De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:
Gelet op de Grondwet, meer bepaald artikel 170§4;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen;
Gelet op het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen en latere wijzigingen;
Gelet op de beschikkingen van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op artikel 41 van het decreet lokaal bestuur houdende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op deel 2, titel V, hoofdstuk I, afdeling II en titel VII, hoofdstuk II van het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 285, 286 en 330 betreffende de bekendmaking en het algemeen bestuurlijk toezicht;
Gelet op het bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van richtlijn 95/46/EG;
Overwegende dat het opzoeken en verstrekken van administratieve inlichtingen aan personen of instellingen, het opsporen van informatie over onroerend goed of genealogisch opzoekingswerk of het afleveren van fotokopieën, het gebruik van faxtoestellen voor personen of instellingen die hierom verzoeken voor de gemeente lasten en kosten meebrengen zodat het aangewezen is hiervoor een gematigde retributie in te voeren;
Gelet op de geldende begrotingsonderrichtingen;
BESLUIT:
Artikel 1.- Vanaf het aanslagjaar 2025 en voor een periode van 6 jaar die eindigt op 31 december 2030 wordt ten voordele van de gemeente, onder de navolgende voorwaarden, een retributie geheven op de afgifte van fotokopieën, het opzoeken en verstrekken van administratieve inlichtingen o.a. adressen, inlichtingen uit het bevolkingsregister, genealogische opzoekingswerk, opsporen van informatie over onroerend goed of administratieve inlichtingen.
Deze retributie is ten laste van personen of instellingen aan wie deze stukken of informatie door de gemeente - op verzoek - worden uitgereikt.
Artikel 2.- Het bedrag van de retributie wordt als volgt vastgesteld
A) voor inlichtingen uit het bevolkingsregister, in het bijzonder het opzoeken van naam of adres voor deurwaardersattesten:
2,50 EUR per attest.
Indien de inlichtingen via het digitaal loket worden aangevraagd is het kosteloos.
De inlichtingen worden kosteloos verstrekt aan de gerechtsdeurwaarder als wordt opgetreden voor behoeftigen krachtens een beslissing van het bureau voor gerechtsbijstand (conform art. 664 van het Gerechtelijk Wetboek)
B) voor het verzoek tot kennisgeving van de in een verwerking of bestand opgenomen persoonsgegevens door dezelfde natuurlijke persoon.
2,50 EUR
Indien de inlichtingen via het digitaal loket worden aangevraagd is het kosteloos
C) voor het verstrekken van meer omstandige inlichtingen en attesten:
2,50 EUR per attest.
Indien de inlichtingen via het digitaal loket worden aangevraagd is het kosteloos
D) alle mogelijke opzoekingen gedaan door de gemeentediensten en niet voorzien in de vorige rubrieken zoals bv. Opzoekingen in verband met afstamming uit het bevolkingsregister, uit het gemeentearchief en uit andere bronnen, per dossier:
20,00 EUR
E) voor het verstrekken van stedenbouwkundige inlichtingen met betrekking tot een eigendomsoverdracht (vastgoedinformatie):
35,00 EUR per kadastraal perceel.
Vanaf 10 percelen bedraagt de kostprijs €25,00 per perceel.
F) voor het verstrekken van een uittreksel uit het plannenregister:
35,00 EUR per kadastraal perceel.
Vanaf 10 percelen bedraagt de kostprijs €25,00 per perceel.
G) voor het verstrekken van een uittreksel uit het vergunningenregister:
35,00 EUR per kadastraal perceel.
Vanaf 10 percelen bedraagt de kostprijs €25,00 per perceel.
H) afgifte van fotokopieën en voor afgifte van bestuursdocumenten in het kader van de uitoefening van het inzagerecht door particulieren (Art. II.31 van het het bestuursdecreet van 7 december 2018) – tenzij het fotokopieën betreffen in het kader van de samenstelling van een gemeentelijk dossier
voor alle gemeentelijke diensten
0,05 EUR per afschrift in zwart/wit op A4 formaat ;
0,10 EUR per afschrift in kleur op A4 formaat;
0,05 EUR per afschrift in zwart/wit op A3-formaat;
0,10 EUR per afschrift in kleur op A3 formaat;
0,05 EUR per afdruk van een microfiche/microfilm/gedigitaliseerd bestand;
1,25 EUR per afgifte van een planafdruk in kleur op A4-formaat;
2,00 EUR per afgifte van een planafdruk in kleur op A3 formaat;
de kostprijs van een copycenter voor afdrukken die ons bestuur zelf niet kan maken.
Voor de afgifte van een plotafdruk:
A0 formaat zwart/wit: €4,00
A0 formaat kleur: €6,00
A1 formaat zwart/wit:€2,50
A1 kleur: €3,00
A2 formaat zwart/wit: €2,00
A2 formaat kleur: €2.50
I) voor het niet-tijdig afhalen van de elektronische identiteitskaart wordt er, per herinnering die verzonden dient te worden, een retributie aangerekend:
voor de eerste herinnering: 5,00 EUR
voor de tweede herinnering: 10,00 EUR
voor de derde aangetekende herinnering: 15,00 EUR, verhoogd met de kosten van de aangetekende zending.
J) voor het niet-tijdig betalen van facturen wordt er, per herinnering die verzonden dient te worden, een retributie aangerekend:
voor de eerste herinnering: 0,00 EUR
voor de tweede aangetekende herinnering: 5,00 EUR verhoogd met de kosten van de aangetekende zending
Artikel 3.- De particulieren en de privé-instellingen die wensen dat de gevraagde administratieve bescheiden hun per post worden toegezonden, moeten het bedrag van de verzendingskosten vooraf aan de betrokken dienst overmaken.
Artikel 4.- De retributie wordt geheven op het ogenblik van de afgifte van het belastbare stuk. Als betalingsbewijs wordt een kasticket afgeleverd.
De aan de retributie onderworpen personen of instellingen die een verzoek tot het bekomen van één of ander indienen, moeten op het ogenblik van hun aanvraag het bedrag der retributie in bewaring geven, indien dit document niet onmiddellijk bij de aanvraag kan gegeven worden.
Artikel 5.- Zijn van de retributie vrijgesteld:
a) de gerechtelijke overheden, de openbare besturen en de daarmee gelijkgestelde instellingen, alsook de instellingen van openbaar nut;
b) de aanvragen welke aan behoeftige personen worden afgegeven. De behoeftigheid wordt vastgesteld door elk overtuigend bewijsstuk;
c) de gerechtsdeurwaarder als wordt opgetreden in het kader van een belastinggeschil.
Artikel 6.- Bij niet betaling in der minne kan de financieel beheerder voor de invordering van deze retributies desnoods een dwangbevel uitvaardigen via gerechtsdeurwaarderexploot te betekenen
Artikel 7.- Het besluit van 10 december 2018 betreffende dezelfde aangelegenheid blijft van toepassing voor de belastbare feiten die zich hebben voorgedaan voor 1 januari 2025, maar wordt opgeheven voor de belastbare feiten die zich voordoen vanaf 1 januari 2025.
Artikel 8.- In toepassing van artikel 285 en 286 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 wordt dit besluit en de inhoud ervan bekendgemaakt op de webtoepassing van de gemeente en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.