Terug Gemeenteraad

Mon 06/12/2021 - 20:00 Digitaal

Openbaar

Interne Zaken

  •  De Watergroep vraagt het advies van aandeelhoudende gemeenten omtrent de statuten en het intern reglement van de gezamenlijke dochteronderneming die men wil oprichten met FARYS/TMVW. Ze verwijzen daarvoor naar het document 'samenwerkingsopportuniteiten' in bijlage.
    Het is onze vertegenwoordiger in het aandeelhoudersbestuur drinkwater die het advies namens onze gemeente dient uit te brengen op de volgende vergaderingen van het aandeelhoudersbestuur drinkwater (14 of 15 december 2021). Om ons de gelegenheid te geven het advies voor onze gemeente intern af te stemmen, vinden jullie in bijlage ook de statuten en het intern reglement van de op te richten dochteronderneming.
    De voordelen van de oprichting van deze dochteronderneming bestaat erin om gezamenlijk beleidsuitdagingen aan te gaan (1. Maatschappelijke ‘sense of urgency’ rond weerbaarheid van watervoorziening in context van klimaatverandering en geassocieerde risico’s rond droogte, waterschaarste, en waterverontreiniging (e.g. ‘Bluedeal) en 2. Dynamiek creëren onder waterbedrijven rond samenwerking in kader van een integraal waterbeheer). Verder ziet men in deze samenwerking opportuniteiten in bedrijfseconomische efficiëntiewinsten en schaalvoordelen.
    Hierbij wenst men te kiezen voor een scenario dat eruit ziet als volgt: start met piloot, zonder assets, personeel of eigen kernactiviteiten naar derden.
    De lichtst mogelijke vorm van samenwerking. In dit scenario wordt gestart zonder assets, personeel of kernactiviteiten in de dochter,
    en wordt deze situatie ook op termijn behouden. Ondanks de lichte structuur kan er binnen dit scenario met het beschreven pilootproject zowel bij de start
    als op termijn significante beleidsmatige en financiële meerwaarde gegenereerd worden. Bovendien kan de scope van het pilootproject op termijn
    uitgebreid worden naar andere samenwerkingsinitiatieven: zolang er geen personeel, assets en kernactiviteiten ingebracht worden volstaat een lichte
    governance en zullen de juridische, fiscale en P&O implicaties minimaal zijn.
    Er wordt voorgesteld om positief advies te verlenen.

     
  • Marec D.V. roept bij schrijven van 24 november 2021 op tot de buitengewone algemene vergadering van 29 december 2021 met de volgende agenda:

    - Goedkeuring vorig verslag vergadering;
    - Evaluatie 2021: bezettingscijfers en prognose;
    - Begroting 2022.

    Op basis van de bekomen documenten keurt de gemeenteraad de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van Marec D.V. van 29 december 2021 goed  en de aangeduide vertegenwoordigers worden gemandateerd om op de vermelde algemene vergadering (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden) te handelen en te beslissen conform de beslissingen die door de gemeenteraad zijn genomen en verder al het nodige te doen voor de afwerking van de volledige agenda. De vergadering zal plaatsvinden via videoconferentie omdat de situatie inzake het coronavirus een fysieke vergadering niet rechtvaardigt.

  •  Voor het personeel van Administratief Centrum, Technische Dienst, Facilitair Beheer en De Stegel voor het kalenderjaar 2022 volgende brugdagen verplicht ingevoerd:

    • Vrijdag 27-05-2022
    • Vrijdag 22-07-2022

    Voor het personeel van de Bibliotheek wordt voor het kalenderjaar 2022 volgende brugdagen verplicht ingevoerd:

    • Zaterdag 12-11-2022

    Voor het personeel van de Buitenschoolse Kinderopvang wordt voor het kalenderjaar 2021 volgende brugdagen verplicht ingevoerd:

    • Vrijdag 27-05-2022
    • Vrijdag 22-07-2022

    Tevens willen wij meedelen dat bij de rondvraag het voorstel werd geformuleerd om voor de Buitenschoolse Kinderopvang van maandag 25-07-2022 tot en met vrijdag 29-07-2022 en van dinsdag 27-12-2022 tot en met vrijdag 30-12-2022 collectief verlof vast te leggen;

    Personeel waarvan het uurrooster zo is geregeld dat zij geen prestaties op de voormelde brugdag leveren, vallen buiten deze regeling.

Financiën

  • Jaarlijks wordt de gemeentebelasting op de winning van zand in naruim aangepast en ter goedkeuring voorgelegd. Het tarief van de belasting op de zandwinning in naruim voor het dienstjaar 2022 bedraagt € 0,7117 per ton afgevoerde zand.

  • De aanvullende gemeentebelasting op de personenbelasting van de staat wordt jaarlijks ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad. Deze aanvullende belasting bedraagt reeds lange tijd 6% en er wordt voorgesteld om ook voor 2022 dit percentage te behouden.

  • Jaarlijks worden er gemeentelijke opcentiemen gestemd op de belasting op leegstaande bedrijfsgebouwen van het Vlaams Gewest teneinde de verloedering en verwaarlozing van bedrijfsgebouwen tegen te gaan. Voorgesteld wordt om deze aanvullende belasting ongewijzigd te behouden op 20 opcentiemen.

  • De gemeentelijke opcentiemen op de onroerende voorheffing worden samen geïnd met de onroerende voorheffing van het Vlaams Gewest en worden doorgestort naar de gemeente. Jaarlijks dienen de opcentiemen gestemd te worden. Voorgesteld wordt om het aantal opcentiemen ongewijzigd te behouden op 890 opcentiemen.

  • De jaarrekening 2020 van het kerkfabriek Sint Servatius Ophoven sluit met een exploitatieoverschot van €21.086,99 en een investeringssaldo van €8.067,06 waarbij de gemeente een exploitatietoelage van €16.098,75 (waarvan €5.549,75 achterstal)en geen investeringstoelage heeft uitgekeerd. 

    Deze jaarrekening dient voor advies aan de gemeenteraad te worden voorgelegd. 

  • De jaarrekening 2020 van het kerkfabriek Sint Lambertus Geistingen sluit met een exploitatieoverschot van €11.556,42 en een investeringssaldo van €0,00 waarbij de gemeente een exploitatietoelage van €27.659,60 en geen investeringstoelage heeft uitgekeerd. 
    Deze jaarrekening dient voor advies aan de gemeenteraad te worden voorgelegd. 

  • De jaarrekening 2020 van het kerkfabriek Sint Leonardus Molenbeersel sluit met een exploitatieoverschot van €27.097,82 en een investeringsoverschot van €586.883,90 waarbij de gemeente een exploitatietoelage van €40.433,40 (waarvan €18.205,00 achterstal) en geen investeringstoelage heeft uitgekeerd. 
    Deze jaarrekening dient voor advies aan de gemeenteraad te worden voorgelegd. 

  • De jaarrekening 2020 van het kerkfabriek Sint Martinus Kinrooi sluit met een exploitatieoverschot van €7.461,18 en een investeringssaldo van €143.449,65 waarbij de gemeente een exploitatietoelage van €49.960,98 (waarvan €27.905,82 achterstal) en geen investeringstoelage heeft uitgekeerd. 

    Deze jaarrekening dient voor advies aan de gemeenteraad te worden voorgelegd. 

  • De jaarrekening 2020 van het kerkfabriek Sint Martinus Kessenichl sluit met een exploitatieoverschot van €13.798,01 en een investeringssaldo van -€985,50 waarbij de gemeente een exploitatietoelage van €8.349,00 en geen investeringstoelage heeft uitgekeerd. 

    Deze jaarrekening dient voor advies aan de gemeenteraad te worden voorgelegd. 

  • In het dienstjaar 2021 hebben de 5 kerkfabrieken van Kinrooi een budgetwijziging doorgevoerd.  

    Samenvattend resulteren deze budgetwijzigingen in een daling van de gemeentelijke exploitatietoelage aan de kerkbesturen van €17.620,25 (van €104.616,29 naar €86.996,04). De gemeentelijke investeringstoelage blijft behouden.

    De budgetwijzigingen 2021  worden gecoördineerd ingediend door het centraal kerkbestuur. De gemeenteraad dient akte te nemen van de gecoördineerde budgetwijzigingen 2021 aangezien deze passen in de gecoördineerde meerjarenplanning van het centraal kerkbestuur.

  • De budgetten 2022 van de 5 kerkfabrieken, goedgekeurd door de respectievelijke kerkraden, liggen ter goedkeuring voor.

    De  exploitatie- en investeringstoelagen in de budgetten 2022 passen binnen de goedgekeurde gecoördineerde meerjarenplanning van het centraal kerkbestuur. De exploitatietoelagen passen binnen de gevraagde exploitatietoelagen van het desbetreffende jaar in de meerjarenplanning. Voor wat betreft de investeringstoelagen is de vereiste om binnen de bestaande meerjarenplanning te passen dat het totaal van de gevraagde investeringstoelagen moet passen binnen het totaal van de gevraagde investeringstoelagen van het de volledige termijn van de meerjarenplanning 2020-2025. 

     

  • Aangezien er zich wijzigingen hebben voorgedaan in een aantal belangrijke financiële gegevens die een impact hebben op de oorspronkelijke meerjarenplanning van het AGB, dringt zich een aanpassing van deze meerjarenplanning op.
    De meerjarenplanaanpassing werd tijdig aan de leden van de raad van bestuur bezorgd en vertoont volgende geraamde budgettaire resultaten:
    2020: € 80.117
    2021: € 407
    2022: € 7.942
    2023: € 230.061
    2024: € 9.087
    2025: € 234.828
    De autofinancieringsmarge bedraagt €275.741 in 2025, het laatste jaar van de meerjarenplanning.
    Voorgesteld wordt om de meerjarenplanaanpassing 2 2020-2025 AGB goed te keuren.

  • Aangezien er zich wijzigingen hebben voorgedaan in een aantal belangrijke financiële gegevens die een impact hebben op de oorspronkelijke meerjarenplanning, dringt zich een aanpassing van deze meerjarenplanning op.
    De meerjarenplanaanpassing werd tijdig aan de raadsleden bezorgd en vertoont volgende geraamde budgettaire resultaten:

    2020: € 6.570.149     
    2021: € 2.437.253
    2022: € 589
    2023: € 166.418
    2024: € 444.895
    2025: € 233.277 

    De autofinancieringsmarge bedraagt €38.382 in 2025, het laatste jaar van de meerjarenplanning.

    De exploitatiesaldi deel OCMW bedragen:

    2020: €-348.532
    2021: €-1.247.193
    2022: €-1.279.960
    2023: €-1.318.650
    2024: €-1.314.723
    2025: €-1.310.014

    De investeringssaldi deel OCMW bedragen:

    2020: €171.513
    2021: €-1.222.130
    2022: €0
    2023: €0
    2024: €0

    Voorgesteld wordt om de meerjarenplanaanpassing MJPA_03 2020-2025 - deel OCMW - goed te keuren.

  • Aangezien er zich wijzigingen hebben voorgedaan in een aantal belangrijke financiële gegevens die een impact hebben op de oorspronkelijke meerjarenplanning, dringt zich een aanpassing van deze meerjarenplanning op.
    De meerjarenplanaanpassing werd tijdig aan de raadsleden bezorgd en vertoont volgende geraamde budgettaire resultaten:

    2020: € 6.570.149     
    2021: € 2.437.253
    2022: € 589
    2023: € 166.418
    2024: € 444.895
    2025: € 233.277 

    De autofinancieringsmarge bedraagt €38.382 in 2025, het laatste jaar van de meerjarenplanning.

    Voorgesteld wordt om de meerjarenplanaanpassing MJPA_03 2020-2025 - deel gemeente - vast te stellen.

  • Het gemeentebestuur Kinrooi wenst op de projectsite in het centrum van Kinrooi private woonentiteiten te realiseren, eventueel aangevuld met andere private functies en publieke infrastructuur.

    Hiervoor zal er een gemengde overheidsopdracht opgestart worden middels de mededingingsprocedure met onderhandeling in de tweestapsprocedure met een selectie- en gunningsfase.

    De gemengde overheidsopdracht, de gunningswijze, de selectie- en gunningsleidraad worden ter goedkeuring aan de gemeenteraad voorgelegd.

Technische dienst

  • Goedkeuring wordt verleend aan het bestek met nr. 2021005 en de raming voor de opdracht “Restauratiewerken Motte en kapel, inrichting en ontsluitingswerken van de Motte”, opgesteld door de ontwerper, Team van Meer, St. Truidersteenweg 38 te 3500 Hasselt. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten.Voor de financiering van beide dossiers van de Motte (dossier gemeente Kinrooi en dossier VLM) hebben we voor het gemeentelijke aandeel 460.000 EURO voorzien in het budget van 2022 op budgetcode 0610-00/2200000/BESTUUR/CBS/0/IP-GEEN (ACT-3.12). Dit betekent dat we voorlopig al een tekort hebben van ± 60.000 EURO voor het gemeentelijk aandeel in beide dossiers. Het ontbrekende krediet na aanbesteding wordt bij voorzien bij de eerstvolgende meerjarenplanaanpassing;

  • Goedkeuring wordt verleend aan het bestek met nr. 20211013 en de raming voor de opdracht “LIP Kesse'nich in zich(t) - inrichting omgeving Motte”, opgesteld door de ontwerper, Team van Meer, St. Truidersteenweg 38 te 3500 Hasselt. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten.Voor de financiering van beide dossiers van de Motte (dossier gemeente Kinrooi en dossier VLM) hebben we voor het gemeentelijke aandeel 460.000 EURO voorzien in het budget van 2022 op budgetcode 0610-00/2200000/BESTUUR/CBS/0/IP-GEEN (ACT-3.12). Dit betekent dat we voorlopig al een tekort hebben van ± 60.000 EURO. Het ontbrekende krediet na aanbesteding wordt bij voorzien bij de eerstvolgende meerjarenplanaanpassing.

  • Goedkeuring wordt verleend aan het bestek met nr. 20211014 en de raming voor de opdracht “GROENBEHEER UITGEVOERD DOOR SOCIALE TEWERKSTELLING - MEERJARENOPDRACHT 2022 TEM 2025”, opgesteld door de TD - dienst ruimte. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten.

Sociaal huis

  • Met de uitbreidingsoproep beoogde de Vlaamse Overheid een nieuwe manier van samenwerken binnen de rechtstreeks toegankelijke hulp (RTJ) te creëren.
    De ambitie is om via “ 1 gezin-1 plan” de hulpvragen van het gezin centraal te zetten en iedereen die betrokken is , staat mee in voor de ondersteuning van het gezin.
    Het nieuwe samenwerkingsverband Plantrekkers, regio Oost werd hierdoor aanvullend opgericht.
    Aan alle betrokken partnerorganisaties wordt gevraagd om partnerschappen aan te gaan, dit in functie van een snel en efficiënt antwoord op de vraag van het gezin.
    Hierbij ligt de focus op de volgende doelstellingen :
    * Snel inspelen op de vraag van het gezin
    * De afstand tussen de verschillende organisaties, lokale besturen, basisvoorzieningen korter te maken
    * door meer samenwerking de drempels en tekorten wegwerken
    Om deze doelstellingen te realiseren wil het samenwerkingsverband “De Plantrekkers Regio Oost” de krachten bundelen van alle partners in de “Eerstelijnszones” ZOlim, Maasland en Kemp en Duin bundelen.

Secretariaat