De voorzitter opent de zitting op 07/10/2024 om 20:00.
De voorzitter heet de raadsleden en de andere aanwezigen welkom.
Voorzitter Jacky Daemen opent de vergadering en stelt de volgende dagorde vast.
Openbaar
1. Interne Zaken
1.1 Vaststelling dagorde
1.2 Fluvius O.V.: buitengewone algemene vergadering 13 november 2024 - mandaat
1.3 Creat Services D.V. (voorheen TMVS): buitengewone algemene vergadering 26 november 2024 - goedkeuring agenda en mandaat
1.4 Fluvius Limburg O.V.: buitengewone algemene vergadering 7 november 2024 - mandaat
1.5 Cipal D.V.: algemene vergadering 7 november 2024 - goedkeuring agenda en mandaat
1.6 Goedkeuring aanpassing samenwerkingsovereenkomst met betrekking tot het vaststellen en afhandelen van GAS 5-dossiers inzake snelheidsovertredingen in zone 30 en 50 binnen de politiezone CARMA
2. Financiën
2.1 Goedkeuring uitkering jaarlijkse nominatieve werkingssubsidie aan Marec ingevolge het verlies van inkomsten uit de exploitatie van de kampeerplaatsen
2.2 Wassen vensters in diverse gebouwen van de gemeente, OCMW en AGB Kinrooi - Meerjarenopdracht 2025-2028 - Goedkeuring lastvoorwaarden en uit te nodigen firma's
2.3 Gunning overheidsopdracht van diensten: Aankoop en installatie van software voor de administratieve verwerking van vreemdelingendossiers, opdracht waarvan de raming het bedrag van €30.000 excl. BTW niet overschrijdt
2.4 Kennisgeving financieel rapport 1° semester 2024 volgens artikel 263 van het Decreet Lokaal Bestuur
3. Grondgebiedszaken
3.1 Aanvullend reglement op het wegverkeer: inperking bebouwde kom N78 Venlosesteenweg Ophoven-Geistingen
4. Basisschool Kinrooi
4.1 Goedkeuring lestijdenpakket voor de gemeentelijke basisschool “3K” Kinrooi voor het schooljaar 2024-2025
5. Basisschool Ophoven
5.1 Goedkeuring lestijdenpakket voor de gemeentelijke basisschool “De Maaskei” Kinrooi-Ophoven voor het schooljaar 2024-2025
6. Secretariaat
6.1 Kennisgevingen en mededelingen
6.2 Definitieve vaststelling verslag vorige zitting
De voorzitter, Jacky Daemen legt de mandaatverlening voor de buitengewone algemene vergadering van Fluvius O.V. voor ter goedkeuring.
Er zijn geen verdere vragen en de raad keurt de mandaatverlening goed met eenparigheid van stemmen.
De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, provincie Limburg, alhier in vergadering overeenkomstig de wet;
Gelet op de beschikkingen van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op artikel 41 van het decreet lokaal bestuur houdende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op deel 2, titel V, hoofdstuk I, afdeling II en titel VII, hoofdstuk II van het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 285 en 330 betreffende de bekendmaking en het algemeen bestuurlijk toezicht;
Gelet op het feit dat de gemeente aangesloten is bij Fluvius Opdrachthoudende Vereniging;
Gelet op het feit dat de gemeente per aangetekend schrijven van 2 september 2024 werd opgeroepen om op digitale wijze deel te nemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging die op 13 november 2024 plaatsheeft met als agenda:
1. Bespreking in het kader van artikel 432 van het decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2025 alsook het door de raad van bestuur opgelegde budget voor 2025.
2. Statutaire benoemingen.
3. Statutaire mededelingen.
Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente per brief van 2 september 2024 werd overgemaakt;
Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering;
BESLUIT:
Artikel 1.- Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging d.d. 13 november 2024 met als agendapunten:
1. Bespreking in het kader van artikel 432 van het decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2025 alsook het door de raad van bestuur opgelegde budget voor 2025.
2. Statutaire benoemingen.
3. Statutaire mededelingen.
Artikel 2.- De vertegenwoordiger (Jo Brouns met als plaatsvervanger Peter Nies) van de gemeente die zal deelnemen aan de digitale Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging op 13 november 2024 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Artikel 3.- Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan Fluvius Opdrachthoudende Vereniging, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Artikel 4.- In toepassing van artikel 285 §1 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 wordt de beknopte beschrijving van dit besluit opgenomen in de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente wordt bekendgemaakt en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.
De voorzitter, Jacky Daemen legt de agenda en de mandaatverlening voor de buitengewone algemene vergadering van Creat Services DV voor ter goedkeuring.
Er zijn geen verdere vragen en de raad keurt de mandaatverlening goed met eenparigheid van stemmen.
De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:
Gelet op de beschikkingen van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op de bepalingen van het Decreet Lokaal Bestuur, inzonderheid artikel 41 houdende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op het bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op deel 2, titel V, hoofdstuk I, afdeling II en titel VII, hoofdstuk II van het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 285 en 330 betreffende de bekendmaking en het algemeen bestuurlijk toezicht;
Gelet op het feit dat de gemeente Kinrooi aangesloten is bij Creat Services D.V.;
Gelet op de statuten van Creat Services D.V.;
Gelet op de oproepingsbrief voor de Buitengewone Algemene Vergadering van Creat Services D.V. op 26 november 2024, waarin de volgende agenda werd meegedeeld:
1. Wijziging van vermogen
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen
3. Evaluatie 2024, te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie 2025 (cfr. artikel 432 Decreet over het Lokaal Bestuur)
4. Begroting 2025 (cfr. artikel 432 Decreet over het Lokaal Bestuur)
5. Actualisering presentievergoeding
6. Statutaire benoemingen
Varia
Overwegende dat er geen bezwaren voorhanden zijn om de goedkeuring van de agenda te weigeren;
BESLUIT:
Artikel 1.- De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de buitengewone algemene vergadering van Creat Services D.V. van 26 november 2024 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:
1. Wijziging van vermogen
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen
3. Evaluatie 2024, te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie 2025 (cfr. artikel 432 Decreet over het Lokaal Bestuur)
4. Begroting 2025 (cfr. artikel 432 Decreet over het Lokaal Bestuur)
5. Actualisering presentievergoeding
6. Statutaire benoemingen
Varia
Artikel 2.- De raad draagt de aangeduide vertegenwoordiger, met name de heer Peter Nies, op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de buitengewone algemene vergadering van Creat Services D.V. vastgesteld op 26 november 2024, te onderschrijven en zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde buitengewone algemene vergadering.
Artikel 3.- Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan:
- hetzij per post t.a.v. Creat Services D.V., p/a Intercommunaal Beheer, Stropstraat 1 te 9000 Gent;
- hetzij per elektronische post, 20241126BAV@farys.be.
Artikel 4.- In toepassing van artikel 285 §1 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 wordt de beknopte beschrijving van dit besluit opgenomen in de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente wordt bekendgemaakt en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.
De voorzitter, Jacky Daemen legt de mandaatverlening voor de buitengewone algemene vergadering van Fluvius Limburg O.V. voor ter goedkeuring.
Er zijn geen verdere vragen en de raad keurt de mandaatverlening goed met eenparigheid van stemmen.
De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, provincie Limburg, alhier in vergadering overeenkomstig de wet;
Gelet op de beschikkingen van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op artikel 41 van het decreet lokaal bestuur houdende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op deel 2, titel V, hoofdstuk I, afdeling II en titel VII, hoofdstuk II van het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 285 en 330 betreffende de bekendmaking en het algemeen bestuurlijk toezicht;
Gelet op het feit dat de gemeente Kinrooi momenteel voor één of meerdere activiteiten aangesloten is bij de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg;
Gelet op het feit dat de gemeente per aangetekend schrijven van 18 september 2024 werd opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van Fluvius Limburg die op 7 november 2024 plaatsheeft in "PXL-NeXT, Elfde-Liniestraat 24, 3500 Hasselt met de volgende agenda:
Gelet op het feit dat de documentatiestukken betreffende deze agendapunten elektronisch kunnen geraadpleegd worden op het Extranet van Fluvius Limburg;
Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering;
BESLUIT:
Artikel 1.- Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg d.d. 7 november 2024:
Artikel 2.- De vertegenwoordiger van de gemeente Kinrooi (Peter Nies met als plaatsvervanger Jo Brouns) die zal deelnemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg op 7 november 2024 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Artikel 3.- Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg, ter attentie van het secretariaat, (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Artikel 4.- In toepassing van artikel 285 §1 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 wordt de beknopte beschrijving van dit besluit opgenomen in de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente wordt bekendgemaakt en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.
De voorzitter, Jacky Daemen legt de agenda en de mandaatverlening voor de algemene vergadering van Cipal D.V. voor ter goedkeuring.
Er zijn geen verdere vragen en de raad keurt de mandaatverlening goed met eenparigheid van stemmen.
De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (“DLB”) en in het bijzonder op art. 40 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad en inzake de intergemeentelijke samenwerking;
Gelet op het bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op deel 2, titel V, hoofdstuk I, afdeling II en titel VII, hoofdstuk II van het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 285 en 330 betreffende de bekendmaking en het algemeen bestuurlijk toezicht;
Gelet op het feit dat de gemeente deelnemer is van de dienstverlenende vereniging Cipal (hierna kortweg “Cipal”);
Gelet op de statuten van Cipal;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 4 maart 2024 inzake de aanduiding van de gemeentelijke vertegenwoordiger (Yannicka Eerdekens) in de algemene vergaderingen van Cipal;
Gelet op de oproeping tot de algemene vergadering van Cipal van 7 november 2024 met de volgende agendapunten:
Gelet op de toelichtende nota van Cipal betreffende de agendapunten van deze algemene vergadering;
Gelet op de voorstellen van de raad van bestuur van Cipal;
Overwegende dat geen redenen voorhanden zijn om goedkeuring van de agendapunten te weigeren;
BESLUIT:
Artikel 1.- Op basis van de bekomen documenten en de toelichtende nota worden de agendapunten van de algemene vergadering van Cipal van 7 november 2024 goedgekeurd.
Artikel 2.- De vertegenwoordiger van de gemeente (Yannicka Eerdekens) wordt gemandateerd om op de algemene vergadering van Cipal van 7 november 2024 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Artikel 3.- Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van onderhavig besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Cipal.
Artikel 4.- In toepassing van artikel 285 §1 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 wordt de beknopte beschrijving van dit besluit opgenomen in de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente wordt bekendgemaakt en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Schepen Wim Swennen verduidelijkt dat dit agendapunt wordt voorgelegd omwille van enkele aanpassingen in de samenwerkingsovereenkomst. Hij geeft aan dat de raadsleden de documenten in bijlage kunnen raadplegen en dat de aanpassingen in rode tekst zijn opgenomen. Er werden geen substantiële veranderingen aangebracht aan de samenwerkingsovereenkomst met de zone Carma.
Er zijn geen verdere vragen en de raad keurt de aanpassingen goed met eenparigheid van stemmen.
De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:
Gelet op de beschikkingen van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op artikel 41 van het decreet lokaal bestuur houdende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op deel 2, titel V, hoofdstuk I, afdeling II en titel VII, hoofdstuk II van het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 285 en 330 betreffende de bekendmaking en het algemeen bestuurlijk toezicht;
Gelet op het besluiten die op 3 oktober 2022 werden genomen door de gemeenteraad omtrent de invoering van de gemeentelijke administratieve sancties op snelheidsovertredingen (GAS 5) en op de samenwerkingsovereenkomst met de stad Genk met betrekking tot het vaststellen en afhandelen van GAS 5-dossiers binnen de politiezone Carma;
Overwegende dat er naar aanleiding van de evaluatie van de samenwerkingsovereenkomst door stad Genk en PZ Carma enkele aanpassingen nodig zijn;
Gelet op het ontwerp van samenwerkingsovereenkomst;
BESLUIT:
Artikel 1.- De aangepaste samenwerkingsovereenkomst, tussen de stad Genk, politiezone Carma en de lokale besturen van de politiezone Carma, met betrekking tot het afhandelen van GAS 5-dossiers binnen de politiezone Carma, goed te keuren.
Artikel 2.- In toepassing van artikel 285 §1 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 wordt de beknopte beschrijving van dit besluit opgenomen in de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente wordt bekendgemaakt en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Schepen Wim Swennen licht toe dat de gemeente in gesprek is met een private partner om een vakantiepark te ontwikkelen. De gemeente Kinrooi heeft afspraken gemaakt met alle stakeholders die de gemeente Kinrooi zal nakomen. De camping van Marec zal ontruimd worden op 01-01-2026 misschien kan dit een jaar later afhankelijk van het traject, maar dat weten we pas concreet als we de overeenkomst tekenen. Momenteel zijn er al campinggasten die vertrekken en dat verlies wordt gecompenseerd door de gemeente Kinrooi. De compensatie zal gebeuren onder de vorm van een werkingssubsidie op basis van het aantal campingplaatsen die niet worden verhuurd. Het voorgelegde dossier gaat over het werkingsjaar 2023. Elk jaar zal dit dossier ter goedkeuring worden voorgelegd aan de gemeenteraad. Volgend jaar zal de goedkeuring van 2024 worden voorgelegd.
Raadslid Marcel Dirkx vraagt wat de raad precies goedkeurt in dit besluit? Hij geeft aan dat er geen bijlage bijgevoegd is, er is ook geen nulmeting gedaan waarbij we het compensatieverlies kunnen berekenen. Het bedrag zelf is op geen enkele manier af te leiden uit het dossier, de factuur zit er niet bij, in het verslag van de Raad van Bestuur van Marec staat in augustus dat men nog aan het onderhandelen is. Hoelang gaan we dit compensatieverlies vergoeden?
Schepen Wim Swennen verduidelijkt dat we de inkomstenverliezen van Marec niet blijvend zullen vergoeden. De gemeente Kinrooi moet nog met de stad Maaseik aan tafel gaan zitten. Momenteel is 40% van de campinggasten vertrokken en dat verschil hebben we met de stad Maaseik afgesproken.
Raadslid Marcel Dirkx merkt op dat dit bedrag niet af te leiden is.
Financieel directeur Wendy Bekkers licht toe dat Marec de berekening maakt en het voorstel dat nu voorligt de goedkeuring vraagt om elk jaar de nominatieve subsidie als aparte subsidie goed te keuren aan de hand van de berekening van Marec.
Raadslid Marcel Dirkx vraagt waar er wordt uit afgeleid dat de subsidie niet blijvend betaald zal worden aan Marec?
Schepen Wim Swennen verduidelijkt dat er reeds een mondelinge overeenkomst bestaat binnen Marec maar dat de concrete onderhandelingen met Maaseik nog niet zijn opgestart. De Raad van Bestuur van Marec heeft enkele ideeën om hier concreet mee om te gaan maar dit is nog in een te vroeg stadium om dit hier te bespreken.
Raadslid Marcel Dirkx vraagt wat we zullen doen als ze bij de stad Maaseik zich niet aan de afspraken houden, zullen we dan als gemeente blijven betalen?
Raadslid Jo Brouns geeft aan dat het dan ook niet zeker is dat Marec zal blijven bestaan. We compenseren voor het gedeelde verlies maar als we niet tot een overeenkomst kunnen komen, zal de toekomst van Marec worden besproken. In de nieuwe legislatuur zal er een doorstart worden gemaakt in dit dossier.
Schepen Wim Swennen geeft aan dat er op dit moment een gentlemans agreement is tussen Kinrooi en Maaseik.
Raadslid Marcel Dirkx geeft aan dat hij hoopt dat de nieuwe samenstellingen in de volgende legislatuur zich ook houden aan de gemaakte afspraken en dat we de termijn in tijd moeten beperken.
Raadslid Jo Brouns geeft aan dat het belangrijk is om geld dat wij ter compensatie geven gebruikt kan worden om in de jachthaven te blijven investeren, geld dat hier wordt gegenereerd, kan hier worden geïnvesteerd.
Schepen Wim Swennen geeft aan dat de bouw van het vakantiepark meer zal opbrengen dan de camping van Marec.
Raadslid Marcel Dirkx merkt op dat ongeveer een termijn van 5 jaar haalbaar is en stelt de vraag of ook het Tegelhuisje wordt gecompenseerd.
Schepen Wim Swennen geeft aan dat dit enkel de camping betreft.
Raadslid Ivo Vleeschouwers vraagt of er ook open ruimte is gecreëerd nu 40% van de camping is ontruimd?
Schepen Wim Swennen geeft aan dat het meeste van de camping is opgeruimd en dat ze de camping verder hebben opgefrist voor de bestaande gasten. Hij verduidelijkt dat we nu de werkwijze goedkeuren en volgende maand zullen we de factuur van 2023 voorleggen ter goedkeuring.
Er zijn geen verdere vragen en de raad gaat over tot stemming. De raad keurt goed met 21 stemmen voor (CD&V, Vooruit en N-VA) en 1 onthouding van Marcel Dirkx (GBK).
De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, art 41 houdende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur;
Gelet op deel 2, titel V, hoofdstuk I, afdeling II en titel VII, hoofdstuk II van het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 286 en 330 betreffende de bekendmaking en het algemeen bestuurlijk toezicht;
Gelet op artikel 41, 2° lid, 23° van het Decreet Lokaal bestuur dat bepaalt dat de vaststelling van subsidiereglementen en nominatieve subsidies tot de exclusieve bevoegdheid van de gemeenteraad behoort;
Overwegende dat het gemeentebestuur van Kinrooi een projectontwikkelaar en exploitant wenst aan te duiden voor de realisatie en ontwikkeling van een aantal vakantiewoningen in het projectgebied de Spaanjerd;
Overwegende dat er hiervoor kandidaturen werden ingediend en er door het college op 26 februari 2024 een voorkeursbieder werd aangeduid;
Overwegende dat bij realisatie van deze terreingebonden logies door een privaat ontwikkelaar, de caming van Marec DV zal worden ingenomen en dit zal resulteren in een daling van de inkomsten van Marec DV;
Overwegende dat Marec DV een intercommunale is van de gemeente Kinrooi en de stad Maaseik en het wenselijk is dat de inkomsten van deze DV gevrijwaard blijven;
Gelet op de samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente Kinrooi en Marec DV, goedgekeurd door de gemeenteraad op 7 maart 2022, waarin werd overeengekomen dat de realisatie van bovenvernoemd project geen negatieve financiële impact mag hebben op de inkomsten van Marec DV;
Overwegende dat de gemeente Kinrooi ingevolge de samenwerkingsovereenkomst de minderontvangsten dient te compenseren;
Overwegende dat het aangewezen is dat de gemeente Kinrooi hiervoor een nominatieve werkingssubsidie zal toekennen aan Marec DV teneinde een deel van de exploitatiekosten van Marec DV te dekken;
Gelet op het feit dat deze werkingssubsidie geen rechtstreeks verband houdt met de prijs, dient ze niet opgenomen te worden in de maatstaf van heffing van Marec DV waardoor ze niet onderworpen is aan BTW en niet als prijssubsidie wordt gecatalogeerd;
Overwegende dat er ingevolge de toekomstige invulling van de site De Spaanjerd reeds kampeerplaatsen leeg liggen en dit inkomensverlies voor Marec DV betekent;
Overwegende dat het ingevolge de samenwerkingsovereenkomst aangewezen is dat het gemeentebestuur van Kinrooi deze effectief vrijgekomen kampeerplaatsen aan Marec DV vergoedt;
Overwegende dat, tot de gehele site door de projectontwikkelaar in gebruik wordt genomen en de kampeerplaatsen integraal verdwijnen, Marec DV jaarlijks dient te rapporteren over het aantal niet-bezette kampeerplaatsen aan het gemeentebestuur waarna op basis van deze aantallen de nominatieve werkingssubsidie zal worden bepaald;
Overwegende dat deze nominatieve werkingssubsidie jaarlijks door de gemeenteraad dient te worden goedgekeurd;
Overwegende dat de nominatieve subsidie wordt toegekend op voorwaarde dat Marec DV jaarlijks bij afsluiting van de jaarrekening, deze rapporteert aan het gemeentebestuur waarna het gemeentebestuur bijkomende verantwoordings(stukken) kan opvragen teneinde voldoende zicht te bewaren op de stand van zaken en de verantwoording van de uitgekeerde subsidies;
Overwegende dat de nominatieve werkingssubsidie niet valt onder artikel 26, §1 van het Wetboek BTW aangezien deze subsidies niet rechtstreeks met de prijs van handelingen verband houden;
Gelet op artikels 107, 108 en 109 van het Verdrag betreffende de Werking van de Europese Unie die de regels bepalen met betrekking tot staatssteun;
Overwegende dat de toe te kennen nominatieve werkingssubsidie aan Marec DV niet voldoet aan alle voorwaarden van staatssteun, aangezien deze werkingssubsidie geen economisch voordeel verschaft dat niet via een normale commerciële weg zou kunnen worden verkregen én de maatregel vervalst de mededinging niet en leidt niet tot een ongunstige beïnvloeding van het handelsverkeer in de EU;
Overwegende dat de nominatieve werkingssubsidie dus geen staatssteun is, hetgeen ook verboden is;
Overwegende dat in 2023 als overgangsjaar door DV Marec, in afwachting van concrete afspraken aangaande de compensatie van het verlies aan inkomsten, een factuur werd opgemaakt aan het gemeentebestuur om deze verloren inkomsten te compenseren;
BESLUIT:
Artikel 1.- Het gemeentebestuur van Kinrooi besluit jaarlijks aan Marec DV een nominatieve werkingssubsidie toe te kennen voor het bedrag van het inkomensverlies uit de exploitatie van kampeerplaatsen ingevolge de publiek-private samenwerking voor de ontwikkeling en exploitatie van vakantiewoningen in het projectgebied de Spaanjerd.
Artikel 2.- Voor het overgangsjaar 2023 zal het gemeentebestuur het verlies aan inkomsten vergoeden aan DV Marec door betaling van de factuur die door Marec DV werd opgemaakt.
Artikel 3.- Jaarlijks rapporteert Marec het exacte verlies aan inkomsten aan de hand van het aantal niet-bezette kampeerplaatsen ingevolge de PPS samenwerking. De nominatieve werkingssubsidie wordt jaarlijks door de gemeenteraad goedgekeurd. Bovendien wordt de jaarrekening bij afsluiting aan het gemeentebestuur gerapporteerd teneinde voldoende zicht te bewaren op de stand van zaken en de uitgekeerde subsidies te verantwoorden.
Artikel 4.- In toepassing van artikel 285 §1 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 wordt de beknopte beschrijving van dit besluit opgenomen in de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente wordt bekendgemaakt en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Schepen Wim Swennen geeft aan dat we voor het wassen van de ramen van onze gemeentelijke gebouwen een nieuwe meerjarenopdracht moeten uitschrijven voor de komende 4 jaar. We hebben een aantal bedrijven die we hiervoor aanschrijven.
Er zijn geen verdere vragen en de raad keurt de lastenvoorwaarden van de meerjarenopdracht goed met eenparigheid van stemmen.
De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 143.000,00 niet) en artikel 57, en inzonderheid artikels 2, 36° en 48 die een gezamenlijke realisatie van de opdracht in naam en voor rekening van meerdere aanbesteders toelaat en artikel 43;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 90, 1°;
Overwegende dat in het kader van de opdracht “Wassen vensters in diverse gebouwen van de gemeente, OCMW en AGB Kinrooi - Meerjarenopdracht 2025-2028” een bestek met nr. 2024014 werd opgesteld door Gemeente Kinrooi;
Overwegende dat deze opdracht als volgt is opgedeeld:
* Perceel 1 (Wassen vensters in gemeentelijke gebouwen), raming: € 7.141,85 excl. btw of € 8.641,64 incl. 21% btw;
* Verlenging 1 (Wassen vensters in gemeentelijke gebouwen), raming: € 7.141,85 excl. btw of € 8.641,64 incl. 21% btw;
* Verlenging 2 (Wassen vensters in gemeentelijke gebouwen), raming: € 7.141,85 excl. btw of € 8.641,64 incl. 21% btw;
* Verlenging 3 (Wassen vensters in gemeentelijke gebouwen), raming: € 7.141,85 excl. btw of € 8.641,64 incl. 21% btw;
* Perceel 2 (Wassen vensters in gemeentelijke gebouwen), raming: € 4.712,30 excl. btw of € 5.626,89 incl. btw;
* Verlenging 1 (Perceel 2 (Wassen vensters in gemeentelijke gebouwen)), raming: € 4.712,30 excl. btw of € 5.626,89 incl. btw;
* Verlenging 2 (Perceel 2 (Wassen vensters in gemeentelijke gebouwen)), raming: € 4.712,30 excl. btw of € 5.626,89 incl. btw;
* Verlenging 3 (Perceel 2 (Wassen vensters in gemeentelijke gebouwen)), raming: € 4.712,30 excl. btw of € 5.626,89 incl. btw;
* Perceel 3 (Wassen vensters in gemeentelijke gebouwen), raming: € 4.483,75 excl. btw of € 4.621,40 incl. btw;
* Verlenging 1 (Perceel 3 (Wassen vensters in gemeentelijke gebouwen)), raming: € 4.483,75 excl. btw of € 4.621,40 incl. btw;
* Verlenging 2 (Perceel 3 (Wassen vensters in gemeentelijke gebouwen)), raming: € 4.483,75 excl. btw of € 4.621,40 incl. btw;
* Verlenging 3 (Perceel 3 (Wassen vensters in gemeentelijke gebouwen)), raming: € 4.483,75 excl. btw of € 4.621,40 incl. btw;
* Perceel 4 (Wassen vensters in gemeentelijke gebouwen), raming: € 859,01 excl. btw of € 1.039,40 incl. 21% btw;
* Verlenging 1 (Perceel 4 (Wassen vensters in gemeentelijke gebouwen)), raming: € 859,01 excl. btw of € 1.039,40 incl. 21% btw;
* Verlenging 2 (Perceel 4 (Wassen vensters in gemeentelijke gebouwen)), raming: € 859,01 excl. btw of € 1.039,40 incl. 21% btw;
* Verlenging 3 (Perceel 4 (Wassen vensters in gemeentelijke gebouwen)), raming: € 859,01 excl. btw of € 1.039,40 incl. 21% btw;
Overwegende dat de totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 68.787,64 excl. btw of € 79.717,32 incl. btw;
Overwegende dat percelen 1, 2, 3 en 4 worden afgesloten voor een duur van 12 maanden;
Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking;
Overwegende dat het bestuur bij het opstellen van de lastvoorwaarden voor deze opdracht niet beschikte over de exact benodigde hoeveelheden;
Overwegende dat het een gezamenlijke opdracht betreft waarbij het aangewezen is dat Gemeente Kinrooi de procedure zal voeren en in naam van OCMW Kinrooi en Autonoom Gemeentebedrijf Kinrooi bij de gunning van de opdracht zal optreden;
Overwegende dat gezamenlijk aankopen kan leiden tot aanzienlijke besparingen en administratieve vereenvoudiging;
Overwegende dat 4 november 2024 om 11.00 uur wordt voorgesteld als limietdatum voor het indienen van de offertes;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is in GBB-FB/0119-01/6103011/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN, GBB-TD/0740-00/6103010/EVA/RVB/IP-GEEN, GBB-TD/0705-00/6103010/EVA/RVB/IP-GEEN, GBB-KINR/0800-01/6103010/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN en GBB-OPH/0800-00/6103010/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN;
BESLUIT:
Artikel 1.- Goedkeuring wordt verleend aan het bestek met nr. 2024014 en de raming voor de opdracht “Wassen vensters in diverse gebouwen van de gemeente, OCMW en AGB Kinrooi - Meerjarenopdracht 2025-2028”, opgesteld door Gemeente Kinrooi. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt € 68.787,64 excl. btw of € 79.717,32 incl. btw.
Artikel 2.- Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Artikel 3.- Gemeente Kinrooi wordt gemandateerd om de procedure te voeren en in naam van OCMW Kinrooi en Autonoom Gemeentebedrijf Kinrooi bij de gunning van de opdracht op te treden.
Artikel 4.- In geval van een juridisch geschil omtrent deze overheidsopdracht, is elk deelnemend bestuur mee verantwoordelijk voor alle mogelijke kosten in verhouding tot zijn aandeel in de opdracht.
Artikel 5.- Afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan de deelnemende besturen.
Artikel 6.- Volgende ondernemers worden uitgenodigd om deel te nemen aan de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking:
- Carbon Schoonmaakbedrijf & Ruitenwassers, Randstraat 21 te 3680 Maaseik;
- KRIStal clean, Leustraat 33 te 3640 Kinrooi;
- J&L Cleaning, Hoogstraat 3 te 3640 Kinrooi;
- Pino's Power Cleaning, Sweversveld 6 te 3640 Kinrooi.
Artikel 7.- De offertes dienen het bestuur ten laatste te bereiken op 4 november 2024 om 11.00 uur.
Artikel 8.- De uitgave voor deze opdracht is voorzien in GBB-FB/0119-01/6103011/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN, GBB-TD/0740-00/6103010/EVA/RVB/IP-GEEN, GBB-TD/0705-00/6103010/EVA/RVB/IP-GEEN, GBB-KINR/0800-01/6103010/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN en GBB-OPH/0800-00/6103010/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.
Artikel 9.- In toepassing van artikel 285 §1 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 wordt de beknopte beschrijving van dit besluit opgenomen in de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente wordt bekendgemaakt en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Schepen Wim Swennen geeft aan dat voor het verwerken van de vreemdelingendossiers er een voorstel ligt tot aankoop van software om de vreemdelingendossiers digitaal te verwerken.
Er zijn geen verdere vragen en de raad keurt de aankoop en installatie van de software voor vreemdelingendossiers goed met eenparigheid van stemmen.
De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op de wet overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten van 17 juni 2016;
Gelet op de wet betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten van 17 juni 2013;
Gelet op het Koninklijk Besluit plaatsing overheidsopdrachten in de klassieke sectoren van 18 april 2017;
Gelet op het Koninklijk Besluit tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en van de concessies voor openbare werken van 14 januari 2013;
Gelet op het bestuursdecreet van 7 december 2018;
Overwegende dat er een overheidsopdracht van diensten gegund moet worden met als voorwerp ‘Aankoop en installatie van software voor de administratieve verwerking van vreemdelingendossiers’, opdracht waarvan de raming het bedrag van €30.000 excl. BTW niet overschrijdt;
Overwegende dat voor deze opdracht beneden de €30.000 excl. BTW zonder dat daarvoor aannemingsvoorwaarden en een bestek worden vastgesteld, de procedure van aanvaarde factuur volgens KB van 18 april 2017 betreffende de plaatsing van overheidsopdrachten van toepassing is;
Overwegende dat we software nodig hebben voor de administratieve verwerking van vreemdelingendossiers;
Overwegende dat we momenteel geen software ter beschikking hebben voor de verwerking van deze dossiers;
Overwegende dat enkel Cipal Schaubroeck NV de nodige software kan leveren die naadloos in onze bestaande infrastructuur geïntegreerd kan worden;
Overwegende dat we in het kader van deze opdracht een offerte hebben ontvangen van Cipal Schaubroeck NV:
Overwegende dat het aangewezen is om in te gaan op de offerte van de enige aanbieder, namelijk Cipal Schaubroeck NV;
Overwegende dat er krediet werd voorzien in de investeringskredieten van 2024 op jaarbudgetrekening ACT-4.01/0119-00/2410000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN en in de exploitatiekredieten op jaarbudgetrekening GBB-ICT/0119-00/6142999/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN;
Overwegende dat deze overheidsopdracht zal worden gegund volgens de procedure van aanvaarde factuur omdat het goed te keuren bedrag niet hoger ligt dan €30.000 excl. BTW;
Overwegende dat een visum vereist is, en dat de financieel directeur een visum nr. 20240222 verleende op 20 september 2024 in het kader van de opdracht bedoeld in artikelen 177, 1° en 266 van het decreet lokaal bestuur;
BESLUIT:
Artikel 1.- Er zal een overheidsopdracht van diensten gegund worden zijnde ‘Aankoop en installatie van software voor de administratieve verwerking van vreemdelingendossiers’ aan Cipal Schaubroeck NV (BE0664474051), Cipalstraat 3 te 2440 Geel voor een geraamd bedrag van € 7.818,54 incl. BTW voor de eenmalige investeringskost en opleiding en voor een geraamde maandelijkse kost van € 501,51 incl. BTW;
Artikel 2.- De uitgave wordt aangerekend op jaarbudgetrekening ACT-4.01/0119-00/2410000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN van het investeringsbudget 2024 en jaarbudgetrekening GBB-ICT/0119-00/6142999/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN van het exploitatiebudget.
Artikel 3.- In toepassing van artikel 285 §1 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 wordt de beknopte beschrijving van dit besluit opgenomen in de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente wordt bekendgemaakt en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Schepen Wim Swennen licht toe dat we 1 x per semester moeten rapporteren over de financiële situatie maar er is geen exacte handleiding over welke rapporten er moeten worden voorgelegd. De cijfers waarvan we dachten dat ze het meest interessant zijn, leggen we voor. De verdere toelichting verloopt aan de hand van de bijlage in het dossier. De schepen geeft aan dat we bij de nieuwe legislatuur zullen kijken of er nog aanpassingen moeten gebeuren aan de rapportering.
Raadslid Marcel Dirkx geeft aan dat hij geen vragen heeft, maar dat dit wel een duidelijk overzicht is waar je op termijn iets mee kan doen.
Er zijn geen verdere vragen en de raad neemt kennis van de financiële rapporten.
De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:
Gelet op artikel 40 en 41 van het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 houdende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op artikels 326 tot en met 334 van het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, inzonderheid betreffende het bestuurlijk toezicht op de gemeenten van het Vlaams Gewest;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018 betreffende de openbaarheid van bestuur in provincies en gemeenten;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 25 juni 2010 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn;
Gelet op artikel 263 van het Decreet lokaal bestuur dat bepaalt dat er voor het einde van het derde kwartaal een opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar aan de gemeenteraad wordt voorgelegd;
Gelet op bijgevoegde opvolgingsrapporten van het 1° semester 2024 van het lokaal bestuur Kinrooi die aan de gemeenteraad worden voorgelegd en als bijlage bij dit besluit werden gevoegd:
- Rapport T2: ontvangsten en uitgaven naar economische aard;
- Rapport J1: doelstellingenrekening met de uitgaven en ontvangsten voor de prioritaire beleidsdoelstellingen;
- Rapport J3: realisatie van alle kredieten;
- Beleidsevaluatie;
Gelet op bijgevoegde opvolgingsrapporten tot en met 23 september 2024 die aan de gemeenteraad worden voorgelegd en als bijlage bij dit besluit werden gevoegd:
- Exploitatie uitgaven voor lokaal bestuur Kinrooi uitgesplitst over de entiteiten en beleidsitems;
- Vaststellingen van de GAS5 trajectcontroles voor periode september 2023 tot september 2024 met financiële escalatie;
- Debiteurenbeheer voor eerste semester 2024.
BESLUIT:
Artikel 1.- De gemeenteraad neemt kennis van de opvolgingsrapporten die zich in bijlage van dit besluit bevinden.
Artikel 2.- In toepassing van artikel 285 §1 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 wordt de beknopte beschrijving van dit besluit opgenomen in de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente wordt bekendgemaakt en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Schepen Mark Hoedemakers verduidelijkt dat de uitbreiding van de bebouwde kom in 2022 door de raad werd goedgekeurd. Deze uitbreiding werd goedgekeurd zodat die beter aansloot op de weguitbreiding. Echter loopt de trajectcontrole nu door de zone van de bebouwde kom, zodat deze trajectcontrole niet meer rechtsgeldig is. AWV vraagt dan ook om de uitbreiding van de bebouwde kom terug in de oorspronkelijke staat te herstellen.
Er zijn geen verdere vragen en de raad keurt het aanvullend reglement op het wegverkeer voor de inperking bebouwde kom N78 goed met eenparigheid van stemmen.
De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:
Gelet op de Nieuwe Gemeentewet van 24 juni 1998;
Gelet op het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op de Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij Koninklijk Besluit van 16 maart 1968;
Gelet op het Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg;
Gelet op het Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
Gelet op het Decreet van 16 mei 2008 houdende het aanvullende reglement op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op het Uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 houdende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op de Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;
Overwegende de N78 Venlosesteenweg een gewestweg is en beheerd wordt door het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV);
Overwegende dat de gemeenteraad een aanvullend reglement dient vast te stellen voor het aanpassen van de verkeersreglementering op gewestwegen, dat vervolgens overgemaakt dient te worden aan het Departement Mobiliteit en Openbare Werken (MOW);
Overwegende dat de huidige bebouwde kom op de N78 Venlosesteenweg uit de volgende grenspunten bestaat (volgorde in wijzerzin):
Overwegende dat een inperking van het meest zuidelijke grenspunt nr. 12 van de bebouwde kom op de N78 Venlosesteenweg met ± 120 meter gewenst is omwille van het conflict met de reeds aanwezige trajectcontrole op grondgebied Kinrooi en Maaseik;
Gelet op bijgevoegde plannen;
BESLUIT:
Artikel 1.- De gemeenteraad gaat akkoord met de inperking van de bebouwde kom op de N78 Venlosesteenweg:
Artikel 2.- De nieuwe bebouwde kom op de N78 Venlosesteenweg zal bestaan uit de volgende grenspunten (volgorde in wijzerzin):
Artikel 3.- Een afschrift van dit besluit zal worden overgemaakt aan het Departement Mobiliteit en Openbare Werken (MOW).
Artikel 4.- Een beknopte beschrijving van dit besluit zal in toepassing van artikel 285§1 van het decreet lokaal bestuur opgenomen worden op de lijst van de besluiten van de gemeenteraad die via de webtoepassing van de gemeente zal bekend gemaakt worden. In toepassing van artikel 330 van het decreet lokaal bestuur zal de toezichthoudende overheid hiervan op de hoogte gebracht worden.
Schepen Mark Hoedemakers geeft aan dat hij dit punt samen behandelt met het volgende agendapunt voor de Maaskei. Hij verduidelijkt dat op 1/2 van elk jaar de leerlingen worden geteld en op basis hiervan de lestijden worden berekend. Hij geeft aan dat leerlingen met bepaalde zorgnoden ook een aantal uren extra omkadering genereren. Verder geeft hij aan dat onze scholen een goede start hebben gehad.
Er zijn geen verdere vragen en de raad keurt de lestijden voor de gemeentelijke basisschool 3K goed met eenparigheid van stemmen.
De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:
Gelet op de beschikkingen van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen;
Gelet op artikel 41 van het decreet lokaal bestuur houdende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op deel 2, titel V, hoofdstuk I, afdeling II en titel VII, hoofdstuk II van het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 285 en 330 betreffende de bekendmaking en het algemeen bestuurlijk toezicht;
Gelet op het bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997, inzonderheid de artikelen 126 tot en met 146, de artikelen 154, 156 en 194, met uitzondering van de artikelen 133 en 134;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 17 juni 1997 betreffende de personeelsformatie in het gewoon basisonderwijs;
Gelet op het schrijven van het Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming, Agentschap voor Onderwijsdiensten-Afdeling Basisonderwijs d.d. 29 mei 2024 betreffende de personeelsformatie voor 2024-2025 aan de basisschool 3K te Kinrooi;
Gelet op het schrijven van het Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming, Agentschap voor Onderwijsdiensten-Afdeling Basisonderwijs d.d. 18 maart 2024 betreffende de lestijden samen school maken voor 2024-2025 aan de basisschool 3K te Kinrooi;
Gelet op het schrijven van het Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming, Agentschap voor Onderwijsdiensten-Afdeling Basisonderwijs d.d. 27 mei 2024 betreffende de lestijden ondersteuning kerntaak van het onderwijzend personeel voor 2024-2025 aan de basisschool 3K te Kinrooi;
Gelet op het schrijven van het Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming, Agentschap voor Onderwijsdiensten-Afdeling Basisonderwijs d.d. 27 mei 2024 betreffende de lestijden aanvangsbegeleiding voor 2024-2025 aan de basisschool 3K te Kinrooi;
Gelet op het schrijven van het Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming, Agentschap voor Onderwijsdiensten-Afdeling Basisonderwijs d.d. 4 juni 2024 betreffende de puntenenveloppe stimuluspunten scholengemeenschap voor 2024-2025 aan de basisschool 3K te Kinrooi;
Gelet op het schrijven van het Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming, Agentschap voor Onderwijsdiensten-Afdeling Basisonderwijs d.d. 5 juni 2024 betreffende de puntenenveloppe zorg voor 2024-2025 aan de basisschool 3K te Kinrooi;
Gelet op het schrijven van het Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming, Agentschap voor Onderwijsdiensten-Afdeling Basisonderwijs d.d. 29 mei 2024 betreffende de uren kinderverzorging voor 2024-2025 aan de basisschool 3K te Kinrooi;
Gelet op het schrijven van het Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming, Agentschap voor Onderwijsdiensten-Afdeling Basisonderwijs d.d. 13 juli 2023 betreffende de lestijden lerarenplatform voor 2023-2024 aan de basisschool 3K te Kinrooi;
Gelet op het schrijven van het Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming, Agentschap voor Onderwijsdiensten-Afdeling Basisonderwijs d.d. 6 juli 2023 betreffende de verhoging puntenenveloppe administratieve ondersteuning en beleidsondersteuning voor 2023-2024 aan de basisschool 3K te Kinrooi;
Gelet op het schrijven van het Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming, Agentschap voor Onderwijsdiensten-Afdeling Basisonderwijs d.d. 21 juni 2023 betreffende de bijzondere pedagogische taken voor 2023-2024 aan de basisschool 3K te Kinrooi;
Gelet op de raadpleging van de schoolraad van 10 juni 2024;
BESLUIT:
Artikel 1.- Het lestijdenpakket in de gemeentelijke basisschool “3K”, Nelisveld 5 te Kinrooi wordt voor het schooljaar 2024-2025 aangewend als volgt:
1. Lager onderwijs
Aantal ingeschreven leerlingen op 1 februari 2024: 197 leerlingen
Totaal aantal lestijden basisomkadering : 269 lestijden
Aanvullende lestijden godsdienst 14 lestijden
Totaal : 283 lestijden
Aantal klassen en bijhorende lestijden:
10 ambten 240 lestijden
lestijden L.O. 16 lestijden
restlestijden: 13 lestijden
katholieke godsdienst 14 lestijden
Islamitische godsdienst 12 lestijden
Niet confessionele zedenleer 12 lestijden
Protestantse godsdienst 10 lestijden
Aanvangsbegeleiding 4 lestijden
Samen school maken: 2 lestijden
Kerntaken: 5 lestijden
Lerarenplatform: 24 lestijden
2. Kleuteronderwijs
Aantal ingeschreven kleuters op 1 februari 2024: 91 kleuters
Totaal aantal lestijden basisomkadering: 132 lestijden
Aantal klassen en bijhorende lestijden:
5 ambten 120 lestijden
Restlestijden: 2lestijden
Lestijden LO: 10 lestijden
Kinderverzorging: 15 uren
3. Urenpakket
Uren administratie: 51/36
Lestijden zorg: 32/36
ICT: 9/36
Artikel 2.- In toepassing van artikel 285 §1 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22-12-2017 wordt de beknopte beschrijving van dit besluit opgenomen in de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente wordt bekendgemaakt en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Schepen Mark Hoedemakers geeft aan dat dit agendapunt werd besproken samen met het voorgaande punt van de lestijden van gemeentelijke basisschool 3K.
Er zijn geen verdere vragen en de raad keurt de lestijden voor de gemeentelijke basisschool De Maaskei goed met eenparigheid van stemmen.
De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:
Gelet op de beschikkingen van het decreet lokaal bestuur van 22-12-2017;
Gelet op de wet van 29-07-1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen;
Gelet op artikel 41 van het decreet lokaal bestuur houdende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op deel 2, titel V, hoofdstuk I, afdeling II en titel VII, hoofdstuk II van het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 285 en 330 betreffende de bekendmaking en het algemeen bestuurlijk toezicht;
Gelet op het bestuursdecreet van 07-12-2018;
Gelet op het decreet basisonderwijs van 25-02-1997, inzonderheid de artikelen 126 tot en met 146, de artikelen 154, 156 en 194, met uitzondering van de artikelen 133 en 134;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 17-06-1997 betreffende de personeelsformatie in het gewoon basisonderwijs;
Gelet op het schrijven van het Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming, Agentschap voor Onderwijsdiensten, Afdeling Basisonderwijs d.d. 29-03-2023 betreffende de lestijden samen school maken voor 2023-2024 aan de basisschool De Maaskei te Kinrooi-Ophoven;
Gelet op het schrijven van het Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming, Agentschap voor Onderwijsdiensten, Afdeling Basisonderwijs d.d. 24-05-2023 betreffende de lestijden ondersteuning kerntaak van het onderwijzend personeel voor 2023-2024 aan de basisschool De Maaskei te Kinrooi-Ophoven;
Gelet op het schrijven van het Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming, Agentschap voor Onderwijsdiensten, Afdeling Basisonderwijs d.d. 24-05-2023 betreffende de lestijden aanvangsbegeleiding voor 2023-2024 aan de basisschool De Maaskei te Kinrooi-Ophoven;
Gelet op het schrijven van het Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming, Agentschap voor Onderwijsdiensten, Afdeling Basisonderwijs d.d. 31-05-2023 betreffende de uren kinderverzorging voor 2023-2024 aan de basisschool De Maaskei te Kinrooi-Ophoven;
Gelet op het schrijven van het Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming, Agentschap voor Onderwijsdiensten, afdeling Basisonderwijs d.d. 01-06-2023 betreffende de personeelsformatie voor 2023-2024 aan de basisschool De Maaskei te Kinrooi-Ophoven;
Gelet op het schrijven van het Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming, Agentschap voor Onderwijsdiensten, Afdeling Basisonderwijs d.d. 05-06-2023 betreffende de puntenenveloppe zorg voor 2023-2024 aan de basisschool De Maaskei te Kinrooi-Ophoven;
Gelet op het schrijven van het Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming, Agentschap voor Onderwijsdiensten, Afdeling Basisonderwijs d.d. 08-06-2023 betreffende de puntenenveloppe stimuluspunten scholengemeenschap voor 2023-2024 aan de basisschool De Maaskei te Kinrooi-Ophoven;
Gelet op het schrijven van het Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming, Agentschap voor Onderwijsdiensten, Afdeling Basisonderwijs d.d. 21-06-2023 betreffende de bijzondere pedagogische taken voor 2023-2024 aan de basisschool De Maaskei te Kinrooi-Ophoven;
Gelet op het schrijven van het Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming, Agentschap voor Onderwijsdiensten, Afdeling Basisonderwijs d.d. 06-07-2023 betreffende de verhoging puntenenveloppe administratieve ondersteuning en beleidsondersteuning voor 2023-2024 aan de basisschool De Maaskei te Kinrooi-Ophoven;
Gelet op het schrijven van het Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming, Agentschap voor Onderwijsdiensten, Afdeling Basisonderwijs d.d. 13-07-2023 betreffende het lerarenplatform voor 2023-2024 aan de basisschool De Maaskei te Kinrooi-Ophoven;
Gelet op de raadpleging van de schoolraad van 05-06-2023;
BESLUIT:
Artikel 1.- Het lestijdenpakket in de gemeentelijke basisschool “De Maaskei”, De Belder 21 te Kinrooi-Ophoven wordt voor het schooljaar 2024-2025 aangewend als volgt:
1. Lager onderwijs
Aantal ingeschreven leerlingen op 1 februari 2024: 113 leerlingen
Totaal aantal lestijden basisomkadering : 163 lestijden
Aanvullende lestijden godsdienst 6 lestijden
Aantal klassen en bijhorende lestijden:
6 ambten 144 lestijden
lestijden L.O. 10 lestijden
restlestijden: 9 lestijden
katholieke godsdienst 6 lestijden
Islamitische godsdienst 6 lestijden
Niet confessionele zedenleer 6 lestijden
Protestantse godsdienst 0 lestijden
Aanvangsbegeleiding 3 lestijden
Samen school maken: 1 lestijd
Kerntaken: 3 lestijden
2. Kleuteronderwijs
Aantal ingeschreven kleuters op 1 februari 2024: 108 kleuters
Totaal aantal lestijden basisomkadering: 117 lestijden
Aantal klassen en bijhorende lestijden:
3 ambten 96 lestijden
Lestijden LO: 8 lestijden
Restlestijden:13 lestijden
Kinderverzorging 13 uren
3. Urenpakket
Uren administratie: 27/36
Lestijden zorg: 23/36
ICT: 6/36
Artikel 2.- In toepassing van artikel 285 §1 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22-12-2017 wordt de beknopte beschrijving van dit besluit opgenomen in de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente wordt bekendgemaakt en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Raadslid Marcel Dirkx geeft aan dat hij een verdachte mail ontvangen heeft van burgemeester Wim Rutten.
Burgemeester Wim Rutten verduidelijkt dat het merendeel van de raadsleden deze phishing mail hebben ontvangen.
Raadslid Marcel Dirkx merkt op dat we in 2023 de goedkeuring hebben gegeven om in te stappen in de app van Helios. Hij wou dit installeren en vond het niet onmiddellijk terug maar op de reclamesite van Helios staat Kinrooi wel op.
Schepen Wim Swennen verduidelijkt dat wij enkel een proefperiode hebben afgesloten voor 3 maanden en vervolgens een verlenging van 3 maanden. Als bestuur hebben we veel inhoud aangemaakt maar de cijfers van de app konden niet aantonen of er genoeg unieke gebruikers waren en de info die we aanleverden werd niet altijd goed opgeladen zoals we dit wensten. De proefperiode was gratis en we hebben dan besloten om niet verder in te stappen in het betalend project.
Raadslid Marcel Dirkx geeft aan dat hij het jammer vind dat deze info niet met de gemeenteraad werd teruggekoppeld.
Er zijn geen verdere kennisgevingen of mededelingen.
Er zijn geen vragen of opmerkingen
De voorzitter, Jacky Daemen legt het verslag van de vorige gemeenteraadszitting voor ter goedkeuring.
Er zijn geen verdere vragen.
Voor de sluiting der zitting werden geen wijzigingen bevolen aan dit verslag van 02-09-2024, waardoor het van ambtswege is goedgekeurd conform de voorgelegde tekst.
De voorzitter sluit de zitting op 07/10/2024 om 20:34.
Namens Gemeenteraad,
Wendy Van der Kerken
Algemeen Directeur wnd.
Jacky Daemen
Voorzitter