De voorzitter opent de zitting op 08/11/2021 om 20:00.
De zitting wordt geopend om 20u00. De voorzitter heet de raadsleden en de andere aanwezigen welkom.
DAGORDE GEMEENTERAAD 8 november 2021
Openbaar
1. Interne Zaken
1.1 Vaststelling dagorde
1.2 Fluvius O.V.: buitengewone algemene vergadering 6 december 2021 - mandaat
1.3 Fluvius Limburg O.V.: buitengewone algemene vergadering 15 december 2021 - mandaat
1.4 Zwembad Aquadroom: buitengewone algemene vergadering 16 december 2021 - mandaat
1.5 Limburg.net: algemene vergadering 15 december 2021 - mandaat
1.6 Concessie evenemententerrein Bastion: goedkeuring voorwaarden
1.7 Concessie evenemententerrein Bastion: oproep tot kandidaten
1.8 Goedkeuring samenwerkingsovereenkomst tussen ELZ Maasland vzw en Maaslandse gemeenten aangaande inrichting en beheer van Maaslands vaccinatiecentrum
1.9 Gebruiksovereenkomst Lemmensmolen voor de voltrekking van burgerlijke huwelijken
2. Financiën
2.1 Goedkeuring reglement financiële tegemoetkoming aan personen met incontinentieproblemen en stomapatiënten voor de dienstjaren 2022-2025
2.2 Vervoer kinderen buitenschoolse kinderopvang - meerjarenopdracht 2022 tot en met 2025 - Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze
3. Grondgebiedszaken
3.1 Zaak der wegen - gratis grondafstand: verkaveling Kleine Kasteelstraat 15 (VK/2021/15)
3.2 Advies inzake ontwerpbesluit voetgangersoversteekplaats - N78 x De Belder
3.3 Gedeeltelijk afschaffen buurtweg nr. 17 in functie van PRUP RWZI
4. Sociaal huis
4.1 Inrichting Lokaal Loket Kinderopvang vanaf 1 januari 2022
5. Secretariaat
5.1 Kennisgevingen en mededelingen
5.2 Definitieve vaststelling verslag vorige zitting
Besloten
6. Interne Zaken
6.1 Aanstelling gemeentelijk GAS-vaststeller
De voorzitter verleent de inhoudelijke toelichting.
Hierna neemt de raad de volgende beslissing:
De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, provincie Limburg, alhier in vergadering overeenkomstig de wet;
Gelet op de beschikkingen van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op artikel 41 van het decreet lokaal bestuur houdende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op deel 2, titel V, hoofdstuk I, afdeling II en titel VII, hoofdstuk II van het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 285 en 330 betreffende de bekendmaking en het algemeen bestuurlijk toezicht;
Gelet op het feit dat de gemeente aangesloten is bij Fluvius Opdrachthoudende Vereniging;
Gelet op het feit dat de gemeente per aangetekend schrijven van 27 september 2021 werd opgeroepen om op digitale wijze deel te nemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging die op 6 december 2021 wordt gehouden met als agenda:
Gelet op het feit dat een dossier met de documentatiestukken aan de gemeente per brief van 27 september 2021 overgemaakt werd;
Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering;
BESLUIT:
Artikel 1.- Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de buitengewone algemene vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging d.d. 6 december 2021 met als agendapunten:
Artikel 2.- De vertegenwoordiger (Jo Brouns met als plaatsvervanger Peter Nies) van de gemeente die zal deelnemen aan de digitale algemene vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging op 6 december 2021 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Artikel 3.- Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan Fluvius Opdrachthoudende Vereniging, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Artikel 4.- In toepassing van artikel 285 §1 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 wordt de beknopte beschrijving van dit besluit opgenomen in de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente wordt bekendgemaakt en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.
De voorzitter verleent de inhoudelijke toelichting.
Hierna neemt de raad de volgende beslissing.
De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, provincie Limburg, alhier in vergadering overeenkomstig de wet;
Gelet op de beschikkingen van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op artikel 41 van het decreet lokaal bestuur houdende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op deel 2, titel V, hoofdstuk I, afdeling II en titel VII, hoofdstuk II van het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 285 en 330 betreffende de bekendmaking en het algemeen bestuurlijk toezicht;
Gelet op het feit dat de gemeente voor één of meer activiteiten aangesloten is bij Fluvius Limburg Opdrachthoudende Vereniging;
Gelet op het feit dat de gemeente per aangetekend schrijven van 22 september 2021 werd opgeroepen om deel te nemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius Limburg Opdrachthoudende Vereniging die op 15 december 2021 plaatsheeft in "Hotel Stayen, Tiensesteenweg 168 te 3800 Sint-Truiden", met als agenda:
Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente per brief werd overgemaakt op 22 september 2021;
Gelet op artikel 432, alinea 3 van het decreet lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering;
Gelet op het feit dat we heden geconfronteerd worden met het coronavirus COVID-19, waarbij het op heden niet vaststaat onder welke vorm deze algemene vergadering zal kunnen plaatsvinden;
Gelet op de huidige federale richtlijnen alsook de politiebesluiten van de gouverneurs en de informatie via het Agentschap Binnenlands Bestuur omtrent het coronavirus COVID-19 (en de mogelijke evolutie in en aanpassing van deze richtlijnen en informatie) en de impact hiervan op onderhavige bijeenkomst kan desgevallend worden overgegaan tot het houden van een digitale Buitengewone Algemene Vergadering indien dit noodzakelijk mocht blijken;
BESLUIT:
Artikel 1.- Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg d.d. 15 december 2021:
Artikel 2.- De vertegenwoordiger (Peter Nies met als plaatsvervanger Jo Brouns) van de gemeente die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) buitengewone algemene vergadering van Fluvius Limburg Opdrachthoudende Vereniging op 15 december 2021 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Artikel 3.- Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan Fluvius Limburg Opdrachthoudende Vereniging, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Artikel 4.- In toepassing van artikel 285 §1 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 wordt de beknopte beschrijving van dit besluit opgenomen in de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente wordt bekendgemaakt en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.
De voorzitter verleent de inhoudelijke toelichting.
Hierna neemt de raad de volgende beslissing:
De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:
Gelet op de beschikkingen van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op artikel 41 van het decreet lokaal bestuur houdende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op het lidmaatschap van de gemeente bij “Intergemeentelijke zwembaden ‘Aquadroom’ Maaseik en ’De Haeg’ Dilsen-Stokkem”;
Gelet op de statuten van “Intergemeentelijke zwembaden ‘Aquadroom’ Maaseik en ’De Haeg’ Dilsen-Stokkem”;
Gelet op deel 2, titel V, hoofdstuk I, afdeling II en titel VII, hoofdstuk II van het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 285 en 330 betreffende de bekendmaking en het algemeen bestuurlijk toezicht;
Gelet op het schrijven van “Intergemeentelijke zwembaden ‘Aquadroom’ Maaseik en ’De Haeg’ Dilsen-Stokkem” houdende de buitengewone algemene vergadering op 16 december 2021 met de volgende agenda :
- Verslag AV dd. 24 juni 2021;
- Budgetcontrole 2021;
- Begroting dienstjaar 2022.
Overwegende dat geen bezwaren voorhanden zijn om de goedkeuring van de voorgelegde agendapunten te weigeren;
BESLUIT:
Artikel 1.- Op basis van de bekomen documenten en toelichtingsnota’s worden de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van de “Intergemeentelijke zwembaden ‘Aquadroom’ Maaseik en ’De Haeg’ Dilsen-Stokkem” van 16 december 2021 (of op iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden) goedgekeurd.
Artikel 2.- De gemeentelijk vertegenwoordiger of zijn plaatsvervanger wordt gemandateerd om op de in artikel 1 vermelde (en, indien nodig, digitale) vergadering te handelen en te beslissen zoals vermeld in artikel 1 en verder al het nodige te doen voor afwerking van de volledige agenda.
Artikel 3.- Een afschrift van dit besluit over te maken aan de “Intergemeentelijke zwembaden ‘Aquadroom’ Maaseik en ’De Haeg’ Dilsen-Stokkem” en aan de afgevaardigde.
Artikel 4.- In toepassing van artikel 285 §1 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 wordt de beknopte beschrijving van dit besluit opgenomen in de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente wordt bekendgemaakt en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.
De voorzitter verleent de inhoudelijke toelichting.
Hierna neemt de raad de volgende beslisising.
De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:
Gelet op het feit dat Limburg.net een intergemeentelijk samenwerkingsverband met rechtspersoonlijkheid is, en meer bepaald een opdrachthoudende vereniging zoals bedoeld in artikel 398, §2, 3° van het Decreet van 22 december 2017 over het Lokaal Bestuur (verder ‘DLB’);
Gelet op het lidmaatschap van de gemeente bij Limburg.net;
Gelet op de statuten van Limburg.net (verder ‘de Statuten’);
Gelet op de beslissing van de raad van bestuur van Limburg.net van 13 oktober 2021 tot goedkeuring van de agenda van de algemene vergadering van Limburg.net van woensdag 15 december 2021 om 18.30 uur. Gezien de omstandigheden zal deze vergadering online doorgaan via MS Teams;
Gelet dat de volgende agendapunten werden vastgesteld:
1) Welkom door de voorzitter
2) Goedkeuring van het verslag van de vorige algemene vergadering
3) Aanduiding secretaris en stemopnemers (art. 38 statuten)
4) Begroting 2022, te ontwikkelen activiteiten en strategie
5) Benoeming leden en plaatsvervangers algemeen comité (art. 29 Statuten)
6) Varia
Overwegende dat er geen bezwaren voorhanden zijn om de goedkeuring van de agenda te weigeren;
BESLUIT:
Artikel 1.- De agendapunten van de Algemene Vergadering van 15 december 2021 van de Opdrachthoudende Vereniging Limburg.net worden goedgekeurd.
Artikel 2.- Aan de afgevaardigde of zijn plaatsvervanger wordt mandaat verleend om op de algemene vergadering van 15 december 2021 te handelen en te beslissen conform de beslissingen van deze gemeenteraad.
Artikel 3.- Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan de opdrachthoudende vereniging middels het bezorgen van een afschrift in tweevoud aan Limburg.net.
Artikel 4.- In toepassing van artikel 285 §1 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 wordt de beknopte beschrijving van dit besluit opgenomen in de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente wordt bekendgemaakt en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.
De voorzitter geeft het woord aan burgemeester Jo Brouns. Hij verleent de inhoudelijke toelichting.
Hierna neemt de raad de volgende beslissing:
De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:
Gelet op de beschikkingen van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op artikel 41 van het decreet lokaal bestuur houdende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op deel 2, titel V, hoofdstuk I, afdeling II en titel VII, hoofdstuk II van het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 285 en 330 betreffende de bekendmaking en het algemeen bestuurlijk toezicht;
Gelet op het bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 11 maart 2019 waarbij het concessiereglement voor het evenemententerrein Bastion werd goedgekeurd;
Overwegende dat de driejarige concessie van de Bastibar eindigt op 31 mei 2022 en dat het gemeentebestuur deze domeinconcessie opnieuw in de markt wil zetten;
Overwegende dat het wenselijk is dat de concessievoorwaarden opnieuw worden vastgelegd, aangepast aan de inzichten die bij de lopende concessies verworven werden;
Overwegende dat het concessiereglement van de gemeenteraad van 11 maart 2019 enkel nog van toepassing zal zijn op de lopende concessies voor de Bastibar en de Oaj Melkeriej, en dat een nieuwe concessie op het Bastion onder de in dit besluit vastgelegde voorwaarden zal vallen;
Gelet op de voorwaarden, zoals deze zijn weergegeven in het document als bijlage, waartegen de nieuwe concessie op het Bastion in Kessenich zal verleend worden;
Gelet op het schattingsverslag van Mathieu Rutten, landmeter-expert, van 27 oktober 2021;
BESLUIT:
Artikel 1.- Goedkeuring wordt verleend aan bijgevoegde concessievoorwaarden.
Artikel 2.- Het concessiereglement van 01 februari 2019 zal verder van toepassing blijven op de lopende concessieovereenkomsten. Alle toekomstige concessieovereenkomsten zullen onder toepassing van deze beslissing vallen.
Artikel 3.- In toepassing van artikel 285 §1 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 wordt de beknopte beschrijving van dit besluit opgenomen in de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente wordt bekendgemaakt en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.
De voorzitter geeft het woord aan burgemeester Jo Brouns. Hij verleent de inhoudelijke toelichting. Hij merkt op dat deze oproep vanaf morgen bekend gemaakt zal worden. Op 14 december zullen de kandidaatstellingen geopend worden.
Raadslid Niels Van Eyghen vraagt of 14 december niet kort dag is. Hij merkt op dat indien het gemeentebestuur lokale ondernemers de kans wil bieden om een concept uit te denken en in te dienen, ze best wat meer tijd krijgen om een degelijk dossier voor te bereiden.
Na overleg wordt de bekendmakingstermijn minstens verlengd tot 31 december.
Hierna neemt de raad de volgende beslissing:
De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:
Gelet op de beschikkingen van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op artikel 41 van het decreet lokaal bestuur houdende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op deel 2, titel V, hoofdstuk I, afdeling II en titel VII, hoofdstuk II van het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 285 en 330 betreffende de bekendmaking en het algemeen bestuurlijk toezicht;
Gelet op het bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van heden waarbij de concessievoorwaarden voor het evenemententerrein Bastion werden goedgekeurd;
Overwegende dat de driejarige concessie van de Bastibar eindigt op 31 mei 2022 en dat het gemeentebestuur deze domeinconcessie opnieuw in de markt wil zetten;
Gelet op de voorwaarden, zoals deze zijn weergegeven in het document als bijlage, waartegen de nieuwe concessie op het Bastion in Kessenich zal verleend worden;
Overwegende dat het aangewezen is deze concessieopdracht bij onderhandse overeenkomst te gunnen en voor iedere gegadigde open te stellen via oproep in de plaatselijke periodieken en de gemeentelijke website;
Overwegende dat de gunning van de concessie zal gebeuren door het college van burgemeester en schepenen, op basis van het concept en de geboden prijs als gunningscriteria, met de volgende procentuele weging:
- 75% op het concept;
- 25% op de concessieprijs.
Gelet op het schattingsverslag van Mathieu Rutten, landmeter-expert, van 27 oktober 2021;
Gelet op het bodemattesten van OVAM de dato 25 oktober 2021 en 26 oktober 2021;
Gelet op het plan in bijlage waarop is gearceerd op welke zone van het evenemententerrein deze oproep betrekking heeft;
Overwegende dat er een minimumprijs van 650 euro per maand voor de concessie wordt vooropgesteld;
BESLUIT:
Artikel 1.- De concessie voor de zone gearceerd op het plan in bijlage bij dit besluit zal bij onderhandse overeenkomst worden verleend op basis van een beslissing van het college van burgemeester en schepenen, na oproep tot gegadigden in de plaatselijke publicaties en de gemeentelijke website, waarbij de volgende gunningscriteria worden beoordeeld tegen de vermelde procentuele weging: geboden maandelijkse concessieprijs met een minimum van 650 euro (25%), concept van de kandidaat-concessionaris (75%).
Artikel 2.- De geïnteresseerde kandidaten moeten hun aanvraag indienen als volgt:
- De aanvraag tot concessie moet gericht worden aan het college van burgemeester en schepenen, Breeërsteenweg 146, 3640 Kinrooi.
- De aanvraag omvat:
*naam, adres, telefoonnummer, e-mailadres van de kandidaat;
*indien de kandidaat een vennootschap is: de statuten en de benoemingsbesluiten;
*akkoord verklaring met de concessievoorwaarden die werden bepaald in het besluit van de gemeenteraad van 8 november 2021;
*geboden maandelijkse concessieprijs;
*plan van het terrein met aanduiding en afmetingen verplaatsbare infrastructuur;
*omschrijving van de omgeving (gebruikte materialen,…);
*omschrijving van het concept, de visie en de aanpak;
*lijst van benodigde vergunningen, keuringsbewijzen, verzekeringen,…;
*periode: opbouw, uitbating en afbouw;
*een overzicht van alle geplande activiteiten;
- De aanvraag voldoet aan de concessievoorwaarden in bijlage bij dit besluit.
Artikel 3.- De biedingen worden geopend op woensdag 5 januari 2022 om 11u00, te 3640 Kinrooi, Breeërsteenweg 146. De kandidaatstelling dient het gemeentebestuur te bereiken vóór 5 januari 2022 om 11.00u, hetzij bij aangetekende zending, hetzij door afgifte tegen ontvangstbewijs.
De biedingen worden steeds ingediend onder dubbele omslag, waarbij op de binnenste omslag duidelijk vermeld staat dat het om een bieding op de concessie van het Bastion gaat.
Artikel 4.- In toepassing van artikel 285 §1 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 wordt de beknopte beschrijving van dit besluit opgenomen in de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente wordt bekendgemaakt en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.
De voorzitter geeft het woord aan burgemeester Jo Brouns. Hij verleent de inhoudelijke toelichting.
Hierna neemt de raad de volgende beslissing:
De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de bepalingen van de wet:
Overwegende dat de grootschalige COVID-vaccinatiecampagne initieel zou lopen tot 15 oktober 2021;
Gelet op de beslissing van de IMC op 25 september 2021 om 65-plussers te voorzien van een extra dosis van het COVID-vaccin;
Overwegende dat het IMC omwille van de snelheid van vaccinatie ervoor gekozen heeft om ook deze vaccinatie via massavaccinatie te realiseren,
Overwegende dat er in het snelste scenario gedacht wordt aan een vaccinatie voor einde december en dat andere scenario's rekening houden met een noodzakelijke verlenging tijdens de eerste maanden van 2022;
Overwegende dat er voor de realisatie van deze massavaccinatie weer gekozen wordt voor een samenwerking met de eerstelijnszones en de lokale besturen;
Overwegende dat er binnen ELZ Maasland voor gekozen werd om 1 centraal vaccinatiepunt in te richten om deze massavaccinatie te realiseren, nl. Europalaan 157, Dilsen-Stokkem;
Overwegende dat er voor de periode van 15 oktober tot en met 31 december voor ELZ Maasland een subsidie voor de uitbatingskosten (logistiek) voorzien is ten bedrage van 412.500 euro;
Overwegende dat deze gelden moeten volstaan om de opzet en de werking van het vaccinatiepunt te financieren;
Overwegende dat het belangrijk is dat voorafgaand aan de opzet en de werking van het vaccinatiepunt afspraken gemaakt worden aangaande het financieel en het administratief beheer van het vaccinatiecentrum;
Overwegende dat deze afspraken geformuleerd worden in het ontwerp van samenwerkingsovereenkomst zoals ze in bijlage bij dit besluit opgenomen wordt;
Gelet op artikel 40 van het Decreet Lokaal Bestuur dat bepaalt dat de gemeenteraad beschikt over de volheid van de bevoegdheid behoudens de bevoegdheden die het decreet of andere bijzondere regelgeving uitdrukkelijk voorbehouden heeft voor het college en de bevoegdheden die per gemeenteraadsbesluit in her kader van het dagelijks beheer door de raad aan het college worden overgedragen;
Overwegende dat het sluiten van overeenkomsten niet uitdrukkelijk voorbehouden is voor het college en ook niet door de raad aan het college werd toegewezen en de raad dus in deze over de volheid van bevoegdheid beschikt;
Gelet op het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 18 oktober 2021 houdende de principiële goedkeuring van de beoogde samenwerkingsovereenkomst;
Gelet op de artikelen 285§1,1° en 330 van het Decreet Lokaal Bestuur die de bekendmaking van en het administratief toezicht op de beslissingen van de gemeenteraad regelen;
BESLUIT:
Artikel 1.- Goedkeuring te hechten aan de samenwerkingsovereenkomst tussen ELZ Maasland vzw en de Maaslandse gemeenten aangaande de inrichting en beheer Maaslands vaccinatiecentrum zoals in bijlage opgenomen
Artikel 2.- De burgemeester en de algemeen directeur of hun wettelijke vervangers te machtigen om deze overeenkomst te ondertekenen
Artikel 3.- afschrift van deze beslissing te bezorgen aan de penhoudende gemeente
Artikel 4.- In toepassing van artikel 285§1,1° van het Decreet Lokaal Bestuur een beknopte beschrijving van dit besluit op te nemen op de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente wordt bekend gemaakt en in toepassing van artikel 330 van hetzelfde decreet de toezichthouder op de dag van de bekendmaking op de hoogte te stellen van deze bekendmaking
De voorzitter geeft het woord aan burgemeester Jo Brouns. Hij verleent de inhoudelijke toelichting.
Hierna neemt de raad de volgende beslissing:
De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:
Gelet op de beschikkingen van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen;
Gelet op artikel 41 van het decreet lokaal bestuur houdende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op deel 2, titel V, hoofdstuk I, afdeling II en titel VII, hoofdstuk II van het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 285, 286§1 en 330 betreffende de bekendmaking en het algemeen bestuurlijk toezicht;
Gelet op het bestuursdecreet van 7 december 2018;
Overwegende dat de gemeente Kinrooi wenst om de Lemmensmolen als locatie mee op te nemen om de burgerlijke huwelijken te voltrekken;
Overwegende dat sedert de wijziging de gemeenteraad de locaties kan aanwijzen waar het burgerlijk huwelijk kan worden voltrokken en dit “voor openbare plaatsen op het grondgebied van de gemeente met een neutraal karakter, waarvan de gemeente het uitsluitend gebruiksrecht heeft”;
Gelet op het schrijven van het parket Limburg waarbij zij bevestigen geen bezwaar te uiten tegen het voltrekken van een burgerlijk huwelijk in de Lemmensmolen;
Overwegende dat de gemeente een gebruiksovereenkomst sluit met BPL Maintenance BV waarbij het uitsluitend gebruiksrecht aan de gemeente wordt toegekend tijdens de voltrekking van het burgerlijk huwelijk;
Overwegende dat het koppel dat wenst te huwen in de Lemmensmolen, de kosten hieraan verbonden integraal betaald bij de aangifte van huwelijk aan de gemeente;
Gelet op de gebruiksovereenkomst in bijlage;
BESLUIT:
Artikel 1.- de gemeenteraad keurt de gebruiksovereenkomst in bijlage goed.
Artikel 2.- de kosten verbonden aan de huwelijksvoltrekking in de Lemmensmolen worden integraal vergoed door het koppel bij de aangifte van huwelijk.
Artikel 3.- deze beslissing in toepassing van artikel 285 van het decreet lokaal bestuur op te nemen op de lijst die op de website geplaatst wordt, in toepassing van artikel 286§1 van het decreet lokaal bestuur de inhoud van dit besluit kenbaar te maken op de gemeentelijke website en deze bekendmakingen conform artikel 330 van het decreet lokaal bestuur ter kennis te brengen aan de toezichthoudende overheid.
De voorzitter verleent het woord aan schepen Rutten. Hij verzorgt de inhoudelijke toelichting.
Hierna neemt de raad de volgende beslissing:
De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:
Gelet op de beschikkingen van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op artikel 41 van het decreet lokaal bestuur houdende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op deel 2, titel V, hoofdstuk I, afdeling II en titel VII, hoofdstuk II van het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 285 en 330 betreffende de bekendmaking en het algemeen bestuurlijk toezicht;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen;
Gelet op het bestuursdecreet van 7 december 2018;
Overwegende dat Limburg.net ertoe heeft besloten de financiële aspecten van de ophaling en de verwerking van de huishoudelijke en daarmee vergelijkbare afvalstoffen te optimaliseren voor het werkgebied van Limburg.net;
Overwegende dat Limburg.net hiertoe een uniform stelsel van heffingen voorstelt voor de ophaling en verwerking van huishoudelijke afvalstoffen;
Gelet op het kohier- en belastingreglement betreffende de belasting voor het inzamelen en verwerken van huishoudelijke afvalstoffen voor de dienstjaren 2021-2025, goedgekeurd door de gemeenteraad op 6 april 2021;
Overwegende dat de contantbelasting voor de aan huis inzameling voor sommige gezinnen, waarbij er gezinsleden met incontinentieproblemen kampen of stomapatiënt zijn, een zware financiële druk betekent en dat het billijk is onder bepaalde voorwaarden een jaarlijkse tegemoetkoming te verlenen;
Overwegende dat deze tegemoetkoming wordt uitgekeerd aan de rechthebbende zelf, indien hij/zij de kohier- en contantbelasting betaalt of aan het gezin dat hem/haar verzorgt en de kohier- en contantbelasting betaalt;
Overwegende dat er jaarlijks een krediet van 7.500 EUR is voorzien in de meerjarenplanning 2020-2025 op jaarbudgetrekening GBB-FIN/0300-00/6471100/IP-GEEN van de exploitatie voor deze financiële tegemoetkoming;
Op voorstel van het College van Burgemeester en Schepenen;
BESLUIT:
Artikel 1.- Vanaf het dienstjaar 2022 en tot en met 31 december 2025 wordt door de gemeente Kinrooi een tegemoetkoming uitgekeerd aan personen met incontinentieproblemen, stomapatiënten en patiënten met een peritoneale dialyse.
Artikel 2.- Het bedrag van de jaarlijkse tegemoetkoming wordt vastgesteld op 50 euro per persoon.
Artikel 3.- De jaarlijkse tegemoetkoming wordt toegekend aan personen die voldoen aan de voorwaarden:
a) De persoon moet op 01 januari van het betreffende dienstjaar jaar ingeschreven zijn in de bevolkingsregisters van de gemeente Kinrooi.
b) Personen met incontinentieproblemen dienen jaarlijks een attest van de geneesheer voor te leggen. Indien de persoon kampt met chronische incontinentieproblemen, moet er slechts éénmalig een attest van de geneesheer worden voorgelegd waaruit blijkt dat het een chronische incontinentie betreft.
c) Stomapatiënten moeten jaarlijks een verklaring van de arts voorleggen. Indien de verklaring van de arts aantoont dat de persoon blijvend stomapatiënt is, moet er slechts éénmalig een attest van de geneesheer worden voorgelegd.
d) Personen met een peritoneale dialyse moeten jaarlijks een verklaring van de arts voorleggen. Indien de verklaring van de arts aantoont dat de persoon blijvend peritoneale dialyse nodig heeft, moet er slechts éénmalig een attest van de geneesheer worden voorgelegd
Artikel 4.- Jaarlijks werd een krediet van 7.500 EUR voorzien in de meerjarenplanning 2020-2025 op jaarbudgetrekening GBB-FIN/0300-00/6471100/IP-GEEN van de exploitatie voor deze financiële tegemoetkoming. De tegemoetkoming wordt gestort op het door de begunstigde doorgegeven rekeningnummer.
Artikel 5.- De uitvoering van deze beslissing voor de volgende jaren is ondergeschikt aan de goedkeuring van de kredieten in de meerjarenplanning noodzakelijk voor de uitkering van deze uitgaven.
Artikel 6.- In toepassing van artikel 285 §1 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 wordt de beknopte beschrijving van dit besluit opgenomen in de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente wordt bekendgemaakt en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het decreet lokaal bestuur.
De voorzitter verleent het woord aan schepen Rutten. Hij verzorgt de inhoudelijke toelichting.
Raadslid Van Eyghen vraagt waarom niet gekozen werd voor de onderhandelingsprocedure met de voorafgaandelijke bekendmaking.
Hij vraagt waarom het dossier niet onderverdeeld is in percelen, omdat dit meer mogelijkheden geeft. Hij merkt op dat de opsplitsing in percelen ook lokale ondernemingen de mogelijkheid biedt om deel te nemen. Hij meent dat het gebrek aan opsplitsing tot gevolg heeft dat enkel grote spelers aan bod komen. Daarnaast vraagt hij waarom enkel de prijs als een toewijzingscriterium gebruikt wordt. Hij merkt op dat ook kwaliteit en service in overweging genomen had kunnen worden. Dit garandeert volgens hem een kwaliteitsvoller vervoer.
Schepen Rutten antwoordt dat de kwaliteitsvoorwaarden als een vereiste in het bestek zijn opgenomen. Zo kan er niet minder dan gevraagd geboden worden en is de kwaliteit van het vervoer gegarandeerd.
Na deze bespreking neemt de raad de volgende beslissing:
De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 36 en artikel 57;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Overwegende dat in het kader van de opdracht “Vervoer kinderen buitenschoolse kinderopvang - meerjarenopdracht 2022 tot en met 2025” een bestek met nr. 2021008 werd opgesteld door Gemeente Kinrooi;
Overwegende dat deze opdracht als volgt is opgedeeld:
* Basisopdracht (2022 - vervoer van kinderen vanaf de centrale locatie buitenschoolse kinderopvang te Kinrooi, Nelisveld 11 naar en van de basisscholen De Maaskei Ophoven, De Wieken Molenbeersel en de Bommesaar te Geistingen en Kessenich.), raming: € X excl. btw of € X incl. 21% btw;
* Verlenging 1 (2023 - vervoer van kinderen vanaf de centrale locatie buitenschoolse kinderopvang te Kinrooi, Nelisveld 11 naar en van de basisscholen De Maaskei Ophoven, De Wieken Molenbeersel en de Bommesaar te Geistingen en Kessenich.), raming: € X excl. btw of € X incl. 21% btw;
* Verlenging 2 (2024 - vervoer van kinderen vanaf de centrale locatie buitenschoolse kinderopvang te Kinrooi, Nelisveld 11 naar en van de basisscholen De Maaskei Ophoven, De Wieken Molenbeersel en de Bommesaar te Geistingen en Kessenich.), raming: € X excl. btw of € X incl. 21% btw;
* Verlenging 3 (2025 - vervoer van kinderen vanaf de centrale locatie buitenschoolse kinderopvang te Kinrooi, Nelisveld 11 naar en van de basisscholen De Maaskei Ophoven, De Wieken Molenbeersel en de Bommesaar te Geistingen en Kessenich.), raming: € X excl. btw of € X incl. 21% btw;
Overwegende dat de totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € X excl. btw of € X incl. 21% btw;
Overwegende dat de opdracht zal worden afgesloten voor een duur van ;
Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is in GBB-BKO/0945-00/6150005/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN;
Gelet op de uitslag van de stemming;
BESLUIT:
Artikel 1.- Goedkeuring wordt verleend aan het bestek met nr. 2021008 en de raming voor de opdracht “Vervoer kinderen buitenschoolse kinderopvang - meerjarenopdracht 2022 tot en met 2025”, opgesteld door Gemeente Kinrooi. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt € X excl. btw of € X incl. 21% btw.
Artikel 2.- Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
Artikel 3.- De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Artikel 4.- De uitgave voor deze opdracht is voorzien in GBB-BKO/0945-00/6150005/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.
Artikel 5.- In toepassing van artikel 285 §1 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 wordt de beknopte beschrijving van dit besluit opgenomen in de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente wordt bekendgemaakt en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.
De voorzitter verleent het woord aan burgemeester Jo Brouns. Hij verzorgt de inhoudelijke toelichting.
Hierna neemt de raad de volgende beslissing:
De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikel 285 en 330 betreffende de bekendmaking en het algemeen bestuurlijk toezicht;
Gelet op de wet van 29 maart 1962 betreffende de organisatie van de Ruimtelijke Ordening en van de Stedenbouw, zoals ze nadien gewijzigd werd;
Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening; meer bepaald artikel 4.2.17 §2;
Gelet op het decreet betreffende de omgevingsvergunning dd. 25 april 2014, en latere wijzigingen;
Gelet op artikel 31 van het decreet betreffende de omgevingsvergunning waarin de procedure voor het behandelen van het onderdeel "de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg" in het kader van een omgevingsvergunning vermeld staat dat hierin als beslissende overheid de gemeenteraad is aangeduid;
Gelet op het decreet houdende de gemeentewegen dd. 3 mei 2019;
Gelet op de verkavelingsaanvraag ingediend door X, met als adres X te 3640 Kinrooi, voor het verkavelen van het perceel in 1 lot voor open bebouwing, gelegen te 3640 Kinrooi, afdeling 3 (Kessenich), sectie A, nr. 641L, Kleine Kasteelstraat 15;
Gezien bovenvermelde aanvraag onder toepassing valt van voormeld artikel, vermits zij voorziet in de afstand van grond, te voegen bij de voorliggende weg;
Gelet op het bij artikelen 75, 76 en 77 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening voorgeschreven onderzoek dat op de voorgeschreven wijze heeft plaatsgehad en waaruit blijkt dat er geen bezwaren aanwezig zijn;
Overwegende dat voornoemde grondafstand in overeenstemming is met de vooruitzichten van het gemeentebestuur voor wat betreft de toekomstige opvatting van deze weg;
Overwegende dat de notaris in de eerste te verlijden akte de gratis grondafstanden ten voordele van de gemeente zonder kosten voor de gemeente dient op te nemen en afschrift dezer aan ons bestuur te zenden;
BESLUIT:
Artikel 1.- De tracéwijziging, verbreding of opheffing van bestaande gemeentewegen zoals die voorkomt op het verkavelingsplan gevoegd bij de voornoemde aanvraag, wordt goedgekeurd.
Artikel 2.- Het voor inlijving bij het openbaar domein voorziene perceel, gelegen te 3640 Kinrooi, afdeling 3 (Kessenich), sectie A, nr. 641L: 00a 37ca groot (LOT 3) is gratis en zonder onkosten aan de gemeente af te staan voor de uitvoering van de verkaveling (verkoop en/of verbouwing).
Artikel 3.- De aanvrager of diens rechtsopvolgers is gehouden de notaris opdracht te geven om in de eerste te verlijden overdrachtsakte de gratis grondafstand(en) ten voordele van de gemeente op te nemen en een afschrift ervan aan ons bestuur te zenden.
Artikel 4.- Indien de aanvrager niet onmiddellijk wenst of kan overgaan tot vervreemding is hij gehouden om binnen één jaar na afgifte van deze vergunning en op zijn kosten een authentieke akte te laten verlijden voor een notaris en ons bestuur een kopie van deze akte te zenden.
Artikel 5.- Ingeval de overdrachtsakte nog niet verleden zou zijn en ons bestuur of een ander openbaar bestuur wenst gebruik te maken van de gratis af te stane grond voor openbaar nut, dan is de aanvrager gehouden de nodige gronden hiervoor onmiddellijk en zonder enige kosten ter beschikking te stellen.
Artikel 6.- Voornoemde grondinneming geschiedt voor openbaar nut, met name de inlijving bij het openbaar domein voor wegverbetering.
Artikel 7.- In toepassing van artikel 285 §1 van het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 wordt een beknopte beschrijving van dit besluit opgenomen in de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente wordt bekendgemaakt en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het decreet Lokaal Bestuur.
De voorzitter verleent het woord aan burgemeester Jo Brouns. Hij verzorgt de inhoudelijke toelichting.
Raadslid Marcel Dirkx meent dat op de aangegeven plaats op het plannetje (midden op het kruispunt) een plaats is waar er conflicten ontstaan . Hij stelt voor enkele meters meer naar de kerk op te schuiven. Na bespreking wordt afgesproken deze suggestie mee te nemen en te verwerken in het advies.
Hierna neemt de raad de volgende beslissing:
De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens, artikel 2;
Gelet op artikelen 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 houdende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op artikel 285§1 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 dat bepaalt dat de burgemeester een lijst van de besluiten van de gemeenteraad bekend maakt via de webtoepassing van de gemeente;
Gelet op artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 dat bepaald dat de gemeenteoverheid de toezichthoudende overheid op dezelfde dag als de bekendmaking van de lijst van de beslissingen van de gemeenteraad via de webtoepassing van de gemeente hiervan op de hoogte brengt;
Gelet op het schrijven d.d. 14 oktober 2021 van Agentschap van Wegen en Verkeer met de vraag om advies te geven op het bijgevoegd ontwerpbesluit betreffende het aanleggen van een voetgangersoversteekplaats te Kinrooi, gelegen op gewestweg N78 ter hoogte van meetpunt 39,200 (kruising De Belder);
Overwegende dat het inrichten van het wegverkeer een bevoegdheid is die uitdrukkelijk aan de gemeenteraad is toegekend;
Overwegende dat de N78 op het grondgebied Kinrooi ter hoogte van meetpunt 39,200 een gewestweg is;
Overwegende dat het bedoelde wegsegment van de N78 als lokale gewestweg gecategoriseerd is;
Overwegende dat een oversteekplaats ingericht wordt ter hoogte van meetpunt 39,200, een locatie die gelegen is in de bebouwde kom, waar er aan weerszijden van de weg voetpaden en aanliggende fietspaden met verlichting aanwezig zijn, alsook een bushalte verderop;
Overwegende dat de oversteekplaats over een middenberm loopt die gebruikt wordt door voertuigen om de weg over te steken, en dit voor hinder en ongewenste situaties kan zorgen op de oversteekplaats;
BESLUIT:
Artikel 1.- Het ontwerpbesluit van Agentschap Wegen en Verkeer betreffende het aanleggen van een voetgangersoversteekplaats op de gewestweg N78 ter hoogte van meetpunt 39,200 (kruising De Belder), wordt gunstig geadviseerd mits de oversteekplaats enkele meters richting de kerk wordt opgeschoven.
Artikel 2.- Dit advies zal ter kennisgeving worden toegestuurd aan Agentschap van Wegen en Verkeer, Koningin Astridlaan 50 bus 4, 3500 Hasselt.
Artikel 3.- Een beknopte beschrijving van dit besluit zal in toepassing van artikel 285§1 van het decreet lokaal bestuur opgenomen worden op de lijst van de besluiten van de gemeenteraad die via de webtoepassing van de gemeente zal bekend gemaakt worden. In toepassing van artikel 330 van het decreet lokaal bestuur zal de toezichthoudende overheid hiervan op de hoogte gebracht worden.
De voorzitter verleent het woord aan burgemeester Jo Brouns. Hij verzorgt de inhoudelijke toelichting.
Hierna neemt de raad de volgende beslissing:
De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:
Gelet op het gemeentedecreet van 15 juli 2005, inzonderheid artikel 42 en artikel 43 en haar uitvoeringsbesluiten;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 houdende de uitdrukkelijke motivering van bestuurshandelingen;
Gelet op het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur;
Gelet op artikel 285§1 van het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 dat bepaalt dat de burgemeester een lijst van de besluiten van de gemeenteraad bekend maakt via de webtoepassing van de gemeente;
Gelet op het decreet houdende de gemeentewegen d.d. 3 mei 2019, inzonderheid artikel 12 betreffende de wijziging of de opheffing van een gemeenteweg geïntegreerd in een ruimtelijk uitvoeringsplan;
Overwegende dat het huidige provinciaal ruimtelijk uitvoeringsplan 'RWZI' wordt uitgebreid en aangepast naar aanleiding van een capaciteitstekort voor bijkomende aansluitingen in de huidige rioolwaterzuiveringsinstallatie en een benodigde renovatie;
Overwegende dat voor de verwezenlijking van bovenvermeld project een gedeeltelijke opheffing van de buurtweg nodig is, gezien het huidige tracé door de projectzone loopt;
Overwegende dat de buurtweg in de Atlas der Buurtwegen gekend is als chemin nr. 17;
Overwegende dat het af te schaffen gedeelte van het oude tracé van de weg achterhaald is;
Gelet op bijgevoegd afschaffingsplan waar het af te schaffen gedeelte van de buurtweg staat aangeduid;
BESLUIT:
Artikel 1.- De gemeenteraad heeft het voornemen om een deel van chemin nr. 17 in de Atlas van de Buurtwegen af te schaffen, zoals weergegeven op de bijgevoegde plannen.
Artikel 2.- Het afschaffingsplan van landmeter-expert Kris Mertens (Landmetersburo GCV te Merksem), wordt als integraal deel aan dit besluit gehecht.
Artikel 3.- In toepassing van artikel 285 §1 van het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 wordt een beknopte beschrijving van dit besluit opgenomen in de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente wordt bekendgemaakt en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het decreet Lokaal Bestuur.
De voorzitter verleent het woord aan schepen Anita Meerten. Ze verduidelijkt dat dit Lokaal Loket Kinderopvang een neutraal ondersteuningspunt is voor ouders die op zoek zijn naar kinderopvang. Het loket zal fysisch, telefonisch en digitaal te bereiken zijn. Ze gaat verder in op de praktische inrichting en de financiering. Ze verduidelijkt dat het de bedoeling is om voor het digitale luik samen te werken met de firma Cubitec. Daarnaast verduidelijkt ze dat de jaarlijkse gemeentelijke bijdrage aan het project overeenkomt met het bedrag dat het gemeentebestuur ontvangt voor de inrichting van het Loket.
Na deze toelichting neemt de raad de volgende beslissing:
De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur;
Gelet op het decreet lokaal sociaal beleid van 9 februari 2018 en latere wijzigingen, in het bijzonder artikel 7 §7;
Gelet op het decreet van 20 april 2012 houdende de organisatie van kinderopvang van baby’s en peuters wat stelt dat er binnen een gemeente één lokaal loket kinderopvang (LLKO) is;
Gelet op het meerjarenplan 2020-2025 van de gemeente en het OCMW;
Gelet op deel 2, titel V, hoofdstuk I, afdeling II en titel VII, hoofdstuk II van het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 285, 286 en 330 betreffende de bekendmaking en het algemeen bestuurlijk toezicht;
Overwegende dat het lokaal bestuur van Kinrooi een Lokaal Loket Kinderopvang wenst te organiseren vanaf 1 januari 2022;
Overwegende dat het gemeentebestuur dit loket digitaal wenst te organiseren doch waarin er ook een aanspreekpunt verplicht wordt opgenomen;
Overwegende dat het gemeentebestuur voor het inrichten van een loket recht heeft op een Vlaamse Subsidie van 2088,08 euro;
Overwegende dat deze subsidie aangewend wordt voor de inrichting van het digitaal loket;
Overwegende dat na een rondvraag en een toelichting door de firma Cubitec, deze het digitaal loket kan ontwikkelen ten bedrage van de toegekende subsidiebedrag;
Overwegende dat in een vergelijkend rapport door Kind en Gezin deze firma het beste resultaat kan voorleggen qua registratie, opvolging en functionaliteit;
BESLUIT:
Artikel 1.- De Gemeenteraad beslist om een Lokaal Loket Kinderopvang op te richten met ingang van 1 januari 2022.
Artikel 2.- De Gemeenteraad beslist om de digitale inrichting van het Lokaal Loket Kinderopvang toe te wijzen aan de firma Cubitec, ten bedrage van 2088,08 euro, bedrag dat overeenkomt met het subsidiebedrag toegewezen aan de gemeente Kinrooi.
Artikel 3.- De burgemeester en/of de algemeen directeur, of hun wettelijke vervangers, worden gemachtigd deze aanvraag te ondertekenen.
Artikel 4.- Dit besluit zal worden bekendgemaakt overeenkomstig de voorschriften van de artikelen 285 en 286 van het decreet lokaal bestuur.
Artikel 5.- Een afschrift van deze verlenging wordt ter opvolging en uitvoering overgemaakt aan het clusterhoofd Sociale Zaken en het clusterhoofd BKO en Bibliotheek.
Artikel 6.- In toepassing van artikel 285 §1 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 wordt de beknopte beschrijving van dit besluit opgenomen in de overzichtslijst die op de web-toepassing van de gemeente wordt bekendgemaakt en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Voor de sluiting der zitting werden geen wijzigingen bevolen aan dit verslag, waardoor het van ambtswege is goedgekeurd conform de voorgelegde tekst.
De voorzitter verleent het woord aan burgemeester Jo Brouns. Hij verzorgt de inhoudelijke toelichting.
Na de organisatie van de geheime stemming, neemt de raad de volgende beslissing:
Behandeld in besloten zitting
Gelet op de uitslag van de stemming: 20 stembrieven worden verdeeld en er zijn 20 stembrieven terug in de stembus.
Kandidaat bekomt 20 stemmen ja, 0 stemmen neen en er zijn geen onthoudingen;
Behandeld in besloten zitting
De voorzitter sluit de zitting op 08/11/2021 om 21:05.
Namens Gemeenteraad,
Marijke Clerx
Algemeen Directeur
Jacky Daemen
Voorzitter