De raad voor maatschappelijk welzijn van het Openbaar Centrum voor Maatschappelijk Welzijn van de gemeente Kinrooi, provincie Limburg, alhier in vergadering overeenkomstig de wet:
Gelet op de beschikkingen van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op artikel 78 van het decreet lokaal bestuur houdende de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn;
Gelet op het bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op deel 2, titel V, hoofdstuk I, afdeling II en titel VII, hoofdstuk II van het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 286 en 330 betreffende de bekendmaking en het algemeen bestuurlijk toezicht;
Gelet op artikel 302 van het decreet lokaal bestuur dat bepaalt: ' Zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn organiseert een systeem van klachtenbehandeling.';
Gelet op artikel 303§1 van het decreet lokaal bestuur dat bepaalt: ' Het systeem van klachtenbehandeling wordt zowel voor de gemeente als voor het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn georganiseerd op ambtelijk niveau en is maximaal onafhankelijk van de diensten waarop de klachten betrekking hebben. De algemeen directeur neemt dat op in het organisatiebeheersingssysteem.';
Gelet op artikel 303§3, 2de lid van het decreet lokaal bestuur dat bepaalt: ' De algemeen directeur rapporteert jaarlijks aan de raad voor maatschappelijk welzijn over de klachten ingediend tegen het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn.';
Gelet op het klachtenreglement goedgekeurd door de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 1 juli 2019, zoals opgenomen in bijlage;
Overwegende dat gebleken is, na enkele jaren met het reglement gewerkt te hebben, dat het aan een update toe is. Zo is er onder andere een duidelijkere definitie nodig van wat een klacht is en welke onontvankelijkheidsgronden daarbij gelden. Verder is het toevoegen van een verklaring omtrent het verwerken van persoonsgegevens aangewezen en dient er duidelijkheid geschept te worden over de antwoordtermijn naar de klachtindiener toe;
Gelet op het aangepaste klachtenreglement in bijlage;
BESLUIT:
Artikel 1.- Het aangepaste klachtenreglement voor gemeente en OCMW Kinrooi, zoals opgenomen in bijlage, goed te keuren.
Artikel 2.- Het aangepaste klachtenreglement treedt in werking op 5 maart 2024.
Artikel 3.- Het klachtenreglement van 1 juli 2019 wordt opgeheven.
Artikel 4.- In toepassing van artikel 286 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 wordt dit besluit en de inhoud ervan bekendgemaakt op de webtoepassing van de gemeente en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.