Mon 02/06/2025 - 20:00 B10
Naar aanleiding van de start van de nieuwe legislatuur dient de gemeenteraad het huishoudelijk reglement opnieuw goed te keuren. Er werd van de gelegenheid gebruik gemaakt om het document te updaten en enkele procedures te versoepelen. Het nieuwe huishoudelijk reglement werd goedgekeurd.
Ingevolge artikel 39 van het decreet lokaal bestuur neemt de gemeenteraad een deontologische code aan. Deze werd goedgekeurd in zitting van 5 juni 2023. Naar aanleiding van de nieuwe legislatuur werd de deontologische code geactualiseerd en goedgekeurd.
Ingevolge artikel 10.c van de deontologische code dient de gemeenteraad een huishoudelijk reglement aan te nemen voor de deontologische commissie. Er wordt voorgesteld om het voorliggende reglement goed te keuren.
Overeenkomstig artikel 303 §3 van het decreet lokaal bestuur rapporteert de algemeen directeur jaarlijks aan de gemeenteraad over de klachten ingediend tegen de gemeente. Er werd kennis genomen van het klachtenregister (2024) door de gemeenteraad.
In het kader van artikel 56 §6 van het decreet lokaal bestuur wordt jaarlijks een rapportage gegeven van de gemeentelijke vertegenwoordigers in de adviesraden, samenwerkingsverbanden en verenigingen waarin de gemeente participeert.
Bij schrijven van Creat Services D.V. van 21 maart 2025 houdende de algemene vergadering op 17 juni 2025 wordt de volgende dagorde meegedeeld:
1. Wijziging van vermogen
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen
3. Verslag van de Raad van Bestuur over het boekjaar 2024
4. Verslag van de commissaris
5. a. Goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2024 afgesloten per 31 december 2024
b. Goedkeuring van de voorgestelde resultaatsverdeling over het boekjaar 2024
6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
7. Aanstelling commissaris
8. Actualisering presentievergoeding
9. Statutaire benoemingen
Varia
Op basis van de bekomen documenten en toelichtingsnota werden de agendapunten van de algemene vergadering goedgekeurd en de aangeduide vertegenwoordiger gemandateerd om op de vermelde algemene vergadering (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden) te handelen en te beslissen conform de beslissingen die door de gemeenteraad zijn genomen en verder al het nodige te doen voor de afwerking van de volledige agenda.
De activiteiten van de projectvereniging werden opgestart in januari 2018. De RvB van de projectvereniging stelde de jaarrekening 2024 vast op 23 april 2025. Het inhoudelijk jaarverslag en de inhoudelijke jaarcijfers (gebruikers, wijk-werkers) werden voorgelegd aan de RvB. De jaarrekening van 2024 werd goedgekeurd.
Bij schrijven van Cipal D.V. van 12 mei 2025 houdende de algemene vergadering op 24 juni 2025 wordt de volgende dagorde meegedeeld:
1. Toetreding en aanvaarding van nieuwe deelnemer(s)
2. Kennisname van het jaarverslag van de raad van bestuur en het verslag van de commissaris over de enkelvoudige jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2024
3. Goedkeuring van de enkelvoudige jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2024 met bestemming van het resultaat
4. Kennisname van het jaarverslag van de raad van bestuur en het verslag van de commissaris over de geconsolideerde jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2024
5. Kennisname van de geconsolideerde jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2024
6. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders en aan de commissaris van Cipal voor de uitoefening van hun mandaat tijdens het boekjaar 2024
7. Benoeming commissaris en vaststelling van vergoeding
8. Bepaling presentiegeld en reisvergoeding voor de leden van de raad van bestuur
9. Goedkeuring van het evaluatierapport 2019-2024 met inbegrip van het ondernemingsplan 2025-2030
10. Goedkeuring van het verslag, staande de vergadering
Op basis van de bekomen documenten en toelichtingsnota werden de agendapunten van de algemene vergadering goedgekeurd en de aangeduide vertegenwoordiger gemandateerd om op de vermelde algemene vergadering (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden) te handelen en te beslissen conform de beslissingen die door de gemeenteraad zijn genomen en verder al het nodige te doen voor de afwerking van de volledige agenda.
Marec D.V. roept bij e-mail van 7 mei 2025 op tot de algemene vergadering van 25 juni 2025 met de volgende agenda:
1) Goedkeuring verslag vorige vergadering.
2) Lezing en goedkeuring van het jaarverslag 2024.
3) Bespreking en goedkeuring van de jaarrekening afgesloten per 31 december 2024.
4) Lezing van het verslag van de commissaris-revisor.
5) Kwijting aan de bestuurders en de commissaris-revisor.
6) Evaluatierapport legislatuur 2019-2024.
7) Ondernemingsplan legislatuur 2025-2030.
8) Aanstelling van een commissaris-revisor voor de boekjaren 2025-2026-2027.
Op basis van de bekomen documenten werd de agenda van de algemene vergadering van Marec D.V. van 25 juni 2025 goedgekeurd en de aangeduide vertegenwoordigers (Robert Smeets en Carla Lambrichts) gemandateerd om op de vermelde algemene vergadering (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden) te handelen en te beslissen conform de beslissingen die door de gemeenteraad zijn genomen en verder al het nodige te doen voor de afwerking van de volledige agenda.
Volgens artikel 24 van de overeenkomst betreffende de oprichting van de interlokale vereniging PG Kempen & Maasland moet het jaarverslag samen met de jaarrekening aan de gemeenteraden van de deelnemende gemeenten en aan de provincieraad van de provincie Limburg ter goedkeuring worden voorgelegd. Bij schrijven van 24 april 2025 vraagt de Provincie Limburg om het jaarverslag 2024 en de jaarrekening 2024 van de Interlokale vereniging PG Kempen & Maasland ter goedkeuring voor te leggen aan de gemeenteraad. Deze documenten werden goedgekeurd.
Bij e-mail van 19 mei 2025 van de “Intergemeentelijke zwembaden ‘Aquadroom’ Maaseik en ’De Haeg’ Dilsen-Stokkem” werden we op de hoogte gebracht van de algemene vergadering van 3 juni 2025 met de volgende agenda:
- Uitstel van de Algemene Jaarvergadering van 2024 tot 03/07/2025
- Jaarrekening + jaarverslag dienstjaar 2024
- Verslag bedrijfsrevisor dienstjaar 2024
- Verslag Raad van Bestuur dienstjaar 2024
- Goedkeuring jaarrekening dienstjaar 2024 en van de daarin opgenomen verwerking van het resultaat
- Kwijting Bestuurders en de commissaris-revisor voor het door hen uitgeoefende mandaat dienstjaar 2024
Op basis van de bekomen documenten werden de agendapunten van de algemene vergadering van de “Intergemeentelijke zwembaden ‘Aquadroom’ Maaseik en ’De Haeg’ Dilsen-Stokkem” van 3 juli 2025 (of op iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden) goedgekeurd en de gemeentelijk vertegenwoordiger (Mark Hoedemakers) wordt gemandateerd om op de vermelde vergadering te handelen en te beslissen overeenkomstig het besluit van de gemeenteraad en verder al het nodige te doen voor afwerking van de volledige agenda.
Bij schrijven van Limburg.net van 30 april 2025 houdende de algemene vergadering op 25 juni 2025 wordt de volgende dagorde meegedeeld:
1. Welkom door de voorzitter
2. Aanduiding secretaris en stemopnemers (art. 38 statuten)
3. Jaarrekening 2024 / Verslag van de raad van bestuur aan de aandeelhouders / Verslag van de commissaris (454 DLB, art. 40 statuten)
4. Activiteitenverslag 2024
5. Kwijting aan de bestuurders (art. 454 DLB, art. 40 statuten)
6. Kwijting aan de commissaris (art. 454 DLB, art' 40 statuten)
7. Ondernemingsplan 2025-2030, inclusief evaluatie afgelopen legislatuur
8. Aanpassing vermogen aan evolutie bevolkingscijfer (art.7 statuten)
9. Vastlegging presentiegelden
10. Code van goed bestuur
11. Benoeming leden en plaatsvervangers algemeen comité (art. 29 Statuten): Alken, Bocholt en Lanaken
12. Varia
Op basis van de bekomen documenten en toelichtingsnota werden de agendapunten van de algemene vergadering goedgekeurd en de aangeduide vertegenwoordiger (Eef Smeets) of zijn plaatsvervanger (Robert Smeets) gemandateerd om op de vermelde algemene vergadering (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden) te handelen en te beslissen conform de beslissingen die door de gemeenteraad zijn genomen en verder al het nodige te doen voor de afwerking van de volledige agenda.
De Interlokale vereniging sociale economie Maasland, afgekort ‘IVSE Maasland' ook gekend als 'Maasland Werkt', werd opgericht dd. 01-01-2015 en is een intergemeentelijke samenwerking zonder rechtspersoonlijkheid. De jaarrekening en het inhoudelijk verslag 2024 werden goedgekeurd door de gemeenteraad.
Volgens artikel 17 en 20 van de overeenkomst betreffende de oprichting van de interbestuurlijke vereniging Lokale Actiegroep Maasland moet het jaarverslag samen met de jaarrekening aan de gemeenteraden van de deelnemende gemeenten en aan de provincieraad van de provincie Limburg ter goedkeuring worden voorgelegd. Bij schrijven van 24 maart 2024 vraagt de Provincie Limburg om het jaarverslag 2024 en de jaarrekening 2024 van de interbestuurlijke vereniging Lokale Actiegroep Maasland ter goedkeuring voor te leggen aan de gemeenteraad. De gemeenteraad gaf goedkeuring.
De gemeenteraad adviseert de aanvraag tot samenvoeging van de lokale geloofsgemeenschappen Sint-Lambertus gunstig onder voorwaarde van de vertegenwoordiging per geloofsgemeenschap in het nieuw te vormen kerkbestuur en het handhaven van een redelijke overgangstermijn.
De gemeenteraad keurt de actualisatie van het kerkenbeleidsplan goed.
Elk lokaal bestuur in Vlaanderen is wettelijk verplicht om een organisatiebeheersingssysteem te ontwikkelen, toe te passen en hierover te rapporteren. Het is bij wet vastgelegd dat de algemeen directeur het organisatiebeheersingssysteem vaststelt in overleg met het managementteam. Vervolgens wordt het kader van organisatiebeheersing goedgekeurd door de gemeenteraad, de raad voor maatschappelijk welzijn en raad van bestuur van AGB.
De gemeente Kinrooi zal het ‘Traject naar Uitmuntendheid van de VVSG’ niet verder gebruiken als aanpak voor organisatiebeheersing. Deze aanpak van organisatiebeheersing is te ambitieus, dit is ook bevestigd door Audit Vlaanderen (zie rapport organisatie-audit 04-04-2024). Gemeente Kinrooi gebruikt de leidraad organisatiebeheersing voor lokale besturen als model voor het kader van organisatiebeheersing. Dit sluit ook aan bij de organisatie-audit die Audit Vlaanderen heeft uitgevoerd op basis van deze leidraad. De aanbevelingen vermeld in de organisatie-audit vormen de basis voor de verdere aanpak van organisatiebeheersing in Kinrooi.
De gemeenteraad keurde het nieuwe kader voor organisatiebeheersing goed en is terug te vinden op de website van gemeente Kinrooi.
Het jaarrapport organisatiebeheersingssysteem van het lokaal bestuur Kinrooi licht het volgende toe:
De aanbevelingen vermeld in de organisatie-audit van Audit Vlaanderen (rapport april 2024) vormen de basis voor de verdere aanpak van organisatiebeheersing in Kinrooi, zoals toegelicht in het gewijzigde kader van organisatiebeheersing.
Via de aanbevelingen van deze organisatie-audit kan de organisatie op een gestructureerde wijze haar risico’s in kaart brengen en hieraan verbetermogelijkheden onder de vorm van projecten koppelen.
Koninklijke Fanfare De Vrijheidszonen werd in 2018 eigenaar van de voormalige sporthal op Nelisveld. De fanfare geeft nu te kennen dat er zich enkele werken opdringen ter verduurzaming van het gebouw. Het betreft ledverlichting, de aanpassing van de verwarming en de aansluiting van de toiletten op regenwater.
Omdat het gemeentebestuur graag wil inzetten op een uitgebreid en kwaliteitsvol verenigingsaanbod en omdat de fanfarezaal ook vaak wordt gebruikt voor andere doeleinden binnen het kerkdorp Kinrooi, is het gemeentebestuur bereid om de kosten voor de voormelde werken deels te dragen door middel van een investeringssubsidie. Om verzekerd te zijn van een return voor de gemeenschap in ruil voor de subsidie werd er een samenwerkingsovereenkomst goedgekeurd.
De gemeentelijke investeringstoelage aan VZW Koninklijke Fanfare De Vrijheidszonen van Kinrooi wordt goedgekeurd voor een bedrag van €70.000 onder jaarbudgetrekening ACT-3.05/0709-00/6640000 van het investeringsbudget 2025 voor de renovatie ter verduurzaming van de fanfarezaal De Bunker. De fanfarezaal wordt voorzien van ledverlichting, de verwarming wordt aangepast en de toiletten worden aangesloten op regenwater. De toelage zal uitbetaald worden door middel van collegebesluiten na voorlegging van facturen van de werken. De investeringsuitgaven worden voor 80% betoelaagd door het gemeentebestuur.
Op 10 maart 2025 keurde de gemeenteraad de lastvoorwaarden en uit te nodigen firma's goed voor de opdracht "Plaatsen van screens voor GBS de Maaskei".
In het kader van deze opdracht mochten we geen offertes ontvangen. Bijgevolg werd de plaatsingsprocedure stopgezet.
We wensen de opdracht nu opnieuw te publiceren, ditmaal middels een openbare procedure waarop iedere firma die aan de voorwaarden voldoet kan inschrijven.
Voor het leveren en implementeren van bepaalde backoffice oplossingen heeft de opdrachtencentrale van Cipal dv een raamovereenkomst in de markt gezet.
Deze raamovereenkomst werd gegund aan Cipal Schaubroeck NV.
We wensen van de mogelijkheid tot afname van de raamovereenkomst via de opdrachtencentrale gebruik te maken waardoor we krachtens artikel 47, § 2 van de wet van 17 juni 2017 zijn vrijgesteld van de verplichting om zelf een gunningsprocedure te organiseren. Hierbij zijn we niet verplicht tot enige afname in kader van deze raamovereenkomst.
De raamovereenkomst inzake betonproducten- en afgeleiden werd reeds tweemaal vruchteloos doorlopen via een onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
We wensen de raamovereenkomst nu opnieuw in de markt te zetten middels een openbare procedure opdat elke firma die aan de voorwaarden voldoet kan meedingen.
We wensen het huidige softwarepakket voor het gedeelte payroll te herbevestigen en de wijze van aflevering van de loonstroken te wijzigen naar Doccle.
Daarnaast zal het huidige pakket verder uitgebreid worden met modules voor het beheren van talrijke taken binnen het loonpakket.
Voor deze implementatie zal gebruik gemaakt worden van een raamcontract van C-smart.
We wensen we in te gaan op de offerte van Cipal Schaubroek NV ten bedrage van € 97.401,17 incl. BTW per jaar (zonder kortingen) en een eenmalige kost van € 7.169,27 incl. BTW.
De gemeenteraad keurt de gratis grondafstand te 3640 Kinrooi, 2de afdeling Molenbeersel, sectie D, nr. 352G, Smeetsstraat 56, goed.
De gemeenteraad keurt de partnerovereenkomst met DuboLimubrg voor de periode van de gemeentelijke legislatuur (2025 tem 2030) goed.
De gemeenteraad heeft geen bezwaar tegen de doorverkoop van Leuerbroek X door de huidige eigenaar aan nieuwe eigenaar, mits het in extenso vermelden van het advies van de POM in de definitieve akte. De POM Limburg dient toegevoegd te worden als rechthebbende voor terugkoop in het artikel 14 van de bijzondere voorwaarden.
De gemeenteraad keurt het Omgevingshandhavingsplan - Intergemeentelijke Samenwerking Handhaving Ruimte MIDLIM goed.
De personeelsleden van het onderwijs kunnen vanaf 1 januari 2025 een fiets leasen. De personeelsleden van de gemeentelijke basisschool 3K te Kinrooi en de gemeentelijke basisschool De Maaskei te Ophoven kunnen dit vanaf 1 januari 2026. Het fietsbeleid werd goedgekeurd.
Binnen het fietsbeleid voor personeelsleden van het onderwijs werd de intentieverklaring goedgekeurd.
In het addendum bij het arbeidsreglement voor de personeelsleden van de gemeentelijke basisschool De Maaskei te Ophoven en de gemeentelijke basisschool 3K te Kinrooi worden de verschillende modaliteiten en de gemaakte keuzes schriftelijk vastgelegd. Dit addendum werd goedgekeurd.
Het aangepaste huishoudelijk reglement van de schoolraad van de gemeentelijke basisschool De Maaskei voor de periode 2025-2029 dient goedgekeurd te worden.
Het aangepaste huishoudelijk reglement van de schoolraad van de gemeentelijke basisschool 3K voor de periode 2025-2029 dient goedgekeurd te worden.
In 2019 hebben de bewoner(s) van Kinrooi in het georganiseerde “Meemakers” participatieproject gevraagd om een hondenlosloopzone aan te leggen nabij de Goort.
Limburgs Landschap vzw heeft in 2024, op vraag van de gemeente Kinrooi, voor deze aanleg gezorgd. De ingebruikname vond plaats op 5 juli 2024.
De gemeente Kinrooi wil als tegenprestatie voor de aanleg van de hondenlosloopzone, een aantal taken voor haar rekening nemen, zijnde:
• op vraag van Limburgs Landschap vzw werd een afvalbak geplaatst bij de 2 zitbanken van Limburgs Landschap. Het ledigen van deze afvalbakken, en eventuele vervanging, gebeurt door of in opdracht van de gemeente Kinrooi;
• het klepelmaaien (4x per jaar) van het terrein (wild reddend maaien toepassen) door of in opdracht van de gemeente Kinrooi;
• het onderhoud (snoeien en inboeten) van de bomen gedurende de eerste vijf jaren door of in opdracht van de gemeente Kinrooi;
Hiervoor heeft Limburgs Landschap VZW een overeenkomst “beheer door derden” opgesteld tussen de gemeente Kinrooi ( beheerder-contractant) en Limburgs Landschap vzw ( regio-beheerder). Via deze overeenkomst verleent de regiobeheerder toestemming aan de beheerder- contractant voor het uitvoeren van specifieke beheermaatregelen op terreinen waar de vereniging een gebruiksrecht kan doen gelden. De toegestane maatregelen passen in een beheerplan dat is opgemaakt met het oog op het behoud en/of de verbetering van de aanwezige natuurwaarden. Wij stellen aan de gemeenteraad voor om bijgevoegde overeenkomst “beheer door derden” goed te keuren.
In het kader van de opdracht “R/007075 - RWA verbinding Zielderveld – Ziebroekrenne” heeft Fluvius een samenwerkingsovereenkomst opgesteld voor de gezamenlijke uitvoering van dit project. De totale kostprijs ( = ruwe raming) voor deze opdracht wordt geraamd op € 16.832,50 excl. btw . De gemeente KINROOI komt financieel tussen in de kosten verbonden aan de aanleg en verbetering van openbare riolen a rato van 75 % van de kosten (exclusief BTW). Het geraamd aandeel van de gemeente Kinrooi bedraagt € 10.498,125 excl. btw. Voor de financiering van deze werken wenst de gemeente Kinrooi geen beroep te doen op toelage in uitvoering van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 mei 2017 met wijziging van 7 juli 2023 met betrekking tot de subsidiëring van de aanleg van openbare rioleringen, andere dan prioritaire rioleringen, de bouw van kleinschalige rioolwaterzuiveringsinstallaties met inbegrip van de aanleg van individuele waterzuiveringsinstallaties door de gemeenten, gemeentebedrijven, intercommunales of intergemeentelijke samenwerkingsverbanden en latere wijzigingen. Het gemeentelijk aandeel in deze rioleringswerken zal worden gefinancierd met het rioleringsfonds bij Fluvius. De dienst ruimte heeft geen opmerkingen op deze voorgestelde samenwerkingsovereenkomst.
Via de oproepen Lokaal Activeringspact (LAP1) wil de Vlaamse Regering lokale besturen financieel stimuleren om meer (equivalent) leefloongerechtigden te activeren naar werk dan het Vlaamse gemiddelde van 20%.
De eerste oproep van het Lokaal Activeringspact werd gelanceerd op 1 december 2023 en liep op 30 november 2024 af. Hiervoor tekenden 115 lokale besturen in om samen 15.445 leefloongerechtigden aan werk te helpen. Ook Kinrooi had zich aangemeld en hierop ingetekend.
Voor deze lokale besturen kende de Vlaamse Regering een budget van 7.022.516,00 euro toe. Voor de tweede oproep van het Lokaal Activeringspact tekenden 195 lokale besturen in, wat neerkomt op een vertegenwoordiging van 65,7% van alle Vlaamse lokale besturen. Samen streven ze ernaar om 8.520 leefloongerechtigden te activeren bovenop het Vlaamse gemiddelde, wat neerkomt op een totaal engagement van 16.611 leefloongerechtigden. Hun doelstelling is om 41,1% van hun leefloongerechtigden aan het werk te krijgen of 21,1 procentpunten meer dan het Vlaamse gemiddelde van 20%.
De tweede oproep loopt sinds december 2024 en loopt door tot eind november 2025 voor een budget van 8.444.078,00 euro. Ook op het tweede deel heeft Kinrooi zich ingeschreven. Met de extra middelen kunnen de besturen bijvoorbeeld jobbeurzen, bedrijfsbezoeken of rondleidingen in maatwerkbedrijven organiseren. De lokale besturen kunnen ook investeren in mobiliteitsoplossingen bijvoorbeeld door fietsen ter beschikking te stellen of te investeren in fiets- en rijlessen. Daarnaast moeten de extra middelen ook bijdragen aan een betere samenwerking tussen verschillende instanties op lokaal niveau.
Voor Kinrooi is het gemiddelde bepaald op 9.
Om de doelstellingen van het lokaal activeringspact te bereiken werd in samenspraak met de VDAB een plan opgesteld. Dit plan werd ook goedgekeurd door de VDAB (zie bijlage).
Om de 20% te behalen diende Kinrooi 9+1 te behalen. Indien dit resultaat behaald werd kwam het neer op een subsidiebedrag van 20% van de maximale subsidie.
De maximale subsidie is vastgelegd op 10.000 euro indien we 19 personen duurzaam aan het werk krijgen.
Deze doelstelling hebben we bereikt. We zijn geëindigd voor het LAP1 project op 21 duurzame tewerkstellingen binnen het project LAP1 (zie tabel in bijlage), hierdoor ontvangen we de maximale subsidie.
Voor de sluiting der zitting werden geen wijzigingen bevolen aan dit verslag van 05-05-2025, waardoor het van ambtswege is goedgekeurd conform de voorgelegde tekst.
De gemeenteraad stelt het resultaat van de selectieprocedure voor de functie van algemeen directeur vast en neemt kennis van het eindverslag van de selectiecommissie.