Terug
Gepubliceerd op 06/06/2023

Notulen  Gemeenteraad

ma 08/05/2023 - 20:00 B10
Aanwezig: Jacky Daemen, Voorzitter
Wim Rutten, Burgemeester wnd.
Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Wim Swennen, Anita Meerten, Schepenen
Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Carina Suylen, Günther Bongers, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters, Gemeenteraadsleden
Marijke Clerx, Algemeen Directeur
Verontschuldigd: Jo Brouns, Yannicka Eerdekens, Tamara Smolders, Gemeenteraadsleden

De voorzitter opent de zitting op 08/05/2023 om 20:00.

De voorzitter heet de raadsleden en de andere aanwezigen welkom.

  • Openbaar

    • Interne Zaken

      • Vaststelling dagorde

        Aanwezig: Jacky Daemen, Voorzitter
        Wim Rutten, Burgemeester wnd.
        Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Wim Swennen, Anita Meerten, Schepenen
        Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Carina Suylen, Günther Bongers, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters, Gemeenteraadsleden
        Marijke Clerx, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Jo Brouns, Yannicka Eerdekens, Tamara Smolders, Gemeenteraadsleden
      • 2de pensioenpijler - Plan Limburg - Gecoördineerd reglement aanvullend pensioenplan contractuelen

        Aanwezig: Jacky Daemen, Voorzitter
        Wim Rutten, Burgemeester wnd.
        Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Wim Swennen, Anita Meerten, Schepenen
        Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Carina Suylen, Günther Bongers, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters, Gemeenteraadsleden
        Marijke Clerx, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Jo Brouns, Yannicka Eerdekens, Tamara Smolders, Gemeenteraadsleden

        De voorzitter verleent het woord aan schepen Meerten. Zij verzorgt de inhoudelijke toelichting.

        Hierna neemt de raad de volgende beslissing:

         

        De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:

        Gelet op de beschikkingen van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;

        Gelet op artikel 41 van het decreet lokaal bestuur houdende de bevoegdheden van de gemeenteraad;

        Gelet op deel 2, titel V, hoofdstuk I, afdeling II en titel VII, hoofdstuk II van het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 285 en 286 en 330 betreffende de bekendmaking en het algemeen bestuurlijk toezicht;

        Gelet op het bestuursdecreet van 7 december 2018;

        Gelet op de wet van 6 augustus 1993 betreffende de pensioenen van het benoemd personeel en het belastingstelsel van die pensioenen en van sommige aanvullende voordelen inzake sociale zekerheid;

        Gelet op de wet van 28 april 2003 betreffende de aanvullende pensioenen en het belastingstelsel van die pensioenen en van sommige aanvullende voordelen inzake sociale zekerheid;

        Gelet op de wet van 27 oktober 2006 betreffende het toezicht op de instellingen voor bedrijfspensioenvoorzieningen;

        Gelet op het sectoraal akkoord 2008-2013 voor het personeel van de lokale en provinciale besturen, afgesloten in het Vlaamse onderhandelingscomité C1 van 19 november 2008;

        Gelet op het kaderreglement tweede pensioenpijler contractanten dat met de representatieve vakorganisaties onderhandeld werd in het Vlaamse onderhandelingscomité C1 van 9 december 2009;

        Gelet op de oprichting van een collectief pensioenplan voor de contractuele personeelsleden door het provinciebestuur van Limburg, conform het provincieraadsbesluit van 17.12.2008, voor zijn contractuele personeelsleden en de goedkeuring van een reglement voor het gezamenlijk organiseren van een collectief pensioenplan met de Limburgse gemeenten en OCMW’s conform het besluit van de provincieraad van 16.09.2009;

        Gelet op de oprichting van een tweede pensioenpijler voor de contractueel tewerkgestelde personeelsleden, binnen de gemeente, met ingang van 1 januari 2011, door het instellen van een collectief pensioenplan;

        Gelet op het reglement voor het collectief pensioenplan voor de tweede pijler voor contractuelen waarin door het gemeentebestuur de principes, modaliteiten en verplichtingen van dit plan vastgelegd werden, rekening houdend met de wettelijke verplichtingen en mogelijke toekomstige modaliteiten;

        Gelet op het gecoördineerd reglement houdende de administratieve en technische modaliteiten van het collectief pensioenplan ten voordele van de contractuele personeelsleden;

        Na hierover beraadslaagd te hebben;

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jacky Daemen, Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Wim Swennen, Anita Meerten, Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Carina Suylen, Günther Bongers, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters, Marijke Clerx
        Voorstanders: Jacky Daemen, Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Wim Swennen, Anita Meerten, Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Carina Suylen, Günther Bongers, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1.- De gemeenteraad besluit over te gaan tot de integrale vervanging van het reglement houdende de oprichting en administratieve en technische modaliteiten van het collectief pensioenplan ten voordele van de contractuele personeelsleden bij de gemeente dat initieel op 1 januari 2011 werd vastgesteld, vervangen werd door het reglement van 1 januari 2016 en 3 december 2018 en dat deel uitmaakt van het huidig raadsbesluit. Het nieuwe reglement maakt deel uit van de bijlage van dit raadsbesluit

        Artikel 2.- Afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de financieel directeur en aan de dienst personeel.

        Artikel 3.- In toepassing van artikel 285 en 286 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 wordt dit besluit en de inhoud ervan bekendgemaakt op de webtoepassing van de gemeente en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.

      • Wijk-werken Maasland P.V.: goedkeuring jaarrekening en jaarverslag 2022

        Aanwezig: Jacky Daemen, Voorzitter
        Wim Rutten, Burgemeester wnd.
        Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Wim Swennen, Anita Meerten, Schepenen
        Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Carina Suylen, Günther Bongers, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters, Gemeenteraadsleden
        Marijke Clerx, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Jo Brouns, Yannicka Eerdekens, Tamara Smolders, Gemeenteraadsleden

        De voorzitter verleent het woord aan schepen Peter Nies. Hij verzorgt de inhoudelijke toelichting.

        Hierna neemt de raad de volgende beslissing:

        De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:

        Gelet op artikel 41 van het decreet lokaal bestuur houdende de bevoegdheden van de gemeenteraad;

        Gelet op het bestuursdecreet van 7 december 2018;

        Gelet op het decreet van 5 juli 2017 betreffende Wijk-Werken;

        Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering betreffende Wijk-Werken van 7 juli 2017;

        Gelet op de goedkeuring door de respectievelijke gemeenteraden van het Maasland tot de toetreding aan de projectvereniging Wijk-Werken Maasland;

        Gelet op de samenwerking met rechtspersoonlijkheid, m.n. projectvereniging Wijk-Werken Maasland zoals neergelegd bij de Federale Overheidsdienst Justitie op 28 november 2017 met als einddatum 31 december 2023;

        Gelet op de statuten en het huishoudelijk reglement van de projectvereniging;

        Gelet op de jaarrekening 2022 en het inhoudelijk jaarverslag 2022 van de projectvereniging Wijk-Werken Maasland zoals vastgesteld door de RvB Wijk-Werken Maasland dd. 23/03/2023, te vinden in bijlage;

        Gelet op deel 2, titel V, hoofdstuk I, afdeling II en titel VII, hoofdstuk II van het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 285 en 330 betreffende de bekendmaking en het algemeen bestuurlijk toezicht;

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jacky Daemen, Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Wim Swennen, Anita Meerten, Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Carina Suylen, Günther Bongers, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters, Marijke Clerx
        Voorstanders: Jacky Daemen, Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Wim Swennen, Anita Meerten, Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Carina Suylen, Günther Bongers, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1.- De gemeenteraad keurt de jaarrekening en het jaarverslag 2022 van de projectvereniging Wijk-Werken Maasland goed.

        Artikel 2.- In toepassing van artikel 285 §1 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 wordt de beknopte beschrijving van dit besluit opgenomen in de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente wordt bekendgemaakt en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.

      • TMVS D.V.: algemene vergadering 20 juni 2023 - mandaat

        Aanwezig: Jacky Daemen, Voorzitter
        Wim Rutten, Burgemeester wnd.
        Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Wim Swennen, Anita Meerten, Schepenen
        Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Carina Suylen, Günther Bongers, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters, Gemeenteraadsleden
        Marijke Clerx, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Jo Brouns, Yannicka Eerdekens, Tamara Smolders, Gemeenteraadsleden

        De voorzitter verleent het woord aan schepen Nies. Hij verzorgt de inhoudelijke toelichting. 

        Hierna neemt de raad de volgende beslissing:

        De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:

        Gelet op de beschikkingen van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;

        Gelet op de bepalingen van het Decreet Lokaal Bestuur, inzonderheid artikel 41 houdende de bevoegdheden van de gemeenteraad;

        Gelet op het bestuursdecreet van 7 december 2018;

        Gelet op deel 2, titel V, hoofdstuk I, afdeling II en titel VII, hoofdstuk II van het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 285 en 330 betreffende de bekendmaking en het algemeen bestuurlijk toezicht;

        Gelet op het feit dat de gemeente Kinrooi aangesloten is bij TMVS D.V.;

        Gelet op de statuten van TMVS D.V.;

        Gelet op de oproepingsbrief voor de buitengewone algemene vergadering van TMVS D.V. op 20 juni 2023, waarin de volgende agenda werd meegedeeld:
        1. Wijziging van vermogen
        2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen
        3. Verslag van de Raad van Bestuur over het boekjaar 2022
        4. Verslag van de commissaris
        5. a. Goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2022 afgesloten per 31 december 2022
        b. Goedkeuring van de voorgestelde winstverdeling over het boekjaar 2022
        6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
        7. Actualisering presentievergoeding
        8. Statutaire benoemingen
        Varia

        Overwegende dat er geen bezwaren voorhanden zijn om de goedkeuring van de agenda te weigeren;

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jacky Daemen, Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Wim Swennen, Anita Meerten, Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Carina Suylen, Günther Bongers, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters, Marijke Clerx
        Voorstanders: Jacky Daemen, Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Wim Swennen, Anita Meerten, Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Carina Suylen, Günther Bongers, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1.- De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de buitengewone algemene vergadering van TMVS D.V. van 20 juni 2023 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:
        1. Wijziging van vermogen
        2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen
        3. Verslag van de Raad van Bestuur over het boekjaar 2022
        4. Verslag van de commissaris
        5. a. Goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2022 afgesloten per 31 december 2022
        b. Goedkeuring van de voorgestelde winstverdeling over het boekjaar 2022
        6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
        7. Actualisering presentievergoeding
        8. Statutaire benoemingen
        Varia

        Artikel 2.- De raad draagt de aangeduide vertegenwoordiger, met name de heer Peter Nies, op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de buitengewone algemene vergadering van TMVS D.V. vastgesteld op 20 juni 2023, te onderschrijven en zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.

        Artikel 3.- Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan:
        - hetzij per post t.a.v. FARYS | TMVW, Stropstraat 1 te 9000 Gent;
        - hetzij per elektronische post, 20221213BAVTMVS@farys.be.

        Artikel 4.- In toepassing van artikel 285 §1 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 wordt de beknopte beschrijving van dit besluit opgenomen in de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente wordt bekendgemaakt en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.

      • Fluvius O.V.: algemene vergadering 7 juni 2023 - mandaat

        Aanwezig: Jacky Daemen, Voorzitter
        Wim Rutten, Burgemeester wnd.
        Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Wim Swennen, Anita Meerten, Schepenen
        Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Carina Suylen, Günther Bongers, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters, Gemeenteraadsleden
        Marijke Clerx, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Jo Brouns, Yannicka Eerdekens, Tamara Smolders, Gemeenteraadsleden

         

        De voorzitter verleent de toelichting.

        Raadslid Marcel Dirkx merkt op dat in het buitengebied Limburg er best wat aandacht besteed moet worden aan de versteviging van de netten. Hij vraagt daar extra aandacht voor te vragen.

        De raad neemt de volgende beslissing:

         

        De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, provincie Limburg, alhier in vergadering overeenkomstig de wet;

        Gelet op de beschikkingen van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;

        Gelet op artikel 41 van het decreet lokaal bestuur houdende de bevoegdheden van de gemeenteraad;

        Gelet op deel 2, titel V, hoofdstuk I, afdeling II en titel VII, hoofdstuk II van het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 285 en 330 betreffende de bekendmaking en het algemeen bestuurlijk toezicht;

        Gelet op het feit dat de gemeente aangesloten is bij Fluvius Opdrachthoudende Vereniging;

        Gelet op het feit dat de gemeente per aangetekend schrijven van 11 april 2023 werd opgeroepen om op digitale wijze deel te nemen aan de Algemene Vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging die op 7 juni 2023 plaatsheeft met als agenda:

        1. Kennisneming van het jaarverslag, het verslag van de Raad van Bestuur en het verslag van de Commissaris over het boekjaar 2022.
        2. Goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2022.
        3. Verlenen van afzonderlijke kwijting aan de bestuurders en aan de Commissaris.
        4. Benoeming van een Commissaris.
        5. Statutaire benoemingen.
        6. Statutaire mededelingen.

        Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente per brief van 11 april 2023 werd overgemaakt;

        Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering;

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jacky Daemen, Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Wim Swennen, Anita Meerten, Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Carina Suylen, Günther Bongers, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters, Marijke Clerx
        Voorstanders: Jacky Daemen, Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Wim Swennen, Anita Meerten, Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Carina Suylen, Günther Bongers, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1.- Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Algemene Vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging d.d. 7 juni 2023 met als agendapunten:

        1. Kennisneming van het jaarverslag, het verslag van de Raad van Bestuur en het verslag van de Commissaris over het boekjaar 2022.
        2. Goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2022.
        3. Verlenen van afzonderlijke kwijting aan de bestuurders en aan de Commissaris.
        4. Benoeming van een Commissaris.
        5. Statutaire benoemingen.
        6. Statutaire mededelingen.

        Artikel 2.- De vertegenwoordiger (Jo Brouns met als plaatsvervanger Peter Nies) van de gemeente die zal deelnemen aan de digitale Algemene Vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging op 7 juni 2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.

        Artikel 3.- Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan Fluvius Opdrachthoudende Vereniging, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.

        Artikel 4.- In toepassing van artikel 285 §1 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 wordt de beknopte beschrijving van dit besluit opgenomen in de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente wordt bekendgemaakt en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.

      • Eerstelijnszone Maasland (ELZ Maasland): aanstelling vertegenwoordigers in de zorgraad en de algemene vergadering

        Aanwezig: Jacky Daemen, Voorzitter
        Wim Rutten, Burgemeester wnd.
        Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Wim Swennen, Anita Meerten, Schepenen
        Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Carina Suylen, Günther Bongers, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters, Gemeenteraadsleden
        Marijke Clerx, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Jo Brouns, Yannicka Eerdekens, Tamara Smolders, Gemeenteraadsleden

         

        De voorzitter verleent het woord aan schepen Meerten. Zij verzorgt de inhoudelijke toelichting.

        Na de organisatie van de stemming neemt de raad de volgende beslissing:

         

        De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:

        Gelet op de beschikkingen van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;

        Gelet op artikel 41 van het decreet lokaal bestuur houdende de bevoegdheden van de gemeenteraad;

        Gelet op deel 2, titel V, hoofdstuk I, afdeling II en titel VII, hoofdstuk II van het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 285 en 330 betreffende de bekendmaking en het algemeen bestuurlijk toezicht;

        Gelet op het bestuursdecreet van 7 december 2018;

        Gelet op het decreet betreffende de organisatie van de eerstelijnszorg, de regionale zorgplatformen en de ondersteuning van de eerstelijnszorgaanbieders dd. 26 april 2019;

        Overwegende dat dit decreet de werkingsprincipes voor een persoonsgerichte en geïntegreerde organisatie van de eerstelijnszorg vaststelt, de organisatie van de eerstelijnszorg voor de persoon met een zorg- en ondersteuningsvraag en de ondersteuning van de eerstelijnszorgaanbieders, en de interdisciplinaire samenwerking in de praktijkvoering regelt;

        Overwegende dat dit decreet in dit kader ook de oprichting van zorgraden voorziet en de opdrachten, het werkgebied en de samenstelling van de zorgraden vaststelt;

        Overwegende dat een zorgraad overeenkomstig voormeld decreet de vorm aanneemt van een privaatrechtelijke vereniging met rechtspersoonlijkheid en dat in dit kader de VZW Eerstelijnszone Maasland (ELZ Maasland) werd opgericht op 29 april 2020;

        Gelet op het besluit van de gemeenteraad dd. 4 september 2017 en het besluit van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn dd. 22 augustus 2017 inzake instemming met de “Aanvraag van een eerstelijnszone Maasland” bij de Vlaamse Minister voor Welzijn, Volksgezondheid en Gezin;

        Gelet op het besluit van de Vlaamse Minister voor Welzijn, Volksgezondheid en Gezin dd. 5 maart 2018 inzake goedkeuring van de vorming van een Eerstelijnszone Maasland;

        Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering dd. 17 mei 2019 tot erkenning en subsidiëring van de zorgraden en houdende inwerkingtreding van het decreet van 26 april 2019 betreffende de organisatie van de eerstelijnszorg, de regionale zorgplatformen en de ondersteuning van de eerstelijnszorgaanbieders;

        Overwegende dat voormeld besluit de opdrachten en de samenstelling van de zorgraad nader definieert;

        Overwegende dat de gemeente Kinrooi lid is van de VZW ELZ Maasland;

        Gelet op de statuten van de VZW ELZ Maasland;

        Overwegende dat de statuten in artikel 22 bepalen dat de bestuursleden voor 3 jaar worden aangesteld;

        Overwegende dat de eerste driejarige periode thans eindigt;

        Overwegende dat artikel 16 van de statuten bepaalt dat er leden in de algemene kunnen voorgedragen worden;

        Gelet op artikel 34 van het decreet lokaal bestuur, houdende de geheime stemming;

        Gelet op de kandidatuur van:
        - Zorgraad: Anita Meerten, schepen van sociale zaken en X, diensthoofd sociaal huis;
        - Lid algemene vergadering: Marijke Clerx, algemeen directeur;

         

         
        Geheime stemming
        Aanwezig: Jacky Daemen, Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Wim Swennen, Anita Meerten, Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Carina Suylen, Günther Bongers, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters, Marijke Clerx
        Gestemd: Rob Dirkx, Mark Hoedemakers, Anita Meerten, Jos Vandewal, Wim Rutten, Marcel Dirkx, Eef Smeets, Peter Nies, Günther Bongers, Wim Swennen, Wouter Simons, Marion Sniekers, Jacky Daemen, Ivo Vleeschouwers, Sylvie Henckens, Carina Suylen, Jeannine Veugelaers, Miet Lemmens, Maddy Peeters, Esther Brands
        Stemmen voor: 20
        Stemmen tegen: 0
        Onthoudingen: 0
        Resultaat:

        Gelet op de uitslag van de stemming: 20 stembrieven worden verdeeld en er zijn 20 stembrieven terug in de stembus.

        De 3 kandidaten bekomen 20stemmen ja, 0 stemmen neen en er zijn geen onthoudingen;

        BESLUIT:

        Artikel 1.- Mevrouw Anita Meerten, Rondstraat 46, 3640 Kinrooi en X worden aangeduid als vertegenwoordigers in de zorgraad van de VZW Eerstelijnszone Maasland (ELZ Maasland).

        Artikel 2.- Marijke Clerx, algemeen directeur wordt voorgedragen als lid van de algemene vergadering.

        Artikel 3.- Eensluidend afschrift van onderhavig besluit zal worden gezonden aan de eerstelijnszone Maasland, alsmede aan de afgevaardigde(n).

        Artikel 4.- In toepassing van artikel 285 §1 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 wordt de beknopte beschrijving van dit besluit opgenomen in de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente wordt bekendgemaakt en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.

         
      • Goedkeuring samenwerkingsovereenkomst voor de organisatie van de grensoverschrijdende samenwerking in het GrensPark Kempen~Broek

        Aanwezig: Jacky Daemen, Voorzitter
        Wim Rutten, Burgemeester wnd.
        Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Wim Swennen, Anita Meerten, Schepenen
        Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Carina Suylen, Günther Bongers, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters, Gemeenteraadsleden
        Marijke Clerx, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Jo Brouns, Yannicka Eerdekens, Tamara Smolders, Gemeenteraadsleden

        De voorzitter verleent het woord aan schepen Mark Hoedemakers. Hij leidt het dossier in en geeft daarna het woord aan de heer Erwin Christis van GrensPark Kempen-Broek. Hij geeft aan de hand van een powerpointpresentatie de inhoudelijke toelichting bij het dossier.

        De voorzitter dankt de heer Christis voor zijn duidelijke toelichting.

        Schepen Hoedemakers onderstreept nogmaals dat het om de aanvraag voor een landschapspark en uitdrukkelijk niet voor een  nationaal park gaat. Dit betekent voornamelijk dat de betrokken partijen zich tot een samenwerking verbinden. Hij verduidelijkt dat de erkenning van een landschapspark uitdrukkelijk geen nieuwe regelgeving met zich meebrengt, terwijl de erkenning als nationaal park wel bijkomende reglementaire verplichtingen met zich meebrengt.

        Hierna neemt de raad de volgende beslissing:

        De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:

        Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;

        Gelet op het bestuursdecreet van 7 december 2018;

        Gelet op de Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen;

        Gelet op het ontwerp van decreet houdende de Vlaamse Parken en algemene landschapszorg (Parkendecreet), zoals goedgekeurd door de Vlaamse Regering op 31 maart 2023;

        Gelet op de 'oproep voor kandidaat Landschapsparken en Nationale Parken' dd. 19 april 2021 door de Vlaamse Overheid;

        Gelet op de kandidaatstelling van Kempen~Broek voor de erkenning van UNESCO Mens en Biosfeergebied uit 2019;

        Gelet op deel 2, titel V, hoofdstuk I, afdeling II en titel VII, hoofdstuk II van het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 285 en 330 betreffende de bekendmaking en het algemeen bestuurlijk toezicht;

        Voorwerp en motivering

        Gelet op de vraag van het Regionaal Landschap Kempen & Maasland om de kandidatuur van het Grenspark Kempen~Broek tot erkenning als Landschapspark (bij de Vlaamse Overheid) en tot Mens en Biosfeergebied (bij UNESCO) formeel goed te keuren en de daarbij horende documenten te bekrachtigen;

        Gelet op de Landschapsbiografie; dat dit een beschrijving is van hoe het huidige landschap in het Kempen~Broek doorheen de eeuwen werd gevormd door een samenspel van natuurlijk processen en menselijke activiteiten, het beschrijft wat er is en wat er speelt in het huidige landschap;

        Gelet op het Masterplan 2024-2047; dat dit een visiedocument betreft waarin de betrokken partners aangeven waar men in de komende 24 jaar naar toe wil met de streek en de samenwerking; dat hieraan geen juridische gevolgen kunnen worden verbonden en waarvan de realisatie via het Operationeel Programma niet op bijkomende wetgeving of verplichting is gebaseerd, maar op een vrijwillige samenwerking en actieve dialoog tussen de verschillende betrokkenen; 

        Gelet op het Operationeel Programma 2024-2029; dat hierin wordt opgenomen hoe men dit wil bereiken met concrete acties; dat dit altijd een dynamisch document zal zijn om in te kunnen spelen op beleidswijzigingen, actualiteit en kansen,…; dat alle partners hun acties kunnen laten opnemen onder de verschillende ambities en doelstellingen; 

        Gelet op het voorstel van samenwerkingsovereenkomst voor de organisatie van de grensoverschrijdende samenwerking in het Kempen~Broek; dat deze aan het RLKM het mandaat geeft om de kandidatuur in te dienen en, indien erkenning volgt, het ‘parkbureau’ te organiseren (verderzetting van het huidige projectbureau Kempen~Broek);

        Gelet op het voorstel van het Regionaal Landschap Kempen & Maasland tot aanpassing van de perimeter van het Grenspark Kempen~Broek om tegemoet te komen aan de suggestie van de jury opdat de grenzen beter zouden overeenkomen met de afbakening van de Vlakte van Bocholt;

        Gelet op het verslag van het gezamenlijk overleg van de burgemeesters en bevoegde schepenen van Bocholt, Bree, Kinrooi en Maaseik in aanwezigheid van het Regionaal Landschap Kempen & Maasland, Boerenbond en plaatselijke landbouwers dd. 20 april 2023, als volgt samengevat:

        • Boerenbond: vraagt gemeenten om niet in te stappen wegens geen definitieve en vage / onvolledige wetgeving m.b.t. Landschapsparken; er is bezorgdheid over mogelijk negatieve gevolgen voor de landbouw; dit zowel m.b.t. de afbakening van de perimeter en zones als toekomstige acties in het gebied;
        • RLKM: is zelf geen vragende partij voor extra wetgeving en regels; wil hier een positief project van maken dat voordelen biedt voor alle partijen met deelname op vrijwillige basis; geeft aan dat dit kansen biedt om extra financiering te krijgen voor acties die alle sectoren ten goede komen; vraagt uitdrukkelijk aan gemeenten om voorwaarden op te nemen in de besluitvorming;
        • Lokale Besturen: delen bezorgdheid landbouw; komen overeen dat samenwerking enkel kan indien er voldoende garanties zijn dat geen enkele partij nadelen ondervindt; besluiten om gezamenlijk standpunt in te nemen en deze voorwaarden in te bouwen in de gemeenteraadsbesluiten, waaronder stopzetting van dit project (afzien van erkenning) indien blijkt dat er in de toekomst wel gevolgen zijn voor de landbouw of andere sectoren;

        Overwegende de opdracht van de stuurgroep Kempen~Broek, bestaande uit vertegenwoordigers van de gemeenten en provincies waarin het Kempen~Broek ligt, aan het projectbureau Kempen~Broek om het gebied en de samenwerking kandidaat te stellen voor de status van UNESCO Mens en Biosfeergebied en Landschapspark;

        Overwegende dat de opdracht tweeledig was: naast het bijdragen aan een grotere (inter)nationale bekendheid van het gebied moet deze erkenning vooral een bijdrage leveren aan een duurzame socio-economische versterking van het gebied en de partners motiveren om samen en grensoverschrijdend aan de slag te gaan met de ruimtelijke uitdagingen die te maken hebben met het landschap, het gemeenschappelijk erfgoed, een leefbare landbouw, biodiversiteit, water, … en om samen te werken aan een weerbaar gebied dat zich kan aanpassen aan de gevolgen van de klimaatverandering;

        Overwegende dat de voorbereiding van de Mens en Biosfeerkandidatuur reeds in 2017 startte en vanaf 2021 gelijklopend met de Landschapsparkkandidatuur werd uitgewerkt om niet met twee verschillende plannen aan de slag te moeten in het gebied;

        Overwegende dat in januari 2022 het GrensPark Kempen~Broek werd weerhouden als een van de kandidaat-Landschapsparken in Vlaanderen;

        Overwegende dat het projectbureau Kempen~Broek de afgelopen maanden samenwerkte met de partners in de stuurgroep (gedeputeerden beide provincies Limburg, schepenen en wethouders van de gemeenten Bocholt, Bree, Kinrooi, Maaseik, Cranendonck, Weert en Nederweert) en de partnergroep (ambtelijke vertegenwoordiging provincies, gemeenten en overige partners) aan een landschapsbiografie, het Masterplan 2024-2047 en het Operationeel Programma 2024-2029, alsook een samenwerkingsovereenkomst;

        Overwegende dat deze vereiste documenten uiterlijk op 31/05/2023 moeten worden ingediend om als Landschapspark erkend te kunnen worden;

        Overwegende dat het aanvraagdossier om als UNESCO Mens en Biosfeergebied erkend te worden, en dat is gebaseerd op de landschapsbiografie, het Masterplan 2024-2047 en het Operationeel Programma 2024-2029 pas in september 2023 zal ingediend worden en dus later ter goedkeuring zal voorgelegd worden;

        Overwegende dat het voorliggende Masterplan en Operationeel programma geen juridisch verordenende beleidsplannen zijn, dat dit aansluit bij het gegeven dat een erkenning als Landschapspark niet gepaard gaat met planologische gevolgen en dat het om een stimulerend en niet regulerend beleid gaat; dat dit eveneens in het Ontwerp van decreet voor Vlaamse Parken en algemene landschapszorg is voorzien;

        Overwegende dat gezien er nog geen definitief decreet is, het kandidaatsdossier Landschapspark daarom zal worden ingediend met een disclaimer:
        "Dit kandidaatsdossier werd ingediend op basis van het ontwerp van decreet voor Vlaamse Parken en algemene landschapszorg zoals gekend dd. 31 maart 2023. De indiener van het dossier behoudt zich het recht voor om het kandidaatsdossier aan te passen indien dit ontwerp van decreet nog aangepast wordt na 31 maart 2023 en indien de uitvoeringsbesluiten bij dit decreet nopen tot aanpassingen volgens de indiener van het dossier";

        Overwegende dat de samenwerkingsovereenkomst de taakstelling van het projectbureau/parkbureau en de organisatie van de dagelijkse werking van de grensoverschrijdende samenwerking in het Kempen~Broek regelt en hierin de financiële afspraken die in het verleden op de stuurgroep werden gemaakt zijn opgenomen; 

        Overwegende dat de kandidatuur tot erkenning als Mens en Biosfeergebied en/of Landschapspark enkel wordt ondersteund onder de voorwaarde dat dit niet leidt tot bijkomende verplichtingen en/of beperkende maatregelen ten aanzien van eigenaars en gebruikers; dat enkel het Europees of Vlaams beleid en vergunningenkader de basis vormen en de erkenning niets verandert aan de rechten van de burgers en ondernemers op hun eigendommen;

        Overwegende dat het zoneringsplan (UNESCO Mens en Biosfeerkandidatuur) tot doel heeft om de focus en de uitvoering van de ambities uit het Masterplan geografisch aan te duiden; dat het plan en de aanduiding van de 3 zones geen juridische of planologische consequenties of invloed op eigendomsrechten mag hebben; dat de zonering op zich - net zoals de erkenning als Mens en Biosfeergebied - ook niet tot bijkomende beperkingen mag leiden;

        Overwegende dat het voorstel van het Regionaal Landschap Kempen & Maasland tot aanpassing van de perimeter van het Grenspark Kempen~Broek niet weerhouden wordt; dat het evenwel conform de suggestie van de jury logischer is om de perimeter zo veel als mogelijk samen te leggen met de landschappelijke begrenzing van de Vlakte van Bocholt; doch dat er heden weinig draagvlak voor deze uitbreiding is en het geen wezenlijke invloed heeft op het verdere verloop van de samenwerking; 

        Overwegende dat de landbouwsector wordt erkend als een economische en ruimtelijke drager van het landschap nu en in de toekomst, gezien het belang van de sector voor de voedselproductie en haar bijdrage aan de streekidentiteit; dat de beleidsmatige en planologische ruimte om aan landbouw te doen gevrijwaard dient te worden;

        Overwegende dat indien de werking rond het Landschapspark en/of UNESCO Mens en Biosfeergebied in de toekomst toch rechtstreeks aanleiding zou geven tot negatieve gevolgen voor de landbouw of andere sectoren er onverwijld in toepassing van artikel 5 van de samenwerkingsovereenkomst uit het samenwerkingsverband zal getreden worden en afgezien van de erkenningen; 

        Overwegende dat het label Landschapsparken fungeert als een erkenning van gebieden waardoor kansen worden gecreëerd voor de landschapsontwikkeling van deze gebieden zonder dat er bijkomende restricties worden opgelegd;

        Overwegende dat voor de eventuele gevolgen die de erkenning tot Mens en Biosfeergebied en/of Landschapspark met zich meebrengt in het samenwerkingsverband oplossingen worden gezocht;

        Financiële impact

        Overwegende dat een erkenning als Landschapspark inhoudt dat Vlaanderen vanaf 2024 zo’n 335.000 euro per jaar bijdraagt aan het projectbureau; dat hierbij wordt gestreefd naar een verhouding van 80/20, waarbij Vlaanderen 80% bijdraagt en de lokale gebiedscoalitie 20%;

        Overwegende dat het huidige financieel engagement van de provincies en gemeenten daarmee al voldoende is; 

        Overwegende dat het engagement van de gemeente in de Samenwerkingsovereenkomst is vastgelegd op 10 jaar, doch dit uiteraard onder voorbehoud van goedkeuring van een nieuwe BBC-cyclus.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jacky Daemen, Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Wim Swennen, Anita Meerten, Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Carina Suylen, Günther Bongers, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters, Marijke Clerx
        Voorstanders: Jacky Daemen, Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Wim Swennen, Anita Meerten, Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Carina Suylen, Günther Bongers, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1.- De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi van 8 mei 2023 keurt het Masterplan goed. Ze geeft het mandaat aan het Projectbureau Kempen~Broek om de verdere uitwerking te doen (verwerking feedback, herformulering, redactie, lay-out, etc.) Indien er aan de hoofdlijnen iets wijzigt, komt dit plan terug naar de gemeenteraad.

        Artikel 2.- De gemeenteraad keurt het Operationeel plan goed. Ze geeft het mandaat aan het Projectbureau Kempen~Broek om de verdere uitwerking te doen (verwerking feedback, herformulering, redactie, lay-out, etc.) Indien er aan de fundamentele hoofdlijnen iets wijzigt, dient dit plan terug voorgelegd te worden aan de gemeenteraad.

        Artikel 3.- De gemeenteraad keurt het voorstel tot aanpassing van de perimeter op het grondgebied van Bree niet goed.

        Artikel 4.- De gemeenteraad keurt het financiële engagement dat in de Samenwerkingsovereenkomst is opgenomen goed.

        Artikel 5.- De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst voor de organisatie van de grensoverschrijdende samenwerking in het Kempen~Broek goed, mits het in acht nemen van de voorwaarden opgesteld door de vier Vlaamse gemeenten.

        Artikel 6.- De gemeenteraad vaardigt burgemeester Wim Rutten en algemeen directeur Marijke Clerx - of hun respectievelijke vervangers - af om de samenwerkingsovereenkomst voor de deadline van 31 mei 2023 te ondertekenen.

        Artikel 7.- De gemeenteraad keurt de disclaimer, zoals in de motivering uiteengezet goed: de opmaak van het kandidaatsdossier van het GrensPark Kempen~Broek gebeurde conform het ontwerp van decreet voor Vlaamse Parken en algemene landschapszorg zoals gekend dd. 31 maart 2023. De indienende gebiedscoalitie behoudt zich het recht voor om het dossier aan te passen indien het decreet of haar uitvoeringsbesluiten daartoe nopen.  

        Artikel 8.-De gemeenteraad wenst te benadrukken dat deze goedkeuring enkel onder de gestelde voorwaarden geldt en behoudt zich het recht voor om conform artikel 5 van de samenwerkingsovereenkomst onverwijld uit het samenwerkingsverband te treden en af te zien van de erkenning als Landschapspark en UNESCO Mens en Biosfeergebied indien in de toekomst blijkt dat deze werking rechtstreeks aanleiding geeft tot negatieve gevolgen voor de landbouw of andere sectoren.

        Artikel 9.- De gemeenteraad van Kinrooi keurt goed dat de gemeentelijke kanalen kunnen worden ingezet om te kunnen informeren over de verdere afloop.

        Artikel 10.- In toepassing van artikel 285 §1 van de Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 wordt de beknopte beschrijving van dit besluit opgenomen in de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente wordt bekendgemaakt en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.

    • Financiën

      • Buurtspeelplein Haexkamp - Ontwerp, leveren en plaatsen van speeltoestellen, valdempende ondergronden en herinrichten van speelterrein - Goedkeuring lastvoorwaarden en uit te nodigen firma's

        Aanwezig: Jacky Daemen, Voorzitter
        Wim Rutten, Burgemeester wnd.
        Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Wim Swennen, Anita Meerten, Schepenen
        Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Carina Suylen, Günther Bongers, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters, Gemeenteraadsleden
        Marijke Clerx, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Jo Brouns, Yannicka Eerdekens, Tamara Smolders, Gemeenteraadsleden

        De voorzitter verleent het woord aan schepen Nies. Hij verzorgt de inhoudelijke toelichting. Hij overloopt de gevraagde procedure.

        Hierna neemt de raad de volgende beslissing:

        De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:

        Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;

        Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;

        Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;

        Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;

        Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;

        Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 140.000,00 niet);

        Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;

        Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 90, 1°;

        Overwegende dat in het kader van de opdracht “Buurtspeelplein Haexkamp - Ontwerp, leveren en plaatsen van speeltoestellen, valdempende ondergronden en herinrichten van speelterrein ” een bestek met nr. 2023007 werd opgesteld door Gemeente Kinrooi;

        Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 37.190,08 excl. btw of € 45.000,00 incl. 21% btw;

        Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking;

        Overwegende dat 6 juni 2023 om 11.00 uur wordt voorgesteld als limietdatum voor het indienen van de offertes;

        Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is in ACT-4.02/0750-00/2300000/IP-GEEN;

        Gelet op de uitslag van de stemming;

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jacky Daemen, Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Wim Swennen, Anita Meerten, Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Carina Suylen, Günther Bongers, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters, Marijke Clerx
        Voorstanders: Jacky Daemen, Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Wim Swennen, Anita Meerten, Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Carina Suylen, Günther Bongers, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1.- Goedkeuring wordt verleend aan het bestek met nr. 2023007 en de raming voor de opdracht “Buurtspeelplein Haexkamp - Ontwerp, leveren en plaatsen van speeltoestellen, valdempende ondergronden en herinrichten van speelterrein ”, opgesteld door Gemeente Kinrooi. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt € 37.190,08 excl. btw of € 45.000,00 incl. 21% btw.

        Artikel 2.- Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

        Artikel 3.- Volgende ondernemers worden uitgenodigd om deel te nemen aan de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking:

        - Mekano Play, Processieweg 3 te 3640 Kinrooi;

        - WOODEXBEL SA, Rue De L'avenir 2 te 4890 Thimister-Clermont;

        - TIME2PLAY BVBA, Belestraat 37 te 3640 Kinrooi;

        - Spereco bvba, Weertersteenweg 383 te 3640 Kinrooi;

        - VAYACON COMM.V, Scheurestraat 32 te 3640 Kinrooi.

        Artikel 4.- De offertes dienen het bestuur ten laatste te bereiken op 6 juni 2023 om 11.00 uur.

        Artikel 5.- De uitgave voor deze opdracht is voorzien in ACT-4.02/0750-00/2300000/IP-GEEN.

        Artikel 6.- In toepassing van artikel 285 §1 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 wordt de beknopte beschrijving van dit besluit opgenomen in de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente wordt bekendgemaakt en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.

      • Aanstelling beëdigd geneesheer - Controle op de doodsoorzaak in geval van crematie - Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze

        Aanwezig: Jacky Daemen, Voorzitter
        Wim Rutten, Burgemeester wnd.
        Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Wim Swennen, Anita Meerten, Schepenen
        Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Carina Suylen, Günther Bongers, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters, Gemeenteraadsleden
        Marijke Clerx, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Jo Brouns, Yannicka Eerdekens, Tamara Smolders, Gemeenteraadsleden

        De voorzitter verleent het woord aan burgemeester Wim Rutten. In deze toelichting staat hij voornamelijk stil bij de rol van een beëdigd geneesheer. Daarnaast overloopt hij de procedure die in het voorliggende dossier voorgesteld wordt.

        Hierna neemt de raad de volgende beslissing:

        Het college van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:

        Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;

        Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;

        Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;

        Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;

        Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;

        Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 89, § 1, 2° (het geraamde bedrag excl. btw bereikt de drempel van € 750.000,00 niet) en artikel 43;

        Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;

        Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;

        Overwegende dat in het kader van de opdracht “Aanstelling beëdigd geneesheer - Controle op de doodsoorzaak in geval van crematie” een bestek met nr. 2023009 werd opgesteld door Gemeentehuis;

        Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 33.057,85 excl. btw of € 40.000,00 incl. 21% btw;

        Overwegende dat de opdracht zal worden afgesloten voor een duur van 48 maanden;

        Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking;

        Overwegende dat huidige opdracht wordt gesloten door middel van een raamovereenkomst met meerdere deelnemers en dat alle voorwaarden in de raamovereenkomst zijn bepaald. De deelnemers zullen niet opnieuw in mededinging gesteld worden;

        Overwegende dat het bestuur bij het opstellen van de lastvoorwaarden voor deze opdracht niet beschikte over de exact benodigde hoeveelheden;

        Overwegende dat 26 mei 2023 om 11.00 uur wordt voorgesteld als limietdatum voor het indienen van de offertes;

        Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is in GBB-B2/0130-00/6134005/IP-GEEN;

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jacky Daemen, Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Wim Swennen, Anita Meerten, Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Carina Suylen, Günther Bongers, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters, Marijke Clerx
        Voorstanders: Jacky Daemen, Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Wim Swennen, Anita Meerten, Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Carina Suylen, Günther Bongers, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1.- Goedkeuring wordt verleend aan het bestek met nr. 2023009 en de raming voor de opdracht “Aanstelling beëdigd geneesheer - Controle op de doodsoorzaak in geval van crematie”, opgesteld door Gemeentehuis. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt € 33.057,85 excl. btw of € 40.000,00 incl. 21% btw.

        Artikel 2.- Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

        Artikel 3.- Volgende ondernemers worden uitgenodigd om deel te nemen aan de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking:

        - Fons Bullen, Kloosterstraat 11 te 3640 Kinrooi;

        - Noël Hechtermans, Natterveld 57a te 3640 Kinrooi;

        - Jos Mertens, Oudekerkstraat 8/2 te 3640 Kinrooi;

        - Sarah Paumen, Oudekerkstraat 8/2 te 3640 Kinrooi;

        - Sophie Claes, Oudekerkstraat 8/2 te 3640 Kinrooi;

        - Ann Vissers, Venlosesteenweg 98 te 3640 Kinrooi;

        - Carlo Montagna, Venlosesteenweg 98 te 3640 Kinrooi;

        - Kelly Saesen, Venlosesteenweg 98 te 3640 Kinrooi;

        - Erwin Eyckmans, Venlosesteenweg 408 B2 te 3640 Kinrooi;

        - Sonja Heijenrath, Venlosesteenweg 408 B2 te 3640 Kinrooi.

        Artikel 4.- De offertes dienen het bestuur ten laatste te bereiken op 26 mei 2023 om 11.00 uur.

        Artikel 5.- De uitgave voor deze opdracht is voorzien in GBB-B2/0130-00/6134005/IP-GEEN.

    • Grondgebiedszaken

      • Advies Ruimtepact 2040

        Aanwezig: Jacky Daemen, Voorzitter
        Wim Rutten, Burgemeester wnd.
        Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Wim Swennen, Anita Meerten, Schepenen
        Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Carina Suylen, Günther Bongers, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters, Gemeenteraadsleden
        Marijke Clerx, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Jo Brouns, Yannicka Eerdekens, Tamara Smolders, Gemeenteraadsleden

        De voorzitter verleent het woord aan burgemeester Wim Rutten. Hij verzorgt de inleidende toelichting. Hierna geeft hij het woord aan Elke Rutten, architect en stedenbouwkundige van de gemeente Kinrooi. Zij verleent de inhoudelijke toelichting . Na deze korte toelichting vraagt ze of de raadsleden nog vragen hebben bij de nota die zij heeft voorgelegd en bij het dossier opgeladen heeft. 

        Hierna neemt de gemeenteraad de volgende beslissing:

         

        De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:

        Gelet op de brief van de provincie Limburg, Directie Omgeving, Ruimtelijke Planning d.d. 14 december 2022, waarin, het gemeentebestuur van Kinrooi, gevraagd wordt om, in kader van het ontwerp-Beleidsplan Ruimte Limburg ‘Ruimtepact 2040’ en het bijhorende ontwerp plan-MER, het volgende te doen:

        • tijdens het openbaar onderzoek, dat plaatsvindt van 17-02-2023 tot en met 17-05-2023, de bundel ‘Ruimtepact 2040 met het ontwerp plan-MER’ ter inzage te leggen op een manier die voor iedereen toegankelijk is en de eventuele ingediende bezwaren, binnen de week na het openbaar onderzoek, over te maken aan de deputatie;
        • advies te verlenen, door de gemeenteraad, over het ontwerp en deze vòÒr 17 mei 2023 te bezorgen aan de deputatie.

        Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen op besluiten van provinciale en gemeentelijke overheden en OCMW’s (B.S. 12-09-1991);

        Gelet op het decreet van 5 april 1995 houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid (DABM) en latere wijzigingen;

        Gelet op het decreet van 18 mei 1999 houdende de organisatie van de ruimtelijke ordening en latere wijzigingen, zoals gecoördineerd in de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO);

        Gelet op de omzendbrief BA 2000/08 van 17 november 2000 betreffende de onderrichtingen over de toepassing van de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen op besluiten van provinciale en gemeentelijke overheden en OCMW’s;

        Gelet op de besluiten van de Vlaamse regering van 12 oktober 2007 betreffende de milieueffectrapportage over plannen en programma’s en latere wijzigingen;

        Gelet op de beschikkingen van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15-02-2018);

        Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur, d.d. 22-12-2017, artikelen 51, 63-67, 79, 272 §2, 286 en 287 houdende de bevoegdheden van de gemeenteraad;

        Gelet op het bestuursdecreet van 7 december 2018 betreffende de openbaarheid van bestuur;

        Gelet op het decreet lokaal bestuur artikel 326 ev. inzake het bestuurlijk toezicht;

        Gelet op het decreet lokaal bestuur artikel 285 ev. inzake de bekendmaking van besluiten en het algemeen bestuurlijk toezicht;

        Gelet dat de deputatie van de provincie Limburg kennis nam op 02-07-2020 van de kennisgeving van het plan-MER van het Beleidsplan Ruimte Limburg; dat het Team MER op 15-07-2020 de kennisgeving volledig verklaard heeft; dat tijdens de periode van de terinzagelegging van 01-09-2020 tot en met 30-10-2020 burgers en adviesinstanties de kans hebben gehad om kennis te nemen van het programma en op de voorgestelde beoordelingscriteria en onderzoeksmethodes van het plan-MER te reageren; dat op 09-02-2021 het Team MER de richtlijnen uitvaardigde voor het opmaken van het plan-MER;

        Gelet dat op 18-08-2022 het Team MER van het Departement Omgeving ter kennis gaf dat het aangevulde plan-MER conform is en ter inzage gelegd mag worden in openbaar onderzoek;

        Gelet op het besluit van de provincieraad d.d. 14-12-2022 inhoudende de voorlopige vaststelling van het ontwerp Beleidsplan Ruimte Limburg “Ruimtepact 2040” en het bijhorende ontwerp plan-MER;

        Gelet op het feit dat het ontwerp Beleidsplan Ruimte Limburg ‘Ruimtepact 2040’ bestaat uit een strategische visie, drie beleidskaders zijnde: “wonen in stads- en dorpskernen”, “openruimteschakels” en “economische ruimte” en het bijhorende ontwerp plan-MER; dat deze onderdelen integraal deel uitmaken van het hogervermelde besluit van de provincieraad van Limburg;

        Gelet op het openbaar onderzoek dat loopt van 17-02-2023 tot 17-05-2023; dat de taken toebedeeld aan de gemeenten in de organisatie van het openbaar onderzoek, in de gemeente Kinrooi, tot op heden, correct uitgevoerd werden; dat tot op heden geen schriftelijke bezwaren ingediend werden in het gemeentehuis; dat de eventueel ingediende schriftelijke bezwaren, binnen de week na het openbaar onderzoek, overgemaakt zullen worden aan de deputatie van de provincie Limburg;

        Gelet op de gespreksronde die voorzien werd door de provincie Limburg waarbij de gemeenten individueel vragen konden komen stellen over het Ruimtepact 2040; dat een afvaardiging van de gemeente Kinrooi op gesprek is geweest op 30-03-2023;

        Overwegende dat de gemeenteraad enkele vragen heeft geformuleerd en uiteengezet heeft in thema’s per onderwerp. Een gedeelte van de opmerkingen heeft betrekking op het operationeel maken van de uitgetekende visie;

        Gelet op bijgevoegde nota;

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jacky Daemen, Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Wim Swennen, Anita Meerten, Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Carina Suylen, Günther Bongers, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters, Marijke Clerx
        Voorstanders: Jacky Daemen, Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Wim Swennen, Anita Meerten, Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Carina Suylen, Günther Bongers, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1.- De gemeenteraad verleent een gemotiveerd advies over het ontwerp-Beleidsplan Ruimte Limburg ‘Ruimtepact 2040’ en het bijhorende ontwerp plan-MER.

        Artikel 2.- De bijgevoegde nota maakt integraal deel uit van dit besluit.

        Artikel 3.- Een afschrift van dit besluit zal verstuurd worden naar de deputatie van de provincie Limburg, Directie Omgeving, Ruimtelijke Planning, Universiteitslaan 1 te 3500 Hasselt.

        Artikel 4.- In toepassing van artikel 285 §1 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 wordt de beknopte beschrijving van dit besluit opgenomen in de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente wordt bekendgemaakt en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.

    • Welzijnszaken

      • Goedkeuring reglement fusieschuttersfeest

        Aanwezig: Jacky Daemen, Voorzitter
        Wim Rutten, Burgemeester wnd.
        Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Wim Swennen, Anita Meerten, Schepenen
        Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Carina Suylen, Günther Bongers, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters, Gemeenteraadsleden
        Marijke Clerx, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Jo Brouns, Yannicka Eerdekens, Tamara Smolders, Gemeenteraadsleden

        De voorzitter verleent het woord aan schepen Hoedemakers. Hij verzorgt de inhoudelijke toelichting. 

        Hierna neemt de raad de volgende beslissing:

        De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:

        Gelet op de beschikkingen van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;

        Overwegende dat het bestaande reglement fusieschuttersfeest gemeente Kinrooi, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad van 4 april 2022, op vraag van de schutterijen dient aangepast te worden, meer bepaald artikel 5 en 12;

        Overwegende dat alle schutterijen van de gemeente Kinrooi op de hoogte zijn van alle voorgestelde wijzigingen aan het reglement;

        Gelet op de artikelen 285, 286 en 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 die de bekendmaking van de gemeentelijke reglementen organiseren;

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jacky Daemen, Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Wim Swennen, Anita Meerten, Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Carina Suylen, Günther Bongers, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters, Marijke Clerx
        Voorstanders: Jacky Daemen, Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Wim Swennen, Anita Meerten, Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Carina Suylen, Günther Bongers, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1.- Het fusieschuttersfeest van de gemeente Kinrooi wordt georganiseerd met deelname van de acht schutterijen van de fusiegemeente Kinrooi, elk jaar op een vrije zaterdag tijdens het schuttersseizoen tussen O1 mei en 31 augustus.

        De datum wordt vastgesteld door de organiserende vereniging.
        De deelnemende schutterijen ontvangen een herinneringsmedaille van het gemeentebestuur.

        Artikel 2.- De volgorde voor de organisatie van het fusieschuttersfeest wordt door de deelnemende schutterijen vastgelegd. Wijzigingen in die volgorde kunnen ook alleen maar goedgekeurd worden met onderlinge toestemming van de deelnemende schutterijen.

        Artikel 3.- Het programma :

        14.00 uur : Optocht van de deelnemende schutterijen in uniform. De volgorde wordt vastgesteld door de organiserende schutterij.

        14.30 uur : Openingsschoten door de genodigden

        15.00 uur: Kaartverkoop en inschrijving twaalftallen en drietallen. Inschrijving drietallen

        Tussen 15.30 en 16.00 uur : Aanvang schietwedstrijden

        Einde kaartenverkoop : Aanvangsuur schietwedstrijd + 30 minuten

        De twaalftallen schieten eerst, gevolgd door de drietallen.

        De kaarten moeten na afloop van elke ronde voor controle op het secretariaat worden binnengebracht.

        Het verdere verloop van de wedstrijd wordt bepaald door het aantal deelnemende ploegen. Vanuit het secretariaat zal de aanvang van elke volgende ronde worden afgeroepen.

        20.3O uur : Aanvang laatste ronde of voltooien van de laatst aangevatte ronde.

        21.30 uur : Bekendmaking winnaar fusiefeest en prijsuitreiking door een afvaardiging van het gemeentebestuur.

        Artikel 4.- De wisselbeker wordt uitgeschoten met 1 twaalftal per schutterij en gevormd door leden van eenzelfde schutterij.
        De drietallen nemen deel aan de schietwedstrijd voor geldprijzen en worden eveneens gevormd door leden van eenzelfde schutterij.

        Artikel 5.- Gedurende de ganse wedstrijd wordt geschoten op blokjes van 1,5 cm x 1,5 x 1,5 cm ribbe.
        Iedere schutter van het twaalftal en van de drietallen schiet vijftien schoten (5 x 3 schoten).
        Ieder schot telt als zijnde 1 ronde.

        Artikel 6.- Wanneer een schot wordt gemist, wordt dit aangetekend op de schietkaart en de desbetreffende ploeg blijft gewoon doorschieten, ongeacht het aantal missers.

        Op het einde van de wedstrijd worden de punten van het twaalftal van elke schutterij samengeteld. De schutterij met het meeste rake punten wint de wisselbeker en de eerste prijs van het fusiefeest.

        Bij gelijke stand van het aantal rake punten wordt de winnaar bepaald door te kijken per ronde wanneer er werd gemist. De schutterij die het meeste ronden geschoten heeft zonder te missen wint het fusiefeest. (OLS systeem).

        Indien er dan nog steeds geen winnaar bekend is, zal overgegaan worden tot loting van de winnaar.

        Bij het bepalen van de winnaar worden de jeugdkaarten niet in aanmerking genomen. Zij strijden voor een aparte prijs.

        Bij gelijke stand van de twaalftallen en/ of drietallen wordt het prijzengeld gedeeld onder de twaalftallen en / of drietallen met een gelijke stand.

        Bij de vaststelling van de winnaar bij de jeugd, wordt eerst gekeken naar het aantal punten, daarna wie het langst heeft geschoten per ronde zonder te missen. Indien er dan nog een gelijke stand is wordt er geloot voor de beker. Het prijzengeld wordt gelijk verdeeld tussen de winnende jeugdkaarten.

        Artikel 7.- De prijs voor de schietkaarten van de twaalftallen wordt vastgesteld op 24,50 euro per schutterij.
        De prijs voor een schietkaart voor drietallen wordt vastgesteld op 6 euro per kaart.

        Artikel 8.- Een schutter kan slechts op één kaart deelnemen aan de wedstrijd. Indien er voor het vormen van de drietallen één of twee schutters te kort zijn dan kan een combinatiekaart bekomen worden waarop één of twee schutters, naar gelang het geval, in combinatie met een ander drietal kan deelnemen aan de wedstrijd. Slechts indien geen andere mogelijkheid bestaat mag een schutter uit een twaalftal worden ingeschakeld voor het vormen van de combinatiekaart.

        Indien er te weinig schutters zijn voor het vormen van een 12-tal bepaald loting welke schutters dubbel schieten/mogen combineren.

        Artikel 9.- De buksmeester test voor aanvang van de wedstrijd de buks op de eerste vijf blokjes van de middenlat van de schietboom aan de kant die voor zijn schutterij is voorbehouden. Hij bekomt vijf blokjes per buks.
        De toelating om met het testen van de buks te beginnen wordt gegeven vanuit het secretariaat.

        Gedurende het ganse verloop van de wedstrijd wordt er voor de voet geschoten, d.w.z. er mag geen enkel normaal te schieten blokje worden overgeslagen. Er wordt altijd van buiten naar binnen en van boven naar beneden geschoten.

        Artikel 10.- De schietkaarten van de twaalftallen en drietallen die na de eerste ronde niet om 16.3O uur op het secretariaat zijn binnengekomen worden uitgesloten van verdere deelname van de wedstrijd. Het inleggeld wordt niet terugbetaald.
        De optekenaars moeten na elke ronde de kaarten voor controle binnenbrengen op het secretariaat. Ze dienen terug afgehaald te worden bij het afroepen van de aanvang van de volgende ronde.

        Artikel 11.- Om te kunnen deelnemen aan de wedstrijd voor de wisselbeker moet elke schutterij met een twaalftal inschrijven. Het aantal drietallen en jeugdkaarten zijn vrij te bepalen door het aantal aanwezige leden per schutterij.

        Artikel 12.- De opbrengst van de kaartverkoop voor de twaalftallen wordt, na aftrek van 1 euro per schutter voor gemaakte onkosten, integraal besteed aan de geldprijzen die als volgt worden vastgesteld :
        1 ste prijs : 32,50 euro
        2 de prijs : 22,50 euro
        3 de prijs : 17,50 euro
        4 de prijs : 15,00 euro
        5 de prijs : 12,50 euro

        Indien er slechts 7 schutterijen deelnemen vervalt de 5de prijs!

        De opbrengst van de kaartverkoop voor drietallen wordt eveneens, na aftrek van 1 euro per schutter voor gemaakte onkosten, integraal uitgekeerd. Per drie drietallen wordt één prijs voorzien. De grootte van de prijzen wordt bepaald door de inzet.

        Een bijkomende jeugdprijs van 7,50 euro buiten het inleggeld dient voorzien te worden door de inrichtende vereniging voor de jeugd.
        Een jeugdkaart kost 1 euro.
        Voor de jeugd worden er 10 x 3 rondjes ( schoten ) georganiseerd. Bij iedere ronde schiet de jeugd 2 rondes.
        Voor de indeling van de jeugd wordt de indeling van de bond gebruikt.
        Tot en met 9 jaar : categorie C
        10, 11, 12 jaar : categorie B
        13, 14, 15 jaar : categorie A

        Men dient voor aanvang van de wedstrijd de geboortedatum op de kaart te vermelden.

        Het gemeentebestuur stelt volgende prijzen ter beschikking :

        1. Wisselbeker gemeentebestuur Kinrooi voor de winnaar van het fusiefeest. Deze wisselbeker wordt eigendom van de schutterij die hem driemaal achter mekaar wint zonder onderbreking.
        2. Herinneringstrofee voor de winnaar van het fusiefeest.
        3. Herinneringsmedailles voor de schutters van het winnend twaalftal.
        4. 3 prijzen voor de winnaar jeugd (wanneer er een jeugdprijs overblijft moet deze teruggegeven worden aan de gemeente).

        Om de 3 jaar, ter gelegenheid van de 3-jaarlijkse mis, zorgt het gemeentebestuur voor een bloemenkrans.

        Artikel 13.- Alvorens over te gaan tot de prijsuitreiking, worden de voorzitters van de schutterijen samengeroepen. Onder de voorzitters wordt de uitslag besproken en eventuele noodzakelijke lotingen uitgevoerd. Pas nadat iedere voorzitter akkoord gaat met de uitslag, wordt overgegaan tot de prijsuitreiking.

        De wisselbeker wordt door de schepen van cultuur uitgereikt aan de voorzitter van de winnende schutterij.
        De leden van het twaalftal van de winnende schutterij en de winnaar van de jeugd (per categorie) ontvangen ieder een herinneringsmedaille, naast de gewonnen geldprijs.

        Artikel 14.- Jeugd tot 16 jaar kan deelnemen aan het windbuksschieten.

        Artikel 15.- De organiserende vereniging dient te zorgen voor voldoende schietbomen, reserve-materiaal en harkvernieuwers. De deelnemende schutterijen bieden hulp bij het opzetten van nieuwe harken voor de schietbomen waarop zij schieten.

        Artikel 16.- Elke schutterij behoudt het toegewezen nummer van de optocht ook tijdens schietwedstrijden. De schutterij met nummer 1 in de optocht schiet op boom 1 links. De schutterij met nummer 2 in de optocht schiet op boom 1 rechts en zo verder. (Andere indelingen zijn mogelijk).

        Artikel 17.- De schutterijen leveren onderling een optekenaar. Nummer 1 tekent op voor nummer 2, nummer 2 tekent op voor nummer 1 en zo verder.
        Elke schutterij moet minstens 2 optekenaars beschikbaar houden.

        Artikel 18.- De toegang tot het feestterrein is gratis.

        Artikel 19.- De prijs van de consumptiebon en de verkoop van extra-consumpties (bv. hot-dog, broodje met worst en toeslag etc.) wordt gekoppeld aan het reglement van de Bond van Schutterijen Maas en Kempen. In jaarlijks overleg kan de prijs aangepast worden door de schutterijen.

        Artikel 20.- Door deelname aan het fusieschuttersfeest onderwerpt elke schutter zich onvoorwaardelijk aan de bepalingen van dit reglement. Bij eventuele meningsverschillen beslist de organiserende vereniging na overleg met de aanwezige leden van het gemeentebestuur en de voorzitters van de deelnemende schutterijen.

        Artikel 21.- Dit reglement vervangt alle vroegere reglementen en wijzigingen.

        Artikel 22.- deze beslissing op te nemen in de lijst van besluiten die conform artikel 285 van het decreet lokaal bestuur op de website geplaatst wordt, in toepassing van artikel 286 van het decreet lokaal bestuur de inhoud van dit besluit kenbaar te maken op de gemeentelijke website en deze bekendmakingen conform artikel 330 van het decreet lokaal bestuur ter kennis te brengen aan de toezichthoudende overheid.

    • Technische dienst

      • Goedkeuring samenwerkingsverband tussen de Vlaamse Milieumaatschappij (VMM) en de gemeente Kinrooi betreffende het verwijderen van drijfvuil uit onbevaarbare waterlopen 1ste en 2de categorie

        Aanwezig: Jacky Daemen, Voorzitter
        Wim Rutten, Burgemeester wnd.
        Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Wim Swennen, Anita Meerten, Schepenen
        Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Carina Suylen, Günther Bongers, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters, Gemeenteraadsleden
        Marijke Clerx, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Jo Brouns, Yannicka Eerdekens, Tamara Smolders, Gemeenteraadsleden

        De voorzitter verleent het woord aan schepen Hoedemakers. Hij verzorgt de inhoudelijke toelichting.

        Hierna neemt de raad de volgende beslissing:

        DE GEMEENTERAAD:

        De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:
        Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
        Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
        Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
        Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
        Gelet op de mail van VMM van 19 december 2022 waarin vermeld wordt dat in hun bestek oeverherstel is voorzien om op het grondgebied van Kinrooi twee vuilvangen te plaatsen: eén op de Abeek en één op de Witbeek;
        Gelet op het feit dat de VMM vuilvangen plaatst om zwerfvuil in onze waterlopen te vermijden en ook de toestroom van plastiek naar de Noordzee te voorkomen;
        Gelet op het feit dat wanneer VMM een vuilvang plaatst, zij hiervoor afspraken moeten maken met de betrokken gemeente via een samenwerkingsverband. VMM voorziet voor de financiering en plaatsing van de vuilvang, de gemeente staat in voor het regelmatig ledigen van de vuilvang;
        Gelet dat met dit samenwerkingsverband tussen de gemeente Kinrooi en de VMM we de waterlopen willen proper houden en voorkomen dat zwerfvuil op de onbevaarbare waterlopen 1ste en 2de categorie verder doorstroomt naar de Noordzee. Het samenwerkingsverband bevat het plaatsen van drijfvuilbarrières, het verwijderen van het verzamelde vuil uit de waterloop en sensibilisatie;

        Gelet dat hiervoor bijgevoegd samenwerkingsverband werd opgesteld tussen de partijen:
        - Gemeente Kinrooi, met zetel Breeërsteenweg 146, 3640 Kinrooi,
        rechtsgeldig vertegenwoordigd door algemeen directeur Marijke Clerx en
        wnd. burgemeester, Wim Rutten.

        - De Vlaamse Milieumaatschappij, met zetel Dokter de Moorstraat 24, 9300 Aalst, rechtsgeldig vertegenwoordigd door haar administrateur-generaal Bernard De Potter.
        Gelet dat ingevolge deze samenwerkingsovereenkomst beide partijen het volgende overeen komen:
        Artikel 1: algemeen
        De partijen verbinden zich ertoe nauwer te gaan samenwerken rond het thema afval en zwerfvuil in de onbevaarbare waterlopen 1ste en 2de categorie op grondgebied van Kinrooi. Hiertoe wordt een wederzijds engagement genomen.

        Artikel 2: uitvoering van het samenwerkingsverband
        §1. De VMM engageert zich tot de investering en het plaatsen van twee drijfvuilbarrières in de onbevaarbare waterlopen 1ste en 2de categorie op grondgebied Kinrooi.
        §2. De locaties waar de drijfvuilbarrières geplaatst worden, werden in samenspraak tussen partijen vastgelegd, zijnde:
        - in de Abeek (1ste categorie) achter de duiker (Witbeek onder de Abeek) Heerweg/Beekstraat;
        - in de Witbeek (2de categorie) vòòr de duiker (Witbeek onder de Abeek) Heerweg/Beekstraat.
        §3. De gemeente Kinrooi engageert zich om het bij de drijfvuilbarrière(s) verzamelde vuil regelmatig (intentie maandelijks) te verwijderen en af te voeren voor verdere verwerking.
        §4. De gemeente Kinrooi zorgt voor regelmatige verslaggeving (jaarlijks) van de hoeveelheden afval (zo mogelijk omschrijving van soort, aantal en gewicht) die uit het water gehaald worden en koppelt hier eventueel een educatief project aan waarbij ingezet wordt op het voorkomen van zwerfvuil in waterlopen. Zij bezorgt deze gegevens aan de VMM.
        §5. De partijen verklaren verder alle nuttige informatie aan elkaar te bezorgen waarover zij redelijkerwijze (kunnen) beschikken of dienen te beschikken.

        Gelet op de uitslag van de stemming;

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jacky Daemen, Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Wim Swennen, Anita Meerten, Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Carina Suylen, Günther Bongers, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters, Marijke Clerx
        Voorstanders: Jacky Daemen, Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Wim Swennen, Anita Meerten, Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Carina Suylen, Günther Bongers, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1.- De gemeenteraad keurt het bijgevoegde samenwerkingsverband tussen de Vlaamse Milieumaatschappij (VMM) en de gemeente Kinrooi betreffende het verwijderen van drijfvuil uit onbevaarbare waterlopen 1ste en 2de categorie goed.
        Artikel 2.- Deze overeenkomst zal in werking treden vanaf de ondertekening ervan door beide partijen.

        Artikel 3.- Dit samenwerkingsverband loopt tot 31/12/2024. Na genoemde termijn kunnen partijen aan deze overeenkomst een einde maken, zo niet gaat stilzwijgend een nieuw termijn van één jaar in.
        De beëindiging van de samenwerking dient gemotiveerd te worden door de partij die de samenwerking stopzet.

        Artikel 4. Het goedgekeurde samenwerkingsverband maakt integraal deel uit van dit besluit.
        Artikel 5.- Afschrift van dit besluit zal met 2 exemplaren van het goedgekeurde ondertekende samenwerkingsverband worden overgemaakt aan de Vlaamse Milieumaatschappij, Dienst Beheer Onbevaarbare Waterlopen. – s.vanderwaeren@vmm.be
        Artikel 6.- In toepassing van artikel 285 §1 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 wordt de beknopte beschrijving van dit besluit opgenomen in de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente wordt bekendgemaakt en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.

         

    • Secretariaat

      • Kennisgevingen en mededelingen

        Aanwezig: Jacky Daemen, Voorzitter
        Wim Rutten, Burgemeester wnd.
        Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Wim Swennen, Anita Meerten, Schepenen
        Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Carina Suylen, Günther Bongers, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters, Gemeenteraadsleden
        Marijke Clerx, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Jo Brouns, Yannicka Eerdekens, Tamara Smolders, Gemeenteraadsleden
        • Schepen Hoedemakers deelt mee dat hij hoopt dat in het project centrumontwikkeling de samenwerkingsovereenkomsten tussen de projectontwikkelaar en de private partners deze week zullen ondertekend worden.
        • Schepen Hoedemakers deelt mee dat de trajectcontrole ook binnenkort zal geïntroduceerd worden en dat dit door de nodige communicatie begeleid zal worden.
        • Schepen Hoedemakers deelt mee dat er langs de Heinestraat een proefherstelling aan de wegbermen uitgevoerd is. Hij merkt op dat de resultaten nu afgewacht worden.
        • Raadslid Bongers merkt op dat hij heeft horen waaien dat de directeur van Marec zijn contract niet zou verlengen. Schepen Wim Swennen antwoordt dat de directeur momenteel ziek is en dit tot het einde van zijn arbeidsovereenkomst.
        • Raadslid Bongers merkt op dat er wat mag gedaan worden aan de tuin rondom het gemeentehuis. Hij vindt dat deze tuin er onverzorgd bijligt. Schepen Hoedemakers antwoordt dat het voorliggend grasveld in het kader van maai-mei-nietmaand deze maand niet gemaaid wordt en dat er gekozen werd voor de ontwikkeling van een bloemenwei in plaats van het onderhouden van een gazon.
        • Zwembad Maaseik: Verslag Raad van Bestuur van 23/03/2023 - zie bijlage
        • Fluvius OV: goedgekeurde notulen van de Raad van Bestuur van 08/02/2023 - zie bijlage
        • Uitnodiging openingsreceptie kunstwerk Limburgs volkslied - donderdag 6 juli 2023 om 14u00 op de hoek van de Kasteelstraat en de Lakerweg in Kessenich - zie bijlage
        • 26 mei, 18u00: officiële opening speelplein Meytersveld.
      • Definitieve vaststelling verslag vorige zitting

        Aanwezig: Jacky Daemen, Voorzitter
        Wim Rutten, Burgemeester wnd.
        Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Wim Swennen, Anita Meerten, Schepenen
        Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Carina Suylen, Günther Bongers, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters, Gemeenteraadsleden
        Marijke Clerx, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Jo Brouns, Yannicka Eerdekens, Tamara Smolders, Gemeenteraadsleden

        Voor de sluiting der zitting werden geen wijzigingen bevolen aan dit verslag, waardoor het van ambtswege is goedgekeurd conform de voorgelegde tekst.

De voorzitter sluit de zitting op 08/05/2023 om 21:35.

Namens Gemeenteraad,

Marijke Clerx
Algemeen Directeur

Jacky Daemen
Voorzitter