Terug
Gepubliceerd op 08/10/2024

Besluitenlijst  Gemeenteraad

ma 07/10/2024 - 20:00 B10
  • Openbaar

    • Interne Zaken

      • Vaststelling dagorde

        Goedgekeurd

        Openbaar

        1. Interne Zaken

        1.1    Vaststelling dagorde

        1.2    Fluvius O.V.: buitengewone algemene vergadering 13 november 2024 - mandaat

        1.3    Creat Services D.V. (voorheen TMVS): buitengewone algemene vergadering 26 november 2024 - goedkeuring agenda en mandaat

        1.4    Fluvius Limburg O.V.: buitengewone algemene vergadering 7 november 2024 - mandaat

        1.5    Cipal D.V.: algemene vergadering 7 november 2024 - goedkeuring agenda en mandaat

        1.6    Goedkeuring aanpassing samenwerkingsovereenkomst met betrekking tot het vaststellen en afhandelen van GAS 5-dossiers inzake snelheidsovertredingen in zone 30 en 50 binnen de politiezone CARMA

        2. Financiën

        2.1    Goedkeuring uitkering jaarlijkse nominatieve werkingssubsidie aan Marec ingevolge het verlies van inkomsten uit de exploitatie van de kampeerplaatsen

        2.2    Wassen vensters in diverse gebouwen van de gemeente, OCMW en AGB Kinrooi - Meerjarenopdracht 2025-2028 - Goedkeuring lastvoorwaarden en uit te nodigen firma's

        2.3    Gunning overheidsopdracht van diensten: Aankoop en installatie van software voor de administratieve verwerking van vreemdelingendossiers, opdracht waarvan de raming het bedrag van €30.000 excl. BTW niet overschrijdt

        2.4    Kennisgeving financieel rapport 1° semester 2024 volgens artikel 263 van het Decreet Lokaal Bestuur

        3. Grondgebiedszaken

        3.1    Aanvullend reglement op het wegverkeer: inperking bebouwde kom N78 Venlosesteenweg Ophoven-Geistingen

        4. Basisschool Kinrooi

        4.1    Goedkeuring lestijdenpakket voor de gemeentelijke basisschool “3K” Kinrooi voor het schooljaar 2024-2025

        5. Basisschool Ophoven

        5.1    Goedkeuring lestijdenpakket voor de gemeentelijke basisschool “De Maaskei” Kinrooi-Ophoven voor het schooljaar 2024-2025

        6. Secretariaat

        6.1    Kennisgevingen en mededelingen

        6.2    Definitieve vaststelling verslag vorige zitting

      • Fluvius O.V.: buitengewone algemene vergadering 13 november 2024 - mandaat

        Goedgekeurd

        Fluvius O.V. vraagt bij schrijven van 2 september 2024 om de agenda voor de buitengewone algemene vergadering van 13 november 2024 goed te keuren en mandaat te verlenen aan de vertegenwoordiger van de gemeente.

        De gemeenteraad keurt de volgende agenda goed:
        1. Bespreking in het kader van artikel 432 van het decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2025 alsook het door de raad van bestuur opgelegde budget voor 2025.
        2. Statutaire benoemingen.
        3. Statutaire mededelingen.

        De vertegenwoordiger van de gemeente werd gemandateerd zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad.

      • Creat Services D.V. (voorheen TMVS): buitengewone algemene vergadering 26 november 2024 - goedkeuring agenda en mandaat

        Goedgekeurd

        Bij schrijven van Creat Services D.V. van 5 september 2024 houdende de buitengewone algemene vergadering op 26 november 2024 wordt de volgende dagorde meegedeeld:

        1. Wijziging van vermogen
        2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen
        3. Evaluatie 2024, te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie 2025 (cfr. artikel 432 Decreet over het Lokaal Bestuur)
        4. Begroting 2025 (cfr. artikel 432 Decreet over het Lokaal Bestuur)
        5. Actualisering presentievergoeding
        6. Statutaire benoemingen
        Varia

        Op basis van de bekomen documenten en toelichtingsnota werden de agendapunten van de buitengewone  algemene vergadering goedgekeurd en de aangeduide vertegenwoordiger gemandateerd om op de vermelde algemene vergadering (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden) te handelen en te beslissen conform de beslissingen die door de gemeenteraad zijn genomen en verder al het nodige te doen voor de afwerking van de volledige agenda.

      • Fluvius Limburg O.V.: buitengewone algemene vergadering 7 november 2024 - mandaat

        Goedgekeurd

        Fluvius Limburg roept bij schrijven van 18 september 2024 op tot de buitengewone algemene vergadering van 7 november 2024 met de volgende agenda:

        1. Bespreking in het kader van artikel 432 van het decreet over het lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2025 alsook van de door de Raad van Bestuur opgestelde begroting 2025.
        2. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig artikel 6:114 e.v. WVV.
        3. Desgevallend aanvaarding uitbreiding aansluiting gemeenten voor (neven)activiteiten.
        4. Statutaire benoemingen.
        5. Statutaire mededelingen.

        Op basis van de bekomen documenten besloot de gemeenteraad om de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering goed te keuren en de aangeduide vertegenwoordiger (Peter Nies met als plaatsvervanger Jo Brouns) te mandateren om op de vermelde algemene vergadering (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden) te handelen en te beslissen conform de beslissingen die door de gemeenteraad zijn genomen en verder al het nodige te doen voor de afwerking van de volledige agenda.

      • Cipal D.V.: algemene vergadering 7 november 2024 - goedkeuring agenda en mandaat

        Goedgekeurd

        Bij schrijven van Cipal D.V. van 12 september 2024 houdende de algemene vergadering op 7 november 2024 wordt de volgende dagorde meegedeeld:

        1. Uittreding gemeente en OCMW Borsbeek uit Cipal DV naar aanleiding van de vrijwillige fusie van de gemeente Borsbeek met de stad Antwerpen
        2. Bespreking en goedkeuring van de begroting 2025
        3. Goedkeuring van het verslag, staande de vergadering

        Op basis van de bekomen documenten en toelichtingsnota werden de agendapunten van de algemene vergadering goedgekeurd en de aangeduide vertegenwoordiger gemandateerd om op de vermelde algemene vergadering (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden) te handelen en te beslissen conform de beslissingen die door de gemeenteraad zijn genomen en verder al het nodige te doen voor de afwerking van de volledige agenda.

      • Goedkeuring aanpassing samenwerkingsovereenkomst met betrekking tot het vaststellen en afhandelen van GAS 5-dossiers inzake snelheidsovertredingen in zone 30 en 50 binnen de politiezone CARMA

        Goedgekeurd

        De modaliteiten van de bestaande samenwerkingsovereenkomst met de stad Genk met betrekking tot het vaststellen en afhandelen van GAS 5-dossiers binnen de politiezone Carma dienen aangepast te worden naar aanleiding van een evaluatie door PZ Carma en stad Genk. De wijzigingen betreffen voornamelijk de financiële afhandeling. Het voorliggende ontwerp werd goedgekeurd.

    • Financiën

      • Goedkeuring uitkering jaarlijkse nominatieve werkingssubsidie aan Marec ingevolge het verlies van inkomsten uit de exploitatie van de kampeerplaatsen

        Goedgekeurd

        Het gemeentebestuur wenst in het projectgebied de Spaanjerd vakantiewoningen te laten realiseren en exploiteren door een private projectontwikkelaar en exploitant. Ingevolge deze realisatie zal Marec DV inkomsten verliezen van de uitbating van de kampeerplaatsen aangezien deze in de projectsite vallen. In de samenwerkingsovereenkomst tussen het gemeentebestuur van Kinrooi en Marec DV dd 7 maart 2022 werd bepaald dat de realisatie van het vakantiepark geen negatieve impact mag hebben op de inkomsten van Marec DV. Er wordt voorgesteld om jaarlijks via de toekenning van een nominatieve werkingssubsidie aan Marec DV dit inkomensverlies te compenseren.

      • Wassen vensters in diverse gebouwen van de gemeente, OCMW en AGB Kinrooi - Meerjarenopdracht 2025-2028 - Goedkeuring lastvoorwaarden en uit te nodigen firma's

        Goedgekeurd

        De meerjarenopdracht voor het wassen van de ramen van de gebouwen in ons patrimonium loopt af op het einde van het jaar.
        We wensen deze opdracht opnieuw in de markt te zetten voor een periode van 4 jaar.
        Goedkeuring wordt verleend aan het bestek en de lijst met uit te nodigen glazenwassers.

      • Gunning overheidsopdracht van diensten: Aankoop en installatie van software voor de administratieve verwerking van vreemdelingendossiers, opdracht waarvan de raming het bedrag van €30.000 excl. BTW niet overschrijdt

        Goedgekeurd

        De dienst burgerzaken heeft een software-pakket nodig voor de administratieve verwerking van vreemdelingendossiers.
        Om dit softwarepakket te verwerven wensen we in te gaan op de offerte van Cipal Schaubroeck NV ten bedrage van:
        - € 7.818,54 incl. BTW voor de eenmalige investeringskost en opleiding en
        - € 501,51 incl. BTW voor de maandelijkse kost

      • Kennisgeving financieel rapport eerste semester 2024 volgens artikel 263 van het Decreet Lokaal Bestuur

        Goedgekeurd

        Het decreet lokaal bestuur bepaalt in artikel 263 dat er voor het einde van het derde kwartaal een opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar aan de gemeenteraad wordt voorgelegd.

        Er wordt een rapport bijgevoegd uit de boekhoudtoepassing met de tabellen T2, J1, J3 en de beleidsevaluatie. Deze tabel rapporteert de cijfers van het eerste semester 2024.

        Eveneens worden volgende documenten toegevoegd:

        • exploitatieuitgaven per beleidsitem;
        • de vaststellingen van de GAS5 trajectcontrole met financiële escalatie;
        • debiteurenbeheer 1° semester 2024.
    • Grondgebiedszaken

      • Aanvullend reglement op het wegverkeer: inperking bebouwde kom N78 Venlosesteenweg Ophoven-Geistingen

        Goedgekeurd

        De gemeenteraad gaat akkoord met de inperking van de bebouwde kom op de N78 Venlosesteenweg Ophoven-Geistingen.

    • Basisschool Kinrooi

      • Goedkeuring lestijdenpakket voor de gemeentelijke basisschool “3K” Kinrooi voor het schooljaar 2024-2025

        Goedgekeurd

        Het lestijdenpakket voor het schooljaar 2024-2025 voor de gemeentelijke basisschool 3K, Nelisveld 5, 3640 Kinrooi dient goedgekeurd te worden.

        1. Lager onderwijs

        Aantal ingeschreven leerlingen op 1 februari 2024: 197 leerlingen

        Totaal aantal lestijden basisomkadering : 269 lestijden
        Aanvullende lestijden godsdienst 14 lestijden
        Totaal : 283 lestijden
        Aantal klassen en bijhorende lestijden:
        10 ambten 240 lestijden
        lestijden L.O. 16 lestijden
        restlestijden: 13 lestijden
        katholieke godsdienst 14 lestijden
        Islamitische godsdienst 12 lestijden
        Niet confessionele zedenleer 12 lestijden
        Protestantse godsdienst 10 lestijden
        Aanvangsbegeleiding 4 lestijden

        Samen school maken: 2 lestijden

        Kerntaken: 5 lestijden

        Lerarenplatform: 24 lestijden

        2. Kleuteronderwijs

        Aantal ingeschreven kleuters op 1 februari 2024: 91 kleuters
        Totaal aantal lestijden basisomkadering: 132 lestijden
        Aantal klassen en bijhorende lestijden:
        5 ambten 120 lestijden
        Restlestijden: 2lestijden

        Lestijden LO: 10 lestijden
        Kinderverzorging: 15 uren

        3. Urenpakket
        Uren administratie: 51/36
        Lestijden zorg: 32/36
        ICT: 9/36

    • Basisschool Ophoven

      • Goedkeuring lestijdenpakket voor de gemeentelijke basisschool “De Maaskei” Kinrooi-Ophoven voor het schooljaar 2024-2025

        Goedgekeurd

        Het lestijdenpakket in de gemeentelijke basisschool “De Maaskei”, De Belder 21 te Kinrooi-Ophoven wordt voor het schooljaar 2024-2025 aangewend als volgt:

        1. Lager onderwijs

        Aantal ingeschreven leerlingen op 1 februari 2024: 113 leerlingen

        Totaal aantal lestijden basisomkadering : 163 lestijden
        Aanvullende lestijden godsdienst 6 lestijden
        Aantal klassen en bijhorende lestijden:
        6 ambten 144 lestijden
        lestijden L.O. 10 lestijden
        restlestijden: 9 lestijden

        katholieke godsdienst 6 lestijden
        Islamitische godsdienst 6 lestijden
        Niet confessionele zedenleer 6 lestijden
        Protestantse godsdienst 0 lestijden


        Aanvangsbegeleiding 3 lestijden
        Samen school maken: 1 lestijd
        Kerntaken: 3 lestijden

         2. Kleuteronderwijs

        Aantal ingeschreven kleuters op 1 februari 2024: 108 kleuters
        Totaal aantal lestijden basisomkadering: 117 lestijden
        Aantal klassen en bijhorende lestijden:
        3 ambten 96 lestijden
        Lestijden LO: 8 lestijden
        Restlestijden:13 lestijden

        Kinderverzorging 13 uren

        3. Urenpakket
        Uren administratie: 27/36
        Lestijden zorg: 23/36
        ICT: 6/36

    • Secretariaat

      • Kennisgevingen en mededelingen

        Goedgekeurd
        • notulen RvB Fluvius OV 22-05-2024
        • notulen RvB Fluvius OV 26-06-2024
        • notulen RvB Fluvius OV 28-08-2024
        • notulen RBO Fluvius Limburg 20-03-2024
        • notulen RBO Fluvius Limburg 11-06-2024
        • Nuhma: brief AV en dividenduitkering en presentatie
        • Marec DV: verslag raad van bestuur van 07-08-2024
        • s-Lim DV: notulen raad van bestuur van 17-07-2024
        • notulen RvB Fluvius Limburg 10-06-2024

        Er zijn geen vragen of opmerkingen

      • Definitieve vaststelling verslag vorige zitting

        Goedgekeurd

        Voor de sluiting der zitting werden geen wijzigingen bevolen aan dit verslag van 02-09-2024, waardoor het van ambtswege is goedgekeurd conform de voorgelegde tekst.