De voorzitter opent de zitting op 03/06/2024 om 20:00.
De voorzitter heet de raadsleden en de andere aanwezigen welkom.
DAGORDE GEMEENTERAAD 3 juni 2024
Openbaar
1.1 Vaststelling dagorde
1.2 Creat Services D.V. (voorheen TMVS): algemene vergadering 18 juni 2024 - goedkeuring agenda en mandaat
1.3 Rapportage organisatiebeheersing
1.4 Kennisname rapportage gemeentelijke vertegenwoordigers
1.5 Kennisname rapportage klachtenbehandeling gemeente
1.6 Cipal D.V.: algemene vergadering 20 juni 2024 - goedkeuring agenda en mandaat
1.7 Limburg.net: algemene vergadering 19 juni 2024 - goedkeuring agenda en mandaat
1.8 Marec D.V.: algemene vergadering 26 juni 2024 - mandaat
1.9 Zwembad Aquadroom: algemene vergadering 20 juni 2024 - mandaat
1.10 PG Kempen en Maasland I.V.: goedkeuring jaarverslag 2023 en jaarrekening 2023
1.11 Werkingsbudget verenigingen volgende legislatuur (toegevoegd door Gunther Bongers N-VA)
1.12 Nuhma CV: buitengewone algemene vergadering 8 oktober 2024 - goedkeuring inbreng in natura, statutenwijziging, agenda, mandaat
2.1 Zaak der wegen - goedkeuring nieuw wegtracé woonerf: verkaveling Kampstraat/Breeërsteenweg - VK/2023/5
3.1 Kennisgevingen en mededelingen
3.2 Definitieve vaststelling verslag vorige zitting
Voorzitter Jacky Daemen deelt mee dat Creat Services DV op 18 juni 2024 een algemene vergadering houdt. Hij deelt de dagorde mee en vraagt het mandaat te verlenen aan schepen Peter Nies. De raad stelt geen verdere vragen en gaat over tot stemming.
De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:
Gelet op de beschikkingen van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op de bepalingen van het Decreet Lokaal Bestuur, inzonderheid artikel 41 houdende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op het bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op deel 2, titel V, hoofdstuk I, afdeling II en titel VII, hoofdstuk II van het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 285 en 330 betreffende de bekendmaking en het algemeen bestuurlijk toezicht;
Gelet op het feit dat de gemeente Kinrooi aangesloten is bij Creat Services D.V.;
Gelet op de statuten van Creat Services D.V.;
Gelet op de oproepingsbrief voor de Algemene Vergadering van Creat Services D.V. op 18 juni 2024, waarin de volgende agenda werd meegedeeld:
1. Wijziging van vermogen
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen
3. Verslag van de Raad van Bestuur over het boekjaar 2023
4. Verslag van de commissaris
5. a. Goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2023 afgesloten op 31 december 2023
b. Goedkeuring van de voorgestelde winstverdeling over het boekjaar 2023
6. Kwijting van de bestuurders en de commissaris
7. Actualisering presentievergoeding
8. Statutaire benoemingen
Varia
Overwegende dat er geen bezwaren voorhanden zijn om de goedkeuring van de agenda te weigeren;
BESLUIT:
Artikel 1.- De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de algemene vergadering van Creat Services D.V. van 18 juni 2024 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:
1. Wijziging van vermogen
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen
3. Verslag van de Raad van Bestuur over het boekjaar 2023
4. Verslag van de commissaris
5. a. Goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2023 afgesloten op 31 december 2023
b. Goedkeuring van de voorgestelde winstverdeling over het boekjaar 2023
6. Kwijting van de bestuurders en de commissaris
7. Actualisering presentievergoeding
8. Statutaire benoemingen
Varia
Artikel 2.- De raad draagt de aangeduide vertegenwoordiger, met name de heer Peter Nies, op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de algemene vergadering van Creat Services D.V. vastgesteld op 18 juni 2024, te onderschrijven en zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.
Artikel 3.- Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan:
- hetzij per post t.a.v. Creat Services D.V., p/a Intercommunaal Beheer, Stropstraat 1 te 9000 Gent;
- hetzij per elektronische post, 20240618AV@farys.be.
Artikel 4.- In toepassing van artikel 285 §1 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 wordt de beknopte beschrijving van dit besluit opgenomen in de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente wordt bekendgemaakt en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.
De waarnemend algemeen directeur Wendy Van der Kerken licht toe dat de algemeen directeur jaarlijks voor 30 juni rapporteert over de organisatiebeheersing.
In het najaar van 2023 voerde Audit Vlaanderen een organisatie-audit uit voor de gemeente Kinrooi. De bevindingen van deze audit zijn vastgesteld in het auditrapport dat begin april werd overgemaakt aan de algemeen directeur, de burgemeester en de voorzitter van de gemeenteraad.
De bevindingen en aanbevelingen van Audit Vlaanderen, zijn gekoppeld aan concrete acties die de gemeente zal uitwerken om de organisatie te verbeteren. Deze acties zijn aan de gemeenteraad gepresenteerd tijdens een extra commissie en zijn opgenomen in de powerpoint, bijgevoegd bij dit agendapunt.
Deze bevindingen en de te nemen stappen werden op 2 infomomenten voor het personeel ook besproken.
Sinds het auditrapport heeft onze organisatie al een aantal stappen in de goede richting gezet:
Na deze toelichting vraagt raadslid Esther Brands het woord en verduidelijkt als volgt:
Het antwoord dat ik vandaag samen met mijn collega Tamara geef, wordt gedragen door de Fractie van N-VA, maar ook door GBK.
De beheersing van de management- en ondersteunende processen door lokaal bestuur Kinrooi is volstrekt ontoereikend. Een gestructureerde aanpak om de beheersing van de risico’s op dit vlak te versterken ontbreekt… en dan moet het rapport nog beginnen…
Een tweetal weken geleden kregen we hier een uiteenzetting over dit Auditrapport… Er werd toen de suggestie gegeven dat we het rapport in zijn geheel moeten bekijken. Wat bedoel ik hiermee? Je moet het bekijken als een schoolrapport. Als je voor 10 vakken geslaagd bent en je hebt 3 onvoldoendes onthoud je ook enkel maar dat laatste, maar vergeet dan niet dat er 7 positieve punten zijn, … en ik snap deze redenering, maar dit gaat hier totaal niet op. Het rapport geeft een score van 1 op 10, dat is zwaar gebuisd. Hoe moet ik hier als gemeenteraadslid het positieve uit onthouden? Oprecht, als jullie dit rapport serieus nemen, weten jullie goed dat dit onmogelijk is.
Nu het auditrapport zelf…
Zijn slechts op ad hoc basis aanwezig!
Voor volgende punten is het zelfs nog erger gesteld omdat ze gewoonweg niet aanwezig zijn:
Met grote verontwaardiging las ik dan ook de reactie van onze schepen Nies in onder meer Het Belang van Limburg. Hierin staat niet eens een correcte weergave van het rapport, maar een zwakke uitleg over het wanpresteren van de gemeentelijke organisatie.
Het enige wat jullie hiermee willen bereiken is jullie eigen hachje te redden en proberen de publieke opinie te beïnvloeden. Ik durf mij dan ook luidop afvragen of jullie de ernst van dit Auditrapport nog steeds niet inzien.
Uiteraard moeten we ook kritisch voor onszelf zijn. Kunnen wij hier als oppositie niet een grotere impact hebben? Neen, want ook uit het Auditrapport komt meermaals naar voren dat de gemeenteraad buitenspel worden gezet. Voorheen had ik alleen dit gevoel, nu staat het hier zwart op wit.
Bijkomend stel ik mij de vraag waarom niet eerder werd ingegrepen? Als jullie dit rapport niet als een verrassing beschouwen, waarom werd er dan niet eerder actie ondernomen?
In het rapport staat dat de externe communicatie wel goed is. Men zegt wel eens dat je pas zelf naar de buitenwereld en dus extern goed kunt functioneren als je jezelf van binnen ook goed voelt. Voor onze gemeente telt deze redenering niet. Het toont nog maar eens aan dat dit beleid door middel van verschillende infoblaadjes waarin mooie praatjes verkocht worden door het college van burgemeester en schepenen schone schijn is… Jammer dat deze audit de schone schijn doorprikt.
Wij kunnen dan ook niet anders vaststellen dat het college en bij uitbreiding het beleid in gebreke blijft.
Dit toont aan beste collega’s van de gemeenteraad dat alleenbestuur gevaarlijk is, ja zelfs op gemeentelijk niveau. Het is cruciaal in een democratie dat we elkaar kunnen controleren en bijsturen waar nodig, maar vandaag kan ik hier heel hard staan schreeuwen, helaas doen jullie op het einde van dag wat jullie willen. Met dit Auditrapport als resultaat…
Tot slot wil ik benadrukken dat de mensen die hier dag in dag uit heel hard werken, dat zij oprecht het nodige respect verdienen. Je moet het maar doen werken in een omgeving die haar risico’s niet kent en bijgevolg ook niet kan beheersen.
Als ik jullie zie zitten, heb ik een Titanic gevoel…
Het schip zinkt, maar het orkest speelt verder
Burgemeester Wim Rutten geeft aan dat de feiten blijven zoals ze zijn maar dat hij het betreurt dat het de 1ste keer is tijdens deze legislatuur dat de oppositie ook effectief iets zegt. Verder geeft hij aan dat de mensen in de straat wel tevreden zijn met de werking van de gemeente. Verder geeft hij aan dat dit aan de oppositie de kans geeft om te schieten maar dat we als beleid wel onmiddellijk aan de slag zijn gegaan met dit auditrapport.
Raadslid Tamara Smolders vraagt hoe de burgemeester weet dat de mensen in de straat tevreden zijn als intern de mensen niet weten of alles goed functioneert. Burgemeester Wim Rutten repliceert dat het wordt aangegeven dat de mensen tevreden zijn dit in dezelfde krant die ook een verslag gaf van het auditrapport.
Burgemeester Wim Rutten geeft aan dat ook wij betreuren hoe de krant de informatie heeft geschreven. We zijn een kleine gemeente en niet alles is uitgeschreven maar dit betekent niet dat het niet bestaat. Het betekent enkel dat het niet op papier staat. Dit is voor ons ook heel frustrerend maar we moeten ook beseffen dat we niet dezelfde mogelijkheden hebben als de grote besturen.
Raadslid Esther Brands is bezorgd over het welzijn en geeft aan dat er bij andere bedrijven hier wel werk van wordt gemaakt.
Burgemeester Wim Rutten geeft aan dat we als organisatie die medewerkers met problemen op alle mogelijke vlakken hebben geholpen en deze gaan nu schieten op de organisatie na alles wat we voor deze werknemers hebben gedaan. Dat het net deze werknemers zijn die nu aangeven dat het welzijn van de medewerkers niet goed zit.
Schepen Mark Hoedemakers geeft ook aan dat er in 2019 een 360° evaluatie werd uitgevoerd van alle leden van het MAT en dat dit een beleidskeuze was om dit uit te voeren. Het rapport hiervan werd besproken en er werden acties aangenomen maar toen kwam Covid. Na de crisisperiode hadden we de intentie om de draad terug op te pikken en een gesprek te vragen met het begeleidende bureau maar zij gaven aan dat een aantal hoofdrolspelers zijn verdwenen en het ging over intermenselijke relaties. Als dan de helft van de helft van de ploeg is verdwenen, is dit niet meer relevant.
Raadslid Esther Brands geeft aan dat ze de interne keuken van de gemeente niet kent waarop burgemeester Wim Rutten antwoordt dat ze meer vragen had moeten stellen tijdens de gemeenteraad. Hij geeft aan dat dit een verantwoordelijkheid is van ieder raadslid. Verder verduidelijkt hij dat het personeel blij is dat het nu is uitgesproken en dat de wijzigingen positief onthaald worden. We hebben de afgelopen jaren een aantal cruciale mensen moeten vervangen wat niet gemakkelijk is voor de organisatie.
Raadslid Tamara Smolders vraagt of er dan geen functioneringsgesprekken zijn geweest met de medewerkers waarin zij hebben aangegeven dat ze zich niet goed voelden.
Burgemeester Wim Rutten geeft aan dat er wel functioneringsgesprekken hebben plaatsgevonden maar dat er daarnaast ook heel veel informeel overleg heeft plaatsgevonden, wat niet op papier is neergeschreven. Daar gaan we nu veel tijd moeten insteken en dan komt er een hogere personeelskost.
Raadslid Esther Brands vraagt waarom er een auditrapport nodig was om deze verandering door te voeren.
Schepen Peter Nies geeft aan dat het resultaat zeker niet als verrassing is gekomen en dat het niet zo is dat we niet wisten wat we aan het doen waren, we waren als beleid ons wel degelijk bewust van de pijnpunten. We hebben voor het diensthoofdenoverleg gezocht naar een juiste formule. Dit is een werk van trial and error en we hebben nu een overlegplatform dat veel gerichter werkt, op basis van feedback van de medewerkers. Verder geeft hij aan dat bij de score in de gemeentemonitor, we als een van de beste van Vlaanderen scoren. We gaan intern de zaken op orde zetten om extern nog beter te kunnen presteren. We weten dat onze diensten heel hard hun best doen en performant werken maar dit kan zorgen dat ze ook comfortabeler kunnen werken in hun rol. Sommige medewerkers combineren 3 à 4 functies hetgeen niet altijd evident is. We hebben dan ook een actieplan opgesteld waarmee we aan de slag gaan.
We gaan op zoek naar een organisatiebeheersing op maat van Kinrooi met duidelijke richting en doelstellingen.
We gaan naar een werkwijze waar we vrijwilligers op een uniforme wijze waarderen.
We zullen elke euro 3 x omdraaien i.p.v. 2x met meer controles.
Ook willen we duidelijker communiceren met onze medewerkers en zorgen dat we juist communiceren tegen de juiste mensen.
Zorgen voor een gerichte feedback en ook nagaan dat we feedback terugkrijgen. Dit moet groeien en we moeten vertrouwen creëren.
We zullen inzetten op betere kennisdeling en informatieverspreiding via intranet.
Voor het psychosociaal welzijn zullen we een interne vertrouwenspersoon aanstellen waar medewerkers terecht kunnen.
Vanuit de diensten wordt een prognose gemaakt van onze gemeentelijke gebouwen om na te gaan welke investeringen er nodig zijn.
Maar belangrijk is ook dat we behouden wat goed is zoals onze ICT, externe communicatie en dienstverlening.
Raadslid Esther Brands vraagt hoe het beleid het vertrouwen gaat winnen en deadlines wil bereiken als er te weinig betrokkenheid is van de medewerkers? Hoe gaat het bestuur zorgen dat de raadsleden daar ook meer in betrokken worden?
Schepen Peter Nies geeft aan dat we als bestuur meer zullen terugkoppelen en regelmatig rapporteren. We voorzien een externe coaching van het Mat voor de veranderingen en geven ons zelf een horizon van 2 jaar om de wijzigingen door te voeren.
Raadslid Esther Brands vraagt het beleid om zelf aan Audit Vlaanderen te vragen naar een nieuwe audit achter 2 jaar.
Schepen Mark Hoedemakers geeft aan dat kritiek fair is maar dat het beleid vanuit de meerderheid de afgelopen jaren bij grote dossiers gevraagd heeft aan iedere fractie om iemand af te vaardigen om betrokken te worden. Ook geeft hij aan dat het meerjarenplan wordt teruggekoppeld in een extra commissie om zo transparantie te geven aan de raad.
Raadslid Tamara Smolders geeft aan dat raadslid Marcel Dirkx aangaf dat hij het jammer vond dat hij alle regels moet volgen om inzage te krijgen.
Burgemeester Wim Rutten geeft hierop aan dat dit nu net hetgeen is dat Audit Vlaanderen aangeeft dat we de procedure moeten volgen die we hebben uitgeschreven en we bij dit verzoek het huishoudelijk reglement hebben toegepast.
Financieel directeur Wendy Bekkers vult aan dat er in de organisatie wel veel regels zijn maar dat Audit Vlaanderen rapporteert alsof er binnen ons bestuur niets is maar dat dit niet fair is. We hebben als organisatie wel veel regels en procedures die ook worden toegepast maar ze staan niet allemaal uitgeschreven.
Schepen Peter Nies vult hierbij aan dat er binnen de organisatie veel informeel wordt gehandeld en te weinig formeel.
Schepen Wim Swennen geeft aan dat dit rapport geen welzijnsonderzoek is van de gemeente maar louter over processen en procedures gaat. Dat er ondertussen heel wat stappen en initiatieven zijn gezet vanuit het personeel om het welzijn te bevorderen bv een afterwork, de nieuwjaarsreceptie waar heel wat medewerkers aan willen mee werken. Het belangrijkste is dat we allemaal vooruit willen.
Burgemeester Wim Rutten geeft aan dat er binnen de organisatie zeer weinig mensen spontaan van werk veranderen wat ook aangeeft dat ze het ook goed vinden anders vallen ze in een burn-out.
Raadslid Tamara Smolders weerlegt dit en geeft aan dat het blijven bij de werkgever niet altijd aangeeft dat je je ook goed voelt. Je wil dat de hogere structuur beter functioneert en daar moet hier aan gewerkt worden.
Raadslid Esther Brands geeft aan dat meerdere medewerkers zich slecht voelen, dat het bestuur nu moet starten en over 2 jaar een nieuwe audit moet organiseren om te kijken hoe ver we staan.
Burgemeester Wim Rutten geeft aan dat we dit moeten zien als een nieuwe start.
Raadslid Tamara Smolders vraagt om dit stap voor stap mee te volgen.
Raadslid Jo Brouns stelt voor om een opvolgingscommissie in te richten die het veranderingstraject mee opvolgt.
Er zijn geen verdere vragen en de raad neemt kennis van het rapport.
De gemeenteraad van Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de bepalingen van de wet:
Gelet op het kader voor organisatiebeheersing en - ontwikkeling zoals dit door onze gemeenteraad werd goedgekeurd en in bijlage is opgenomen;
Gelet op artikel 219, 2° lid van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 dat bepaalt dat de algemeen directeur jaarlijks voor 30 juni van het daaropvolgende jaar rapporteert over de organisatiebeheersing;
Gelet op artikel 217 van het decreet lokaal bestuur van 22 december2017 dat bepaalt dat organisatiebeheersing het geheel van maatregelen en procedures is die ontworpen zijn om een redelijke zekerheid te verschaffen dat men de vastgelegde doelstellingen bereikt en de risico's om deze te bereiken kent en beheerst, de wetgeving en procedures naleeft, over betrouwbare financiële en beheersrapportering beschikt, op een effectieve en efficiënte wijze werkt en de beschikbare middelen economisch inzet en de activa beschermt en fraude voorkomt;
Gelet op het auditrapport van 4 april 2024 betreffende de organisatie-audit van de gemeente Kinrooi zoals het in bijlage is opgenomen; Gelet op artikel 221 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 dat bepaalt dat deze resultaten aan de bevoegde raden dient voorgelegd te worden;
Overwegende dat het zinvol lijkt om dit rapport aan de raad voor te leggen;
Overwegende dat omwille van het samenvallen van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn en omwille van de geïntegreerde werking er voor gekozen wordt een geïntegreerde rapportering voor te leggen aan de gemeenteraad;
Gelet op de rapportering zoals ze in bijlage opgenomen werd;
Gelet op artikel 285§1 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 dat bepaalt dat de burgemeester via de gemeentelijke webtoepassing een lijst met besluiten van de gemeenteraad bekend maakt;
Gelet op artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 dat bepaalt dat op de dag van de bekendmaking van de lijst op de gemeentelijke webpagina de toezichthoudende overheid hiervan op de hoogte gebracht wordt;
BESLUIT:
Voorzitter Jacky Daemen licht toe dat dit rapport een overzicht is van de gemeentelijke vertegenwoordigers in de adviesraden, samenwerkingsverbanden en verenigingen waarin de gemeente participeert. Dit rapport wordt ter kennisgeving voorgelegd.
De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:
Gelet op de beschikkingen van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op artikel 41 van het decreet lokaal bestuur houdende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op deel 2, titel V, hoofdstuk I, afdeling II en titel VII, hoofdstuk II van het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 285 en 330 betreffende de bekendmaking en het algemeen bestuurlijk toezicht;
Gelet op het bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op artikel 56 §6 van het decreet lokaal bestuur dat bepaalt dat het college van burgemeester en schepenen jaarlijks de gemeenteraad in kennis stelt van het overzicht van alle extern verzelfstandigde agentschappen van de gemeente, alle verenigingen, stichtingen en vennootschappen waarin de gemeente deelneemt en alle intergemeentelijke samenwerkingsverbanden waarvan de gemeente deel uitmaakt;
Gelet op het overzicht in bijlage;
BESLUIT:
Artikel 1.- Kennis te nemen van het overzicht van de gemeentelijke vertegenwoordigers tot en met mei 2024.
Artikel 2.- In toepassing van artikel 285 §1 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 wordt de beknopte beschrijving van dit besluit opgenomen in de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente wordt bekendgemaakt en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Waarnemend algemeen directeur Wendy Van der Kerken verduidelijkt dat de algemeen directeur jaarlijks rapporteert aan de gemeenteraad over de klachten die zijn ingediend tegen de gemeente. Ze geeft aan dat er in 2023 8 klachten werden ontvangen, waarvan er 5 ontvankelijk waren en binnen de 30 dagen werden afgehandeld en zo ook werd kenbaar gemaakt aan de indiener. Het merendeel van deze klachten werd afgehandeld door onze technische dienst. Het klachtenregister ligt dan ook voor ter kennisname aan de raad.
De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:
Gelet op de beschikkingen van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op artikel 303 §3 van het decreet lokaal bestuur dat bepaalt dat de algemeen directeur jaarlijks rapporteert aan de gemeenteraad over de klachten ingediend tegen de gemeente;
Gelet op deel 2, titel V, hoofdstuk I, afdeling II en titel VII, hoofdstuk II van het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 285 en 330 betreffende de bekendmaking en het algemeen bestuurlijk toezicht;
Gelet op het bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het klachtenreglement dat werd goedgekeurd in de gemeenteraad van 1 juli 2019 en gewijzigd bij besluit van 4 maart 2024;
Overwegende dat er een fysiek en digitaal klachtenformulier beschikbaar wordt gesteld aan de burgers;
Overwegende dat er in 2023 5 ontvankelijke en 3 niet ontvankelijke klachten werden ingediend;
Gelet op het klachtenregister (2023) in bijlage bij dit besluit;
BESLUIT:
Artikel 1.- De gemeenteraad neemt kennis van de rapportage van het klachtensysteem overeenkomstig artikel 303 §3 van het decreet lokaal bestuur.
Artikel 2.- In toepassing van artikel 285 §1 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 wordt de beknopte beschrijving van dit besluit opgenomen in de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente wordt bekendgemaakt en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Voorzitter Jacky Daemen bespreekt het volgende agendapunt, namelijk de uitnodiging van de algemene vergadering van Cipal D.V. op 20 juni 2024. Hij deelt de dagorde mee en vraagt het mandaat te verlenen aan raadslid Yannicka Eerdekens. De raad stelt geen verdere vragen en gaat over tot stemming.
De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (“DLB”) en in het bijzonder op art. 40 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad en inzake de intergemeentelijke samenwerking;
Gelet op het bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op deel 2, titel V, hoofdstuk I, afdeling II en titel VII, hoofdstuk II van het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 285 en 330 betreffende de bekendmaking en het algemeen bestuurlijk toezicht;
Gelet op het feit dat de gemeente deelnemer is van de dienstverlenende vereniging Cipal (hierna kortweg “Cipal”);
Gelet op de statuten van Cipal;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 4 maart 2024 inzake de aanduiding van de gemeentelijke vertegenwoordiger (Yannicka Eerdekens) in de algemene vergaderingen van Cipal;
Gelet op de oproeping tot de algemene vergadering van Cipal van 3 mei 2024 met de volgende agendapunten:
Gelet op de toelichtende nota van Cipal betreffende de agendapunten van deze algemene vergadering;
Gelet op de voorstellen van de raad van bestuur van Cipal;
Overwegende dat geen redenen voorhanden zijn om goedkeuring van de agendapunten te weigeren;
BESLUIT:
Artikel 1.- Op basis van de bekomen documenten en de toelichtende nota worden de agendapunten van de algemene vergadering van Cipal van 20 juni 2024 goedgekeurd.
Artikel 2.- De vertegenwoordiger van de gemeente (Yannicka Eerdekens) wordt gemandateerd om op de algemene vergadering van Cipal van 20 juni 2024 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Artikel 3.- Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van onderhavig besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Cipal.
Artikel 4.- In toepassing van artikel 285 §1 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 wordt de beknopte beschrijving van dit besluit opgenomen in de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente wordt bekendgemaakt en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Voorzitter Jacky Daemen bespreekt het volgende agendapunt, namelijk de uitnodiging van de algemene vergadering van Intergemeentelijke zwembaden Aquadroom Maaseik en De Haeg Dilsen-Stokkem op 20 juni 2024. Hij deelt de dagorde mee en vraagt het mandaat te verlenen aan schepen Mark Hoedemakers. De raad stelt geen verdere vragen en gaat over tot stemming.
De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:
Gelet op de beschikkingen van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op artikel 41 van het decreet lokaal bestuur houdende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op het lidmaatschap van de gemeente bij “Intergemeentelijke zwembaden ‘Aquadroom’ Maaseik en ’De Haeg’ Dilsen-Stokkem”;
Gelet op de statuten van “Intergemeentelijke zwembaden ‘Aquadroom’ Maaseik en ’De Haeg’ Dilsen-Stokkem”;
Gelet op deel 2, titel V, hoofdstuk I, afdeling II en titel VII, hoofdstuk II van het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 285 en 330 betreffende de bekendmaking en het algemeen bestuurlijk toezicht;
Gelet op het schrijven van “Intergemeentelijke zwembaden ‘Aquadroom’ Maaseik en ’De Haeg’ Dilsen-Stokkem” houdende de buitengewone algemene vergadering op 20 juni 2024 met de volgende agenda:
- Verslag dd. 23/12/2023
- Jaarrekening + jaarverslag dienstjaar 2023
- Verslag bedrijfsrevisor dienstjaar 2023
- Verslag Raad van Bestuur dienstjaar 2023
- Goedkeuring jaarrekening dienstjaar 2023
- Kwijting Bestuurders werking dienstjaar 2023
Overwegende dat geen bezwaren voorhanden zijn om de goedkeuring van de voorgelegde agendapunten te weigeren;
BESLUIT:
Artikel 1.- Op basis van de bekomen documenten en toelichtingsnota’s worden de agendapunten van de algemene vergadering van de “Intergemeentelijke zwembaden ‘Aquadroom’ Maaseik en ’De Haeg’ Dilsen-Stokkem” van 20 juni 2024 (of op iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden) goedgekeurd.
Artikel 2.- De gemeentelijk vertegenwoordiger (Mark Hoedemakers) wordt gemandateerd om op de in artikel 1 vermelde vergadering te handelen en te beslissen zoals vermeld in artikel 1 en verder al het nodige te doen voor afwerking van de volledige agenda.
Artikel 3.- Een afschrift van dit besluit over te maken aan de “Intergemeentelijke zwembaden ‘Aquadroom’ Maaseik en ’De Haeg’ Dilsen-Stokkem” en aan de afgevaardigde.
Artikel 4.- In toepassing van artikel 285 §1 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 wordt de beknopte beschrijving van dit besluit opgenomen in de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente wordt bekendgemaakt en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Voorzitter Jacky Daemen bespreekt het volgende agendapunt, namelijk de uitnodiging van de algemene vergadering van Limburg.net op 19 juni 2024. Hij deelt de dagorde mee en vraagt het mandaat te verlenen aan raadslid Wouter Simons en plaatsvervanger raadslid Jacky Daemen. De raad stelt geen verdere vragen en gaat over tot stemming.
De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:
Gelet op het feit dat Limburg.net een intergemeentelijk samenwerkingsverband met rechtspersoonlijkheid is, en meer bepaald een opdrachthoudende vereniging zoals bedoeld in artikel 398, §1, 3° van het Decreet over Lokaal Bestuur van 22/12/17 (verder ‘DLB’);
Gelet op het lidmaatschap van de gemeente bij Limburg.net;
Gelet op de statuten van Limburg.net (verder ‘de Statuten’);
Gelet op artikel 427 DLB;
Gelet op de beslissing van de raad van bestuur van Limburg.net van 24 mei 2024 tot goedkeuring van de agenda van de algemene vergadering van Limburg.net van 19 juni 2024, met volgende agendapunten:
Overwegende dat er geen bezwaren voorhanden zijn om de goedkeuring van de agenda te weigeren;
Gelet op deel 2, titel V, hoofdstuk I, afdeling II en titel VII, hoofdstuk II van het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 285 en 330 betreffende de bekendmaking en het algemeen bestuurlijk toezicht;
BESLUIT:
Artikel 1.- De agendapunten van de Algemene Vergadering van 19 juni 2024 van de Opdrachthoudende Vereniging Limburg.net worden goedgekeurd.
Artikel 2.- Aan de afgevaardigde (Wouter Simons) of zijn plaatsvervanger (Jacky Daemen) wordt mandaat verleend om op de algemene vergadering van 19 juni 2024 te handelen en te beslissen conform de beslissingen van deze gemeenteraad.
Artikel 3.- Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan de opdrachthoudende vereniging middels het bezorgen van een afschrift in tweevoud aan Limburg.net.
Artikel 4.- In toepassing van artikel 285 §1 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 wordt de beknopte beschrijving van dit besluit opgenomen in de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente wordt bekendgemaakt en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Voorzitter Jacky Daemen bespreekt het volgende agendapunt, namelijk de uitnodiging van de algemene vergadering van Marec D.V. op 26 juni 2024. Hij deelt de dagorde mee en vraagt het mandaat te verlenen aan raadsleden Wouter Simons en Jacky Daemen of hun plaatsvervangers. De raad stelt geen verdere vragen en gaat over tot stemming.
De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:
Gelet op artikel 41 van het decreet lokaal bestuur houdende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op het lidmaatschap van de gemeente bij Marec D.V.;
Gelet op de statuten van Marec D.V.;
Gelet op de uitnodigingsbrief van 10 mei 2024 tot de algemene vergadering van Marec D.V. van 26 juni 2024, met vermelding van de volledige agenda;
Overwegende dat de agenda als volgt is vastgesteld:
1. Goedkeuring verslag vorige vergadering.
2. Lezing en goedkeuring van het jaarverslag 2023.
3. Bespreking en goedkeuring van de jaarrekening afgesloten per 31 december 2023.
4. Lezing van het verslag van de commissaris-revisor.
5. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris-revisor.
Gelet op de verantwoordingsstukken en de toelichtingsnota’s betreffende de punten vermeld op de agenda van de algemene vergadering;
Gelet op deel 2, titel V, hoofdstuk I, afdeling II en titel VII, hoofdstuk II van het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 285 en 330 betreffende de bekendmaking en het algemeen bestuurlijk toezicht;
BESLUIT:
Artikel 1.- De agenda van de algemene vergadering van Marec D.V. van 26 juni 2024 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden) wordt goedgekeurd.
Artikel 2.- De gemeentelijk vertegenwoordigers (Jacky Daemen en Wouter Simons) of hun plaatsvervangers worden gemandateerd om op de in artikel 1 vermelde vergadering te handelen en te beslissen zoals vermeld in artikel 1 en verder al het nodige te doen voor afwerking van de volledige agenda.
Artikel 3.- Een afschrift van dit besluit over te maken aan Marec en aan de afgevaardigden.
Artikel 4.- In toepassing van artikel 285 §1 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 wordt de beknopte beschrijving van dit besluit opgenomen in de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente wordt bekendgemaakt en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Schepen Peter Nies verduidelijkt dat dit jaarverslag en deze jaarrekening worden voorgelegd ter goedkeuring. Deze goedgekeuring is de laatste in deze groep en vanaf 2024 is een nieuwe programmaperiode gestart.
Vorig jaar zijn er 4 projecten afgerond en wordt de focus gelegd in de volgende periode op 3 speerpunten: lokale landbouwproductie, valorisatie van biomassaresten en leefbare en levendige dorpen. Er worden geen vragen gesteld door de raadsleden en de raad gaat over tot stemming.
De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:
Gelet op de beschikkingen van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op artikel 41 van het decreet lokaal bestuur houdende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op deel 2, titel V, hoofdstuk I, afdeling II en titel VII, hoofdstuk II van het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 285 en 330 betreffende de bekendmaking en het algemeen bestuurlijk toezicht;
Gelet op het bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 4 mei 2015 houdende de deelname aan de interlokale vereniging PG Kempen & Maasland waarbij de provincie Limburg als financieel en administratief eerstverantwoordelijke zal optreden;
Gelet op artikel 24 van de overeenkomst betreffende de oprichting van de interlokale vereniging PG Kempen & Maasland moet het jaarverslag samen met de jaarrekening aan de gemeenteraden van de deelnemende gemeenten en aan de provincieraad van de provincie Limburg ter goedkeuring worden voorgelegd;
Conform artikel 24 van de overeenkomst geeft de vertegenwoordiger van de betrokken deelnemende gemeente in de interlokale vereniging toelichting over het jaarverslag in de gemeenteraad;
Gelet op het schrijven van de Provincie Limburg van 25 april 2024 met als bijlage het jaarverslag 2023 en de jaarrekening 2023 van de Interlokale vereniging PG Kempen & Maasland;
BESLUIT:
Artikel 1.- De jaarrekening 2023 en het jaarverslag 2023 van de Interlokale vereniging PG Kempen en Maasland goed te keuren.
Artikel 2.- In toepassing van artikel 285 §1 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 wordt de beknopte beschrijving van dit besluit opgenomen in de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente wordt bekendgemaakt en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Raadslid Esther Brands verduidelijkt dat tijdens de gemeenteraad van mei er een jaarlijks exploitatiebudget werd toegekend aan FC Maasland van 40.000 euro voor een periode van 10 jaar. Ze geeft aan dat alle verenigingen in de mogelijkheid moeten zijn om te beschikken over de ondersteuning van de gemeente. Ze vraag dat er een werkingsbudget wordt voorzien dat we hier tegenover kunnen zetten. Vanuit de verenigingen zullen ze de vraag stellen dat ze hiervoor een financieel voorstel en onderbouwde vraag moeten indienen.
Burgemeester Wim Rutten geeft aan dat de gemeente de afgelopen jaren ook veel heeft geïnvesteerd voor andere verenigingen. In 5 sporthallen werd een zwevende vloer voorzien, heel wat gebouwen van jeugdverenigingen werden ondersteund in hun vernieuwing en het brandveilig maken van hun lokalen. Cultuurverenigingen kunnen ondersteund worden in hun eigen lokalen als we daar een vraag over krijgen. De burgemeester geeft aan dat dit agendapunt algemeen omschreven is. Indien verenigingen een tussenkomst wensen, moeten ze dit duidelijk omschrijven en moet dit in oktober kenbaar worden gemaakt zodat we de vraag kunnen opnemen in het meerjarenplan. Een budgetwijziging is enkel voor aanpassingen en niet om nieuwe projecten bijkomend op te nemen. Als fractie gaan we akkoord met het agendapunt van N-VA.
Raadslid Esther Brands geeft aan dat er inderdaad een onderbouwd dossier moet worden voorgelegd maar dat alle verenigingen een kans moeten krijgen en dat we als gemeente voor alle verenigingen moeten openstaan. Ze verduidelijkt dat we dit best meer in de verf zetten, zodat de verenigingen weten dat dit mogelijk is.
Schepen Peter Nies geeft aan dat we op deze manier al werken. In de adviesraden wordt actief bevraagd en gaan we actief in gesprek met de verenigingen.
Raadslid Esther Brands sluit af dat er een duidelijk signaal moet komen dat alle verenigingen de kans hebben om de vraag te stellen want momenteel hebben ze misschien geen idee dat dit bestaat.
Er zijn geen verdere vragen en de raad gaat over tot stemming.
De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, art 41 houdende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur;
Overwegende dat alle verenigingen de kans moeten krijgen voor een exploitatiesubsidie te ontvangen voor het realiseren van een project;
Overwegende dat voor elke financiële ondersteuningsaanvraag de vereniging een gedetailleerd financieel bestek moet opmaken alsook een sterk onderbouwd dossier om het voor te leggen aan het gemeentebestuur;
Overwegende om de gelijkheid te kunnen waarborgen stellen we voor dat elk dossier betreffende een financieel ondersteuningsaanvraag per vereniging dient te worden goedgekeurd door de gemeenteraad;
BESLUIT:
Artikel 1.‑ Er wordt in de volgende legislatuur een werkingsbudget vrijgemaakt ter ondersteuning van andere verenigingen.
Artikel 2.‑ Er wordt een reglement opgesteld met de modaliteiten over hoe verenigingen gebruik kunnen maken van dit werkingsbudget.
Burgemeester Wim Rutten geeft aan dat deze buitengewone algemene vergadering als doel heeft om de aandelen van Fluvius Limburg te valoriseren. Fluvius Limburg heeft aandelen binnen Nuhma en wil deze inbrengen en omzetten naar aandelen in Nuhma DV. Er zijn geen vragen en de raad gaat over tot stemming.
De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:
Gelet op de beschikkingen van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op artikel 41 van het decreet lokaal bestuur houdende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op deel 2, titel V, hoofdstuk I, afdeling II en titel VII, hoofdstuk II van het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 285 en 330 betreffende de bekendmaking en het algemeen bestuurlijk toezicht;
Gelet op het feit dat de gemeente Kinrooi aandeelhouder is van Nuhma CV;
Gelet op het feit dat de gemeente Kinrooi per elektronisch bericht, daar de gemeente Kinrooi hun gegevens, overeenkomstig artikel 35 van de statuten, daartoe hebben bezorgd aan Nuhma cv, van 17 mei 2024 werd opgeroepen om deel te nemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van Nuhma cv die op 8 oktober 2024 zal besluiten omtrent de inbreng in natura met uitgifte van aandelen en de statutenwijziging;
Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken bij deze oproepingsbrief was gevoegd:
• Bijlage 1: Agenda van de buitengewone algemene vergadering
• Bijlage 2: Nota inzake de voornaamste wijzigingen in de statuten
• Bijlage 3: Nota inzake Transactie Publi-T en de inbreng in natura
• Bijlage 4: Model beraadslaging
• Bijlage 5: Volmachtformulier voor de buitengewone algemene vergadering
• Bijlage 6: Bijzonder verslag van de raad van bestuur in het kader van de voorgestelde wijziging van het voorwerp, opgesteld overeenkomstig artikel 6:86 WVV
• Bijlage 7: Bijzonder verslag van de raad van bestuur in het kader van de wijziging van de rechten verbonden aan de soorten van aandelen, opgesteld overeenkomstig artikel 6:87 WVV
• Bijlage 8: Verslag van de commissaris, Moore Audit BV, vertegenwoordigd door mevrouw Ingrid Vosch, bedrijfsrevisor, met betrekking tot de wijziging van de rechten verbonden aan de soorten van aandelen, opgesteld overeenkomstig de bepalingen van artikel 6:87 WVV
• Bijlage 9: Bijzonder verslag van de raad van bestuur in het kader van de geplande inbreng in natura met uitgifte van nieuwe aandelen, opgesteld overeenkomstig artikel 6:108 §2, eerste lid juncto artikel 6:110 §1, eerste lid WVV
• Bijlage 10: Verslag van de commissaris, Moore Audit BV, vertegenwoordigd door mevrouw Ingrid Vosch, bedrijfsrevisor, met betrekking tot bovenvermelde inbreng, opgesteld overeenkomstig artikel 6:110, § 1 juncto artikel 6:108, §2 WVV betreffende de inbreng in natura
• Bijlage 11: Statuten Nuhma CV met de voorgestelde wijzigingen.
• Bijlage 12: Ontwerp akte buitengewone algemene vergadering Nuhma CV
A. Project Transactie Publi-T
VLAAMSE ENERGIEHOLDING, een besloten vennootschap met zetel te Noordlaan 9, 8820 Torhout, ingeschreven bij de Kruispuntbank van Ondernemingen onder het nummer 0448.632.324 (RPR Gent, afdeling Oostende) (“VEH”) fungeert als holding in het Vlaamse energielandschap. Op heden is VEH eigenaar van 79.700 van de in totaal 446.766 aandelen van soort B2 (“B2 Aandelen”) uitgegeven door PUBLI-T, een coöperatieve vennootschap met zetel te Galerie Ravenstein 4 bus 2, 1000 Brussel, ingeschreven bij de Kruispuntbank van Ondernemingen onder het nummer 0475.048.986 (RPR Brussel, Nederlandstalige afdeling) (“Publi-T”);
VEH wenst haar rol als holding in het Vlaamse energielandschap te versterken door haar deelneming in Publi-T te verhogen (“Project Transactie Publi-T”), door middel van enerzijds een aankoop van een aantal B2 Aandelen, en anderzijds een inbreng in natura van een aantal B2 Aandelen. De verschillende fases en stappen ter uitwerking van Project Transactie Publi-T werd opgesteld in samenspraak met de betrokken partijen;
In het kader van Project Transactie Publi-T heeft Fluvius Limburg, een opdrachthoudende vereniging met zetel te Trichterheideweg 8, 3500 Hasselt, ingeschreven bij de Kruispuntbank van Ondernemingen onder het nummer 0207.165.769 (RPR Antwerpen, afdeling Hasselt) (“Fluvius Limburg”), op 13 mei 2024 een koop-verkoopovereenkomst gesloten met NUHMA AC, een naamloze vennootschap met zetel te Herkenrodesingel 14, 3500 Hasselt, ingeschreven bij de Kruispuntbank van Ondernemingen onder het nummer 0697.972.507 (RPR Antwerpen, afdeling Hasselt) (“NUHMA AC”), voor de verkoop van een aantal B2 Aandelen, onder opschortende voorwaarden te vervullen uiterlijk 30 juni 2024, waarbij de koopprijs zal blijven openstaan tussen de partijen en een schuldvordering zal vormen van Fluvius Limburg ten opzichte van NUHMA AC (“Schuldvordering Fluvius Limburg”) (“Fase 2B Regio Limburg”);
Volgend op de verwezenlijking van Fase 2B Regio Limburg, is Fluvius Limburg voornemens om de Schuldvordering Fluvius Limburg uit te keren aan hun respectievelijke deelnemende gemeenten, waarbij aan elk van deze deelnemende gemeenten een deel van de betreffende schuldvordering uitgekeerd zal worden (de “Dividenduitkering”);
Volgend op de Dividenduitkering, zijn de deelnemende gemeenten van Fluvius Limburg voornemens om over te gaan tot de inbreng in natura van hun respectievelijk deel van de Schuldvordering Fluvius Limburg in het vermogen van NUHMA, een coöperatieve vennootschap met zetel te Herkenrodesingel 14, 3500 Hasselt, ingeschreven bij de Kruispuntbank van Ondernemingen onder het nummer 0472.325.068 (RPR Antwerpen, afdeling Hasselt) (“NUHMA”), in ruil voor nieuwe aandelen uitgegeven door NUHMA;
Project Transactie Publi-T is in de voorbije vergaderingen van de gemeenteraad reeds uitvoerig besproken en alle gemeenteraadsleden bevestigen voldoende te zijn ingelicht om geïnformeerd tot besluitvorming te komen;
B. Statutenwijziging Nuhma
Ingevolgde de inwerkingtreding van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (WVV) dienen de statuten van NUHMA geconformeerd te worden aan de bepalingen van de coöperatieve vennootschap in het WVV. Hiertoe dienen de statuten te worden aangepast aan de bepalingen van het WVV en te aligneren met de bepalingen van de coöperatieve vennootschap;
Naar aanleiding van de statutenwijziging:
- wordt de bestaande omschrijving van het voorwerp van NUHMA (in de huidige statuten, het “doel”) aangevuld met de gebruikelijke algemene bepalingen; en
- worden de voorwaarden voor de terugname van de soort A aandelen en de waardering van het scheidingsaandeel per soort A aandeel aangepast;
- worden de bepalingen van toepassing op de soort B aandelen verduidelijkt en verfijnd zodoende in lijn te zijn met de huidige praktijk;
BESLUIT:
Artikel 1.- Project Transactie Publi-T:
De gemeenteraad besluit formele goedkeuring te verlenen voor de implementatie van Project Transactie Publi-T, en bevestigt dat zij alle nodige stappen zal ondernemen en haar medewerking zal verlenen om Project Transactie Publi-T te voltooien.
Met het oog op de voltooiing van Project Transactie Publi-T, besluit de gemeenteraad om akkoord te gaan met de ontvangst in natura door de gemeente Kinrooi van de Dividenduitkering, door middel van de overdracht van (een deel van) de Schuldvordering Fluvius Limburg aan de gemeente Kinrooi, te weten ten belope van 1.644.947,27 euro.
Met het oog op de voltooiing van Project Transactie Publi-T, besluit en verbindt de gemeenteraad zich ertoe om, na de Dividenduitkering:
(i) het deel van de Schuldvordering Fluvius Limburg dat uitgekeerd werd aan de gemeente Kinrooi, wetende een schuldvordering van 1.644.947,27 euro ten opzichte van NUHMA AC (de “Schuldvordering Gemeente”), integraal in natura in te brengen in het vermogen van NUHMA in ruil voor 43.563 nieuwe A-aandelen uitgegeven door NUHMA; en
(ii) met betrekking tot de Schuldvordering Gemeente geen enkele verrichting anders dan de inbreng vermeld onder punt (i) uit te voeren.
Artikel 2.- Statutenwijziging:
Op basis van de bekomen documenten besluit de gemeenteraad om akkoord te gaan met de statutenwijziging van NUHMA.
Artikel 3.- Agenda:
De gemeenteraad besluit om akkoord te gaan met de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van NUHMA op 8 oktober 2024:
1) In het kader van de hierna geagendeerde verhoging van het eigen vermogen van de Vennootschap door inbreng in natura; kennisname en bespreking van de nagemelde verslagen, waarvan de aandeelhouders kosteloos een afschrift hebben kunnen bekomen, te weten:
- het verslag opgesteld door het bestuursorgaan van de Vennootschap overeenkomstig de bepalingen van artikel 6:108 §2 juncto 6:110 §1 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (hierna ook genoemd “het WVV”) inzake de geplande inbreng in natura met uitgifte van nieuwe aandelen (hierna ook genoemd “de Inbreng”);
- het verslag opgesteld door de commissaris van de Vennootschap overeenkomstig de bepalingen van artikel 6:110 §1 van het WVV inzake de Inbreng;
2) Verhoging van het eigen vermogen van de Vennootschap door middel van een inbreng in natura door de Deelnemende Gemeenten (hierna ook genoemd “de Inbrengers”), te weten de 42 reeds bestaande aandeelhouders van de Vennootschap en de nieuwe aandeelhouder die zal toetreden tot de Vennootschap, de gemeente Voeren, voormeld, van een schuldvordering; in ruil voor nieuw uitgegeven aandelen in het vermogen van de Vennootschap, waarbij:
- de Inbreng wordt gewaardeerd op een bedrag van honderd vijfenzestig miljoen driehonderd vierenvijftig duizend negen honderd dertig euro (165.354.930,00 EUR) mits uitgifte van vier miljoen driehonderd negenenzeventig duizend honderd en vier (4.379.104) nieuwe door de Vennootschap uit te geven A-aandelen, met een uitgifteprijs van zevenendertig euro en zevenenzestig cent (37,76 EUR), waardoor het onbeschikbare eigen vermogen van de Vennootschap gebracht zal worden op tweehonderd zesenzeventig miljoen negenhonderd zeventien duizend zeshonderd vijftig euro (276.917.650,00 EUR).
De nieuwe A-aandelen die door de Vennootschap worden uitgegeven, zullen aandelen op naam zijn die van dezelfde aard zijn als de bestaande A-aandelen van de Vennootschap. Aan elk van de nieuw uitgegeven A-aandelen zullen dezelfde winst- en stemrechten verbonden zijn als die welke aan de bestaande A-aandelen verbonden zijn. Bij de uitgifte zullen deze aandelen volledig volstort zijn. De nieuwe A-aandelen zullen recht geven op deelname in de winst van het boekjaar dat een aanvang nam op 1 januari 2024 en afgesloten zal worden op 31 december 2024.
Volgend op de hierboven beschreven Inbreng, zal het aantal aandelen uitgegeven door de Vennootschap verhoogd worden als volgt:
(i) A-aandelen: van 11.156.272 naar 15.535.376;
(ii) Totaal A- en B-aandelen: van 13.816.034 naar 18.195.138.
- de Inbreng wordt geboekt op de onbeschikbare eigen vermogensrekening.
3) Onmiddellijke inschrijving op de verhoging van het eigen vermogen door de Deelnemende Gemeenten en volstorting van de nieuw uitgegeven A-aandelen.
4) Vaststelling van de verwezenlijking van de inbreng in natura, de uitgifte van de nieuwe A-aandelen en de verwezenlijking van de verhoging van het eigen vermogen. Vaststelling dat de gemeente Voeren effectief is toegetreden als aandeelhouder.
5) Voorstel tot wijziging van het voorwerp van de Vennootschap waarbij het voorwerp van de vennootschap integraal vervangen wordt door de volgende tekst:
“De vennootschap heeft tot voorwerp, in België en in het buitenland, in eigen naam of in naam van derden, voor eigen rekening of voor rekening van derden, activiteiten en handelingen van een vennootschap die handelt in energie en van een investerings- of holdingvennootschap, daaronder begrepen:
(i) de aan- en verkoop, de distributie en de uitwisseling van elektrische en thermische energie, de levering van diensten of adviezen in verband met deze activiteiten, evenals alle verbonden activiteiten;
(ii) het investeren, onderschrijven, verwerven, plaatsen, kopen en verkopen en overdragen van aandelen, obligaties, certificaten, kredieten, geld en andere effecten uitgegeven door Belgische of buitenlandse vennootschappen die al dan niet commerciële vennootschappen, administratieve kantoren, instituten of verenigingen zijn en die al dan niet een publiek of semi-publiek karakter hebben;
(iii) het beheer van investeringen en participaties in dochtervennootschappen, het waarnemen van bestuursmandaten, het verlenen van advies, management en andere diensten die verwant zijn met de activiteiten van de vennootschap; deze diensten kunnen verleend worden op contractuele basis of op grond van deze statuten en kunnen uitgeoefend worden als extern adviseur dan wel als vennootschapsorgaan;
(iv) het toestaan van leningen en voorschotten ongeacht de vorm of duur, aan verbonden vennootschappen of vennootschappen in dewelke de vennootschap participeert, alsook borgstelling voor de verbintenissen van deze vennootschappen.
De vennootschap heeft in het algemeen de volle rechtsbekwaamheid om alle handelingen en verrichtingen te voltrekken die een rechtstreeks of onrechtstreeks verband houden met haar voorwerp of welke van die aard zijn dat zij de verwezenlijking van dit voorwerp, rechtstreeks of onrechtstreeks, geheel of ten dele vergemakkelijken of bevorderen.
De vennootschap kan in elke vennootschap met een gelijk of verwant voorwerp alsook in elke vennootschap die ertoe strekt het voorwerp van de vennootschap te bevorderen een belang nemen door middel van samenwerking, kapitaalinbreng, fusie, inschrijving op aandelen, participatie, financiële tussenkomst of op gelijk welke andere manier.
De vennootschap mag zich borg stellen of zakelijke zekerheden verlenen ten voordele van derden in de meest ruime zin.
Het voorwerp van de vennootschap kan uitgebreid of ingeperkt worden door middel van een statutenwijziging overeenkomstig het Wetboek van vennootschappen en verenigingen."
En kennisname, zoals wettelijk verplicht, van het verslag van het bestuursorgaan opgesteld per 30 april 2024, houdende een omstandige verantwoording inzake de voorgestelde wijziging van het voorwerp conform artikel 6:86 WVV.
De aandeelhouders verklaren hiervan een afschrift ontvangen te hebben en ervan kennis genomen te hebben conform de bepalingen van artikel 6:70 §2 WVV. Zij ontslaan derhalve de voorzitter van het voorlezen ervan.
6) Voorstel tot wijziging van de rechten verbonden aan de soort A en soort B aandelen, zoals hierna verder omschreven.
En kennisname, zoals wettelijk verplicht, van het verslag van het bestuursorgaan, opgesteld per 30 april 2024 conform de bepalingen van artikel 6:87 WW, houdende de omstandige verantwoording inzake de wijziging van de rechten verbonden aan de soort A en soort B aandelen.
Eveneens kennisname van het verslag opgesteld door de commissaris, te weten de besloten vennootschap MOORE AUDIT, voormeld, per 16 mei 2024, zoals opgenomen in artikel 6:87 WVV, aangezien aan het verslag van het bestuursorgaan financiële en boekhoudkundige gegevens ten grondslag liggen.
Een kopie van beide verslagen werd aan de aandeelhouders ter beschikking gesteld overeenkomstig artikel 6:70 §2 WVV. Deze verslagen werden eveneens neergelegd en bekendgemaakt overeenkomstig de artikelen 2:8 en 2:14, 4° WVV.
7) Aanpassing van de statuten aan het Wetboek van vennootschappen en verenigingen (WVV), met inbegrip van de aanpassing van het begrip ‘kapitaal’ en aanneming van volledig nieuwe statuten.
8) Volmacht voor formaliteiten aan NUHMA cv met zetel te 3500 Hasselt, Herkenrodesingel 14, KBO 0472.325.068 haar aangestelden of gevolmachtigden, allen met de bevoegdheid om alleen te handelen en/of in de plaats te stellen, om alle formaliteiten te vervullen die zouden nuttig of noodzakelijk zijn bij alle private of publiekrechtelijke instellingen, met inbegrip van alle latere mogelijke wijzigingen dienaangaande.
Artikel 4.- Bijzondere volmacht - vaststelling mandaat vertegenwoordiger:
De gemeenteraad besluit om bijzondere volmacht toe te kennen aan mevrouw X, bedrijfsjurist NUHMA, met het recht van indeplaatsstelling om, in naam en voor rekening van de gemeente Kinrooi, deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van NUHMA op 8 oktober 2024 (of iedere andere datum waarop deze zou worden uitgesteld of verdaagd), te handelen en te beslissen conform de beslissingen van deze gemeenteraad.
Hiertoe wordt het volmachtformulier aangevuld en ondertekend.
Artikel 5.- Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan Nuhma, ter attentie van het secretariaat, (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres X@nuhma.be.
Artikel 6.- In toepassing van artikel 285 §1 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 wordt de beknopte beschrijving van dit besluit opgenomen in de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente wordt bekendgemaakt en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Burgemeester Wim Rutten verduidelijkt dat dit agendapunt vorig jaar reeds tijdens de gemeenteraad werd gestemd. Tegen deze beslissing is beroep aangetekend bij de provincie en het dossier ligt nu opnieuw ter goedkeuring voor de raad. De burgemeester geeft aan dat de periode van openbaar onderzoek afgelopen weekend is afgelopen waarbij er nog 1 klacht is ingediend. Deze klacht heeft geen betrekking op het dossier. De klacht betreft het huidige gebruik van de bestaande zandweg door dhr. Theybers met zijn vrachtwagen. Dit zal in de toekomst niet meer kunnen want deze weg wordt uitgerust als trage weg waardoor het probleem dan is opgelost.
De raad heeft geen vragen en gaat over tot stemming.
De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikel 285 en 330 betreffende de bekendmaking en het algemeen bestuurlijk toezicht;
Gelet op de wet van 29 maart 1962 betreffende de organisatie van de Ruimtelijke Ordening en van de Stedenbouw, zoals ze nadien gewijzigd werd;
Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening; meer bepaald artikel 4.2.17 §2;
Gelet op het decreet betreffende de omgevingsvergunning dd. 25 april 2014, en latere wijzigingen;
Gelet op het decreet houdende de gemeentewegen dd. 3 mei 2019;
Gelet op artikel 31 van het decreet betreffende de omgevingsvergunning waarin de procedure voor het behandelen van het onderdeel "de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg" in het kader van een omgevingsvergunning vermeld staat dat hierin als beslissende overheid de gemeenteraad is aangeduid;
Gelet op de verkavelingsaanvraag ingediend door Raymond Corstjens, met als adres Heerstraat 28 te 3910 PELT, voor het verkavelen van een grond in 20 loten voor halfopen en gesloten bebouwing, het plaatsen van een elektriciteitscabine, het aanleggen van nieuwe wegenis en het voorzien van parkeerplaatsen, gelegen te 3640 Kinrooi, 1ste afdeling Kinrooi, sectie A, nrs. 426V, 427H, 427G, 428D2, 528D, 529D en 1027D, Kampstraat/Breeërsteenweg;
Gelet op het beroepschrift ingediend tegen de beslissing dd. 6 november 2023 van het college van burgemeester en schepenen waarbij een voorwaardelijke omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden werd verleend aan de heer Raymond Corstjens;
Gezien bovenvermelde aanvraag onder toepassing valt van voormeld artikel 31, vermits zij voorziet in de afstand van grond na de aanleg van infrastructuur, te voegen bij de voorliggende weg;
Gelet op het bij artikelen 75, 76 en 77 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening voorgeschreven onderzoek dat op de voorgeschreven wijze heeft plaatsgehad (naar aanleiding van de gewijzigde projectinhoudversie) en waaruit blijkt dat er 3 bezwaren aanwezig zijn die betrekking hebben op het wegenisdossier of in verband kunnen gebracht worden met de beoordelingsgronden opgesomd in artikel 3 en 4 van het Gemeentewegendecreet van 3 mei 2019;
Overwegende dat de bezwaren met betrekking tot de wegenis hier worden weergeven. De volledige bezwaren zijn tevens terug te vinden in bijlage;
De opmerkingen uit de bezwaarschriften luiden samengevat als volgt:
Overwegende dat de bezwaren omwille van bovenstaande redenen niet worden weerhouden, maar wel worden meegenomen als aandachtspunt in het dossier;
Overwegende dat voornoemde grondafstand in overeenstemming is met de vooruitzichten van het gemeentebestuur voor wat betreft de toekomstige opvatting van deze weg;
Overwegende dat de notaris in de eerste te verlijden akte de gratis grondafstanden ten voordele van de gemeente zonder kosten voor de gemeente dient op te nemen en afschrift dezer aan ons bestuur te zenden;
BESLUIT:
Artikel 1.- De tracéwijziging, verbreding of opheffing van bestaande gemeentewegen zoals die voorkomt op het verkavelingsplan gevoegd bij de voornoemde aanvraag, wordt goedgekeurd.
Artikel 2.- De voor inlijving bij het openbaar domein voorziene percelen, gelegen te 3640 Kinrooi, 1ste afdeling Kinrooi, sectie A:
zijn gratis en zonder onkosten aan de gemeente af te staan voor de uitvoering van de verkaveling (verkoop en/of verbouwing).
Artikel 3.- De aanvrager of diens rechtsopvolgers is gehouden de notaris opdracht te geven om in de eerste te verlijden overdrachtsakte de gratis grondafstand(en) ten voordele van de gemeente op te nemen en een afschrift ervan aan ons bestuur te zenden.
Artikel 4.- Indien de aanvrager niet onmiddellijk wenst of kan overgaan tot vervreemding is hij gehouden om binnen één jaar na afgifte van deze vergunning en op zijn kosten een authentieke akte te laten verlijden voor een notaris en ons bestuur een kopie van deze akte te zenden.
Artikel 5.- Ingeval de overdrachtsakte nog niet verleden zou zijn en ons bestuur of een ander openbaar bestuur wenst gebruik te maken van de gratis af te stane grond voor openbaar nut, dan is de aanvrager gehouden de nodige gronden hiervoor onmiddellijk en zonder enige kosten ter beschikking te stellen.
Artikel 6.- Voornoemde grondinneming geschiedt voor openbaar nut, met name de inlijving bij het openbaar domein voor wegverbetering.
Artikel 7.- Tegen dit besluit van de gemeenteraad kan binnen de 30 dagen in het kader van een schorsend administratief beroep tegen de vergunningsbeslissing een georganiseerd administratief beroep worden ingesteld bij de Vlaamse Regering. De procedure van dit beroep verloopt volgens art. 31/1 van het Omgevingsdecreet.
Artikel 8.- In toepassing van artikel 285 §1 van het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 wordt een beknopte beschrijving van dit besluit opgenomen in de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente wordt bekendgemaakt en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het decreet Lokaal Bestuur.
Schepen Mark Hoedemakers geeft aan dat de werken voor het nieuwe fietspad aan de Neeroetersesteenweg vertraging zullen oplopen. Naar aanleiding van het openbaar onderzoek heeft ANB bezwaar ingediend. Schepen Mark Hoedemakers betreurt dat ANB bezwaar heeft ingediend, want ANB zat tijdens de besprekingen mee aan tafel, er is een gedragen plan en een wettelijke compensatie is voorzien voor de enkele bomen die worden gerooid.
Raadslid Ivo Vleeschouwers vraagt of alle actoren akkoord moeten zijn?
Schepen Mark Hoedemakers geeft aan dat het advies van ANB bindend is. Zelfs de vleermuisvriendelijke verlichting die in het dossier is opgenomen, is niet voldoende voor ANB.
Raadslid Esther Brands vraagt of er dan geen enkele verlichting mag zijn, schepen Mark Hoedemakers geeft aan dat dit de vraag is van ANB om geen verlichting te voorzien.
Verder verduidelijkt hij dat de werken in principe in september van start zouden gaan, maar nu het dossier opnieuw wordt bekeken, er een nieuw openbaar onderzoek moet worden opgestart, is de prognose dat de werken ten vroegste een jaar later zullen starten.
Raadslid Tamara Smolders vraagt of er nog meer info is over het bouwen van het batterijpark.
Burgemeester Wim Rutten geeft aan dat het dossier is stopgezet. De aanvrager heeft enkel een vergunning in Rotem op het industriepark maar verder heeft de gemeente geen informatie over toekomstige stappen.
Raadslid Tamara Smolders vraagt naar de voortgang in het dossier van de centrumontwikkeling.
Schepen Mark Hoedemakers geeft aan dat we intern de becijfering maken van de buitenaanleg. Het is de bedoeling om voor de zomer de knoop door te hakken, eventueel de raad van juli.
Voor de sluiting der zitting werden geen wijzigingen bevolen aan dit verslag van 06-05-2024, waardoor het van ambtswege is goedgekeurd conform de voorgelegde tekst.
De voorzitter sluit de zitting op 03/06/2024 om 20:45.
Namens Gemeenteraad,
Wendy Van der Kerken
Algemeen Directeur wnd.
Jacky Daemen
Voorzitter