De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:
Gelet op de beschikkingen van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op artikel 41 van het decreet lokaal bestuur houdende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op deel 2, titel V, hoofdstuk I, afdeling II en titel VII, hoofdstuk II van het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 285 en 286 en 330 betreffende de bekendmaking en het algemeen bestuurlijk toezicht;
Gelet op het bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op de intentie van het bestuur om een trajectcontrole te installeren op de Breeërsteenweg tussen huisnummer 306 en huisnummer 353;
Gelet op het besluit op de camerabewaking van 6 april 2021;
Gelet op de wet van 21 maart 2007 tot regeling van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera’s, verschillende malen gewijzigd, inzonderheid artikel 5 betreffende de plaatsing van bewakingscamera's in niet besloten plaatsen;
Overwegende dat de Breeërsteenweg een gewestweg is en dat er bijgevolg geen positief advies aan de gemeenteraad dient gevraagd te worden aangezien de gemeente Kinrooi niet de verantwoordelijke overheid is voor deze weg;
Overwegende dat artikel van de Camerawet van 21 maart 2007 wel bepaalt dat de betrokken politiedienst geraadpleegd dient te worden, voorafgaandelijk aan de plaatsing;
Gelet op het aanvraagformulier in bijlage voor plaatsing de trajectcontrole de dato 28 juli 2021, welk werd ingediend bij het Agentschap Wegen en Verkeer en welk werd ondertekend door de heer Mulleners, korpschef van de politiezone Carma;
Overwegende dat de politiediensten bevestigd hebben dat voormeld aanvraagformulier als voldoende wordt beschouwd met het oog op de raadpleging van de betrokken politiedienst;
Overwegende dat deze uitbreiding van de camerabewaking dient opgenomen te worden in het reglement op het cameratoezicht;
BESLUIT:
Artikel 1.- De gemeenteraad past het reglement cameratoezicht op openbaar domein aan, in die zin dat de trajectcontrole op de Breeërsteenweg wordt toegevoegd aan de lijst van bewaakte locaties.
Artikel 2.- Het reglement luidt voortaan als volgt:
"REGLEMENT CAMERATOEZICHT OP HET OPENBAAR DOMEIN
Artikel 1: Begripsbepalingen
In dit reglement wordt verstaan onder:
1° “wet van 8 december 1992”: de wet van 8 december 1992 tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens;
2° “AVG”: de algemene verordening gegevensbescherming van 14 april 2016;
3° “verantwoordelijke voor de verwerking”: de openbare overheid die de beslissing neemt tot de plaatsen van het camerasysteem en dit systeem beheert. De gemeente is de verantwoordelijke voor de verwerking van de opnames en de gemaakte beelden;
4° “verwerker”: degene die de zorg heeft voor de technische verwerking van de gegevens of daarin een aandeel heeft. Het college van burgemeester en schepenen duidt de personen aan die toegang hebben tot het bekijken en mededelen van de beelden;
5° “cameratoezicht”: toezicht met behulp van camera - en videotechnieken voor veiligheidsdoeleinden zoals het tegengaan van de verstoring van de openbare orde, vandalisme en overlast;
6° “verwerking van beelden”: elk opnamesysteem, analoog of numeriek, al dan niet onderbroken, met of zonder bewaring van deze opnames, op welke drager dan ook;
7° “tijdelijke vaste bewakingscamera”: de vaste camera die verplaatst kan worden afhankelijk van de plaats, de ernst en de frequentie van de overlast, schade of misdrijven, zonder dat de camera gedurende de vaststelling verplaatst kan worden.
Artikel 2: Doel van de verwerking van de beelden
De verwerking van beelden omvat volgende doelstellingen:
- Voorkomen, vaststellen en bewijzen verzamelen van misdrijven tegen de veiligheid van personen of goederen;
- Voorkomen, vaststellen en bewijzen verzamelen van overlast;
- Verschaffen van informatie die de politie in staat stelt bedoelde overlast en misdrijven op te sporen en te vervolgen;
- Verhogen van de pakkans van de daders van die misdrijven;
- Daders, verstoorders van de openbare orde, getuigen of slachtoffers opsporen en identificeren;
- Optimaliseren van de ingezette gemeentelijke preventieve maatregelen in combinatie met politietoezicht;
- Het optreden van politie adequaat en goed voorbereid uit te voeren bij interventie n.a.v. misdrijven, ordeverstoringen en in het bijzonder bij geweldsdelicten;
- Het coördineren van de veiligheid bij belangrijke evenementen die een impact kunnen hebben op de openbare orde en de veiligheid;
- Om de evolutie van noodsituaties op te volgen om het beheer ervan te coördineren;
Artikel 3: Categorieën van personen en locaties in de verwerking van beelden
De verwerking van beelden bevat uitsluitend gegevens over bezoekers van de onmiddellijke omgeving van de camera.
1. De vaste bewakingscamera’s worden geplaatst op de volgende locaties:
- industrieterrein Leuerbroek (zie plan in bijlage) – 2 camera’s;
- site Agropolis en Steenberg (zie plan in bijlage) – 8 camera’s;
- aan de bibliotheek met zicht op het Dorpsplein (Kinrooi) - 1 camera;
- aan De Schans Nelisveld Kinrooi - 1 camera;
- aan de rotonde in Kinrooi centrum (nummerplaatherkenning) - 3 camera's;
- aan het surfstrand - 2 camera's;
- in havengebied De Spaenjerd - 2 camera's;
- aan GC De Stegel - 2 camera's;
- aan sporthal De Dom (Kessenich) - 1 camera;
- bij het terrein bij Chiro Molenbeersel & voetbal HO Molenbeersel - 2 camera's;
- aan Villa Pax (Molenbeersel) - 2 camera's;
- aan het voormalig schooltje aan de Hees Kessenich - 1 camera;
- aan de Breeërsteenweg ter hoogte van huisnummer 306 - 1 ANPR camera (trajectcontrole);
- aan de Breeërsteenweg ter hoogte van huisnummer 353 - 1 ANPR camera (trajectcontrole);
Bij toevoeging van nieuwe locaties zal de gemeenteraad hiervan in kennis worden gesteld.
2. De tijdelijke vaste bewakingscamera’s kunnen worden ingezet binnen de perimeter van het gehele grondgebied van de gemeente.
Het betreft onder andere de volgende locaties:
- glascontainers;
- omgeving sporthallen en speelpleinen;
- omgeving Villa Pax;
- omgeving woonzorgcentrum;
- schoolomgevingen;
- openbare vuilnisbakken;
- kerkhoven;
- locaties waar overlast (sluikstorten, vandalisme,…) wordt ervaren;
- …;
Deze opsomming is niet limitatief. De locaties kunnen bepaald worden naargelang de plaatsen waar de overlast, de onveiligheidsfenomenen, de misdrijven of de schade zich voordoen.
Er wordt op toegezien dat iedere bewakingscamera niet specifiek gericht wordt op een plaats waarvoor de verantwoordelijke voor de verwerking niet zelf de gegevens verwerkt, tenzij hij daarvoor expliciet de toestemming heeft van de verantwoordelijke voor de verwerking van de betrokken plaats.
Artikel 4: Soorten van gegevens, wijze van verkrijging
De camerabeelden zijn van zodanige kwaliteit dat personen of voertuigen te identificeren zijn.
De in het eerste lid bedoelde gegevens worden verkregen:
- met behulp van camera’s op het openbaar domein, al dan niet met nummerplaatherkenning;
- door een permanente registratie gecombineerd met het bekijken van de beelden in uitgesteld relais;
- met mogelijkheid tot opvolging in real-time door de bevoegde politiediensten;
- met mogelijkheid tot opvolging in real-time door de bevoegde overheden in het kader van het beheer van crisissen, belangrijke evenementen en noodsituaties.
Bewakingscamera’s mogen in geen geval beelden opleveren die de intimiteit van een persoon schenden of gericht zijn op het inwinnen van informatie over de filosofische, religieuze, politieke, syndicale gezindheid, etnische of sociale origine, het seksuele leven of de gezondheidstoestand.
Elk heimelijk gebruik van bewakingscamera is verboden.
Artikel 5: Het beheer, de bewerking en de verwerking van beelden
De verantwoordelijke voor de verwerking van de beelden is de gemeente Kinrooi.
De beelden moeten een waarmerk (datum en uur) bevatten om de echtheid ervan te garanderen.
De gegevens mogen op geen enkele wijze bewerkt worden.
Met de leverancier van het systeem dient overeenkomstig de AVG een verwerkersovereenkomst afgesloten te worden.
Er dient een register met de beeldverwerkingsactiviteiten bijgehouden te worden.
Artikel 6: Toegang tot de beelden
Rechtstreeks toegang tot de beelden hebben uitsluitend en slechts binnen het kader van hun bevoegdheden en de hun opgedragen werkzaamheden:
- de korpschef van de lokale politiezone Carma;
- de door de korpschef of gemeente aangewezen (politie)functionarissen;
- de verwerker, zijnde de persoon of personen aangeduid door het college van burgemeester en schepenen.
Deze personen hebben een discretieplicht omtrent de persoonsgegevens die de beelden opleveren.
De gemeente, en in voorkomend geval de korpschef, waken erover dat onbevoegde personen geen toegang hebben tot het systeem en de beelden.
Bij langdurige afwezigheid van de verwerker of bij hoogdringendheid of noodzaak kan het college van burgemeester en schepenen een vervanger aanduiden.
Artikel 7: Verbanden met andere persoonsregistraties
Deze verwerking van beelden heeft in principe geen verbanden met andere persoonsregistraties.
De politie kan de gegevens uit de registratie gebruiken als bewijsmateriaal bij een incident vallend onder de cameradoelstelling, vermeld in artikel 2.
Artikel 8: Verstrekking aan organisaties
Er worden enkel gegevens verstrekt aan de politie en de gerechtelijke overheden.
Artikel 9: Verwijdering en vernietiging van gegevens
De beelden worden niet langer bijgehouden dan strikt noodzakelijk met een maximum van 1 maand.
Alleen in het geval gegevens noodzakelijk zijn voor opsporingsonderzoek van de politie en moeten dienen als bewijsmateriaal tijdens een rechtszitting, indien beelden een bijdrage kunnen leveren tot het bewijzen van een misdrijf, van schade of van overlast of het identificeren van een dader, een verstoorder van de openbare orde, een getuige of een slachtoffer, kunnen gegevens langer bewaard worden.
De gegevens worden in dat geval bewaard totdat het opsporingsonderzoek en de gerechtelijke procedure zijn afgerond.
Na de gestelde bewaarduur worden de beelden vernietigd.
Deze termijn wordt verlengd naar drie maanden voor de plaatsen die een bijzonder veiligheidsrisico inhouden, bepaald door de Koning bij koninklijk besluit.
Artikel 10: Informatieplicht
Het cameratoezicht binnen de gemeente wordt onder de aandacht gebracht met aangepaste signalisatie (pictogrammen) ter hoogte van de invalswegen van de gemeente. De pictogrammen bevatten alle wettelijk verplichte vermeldingen.
Artikel 11: Inzagerecht
Iedere gefilmde persoon heeft een recht van toegang tot de beelden.
Hij richt daartoe een gemotiveerd verzoek aan de verantwoordelijke voor de verwerking conform de regelgeving betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens. Dit verzoek bevat voldoende gedetailleerde aanwijzingen om de betrokken beelden precies te kunnen lokaliseren.
Artikel 12: Inwerkingtreding
Dit reglement treedt in werking de dag van goedkeuring door de gemeenteraad.
De beslissing tot het plaatsen van de bewakingscamera’s wordt door de verantwoordelijke voor de verwerking meegedeeld aan de politiediensten, uiterlijk op de dag vóór die waarop de bewakingscamera’s in gebruik worden genomen."
Artikel 3.- Ingevolge onderhavig besluit wordt het reglement van de gemeenteraad van 6 april 2021 betreffende de aanpassing aan de gewijzigde wetgeving en invoering tijdelijk vaste bewakingscamera's opgeheven.
Artikel 4.- In toepassing van artikel 285 en 286 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 wordt dit besluit en de inhoud ervan bekendgemaakt op de webtoepassing van de gemeente en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.