De voorzitter opent de zitting op 06/03/2023 om 20:00.
De voorzitter heet de raadsleden en de andere aanwezigen welkom.
De voorzitter verleent het woord aan schepen Meerten. Zij verzorgt de inhoudelijke toelichting.
Raadslid Dirkx vraagt van waaruit deze organisatie opereert. Schepen Meerten antwoordt dat dit vanuit Oudsbergen gebeurt.
Hierna neemt de raad de volgende beslissing:
De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de bepalingen van de wet;
Gelet op de bepalingen van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en zijn latere wijzigingen;
Gelet op de beschikkingen van het bestuursdecreet van 7 december 2018 en zijn latere wijzigingen;
Gelet op de vraag van Familiehulp Goed Wonen vzw om samen een opdrachtverklaring te ondertekenen zodat de vzw haar project 'Duurzaam, levenslang en kwaliteitsvol wonen voor kwetsbare gezinnen' verder kan uitrollen op het grondgebied van de gemeente Kinrooi;
Gelet op het decreet van 22 november 2013 houdende de lokale diensteneconomie;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 19 december 2014 betreffende het voornoemde decreet;
Overwegende dat de voorgestelde dienstverlening kadert binnen een algemeen belang en binnen de Europese beschikking van Diensten Algemeen Economisch Belang (DAEB);
Overwegende dat het lokaal bestuur een impactanalyse van de lokale dienst dient te maken alvorens het een opdrachtverklaring aangaande een lokale dienst in het kader van de lokale diensteneconomie en de DAEB kan onderschrijven;
Overwegende dat het tot de bevoegdheden van het college behoort om deze lokale impactanalyse goed te keuren en dat vervolgens de gemeenteraad de bevoegdheid heeft om de opdrachtverklaring te formuleren;
Gelet op het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 30 januari 2023 houdende de goedkeuring impactanalyse en opdrachtverklaring Familiehulp Goed Wonen vzw voor het project 'Duurzaam, levenslang en kwaliteitsvol wonen voor kwetsbare mensen';
Overwegende dat het college de opdrachtverklaring goedkeurde onder opschortende voorwaarde van goedkeuring door de gemeenteraad;
Gelet op de impactanalyse zoals ze toegevoegd werd in bijlage;
Gelet op artikel 285§1,1° van het Decreet Lokaal Bestuur dat de bekendmaking van de beslissingen van de gemeenteraad regelt;
Gelet op artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur dat de verzending voor algemeen toezicht van de beslissingen van de gemeenteraad regelt;
BESLUIT:
Artikel 1.- volgende opdrachtverklaring goed te keuren:
' De gemeente Kinrooi geeft opdracht aan Familiehulp Goed Wonen vzw, met zetel te Koningsstraat 294 te 1210 Brussel om het onderstaande project 'Duurzaam, levenslang en kwaliteitsvol wonen voor kwetsbare mensen' uit te voeren op haar grondgebied:
Familiehulp Goed Wonen vzw is een erkend lokaal diensteneconomiebedrijf en energiesnoeibedrijf.
De doelstellingen van het project zijn het verbeteren van de woonkwaliteit en de energiearmoede voor kwetsbare huishoudens en de begeleiding van werkzoekenden met een afstand tot de arbeidsmarkt. De dienstverlening omvat de volgende activiteiten:
Het doelpubliek van de dienstverlening zijn mensen met een fysieke en/of psychische beperking en mensen die zich in een sociale en/of financieel kwetsbare situatie bevinden. Het project ontvangt toeleiding vanuit een netwerk van sociale diensten uit de sociale sector, de zorgsector of de actoren in het woonbeleid.
De toekenning van de opdracht loopt van de datum van de ondertekening van deze verklaring voor onbepaalde duur.
Deze opdrachtverklaring heeft geen financiële gevolgen voor het gemeentebestuur.
De gemeente Kinrooi kent geen exclusieve of bijzondere rechten toe aan Familiehulp Goed Wonen vzw. De opdracht is niet overdraagbaar door de projectpartner aan andere partijen.
Deze opdracht verklaring zal in twee exemplaren ondertekend worden';
Artikel 2.- de burgemeester en de algemeen directeur of hun wettelijke vervangers te machtigen deze opdrachtverklaring te ondertekenen
Artikel 3.- in toepassing van artikel 285§1,1° van het Decreet Lokaal Bestuur een beknopte beschrijving van deze beslissing op te nemen op de lijst van beslissingen van de gemeenteraad die op de gemeentelijke webpagina bekend gemaakt wordt en in toepassing van artikel 330 de toezichthouder op het moment van bekendmaking op de hoogte te stellen van deze bekendmaking
De voorzitter verleent het woord aan schepen Wim Swennen. Hij verzorgt de inhoudelijke toelichting.
Raadslid Dirkx vraagt hoe de app heet. Schepen Swennen antwoordt dat de app momenteel “Helios” heet en dat de nieuwe versie “Curist” zal heten.
Raadslid Dirkx vraagt wie de app zal voeden. Schepen Swennen antwoordt dat dit zal gebeuren door Jörgen Janssenswillen en Visit Kinrooi.
Raadslid Dirkx merkt op dat de ‘Helios’ app al redelijk lang bestaat en dat er weinig gemeenten ingestapt zijn. Hij merkt op dat Visit Kinrooi al een website heeft. Hij meent dat het niet altijd goed is om veel kanalen het hebben. Hij meent dat dit verwarring in de hand kan werken en dat toeristen dan niet meer weten waar ze precies naar de juiste informatie zoeken moeten. Schepen Wim Swennen antwoordt dat de app aanvullend zal werken.
Raadslid Dirkx vraagt of de gemeente Kinrooi evenveel betaalt als de stad Antwerpen. Dit blijkt niet het geval te zijn. Jörgen Janssenwillen licht op vraag van Schepen Wim Swennen het betalingssysteem toe.
Raadslid Tamara Smolders merkt op dat de Heliosapp helemaal geen goede reviews heeft. Ze vraagt zich daarom af of het aangewezen is om als een van de eerste gemeenten in te stappen. Schepen Wim Swennen antwoordt dat de app aangepast werd om de kinderziekten eruit te halen en dat deze nieuwe app om alle misverstanden te vermijden een nieuwe naam zal krijgen. Hij verduidelijkt dat het deze vernieuwde versie is waarop hij de raadsleden voorstelt in te tekenen.
Na deze bespreking neemt de raad de volgende beslissing:
De voorzitter verleent de toelichting.
Hierna neemt de raad de volgende beslissing:
De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:
Gelet op artikel 41 van het decreet lokaal bestuur houdende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op het lidmaatschap van de gemeente bij Bosgroep Limburg vzw;
Gelet op de uitnodigingsbrief van 14 februari 2023 tot de buitengewone algemene vergadering van Marec D.V. op 25 maart 2023, met als enige agendapunt de statutenwijziging en op de meegestuurde ontwerpstatuten;
Gelet op deel 2, titel V, hoofdstuk I, afdeling II en titel VII, hoofdstuk II van het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 285 en 330 betreffende de bekendmaking en het algemeen bestuurlijk toezicht;
BESLUIT:
Artikel 1.- Het ontwerp van statutenwijziging van Bosgroep Limburg vzw en de agenda van de buitengewone algemene vergadering van 25 maart 2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden) worden goedgekeurd.
Artikel 2.- De gemeentelijk vertegenwoordiger (Mark Hoedemakers) of zijn plaatsvervanger wordt gemandateerd om op de in artikel 1 vermelde vergadering te handelen en te beslissen zoals vermeld in artikel 1 en verder al het nodige te doen voor afwerking van de volledige agenda.
Artikel 3.- Een afschrift van dit besluit over te maken aan Bosgroep Limburg vzw en aan de afgevaardigde.
Artikel 4.- In toepassing van artikel 285 §1 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 wordt de beknopte beschrijving van dit besluit opgenomen in de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente wordt bekendgemaakt en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.
De voorzitter verleent het woord aan schepen Wim Swennen. Hij verzorgt de inhoudelijke toelchting. Hij verduidelijkt dat de voorliggende overeenkomst de gebruikelijke overeenkomst is die het gemeentebestuur jaarlijks met de kruispuntbank afsluit om de vermindering op de kohierbelasting voor de inzameling en de verwerking van huishoudelijke afvalstoffen op de meest klantvriendelijke manier te verwerken.
Na deze toelichting neemt de raad de volgende beslissing:
De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:
Gelet op de beschikkingen van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen;
Gelet op artikel 41 van het decreet lokaal bestuur houdende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op deel 2, titel V, hoofdstuk I, afdeling II en titel VII, hoofdstuk II van het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 285 en 330 betreffende de bekendmaking en het algemeen bestuurlijk toezicht;
Gelet op het bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het besluit van 6 april 2021 houdende de goedkeuring van het reglement betreffende de belasting voor het inzamelen en verwerken van huishoudelijke afvalstoffen met inbegrip van het kohier- en het contantbelastingsreglement;
Overwegende dat dit goedgekeurde reglement bepaalt dat er een vermindering van €40,00 op de kohierbelasting wordt toegestaan aan belastingplichtigen die in het gezin een gezinslid hebben dat op 1 januari van het aanslagjaar recht heeft op een verhoogde tegemoetkoming van het ziekenfonds en ingeschreven is in het bevolkingsregister op 1 januari van het aanslagjaar;
Overwegende dat het dientengevolge noodzakelijk is dat we beschikken over een lijst met alle rechthebbenden op een verhoogde tegemoetkoming via het ziekenfonds op 1 januari van het aanslagjaar;
Overwegende dat er hiervoor een overeenkomst gesloten kan worden met de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid om deze gegevens te bekomen;
Gelet op de kostprijs van deze overeenkomst, die geraamd wordt op €350,00 waarvoor krediet beschikbaar is op jaarbudgetrekening GBB-FIN/0119-00/6142999 ‘administratieve kosten’;
Gelet op de ontwerpovereenkomst met de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid in bijlage;
BESLUIT:
Artikel 1.- De bijgevoegde overeenkomst met de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid voor 2023 wordt goedgekeurd
Artikel 2.- In toepassing van artikel 285 §1 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 wordt de beknopte beschrijving van dit besluit opgenomen in de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente wordt bekendgemaakt en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.
De voorzitter verleent het woord aan Meester Stijn Knaepen, die het gemeentebestuur begeleidt in de procedure van de concurrentiedialoog die gevoerd wordt om de ontwikkeling van het recreatiegebied de Spaanjerd verdere vorm te geven. Meester Knaepen verleent de inhoudelijke toelichting bij de gevoerde procedure en bij de concrete inhoud van het voorliggende definitief beschrijvende document.
Raadslid Marcel Dirkx merkt op dat het bijgevoegde plan anders ingevuld is dan datgene dat er eerder bij de selectieleidraad gevoerd werd.
Meester Knaepen merkt op dat de afwijking eigen is aan de procedure (alles is kneedbaar). In de dialoogfase hebben de weerhouden partijen hun inzichten voor de ontwikkeling op het gebied op tafel gelegd. Deze inzichten hebben ertoe geleid dat het oorspronkelijke plan op enkele punten gewijzigd diende te worden om partijen de mogelijkheid te bieden om ook een concreet uitgewerkt voorstel op tafel te leggen. Er werd in deze wijziging rekening gehouden met de ruimtelijke draagkracht van het gebied.
Raadslid Marcel Dirkx merkt op dat hij het jammer vindt dat het gebied in 2 gesneden is. Hij verduidelijkt dat hij van mening is dat de zone rond de zeilschool en ‘het bosje’ best ook mee in de plannen opgenomen werd om zo één geheel van het totale gebied te maken. Daarnaast vraagt hij of geen enkele partij gevraagd heeft naar de mogelijkheid om ook de Steenberg bij het project te betrekken. Hij meent dat het plangebied zoals het nu voorligt niet meer is dan een lappendeken. Hij meent dat er visie ontbreekt.
Raandslid Tamara Smolders stelt zich vragen bij de beveiliging van de jachthaven zelf. Ze vraagt of er poorten voorzien worden, en als dat niet mogelijk is hoe de beveiliging van het gebeid dan wel gerealiseerd zal worden.
Raadslid Marcel Dirkx vraagt of de boekwerken van Kinjoy ook geraadpleegd werden en de bevindingen van deze studie, waar veel tijd en geld aan gespendeerd werd, ook meegenomen werden. Hij merkt op dat zijn inziens het “geheel” bekeken moet worden en dat er een totaalvisie over het gebied moet komen.
Raadslid Ivo Vleeschouwers merkt op dat de Steenberg niet in het voorliggende dossier vervat zit. Hij vraagt naar de stand van zaken van de realisatie van de overeenkomst die er over de ontwikkeling van de Steenberg gesloten werd. Hij merkt op dat het aangewezen is om een duidelijk datum met de ontwikkelaar daar af te spreken.
Burgemeester Rutten antwoordt dat het uitdrukkelijk wel de opzet is om beide projecten (het project van de Steenberg en de verdere ontwikkeling van het recreatiegebied) gelijktijdig te laten lopen.
Na deze bespreking neemt de raad de volgende beslissing:
De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op de Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en de verdere wijzigingen;
Gelet op het Koninklijk Besluit van 18 april 2017 plaatsing overheidsopdrachten in de klassieke sectoren;
Gelet op het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en van de concessies voor openbare werken;
Overwegende dat het gemeentebestuur van Kinrooi het recreatieve projectgebied De Spaanjerd te Kinrooi, gelegen aan de Maasdijk, verder wenst ontwikkeld te zien worden.
Overwegende dat de gemeente Kinrooi op basis van eigen inzicht niet precies wist welke initiatieven de private markt kan en wil nemen in voormeld projectgebied dat integraal eigendom is van de gemeente Kinrooi. Ook de modaliteiten van een mogelijke samenwerking konden op eigen kracht niet/onvoldoende bepaald worden.
Overwegende dat het in ieder geval de commerciële ontwikkeling, realisatie, vermarkting en exploitatie (vanuit één centraal beheer) van een aantal terrein-gebonden logies betreft, doch ook bijkomende initiatieven kunnen genomen worden in het projectgebied De Spaanjerd. Denk daarbij aan horeca, recreatieve (watergeboden) activiteiten, etc.
Overwegende dat het in de prille fase van de Opdracht ook onduidelijk was of het hier een overheidsopdracht betrof dan wel een samenwerking met een private ontwikkelaar die enkel verankerd zou worden in een langdurig zakelijk recht (erfpacht, opstal, …).Ten einde er over te waken dat voorliggend plaatsingsprocedure met succes kan beëindigd worden, werd er voor gekozen om veiligheidshalve sowieso toepassing te maken van de wetgeving overheidsopdrachten minstens voor wat betreft de plaatsing van deze Opdracht bij een private projectontwikkelaar. Of en in welke mate de wetgeving overheidsopdrachten van toepassing zou zijn in functie van de uitvoering van de Opdracht, zou verder blijken in de loop van deze plaatsingsprocedure.
Overwegende dat de Opdracht werd gekwalificeerd als een overheidsopdracht voor werken, met dien verstande dat er ook belangrijke diensten in vervat waren, met name: de commerciële ontwikkeling van private niet-mobiele, terrein-gebonden logies, het ontwerpen van deze logies, het mogelijks ontwerpen van de groenomgeving en een publieke infrastructuur, het projectmanagement en mogelijks het tijdelijk prefinancieren van bepaalde delen van de ontwikkeling van de logies.
Overwegende dat er werd gekozen voor een concurrentiegerichte dialoog op grond van artikel 39, §1 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten.
Dit impliceerde dat in een Selectiefase op basis van Aanvragen tot Deelneming zou worden beslist welke Kandidaten zouden worden uitgenodigd om deel te nemen aan de Dialoogfase en Offertefase.
Dat er toepassing gemaakt kon worden van de concurrentiegerichte dialoog omdat de uit te voeren werken tevens ontwerp oplossingen bevatten (zie het geval omschreven in artikel 38, §1, 1° b) van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten). Daarenboven gold dat de opdracht niet gegund kan worden zonder voorafgaandelijke onderhandelingen wegens specifieke omstandigheden die verband houden met de aard, de complexiteit en/of de juridische en financiële voorwaarden of wegens de daaraan verbonden risico’s (zie het geval omschreven in artikel 38, §1, 1° c) van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten).
Overwegende dat de precieze scope van de opdracht en de modaliteiten van de samenwerking en contractwijze met de gemeente maar gekend zouden zijn na een Dialoogfase met de geselecteerde kandidaten.
Overwegende dat de gunningswijze en de selectieleidraad werden goedgekeurd door de gemeenteraad op 7 maart 2022.
Overwegende dat 15 april 2022 om 11.00 uur gold als limietdatum voor het indienen van de kandidaatstelling;
Overwegende dat tijdig 3 aanvragen tot deelneming werden ingediend.
Gezien het gemotiveerd selectieverslag.
Gezien de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 15 april 2022 waarbij de volgende drie kandidaten werden geselecteerd voor deelname aan de dialoogfase:
1) B.C.S. Investissement NV – Machiels Building Solutions NV, met adres te 3500 Hasselt, Ekkelgaarden 16
2) Industrie hotelière et immobilière (INHO) NV – Moorea Projects BV, met adres te 3960 Bree, Bocholterkiezel 72
3) Roompot Projects BV, met adres te 4462HK Goes, Nederland, Schuverweg 2
Overwegende dat er met voormelde drie kandidaten een intensieve dialoogfase werden doorlopen in de periode mei 2022 tot en met februari 2023. Dat er zes afzonderlijke dialooggesprekken werden georganiseerd met elke kandidaat. Dat daarbij het gelijkheidsbeginsel steeds in acht werd genomen.
Overwegende dat de dialoogfase heeft geleid tot een zeer vruchtbaar resultaat. Dat elk van de kandidataten finaal is akkoord gegaan met de voorwaarden van de opdracht zoals omschreven in het ontwerp van definitief beschrijvend document.
Overwegende dat de geselecteerde kandidaten op grond van dit definitief beschrijvend document, na goedkeuring door de gemeenteraad, tegen 1 september 2023 een offerte kunnen indienen.
Overwegende dat deze offertes zullen beoordeeld worden op grond van de gunningscriteria zoals omschreven in het definitief beschrijvend document.
Dat voormeld document ter goedkeuring wordt voorgelegd aan de gemeenteraad;
Gelet op het document met bijlagen dat in bijlage is gevoegd;
BESLUIT:
Artikel 1.- Goedkeuring van het Definitief Beschrijvend Document inzake de (gemengde) overheidsopdracht voor aanneming van werken genaamd “PPS project de ontwikkeling van het recreatiegebied de Spaanjerd aan de Maasdijk te Kinrooi”.
Artikel 2.- In toepassing van artikel 285 §1 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 wordt de beknopte beschrijving van dit besluit opgenomen in de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente wordt bekendgemaakt en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.
De voorzitter verleent het woord aan schepen Mark Hoedemakers. Hij verzorgt de inhoudelijke toelichting.
Raadslid Dirkx vraagt naar de raming van kostprijs. Schepen Hoedemakers verwijst naar het dossier waarin de kostprijs is opgenomen.
Hierna neemt de raad de volgende beslissing:
De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 38, § 1, 1° b) (ontwerp- of innovatieve oplossingen);
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Overwegende dat de uitgave voor de opdracht “Bouw kleuterschool de Maaskei d.m.v. systeembouw - Design & Build” wordt geraamd op € 1.061.983,47 excl. btw of € 1.285.000,00 incl. 21% btw;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 4 juli 2022 betreffende de goedkeuring van de selectievereisten, de raming en de plaatsingsprocedure van deze opdracht, met name de mededingingsprocedure met onderhandeling;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 17 oktober 2022 betreffende de goedkeuring van de kwalitatieve selectie voor de opdracht “Bouw kleuterschool de Maaskei d.m.v. systeembouw – Design & Build”;
Overwegende dat onderstaande kandidaten bij besluit van de gemeenteraad d.d. 17 oktober 2022 werden geselecteerd:
- BOWACO NV, Dirigentenhof 6 te 3600 GENK
- Consortium BenR - Kinrooi De Maaskei, Hoge Mauw 1510 te 2370 Arendonk
- DE MEEUW NV, KONING LEOPOLDLAAN 8 te 2830 WILLEBROEK
- Jan Snel B.V., Willeskop 94 te NL- Montfoort
Overwegende dat de firma Jan Snel haar kandidatuur heeft ingetrokken op 8 februari 2023;
Overwegende dat in het kader van deze opdracht een bestek met nr. 2022011 werd opgesteld door Gemeentehuis;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is in ACT-5.03/0800-00/2210200/IP-GEEN;
Overwegende dat ca. 70% van deze opdracht gefinancierd zal worden met middelen van de subsidiërende overheid Agion;
BESLUIT:
Artikel 1.- Goedkeuring wordt verleend aan de lastvoorwaarden voor de gunningsfase zoals opgenomen in bijlage bij dit besluit en aan de raming voor de opdracht “Bouw kleuterschool de Maaskei d.m.v. systeembouw - Design & Build”, opgesteld door Gemeentehuis. De raming bedraagt € 1.061.983,47 excl. btw of € 1.285.000,00 incl. 21% btw.
Artikel 2.- Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de mededingingsprocedure met onderhandeling.
Artikel 3.- De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Artikel 4.- De uitgave voor deze opdracht is voorzien in ACT-5.03/0800-00/2210200/IP-GEEN.
Artikel 5.- In toepassing van artikel 285 §1 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 wordt de beknopte beschrijving van dit besluit opgenomen in de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente wordt bekendgemaakt en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.
De voorzitter verleent het woord aan burgemeester Wim Rutten. Hij verzorgf de inhoudelijke toelichting.
Raadslid Marcel Dirkx vraagt in hoeverre dit afgetoetst is aan de bestaande woonbehoeftestudies. Burgemeester Wim Rutten antwoordt dat dit gebied woongebied is dat geruild is met het woonuitbreidingsgebied langs de Hoogveldstraat.
Hierna neemt de raad de volgende beslissing:
De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikel 285 en 330 betreffende de bekendmaking en het algemeen bestuurlijk toezicht;
Gelet op de wet van 29 maart 1962 betreffende de organisatie van de Ruimtelijke Ordening en van de Stedenbouw, zoals ze nadien gewijzigd werd;
Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening; meer bepaald artikel 4.2.17 §2;
Gelet op het decreet betreffende de omgevingsvergunning dd. 25 april 2014, en latere wijzigingen;
Gelet op artikel 31 van het decreet betreffende de omgevingsvergunning waarin de procedure voor het behandelen van het onderdeel "de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg" in het kader van een omgevingsvergunning vermeld staat dat hierin als beslissende overheid de gemeenteraad is aangeduid;
Gelet op het decreet houdende de gemeentewegen dd. 3 mei 2019;
Gelet op de verkavelingsaanvraag ingediend door X, met als adres X, voor het verkavelen van grond in 6 loten voor open bebouwing en 6 loten voor halfopen bebouwing met aanleg van wegenis, gelegen te 3640 Kinrooi, afdeling 3 (Kessenich), sectie A, nrs. 758A en 758B, grenzend aan Lissenhof;
Gezien bovenvermelde aanvraag onder toepassing valt van voormeld artikel, vermits zij voorziet in de afstand van grond na de aanleg van infrastructuur, te voegen bij de voorliggende weg;
Gelet op het bij artikelen 75, 76 en 77 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening voorgeschreven onderzoek dat op de voorgeschreven wijze heeft plaatsgehad en waaruit blijkt dat er 4 bezwaren aanwezig zijn, maar die geen betrekking hebben op het wegenisdossier;
Overwegende dat voornoemde grondafstand in overeenstemming is met de vooruitzichten van het gemeentebestuur voor wat betreft de toekomstige opvatting van deze weg;
Overwegende dat de notaris in de eerste te verlijden akte de gratis grondafstanden ten voordele van de gemeente zonder kosten voor de gemeente dient op te nemen en afschrift dezer aan ons bestuur te zenden;
BESLUIT:
Artikel 1.- De tracéwijziging, verbreding of opheffing van bestaande gemeentewegen zoals die voorkomt op het verkavelingsplan gevoegd bij de voornoemde aanvraag, wordt goedgekeurd.
Artikel 2.- Het voor inlijving bij het openbaar domein voorziene perceel, gelegen te 3640 Kinrooi, afdeling 3 (Kessenich), sectie A, deel van nrs. 758B en 758A: 09a93ca groot (LOT 15, wegenis) is gratis en zonder onkosten aan de gemeente af te staan voor de uitvoering van de verkaveling (verkoop en/of verbouwing).
Artikel 3.- De aanvrager of diens rechtsopvolgers is gehouden de notaris opdracht te geven om in de eerste te verlijden overdrachtsakte de gratis grondafstand(en) ten voordele van de gemeente op te nemen en een afschrift ervan aan ons bestuur te zenden.
Artikel 4.- Indien de aanvrager niet onmiddellijk wenst of kan overgaan tot vervreemding is hij gehouden om binnen één jaar na afgifte van deze vergunning en op zijn kosten een authentieke akte te laten verlijden voor een notaris en ons bestuur een kopie van deze akte te zenden.
Artikel 5.- Ingeval de overdrachtsakte nog niet verleden zou zijn en ons bestuur of een ander openbaar bestuur wenst gebruik te maken van de gratis af te stane grond voor openbaar nut, dan is de aanvrager gehouden de nodige gronden hiervoor onmiddellijk en zonder enige kosten ter beschikking te stellen.
Artikel 6.- Voornoemde grondinneming geschiedt voor openbaar nut, met name de inlijving bij het openbaar domein voor wegverbetering.
Artikel 7.- In toepassing van artikel 285 §1 van het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 wordt een beknopte beschrijving van dit besluit opgenomen in de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente wordt bekendgemaakt en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het decreet Lokaal Bestuur.
De voorzitter verleent het woord aan Schepen Mark Hoedemakers. Hij verzorgt de inhoudelijke toelichting.
Raadslid Günther Bongers vraagt of het niet mogelijk is om Agentschap Wegen en Verkeer ook een zebrapad te laten aanleggen aan Funerarium Vancleef.
Schepen Mark Hoedemakers antwoordt dat de plannen om daar een oversteekplaats met middengeleider te realiseren, klaarliggen.
Hierna neemt de raad de volgende beslissing:
De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens, artikel 2;
Gelet op artikelen 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 houdende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op artikel 285§1 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 dat bepaalt dat de burgemeester een lijst van de besluiten van de gemeenteraad bekend maakt via de webtoepassing van de gemeente;
Gelet op artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 dat bepaald dat de gemeenteoverheid de toezichthoudende overheid op dezelfde dag als de bekendmaking van de lijst van de beslissingen van de gemeenteraad via de webtoepassing van de gemeente hiervan op de hoogte brengt;
Gelet op het schrijven dd. 13 januari 2023 van Agentschap van Wegen en Verkeer met de vraag om advies te geven op het bijgevoegd ontwerp besluit betreffende het aanleggen van een voetgangersoversteekplaats te Kinrooi, gelegen op gewestweg N757 ter hoogte van kilometerpunt 0,1555;
Overwegende dat het inrichten van het wegverkeer een bevoegdheid is die uitdrukkelijk aan de gemeenteraad is toegekend;
Overwegende dat de N757 op het grondgebied Kinrooi ter hoogte van kilometerpunt 0,155 een gewestweg is;
Overwegende dat het bedoelde wegsegment van de N757 als lokale gewestweg gecategoriseerd is;
Overwegende dat er op vraag van het gemeentebestuur een oversteekplaats ingericht wordt ter hoogte van kilometerpunt 0,155 om de veiligheid van de overstekende kinderen te verhogen;
BESLUIT:
Artikel 1.- Het ontwerp besluit van Agentschap Wegen en Verkeer betreffende het aanleggen van een voetgangersoversteekplaats op de gewestweg N757 ter hoogte van kilometerpunt 0,155, wordt gunstig geadviseerd.
Artikel 2.- Dit advies zal ter kennisgeving worden toegestuurd aan Agentschap van Wegen en Verkeer, Koningin Astridlaan 50 bus 4, 3500 Hasselt.
Artikel 3.- Een beknopte beschrijving van dit besluit zal in toepassing van artikel 285§1 van het decreet lokaal bestuur opgenomen worden op de lijst van de besluiten van de gemeenteraad die via de webtoepassing van de gemeente zal bekend gemaakt worden. In toepassing van artikel 330 van het decreet lokaal bestuur zal de toezichthoudende overheid hiervan op de hoogte gebracht worden.
De voorzitter verleent het woord aan burgemeester Wim Rutten. Hij verzorgt de inhoudelijke toelichting.
Hierna neemt de raad de volgende beslissing:
De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:
Gelet op de beschikkingen van het decreet lokaal bestuur van 22-12-2017;
Gelet op deel 2, titel V, hoofdstuk I, afdeling II en titel VII, hoofdstuk II van het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 285 en 330 betreffende de bekendmaking en het algemeen bestuurlijk toezicht;
Gelet op de wet van 29-07-1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad d.d. 04-04-2011 inhoudende de goedkeuring van het RUP “Woonbeleid Kinrooi”;
Gelet op het RUP “Woonbeleid Kinrooi”, deelplan 4 “Molenbeersel”, hetgeen het juridisch kader vormt voor de bestemming van de gemeentelijke bouwplaats, meer bepaald zone voor landelijk wonen, en voor de verkoop;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad d.d. 16-04-2018 inzake de toewijzingsvoorwaarden van deze gemeentelijke bouwplaatsen, gewijzigd dd. 08-06-2020 en 05-07-2021;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad d.d. 03-09-2018 inzake de vaststelling van de prijzen voor deze gemeentelijke bouwplaatsen;
Gelet op het besluit van het college dd. 03-01-2022 houdende de goedkeuring van de kandidatuur van van X;
Gelet op de akte van verkoop dd. 13-05-2022;
Gelet op het verzoek dd. 30-01-2023 van notaris Filip Debucquoy, om het onbebouwd perceel lot X te 22 Augustusstraat, kadastraal gekend als 2e afdeling, sectie D, nummer X, met een oppervlakte van 4a40, een opstalrecht te willen toestaan in die zin dat het op te richten gebouw mede-eigendom zou worden van X en zijn partner (elk voor de onverdeelde helft), terwijl de bouwgrond eigendom zou blijven van X;
Overwegende dat de gemeente Kinrooi overeenkomstig de bijzondere verkoopvoorwaarden, haar toestemming moet geven om een vervreemding mogelijk te maken;
Gelet op ons besluit dd. 16-04-2018, gewijzigd dd. 08-06-2020 en 05-07-2021 houdende de vaststelling van de verkoopsvoorwaarden en toewijzingsnormen bij verkoop van sociale bouwplaatsen in gemeentelijke verkavelingen, inzonderheid artikel 3, §8 ‘… Gehele of gedeeltelijke vervreemding van de bouwgrond al of niet bebouwd, is niet toegelaten gedurende deze periode. Eventueel kan de gemeenteraad toestemmen in een afwijking op deze voorwaarde. …’;
Overwegende dat de gemeenteraad in afwijking van deze voorwaarde de vestiging van het recht van opstal wil toestaan ten voordele van mevrouw Y, partner van X, voor het bouwen van een woning in mede-eigendom;
Overwegende dat de bouwgrond in eigendom blijft van X;
Overwegende dat de voorwaarden gesteld in ons besluit dd 5-7-2021 houdende de vaststelling van de verkoopvoorwaarden en toewijzingsnormen ook van toepassing zijn voor mevrouw Y;
BESLUIT:
Artikel 1.- De vestiging van een recht van opstal toe te staan aan mevrouw Y, partner van X (eigenaar bouwgrond) op de bouwgrond, lot X te 22 augustusstraat. De bouwgrond blijft in eigendom van X, de op te richten woning zal in mede eigendom gebouwd worden (voor de onverdeelde helft van X en voor de onderverdeelde helft van Y).
Artikel 2.- De voorwaarden gesteld in ons besluit dd 5-7-2021 houdende de vaststelling van de verkoopvoorwaarden en toewijzingsnormen zijn eveneens van toepassing voor mevrouw Y, dit houdt o.a. in dat ze een verklaring op eer dient op te stellen dat ze geen woning of bouwplaats in het bezit heeft, of dat ze binnen de 3 jaar zal voldoen aan de voorwaarden betreffende het onroerend bezit zoals vermeld in art. 3 §4 van de verkoopvoorwaarden en dat ze duurzame relatie dient te hebben met de heer X.
Artikel 3.- Afschrift van dit besluit zal naar de instrumenterende notaris worden gestuurd.
Artikel 4.- In toepassing van artikel 285§1 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22-12-2017 wordt de beknopte beschrijving van dit besluit opgenomen in de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente wordt bekendgemaakt en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.
De voorzitter verleent het woord aan schepen Wim Swennen. Hij verzorgt de inhoudelijke toelichting.
Hierna neemt de raad de volgende beslissing:
De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Gelet op deel 2, titel V, hoofdstuk I, afdeling II en titel VII, hoofdstuk II van het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 285 en 286 en 330 betreffende de bekendmaking en het algemeen bestuurlijk toezicht;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Overwegende het bestaande huishoudelijk reglement en tarievenreglement betreffende buurthuizen zoals goedgekeurd tijdens de gemeenteraad van 13 juni 2022;
Overwegende dat het aangewezen is om in alle gemeentelijke gebouwen een tarief aan te rekenen dat vergelijkbaar is met de andere buurthuizen/feestzalen;
Gelet op het gunstig advies van de culturele raad d.d. 26 februari 2023;
Overwegende dat het bestaande reglement van de buurthuizen vervangen wordt door het besluit van heden;
BESLUIT:
Artikel 1.- Het huishoudelijk reglement en tarievenreglement betreffende buurthuizen van 13 juni 2022 wordt vervangen door het besluit van heden;
Artikel 2.- De gemeenteraad besluit om het huishoudelijk reglement en tarievenreglement voor de buurthuizen en de evenemententerreinen in de gemeente Kinrooi als volgt vast te leggen:
1. Buurthuizen: vergaderlokalen-feestzalen
Onderstaande gemeentelijke buurthuizen worden ter beschikking gesteld van verenigingen-instellingen-groeperingen om hun activiteiten te organiseren.
In enkele van deze buurthuizen (zie punt 2d.) kunnen privé personen een lokaal huren voor familiale activiteiten.
Lokalen-feestzalen | |||||
Lokaal | Lokaal | Feestzaal/ lokaal | Feestzaal | keuken | |
< 20 | 20-40 | 40-100 | >100 | ||
De Borg | 2 | 1 | 1 | 1 groot | |
De Hees | 1 | 2 | 1 groot | ||
Nelisveld | 1 | 1 | In lokaal | ||
Refter school | 1 | 1 groot | |||
Dorpshuis | 2 | 2 | 1 | 1 | 1 groot |
2 klein | |||||
Ontmoeting | 1 | 1 klein | |||
De Schans | 1 | / | |||
Zielderveld | 1 | 1 klein | |||
jeugdlokaal De Schans (verhuur via Chiro Kinrooi) |
1 | 1 klein |
2. Activiteiten
a.Categorie 1: Vergaderingen
Vergaderingen, repetitie, lessen , tentoonstellingen, muziekschool, zangkoor, dag- en avondateliers,
knutselen en tekenen, bloedcollecten, koken,….
b.Categorie 2: Gesloten verenigingsactiviteiten en openbare activiteiten met enkel verkoop van drank of inkomgeld
Ledenfeest, 2° handsbeurzen, tentoonstelling, paasfeest, kerstfeest, jaarlijksfeest, ,
recepties, lezingen,….
c.Categorie 3: Commerciële activiteit met verkoop van drank/spijs: Commerciële openbare verenigingsactiviteiten met
verkoop van drank/spijs en/of met inkomgeld
kienavonden, restaurantdagen, wandeltochten, moederdagontbijt, vaderdag BBQ,
ontbijt, brunch, Fuiven en bals, theatervoorstellingen, toneelvoorstellingen, carnavalszittingen, ......
d.Categorie 4: particulieren van Kinrooi en verenigingen buiten Kinrooi
familiale samenkomsten, activiteiten (cat. 1, 2 of 3) door particulieren en verenigingen van buiten
Kinrooi o.a. communiefeest, huwelijk, zilveren en gouden bruiloft, familie reünie, verjaardagsfeesten,
op pensioenstellingen, babyborrel, doopfeest,.....
e. Categorie 5: particulieren van buiten Kinrooi
3. Reservatie
*De aanvrager richt zich tot de betreffende aangestelde zaalverantwoordelijke.
*Bij de aanvraag moeten de contactgegevens van een verantwoordelijke contactpersoon opgegeven worden.
*In overleg met de zaalverantwoordelijke kunnen reservaties vastgelegd worden:
-voor inwoners van de gemeente Kinrooi: maximum één jaar voorafgaand aan de activiteit
-voor niet-inwoners: maximum 4 maanden voorafgaand aan de activiteit
*Wie eerst reserveert, heeft voorrang. Bij conflict volgt een overleg tussen de partijen. Indien er geen oplossing volgt zal het schepencollege/AGB hierover beslissen.
*Bij gelijktijdige aanvraag hebben gemeentelijke activiteiten voorrang.
4. Afhalen sleutel
De sleutel kan, na afspraak, afgehaald worden bij de betreffende sleutelbeheerder. Bij verlies van de sleutel worden de onkosten voor de aanmaak van een nieuwe sleutel volledig aangerekend aan de vereniging- groepering-instelling-particulier (die de sleutel verloren heeft).
5. Drankverbruik
De gemeente verhuurt het lokaal naakt. De huurder moet zelf eventuele catering en drank voorzien.
De huurder moet rekening houden met een eventuele concessieovereenkomst die afgesloten werd door de gemeente.
6. Kostprijs en betalingsmodaliteiten
6.1 Tarieven
De gemeentelijke lokalen worden verhuurd per dagdeel nl.:
Voormiddag: 7u00-12u00
Namiddag: 12u00-18u00
Avond: 18u00-einde
a. Tarieven per dagdeel |
|
|||
De Borg Kessenich, Kerkstraat |
dagtarief |
|||
|
Lokaal< 20 |
Categorie 1 |
€ 8,00 |
€ 16 |
|
Lokaal 20-40 |
Categorie 1 Categorie 2 Categorie 3 Categorie 4 |
€ 10,00 € 20,00 € 35,00 € 50,00 |
€ 20 € 40 € 70 € 110 |
Feestzaal
Extra voor opbouw en afbraak bij huur van ganse dag: -dag ervoor/ -dag erna (tot 12u) |
Feestzaal 40-100
|
Categorie 1 Categorie 2 Categorie 3 Categorie 4
Categorie 1 Categorie 2 Categorie 3 Categorie 4 |
€ 17,00 € 35,00 € 75,00 € 115,00
€ 17,00 € 17,00 € 35,00 € 114,00 |
€ 34 € 70 € 150 € 250 |
De Hees Kessenich, Heesstraat…. |
|
|||
Lokaal 2
Extra voor opbouw en afbraak bij huur van ganse dag: -dag ervoor/ -dag erna (tot 12u) |
Lokaal< 20 |
Categorie 1 Categorie 2 Categorie 3 Categorie 4
Categorie 1 Categorie 2 Categorie 3 Categorie 4 |
€ 8,00 € 16,00 € 32,00 € 45,00
€ 8,00 € 8,00 € 16,00 € 32,00 |
€ 16,00 € 32,00 € 64,00 € 90,00 |
Lokaal 1 + 3
Extra voor opbouw en afbraak bij huur van ganse dag: -dag ervoor/ -dag erna (tot 12u) |
Lokaal 20-40 |
Categorie 1 Categorie 2 Categorie 3 Categorie 4
Categorie 1 Categorie 2 Categorie 3 Categorie 4 |
€ 10,00 € 20,00 € 35,00 € 50,00
€ 10,00 € 10,00 € 20,00 € 35,00 |
€ 20,00 € 40,00 € 70,00 € 110,00 |
Nelisveld Kinrooi, Nelisveld 5 |
|
|||
Lokaal 2 |
Lokaal< 20 |
Categorie 1 |
€ 8,00 |
|
Lokaal 1 |
Lokaal 20-40 |
Categorie 1 |
€ 10,00 |
|
Refter school Kinrooi, Nelisveld 5 |
|
|||
|
Lokaal >100 |
Categorie 1 Categorie 2 Categorie 3 |
€ 17,00 € 35,00 € 75,00 |
€ 34,00 € 70,00 € 150,00
|
Extra voor opbouw of afbraak bij huur van ganse dag: dag ervoor en/of dag erna |
|
Categorie 1 Categorie 2 Categorie 3
|
€ 17,00 € 17,00 € 35,00
|
|
Dorpshuis Ophoven, De Belder |
|
|||
Lokaal 1 & 2 boven |
Lokaal< 20 |
Categorie 1 |
€ 8,00 |
|
Deel 1 feestzaal-cafetaria
Extra voor opbouw en afbraak bij huur van ganse dag: -dag ervoor/ -dag erna (tot 12u)
|
Lokaal 20-40 |
Categorie 1 Categorie 2 Categorie 3 Categorie 4
Categorie 1 Categorie 2 Categorie 3 Categorie 4 |
€ 10,00 € 20,00 € 35,00 € 50,00
€ 10,00 € 10,00 € 20,00 € 35,00 |
€ 20,00 € 40,00 € 70,00 € 110,00 |
Deel 2 feestzaal met keuken
Extra voor opbouw of afbraak bij huur van ganse dag: -dag ervoor/ -dag erna (12u) |
Lokaal 40-100 |
Categorie 1 Categorie 2 Categorie 3 Categorie 4
Categorie 1 Categorie 2 Categorie 3 Categorie 4 |
€ 17,00 € 35,00 € 75,00 € 115,00
€ 17,00 € 17,00 € 35,00 € 115,00
|
€ 34,00 € 70,00 € 150,00 € 250,00 |
Grote feestzaal
Extra voor opbouw of afbraak bij huur van ganse dag: -dag ervoor/ -dag erna (tot 12u ) |
Lokaal >100 |
Categorie 1 Categorie 2 Categorie 3 Categorie 4
Categorie 1 Categorie 2 Categorie 3 Categorie 4 |
€ 30,00 € 65,00 € 110,00 € 175,00
€ 30,00 € 30,00 € 65,00 € 110,00 |
€ 60,00 € 130,00 € 220,00 € 385,00 |
Ontmoeting Molenbeersel, Smeetsstraat |
|
|||
|
Lokaal 40-100 |
Categorie 1 Categorie 2 Categorie 3
Categorie 1 Categorie 2 Categorie 3 |
€ 17,00 € 35,00 € 75,00
€ 17,00 € 17,00 € 35,00 |
€ 34,00 € 70,00 € 150,00
|
Zielderveld Kinrooi, Natterveld |
|
|||
|
Lokaal 20-40 |
Categorie 1 Categorie 2 Categorie 3 Categorie 4 |
€ 10,00 € 20,00 € 35,00 € 50,00 |
€ 20,00 € 40,00 € 70,00 € 110,00 |
Extra voor opbouw of afbraak bij huur van ganse dag: dag ervoor en/of dag erna
|
|
Categorie 1 Categorie 2 Categorie 3 Categorie 4 |
€ 10,00 € 10,00 € 20,00 € 35,00 |
|
De Schans, Nelisveld |
|
|||
vergaderzaal |
Lokaal< 20 |
Categorie 1 |
€ 8,00 |
|
|
||||
Voor jeugdlokaal De Schans worden dezelfde tarieven gehanteerd als de overige buurthuizen. |
b. speciale tarieven |
|
Gemeentelijke activiteiten |
gratis |
Niet-inwoners van de gemeente Kinrooi (categorie 5) |
Tarief x 2 |
Abonnementskorting bij minstens 50 reserveringen op jaarbasis |
25% korting |
6.2 Betalingsmodaliteiten
De factuur wordt door de gemeente Kinrooi opgestuurd aan de gebruiker.
De huurders die over een abonnement beschikken ontvangen jaarlijks één factuur.
7. Afspraken mbt het gebruik/onderhoud van de lokalen
-De gebruiker is verplicht na gebruik:
De lokalen achter te laten zoals ze bij aankomst gevonden werden d.w.z.:
*de tafels af te wassen
*de tafels en stoelen terug te plaatsen in de oorspronkelijke opstelling (volgens plan)
*het servies en bestek na gebruik af te wassen en terug op te bergen op de juiste plaats
*de lichten te doven
*de verwarming uit te zetten
*het lokaal, de toiletten en de keuken op te ruimen, indien nodig te poetsen (borstelen en/of dweilen)
*na te gaan of er geen verderfelijke voedingswaren achtergelaten werden
*bij gebruik van materialen/medicijnen uit de EHBO-kist, melding maken aan de zaalverantwoordelijke
*het lokaal te controleren op gebreken en op de volledigheid van de inventaris
*sleutels terug te brengen bij de sleutelbeheerder, tenzij anders afgesproken.
*Klein afval dient in de vuilnisbak in het lokaal gedeponeerd te worden ( sorteren in PMD-zak, groene container of in de grijze container), groot afval dient mee naar huis genomen te worden. Zelf meegebrachte goederen moeten na iedere activiteit terug meegenomen worden uit het lokaal. Bij overdadig gebruik van de containers zullen we aparte kosten aanrekenen
-Voor, tijdens en na de activiteit mag er niet gerookt worden in het lokaal en aansluitende gebouwen.
-De vereniging dient zelf in te staan voor vaatdoeken en keukenhanddoeken.
-het is verboden om te overnachten in de lokalen.
-De maximum capaciteit mag nooit overschreden worden.
8. Nalatigheden
-Indien er nalatigheden/beschadigingen, waarvoor de gebruiker verantwoordelijk is, worden vastgesteld zullen de door het gemeentebestuur/AGB gemaakte kosten bij de vereniging verhaald worden. Het bedrag zal, door het college van burgemeester en schepenen/AGB worden vastgesteld.
- De zaalverantwoordelijke zal, na gebruik, oordelen of het lokaal al dan niet proper werd achtergelaten. Indien dit niet het geval is zullen de gedane kosten voor het schoonmaken aangerekend worden aan de huurder.
-Elke gebruiker is aansprakelijk voor gebeurlijke ongevallen tijdens de activiteit, bij het opbouwen en afbreken van nodig materiaal. Elke gedane schade moet door de vereniging of verantwoordelijk huurder vergoed worden.
-Het schepencollege/AGB kan verenigingen-groeperingen-instellingen en particulieren het gebruik van de lokalen te ontzeggen na nalatigheden.
-Alle in dit reglement niet voorziene gevallen worden door de zaalbeheerder, na overleg met het schepencollege/AGB, geregeld.
-bij wanbetaling kan slechts opnieuw gereserveerd worden na voldoening van openstaande facturen.
Artikel 3.- Evenemententerreinen
3.1 Tarief huur evenemententerreinen
Ophoven, Nagelstraat
verenigingen, organisaties en particulieren: 20 euro per dag waarop de activiteit doorgaat
Bastion
Verenigingen en organisaties: 100 euro per dag waarop de activiteit doorgaat
Particulieren: 125 euro per dag waarop de activiteit doorgaat
Ceremonies en evenementen die minder dan 4 uren duren: 20 euro
Gemeentelijke activiteiten zijn op beide terreinen gratis.
3.2 Reserveren terrein
De aanvraag tot reservatie van het terrein moet schriftelijk aangevraagd worden bij de dienst vrije tijd, Weertersteenweg 363/2 te 3640 Kinrooi.
Wie eerst reserveert, heeft voorrang. Bij conflict volgt een overleg tussen de partijen. Indien er geen oplossing volgt zal het schepencollege hierover beslissen.
Bij gelijktijdige aanvraag hebben gemeentelijke activiteiten voorrang.
3.3 Voorwaarden
-De aanvrager dient een vergunning voor openbare manifestatie aan te vragen en de richtlijnen van de dienst vrije tijd strikt na te leven m.b.t af te sluiten verzekeringen, eventueel rampenplan, ….
-De aanvrager is verantwoordelijk voor de opruimingswerken op en rond het terrein. Het terrein dient in oorspronkelijke staat terug achter gelaten te worden.
-Er mag geen schade worden aangebracht aan het openbaar domein.
-Er mogen geen piketten/andere voorwerpen in het wegdek of de stoep geslagen worden.
-Er mogen geen plastieken voorwerpen achter gelaten worden, er mag enkel gebruik gemaakt worden van organisch materiaal.
3.4 Nalatigheden
-Indien er nalatigheden/beschadigingen, waarvoor de gebruiker verantwoordelijk is, worden vastgesteld zullen de door het gemeentebestuur gemaakte kosten bij de huurder verhaald worden. Het bedrag zal, door het college van burgemeester en schepenen worden vastgesteld.
-Het schepencollege kan verenigingen-groeperingen-instellingen en particulieren het gebruik van het terrein ontzeggen na nalatigheden.
-Elke gebruiker is aansprakelijk voor gebeurlijke ongevallen tijdens de activiteit.
-Alle in dit reglement niet voorziene gevallen worden door het schepencollege geregeld.
-bij wanbetaling kan slechts opnieuw gereserveerd worden na voldoening van openstaande facturen.
3.5 Betalingsmodaliteiten
De factuur wordt door de gemeente Kinrooi na gebruik opgestuurd aan de gebruiker.
Artikel 4.- In toepassing van artikel 285 en 286 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 wordt dit besluit en de inhoud ervan bekendgemaakt op de web toepassing van de gemeente en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Voor de sluiting der zitting werden geen wijzigingen bevolen aan dit verslag, waardoor het van ambtswege is goedgekeurd conform de voorgelegde tekst.
De voorzitter verleent de inhoudelijke toelichting. Na de orgnanisatie van de stemmen neemt de raad de volgende beslissing:
Behandeld in besloten zitting
Gelet op de uitslag van de stemming: 22 stembrieven worden verdeeld en er zijn 22 stembrieven terug in de stembus.
Kandidaat X bekomt 22 stemmen ja, 0 stemmen neen en er zijn geen onthoudingen;
Behandeld in besloten zitting
De voorzitter sluit de zitting op 06/03/2023 om 21:29.
Namens Gemeenteraad,
Marijke Clerx
Algemeen Directeur
Jacky Daemen
Voorzitter