Terug
Gepubliceerd op 07/06/2023

Besluit  Gemeenteraad

ma 05/06/2023 - 20:00

Goedkeuring uitleenreglement en tarieven uitleendienst

Aanwezig: Jacky Daemen, Voorzitter
Wim Rutten, Burgemeester wnd.
Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Wim Swennen, Anita Meerten, Schepenen
Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Jo Brouns, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Günther Bongers, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Tamara Smolders, Gemeenteraadsleden
Marijke Clerx, Algemeen Directeur
Verontschuldigd: Carina Suylen, Maddy Peeters, Gemeenteraadsleden

De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:

Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;

Gelet op deel 2, titel V, hoofdstuk I, afdeling II en titel VII, hoofdstuk II van het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 285 en 286 en 330 betreffende de bekendmaking en het algemeen bestuurlijk toezicht;

Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;

Gelet op het decreet van 28 januari 1974 betreffende het cultuurpact;

Overwegende dat ons bestuur beschikt over een uitleendienst waar de socio-culturele verenigingen voor de organisatie van hun activiteiten bepaalde materialen kunnen ontlenen;

Overwegende dat het tot de bevoegdheid van de gemeenteraad hoort de tarieven voor de uitlening van materialen vast te stellen;

Overwegende dat het voor de goede gang van zaken nodig is een uitleenreglement op te stellen met daarin de voorwaarden waaronder het college van burgemeester en schepenen gemachtigd is de individuele uitleningen toe staan;

Publieke stemming
Aanwezig: Jacky Daemen, Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Wim Swennen, Anita Meerten, Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Jo Brouns, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Günther Bongers, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Tamara Smolders, Marijke Clerx
Voorstanders: Jacky Daemen, Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Wim Swennen, Anita Meerten, Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Jo Brouns, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Günther Bongers, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Tamara Smolders
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

BESLUIT:

Artikel 1.-  Voor de uitlening van materialen door de uitleendienst worden volgende vergoedingen vastgesteld:

 

 

 

 

 

1.

Afvalcontainers

 

  • Groene GFT-container, 120 liter

Gratis

  • Grijze container voor restafval, 240 liter

Gratis

  • Blauwe container van 240 liter voor PMD-afval

Gratis

  • Container glas

Gratis

  • Gele container van 240 liter voor papierafval

Gratis

  • Ijzeren containers

Gratis

v  Indien het afval (de inhoud) van de containers niet goed gesorteerd is wordt een forfaitair bedrag aangerekend.

10€ /container

v  Bij diefstal van de containers gelden volgende vergoedingen:

  • Container 240 l (grijze-blauwe-rode en gele)
  • Container van 120 liter (GFT)

 

75,00 EUR

50,00 EUR

2.

Rubberen beschermmatten

Gratis

3.

Elektrische verdeelkasten + materialen (verlengkabels)

Deze moeten zelf afgehaald worden op de technische dienst.

Gratis

4.

Halogeenlampen met bijhorende verlengkabels en beugels

Gratis

 

5.

Geluidsinstallatie

Deze moet zelf afgehaald worden op de technische dienst.

 

Per uitlening*

30,00 EUR

 

6.

Multimediaprojector

Deze moet zelf afgehaald worden op de technische dienst.

 

Per uitlening*

20,00 EUR

 

7.

Lichtinstallatie

Deze moet zelf afgehaald worden op de technische dienst.

 

Per uitlening*

20,00 EUR

8.

(*) Huurpijs voor de gezamlijke uitlening nrs. 6, 7 en 8

50,00 EUR

9.

Draagbare geluidsset met DVD

Deze moet zelf afgehaald worden op de technische dienst.

10,00 EUR

Per uitlening

 

10.

Projectiescherm

Dit moet zelf afgehaald worden op de technische dienst.

Gratis

11.

Kapstokken

Gratis

    12.

Nadaruitrusting

Gratis

13.

Podium (met bijhorende trappen),

Gratis

14.

Oprijhelling podium

Gratis

15.

Recyclingpaaltjes + touw

Gratis

16.

Rolstelling (moet door personeel TD opgebouwd worden): tijdig aanvragen

Gratis

17.

Tafels, stoelen, banken

Gratis

18.

Spintenten

Verenigingen van buiten Kinrooi: enkel indien de organisatie van het evenement voor een goed doel is.

Plaatsen van de spintenten dient verplicht via tentenbedrijf De Jong te gebeuren onder door hun te bepalen voorwaarden. Kosten dienen ook rechtstreeks aan het tentenbedrijf betaald te worden.

Reservatie van de spintenten kan enkel via de gemeentelijke uitleendienst.

Gratis

19.

Roosters BBQ Bastion

De roosters moeten zelf afgehaald worden en moeten proper terug afgeleverd worden.

Gratis

20.

Tentoonstellingsmateriaal

Gratis

21.

Vlaggenmasten

Gratis

22.

Vlaggen

Gratis

23.

Waterstandpijp: wordt geplaatst door de technische dienst van de gemeente

10 euro

24.

Verkeerkegels

Gratis

25.

Verlichtingsstatieven met dwarsbalk

Deze moeten zelf afgehaald worden op de technische dienst.

Gratis

26.

Rijbaan separator wit/rood: 150

Gratis

27.

Podium kampioenenhulde

Gratis

28.

Ijzeren roltrap

Gratis

 

De gemeentelijke diensten maken altijd gratis gebruik van de materialen

 

Artikel 2.- Door de gemeente Kinrooi worden volgende materialen en vormen van dienstverlening ter beschikking gesteld van de socio-culturele verenigingen:

1. Afvalcontainers

Dit zijn plastieken containers waarop een embleem is aangebracht zodat het afval kan gesorteerd worden. Het gesorteerde afval kan gratis opgehaald worden door de technische dienst:

PMD

blauwe container van 240 liter

Papier en karton

gele container van 240 liter

GFT

groene container van 120 liter.

Restafval.

grijze container van 240 liter

Container metaal

10 stuks

Container glas

1

*Indien het afval (de inhoud) van de containers niet goed gesorteerd is wordt een forfaitair bedrag van 10 euro aangerekend.

*Bij diefstal van de containers gelden volgende vergoedingen:

•Container 240 l (grijze-blauwe-rode en gele):75 euro

•Container van 120 liter (GFT):50 euro

2. Rubberen Beschermmatten

De uitleendienst beschikt over beschermmatten, verdeeld over 24 rollen.

Deze rollen kunnen d.m.v. een rolwagentje op- en afgerold worden.

De matten dienen zuiver en droog te zijn alvorens ze terug worden opgerold.

3. Elektrische verdeelkasten+ materialen

Er zijn elektrische verdeelkasten beschikbaar:

-2 verdeelkasten met een voeding van 63A/400V draagbaar

-1 verdeelkast met een voeding van 63A/400V op statief

-1 verdeelkast met een voeding van 32A/400V op statief

-4 verdeelkasten met een voeding van 32A/400V draagbaar

-2 verdeelkasten met een voeding van 16A/400V draagbaar

-1 verdeelkast met een voeding van 16A/400V op statief

-3 marktkasten met een voeding van 230A/230V (blauwe stekker)-verloopkabel

Tevens zijn een aantal kabels verkrijgbaar:

-3 kabels 63A, 50m

-1 kabel 63A, 60m

-3 kabels 32A, 50m

-2 kabels 32A, 20m

-1 kabel 16A, 40m

-2 kabels 16A, 30m 

-6 Haspels 25 m-220V

-5 Haspels 40 m-220V

-10 verlengkabels 10m met stekkerdoos 

4. Halogeenlampen

Er zijn 15 ledlampen, 7 bijbehorende beugels beschikbaar.

De hallogeenlampen dienen door de vereniging zelf te worden afgehaald op de technische dienst, na afspraak, bij de uitleendienst.

5. Geluidsinstallatie

De geluidsinstallatie bestaat uit:

  • -professionele mengtafel
  • -versterker
  • -dubbel cassettedeck
  • -dubbel cd-speler
  • -2 microfoons (met kabel) + 1 draadloos systeem met draadloze microfoon
  • -2 microfoonstatieven
  • -4 geluidsboxen van 300W met hoes (de boxen kunnen op een statief geplaatst worden)
  • -4 luchtgeveerde statieven
  • -2 flightcases voor de geluidsboxen + statieven
  • -geluidsboxkabels met connectoren:
    • lengte 25m: 4 stuks
    • lengte 10m: 2 stuks
    • 2 speaconbussen
    • 4 microfoonkabels van 10m
    • hoofdtelefoonAlle toestellen zijn volledig ingebouwd in flightcases.

Het huren van de geluidsinstallatie kan enkel na voorafgaandelijke ondertekening van een huurcontract op de technische dienst. Hierin worden ook alle verdere praktische afspraken gemaakt.

De huursom dient minstens 14 dagen voorafgaandelijk aan de verhuring betaald te worden aan de balie van het gemeentehuis tijdens de openingsuren*.

De geluidsinstallatie dient door de vereniging zelf te worden afgehaald op de technische dienst, na afspraak, bij de uitleendienst.

6. Multimediaprojector

De uitleendienst beschikt over een multimediaprojector die gebruikt kan worden voor voorstellingen, power-point presentaties, …. .

Alvorens de multimediaprojector te kunnen ontlenen dient er een huurcontract afgesloten te worden. Tevens dient, minstens 14 dagen op voorhand, de huursom betaald te worden aan de balie van het gemeentehuis tijdens de openingsuren*.

De multimedia-projector dient door de vereniging zelf te worden afgehaald op de technische dienst, na afspraak, bij de uitleendienst. 

7. lichtinstallatie

De uitleendienst beschikt over een lichtinstallatie die bestaat uit:

  • 8 lamphouders multipars zwart
  • 8 lampen
  • 2 showbars 4
  • 2 statieven
  • 2 kisten voor vervoer
  • 1 lite controller
  • 2 signaalkabels

Alvorens de lichtinstallatie te kunnen ontlenen dient er een huurcontract afgesloten te worden. Tevens dient, minstens 14 dagen op voorhand, de huursom betaald te worden aan de balie van het gemeentehuis tijdens de openingsuren*.

De lichtinstallatie dient door de vereniging zelf te worden afgehaald op de technische dienst, na afspraak, bij de uitleendienst. 

8. Gezamelijke uitlening geluidsinstallatie (nr. 5), multimediaprojector (nr. 6) en lichtinstallatie (nr. 7)

Bij gezamenlijke uitlening van de geluidsinstallatie, de multimediaprojector en de lichtinstallatie blijven de andere voorwaarden onverkort van toepassing (afsluiten huurcontract, betaling van de verlaagde huursom minstens 14 dagen op voorhand, de materialen zelf afhalen en terugbrengen).

9. Draagbare geluidsset met DVD

Compleet geluidssysteem in verrijdbare behuizing. Overal inzetbaar door ingebouwde accu.

Kenmerken:

-bevat dvd-speler

-speelt ook MP3, MP4, DiVX, etc…

-regelbaar echo effect

-SD/MMC kaartlezer voor het afspelen van bestanden op memory-kaart

-inclusief 2 microfoons en afstandsbediening

-werkt ca. 5 uur op volle accu

-gewicht: 25 kg

-afmetingen: 550 x 330 x290 mm

De draagbare geluidsset dient door de vereniging zelf afgehaald te worden op de technische dient, na afspraak, bij de uitleendienst.

Tevens dient, minstens 14 dagen op voorhand, de huursom betaald te worden aan de balie van het gemeentehuis tijdens de openingsuren*.

10. Projectiescherm Picture King op voet

  • oprolbaar
  • afm. 2,13 m  x 2,13 m

Het projectiescherm dient door de vereniging zelf te worden afgehaald op het gemeentehuis, na afspraak, bij de uitleendienst.

11. Kapstokken

Er zijn in totaal 3 kapstokken in voorraad met elk ± 50 haken.

12. Nadarbarelen

De uitleendienst beschikt over nadarbarelen van 2,50 m lang.

13. Podium

Er is 1 podium beschikbaar op de uitleendienst:

  • -verstelbaar podium met afmetingen: 54 anti-slipelementen van 2x1m met hoogte te verstellen tussen 0,60m en 1m.

Er zijn bijhorende trappen en een leuning beschikbaar.

Het podium mag enkel op verharde ondergrond aangebracht worden.

14. oprijhelling podium

Bestaande uit:

  • 2 podiumelementen
  • 2 poten van 0,20m
  • 4 telescopische insteekpoten van 0,37m tot 0,54m
  • 4 telescopische insteekpoten van 0,50m tot 0,80m
  • 2 telescopische insteekpoten van 0,60m tot 1,00m
  • 6 verbindingsklemmen om elementen met elkaar te verbinden
  • 12 leuningen van 1m breed en 1 m hoog
  • 1 oprijplaat

15. Recyclingpaaltjes + touw

Deze kunnen dienen voor het afscheiden\afbakenen van kleine oppervlaktes.

Het zijn twee keer 8 paaltjes die aan elkaar verbonden zijn met een touw van telkens 85 cm.

16. Stelling

De rolstelling heeft een werkhoogte van max.11,5 meter en een werkvloer van 2,5 m².

De stelling wordt opgebouwd en gedemonteerd door de gemeente zelf.  Alvorens deze stelling wordt uitgeleend, dient er eerst een uitleenovereenkomst ondertekend door beide partijen.

17. Tafels, stoelen en banken 

TAFELS

Er zijn plooitafels met een afmeting van:

  • 220 x 80 (+/- 40 stuks)
  • 120 x 75  (+/- 80 stuks)
  • 220 x 50 (+/- 40 stuks): biertafels
  • Staantafels 12 in karren van 4 en 11 losse tafels

De tafels worden geleverd op wagentjes.

STOELEN

-klapstoelen met een bruine PVC leuning en zitting (+/- 300 stuks): worden geleverd op wagentjes van 25 stuks.

-390 pvc stoelen zwart: worden geleverd op wagentjes van 30 stuks.

BANKEN

-banken inklapbaar: 80 stuks

De tafels en stoelen mogen enkel gebruikt worden op egale, verharde ondergrond.

18. Spintenten

 We hebben een spintent van 20m doorsnede en een spintent van 17m doorsnede.

Verenigingen van buiten Kinrooi: enkel indien de organisatie van het evenement voor een goed doel is.

De aanvraag tot ontlening van deze spintenten moet gebeuren via de gemeentelijke uitleendienst.

Plaatsen van de spintenten dient verplicht via tentenbedrijf De Jong te gebeuren onder door hun te bepalen voorwaarden. Kosten dienen ook rechtstreeks aan het tentenbedrijf betaald te worden.

19. Roosters BBQ Bastion

De roosters moeten zelf afgehaald worden en moeten proper terug afgeleverd worden.

20. Tentoonstellingsmateriaal

Tentoonstellingsborden

-48 houten borden met een oppervlakte 1.22m op 1.22 m en een hoogte van 70 cm vanaf de grond. Deze borden hangen aan tussenpalen door middel van een scharnier.

-15 kunststof borden met een oppervlakte van 1m op 2,50m aan elkaar monteerbaar met ijzeren profielen (4 bevestigingsmogelijkheden per profiel).

Tentoonstellingsbakken

De tentoonstellingsbakken zijn aan de bovenzijde voorzien van glas, en hebben een afmeting van 1.20 x 0.60 m. 

Er zijn kasten met een schuin naar beneden lopende bovenzijde.  Deze kasten zijn aan de voorzijde 20 cm hoog en aan de achterzijde 30 cm.

De andere kasten zijn 30 cm hoog.

Iedere bak is voorzien van een slot en een ketting.  De ketting is gemonteerd aan de binnenzijde en zorgt ervoor dat de klep met glas niet volledig kan openvallen.

Sokkels

Voor het tentoonstellen van schilderijen of beeldhouwwerken.

Er zijn 3 soorten sokkels :

-balken met een grondoppervlak van 20x20 cm en hoogte 1 m

-blokken met een grondoppervlak van 35x35 cm en hoogte 45 cm

-blokken van 40x40 cm en hoogte 45 cm

21. Vlaggenmasten

De masten hebben een lengte van 6 m.

Er zijn 14 vlaggenmasten voorradig maar de verantwoordelijke van de uitleendienst behoudt het recht om de uitlening tot 4 masten per activiteit te beperken.

22. Vlaggen

België

De vlag is zwart aan de stok, in het midden geel en de derde strook is rood.

Limburgse Leeuw

De vlag heeft een witte achtergrond met een rode leeuw die gele klauwen heeft.

De leeuw is met zijn poten en kop naar de mast gericht.

Vlaamse Gewest

De vlag heeft een gele achtergrond met een zwarte leeuw, die rode klauwen en een rode tong heeft.

De leeuw is met zijn poten en kop naar de mast gericht.

Kinrooi

De vlag heeft een gele achtergrond met daarop 3 rode jachthoorns.

Nederland

De bovenste strook is rood, de middenste wit en de onderste strook is blauw.

Duitsland

De bovenste strook is zwart, de middenstrook is rood en de onderste strook is geel.

Europese vlag

Deze vlag heeft een blauwe achtergrond met 12 gele sterren.

De vlaggen dienen door de verantwoordelijken van de vereniging zelf afgehaald en teruggebracht te worden, na afspraak, op de gemeentelijke uitleendienst. Hierbij moet er een uitleenovereenkomst ondertekend te worden. 

23. Waterstandpijp

De waterstandpijp wordt uitgeleend bij festiviteiten aan verenigingen, kermissen, circussen, veeprijskampen en voorstellingen.

De waterstandpijp wordt geleverd en geplaatst door de gemeente. Kostprijs 10 euro.

24. Kegels

14 verkeerskegels met een hoogte van 70 cm.

25. Verlichtingsstatieven

4 chromé statieven voor het monteren van lampen, uitschuifbaar tot 3,5 m. Bovenop wordt een dwarsbalk bevestigd waarop aan 2 zijden lampen bevestigd kunnen worden.

26. rijbaan separator

150 wit/rode rijbaanseparators. De verenigingen kunnen deze zelf vullen met water maar deze moeten voor ze terug opgehaald worden weer leeg gemaakt worden 

27. podium kampioenenhulde

28. Ijzeren trap

2 ijzeren trappen op wieltjes.

Artikel 3.- De huurprijs die betaald moet worden voor de ontlening van bepaalde materialen is telkens geldig voor 1 uitleenperiode. Dit wil zeggen:

*een midweek (van maandagmiddag tot en met vrijdagmorgen)

*een weekend (van vrijdagmiddag tot en met maandagmorgen)

Bij de ontlening van materialen voor meerdere uitleenperiodes die niet op mekaar volgen zal, afhankelijk van de ontleende materialen, ofwel de technische dienst ofwel de vereniging zelf, voor de tussenperiode de ontleende materialen terugbrengen naar de uitleendienst.

Artikel 4.- Verenigingen met zetel binnen Kinrooi mogen hun aanvragen om uitlening, voor activiteiten georganiseerd op het grondgebied van de gemeente Kinrooi, online indienen via https://www.kinrooi.be/eloket/frame/22/uitleendienst-aanvraag-diverse-materialen-enkel-voor-verenigingen-td-3p?m=1

Voor deze verenigingen van Kinrooi wordt het brengen en afhalen van de uitgeleende materialen gratis verzorgd door de gemeente.

Artikel 5.- Verenigingen met zetel buiten Kinrooi kunnen uitzonderlijk ook bepaalde materialen uitlenen. Deze uitzondering kan gemaakt worden mits gemotiveerde schriftelijke aanvraag via het plaatselijk gemeente-of stadsbestuur bij:

Het college van burgemeester en schepenen, Breeërsteenweg 146, 3640 Kinrooi

Na goedkeuring door het schepencollege dienen deze verenigingen de materialen zelf te laten komen afhalen door het plaatselijke gemeente-of stadsbestuur die de aanvraag heeft gedaan. 

Artikel 6.- De aanvragen tot ontlening van materialen dient ten laatste 3 weken en ten vroegste één jaar voor het plaatsvinden van de activiteit binnen gediend te worden. Wanneer er meerdere gelijkwaardige aanvragen zijn voor dezelfde datum, is de datum van de aanvraag bepalend.

Artikel 7- Overeenkomstig de wettelijke bepalingen dient het gebruik van verkeerssignalisatiemateriaal schriftelijk gesteld aan de burgemeester en dit minstens 8 weken voorafgaand aan de activiteiten. Verkeerssignalisatie omvat alle middelen die nodig zijn om werken of verkeersbelemmeringen op de openbare weg te signaleren, met het oog op de verkeersveiligheid. De plaatsing mag enkel gebeuren nadat daarvoor de nodige vergunning werd uitgereikt, op advies van de dienst verkeer.

Artikel 8.- Het is de lener verboden het geleende materiaal uit te lenen aan derden.

De lener is verantwoordelijk voor de aangebrachte schade, ook deze aan uitgeleende signalisatie, geplaatst op bevel van de gemeentepolitie.

De lener dient het materieel dus met de nodige zorg te behandelen.

Bij beschadiging door nalatigheid, bewust verkeerd gebruik of verlies van het ontleende materiaal zal de lener op de eerste vraag van het gemeentebestuur de kosten voor de vervanging of herstelling betalen.

Artikel 9.- De materialen die zelf afgehaald moeten worden kunnen, na afspraak, tijdens de openingsuren van het magazijn-dienst ruimte opgehaald worden:

Maandag-donderdag: 8u00-12u00 en 13u00 tot 16u00

Vrijdag: 8u00-11u30.

Artikel 10.- In toepassing van artikel 286 §1 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22-12-2017 wordt het besluit en de inhoud ervan bekend gemaakt op de webtoepassing van de gemeente en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.