Mon 05/06/2023 - 20:00 B10
Marec D.V. roept bij schrijven van 4 mei 2023 op tot de algemene vergadering van 21 juni 2023 met de volgende agenda:
1. Goedkeuring verslag vorige vergadering.
2. Lezing en goedkeuring van het jaarverslag 2022.
3. Bespreking en goedkeuring van de jaarrekening afgesloten per 31 december 2022.
4. Lezing van het verslag van de commissaris-revisor.
5. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris-revisor.
Op basis van de bekomen documenten keurt de gemeenteraad de agendapunten van de algemene vergadering van Marec D.V. van 21 juni 2023 goed en mandateert de aangeduide vertegenwoordigers om op de vermelde algemene vergadering (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden) te handelen en te beslissen conform de beslissingen die door de gemeenteraad zijn genomen en verder al het nodige te doen voor de afwerking van de volledige agenda.
Fluvius Limburg roept bij schrijven van 30 maart 2023 op tot de algemene vergadering van 27 juni 2023 met de volgende agenda:
1. Kennisneming van de documentatiebundel samengesteld overeenkomstig artikel 414 van het Decreet Lokaal Bestuur met betrekking tot de oprichting van de dienstverlenende vereniging s-Lim, bestaande uit:
- De grondige motiveringsnota.
- Het bestuursplan met een omschrijving van de maatschappelijke opdrachten en de daaraan verbonden wijze van dienstverlening, en met een beschrijving van de bestuurlijke organisatie van de dienstverlenende vereniging.
- Het ondernemingsplan voor een periode van zes jaar, met een omschrijving van de bedrijfsopdrachten, de financiële structuur en de in te zetten middelen, en de controlemogelijkheden op de uitvoering.
- Het ontwerp van de statuten.
2. Realisatie van een partiële splitsing door oprichting overeenkomstig de artikelen 12:8 en 12:74 en volgende van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (WVV) met betrekking tot de overgang van de deelneming van Fluvius Limburg in de coöperatieve vennootschap s-Lim, zoals vermeld onder het huidige artikel 3 A. 5. 5.5. van de statuten van Fluvius Limburg, conform het splitsingsvoorstel, naar de op te richten dienstverlenende vereniging s-Lim:
- Kennisneming van het splitsingsvoorstel (art. 12:75 WVV), van het omstandig verslag van de Raad van Bestuur (art. 12:77 WVV) en van het verslag van de Commissaris (art. 12:78 WVV) betreffende het voorstel tot partiële splitsing met betrekking tot de overgang van de deelneming van Fluvius Limburg in de coöperatieve vennootschap s-Lim, zoals vermeld onder het huidige artikel 3 A. 5. 5.5. van de statuten van Fluvius Limburg, naar de op te richten dienstverlenende vereniging s-Lim, met juridische, boekhoudkundige en fiscale uitwerking per 30 juni 2023. In voorkomend geval mededeling van eventuele belangrijke wijzigingen die zich in de activa en passiva van het vermogen van de betrokken entiteiten hebben voorgedaan sinds de datum van het splitsingsvoorstel.
De deelnemers kunnen één maand voor de Algemene Vergadering op de zetel van Fluvius Limburg kennis nemen van het splitsingsvoorstel, van voormelde verslagen en van de overige stukken bedoeld in de artikelen 12:75, 12:77, 12:78 en 12:80 WVV en kosteloos een kopie van deze stukken verkrijgen.
- Goedkeuring van:
• de partiële splitsing van de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg (partieel te splitsen vereniging) door oprichting van de dienstverlenende vereniging s-Lim met betrekking tot de overgang van de deelneming van Fluvius Limburg in de coöperatieve vennootschap s-Lim, zoals vermeld onder het huidige artikel 3 A. 5. 5.5. van de statuten van Fluvius Limburg, naar de op te richten dienstverlenende vereniging s-Lim, waarin de deelnemende gemeenten aandelen ontvangen en bijgevolg daartoe toetreden,
i. om de deelneming van Fluvius Limburg in de coöperatieve vennootschap s-Lim , zoals vermeld onder het huidige artikel 3.A.5. 5.5. van de statuten van Fluvius Limburg, over te brengen naar de nieuw op te richten dienstverlenende vereniging s-Lim omvattende alle activa en passiva en alle rechten (waaronder de samenwerkingsovereenkomsten tussen Fluvius Limburg en de toegetreden besturen) en plichten, niets uitgezonderd, noch voorbehouden, en dit op basis van een balans afgesloten op 31 december 2022, met inwerkingtreding per 30 juni 2023 en dit op basis van de ruilverhouding (voorlopige) van de balans afgesloten op 31 december 2022 en een definitieve ruilverhouding vastgesteld op de balans per 30 juni 2023.
ii. De overeenkomstige wijzigingen aan het eigen vermogen.
iii. De overeenkomstige schrapping van de deelneming van Fluvius Limburg in s-Lim cv.
• de statuten en het ontwerp van oprichtingsakte van de op te richten dienstverlenende vereniging s-Lim.
- Aanvaarding van de uittreding van de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg in s-Lim cv vanaf 30 juni 2023.
- Aanvaarding van de uittreding van de betrokken gemeenten uit de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg vanaf 30 juni 2023 voor de activiteit zoals omschreven in het huidige artikel 3. A.5. 5.5. van de statuten van Fluvius Limburg.
- Beslissing tot toetreding bij de dienstverlenende vereniging s-Lim vanaf 30 juni 2023.
- Benoeming van de bestuurders en de commissaris van de dienstverlenende vereniging s-Lim.
- Vaststelling van de noodzakelijke uitvoeringsmaatregelen en verlenen van de desbetreffende machtiging naar aanleiding van de besluitvorming omtrent de partiële splitsing en wijzigingen aan het eigen vermogen en inzonderheid verlening van machtiging aan de Raad van Bestuur met mogelijkheid tot subdelegatie om:
i. De verwezenlijking van de partiële splitsing door oprichting vast te stellen;
ii. De definitieve ruilverhouding in het kader van de partiële splitsing door oprichting vast te stellen op basis van de geactualiseerde netto actief-waarde van de partieel te splitsen vereniging per 30 juni 2023, berekend volgens de principes vastgelegd in het partiële splitsingsvoorstel en de bijzondere verslagen over het partiële splitsingsvoorstel, dit na revisorale controle van de cijfers per 30 juni 2023;
iii. Daartoe alle akten en stukken te tekenen, woonplaats te kiezen en alles te doen wat nodig of nuttig kan zijn;
iv. Alle formaliteiten te vervullen met betrekking tot de neerlegging en publicatie van de beslissingen van de Algemene Vergadering en de uitvoering van de partiële splitsing in de meest brede zin.
- Enkel indien de gemeente er voor opteert om geen deelnemer in de op te richten dienstverlenende vereniging s-Lim te zijn: beslissing tot uittreding onmiddellijk na de oprichting.
- Volmacht (met mogelijkheid van subdelegatie) aan de bestuurders van de dienstverlenende vereniging s-Lim tot uitvoering van de genomen besluiten.
- Verlenen van machtiging om de beslissing genomen in dit agendapunt bij authentieke akte te doen vaststellen, de statuten dienovereenkomstig vast te leggen en de vereniging op te richten/de oprichting vast te stellen.
- In voorkomend geval: instemming met de beslissing tot onmiddellijke uittreding van de gemeenten die daarvoor zouden opteren en het verlenen van machtiging om als deelnemer in de dienstverlenende vereniging s-Lim op een algemene vergadering op of rond 30 juni 2023 te beslissen over dergelijke uittredingen en machtiging om het nodige te doen n.a.v. dergelijke uittreding te verlenen (telkens met mogelijkheid van sub-delegatie).
3. Kennisneming verslagen van Fluvius Limburg van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2022.
4. Goedkeuring van de jaarrekening van Fluvius Limburg afgesloten op 31 december 2022 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
5. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgende WVV.
6. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurscomités en de commissaris van Fluvius Limburg met betrekking tot het boekjaar 2022.
7. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten.
8. Statutaire benoemingen.
9. Benoeming van een commissaris.
10. Statutaire mededelingen.
Op basis van de bekomen documenten werd goedkeuring verleend aan de agenda, partiële splitsing, statuten S-LIM DV en ontwerp oprichtingsakte, mandaat vertegenwoordiger van de algemene vergadering en werd de aangeduide vertegenwoordiger (Peter Nies met als plaatsvervanger Jo Brouns) gemandateerd om op de vermelde algemene vergadering (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden) te handelen en te beslissen conform de beslissingen die door de gemeenteraad zijn genomen en verder al het nodige te doen voor de afwerking van de volledige agenda.
Volgens artikel 24 van de overeenkomst betreffende de oprichting van de interlokale vereniging PG Kempen & Maasland moet het jaarverslag samen met de jaarrekening aan de gemeenteraden van de deelnemende gemeenten en aan de provincieraad van de provincie Limburg ter goedkeuring worden voorgelegd. Bij schrijven van 26 april 2023 vraagt de Provincie Limburg om het jaarverslag 2022 en de jaarrekening 2022 van de Interlokale vereniging PG Kempen & Maasland ter goedkeuring voor te leggen aan de gemeenteraad. Deze documenten werden goedgekeurd.
Met de oproeping dd. 3 mei 2023 van Landwaarts CVBA-SO werden de aandeelhouders uitgenodigd op een buitengewone algemene vergadering van de aandeelhouders die werd ingepland op 15 juni 2023 om 18u, en als alternatieve datum voor het geval op de eerste buitengewone algemene vergadering een onvoldoende quorum zou worden gehaald, 30 juni 2023, eveneens om 18u, met als volgende agenda:
1. Kennisname en bespreking van de hierna gemelde stukken waarvan de aandeelhouders tijdig en kosteloos op de zetel kennis hebben kunnen nemen en een kopie hebben kunnen ontvangen van:
2. Belangrijke wijzigingen in de activa en passiva van de over te nemen en de overnemende vennootschap overeenkomstig artikel 12:27 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen.
3. Besluit tot fusie door overneming overeenkomstig artikel 12:2 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen met uitgestelde werking per 30 juni 2023.
4. Vaststelling van de eigendomsoverdracht van het vermogen van de over te nemen vennootschap naar de overnemende vennootschap met uitgestelde werking per 30 juni 2023.
5. Vaststelling van de verwezenlijking van de vermogensvermeerdering in de overnemende vennootschap met uitgestelde werking per 30 juni 2023.
6. Wijziging van de statuten van de overnemende vennootschap overeenkomstig artikel 12:32 van het wetboek van vennootschappen en verenigingen.
7. Opdrachten aan het bestuursorgaan van de overnemende vennootschap tot uitvoering van de genomen besluiten.
8. Opdracht aan de ondergetekende notaris.
De buitengewone algemene vergadering van Landwaarts CVBA-SO moet beslissen over de goedkeuring van de fusie door overneming tussen Landwaarts CVBA-SO (als overgenomen vennootschap) en Kempisch Tehuis (als overnemende vennootschap). Deze fusie door overneming kadert binnen de hervorming van de sociale huisvestingssector en meer bepaald het decreet 9 juli 2021 houdende wijziging van diverse decreten met betrekking tot wonen en de vorming van de erkende woonmaatschappij voor het werkingsgebied Limburg.
Op basis van de bekomen documenten werden de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van Landwaarts CVBA-SO van 15 juni 2023 goedgekeurd en de aangeduide volmachtdrager(s) gemandateerd om op de vermelde algemene vergadering (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden) te handelen en te beslissen conform de beslissingen die door de gemeenteraad zijn genomen en verder al het nodige te doen voor de afwerking van de volledige agenda.
Met de oproeping dd. 28 april 2023 van cv Ons Dak werden de aandeelhouders uitgenodigd op een buitengewone algemene vergadering van de aandeelhouders die werd ingepland op 15 juni 2023 om 16.00 u, en als alternatieve datum voor het geval op de eerste buitengewone algemene vergadering een onvoldoende quorum zou worden gehaald, 30 juni 2023, eveneens om 16.00 u, met als volgende agenda:
1. Kennisname en bespreking van de hierna gemelde stukken waarvan de aandeelhouders tijdig en kosteloos op de zetel kennis hebben kunnen nemen en een kopie hebben kunnen ontvangen van:
a. Het gezamenlijk fusievoorstel, opgemaakt op 29 en 27 maart 2023 door de bestuursorganen van de betrokken vennootschappen, in toepassing van artikel 12:2 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen juncto artikel 12:24 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen, en neergelegd ter griffie van de ondernemingsrechtbank te Antwerpen, afdelingen Hasselt en Tongeren.
b. De bijzondere verslagen van de bestuursorganen van elk bij de fusie betrokken vennootschappen inzake de fusie door overneming, opgesteld overeenkomstig artikel 12:25 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen.
c. De verslagen van de commissarissen van elk bij de fusie betrokken vennootschappen met betrekking tot de fusie door overneming, opgesteld overeenkomstig artikel 12:26 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen.
d. De jaarrekeningen over de laatste drie boekjaren van elk van de bij de fusie betrokken vennootschappen.
e. De verslagen van de bestuursorganen en de verslagen van de commissarissen over de laatste drie boekjaren.
f. De tussentijdse cijfers afgesloten per 31 december 2022.
2. Belangrijke wijzigingen in de activa en passiva van de over te nemen en de overnemende vennootschap overeenkomstig artikel 12:27 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen.
3. Besluit tot fusie door overneming overeenkomstig artikel 12:2 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen met uitgestelde werking per 30 juni 2023.
4. Vaststelling van de eigendomsoverdracht van het vermogen van de over te nemen vennootschap naar de overnemende vennootschap met uitgestelde werking per 30 juni 2023.
5. Vaststelling van de verwezenlijking van de vermogensvermeerdering in de overnemende vennootschap met uitgestelde werking per 30 juni 2023.
6. Wijziging van de statuten van de overnemende vennootschap overeenkomstig artikel 12:32 van het wetboek van vennootschappen en verenigingen.
7. Opdrachten aan het bestuursorgaan van de overnemende vennootschap tot uitvoering van de genomen besluiten.
8. Opdracht aan de ondergetekende notaris.
De buitengewone algemene vergadering van cv Ons Dak zal moeten beslissen over de goedkeuring van de fusie door overneming tussen cv Ons Dak (als overgenomen vennootschap) en Kempisch Tehuis (als overnemende vennootschap). Deze fusie door overneming kadert binnen de hervorming van de sociale huisvestingssector en meer bepaald het decreet 9 juli 2021 houdende wijziging van diverse decreten met betrekking tot wonen en de vorming van de erkende woonmaatschappij voor het werkingsgebied Limburg.
Op basis van de bekomen documenten werden de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van cv Ons Dak van 15 juni 2023 goedgekeurd en de aangeduide volmachtdrager(s) gemandateerd om op de vermelde algemene vergadering (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden) te handelen en te beslissen conform de beslissingen die door de gemeenteraad zijn genomen en verder al het nodige te doen voor de afwerking van de volledige agenda.
Bij schrijven van Limburg.net van 9 mei 2023 houdende de algemene vergadering op 21 juni 2023 wordt de volgende dagorde meegedeeld:
1. Welkom door de voorzitter
2. Aanduiding secretaris en stemopnemers (art. 38 statuten)
3. Jaarrekening 2022 / Verslag van de raad van bestuur aan de aandeelhouders / Verslag van de commissaris (454 DLB, art. 40 statuten)
4. Activiteitenverslag 2022
5. Kwijting aan de bestuurders (art. 454 DLB, art. 40 statuten)
6. Kwijting aan de commissaris (art. 454 DLB, art. 40 statuten)
7. Aanduiding revisor voor boekjaren 2023-2025
8. Benoeming leden en plaatsvervangers raad van bestuur -> indien van toepassing
9. Benoeming leden en plaatsvervangers algemeen comité (art. 29 Statuten) - Wijziging stad Bilzen: Mevr. Maike Meijers, effectief afgevaardigde, wordt vervangen door Dhr. Pieter Nelissen
10. Varia
Op basis van de bekomen documenten en toelichtingsnota wordt voorgesteld om de agendapunten van de algemene vergadering goed te keuren en de aangeduide vertegenwoordiger (Wouter Simons) te mandateren om op de vermelde algemene vergadering (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden) te handelen en te beslissen conform de beslissingen die door de gemeenteraad zijn genomen en verder al het nodige te doen voor de afwerking van de volledige agenda.
Bij schrijven van 7 mei 2023 van de “Intergemeentelijke zwembaden ‘Aquadroom’ Maaseik en ’De Haeg’ Dilsen-Stokkem” werden we op de hoogte gebracht van de algemene vergadering van 22 juni 2023 met de volgende agenda:
- Verslag dd. 22/12/2022
- Jaarrekening + jaarverslag dienstjaar 2022
- Verslag bedrijfsrevisor dienstjaar 2022
- Verslag Raad van Bestuur dienstjaar 2022
- Goedkeuring jaarrekening dienstjaar 2022
- Kwijting Bestuurders werking dienstjaar 2022
- Aanduiding raadslid met raadgevende stem vanuit de Stad Dilsen-Stokkem per 01/07/2023
Op basis van de bekomen documenten wordt voorgesteld om de agendapunten van de algemene vergadering van de “Intergemeentelijke zwembaden ‘Aquadroom’ Maaseik en ’De Haeg’ Dilsen-Stokkem” van 22 juni 2023 (of op iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden) goed te keuren een de gemeentelijk vertegenwoordiger wordt gemandateerd om op de vermelde vergadering te handelen en te beslissen overeenkomstig het besluit van de gemeenteraad en verder al het nodige te doen voor afwerking van de volledige agenda.
De ‘interlokale vereniging sociale economie Maasland’, afgekort ‘IVSE Maasland, werd opgericht dd. 1 januari 2015 en is een intergemeentelijke samenwerking zonder rechtspersoonlijkheid. De jaarrekening en het inhoudelijk verslag 2022 werden goedgekeurd door de gemeenteraad.
In het kader van artikel 56 §6 van het decreet lokaal bestuur wordt jaarlijks een rapportage gegeven van de gemeentelijke vertegenwoordigers in de adviesraden, samenwerkingsverbanden en verenigingen waarin de gemeente participeert.
Overeenkomstig artikel 303 §3 van het decreet lokaal bestuur rapporteert de algemeen directeur jaarlijks aan de gemeenteraad over de klachten ingediend tegen de gemeente. Op 1 juli 2019 keurde de gemeenteraad het klachtenreglement goed. Er werd overeenkomstig dit reglement een systeem van klachtenbehandeling opgezet, waarbij burgers via de website, maar ook fysiek via het onthaal, toegang hebben tot een klachtenformulier. Er werd kennis genomen van het klachtenregister (2022) door de gemeenteraad.
Ingevolge artikel 39 van het decreet lokaal bestuur neemt de gemeenteraad een deontologische code aan. Deze werd goedgekeurd in zitting van 3 juni 2019. Openbare besturen moeten sinds dit voorjaar ook een deontologische commissie oprichten voor de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn. De deontologische commissie van de gemeenteraad is bevoegd voor de gemeenteraad inclusief haar voorzitter, het college van burgemeester en schepenen. De organisatie, werking en bevoegdheden van de commissie moeten uitgewerkt worden in de bestaande deontologische code. Op voorstel van VVSG wensen we hoofdstuk 7 'Naleving en handhaving van de deontologische code' integraal te vervangen.
De aangepaste deontologische code, opgenomen in het besluit, werd goedgekeurd.
Bij besluit van heden werd de deontologische code aangepast in die zin dat er een deontologische commissie wordt geïnstalleerd. Voor de invulling van deze commissie wordt per fractie één afgevaardigde en één plaatsvervanger voorgedragen. De raad stelt in deze beslissing de leden aan.
In de transitie naar één woonmaatschappij in Limburg, Wonen in Limburg, gaat een bijzondere aandacht uit naar het toewijzingssysteem van de sociale woningen. Vanaf 1 oktober 2023 geldt er een nieuw eenvormig toewijssysteem en waarin de bestaande regelgeving voor sociale huisvestingsmaatschappijen en sociale verhuurkantoren wordt geïntegreerd.
Een centrale rol wordt toebedeeld aan de toewijzingsraad. Er is een toewijzingsraad per werkingsgebied of per deelwerkingsgebied als de woonmaatschappij daarvoor kiest. In Limburg wordt geopteerd om met een toewijzingsraad per deelwerkingsgebied te werken. In dit besluit wordt de afgevaardigde en zijn/haar plaatsvervanger aangeduid.
De gecoördineerde jaarrekening 2022 van het Centraal Kerkbestuur Kinooi waaronder de kerkfabrieken Sint-Martinus Kessenich, Sint-Lambertus Geistingen, Sint-Leonardus Molenbeersel, Sint-Martinus Kinrooi en Sint-Servatius Ophoven ressorteren, werd ingediend in Religiopoint. Deze gecoördineerde jaarrekening sluit met een exploitatieoverschot van 96.154,29 euro en een investeringssaldo van €172.429,27 euro. De gemeente heeft een exploitatietoelage van 88.082,56 euro uitgekeerd en een investeringstoelage van 9.438,00 euro.
Deze gecoördineerde jaarrekening dient voor advies aan de gemeenteraad te worden voorgelegd.
De gemeenteraad d.d. 05-06-2023 heeft beslist de samenwerkingsovereenkomst betreffende de uitwisseling van kennis en dienstverlening inzake milieu en aanverwante thema’s met de provincie Limburg te ondertekenen.
Er werden een aantal nieuwe materialen aangekocht die nog niet in het uitleenreglement staan.
Tevens zijn er een aantal materialen die ondertussen niet meer in de uitleen zitten en toch nog opgenomen staan in het reglement.
Er zal enkel nog een forfaitair bedrag gevraagd worden wanneer we zien dat er niet gesorteerd werd bij het inleveren van de vuilnisbakken. De grijze restcontainers zullen niet meer apart aangerekend worden.