De voorzitter opent de zitting op 07/04/2025 om 20:00.
De voorzitter heet de raadsleden en de andere aanwezigen welkom.
De voorzitter van de gemeenteraad, Jo Brouns, licht het punt toe. In de zitting van 10 maart 2025 werden de afgevaardigden in het bestuursorgaan en de algemene vergadering verkozen. De term 'zorgraad' was niet juist. Het gaat hier dus over een administratieve rechtzetting. Ook de aanstelling van Kevin Drees was niet nodig. De voorzitter geeft ook aan dat de voorliggende stembrief dient te worden gebruikt voor deze geheime stemming.
De raadsleden hebben geen verdere vragen en gaan over tot stemming. Schepen Yannicka Eerdekens en waarnemend algemeen directeur Wendy Van der Kerken worden met eenparigheid aangesteld voor respectievelijk het bestuursorgaan en de algemene vergadering.
De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:
Gelet op de beschikkingen van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op artikel 41 van het decreet lokaal bestuur houdende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op deel 2, titel V, hoofdstuk I, afdeling II en titel VII, hoofdstuk II van het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 285 en 330 betreffende de bekendmaking en het algemeen bestuurlijk toezicht;
Gelet op het bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het decreet betreffende de organisatie van de eerstelijnszorg, de regionale zorgplatformen en de ondersteuning van de eerstelijnszorgaanbieders dd. 26 april 2019;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad dd. 4 september 2017 en het besluit van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn dd. 22 augustus 2017 inzake instemming met de “Aanvraag van een eerstelijnszone Maasland” bij de Vlaamse Minister voor Welzijn, Volksgezondheid en Gezin;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Minister voor Welzijn, Volksgezondheid en Gezin dd. 5 maart 2018 inzake goedkeuring van de vorming van een Eerstelijnszone Maasland;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering dd. 17 mei 2019 tot erkenning en subsidiëring van de zorgraden en houdende inwerkingtreding van het decreet van 26 april 2019 betreffende de organisatie van de eerstelijnszorg, de regionale zorgplatformen en de ondersteuning van de eerstelijnszorgaanbieders;
Overwegende dat voormeld besluit de opdrachten en de samenstelling van de zorgraad nader definieert;
Overwegende dat de gemeente Kinrooi lid is van de VZW ELZ Maasland;
Gelet op de statuten van de VZW ELZ Maasland;
Overwegende dat de statuten in artikel 20 bepalen dat de bestuursleden voor 6 jaar worden aangesteld;
Overwegende dat artikel 11 van de statuten bepaalt dat er leden in de algemene vergadering kunnen voorgedragen worden;
Overwegende dat het de algehele vernieuwing van de gemeenteraad aangewezen is om de afgevaardigden in de algemene vergadering en het bestuursorgaan opnieuw aan te stellen;
Overwegende dat in het besluit van de gemeenteraad van 10 maart 2025 de term 'zorgraad' niet correct was, dit dient 'bestuursorgaan' te zijn. Ook de aanstelling van Kevin Drees was niet nodig, aangezien hij in persoonlijke naam afgevaardigd is. Er wordt bijgevolg een nieuw besluit genomen;
Gelet op artikel 34 van het decreet lokaal bestuur, houdende de geheime stemming;
Gelet op de kandidatuur van:
- Bestuursorgaan: Yannicka Eerdekens, schepen van sociale zaken;
- Lid algemene vergadering: Wendy Van der Kerken, (waarnemend) algemeen directeur;
Gelet op de uitslag van de stemming: 19 stembrieven worden verdeeld en er zijn 19 stembrieven terug in de stembus.
Beide kandidaten bekomen 19 stemmen ja, 0 stemmen neen en er zijn geen onthoudingen;
BESLUIT:
Artikel 1.- Het besluit van de gemeenteraad de dato 10 maart 2025 betreffende 'Eerstelijnszone Maasland (ELZ Maasland): aanpassing aanstelling vertegenwoordiger in de zorgraad en de algemene vergadering' te vervangen door onderhavig besluit.
Artikel 2.- Mevrouw Yannicka Eerdekens wordt aangeduid als vertegenwoordiger in het bestuursorgaan van de VZW Eerstelijnszone Maasland (ELZ Maasland).
Artikel 3.- Mevrouw Wendy Van der Kerken, (waarnemend) algemeen directeur wordt voorgedragen als lid van de algemene vergadering.
Artikel 4.- Eensluidend afschrift van onderhavig besluit zal worden gezonden aan de eerstelijnszone Maasland, alsmede aan de afgevaardigde(n).
Artikel 5.- In toepassing van artikel 285 §1 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 wordt de beknopte beschrijving van dit besluit opgenomen in de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente wordt bekendgemaakt en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.
De voorzitter, Jo Brouns, geeft aan dat wat hier voorligt de goedkeuring is van de jaarrekening en het jaarverslag van de IGS MidLim. Vervolgens geeft hij het woord aan burgemeester Peter Nies. Peter Nies geeft aan dat er enkele bijlagen bij het agendapunt werden gevoegd. Hij legt de nadruk op de conclusies. De IGS MidLim werd intussen uitgebreid naar meerdere gemeenten. Er zijn ook nog enkele andere gemeenten die wensen toe te treden. Systematisch zullen alle lokale besturen hier voor kiezen. Het jaarverslag en de jaarrekening liggen ter goedkeuring.
De raadsleden hebben geen verdere vragen en gaan over tot stemming. Het agendapunt wordt met eenparigheid goedgekeurd.
De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:
Gelet op de beschikkingen van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op artikel 41 van het decreet lokaal bestuur houdende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op deel 2, titel V, hoofdstuk I, afdeling II en titel VII, hoofdstuk II van het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 285 en 330 betreffende de bekendmaking en het algemeen bestuurlijk toezicht;
Gelet op het bestuursdecreet van 7 december 2018;
Overwegende dat de gemeente Kinrooi lid is van het IGS MIDLim Handhaving Ruimte;
Gelet op artikels 6, 8 en 15 uit de oprichtingsovereenkomst van de I.G.S. Handhaving RO MidLIM;
Overwegende dat na afloop van elk werkjaar, in dit geval 2024, in toepassing van artikel 8 van de oprichtingsovereenkomst (goedgekeurd door de gemeenteraad van Kinrooi op 6 september 2021), een jaarverslag en jaarrekening voor de werking van het IGS MIDLim Handhaving Ruimte van dat jaar opgemaakt worden;
Overwegende dat dit wordt uitgevoerd door de handhavingscoördinator RO (zie bijlagen). Het Beheerscomité moet vervolgens dit jaarverslag en de jaarrekening respectievelijk goedkeuren en vaststellen. Het ontwerp-jaarverslag en de ontwerp-jaarrekening werden digitaal voorgelegd aan alle leden van het Beheerscomité op 13 maart 2025. Uiterlijk 20 maart 2025 werd door de leden digitaal goedkeuring verleend aan dit ontwerp-jaarverslag en vaststelling uitgevoerd voor de ontwerp-jaarrekening;
Overwegende dat, in toepassing van artikel 15 van de overeenkomst, de jaarrekening nu samen met het jaarverslag ter goedkeuring moet voorgelegd worden aan de gemeenteraden van alle lid-gemeenten en dit in principe binnen de 3 maanden na afloop van het werkjaar (in principe gemeenteraad van maart dus). Voor 2025 zal dit de gemeenteraad van 7 april 2025 worden;
Overwegende dat het budget voor het werkjaar 2025 reeds einde 2022 goedgekeurd werd door de gemeenteraden i.h.k.v. de opmaak van de begrotingen en de meerjarenbudgettering;
Overwegende dat de leden van het Beheerscomité op 20 maart 2025 hun digitale goedkeuring hebben gegeven, wordt nu aan de gemeenteraad gevraagd om het jaarverslag (met bijlagen) goed te keuren en de jaarrekening vast te stellen op basis van de bekomen verantwoordingsstukken;
Aangaande de stand van zaken van de derde uitbreiding van de I.G.S. en dus toetreding van Diepenbeek en Maaseik kan het volgende meegedeeld worden:
• op 17 februari 2025 trad Diepenbeek toe tot de I.G.S. via gemeenteraadsbesluit (zie bijlage)
• op 24 februari 2025 Maaseik eveneens (zie bijlage);
• inmiddels is in Genk een werfreserve aangelegd van de mogelijke aanwerving van 4 kandidaat-verbalisanten RO;
• praktische opstart (opleidingen) is voorzien wellicht vanaf ten vroegste mei 2025;
• vanaf deze opstart werkt handhavingscoördinator X nog 50% voor Genk en 50% voor de I.G.S. (momenteel 30%);
BESLUIT:
Artikel 1.- Het jaarverslag en de jaarrekening van 2024 van het IGS MIDLim Handhaving Ruimte goed te keuren.
Artikel 2.- De gemeenteraad neemt kennis van de stand van zaken en praktische realisatie van de derde uitbreiding van de I.G.S. door middel van de toetreding van Diepenbeek en Maaseik.
Artikel 3.- In toepassing van artikel 285 §1 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 wordt de beknopte beschrijving van dit besluit opgenomen in de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente wordt bekendgemaakt en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.
De voorzitter, Jo Brouns, opent het agendapunt omtrent de integratie van een platform voor de digitale aangifte van overlijdens. Schepen Boyd Wilms licht verder toe. Hij wenst te benadrukken dat de integratie van eLys voor de organisatie ook een efficiëntiewinst betekent.
De raadsleden hebben geen verdere vragen en gaan over tot stemming. Het agendapunt wordt met eenparigheid goedgekeurd.
De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op de wet overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten van 17 juni 2016;
Gelet op de wet betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten van 17 juni 2013;
Gelet op het Koninklijk Besluit plaatsing overheidsopdrachten in de klassieke sectoren van 18 april 2017;
Gelet op het Koninklijk Besluit tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en van de concessies voor openbare werken van 14 januari 2013;
Gelet op het bestuursdecreet van 7 december 2018;
Overwegende dat er een overheidsopdracht van diensten gegund moet worden met als voorwerp ‘Integratie platform digitale aangifte overlijden’, opdracht waarvan de raming het bedrag van €30.000 excl. BTW niet overschrijdt;
Overwegende dat voor deze opdracht beneden de €30.000 excl. BTW zonder dat daarvoor aannemingsvoorwaarden en een bestek worden vastgesteld, de procedure van aanvaarde factuur volgens KB van 18 april 2017 betreffende de plaatsing van overheidsopdrachten van toepassing is;
Overwegende dat het gebruik van eLys vanaf januari 2026 verplicht wordt voor uitvaartondernemers, artsen en lokale besturen voor alle overlijdens die plaatsvinden in Vlaanderen;
Overwegende dat in het kader van het project ‘Gemeente zonder gemeenhuis – Digitale aangifte overlijden’ en om gebruik te kunnen maken van digitale aangiftes overlijden via het eLys-platform er een integratie voorzien moet worden voor het centrale platform met onze huidige applicatie;
Overwegende dat enkel Cipal Schaubroeck NV hiervoor de nodige software kan implementeren die het platform eLys naadloos in onze bestaande infrastructuur kan integreren;
Overwegende dat we in het kader van deze opdracht een offerte hebben ontvangen van Cipal Schaubroeck NV:
Overwegende dat het aangewezen is om in te gaan op de offerte van Cipal Schaubroeck NV;
Overwegende dat er krediet werd voorzien in de investeringskredieten op jaarbudgetrekening ACT-4.01/0119-00/2410000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN en in de exploitatiekredieten op jaarbudgetrekening GBB-ICT/0119-00/6142999/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN;
Overwegende dat deze overheidsopdracht zal worden gegund volgens de procedure van aanvaarde factuur omdat het goed te keuren bedrag niet hoger ligt dan €30.000 excl. BTW;
BESLUIT:
Artikel 1.- Er zal een overheidsopdracht van diensten gegund worden zijnde ‘Integratie platform digitale aangifte overlijden’ aan Cipal Schaubroeck NV (BE0664474051), Cipalstraat 3 te 2440 Geel voor een geraamd bedrag van € 1.210,00 incl. BTW voor de eenmalige investeringskost en opleiding en voor een geraamde jaarlijkse kost van € 1.089,00 incl. BTW;
Artikel 2.- De uitgave wordt aangerekend op jaarbudgetrekening ACT-4.01/0119-00/2410000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN van het investeringsbudget en jaarbudgetrekening GBB-ICT/0119-00/6142999/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN van het exploitatiebudget.
Artikel 3.- In toepassing van artikel 285 §1 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 wordt de beknopte beschrijving van dit besluit opgenomen in de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente wordt bekendgemaakt en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.
De voorzitter, Jo Brouns, geeft het woord aan schepen Mark Hoedemakers. Schepen Hoedemakers geeft aan dat 294 lokale besturen zich met het Lokaal Energie en Klimaatpact engageren om de klimaatambities extra kracht bij te zetten. Binnen het LEKP zullen enkele doelstellingen worden geformuleerd die verder ook worden gemonitord.
De raadsleden hebben geen verdere vragen. Aangezien het hier om een kennisname gaat, is een stemming niet noodzakelijk.
De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet;
Gelet op het ondertekenen door de gemeente Kinrooi van het Burgemeestersconvenant 2030, aangaande de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen;
Gelet op het Lokaal Energie- en Klimaatpact van de Vlaamse Regering en de Vlaamse steden en gemeenten van 04-06-2021 aangaande het verbintenissen engagement inzake de algemenen engagementen en de vier werven behoudend 16 specifieke doelstellingen.
Gelet op art. 2 van het Decreet Lokaal Bestuur: “De gemeenten zijn overeenkomstig artikel 41 van de Grondwet bevoegd voor de aangelegenheden van gemeentelijk belang. Voor de verwezenlijking daarvan kunnen ze alle initiatieven nemen. Ze beogen om bij te dragen aan de duurzame ontwikkeling van het gemeentelijk gebied.”
Gelet op de rapporten in bijlage;
Overwegende dat de gemeente Kinrooi het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0 ondertekende op 04-10-2021;
Overwegende dat de gemeente Kinrooi het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0 ondertekende op 05-12-2022;
Overwegende dat binnen het Lokaal Energie- en Klimaatpact een jaarlijkse inhoudelijke rapportering met betrekking tot de voortgang en een financiële rapportering moet opgemaakt worden, dat na voorleggen aan de gemeenteraad bij Agentschap Binnenlands Bestuur moet ingediend worden;
Overwegende dat hiervoor gebruik gemaakt wordt van het Lokaal Klimaatpactportaal, waar de Vlaamse overheid de monitoring van de doelstellingen bijhoudt;
BESLUIT:
Artikel 1.- De gemeenteraad neemt kennis van de rapporteringen - inhoudelijk en financieel- 2024 in verband met het Lokaal Energie- en Klimaatpact.
Artikel 2.- Dit besluit wordt, samen met het rapport, opgeladen via het digitaal loket van Agentschap Binnenlands Bestuur.
Artikel 3.- In toepassing van artikel 285 §1 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 wordt de beknopte beschrijving van dit besluit opgenomen in de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente wordt bekendgemaakt en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur
De voorzitter, Jo Brouns, geeft het woord aan schepen Yannicka Eerdekens. Schepen Eerdekens geeft aan dat drie extra sites zullen worden toegevoegd. Nieuw is ook de site bij Villa Pax. Daarnaast werd ook de vraag gesteld om de activiteiten op het Dorpsplein (Kinrooi) tot 15u00 toe te staan. Op deze vraag werd ingegaan. Het verharde deel op het Maasplein zal zijn voor drank en versnaperingen. Ook het grasveld aan de overzijde komt erbij. Hier mag ijs, gebak en koffie worden verkocht. Ook de zone op het Bastion wordt opengesteld voor ambulante handel en ook de site bij Villa Pax komt erbij.
Raadslid Günther Bongers vraagt om verduidelijking op welke locatie er exact een plaats zal komen.
Schepen Yannicka Eerdekens verduidelijkt.
Raadslid Nicole Vitali vraagt of er nog een locatie bijkomt.
Raadslid Günther Bongers stelt de vraag wie hier gaat staan en of er aan Villa Pax nog iemand woont.
Burgemeester Peter Nies geeft aan dat er een concrete vraag is gekomen. Deze persoon heeft uiteindelijk afgezien van het idee. Met de locatie aan Villa Pax gebeurt nu te weinig. Daarom werd besloten om ambulante handel als laagdrempelige mogelijkheid op deze goede locatie aan te bieden. Het is puur het principe van zomerbar en zal maximaal tot 23u toegelaten worden.
Raadslid Günther Bongers vraagt naar de aanwezige nutsvoorzieningen.
Burgemeester Peter Nies geeft aan dat er een marktkast zal komen.
Schepen Mark Hoedemakers geeft aan dat deze reeds gepland was voor de pomp aan de vijver.
De raadsleden hebben geen verdere vragen en gaan over tot stemming. Het agendapunt wordt eenparig goedgekeurd.
De gemeenteraad van Kinrooi, provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet,
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 40;
Gelet op het gemeentelijk reglement ambulante handel dd. 6 mei 2024;
Gelet op de wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten, gewijzigd bij de wetten van 4 juli 2005, 20 juli 2006, 22 december 2009 en 21 januari 2013 en de decreten van 24 februari 2017 en 3 maart 2023 artikelen 8 tot en met 10;
Gelet op het koninklijk besluit van 24 september 2006 betreffende de uitoefening en organisatie van ambulante activiteiten, gewijzigd bij besluiten van de Vlaamse Regering van 21 april 2017 en 22 september 2023, artikel 15 en 23 tot en met 44;
Overwegende dat volgens artikel 9 § 1 van de wet van 25 juni 1993 de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten op het openbaar domein, buiten de openbare markten en kermissen, wordt geregeld bij gemeentelijk reglement;
Overwegende dat het wenselijk is om op 3 extra locaties een zone voor ambulante handel aan te duiden, meer bepaald: aan het Bastion, aan het Maasplein en aan Villa Pax;
Overwegende dat voor de locatie Dorpsplein het uur wordt aangepast, namelijk van 8u00 tot 15u00 (i.p.v. 8u00 tot 13u00);
BESLUIT:
Artikel 1.- De gemeenteraad stelt het gemeentelijk reglement m.b.t ambulante activiteiten op het openbaar domein buiten de openbare markten als volgt vast:
Afdeling 1: Organisatie van ambulante activiteiten op het openbaar domein buiten de openbare markten, plaatsen op het openbaar domein waar de ambulante activiteit mag plaatsvinden zijn vooraf bepaald.
Art. 1. Toepassingsgebied
Op volgende plaatsen is de uitoefening van ambulante activiteiten toegelaten na een voorafgaande machtiging van de gemeente:
§1. PLAATS: Dorpsplein Kinrooi
DAG: donderdag
UUR: 8u00 – 15u00
5 ZONES VOLGENS PLAN VAN DE STANDPLAATSEN (zie bijlage).
§2. PLAATS: pleingedeelte naast fietspad aan Marec (Maasplein)
DAG: dagelijks mogelijk in de maanden juni, juli, augustus en september
UUR: 15u00 – 23u00
PERIODE: van rechtswege en zonder opzeg eindigend op 30 september 2025
2 ZONES VOLGENS PLAN VAN DE STANDPLAATSEN (zie bijlage).
Zone op het grasveld: specialisatie: verkoop van ijs, gebak en koffie
Zone op het verharde deel: specialisatie: verkoop van dranken en versnaperingen
Men dient zelf in te staan voor de nutsvoorzieningen
§3. PLAATS: Bastion Kessenich
DAG: dagelijks mogelijk in de maanden juni, juli, augustus en september, mits de overige particuliere, gemeentelijke en verenigingsactiviteiten kunnen doorgaan op het evenemententerrein, waar de zone voor ambulante handel deel van uitmaakt. Deze gebruikers hebben geen verplichtingen ten aanzien van de ambulante handelaar en kunnen desnoods het volledige terrein innemen voor de duur van hun gebruik. De dienst vrije tijd zal de ambulante handelaar minimum 14 dagen vooraf verwittigen indien er activiteit plaatsvindt waarbij de zone van ambulante handel niet beschikbaar is.
UUR: 10u00 – 23u00
PERIODE: van rechtswege en zonder opzeg eindigend op 30 september 2025
SPECIALISATIE: ijs, gebak en koffie
1 ZONE VOLGENS PLAN VAN DE STANDPLAATS (zie bijlage).
§4. PLAATS: Villa Pax
DAG: dagelijks mogelijk in de maanden juni (vanaf 14 juni), juli, augustus en september
UUR: 10u00 – 23u00
PERIODE: van rechtswege en zonder opzeg eindigend op 30 september 2025
SPECIALISATIE: koffie, gebak, ijs
1 ZONE VOLGENS PLAN VAN DE STANDPLAATS (zie bijlage).
Men dient zelf in te staan voor de nutsvoorzieningen
De bezettingsmodaliteiten kunnen op eenvoudige vraag bekomen worden bij de gemeente, via info@kinrooi.be.
Art. 2. Voorafgaande machtiging
1. Aanvraag machtiging
Eenieder die een standplaats wenst in te nemen op één of meerdere van de vermelde plaatsen in art. 1. om ambulante activiteiten uit te oefenen moet voldoen aan de voorwaarden vermeld in art. 3. en is onderworpen aan een voorafgaande machtiging. Deze machtiging dient voorafgaand aan het uitoefenen van de ambulante activiteit aangevraagd te worden bij de gemeente Kinrooi, Breeërsteenweg 146, 3640 KINROOI.
De aanvrager dient ook te vermelden op welke specifieke plaats(-en) hij ambulante activiteiten wenst uit te oefenen.
2. Beslissing machtiging
In geval van positieve beslissing verkrijgt de aanvrager een machtiging met daarin vermeld:
- de aard van de producten of diensten die hij gemachtigd is te verkopen,
- de plaats,
- de identiteit van de aanvrager,
- de datum en duur van de verkoop.
Art. 3. Voorwaarden inzake toewijzing en inname standplaatsen
Een standplaats op het openbaar domein kan voor de zones bepaald in art. 1. §1, §2, §3 en §4 enkel worden toegewezen aan ondernemingen met een inschrijving in de Kruispuntbank van Ondernemingen die de ambulante activiteit toelaat, via de persoon die de onderneming rechtsgeldig kan vertegenwoordigen.
Ambulante activiteiten zijn pas toegelaten als de verkoper aan volgende voorwaarden voldoet:
- de uitoefening van de ambulante activiteiten in kwestie wordt behoorlijk gedekt door verzekeringspolissen voor burgerlijke aansprakelijkheid en in voorkomend geval tegen brandrisico's
- bij de uitoefening van een ambulante activiteit waarbij voeding wordt verkocht, wordt voldaan aan de reglementaire voorwaarden voor de volksgezondheid
Voor de zones afgebakend in art. 1 §2, §3 en §4 bijkomend:
- de zones moeten dagelijks opgeruimd worden, het schepencollege definieert op welke wijze
De standplaatsen op het openbaar domein kunnen ingenomen worden door:
A. de natuurlijke persoon aan wie de standplaats is toegewezen
B. de verantwoordelijke(n) van het dagelijks bestuur van een rechtspersoon, aan wie de standplaats is toegewezen
C. de feitelijke vennoten van de natuurlijke persoon of een maatschap aan wie de standplaats is toegewezen, die een ambulante activiteit voor eigen rekening uitoefent
D. de echtgenoot of echtgenote of de wettelijk samenwonende partner van de natuurlijke persoon aan wie de standplaats is toegewezen, voor de uitoefening van een ambulante activiteit voor eigen rekening
E. de personen die een ambulante activiteit uitoefenen voor rekening of in dienst van de natuurlijke persoon, maatschap of rechtspersoon bedoeld in A. tot D.
De personen vermeld in B. tot E. kunnen de standplaatsen innemen, die toegewezen zijn of onderverhuurd zijn aan de natuurlijke persoon, maatschap of rechtspersoon voor wiens rekening of in wiens dienst zij de activiteit uitoefenen, buiten de aanwezigheid van de persoon aan wie of door middel van wie de standplaats is toegewezen of onderverhuurd.
Wie niet beroepsmatig producten of diensten met een niet-commercieel karakter verkoopt, te koop aanbiedt of uitstalt, kan, mits voorafgaande toelating van de gemeente, occasioneel ook een standplaats innemen.
Teneinde de diversiteit van het aanbod te waarborgen is het aantal standplaatsen per onderneming beperkt tot 1.
Art. 4. Toewijzingsregels en bepalingen abonnement
4.1. Vacature en kandidatuurstelling standplaats per abonnement:
Wanneer een standplaats die per abonnement toegewezen wordt, vrijkomt, gaat de burgemeester of zijn afgevaardigde na of er een geschikte kandidaat is in het register van kandidaturen, zoals omschreven in 4.2.
Als het register geen geschikte kandidaat bevat, wordt een vacature bekendgemaakt door publicatie van een kennisgeving. Deze kennisgeving zal gebeuren door middel van een bericht via de website www.kinrooi.be en/of gebeurlijk via andere gemeentelijke informatiekanalen.
De kandidaturen kunnen ingediend worden:
- per mail
- per post, postdatum geldt als indieningsdatum
- per aangetekende zending
4.2. Register van de kandidaturen:
Alle kandidaturen worden naargelang hun ontvangst (chronologisch) bijgehouden in een register met registratie van datum van indiening. Overeenkomstig het bestuursdecreet van 7 december 2018 kan dit register steeds geraadpleegd worden.
De kandidaturen voor art. 1. §1 blijven geldig zolang ze niet werden nagekomen of ingetrokken door hun auteur. De kandidaturen voor de locaties vermeld in art. 1. §2, §3, §4 moeten jaarlijks hun kandidatuur bevestigen.
4.3. Volgorde van toekenning van de standplaatsen:
Bij het vacant komen van een standplaats per abonnement zullen met het oog op de toekenning ervan, de kandidaturen als volgt geklasseerd worden in het register rekening houdend met de eventuele specialisatie:
- volgens de gevraagde locatie en specialisatie
- daarna volgens datum
Wanneer twee of meerdere aanvragen behorend tot dezelfde specialisatie tezelfdertijd ingediend worden, voor dezelfde zone, wordt als volgt voorrang gegeven: de aanvraag die op de gevraagde locatie het best ruimtelijk ingepast kan worden.
4.4. Bekendmaking van de toewijzing van de standplaatsen per abonnement:
De toewijzing van de standplaats wordt bekend gemaakt aan de aanvrager:
- bij een ter post aangetekend schrijven met ontvangstbewijs
- of door overhandiging van een brief tegen ontvangstbewijs
- of bij elektronische post (duurzame drager) met ontvangstbewijs
4.5. Het register van de standplaatsen toegewezen per abonnement:
Een plan en/of register wordt bijgehouden waarin voor elke standplaats toegewezen per abonnement vermeld staat:
- de naam, voornaam, het adres van de persoon aan wie of door wiens tussenkomst de standplaats werd toegekend
- in voorkomend geval, de handelsnaam van de rechtspersoon of maatschap aan wie de standplaats toegekend werd en het adres van haar maatschappelijke zetel
- het ondernemingsnummer
- de producten en/of diensten die te koop aangeboden worden
- de datum van de toewijzing van de standplaats
- indien de activiteit seizoensgebonden is, de periode van activiteit, voor de zones bepaald in artikel 1§2 en §3: de periode van de activiteit
Overeenkomstig het bestuursdecreet van 7 december 2018 kan dit plan of register steeds geraadpleegd worden.
Art. 5. Periodiciteit abonnement
De abonnementen worden in principe toegekend voor de duur van 12 maanden, tenzij anders bepaald in dit reglement of in de toewijzing. Na verloop van deze termijn worden zij stilzwijgend verlengd behoudens anders bepaald door de aanvrager (cf. art. 6. en art. 7. van dit reglement) en behoudens intrekking bij aangetekend schrijven met ontvangstbewijs of op duurzame drager tegen ontvangstbewijs door de burgemeester of zijn afgevaardigde in de gevallen bepaald in art. 8. van dit onderhavig reglement.
De abonnementen voor de zones aan het Maasplein, art. 1. §2, aan het Bastion, art. 1. §3 en aan Villa Pax, art. 1. §4 eindigen van rechtswege, zonder opzeg op uiterlijk 30 september 2025;
Bijgevolg blijven vanaf 30 september 2025 enkel op het Dorpsplein (art. 1. §1) ambulante activiteiten op het openbaar domein buiten de openbare markt mogelijk.
Art. 6. Opschorting abonnement
De houder van een abonnement kan het abonnement opschorten voor een voorziene periode van tenminste een maand wanneer hij ongeschikt is zijn activiteit uit te oefenen:
- door ziekte of ongeval op grond van een medisch attest
- door overmacht op een verantwoorde wijze aangetoond
De opschorting gaat in de dag waarop de gemeente op de hoogte gebracht wordt van de ongeschiktheid en houdt op ten laatste vijf dagen na de melding van het hernemen van de activiteiten. Na afloop van de opschorting krijgt de geabonneerde zijn standplaats terug.
De opschorting impliceert de opschorting van de wederzijdse verplichtingen die uit de overeenkomst voorkomen.
Art. 7. Afstand van het abonnement
De houder van een abonnement kan afstand doen van het abonnement
- bij de vervaldag van het abonnement mits een opzegtermijn van tenminste 30 dagen
- bij stopzetting van de ambulante activiteiten mits een opzegtermijn van tenminste 30 dagen
- indien hij definitief ongeschikt is om zijn activiteit uit te oefenen omwille van redenen vermeld in art. 6. van dit reglement. In dit geval is geen vooropzeg nodig.
- op ieder ogenblik mits een opzegtermijn van tenminste 30 dagen
De rechthebbenden van de natuurlijke persoon die voor eigen rekening zijn activiteit uitoefent kunnen bij zijn overlijden, zonder vooropzeg afstand doen van het abonnement waarvan hij de houder was.
De aanvragen van opschorting, herneming of opzegging van een abonnement worden betekend volgens één van de vermelde modaliteiten:
- bij per post aangetekend schrijven met ontvangstbewijs
- overhandiging tegen ontvangstbewijs
- op een duurzame drager (email) tegen ontvangstbewijs
Art. 8. Schorsing en opzegging van abonnement
Het abonnement zal door het college van de burgemeester en schepenen, geschorst of ingetrokken worden in volgende gevallen:
- bij niet of niet tijdige betaling standplaatsvergoeding
- bij afwezigheid gedurende vier opeenvolgende weken zonder de gemeente vooraf of tijdens zijn eerste week van afwezigheid ervan op de hoogte te stellen
- wanneer andere waren verkocht worden dan diegene vermeld op zijn abonnement
- bij het herhaaldelijk niet respecteren van de instructies van de gemeente
- bij het in gebruik nemen van het openbaar domein door het gemeentebestuur
De beslissing tot schorsing of opzegging wordt betekend bij een ter post aangetekend schrijven met ontvangstbewijs of op een duurzame drager tegen ontvangstbewijs.
Afdeling 2: Verkopen van producten of diensten met niet-commercieel karakter
Art. 9. Specifieke voorwaarden voor verkopen met niet-commercieel karakter
Onder producten of diensten met een niet-commercieel karakter wordt verstaan:
- de occasionele verkoop van producten of diensten met het oog op een menslievend, sociaal, cultureel, educatief of sportief doel
- de occasionele verkoop van producten of diensten met als doel de verdediging en promotie van de natuur, de dierenwereld, een ambacht of streekproducten
- de occasionele verkoop van producten of diensten die plaatsvindt bij een humanitaire catastrofe, een ramp of belangrijke schade
Met occasioneel wordt bedoeld: maximum 2 maal per jaar
Voor deze ambulante activiteiten moet voorafgaand, minimum 3 weken op voorhand, een toelating gevraagd worden. Dit kan via het aanvraagformulier occasionele verkopen met niet-commercieel karakter.
Afdeling 3: Aanvullende bepalingen
Art. 10. Bevoegdheid marktleider
De marktleider, aangesteld door de burgemeester of zijn afgevaardigde, is bevoegd om documenten die de identiteit van de personen die een ambulante activiteit uitoefenen en de voorwaarden voor het uitoefenen van ambulante activiteiten te controleren.
Art. 11. In werking treden van gemeentelijk reglement
Dit reglement treedt met onmiddellijke ingang in werking.
Art. 12. Opheffen reglement ambulante handel
Het gemeentelijk reglement dd. 6 mei 2024 wordt hierbij opgeheven.
Artikel 2.- In toepassing van artikel 285 en 286 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 wordt dit besluit en de inhoud ervan bekendgemaakt op de webtoepassing van de gemeente en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.
De voorzitter, Jo Brouns, geeft het woord aan schepen Mark Hoedemakers. Schepen Hoedemakers licht toe dat de zomer de periode bij uitstek is om deze bestrijkingen uit te voeren. Hij wil de opdracht op deze manier in de markt zetten, conform de bijlage. Ten laatste op 13 mei 2025 wil hij tot gunning overgaan.
De raadsleden hebben geen verdere vragen en gaan over tot stemming. Dit agendapunt wordt met eenparigheid goedgekeurd.
De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 36;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Overwegende dat in het kader van de opdracht “BESTRIJKINGEN 2025” een bestek met nr. 2025009 werd opgesteld door Gemeente Kinrooi;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 205.364,95 excl. btw of € 248.491,59 incl. 21% btw;
Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is in het investeringsbudget van 2025, op budgetcode 0200-00/2241000/BESTUUR/CBS/0/IP-GEEN (ACT-3.02);
Gelet op de uitslag van de stemming;
BESLUIT:
Artikel 1.- Goedkeuring wordt verleend aan het bestek met nr. 2025009 en de raming voor de opdracht “BESTRIJKINGEN 2025”, opgesteld door Gemeente Kinrooi. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt € 205.364,95 excl. btw of € 248.491,59 incl. 21% btw.
Artikel 2.- Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
Artikel 3.- De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Artikel 4.- De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2025, op budgetcode 0200-00/2241000/BESTUUR/CBS/0/IP-GEEN (ACT-3.02).
Artikel 5.- In toepassing van artikel 285 §1 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 wordt de beknopte beschrijving van dit besluit opgenomen in de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente wordt bekendgemaakt en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.
In de variaronde worden de volgende zaken besproken:
Burgemeester Peter Nies deelt mee dat het gemeentebestuur op 17 maart 2025 het positieve nieuws heeft gekregen dat de aanvraag tot omgevingsvergunning voor het nieuwe chaletpark in Thorn (Vijverbroek) werd ingetrokken door de initiatiefnemer. Hij hoopt dit ook zo te kunnen houden.
Raadslid Günther Bongers geeft aan verschillende klachten van inwoners te krijgen die zonnepanelen hebben. Regelmatig wordt een overbelasting van het netwerk vastgesteld. Hij vraagt of hier reeds stappen in werden ondernomen. Schepen Mark Hoedemakers geeft aan dat Fluvius op dit moment bezig is met een versterking van het net. Bijvoorbeeld op Natterveld, daar is al een locatie voor een cabine aangeduid. Hij geeft aan dat iedere klacht moet worden gemeld. Op dit moment is Fluvius bezig met ingrijpende netverstevigingen. Burgemeester Peter Nies geeft aan dat er nog stappen te zetten zijn bij zowel Fluvius als bij ons. Raadslid Günther Bongers vraag of het gemeentebestuur een zicht heeft op waar de zonnepanelen precies uitvallen. Burgemeester Nies geeft aan dat overal waar er een probleem wordt gedetecteerd, er ook een oplossing komt. Voorzitter Jo Brouns verduidelijkt dat er grote inspanningen moeten worden gedaan, maar dat deze kwestie Kinrooi ver overstijgt.
Raadslid Nicole Vitali vraagt voor een stand van zaken omtrent de serviceflats. Schepen Yannicka Eerdekens geeft aan dat er een ontwerper moet worden aangesteld voor de serviceflats. Deze moet nog worden bepaald. Er zal mede worden gekeken naar de staat van het gebouw. Raadslid Nicole Vitali geeft aan dat er nog enkele leeg liggen. Schepen Eerdekens geeft aan dat deze leeg blijven omdat ze gerenoveerd zullen worden. Burgemeester Peter Nies geeft nog aan dat als er een vraag komt en/of er interesse is, dat deze altijd beschikbaar zijn. Maar de mensen wachten liever op de renovatie. Op dit moment worden ze niet doelbewust leeg gelaten. Bij aanvragen kunnen de geïnteresseerden daar worden opgevangen.
Raadslid Günther Bongers stelt de vraag of het overleg over het periodiek onderhoud van de Beerselerdijk al met Stad Bree werd georganiseerd. Burgemeester Peter Nies geeft aan dat dit nog niet heeft plaatsgevonden. Raadslid Günther Bongers stelt de vraag wat we er nog mee kunnen doen. Burgemeester Peter Nies licht toe dat de grasdallen die er nu liggen in het Natura 2000-gebied lopen. Deze zouden er eigenlijk al niet mogen liggen. ANB werd reeds meermaals geconsulteerd. Burgemeester Peter Nies hoopt samen met de Stad Bree deze legislatuur iets te bereiken. Vorige legislatuur lag dat moeilijker.
Raadslid Günther Bongers vernam dat de centrumontwikkeling werd stopgezet. Hij stelt zich de vraag wat daar nu gaat gebeuren. Burgemeester Peter Nies verduidelijkt. Het gemeentebestuur is nu bezig met de opmaak van een nieuwe projectdefinitie. Er wordt nu minder ruimte gegeven voor wonen met meer groenvoorzieningen en met een dienstengebouw waar o.a. de bibliotheek in kan worden ondergebracht. Dit is ook zo in het meerjarenplan opgenomen waarbij het gemeentebestuur haar patrimonium wil bestendigen. Burgemeester Peter Nies geeft ook aan dat hij nu bekijkt op welke manier dit in de markt zal worden gezet. Alle vragen worden nu bekeken en overwogen. Er zal meer worden gewerkt op maat van Kinrooi, ook afgestemd op het kerkenbeleidsplan, de nieuwe bestemming van de pastorij, etc.
Voor de sluiting der zitting werden geen wijzigingen bevolen aan dit verslag van 10-03-2025, waardoor het van ambtswege is goedgekeurd conform de voorgelegde tekst.
De voorzitter sluit de zitting op 07/04/2025 om 20:20.
Namens Gemeenteraad,
Jörgen Janssenswillen
Algemeen Directeur wnd.
Jo Brouns
Voorzitter