,00

€ 30,00

€ 60,00

Deel 2 feestzaal

Lokaal 40-100

Categorie 1

Categorie 2

Categorie 3

Categorie 4

€ 10,00

€ 25,00

€ 65,00

€ 90,00

Grote feestzaal

Lokaal >100

Categorie 1

Categorie 2

Categorie 3

Categorie 4

€ 15,00

€ 40,00

€ 95,00

€ 150,00

Extra aansluitend dagdeel voor opbouw en opruimen

Lokaal <20

Lokaal 20-40

Lokaal 40-100

Lokaal >100

Ongeacht het soort activiteit: altijd categorie 1.

€ 3,00

€ 5,00

€ 5,00

€ 5,00

Ontmoeting Molenbeersel, Smeetsstraat

 

Lokaal 40-100

Categorie 1

Categorie 2

Categorie 3

€ 5,00

€ 20,00

€ 40,00

Extra aansluitend dagdeel voor opbouw en opruimen

Lokaal 40-100

 

Ongeacht het soort activiteit: altijd categorie 1.

€ 5,00

 

Zielderveld Kinrooi, Natterveld

 

Lokaal 20-40

Categorie 1

Categorie 2

Categorie 3

Categorie 4

€ 4,00

€ 15,00

€ 30,00

€ 40,00

Extra aansluitend dagdeel voor opbouw en opruimen

Lokaal 20-40

 

Ongeacht het soort activiteit: altijd categorie 1.

€ 4,00

 

De Schans, Nelisveld

vergaderzaal

Lokaal< 20

Categorie 1

€ 3,00

 

b. speciale tarieven

Gemeentelijke activiteiten

gratis

Niet-inwoners van de gemeente Kinrooi

Tarief  x 2

Abonnementskorting bij minstens 50 reserveringen op jaarbasis

25% korting

6.2 Betalingsmodaliteiten

De factuur wordt door de gemeente Kinrooi of AGB opgestuurd aan de gebruiker.

De huurders die over een abonnement beschikken ontvangen jaarlijks één factuur.

7.  Afspraken mbt het gebruik/onderhoud van de lokalen

-De gebruiker is verplicht na gebruik:

De lokalen achter te laten zoals ze bij aankomst gevonden werden d.w.z.:

*de tafels af te wassen

*de tafels en stoelen terug te plaatsen in de oorspronkelijke opstelling (volgens plan)

*het servies en bestek na gebruik af te wassen en terug op te bergen op de juiste plaats

*de lichten te doven

*de verwarming uit te zetten

*het lokaal, de toiletten en de keuken op te ruimen, indien nodig te poetsen (borstelen en/of dweilen)

*na te gaan of er geen verderfelijke voedingswaren achtergelaten werden

*bij gebruik van materialen/medicijnen uit de EHBO-kist, melding maken aan de zaalverantwoordelijke

*het lokaal te controleren op gebreken en op de volledigheid van de inventaris

*sleutels terug te brengen bij de sleutelbeheerder, tenzij anders afgesproken.

*Klein afval dient in de vuilnisbak in het lokaal gedeponeerd te worden ( sorteren in PMD-zak, groene container of in de grijze container), groot afval dient mee naar huis genomen te worden. Zelf meegebrachte goederen moeten na iedere activiteit terug meegenomen worden uit het lokaal. Bij overdadig gebruik van de containers zullen we aparte kosten aanrekenen

-Voor, tijdens en na de activiteit mag er niet gerookt worden in het lokaal en aansluitende gebouwen.

-De vereniging dient zelf in te staan voor vaatdoeken en keukenhanddoeken.

-het is verboden om te overnachten in de lokalen.

8. Nalatigheden

 -Indien er nalatigheden/beschadigingen, waarvoor de gebruiker verantwoordelijk is, worden vastgesteld zullen de door het gemeentebestuur/AGB gemaakte kosten bij de vereniging verhaald worden. Het bedrag zal, door het college van burgemeester en schepenen/AGB worden vastgesteld.

- De zaalverantwoordelijke zal, na gebruik, oordelen of het lokaal al dan niet proper werd achtergelaten. Indien dit niet het geval is zullen de gedane kosten voor het schoonmaken aangerekend worden aan de huurder.

-Elke gebruiker is aansprakelijk voor gebeurlijke ongevallen tijdens de activiteit, bij het opbouwen en afbreken van nodig materiaal. Elke gedane schade moet door de vereniging of verantwoordelijk huurder vergoed worden.

-Het schepencollege/AGB kan verenigingen-groeperingen-instellingen en particulieren het gebruik van de lokalen te ontzeggen na nalatigheden.

-Alle in dit reglement niet voorziene gevallen worden door de zaalbeheerder, na overleg met het schepencollege/AGB, geregeld.

-bij wanbetaling kan slechts opnieuw gereserveerd worden na voldoening van openstaande facturen.

Artikel 3.- Evenemententerreinen

3.1 Tarief huur evenemententerreinen

Ophoven, Nagelstraat

verenigingen, organisaties en particulieren: 20 euro per dag waarop de activiteit doorgaat

Bastion

Verenigingen en organisaties: 100 euro per dag waarop de activiteit doorgaat

Particulieren: 125 euro per dag waarop de activiteit doorgaat

Ceremonies en evenementen die minder dan 4 uren duren: 20 euro

Gemeentelijke activiteiten zijn op beide terreinen gratis.

3.2 Reserveren terrein

De aanvraag tot reservatie van het terrein moet schriftelijk aangevraagd worden bij de dienst vrije tijd, Weertersteenweg 363/2 te 3640 Kinrooi.

Wie eerst reserveert, heeft voorrang. Bij conflict volgt een overleg tussen de partijen. Indien er geen oplossing volgt zal het schepencollege hierover beslissen.

Bij gelijktijdige aanvraag hebben gemeentelijke activiteiten voorrang.

3.3 Voorwaarden

-De aanvrager dient een vergunning voor openbare manifestatie aan te vragen en de richtlijnen van de dienst vrije tijd strikt na te leven m.b.t af te sluiten verzekeringen, eventueel rampenplan, ….

-De aanvrager is verantwoordelijk voor de opruimingswerken op en rond het terrein. Het terrein dient in oorspronkelijke staat terug achter gelaten te worden.

-Er mag geen schade worden aangebracht aan het openbaar domein.

-Er mogen geen piketten/andere voorwerpen in het wegdek of de stoep geslagen worden.

-Er mogen geen plastieken voorwerpen achter gelaten worden, er mag enkel gebruik gemaakt worden van organisch materiaal.

3.4 Nalatigheden

-Indien er nalatigheden/beschadigingen, waarvoor de gebruiker verantwoordelijk is, worden vastgesteld zullen de door het gemeentebestuur gemaakte kosten bij de huurder verhaald worden. Het bedrag zal, door het college van burgemeester en schepenen worden vastgesteld.

-Het schepencollege kan verenigingen-groeperingen-instellingen en particulieren het gebruik van het terrein ontzeggen na nalatigheden.

-Elke gebruiker is aansprakelijk voor gebeurlijke ongevallen tijdens de activiteit.

-Alle in dit reglement niet voorziene gevallen worden door het schepencollege geregeld.

-bij wanbetaling kan slechts opnieuw gereserveerd worden na voldoening van openstaande facturen.

3.5 Betalingsmodaliteiten

De factuur wordt door de gemeente Kinrooi na gebruik opgestuurd aan de gebruiker.

Artikel 4.- In toepassing van artikel 285 en 286 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 wordt dit besluit en de inhoud ervan bekendgemaakt op de webtoepassing van de gemeente en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur. 


[1] Fuiven en bals: aanvraag tot toestemming en voorwaarden richten aan college/AGB.

[2] extra voorwaarden: gebruik van glazen en geen bekers, vloer grondig reinigen, maximum capaciteit van de zaal mag niet overschreden worden.