Terug
Gepubliceerd op 16/11/2021

Besluit  Gemeenteraad

ma 08/11/2021 - 20:00

Goedkeuring reglement financiële tegemoetkoming aan personen met incontinentieproblemen en stomapatiënten voor de dienstjaren 2022-2025

Aanwezig: Jacky Daemen, Voorzitter
Jo Brouns, Burgemeester
Wim Rutten, Peter Nies, Anita Meerten, Schepenen
Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Niels Van Eygen, Carina Suylen, Günther Bongers, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters, Gemeenteraadsleden
Marijke Clerx, Algemeen Directeur
Verontschuldigd: Mark Hoedemakers, Sylvie Henckens, Schepenen
Wim Swennen, Gemeenteraadsleden

De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:

Gelet op de beschikkingen van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;

Gelet op artikel 41 van het decreet lokaal bestuur houdende de bevoegdheden van de gemeenteraad;

Gelet op deel 2, titel V, hoofdstuk I, afdeling II en titel VII, hoofdstuk II van het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 285 en 330 betreffende de bekendmaking en het algemeen bestuurlijk toezicht;

Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen;

Gelet op het bestuursdecreet van 7 december 2018;

Overwegende dat Limburg.net ertoe heeft besloten de financiële aspecten van de ophaling en de verwerking van de huishoudelijke en daarmee vergelijkbare afvalstoffen te optimaliseren voor het werkgebied van Limburg.net;

Overwegende dat Limburg.net hiertoe een uniform stelsel van heffingen voorstelt voor de ophaling en verwerking van huishoudelijke afvalstoffen;

Gelet op het kohier- en belastingreglement betreffende de belasting voor het inzamelen en verwerken van huishoudelijke afvalstoffen voor de dienstjaren 2021-2025, goedgekeurd door de gemeenteraad op 6 april 2021;

Overwegende dat de contantbelasting voor de aan huis inzameling voor sommige gezinnen, waarbij er gezinsleden met incontinentieproblemen kampen of stomapatiënt zijn, een zware financiële druk betekent en dat het billijk is onder bepaalde voorwaarden een jaarlijkse tegemoetkoming te verlenen;

Overwegende dat deze tegemoetkoming wordt uitgekeerd aan de rechthebbende zelf, indien hij/zij de kohier- en contantbelasting betaalt of aan het gezin dat hem/haar verzorgt en de kohier- en contantbelasting betaalt;

Overwegende dat er jaarlijks een krediet van 7.500 EUR is voorzien in de meerjarenplanning 2020-2025 op jaarbudgetrekening GBB-FIN/0300-00/6471100/IP-GEEN van de exploitatie voor deze financiële tegemoetkoming;

Op voorstel van het College van Burgemeester en Schepenen;

Publieke stemming
Aanwezig: Jacky Daemen, Jo Brouns, Wim Rutten, Peter Nies, Anita Meerten, Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Niels Van Eygen, Carina Suylen, Günther Bongers, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters, Marijke Clerx
Voorstanders: Jacky Daemen, Jo Brouns, Wim Rutten, Peter Nies, Anita Meerten, Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Niels Van Eygen, Carina Suylen, Günther Bongers, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

BESLUIT:

Artikel 1.- Vanaf het dienstjaar 2022 en tot en met 31 december 2025 wordt door de gemeente Kinrooi een tegemoetkoming uitgekeerd aan personen met incontinentieproblemen, stomapatiënten en patiënten met een peritoneale dialyse.

Artikel 2.- Het bedrag van de jaarlijkse tegemoetkoming wordt vastgesteld op 50 euro per persoon.

Artikel 3.- De jaarlijkse tegemoetkoming wordt toegekend aan personen die voldoen aan de voorwaarden:
a) De persoon moet op 01 januari van het betreffende dienstjaar jaar ingeschreven zijn in de bevolkingsregisters van de gemeente Kinrooi.
b) Personen met incontinentieproblemen dienen jaarlijks een attest van de geneesheer voor te leggen. Indien de persoon kampt met chronische incontinentieproblemen, moet er slechts éénmalig een attest van de geneesheer worden voorgelegd waaruit blijkt dat het een chronische incontinentie betreft.
c) Stomapatiënten moeten jaarlijks een verklaring van de arts voorleggen. Indien de verklaring van de arts aantoont dat de persoon blijvend stomapatiënt is, moet er slechts éénmalig een attest van de geneesheer worden voorgelegd.
d) Personen met een peritoneale dialyse moeten jaarlijks een verklaring van de arts voorleggen. Indien de verklaring van de arts aantoont dat de persoon blijvend peritoneale dialyse nodig heeft, moet er slechts éénmalig een attest van de geneesheer worden voorgelegd

Artikel 4.- Jaarlijks werd een krediet van 7.500 EUR voorzien in de meerjarenplanning 2020-2025 op jaarbudgetrekening GBB-FIN/0300-00/6471100/IP-GEEN van de exploitatie voor deze financiële tegemoetkoming. De tegemoetkoming wordt gestort op het door de begunstigde doorgegeven rekeningnummer.

Artikel 5.- De uitvoering van deze beslissing voor de volgende jaren is ondergeschikt aan de goedkeuring van de kredieten in de meerjarenplanning noodzakelijk voor de uitkering van deze uitgaven.

Artikel 6.- In toepassing van artikel 285 §1 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 wordt de beknopte beschrijving van dit besluit opgenomen in de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente wordt bekendgemaakt en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het decreet lokaal bestuur.