Terug
Gepubliceerd op 19/12/2024

Besluit  Gemeenteraad

ma 16/12/2024 - 20:00

Goedkeuring verblijfsbelasting – dienstjaren 2025-2030

Aanwezig: Jo Brouns, Voorzitter
Peter Nies, Burgemeester wnd.
Mark Hoedemakers, Wim Swennen, Sylvie Henckens, Yannicka Eerdekens, Schepenen
Anita Meerten, Jeannine Veugelaers, Rob Dirkx, Günther Bongers, Wouter Simons, Esther Brands, Boyd Wilms, Inge Vandebosch, Jolien Rutten, Robert Smeets, Yentl Raemen, Carla Lambrichts, Erwin Theybers, Erwin Reeskens, Lesly Meerten, Nicole Vitali, Gemeenteraadsleden
Wendy Van der Kerken, Algemeen Directeur wnd.
Verontschuldigd: Eef Smeets, gemeenteraadslid

De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:

Gelet op de Grondwet, meer bepaald artikel 170§4;

Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen;

Gelet op het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen en latere wijzigingen;

Gelet op de beschikkingen van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;

Gelet op artikel 41 van het decreet lokaal bestuur houdende de bevoegdheden van de gemeenteraad;

Gelet op deel 2, titel V, hoofdstuk I, afdeling II en titel VII, hoofdstuk II van het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 285, 286 en 330 betreffende de bekendmaking en het algemeen bestuurlijk toezicht;

Gelet op het bestuursdecreet van 7 december 2018;

Gelet op de omzendbrief KB/ABB 2019/2 betreffende de gemeentefiscaliteit;

Gelet op het decreet van 5 februari 2016 houdende de toeristische logies en latere wijzigingen;

Overwegende dat het aanbieden van logies voor de gemeente bijkomende kosten veroorzaakt op vlak van administratie, veiligheid en infrastructuur;

Overwegende dat er door de gebruikers van deze logies geen bijdrage wordt geleverd in de algemene financiering van deze kosten, bovendien benutten de gebruikers van de logies de gemeentelijke voorzieningen maar dragen ze niet bij in de kosten ervan;

Overwegende dat de gemeente de logiesector ondersteunt door het voeren van promotie;

Overwegende dat het bijgevolg verantwoord is om met de invoering van een belasting een deel van deze kosten te financieren;

Overwegende dat de financiële toestand van de gemeente zoals die blijkt uit het meerjarenplan de noodzaak van de invoering van rendabele belasting rechtvaardigt;

Publieke stemming
Aanwezig: Jo Brouns, Peter Nies, Mark Hoedemakers, Wim Swennen, Sylvie Henckens, Yannicka Eerdekens, Anita Meerten, Jeannine Veugelaers, Rob Dirkx, Günther Bongers, Wouter Simons, Esther Brands, Boyd Wilms, Inge Vandebosch, Jolien Rutten, Robert Smeets, Yentl Raemen, Carla Lambrichts, Erwin Theybers, Erwin Reeskens, Lesly Meerten, Nicole Vitali, Wendy Van der Kerken
Voorstanders: Jo Brouns, Peter Nies, Mark Hoedemakers, Wim Swennen, Sylvie Henckens, Yannicka Eerdekens, Anita Meerten, Jeannine Veugelaers, Rob Dirkx, Günther Bongers, Wouter Simons, Esther Brands, Boyd Wilms, Inge Vandebosch, Jolien Rutten, Robert Smeets, Yentl Raemen, Carla Lambrichts, Erwin Theybers, Erwin Reeskens, Lesly Meerten, Nicole Vitali
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

BESLUIT:

Artikel 1.- Voor de aanslagjaren 2025 en voor een termijn die eindigt op 31 december 2030 wordt er door het gemeentebestuur een verblijfsbelasting geheven.

Artikel 2.- De belasting is verschuldigd door elke eigenaar, verhuurder, onderverhuurder of uitbater die een hotel, hoevetoerisme, bed&breakfast, vakantiewoning, logementshuizen, bungalowparken, businessflats, motel, kamers te huur stelt aan personen die niet ingeschreven zijn in het bevolkingsregister van de gemeente Kinrooi.

Artikel 3.- De belasting bedraagt € 1,50 voor elke afzonderlijke verhuring per persoon en per nacht.

Artikel 4.- De belasting is niet verschuldigd voor logies die de leeftijd van 3 jaar nog niet bereikt hebben.

Artikel 5.- Worden vrijgesteld van deze belasting:

  • Ziekenhuizen, rust- en verzorgingsinstellingen;
  • Internaten van onderwijsinstellingen;
  • Woningen gebruikt voor beschermd en/of begeleid wonen;
  • Verenigingen op het vlak van jeugdwerk

Artikel 6.- De belasting wordt ingevorderd door middel van een kohier dat wordt vastgesteld en uitvoerbaar verklaard door het college van burgemeester en schepenen.

Artikel 7.-  De belastingplichtige doet binnen de 15 kalenderdagen na elk verstreken kwartaal, uiterlijk op 15 april, 15 juli, 15 oktober van het aanslagjaar en 15 januari van het jaar dat volgt op het aanslagjaar, aangifte bij de gemeente van het aantal afzonderlijke verhuringen per persoon per nacht binnen het verstreken kwartaal.
Het aangifteformulier is ter beschikking gesteld op de gemeentelijke website. Valt de uiterste indieningsdatum op een zaterdag, zondag of een feestdag, dan wordt de vervaldag naar de eerstvolgende werkdag verplaatst.

De aangifte wordt ingediend op volgend adres:
Gemeente Kinrooi, t.a.v. financiële dienst, Breeërsteenweg 146 te 3640 Kinrooi

EN/OF via het mailadres: financien@kinrooi.be EN/OF op digitale wijze via ….

De aangifte dient over de volgende gegevens te beschikken:

  • naam, adres en rijksregisternummer of ondernemings- of vestigingsnummer, telefoonnummer en e-mailadres van de belastingplichtige;
  • naam en adres van de toeristische logies;
  • aantal overnachtingen

Artikel 8.- § 1. Bij gebrek aan aangifte binnen de gestelde termijn, of in geval van onjuiste, onvolledige of onnauwkeurige aangifte vanwege de belastingplichtige, kan de belasting ambtshalve worden ingekohierd.

In geval van een ambtshalve aanslag wordt de belasting gevestigd op basis van gegevens waarover het college van burgemeester en schepenen beschikt.

§ 2. Vooraleer wordt overgegaan tot de ambtshalve vaststelling van de belastingaanslag, betekent het college van burgemeester en schepenen, aan de belastingplichtige, per aangetekend schrijven, de motieven om gebruik te maken van deze procedure, de elementen waarop de aanslag is gebaseerd evenals de wijze van bepaling van deze elementen en het bedrag van de belasting.

§ 3. De belastingplichtige beschikt over een termijn van 30 dagen te rekenen van de derde werkdag die volgt op de verzending van de betekening om zijn opmerkingen schriftelijk voor te dragen.

§ 4. De ambtshalve vaststelling van de belastingaanslag kan slechts geldig worden ingekohierd gedurende een periode van drie jaar volgend op 01 januari van het aanslagjaar. Deze termijn wordt met twee jaar verlengd bij overtreding van de belastingverordening met het oogmerk te bedriegen of met de bedoeling schade te berokkenen.

§ 5. De ambtshalve ingekohierde belasting wordt verhoogd met 100 %. Deze verhoging wordt ook ingekohierd.

§ 6. De overtredingen worden vastgesteld door personeelsleden van de gemeente, daartoe aangewezen door het college van burgemeester en schepenen. De door hen opgestelde processen-verbaal hebben bewijskracht tot bewijs van het tegendeel.

Artikel 9.-  De belasting wordt ingevorderd door middel van een kohier dat wordt vastgesteld en uitvoerbaar verklaard door het college van burgemeester en schepenen.

Artikel 10.- De kohierbelasting moet betaald zijn binnen twee maanden na verzending van het aanslagbiljet op de aangeduide rekening. Eens de betalingstermijn verstreken is, worden de invordering en vervolging gedaan door de financieel beheerder van de gemeente en worden de regels toegepast betreffende de nalatigheidsinteresten betreffende de rijksbelastingen op de inkomsten.

Artikel 11.- De belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger kan tegen een aanslag, een belastingverhoging of een administratieve geldboete, een bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en schepenen, die handelt als administratieve overheid.

Het bezwaar moet, op straffe van nietigheid, schriftelijk worden ingediend en worden gemotiveerd.

De indiening moet op straffe van verval, gebeuren binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet of vanaf de kennisgeving van de aanslag of vanaf de datum van de contante inning. Het bezwaarschrift mag eveneens via een duurzame drager ingediend worden binnen dezelfde termijnen en onder dezelfde voorwaarden.

De belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger kan in zijn/haar bezwaarschrift vragen om gehoord te worden;

Het college van burgemeester en schepenen of een personeelslid dat door het college van burgemeester en schepenen speciaal daarvoor is aangewezen, stuurt binnen vijftien kalenderdagen na de indiening van het bezwaarschrift een ontvangstmelding enerzijds naar de belastingschuldige en, in voorkomend geval, zijn vertegenwoordiger en anderzijds naar de financieel beheerder. De ontvangstmelding kan via een duurzame drager worden gestuurd.

Artikel 12.- Het besluit van 4 december 2023 betreffende dezelfde aangelegenheid blijft van toepassing voor de belastbare feiten die zich hebben voorgedaan voor 1 januari 2025, maar wordt opgeheven voor de belastbare feiten die zich voordoen vanaf 1 januari 2025.

Artikel 13.- In toepassing van artikel 285 en 286 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 wordt dit besluit en de inhoud ervan bekendgemaakt op de webtoepassing van de gemeente en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.