De voorzitter opent de zitting op 02/09/2024 om 20:09.
Er werden geen wijzigingen bevolen aan het vorige verslag van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 01-07-2024 openbaar gedeelte, waardoor het van ambtswege is goedgekeurd conform de voorgelegde tekst.
er zijn geen vragen of opmerkingen.
De raad voor maatschappelijk welzijn van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 77 en 78, betreffende de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op het Koninklijk besluit van 24 december 2020 houdende maatregelen ter bevordering van het psychologisch welzijn van de gebruikers van de dienstverlening van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en ter verbetering van de toepassing van de preventieve gezondheidsmaatregelen, inzonderheid art. 5 van dit besluit;
Overwegende dat in toepassing van artikel 61 van de organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, het centrum samenwerkingsverbanden kan afsluiten met organisaties om de verwezenlijking van een deel of het geheel van de doelstellingen bedoeld in artikel 2 toe te vertrouwen aan deze partner, die voor de gemaakte kosten wordt vergoed, in voorkomend geval is de wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen van toepassing;
Overwegende de organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de Openbare Centra voor Maatschappelijk Welzijn die in artikel 61 bepaalt dat het OCMW een beroep kan doen op de medewerking van derden “die in staat zijn de middelen aan te wenden voor de verwezenlijking van de verschillende oplossingen die zich opdringen” in functie van de verzekering van de dienstverlening aan personen en gezinnen waartoe de gemeenschap gehouden is;
Overwegende dat het OCMW in die zin samenwerkingsovereenkomsten kan afsluiten;
Overwegende dat het OCMW een voorschot betaalt van 80% van het bedrag bij aanvang van het jaar en de uitbetaling gebeurt na voorlegging van een factuur voor het verschuldigd bedrag door CGG Kohesi, deze betaling gebeurt op volgend rekeningnummer van CGG Kohesi vzw: BE24 7775 9082 3238.
Overwegende dat het resterende saldo van 20% wordt overgemaakt nadat het OCMW de volgende bewijsstukken van CGG Kohesi vzw ontvangt: een financieel overzicht waarin de gemaakte kosten verantwoord worden, dit overzicht bevat de nodige bewijsstukken van gedane uitgaven.
Overwegende dat CGG Kohesi jaarlijks schriftelijk rapporteert over de activiteiten, met onder meer gegevens over het bereik per Kruispunt en de financiële en inhoudelijke rapportage wordt voor 1 juni van het jaar volgend op het werkjaar door CGG Kohesi aan het OCMW overgemaakt;
Overwegende dat de middelen ten bedrage van 1054 euro voorzien zijn op rekening Jaarbudgetrekening GBB-SD/0900-00/6499000 samenwerkingsovereenkomsten;
Gelet op het feit dat uit de resultaten blijkt dat 19% van de volwassenen symptomen van angst vertoont en 17% symptomen van depressie;
Gelet op het feit dat de huidige cijfers immers een pak hoger liggen dan voor corona en volgens de nationale Gezondheidsenquête kampten in 2018 ‘slechts’ 11% van de bevolking met angstsymptomen en 9% met symptomen van een depressie en de groepen die een hogere kans lopen op symptomen van angst en depressie, zijn jongvolwassenen tussen 18 en 29 jaar, personen die maximaal een diploma middelbaar onderwijs behaalden, alleenstaanden en mensen zonder baan of met een invaliditeitsuitkering en blijken vrouwen er ook gevoeliger voor te zijn dan mannen;
Gelet op het feit dat vanuit de sociale dienst ook een stijging van de vragen en van de problematieken op psychisch vlak worden onderkend;
Overwegende dat om aan deze vragen tegemoet te kunnen komen, er door een aantal relevante partners de krachten kunnen worden gebundeld om de werking van een Kruispunt geestelijke gezondheidszorg op te starten in de regio Maaseik - Dilsen-Stokkem, dergelijke kruispunten waren al operationeel in Lanaken en Maasmechelen;
Gelet op het feit dat een 'Kruispunt' eerste hulp biedt bij psychische problemen en de hulpverleners van diverse organisaties luisteren naar het verhaal van de cliënt en helpen onmiddellijk verder in één of meer gesprekken en zoeken zo samen uit wat de cliënt nodig heeft, bovendien is deze dienstverlening gratis en heel laagdrempelig (met of zonder afspraak rechtstreeks toegankelijk;
Gelet op het feit dat er momenteel een tweetal maatschappelijk werkers afwisselend om de twee weken de frontwerking voor hun rekening nemen en online de backoffice;
Overwegende dat deze tijdsinzet beperkt is tot 0,2 VTE/maand voor de front en een zestal wekelijkse online overlegmomenten, het diensthoofd neemt 3 tot 4 maal per jaar deel aan de stuurgroep;
Overwegende dat we zo inwoners helpen die kampen met psychische problemen (alsook angsten, gevoelens van eenzaamheid, psyche rond het ouder worden, ... ) en die mogelijk drempels en wachtlijsten elders ervaren. Ook artsen hebben de mogelijkheid om door te verwijzen en afspraken zijn in deze zin al gemaakt met alle betrokkenen;
Overwegende dat de afspraken steeds in duo zijn, dit wil zeggen met een psycholoog én een maatschappelijk werker. Op die manier kunnen beide hulpverleners direct hun ervaring aanspreken op hun domein en op de juiste manier helpen en doorverwijzen. Tot voor kort fungeerde Integra vzw als trekker van de Kruispunt werking;
Overwegende dat de coördinatie sinds kort wordt opgenomen door CGG Kohesi en dit is ook de aanleiding voor het opstellen van dit nieuwe besluit van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn. Aan de Raad voor Maatschappelijk Welzijn wordt gevraagd om de samenwerkingsovereenkomst - die de werking van alle kruispunten regelt - goed te keuren, CGG Kohesi is in dit kader de nieuwe coördinator van de gehele werking kruispunten Maasland;
Gelet op het gegeven dat voorheen er geen financiële bijdrage gevraagd werd aan de deelnemende Maaslandse OCMW's maar dit voor 2024 en 2025 wel het geval is;
Gelet op het feit dat de inbreng per lokaal bestuur op jaarbasis werd berekend aan de hand van de precariteitsindex per GGZ netwerk van Professor R. Bruffaerts, deze precariteitsindex is gebaseerd op de volgende indicatoren: kansarmoede index, aandeel t.o.v. inwoners 18+ betalingsachterstand, verhoogde tegemoetkoming, percentage budgetmeters aardgas, percentage budgetmeters elektriciteit, percentage statuut chronische aandoening, percentage alleenstaande 75+’ers, percentage inwoners van buitenlandse niet-EU-herkomst t.o.v. alle inwoners, percentage alleenstaande ouders;
BESLUIT:
Artikel 1.- De Raad voor Maatschappelijk Welzijn keurt de samenwerkingsovereenkomst met Kruispunten Maasland, CGG Kohesi goed.
Artikel 2.- De Raad voor Maatschappelijk Welzijn gaat akkoord met de financiering van 1054 euro en de coördinatiefunctie door CGG Kohesi Vzw.
Artikel 3.- De Raad voor Maatschappelijk Welzijn gaat akkoord dat de burgemeester en de algemeen directeur, of hun respectievelijke wettelijke plaatsvervangers de machtiging krijgen om deze samenwerkingsovereenkomst te ondertekenen.
Artikel 4.- De Raad voor Maatschappelijk Welzijn het diensthoofd van het Sociaal Huis, Kevin Drees, belast met de verdere opvolging en afhandeling van dit dossier.
Artikel 5.- In toepassing van artikel 285 §2 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 wordt de beknopte beschrijving van dit besluit opgenomen in de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente wordt bekendgemaakt en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.
De raad voor maatschappelijk welzijn van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet;
Gelet op artikel 41§1 van het Decreet Lokaal Bestuur dat bepaalt dat de gemeenteraad over de volheid van bevoegdheid beschikt voor de aangelegenheden van gemeentelijke belang die niet door of krachtens een wet of een decreet aan een ander gemeentelijk orgaan werd toegekend;
Gelet op de bepalingen van het decreet tot oprichting en regeling van Veilige Huizen 27 maart 2023;
Overwegende dat het sluiten van overeenkomsten niet door een wet of een decreet aan een ander gemeentelijk orgaan werd toegewezen en dat deze bevoegdheid ook niet door de gemeenteraad aan het college van burgemeester en schepenen werd gedelegeerd en dat het dus de gemeenteraad is die over de volheid van bevoegdheid in deze beschikt;
Overwegende dat de vernoemde kaderovereenkomst, met al zijn annexen en ook de engagementsverklaring integraal in bijlage opgenomen zijn;
Overwegende dat het sluiten van deze overeenkomsten met het Veilig Huis Limburg past in de uitrol van het projectvoorstel 'Hoe gaat het met u?', waarvan de overeenkomst door de gemeenteraad bij besluit van heden werd goedgekeurd;
Overwegende dat de engagementen waartoe de gemeente zich verbindt, voor alle deelnemende gemeentelijke overheden zal ingevuld worden door de overeenkomst die in de schoot van politiezone Carma werd afgesloten en waarvoor personeelsleden van de stad Genk werden vrijgesteld;
Overwegende dat de kosten die verbonden zijn aan deze overeenkomst vanuit de gemeentelijke dotaties aan de politiezone zullen vergoed worden en de gemeentelijke budgetten niet verder zullen bezwaren;
Overwegende dat het project 'hoe gaat het met u?', een project is dat enkel (eventueel verenigde) openbare besturen konden indienen en dat hieruit voortvloeit dat ook iedere deelnemende partner de kaderovereenkomst en de engagementsverklaring moet goedkeuren;
Gelet op artikelen 285 en 330 van het Decreet Lokaal Bestuur die de bekendmaking van en het administratief toezicht op de beslissingen van de raad voor maatschappelijk welzijn regelen;
Gelet op de bepalingen van het bestuursdecreet;
BESLUIT:
Artikel 1.- Goedkeuring te hechten aan de aangepaste kaderovereenkomst inzake de inrichting en financiering Veilig Huis Limburg met al zijn annexen zoals ze opgenomen zijn in bijlage en continueert de samenwerking met Veilig Huis Limburg.
Artikel 2.- Goedkeuring te hechten aan de engagementsverklaring bij deze aangepaste kaderovereenkomst zoals ze integraal opgenomen is in bijlage.
Artikel 3.- De waarnemend burgemeester en de algemeen directeur, of hun wettelijke vervangers te machtigen deze overeenkomsten te ondertekenen.
Artikel 4.- Er zal een ondertekend exemplaar van engagementsverklaring bezorgt worden aan de strategische coördinator van Veilig Huis Limburg.
Artikel 5.- In toepassing van artikel 285 van het Decreet Lokaal Bestuur een beknopte beschrijving van dit besluit op te nemen in de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente wordt bekend gemaakt en in toepassing van artikel 330 van hetzelfde decreet de toezichthouder op de dag van de bekendmaking op de hoogte te stellen van deze bekendmaking.
De raad voor maatschappelijk welzijn van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 77 en 78, betreffende de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid op de artikelen 2, 6°, 43, § 1, tweede lid en 47 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten;
Gelet op de principiële beslissing van de raad van bestuur van Cipal dv van 20 juni 2024 tot gunning via een openbare procedure van de overheidsopdracht waarvan het voorwerp bestaat uit “Verwerving van ICT Infrastructuur en bijhorende dienstverlening”;
Gelet op de in uitvoering van deze beslissing door de raad van bestuur van Cipal dv goedgekeurde opdrachtdocumenten, inzonderheid:
Deze entiteiten worden samen met de opdrachtgever verder de “afnemer” genoemd.
Cipal dv treedt op als opdrachtgever en als aanbestedende overheid, maar zal niet noodzakelijk de contracterende partij zijn bij de aanschaf van de ICT-infrastructuur. De toestellen, het onderhoud en/of de ondersteuning kunnen rechtstreeks worden verworven door de afnemers, dewelke desgevallend rechtstreeks contracteren met de opdrachtnemer en/of de producent”;
Gelet op de beslissing van de raad van bestuur van Cipal dv van 20 juni 2024 waarbij voornoemde opdracht wordt gegund aan Dustin Belgium NV met maatschappelijke zetel te Wingepark 5A, 3110 Rotselaar;
Overwegende dat de voornoemde opdracht van Cipal dv “Verwerving van ICT Infrastructuur en bijhorende dienstverlening” (Bestek nr. CSMRTINFRA23) een raamovereenkomst is met één leverancier en Cipal dv treedt hierbij op als opdrachtencentrale in de zin van artikelen 2,6° en 47 van de wet van 17 juni 2016;
Overwegende dat het OCMW van de mogelijkheid tot afname van de raamovereenkomst via de opdrachtencentrale gebruik kan maken waardoor zij krachtens artikel 47, § 2 van de wet van 17 juni 2017 is vrijgesteld van de verplichting om zelf een gunningsprocedure te organiseren;
Overwegende dat het aangewezen is dat het OCMW gebruik maakt van de opdrachtencentrale om volgende redenen:
Overwegende dat het OCMW niet verplicht is tot enige afname van de raamovereenkomst (geen afnameverplichting);
Overwegende dat de nodige budgetten te gepasten tijde beschikbaar worden gesteld;
BESLUIT :
Artikel 1.- Het OCMW doet beroep op de opdrachtencentrale van Cipal dv voor de aankoop van ICT- infrastructuur aangeboden via de raamovereenkomst “Verwerving van ICT Infrastructuur en bijhorende dienstverlening” (Bestek nr. CSMRTINFRA23).
Artikel 2.- Het Vast Bureau wordt belast met de uitvoering.
Artikel 3.- De financiering van de te plaatsen opdrachten zal gebeuren met het krediet ingeschreven in het investerings- en exploitatiebudget van het jaar van aankoop.
Artikel 4. – In toepassing van artikel 285 §2 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 wordt de beknopte beschrijving van dit besluit opgenomen in de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente wordt bekendgemaakt en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.
De raad voor maatschappelijk welzijn van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn van de gemeente Kinrooi, provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de bepalingen van de wet:
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen;
Gelet op artikel 77 van het decreet lokaal bestuur houdende de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn;
Gelet op het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur;
Gelet op deel 2, titel V, hoofdstuk I, afdeling II en titel VII, hoofdstuk II van het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 286 en 330 betreffende de bekendmaking en het algemeen bestuurlijk toezicht;
Gelet op de bepalingen over het beleidsrapport meerjarenplanning in het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 meer bepaald artikels 249 tot en met 259;
Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen;
Gelet op het Ministerieel besluit tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen van 26 juni 2018;
Overwegende dat het meerjarenplan 2020-2025 voor gemeente en OCMW vanaf 01-01-2020 één geïntegreerd geheel vormen;
Gelet op de omzendbrief AAB 2020/3 over de strategische meerjarenplanning 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus;
Overwegende dat het meerjarenplan 2020-2025 is samengesteld uit volgende onderdelen:
1. de strategische nota;
2. de financiële nota;
3. de toelichting.
Overwegende dat een aanpassing van het meerjarenplan nodig is aangezien een aantal financiële gegevens gewijzigd zijn;
Gelet op de financiële evenwichtsvoorwaarden van het meerjarenplan en van de aanpassingen van het meerjarenplan, zijnde:
1. het geraamde beschikbaar budgettair resultaat is per boekjaar groter dan of gelijk aan nul;
2. de geraamde autofinancieringsmarge van het laatste boekjaar van de periode van het meerjarenplan is groter dan of gelijk aan nul.
Overwegende dat de meerjarenplanaanpassing 8 (september 2024) 2020-2025 van gemeente en OCMW Kinrooi voldoet aan de financiële evenwichtsvoorwaarden met volgende cijfers:
Geraamd beschikbaar budgettair resultaat (gemeente en OCMW):
2020: € 6.570.149
2021: € 5.542.802
2022: € 5.503.640
2023: € 6.666.710
2024: € 1.050.026
2025: € 1.294.195
2026: € 1.090.315
De autofinancieringsmarge (gemeente en OCMW) bedraagt €73.832 in 2026, het laatste jaar van de meerjarenplanning..
De exploitatiesaldi deel OCMW bedragen:
2020: €-348.532
2021: €-746.261
2022: €-1.016.467
2023: €-839.550
2024: €-1.729.121
2025: €-1.948.091
2026: € -2.054.806
De investeringssaldi deel OCMW bedragen:
2020: €171.513
2021: €-37.158
2022: €-164.377
2023: €-640.825
2024: €-346.600
2025: €-2.000
2026: € 0
Gelet op de meerjarenplanaanpassing 8 (september 2024) 2020-2025 houdende de strategische nota, financiële nota en toelichting die tijdig digitaal ter beschikking werd gesteld van de leden van de raad voor maatschappelijk welzijn en als bijlage bij dit besluit werd gevoegd;
Gelet op art 249 §3 van het decreet lokaal bestuur waarin bepaald wordt dat de raden het beleidsrapport elk voor hun deel dienen vast te stellen waarna de gemeenteraad het deel van het beleidsrapport zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn goedkeurt;
BESLUIT:
Artikel 1.- De meerjarenplanaanpassing 8 (september 2024) 2020-2025 – deel OCMW – wordt vastgesteld met volgende cijfers als geraamd beschikbaar budgettair resultaat (gemeente en OCMW):
2020: € 6.570.149
2021: € 5.542.802
2022: € 5.503.640
2023: € 6.666.710
2024: € 1.050.026
2025: € 1.294.195
2026: € 1.090.315
De autofinancieringsmarge (gemeente en OCMW) bedraagt €73.832 in 2026, het laatste jaar van de meerjarenplanning..
De exploitatiesaldi deel OCMW bedragen:
2020: €-348.532
2021: €-746.261
2022: €-1.016.467
2023: €-839.550
2024: €-1.729.121
2025: €-1.948.091
2026: € -2.054.806
De investeringssaldi deel OCMW bedragen:
2020: €171.513
2021: €-37.158
2022: €-164.377
2023: €-640.825
2024: €-346.600
2025: €-2.000
2026: € 0
Artikel 2.- In toepassing van artikel 286 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22-12-2017 wordt dit besluit bekendgemaakt op de web-toepassing van de gemeente en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.
De voorzitter sluit de zitting op 02/09/2024 om 21:33.
Namens Raad voor maatschappelijk welzijn,
Wendy Van der Kerken
Algemeen Directeur wnd.
Jacky Daemen
Voorzitter RVMW