Terug
Gepubliceerd op 08/09/2021

Notulen  Gemeenteraad

ma 05/07/2021 - 20:00 grote zaal in de Stegel
Aanwezig: Jacky Daemen, Voorzitter
Jo Brouns, Burgemeester
Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Anita Meerten, Schepenen
Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Niels Van Eygen, Carina Suylen, Günther Bongers, Wim Swennen, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters, Gemeenteraadsleden
Marijke Clerx, Algemeen Directeur

De voorzitter opent de zitting op 05/07/2021 om 20:00.

De zitting wordt geopend om 20u00. De voorzitter heet de raadsleden en de andere aanwezigen welkom.

  • Openbaar

    • Interne Zaken

      • Vaststelling dagorde

        Aanwezig: Jacky Daemen, Voorzitter
        Jo Brouns, Burgemeester
        Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Anita Meerten, Schepenen
        Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Niels Van Eygen, Carina Suylen, Günther Bongers, Wim Swennen, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters, Gemeenteraadsleden
        Marijke Clerx, Algemeen Directeur

         

         

        DAGORDE GEMEENTERAAD 05 juli 2021

           

        Openbaar

        1. Interne Zaken

        1.1   Vaststelling dagorde

        1.2   Kennisname rapportering organisatiebeheersing en kennisname opvolging resultaten aanbevelingen en rapportering organisatiebeheersing bij ocmw Kinrooi door Audit Vlaanderen

        2. Financiën

        2.1   Goedkeuring tot deelname aan de samenwerking tussen de Maasgemeenten, RLKM en VZW 33 in het kunstproject ‘Kunst in open ruimte – cluster Maasvallei’

        2.2   Fietsinfrastructuur in het kader van plan Kopenhagen - Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze

        3. Grondgebiedszaken

        3.1   Lokaal toewijzingsreglement ouderen: wijziging adressenlijst dmv schrappingen

        3.2   Aanpassing toewijzingsreglement gemeentelijke bouwplaatsen

        3.3   Gratis grondafstand: verkaveling - Belestraat 23/Broekstraat (OMV/2021/10)

        3.4   Advies inzake ontwerp besluit voetgangersoversteekplaats - N78 x Kasteelstraat

        3.5   Gratis grondafstand: verkaveling - Leerestraat (VK/2021/5)

        4. Basisschool Kinrooi

        4.1   Goedkeuring van het schoolreglement vanaf 1 september 2021 voor de gemeentelijke basisschool “3K” Kinrooi

        5. Basisschool Ophoven

        5.1   Goedkeuring van het schoolreglement vanaf 1 september 2021 voor de gemeentelijke basisschool “De Maaskei” Ophoven

        6. Secretariaat

        6.1   Kennisgevingen en mededelingen

        6.2   Definitieve vaststelling verslag vorige zitting

         

      • Kennisname rapportering organisatiebeheersing en kennisname opvolging resultaten aanbevelingen en rapportering organisatiebeheersing bij ocmw Kinrooi door Audit Vlaanderen

        Aanwezig: Jacky Daemen, Voorzitter
        Jo Brouns, Burgemeester
        Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Anita Meerten, Schepenen
        Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Niels Van Eygen, Carina Suylen, Günther Bongers, Wim Swennen, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters, Gemeenteraadsleden
        Marijke Clerx, Algemeen Directeur

        De voorzitter geeft het woord aan de algemeen directeur. Zij verleent de inhoudelijke toelichting.

        Raadslid Marcel Dirkx vraagt waarom Audit Vlaanderen alleen een audit voerde bij het OCMW.

        De algemeen directeur antwoordt dat Audit Vlaanderen zelf de besturen bepaalt waar ze een audit doorvoert. Het moment van de vorige audit was nog een moment waar er geen verplichte volledige integratie van de werking van OCMW en gemeente was. Ze verduidelijkt dat ze, omdat in Kinrooi de werking van de beide besturen wel geïntegreerd verloopt, en dat nu de raden ook door de zelfde raadsleden bemand worden, ervoor gekozen heeft om een geïntegreerd antwoord te geven en dit aan de gemeenteraad voor te leggen. 

        Hierna neemt de raad de volgende beslissing:

        De gemeenteraad van Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de bepalingen van de wet: 

        Gelet op het kader voor organisatiebeheersing en - ontwikkeling zoals dit door onze gemeenteraad werd goedgekeurd en in bijlage is opgenomen;

        Gelet op artikel 219, 2° lid van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 dat bepaalt dat de algemeen directeur jaarlijks voor 30 juni van het daaropvolgende jaar rapporteert over de organisatiebeheersing;

        Gelet op artikel 217 van het decreet lokaal bestuur van 22 december2017  dat bepaalt dat organisatiebeheersing het geheel van maatregelen en procedures is die ontworpen zijn om een redelijke zekerheid te verschaffen dat men de vastgelegde doelstellingen bereikt en de risico's om deze te bereiken kent en beheerst, de wetgeving en procedures naleeft, over betrouwbare financiële en beheersrapportering beschikt, op een effectieve en efficiënte wijze werkt en de beschikbare middelen economisch inzet en de activa beschermt en fraude voorkomt;

        Gelet op de resultaten opvolging aanbevelingen en rapportering organisatiebeheersing bij OCMW Kinrooi zoals het in bijlage is opgenomen;

        Gelet op artikel 221 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 dat bepaalt dat deze resultaten aan de bevoegde raden dient voorgelegd te worden;

        Overwegende dat het zinvol lijkt om dit rapport gezamenlijk met de rapportering aan de raad voor te leggen;

        Overwegende dat omwille van het samenvallen van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn en omwille van de geïntegreerde werking er voor gekozen wordt een geïntegreerde rapportering voor te leggen aan de gemeenteraad;

        Gelet op de rapportering zoals ze in bijlage opgenomen werd;

        Gelet op artikel 285§1 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 dat bepaalt dat de burgemeester via de gemeentelijke webtoepassing een lijst met besluiten van de gemeenteraad bekend maakt;

        Gelet op artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 dat bepaalt dat op de dag van de bekendmaking van de lijst op de gemeentelijke webpagina de toezichthoudende overheid  hiervan op de hoogte gebracht wordt;

        BESLUIT:

         

        Artikel 1.-  Kennis te nemen van de resultaten opvolging aanbeveling en rapportering organisatiebeheersing bij OCMW Kinrooi

        Artikel 2.-  Kennis te nemen van de rapportage in verband met de organisatiebeheersing

        Artikel 3.- Een beknopte beschrijving van dit besluit op te nemen op de lijst van de beslissingen die de burgemeester via de gemeentelijke webpagina in toepassing van artikel 285§1 van het decreet lokaal bestuur bekend maakt en waarvan de bekendmaking in toepassing van artikel 330 van het decreet lokaal bestuur op de hoogte gebracht wordt

    • Financiën

      • Goedkeuring tot deelname aan de samenwerking tussen de Maasgemeenten, RLKM en VZW 33 in het kunstproject ‘Kunst in open ruimte – cluster Maasvallei’

        Aanwezig: Jacky Daemen, Voorzitter
        Jo Brouns, Burgemeester
        Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Anita Meerten, Schepenen
        Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Niels Van Eygen, Carina Suylen, Günther Bongers, Wim Swennen, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters, Gemeenteraadsleden
        Marijke Clerx, Algemeen Directeur

        De voorzitter verleent het woord aan burgemeester Jo Brouns. Hij verzorgt de inhoudelijke toelichting. Hij merkt op dat het burgerparticipatieplatform ingezet werd om mensen te selecteren om samen met z33 na te denken. De conceptuele fase van het project loopt. In 2022 zal het eerste project gerealiseerd in Lanaken. Daarna is Kinrooi aan de beurt. In 2023 zou het gehele project in alle deelnemende gemeenten afgerond moeten zijn. 

        Na deze toelichting neemt de raad de volgende beslissing:

        De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:

        Gelet op de beschikkingen van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;

        Gelet op artikel 41 van het decreet lokaal bestuur houdende de bevoegdheden van de gemeenteraad;

        Gelet op deel 2, titel V, hoofdstuk I, afdeling II en titel VII, hoofdstuk II van het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 285 en 330 betreffende de bekendmaking en het algemeen bestuurlijk toezicht;

        Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen;

        Gelet op het bestuursdecreet van 7 december 2018;

        Gelet op het samenwerkingsverband tussen Regionaal Landschap Kempen en Maasland en VZW Z33 waarmee men aan de Vlaamse oevers van het Rivierpark Maasvallei kunstprojecten in open ruimte wil realiseren met als doel het zichtbaar maken van de vorming van de Maasvallei door zowel menselijke als natuurlijke krachten;

        Overwegende dat men daarnaast een nauwe samenwerking tussen de 5 Maasgemeenten wenst op te zetten waarbij deze gemeenten fungeren als deelnemende partners;

        Overwegende dat de projectpartners voor het opzetten van dit project beroep kunnen doen op ons burgerparticipatieplatform teneinde inspraak van onze burgers te voorzien in de totstandkoming en nazorg van dit project;

        Overwegende dat het totaalbudget voor dit project € 3.051.000 bedraagt waarbij het aandeel van inbreng verdeeld wordt als volgt:

        • € 250.000 euro evenredig te verdelen tussen de 5 Maasgemeentes
        • € 1.500.000 door het Fonds Culturele Infrastructuur middels een investeringssubsidie aan RLKM
        • € 600.000 door Toerisme Vlaanderen middels een investeringssubsidie aan RLKM
        • € 69.000 door een eigen inbreng van RLKM
        • € 632.000 in te brengen door externe partners waarbij VZW Z33 het financiële risico draagt

        Overwegende dat RLKM en Z33 optreden als eindverantwoordelijke voor de inhoudelijke ontwikkeling van het project waarbij de 5 Maasgemeenten ingeschakeld zullen worden voor de logistieke ondersteuning in de uitvoering van het project;

        Overwegende dat de financiële bijdrage van de gemeente ten bedrage van € 50.000 voorzien is in de meerjarenplanning 2020-2025 van het investeringsbudget 2021;

        Overwegende dat er voor dit kunstwerk krediet werd voorzien in de investeringskredieten van 2021 op jaarbudgetrekening ACT-3.05/0709-00/2751000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN;

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jacky Daemen, Jo Brouns, Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Anita Meerten, Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Niels Van Eygen, Carina Suylen, Günther Bongers, Wim Swennen, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters, Marijke Clerx
        Voorstanders: Jacky Daemen, Jo Brouns, Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Anita Meerten, Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Niels Van Eygen, Carina Suylen, Günther Bongers, Wim Swennen, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1. – De gemeenteraad verleent goedkeuring tot deelname aan het kunstproject “Kunst in open ruimte – cluster Maasvallei” waarbij de gemeente Kinrooi € 50.000 als investeringstoelage in het totaalproject zal financieren.

        Artikel 2. – Deze uitgave wordt aangerekend op jaarbudgetrekening ACT-3.05/0709-00/2751000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN  van het investeringsbudget 2021.

        Artikel 3. – In toepassing van artikel 285 §1 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 wordt de beknopte beschrijving van dit besluit opgenomen in de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente wordt bekendgemaakt en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.

      • Fietsinfrastructuur in het kader van plan Kopenhagen - Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze

        Aanwezig: Jacky Daemen, Voorzitter
        Jo Brouns, Burgemeester
        Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Anita Meerten, Schepenen
        Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Niels Van Eygen, Carina Suylen, Günther Bongers, Wim Swennen, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters, Gemeenteraadsleden
        Marijke Clerx, Algemeen Directeur

        De voorzitter verleent het woord aan schepen Mark Hoedemakers. Hij licht het project inhoudelijk toe. Hij merkt op dat het kinderknooppuntennetwerk als uitgangspunt van het voorliggende dossier gebruikt wordt. Dit kinderknooppuntennetwerk is het plan om te focussen op veilig schoolverkeer. Hij merkt op dat het de bedoeling is om de route van het kinderknooppuntennetwerk uit te rusten met fietssuggestiestroken. Daarnaast riep Lydia Peeters, Vlaams minister van mobiliteit, op om de wegen die de verschillende dorpskernen verbinden, ook te betrekken. In het voorliggende voorstel worden op deze wegen ook fietssuggestiestroken voorzien. Verder licht hij toe dat in het voorliggende voorstel in de directe schoolomgevingen de lijn van de realisatie van fietsstraten doorgetrokken wordt. Hij verduidelijkt dat door de inrichting van een fietsstraat niets aan het snelheidsregime verandert, maar dat in de zone de auto achter de fietser moet blijven. Als slot merkt hij op dat de realisatie van het volledige plan is becijferd en dat het voorliggende voorstel het in de markt zetten van het voorliggende plan betreft.

         

        Raadslid Marcel Dirkx merkt op dat de ‘paadjes’ die mede de veilige schoolroutes mogelijk maken, echt wel ingrepen nodig hebben. Hij merkt op dat ze niet meegenomen zijn in dit verhaal. Schepen Hoedemakers antwoordt dat de paadjes volgend jaar opgenomen zullen worden.

        Raadslid Marcel Dirkx vraagt welke visie er achter de fietssuggestiestroken zit.

        Schepen Hoedemakers antwoordt dat het de bedoeling is om de wegen die als veilige schoolroutes erkend zijn in het kinderknooppuntennetwerk, ook visueel te markeren als veilig. Hiervoor zullen deze routes voorzien worden van fietssugestiestroken. Op deze manier worden de automobilisten er extra attent op gemaakt dat de fietsers ook hun plaats hebben op deze straat.

        Marcel merkt op dat de fietssuggestiestroken inderdaad voordelen hebben, maar dat er zijn inziens ook nadelen aan verbonden zijn. Een van de nadelen is volgens hem dat men verwacht dat de fietser binnen de suggestiestrook blijft. Hij meent dat dit in twee richtingen een verkeerd beeld geeft. Hij verduidelijkt dat je door de figuur van een fietssuggestiestrook als fietser niet verplicht bent om binnen de voorziene strook te blijven en dat je als fietser ook niet beschermd bent binnen de gemarkeerde strook.

        De burgemeester antwoordt dat alles wat een automobilist attent maakt op de fietser, gewonnen is en dat hij verwacht dat de aanleg van fietssuggestiestroken  de inhaalbewegingen wel zal beïnvloeden.

        Schepen Hoedemakers antwoordt dat inderdaad veel staat en valt met hoffelijkheid en dat sensibilisering heel erg belangrijk is. Hij merkt op dat het project als het een jaar ingevoerd is, zeker eens samen over alle fracties heen geëvalueerd kan worden. Hij merkt op dat hij deze evaluatie graag met alle raadsleden wil doen omdat hij meent te mogen vaststellen dat verkeersveiligheid een van de grootste gedeelde bezorgdheden van de zittende raad is.

        Raadslid Marcel Dirkx merkt op dat deze ingreep zeker ook een goede communicatie behoeft.

        Schepen Hoedemakers antwoordt dat er een afzonderlijke communicatiebijdrage aan gewijd kan worden.

         

        Na deze bespreking neemt de raad de volgende beslissing:

        De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:

        Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;

        Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;

        Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;

        Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;

        Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;

        Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 139.000,00 niet);

        Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;

        Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 90, 1°;

        Overwegende dat in het kader van de opdracht “Fietsinfrastructuur in het kader van plan Kopenhagen” een bestek met nr. 2021010 werd opgesteld door Gemeentehuis;

        Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € X excl. btw of € X incl. 21% btw;

        Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking;

        Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is in het investeringsbudget van 2021, op budgetcode 0200-00/2240000/BESTUUR/CBS/0/IP-GEEN (ACT-2.03) en dat de financiering gebeurt met eigen middelen;

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jacky Daemen, Jo Brouns, Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Anita Meerten, Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Niels Van Eygen, Carina Suylen, Günther Bongers, Wim Swennen, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters, Marijke Clerx
        Voorstanders: Jacky Daemen, Jo Brouns, Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Anita Meerten, Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Niels Van Eygen, Carina Suylen, Günther Bongers, Wim Swennen, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1.- Goedkeuring wordt verleend aan het bestek met nr. 2021010 en de raming voor de opdracht “Fietsinfrastructuur in het kader van plan Kopenhagen”, opgesteld door Gemeentehuis. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt € X excl. btw of € X incl. 21% btw.

        Artikel 2.- Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

        Artikel 3.- De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2021, op budgetcode 0200-00/2240000/BESTUUR/CBS/0/IP-GEEN (ACT-2.03).

        Artikel 4.- In toepassing van artikel 285 §1 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 wordt de beknopte beschrijving van dit besluit opgenomen in de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente wordt bekendgemaakt en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.

    • Grondgebiedszaken

      • Aanpassing lokaal toewijzingsreglement ouderen: wijziging adressenlijst dmv schrappingen

        Aanwezig: Jacky Daemen, Voorzitter
        Jo Brouns, Burgemeester
        Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Anita Meerten, Schepenen
        Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Niels Van Eygen, Carina Suylen, Günther Bongers, Wim Swennen, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters, Gemeenteraadsleden
        Marijke Clerx, Algemeen Directeur

        De voorzitter verleent het woord aan burgemeester Jo Brouns. Hij verzorgt de inhoudelijke toelichting. Hij merkt op dat de geschrapte, niet aangepaste woningen, vervangen worden door  sociale huurwoningen, aangepast voor ouderen. 

        Na deze toelichting neemt de raad de volgende beslissing:

        De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:

        Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikel 285 en 330 betreffende de bekendmaking en het algemeen bestuurlijk toezicht;

        Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen. Boek 6. Sociale huur;

        Gelet op de omzendbrief OMG/W 2020/04: opmaak van een lokaal toewijzingsreglement;

        Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen d.d. 7 december 2015 houdende de totstandkomingsprocedure voor een nieuw lokaal toewijzingsreglement ouderen;

        Gelet op het gemeenteraadsbesluit dd 1 februari 2016;

        Gelet op het verzoek van Ons Dak om de lijst met woningen bij het gemeentelijk lokaal toewijzingsreglement ouderen aan te passen;

        Gelet op het verslag van het woonoverleg d.d. 7 mei 2021 waaruit blijkt dat alle betrokken actoren het voorstel om het lokaal toewijzingsreglement ouderen te wijzigen, schrapping 24 panden, onderschrijven;

        Overwegende dat er geen nieuw administratief dossier moet worden ingediend bij het schrappen van woningen op de adressenlijst;

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jacky Daemen, Jo Brouns, Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Anita Meerten, Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Niels Van Eygen, Carina Suylen, Günther Bongers, Wim Swennen, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters, Marijke Clerx
        Voorstanders: Jacky Daemen, Jo Brouns, Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Anita Meerten, Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Niels Van Eygen, Carina Suylen, Günther Bongers, Wim Swennen, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT

        Artikel 1.-: de gewijzigde adressenlijst, horende bij het lokaal toewijzingsreglement ouderen, in bijlage goed te keuren.

        Artikel 2.-:  deze beslissing wordt samen met de gewijzigde adressenlijst bezorgd aan het agentschap Wonen Vlaanderen.

        Artikel 3.-: Een beknopte beschrijving van dit besluit zal in toepassing van artikel 285§1 van het decreet lokaal bestuur opgenomen worden op de lijst van de besluiten van de gemeenteraad die via de webtoepassing van de gemeente zal bekend gemaakt worden. In toepassing van artikel 330 van het decreet lokaal bestuur zal de toezichthoudende overheid hiervan op de hoogte gebracht worden.

      • Aanpassing toewijzingsreglement gemeentelijke bouwplaatsen

        Aanwezig: Jacky Daemen, Voorzitter
        Jo Brouns, Burgemeester
        Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Anita Meerten, Schepenen
        Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Niels Van Eygen, Carina Suylen, Günther Bongers, Wim Swennen, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters, Gemeenteraadsleden
        Marijke Clerx, Algemeen Directeur

        De voorzitter verleent het woord aan burgemeester Jo Brouns. Hij verzorgt de inhoudelijke toelichting. Hij merkt op dat in het aanvullende artikel het woord “Kinrooi” vervangen zal worden door “België”. Hij verduidelijkt dat het verenging van de uitbreiding tot inwoners van Kinrooi als een niet-geoorloofde discriminatie zou beschouwd worden. Verder merkt hij op dat de voorgestelde aanpassingen lopende het proces van het in de markt zetten van de bouwplaatsen hun wenselijkheid hebben bewezen. 

        Hierna neemt de raad de volgende beslissing:

        De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:

        Gelet op artikel 2§2,1° van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur dat bepaalt: ' De gemeenten zijn overeenkomstig artikel 41 van de Grondwet bevoegd voor de aangelegenheden van gemeentelijk belang. Voor de verwezenlijking daarvan kunnen ze alle initiatieven nemen. Ze beogen om bij te dragen aan de duurzame ontwikkeling van het gemeentelijke gebied.';

        Gelet op artikel 40§3 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur dat bepaalt; ' de gemeenteraad stelt de gemeentelijke reglementen vast. Met behoud van de toepassing van de federale wetgeving in verband met de bevoegdheid van de gemeenteraad om politieverordeningen vast te stellen, kunnen de reglementen onder meer betrekking hebben op het gemeentelijke beleid, de gemeentelijke belastingen en retributies, en op het inwendige bestuur van de gemeente....';

        Gelet op artikel 41.2°lid,2° van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur dat bepaalt: ' De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd:  het vaststellen van andere gemeentelijke reglementen dan die over personeelsaangelegenheden, en het bepalen van straffen en administratieve sancties bij het overtreden van die reglementen;

        Gelet op de regelgeving in verband met de uitdrukkelijke motivering van bestuurshandelingen;

        Gelet op de regelgeving met betrekking tot openbaarheid van bestuur;

        Gelet op artikel 285§1,1° van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur dat bepaalt: ' De burgemeester maakt via de webtoepassing van de gemeente de lijst bekend met de besluiten van de gemeenteraad.';

        Gelet op artikel 285§3 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur dat bepaalt: 'De lijsten, vermeld in paragraaf 1,  bevatten een beknopte omschrijving van de aangelegenheden die geregeld zijn in die besluiten. Er wordt geen informatie verspreid die valt onder de uitzonderingen, vermeld in titel II, hoofdstuk 3, van het bestuursdecreet van 7 december 2018';

        Gelet op artikel 330 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur dat bepaalt: 'Op dezelfde dag als de bekendmaking op de webtoepassing van de gemeente van de lijst van de aangelegenheden, vermeld in artikel 285§1,1° brengt de gemeenteoverheid de toezichthoudende overheid op de hoogte van de bekendmaking ervan.';

        Gelet op het besluit van de gemeenteraad van Kinrooi van 16 april 2018 houdende de aanpassing van het toewijzingsreglement gemeentelijke bouwplaatsen, gewijzigd dd. 8 juni 2020,

        Overwegende dat het de bedoeling is om de verkoop van gemeentelijke bouwplaatsen een duwtje in de rug te geven zonder dat de strategische voorraad bouwgronden zonder meer prijs gegeven worden of dat gronden het voorwerp worden van speculatieve aan- en verkopen of dat de gronden aan projectontwikkelaars verkocht worden;

        Overwegende dat in het huidige reglement van 08 juni 2020 als voorwaarde opgenomen is: Artikel 3.- De verkoop gebeurt onder de volgende algemene verkoopsvoorwaarde:  §1 De kandidaat-koper(s) dient(dienen) minstens vijf jaar in België te wonen op het ogenblik van het verlijden van de akte. Dat het hierdoor niet mogelijk is voor een inwoner met een buitenlandse partner om een gemeentelijke bouwplaats aan te kopen. Door een bepaling aan dit lid toe te voegen, kan het mogelijk gemaakt worden voor deze personen om, onder voorwaarde, toch een gemeentelijke bouwplaats te kunnen aankopen;

        Overwegende dat er ter verduidelijking in artikel 3§3 wordt toegevoegd 'enkel voor de geheelheid'; de toevoegingen staan in het geel geaccentueerd;
        Publieke stemming
        Aanwezig: Jacky Daemen, Jo Brouns, Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Anita Meerten, Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Niels Van Eygen, Carina Suylen, Günther Bongers, Wim Swennen, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters, Marijke Clerx
        Voorstanders: Jacky Daemen, Jo Brouns, Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Anita Meerten, Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Niels Van Eygen, Carina Suylen, Günther Bongers, Wim Swennen, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1.- Onder de in dit besluit vastgestelde voorwaarden en lasten wordt de verkoop van sociale bouwplaatsen in gemeentelijke verkavelingen geregeld.

        Artikel 2.- De verkoop geschiedt onderhands tegen een vooraf vastgestelde prijs die minimaal de officiële schattingsprijs is. Zo er meerdere kandidaten zijn voor éénzelfde kavel, wordt het perceel toegewezen aan de kandidaat met het hoogste aantal punten. Ingeval van meerdere kandidaten voor eenzelfde perceel met hetzelfde aantal punten, waarvan één kandidaat-koper over één volle eigendom beschikt en de andere kandidaat-koper niet, wordt het perceel toegewezen aan de kandidaat-koper die geen volle
        eigendom heeft. Ingeval van meerdere kandidaten voor eenzelfde perceel met dezelfde punten én beide kandidaten ofwel in het bezit zijn van een volle eigendom ofwel niet in het bezit zijn van een volle eigendom wordt het perceel toegewezen aan de kandidaat-koper die het langst woont en verblijft of woonde en verbleef in Kinrooi. Ingeval van gezamenlijke aankoop door gehuwden of samenwonenden, wordt enkel rekening gehouden met de hoogste puntenscore behaald door hem/haar aangeduid door de
        kandidaat-kopers. Deze verblijfsperiode in Kinrooi moet niet onafgebroken zijn. Voor de vaststelling van deze periode wordt gerekend in dagen, aan de hand van de gegevens uit het bevolkingsregister. Ingeval van hetzelfde aantal punten en hetzelfde aantal jaren en dagen aanwezigheid in Kinrooi, wordt e   sociale correctie toegepast op basis van het inkomen, en heeft diegene met het laagste netto-belastbaar inkomen voorrang op de anderen.
        De punten worden toegekend als volgt:
        §1 één punt voor de kandidaat-koper(s) van wie de wooneenheid in eigendom of enig bouwperceel in eigendom werd onteigend of waarvan de onteigening in het vooruitzicht is gesteld door een goedgekeurd onteigeningsplan;
        §2 één punt voor de kandidaat-koper(s) van wie op het ogenblik van de inschrijving de woning getroffen werd door een besluit van onbewoonbaarheid;
        §3 twee punten per kind aan de eerste twee inwonende kinderen en vervolgens één punt vanaf het derde kind, als kind wordt ook beschouwd het ongeboren kind zodra voor dit ongeboren kind volgens de wettelijke bepalingen kraamgeld aangevraagd kan worden door de moeder-kandidaat-koper;
        §4 twee punten per inwonende gehandicapte persoon die op het ogenblik van de inschrijving een invaliditeit van minstens 66% heeft;
        §5 twee punten per inwonende ouder van minstens 65 jaar op het ogenblik van de toewijzing. Uit het attest van het bevolkingsregister moet blijken dat de kandidaat-koper gezinshoofd is en dat de ouder(s) gedurende minstens één jaar inwonend is (zijn). Bovendien dient een verklaring te worden bijgevoegd dat
        de ouder samen met de aanvrager naar de nieuwe woning zal verhuizen.
        §6 twee punten voor de kandidaat-koper(s) met een op het ogenblik van de inschrijving inwonende oorlogsinvalide;
        §7 vijf punten voor kandidaat-koper(s) uit de eigen gemeente. Op het ogenblik van de inschrijving dient de kandidaat-koper(s) ingeschreven te zijn in de bevolkingsregisters van de gemeente Kinrooi. Dit puntenaantal is niet cumuleerbaar met het puntenaantal voorzien in § 8; 
        §8 vijf punten voor kandidaten die terugkeren naar Kinrooi en die op het ogenblik van de inschrijving in een andere gemeente ingeschreven zijn. Dit puntenaantal is niet cumuleerbaar met het puntenaantal voorzien in § 7;
        §9 volgend puntenaantal naar gelang het netto-belastbaar inkomen van het laatste gekende inkomstenjaar, samengevoegd met dat van de persoon met wie hij/zij op de datum van de inschrijving wettelijk of gedurende een periode van 12 maanden wettelijk of feitelijk samenwoont. Gezamenlijk inkomen voor gehuwden en samenwonenden:
        - minder dan 42.311,44 euro. = 3 punten
        - tussen 42.311,44 – 54.176. euro. = 2 punten
        - meer dan 54.176 euro= 1 punt
        Alleenstaande:
        - minder dan 28.924,57 euro = 3 punten
        - tussen 28.924,57 – 36.121 euro = 2 punten
        - meer dan 36.121 euro = 1 punt

        Artikel 3.- De verkoop gebeurt onder de volgende algemene verkoopsvoorwaarde.
        §1 De kandidaat-koper(s) dient(dienen) minstens vijf jaar in België te wonen op het ogenblik van het verlijden van de akte.

        §2 indien 1 van de partners minstens 5 jaar in België woont op het ogenblik van het verlijden van de akte en de partners een duurzame relatie hebben, hoeft de andere partner niet te voldoen aan de bepalingen gesteld in artikel 3§1, de duurzame relatie kan bewezen worden met eender welk middel;

        §3 De kandidaat-koper(s) dient(dienen) meerderjarig te zijn op het ogenblik van zijn/haar/hun kandidaatstelling.
        §4 De kandidaat-koper(s) kan (kunnen) enkel voor de geheelheid volle eigenaar zijn van een enige woning of een enige bouwplaats onder de uitdrukkelijke voorwaarde dat deze enige volle eigendom binnen de 3 jaar na het verlijden van de akte van aankoop van de gemeentelijke bouwplaats verkocht, geschonken of op een andere manier vervreemd wordt;
        §5 De kandidaat-koper(s) dient(dienen) het bewijs te leveren van zijn/haar/hun aan de personenbelasting onderworpen inkomen van het laatst gekende inkomstenjaar, samengevoegd met dat van de persoon met wie hij op datum van de inschrijving wettelijk of gedurende een periode van tenminste 12 maanden
        feitelijk samenwoont.
        §6 De kandidaat-koper(s) dient(dienen) een verklaring op erewoord te onderschrijven waarin gesteld wordt dat hij/zij en desgevallend de persoon met wie hij/zij op datum van de inschrijving wettelijke of gedurende een periode van ten minste 12 maanden feitelijk samenwoont, binnen de 3 jaar zal (zullen) voldoen aan de voorwaarden betreffende het onroerend bezit zoals vermeld in art. 3 §4.
        §7 De koper(s) of zijn rechtsopvolger(s) is(zijn) gehouden door de bouwverplichting. De bouwwerken dienen binnen een termijn van drie jaar na de aankoop begonnen te zijn en de woning dient bewoond te zijn door de eigenaar binnen een termijn van zes jaar na de dag van het verlijden van de authentieke akte. Indien slechts één van de personen die deel uitmaken van de contacterende partij die in de authentieke akte de “koper wordt genoemd, deze verbintenis naleeft, is aan deze verplichting voldaan.
        §8 De koper(s) verbindt(verbinden) zich ertoe het perceel, voorwerp van onderhavig besluit, behoudens uitzondering gemaakt in onderhavige paragraaf, niet te vervreemden gedurende een periode van 20 jaar te rekenen vanaf de dag der verlijden van de authentieke akte. Gehele of gedeeltelijke vervreemding van de bouwgrond al of niet bebouwd, is niet toegelaten gedurende deze periode. Eventueel kan de gemeenteraad toestemmen in een afwijking op deze voorwaarde. Bij vervreemding van een onbebouwd perceel heeft de gemeente daarenboven een recht van wederinkoop. In geval van bebouwing of begin van bebouwing heeft de gemeente recht van voorkoop in alle omstandigheden tijdens deze periode van 20 jaar. De koper(s) verbindt(verbinden) zich ertoe de verkoper onmiddellijk en vooraf op de hoogte te brengen van elk voornemen tot vervreemding, overdracht van een zakelijk recht of niet-persoonlijke bewoning van het verkochte perceel. Bij door de gemeenteraad toegestane vervreemding van een bebouwd perceel heeft de gemeente recht op een schadevergoeding volgens de volgende berekening:
        - het eerste jaar na de aankoop, een bedrag gelijk aan 95% van de aankoopprijs, het tweede jaar een bedrag gelijk aan 90% van de aankoopprijs, het derde jaar een bedrag gelijk aan 85% van de aankoopprijs, het vierde jaar een bedrag gelijk aan 80% van de aankoopprijs, het vijfde jaar een bedrag gelijk aan 75% van de aankoopprijs, het zesde jaar een bedrag gelijk aan 70% van de aankoopprijs, het zevende jaar een bedrag gelijk aan 65% van de aankoopprijs, het achtste jaar een bedrag gelijk aan 60%
        van de aankoopprijs, het negende jaar een bedrag gelijk aan 55% van de aankoopprijs, het tiende jaar een bedrag gelijk aan 50% van de aankoopprijs, het elfde jaar een bedrag gelijk aan 45% van de aankoopprijs, het twaalfde jaar een bedrag gelijk aan 40% van de aankoopprijs, het dertiende jaar een bedrag gelijk aan 35% van de aankoopprijs, het veertiende jaar een bedrag gelijk aan 30% van de aankoopprijs, het vijftiende jaar een bedrag gelijk aan 25% van de aankoopprijs, het zestiende jaar een
        bedrag gelijk aan 20% van de aankoopprijs, het zeventiende jaar een bedrag gelijk aan 15% van de aankoopprijs, het achttiende jaar een bedrag gelijk aan 10% van de aankoopprijs, het negentiende jaar een bedrag gelijk aan 5% van de aankoopprijs. Ingeval van overmacht kan de gemeenteraad bij individuele situaties afzien van deze bepalingen.
        §9 Op het aangekochte perceel en in de woning mag geen horeca worden uitgeoefend, geen ambachtelijk bedrijf of handel worden bedreven of reclameborden worden aangebracht. Vrije beroepen worden geduld.
        §10 Bij gebreke aan naleving der opgelegde voorwaarden kan de gemeente haar recht van voorkoop of wederinkoop uitoefenen en is(zijn) de koper(s) of zijn/haar/hun rechtsopvolger(s) verplicht als boete aan de gemeente te betalen en onverminderd alle andere schadevergoedingen en rechten van de gemeente:
        - een som gelijk aan vijftig procent van de aankoopprijs indien binnen de enige eigendom niet binnen de gestelde termijn van 3 jaar verkocht is en bijkomend de som van tien procent, tot een maximum van honderd procent van de aankoopprijs, voor elk volgende jaar waarbinnen niet aan de gestelde voorwaarde voldaan is;
        - een som gelijk aan vijf procent van de aankoopprijs indien binnen de gestelde termijn niet begonnen is met de bebouwing;
        - een som gelijk aan vijf procent van de aankoopprijs indien de gebouwen niet bewoond zijn binnen de gestelde termijn;
        - een som gelijk aan vijf procent van de aankoopprijs zal eisbaar worden voor elk jaar vertraging hetzij van het aanvatten van de bouwwerken, hetzij van de bebouwing;
        - een som gelijk aan honderd procent van de aankoopprijs bij iedere vervreemding van een al of niet bebouwd perceel zonder toestemming van de gemeente binnen de eerste 20 jaar te rekenen vanaf de dag der verlijden van de notariële akte. Bij vervreemding van een onbebouwd perceel heeft de gemeente daarenboven een recht van wederinkoop naast de in deze paragraaf bedongen schadevergoeding. Bij vervreemding van een bebouwd (bebouwing al dan niet voltooid) perceel heeft de gemeente recht van
        voorkoop, naast de in deze paragraaf bedongen schadevergoeding. 

        - een som van 74,37 euro, gekoppeld aan het gezondheidsindexcijfer vanaf datum verkoop per dag overtreding, indien op het perceel of in de op te richten woning horeca wordt uitgeoefend, een ambachtelijk bedrijf of handel wordt bedreven of reclameborden worden aangebracht, bedrag opeisbaar gesteld vanaf aangetekende ingebrekestelling tot stopzetting/verwijdering. De gemeenteraad kan, in geval van overmacht, door middel van een gemotiveerde beslissing afwijking verlenen van de gestelde boetes.

        Artikel 4.- De toewijzing is nietig wanneer op het ogenblik van het verlijden van de notariële akte het puntenaantal lager is dan het behaalde puntenaantal op het ogenblik van de toewijzing.

        Artikel 5.- Onderhavige voorwaarden dienen naargelang het geval in extenso in de authentieke akte opgenomen te worden. Deze voorwaarden zullen ook van toepassingen zijn op de rechtsopvolgers van de kopers.

        Artikel 6.- Het besluit dd 08 juni 2020 wordt opgeheven, hiervan wordt kanttekening gemaakt.

        Artikel 7.- In toepassing van artikel 285§1 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur wordt de beknopte beschrijving van dit besluit opgenomen in de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente wordt bekend gemaakt en in toepassing van artikel 330 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur wordt de toezichthoudende overheid op de dag van deze bekendmaking op de hoogte gebracht van deze bekendmaking.

      • Gratis grondafstand: verkaveling - Belestraat 23/Broekstraat (OMV/2021/10)

        Aanwezig: Jacky Daemen, Voorzitter
        Jo Brouns, Burgemeester
        Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Anita Meerten, Schepenen
        Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Niels Van Eygen, Carina Suylen, Günther Bongers, Wim Swennen, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters, Gemeenteraadsleden
        Marijke Clerx, Algemeen Directeur

        De voorzitter verleent het woord aan burgemeester Jo Brouns. Hij verzorgt de inhoudelijke toelichting.

        Hierna neemt de raad de volgende beslissing.

        De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:

        Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikel 285 en 330 betreffende de bekendmaking en het algemeen bestuurlijk toezicht;

        Gelet op de wet van 29 maart 1962 betreffende de organisatie van de Ruimtelijke Ordening en van de Stedenbouw, zoals ze nadien gewijzigd werd;

        Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening; meer bepaald artikel 4.2.17 §2;
        Gelet op het decreet betreffende de omgevingsvergunning dd. 25 april 2014, en latere wijzigingen;

        Gelet op artikel 31 van het decreet betreffende de omgevingsvergunning waarin de procedure voor het behandelen van het onderdeel "de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg" in het kader van een omgevingsvergunning vermeld staat dat hierin als beslissende overheid de gemeenteraad is aangeduid;

        Gelet op het decreet houdende de gemeentewegen dd. 3 mei 2019;

        Gelet op de verkavelingsaanvraag ingediend door X, met als adres X, voor het verkavelen van het goed in 2 loten voor open bebouwing, gelegen te 3640 Kinrooi, afd. 1 (Kin), sectie A, nrs. 469D en 469B, Belestraat 23/Broekstraat;

        Gezien bovenvermelde aanvraag onder toepassing valt van voormeld artikel, vermits zij voorziet in de afstand van grond, te voegen bij de voorliggende weg;

        Gelet op het bij artikel 75bis van de wet voorgeschreven onderzoek dat op de voorgeschreven wijze heeft plaatsgehad en waaruit blijkt dat er geen bezwaren aanwezig zijn;

        Overwegende dat voornoemde grondafstand in overeenstemming is met de vooruitzichten van het gemeentebestuur voor wat betreft de toekomstige opvatting van deze weg;

        Overwegende dat de notaris in de eerste te verlijden akte de gratis grondafstanden ten voordele van de gemeente zonder kosten voor de gemeente dient op te nemen en afschrift dezer aan ons bestuur te zenden;

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jacky Daemen, Jo Brouns, Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Anita Meerten, Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Niels Van Eygen, Carina Suylen, Günther Bongers, Wim Swennen, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters, Marijke Clerx
        Voorstanders: Jacky Daemen, Jo Brouns, Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Anita Meerten, Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Niels Van Eygen, Carina Suylen, Günther Bongers, Wim Swennen, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1.- De tracéwijziging, verbreding of opheffing van bestaande gemeentewegen zoals die voorkomt op het verkavelingsplan gevoegd bij de voornoemde aanvraag, wordt goedgekeurd.

        Artikel 2.- Het voor inlijving bij het openbaar domein voorziene perceel, gelegen te 3640 Kinrooi, afd. 1 (Kin), sectie A, nr. 469D: 00a 05ca groot (lot 3) is gratis en zonder onkosten aan de gemeente af te staan voor de uitvoering van de verkaveling (verkoop en/of verbouwing).

        Artikel 3.- De aanvrager of diens rechtsopvolgers is gehouden de notaris opdracht te geven om in de eerste te verlijden overdrachtsakte de gratis grondafstand(en) ten voordele van de gemeente op te nemen en een afschrift ervan aan ons bestuur te zenden.

        Artikel 4.- Indien de aanvrager niet onmiddellijk wenst of kan overgaan tot vervreemding is hij gehouden om binnen één jaar na afgifte van deze vergunning en op zijn kosten een authentieke akte te laten verlijden voor een notaris en ons bestuur een kopie van deze akte te zenden.

        Artikel 5.- Ingeval de overdrachtsakte nog niet verleden zou zijn en ons bestuur of een ander openbaar bestuur wenst gebruik te maken van de gratis af te stane grond voor openbaar nut, dan is de aanvrager gehouden de nodige gronden hiervoor onmiddellijk en zonder enige kosten ter beschikking te stellen.

        Artikel 6.- Voornoemde grondinneming geschiedt voor openbaar nut, met name de inlijving bij het openbaar domein voor wegverbetering.

        Artikel 7.- In toepassing van artikel 285 §1 van het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 wordt een beknopte beschrijving van dit besluit opgenomen in de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente wordt bekendgemaakt en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het decreet Lokaal Bestuur.

      • Advies inzake ontwerp besluit voetgangersoversteekplaats - N78 x Kasteelstraat

        Aanwezig: Jacky Daemen, Voorzitter
        Jo Brouns, Burgemeester
        Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Anita Meerten, Schepenen
        Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Niels Van Eygen, Carina Suylen, Günther Bongers, Wim Swennen, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters, Gemeenteraadsleden
        Marijke Clerx, Algemeen Directeur

         

        De voorzitter verleent het woord aan schepen Hoedemakers. Hij verzorgt de inhoudelijke toelichting. Hij verduidelijkt dat het gemeentebestuur de tekortkomingen van de huidige oversteekplaats besproken heeft met de diensten van wegen en verkeer. Het voorliggende besluit is een resultaat van de gevoerde besprekingen.

        Raadslid Marcel Dirkx merkt op dat hij uit het dossier nergens kan opmaken wat ze precies van plan waren.

        Schepen Hoedemakers antwoordt dat de besluitvorming die door de diensten van wegen en verkeer genomen is, inderdaad slechts een summiere omschrijving is. Hij verduidelijkt dat het de bedoeling is om de bestaande oversteekplaats te accentueren en te voorzien van waarschuwende knipperlichten zoals dit ook het geval is aan de oversteekplaats op de Venlosesteenweg ter hoogte van Geistingen. 

        Hierna neemt de raad de volgende beslissing:

        De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:

        Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens, artikel 2;

        Gelet op het schrijven d.d. 11-06-2021 van Agentschap van Wegen en Verkeer met de vraag om advies te geven op het ontwerp besluit betreffende het aanleggen van een voetgangersoversteekplaats te Kinrooi, gelegen op gewestweg N78;

        Gelet op artikelen 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 houdende de bevoegdheden van de gemeenteraad;

        Gelet op artikel 285§1 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 dat bepaalt dat de burgemeester een lijst van de besluiten van de gemeenteraad bekend maakt via de webtoepassing van de gemeente;

        Gelet op artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 dat bepaald dat de gemeenteoverheid de toezichthoudende overheid op dezelfde dag als de bekendmaking van de lijst van de beslissingen van de gemeenteraad via de webtoepassing van de gemeente hiervan op de hoogte brengt;

        Overwegende dat het inrichten van het wegverkeer een bevoegdheid is die uitdrukkelijk aan de gemeenteraad is toegekend;

        Overwegende dat de N78 op het grondgebied Kinrooi ter hoogte van kilometerpunt 42,600 en kilometerpunt 42,637 een gewestweg is;

        Overwegende dat het bedoelde wegsegment van de N78 als lokale gewestweg gecategoriseerd is;

        Overwegende dat een oversteekplaats ingericht wordt ter hoogte van kilometerpunt 42,600 en kilometerpunt 42,637, waar er langs weerszijden van de weg fietspaden aanwezig zijn;

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jacky Daemen, Jo Brouns, Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Anita Meerten, Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Niels Van Eygen, Carina Suylen, Günther Bongers, Wim Swennen, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters, Marijke Clerx
        Voorstanders: Jacky Daemen, Jo Brouns, Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Anita Meerten, Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Niels Van Eygen, Carina Suylen, Günther Bongers, Wim Swennen, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1.- Het ontwerp besluit van Agentschap Wegen en Verkeer betreffende het aanleggen van een voetgangersoversteekplaats op de gewestweg N78 ter hoogte van kilometerpunt 42,600 en kilometerpunt 42,637, wordt gunstig geadviseerd.

        Artikel 2.- Dit advies zal ter kennisgeving worden toegestuurd aan Agentschap van Wegen en Verkeer, Koningin Astridlaan 50 bus 4, 3500 Hasselt.

        Artikel 3.- Een beknopte beschrijving van dit besluit zal in toepassing van artikel 285§1 van het decreet lokaal bestuur opgenomen worden op de lijst van de besluiten van de gemeenteraad die via de webtoepassing van de gemeente zal bekend gemaakt worden. In toepassing van artikel 330 van het decreet lokaal bestuur zal de toezichthoudende overheid hiervan op de hoogte gebracht worden.

      • Gratis grondafstand: verkaveling - Leerestraat (VK/2021/5)

        Aanwezig: Jacky Daemen, Voorzitter
        Jo Brouns, Burgemeester
        Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Anita Meerten, Schepenen
        Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Niels Van Eygen, Carina Suylen, Günther Bongers, Wim Swennen, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters, Gemeenteraadsleden
        Marijke Clerx, Algemeen Directeur

        De voorzitter verleent het woord aan burgemeester Jo Brouns. Hij verzorgt de inhoudelijke toelichting.

        Hierna neemt de raad de volgende beslissing:

        De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:

        Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikel 285 en 330 betreffende de bekendmaking en het algemeen bestuurlijk toezicht;

        Gelet op de wet van 29 maart 1962 betreffende de organisatie van de Ruimtelijke Ordening en van de Stedenbouw, zoals ze nadien gewijzigd werd;

        Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening; meer bepaald artikel 4.2.17 §2;

        Gelet op het decreet betreffende de omgevingsvergunning dd. 25 april 2014, en latere wijzigingen;

        Gelet op artikel 31 van het decreet betreffende de omgevingsvergunning waarin de procedure voor het behandelen van het onderdeel "de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg" in het kader van een omgevingsvergunning vermeld staat dat hierin als beslissende overheid de gemeenteraad is aangeduid;

        Gelet op het decreet houdende de gemeentewegen dd. 3 mei 2019;

        Gelet op de verkavelingsaanvraag ingediend door X, met als adres X, voor het verkavelen van het goed in 4 loten voor halfopen bebouwing, gelegen te 3640 Kinrooi, afd. 2 (Molenbeersel), sectie D, nr. 216X, Leerestraat;

        Gezien bovenvermelde aanvraag onder toepassing valt van voormeld artikel, vermits zij voorziet in de afstand van grond, te voegen bij de voorliggende weg;

        Gelet op het bij artikel 75bis van de wet voorgeschreven onderzoek dat op de voorgeschreven wijze heeft plaatsgehad en waaruit blijkt dat er geen bezwaren aanwezig zijn;

        Overwegende dat voornoemde grondafstand in overeenstemming is met de vooruitzichten van het gemeentebestuur voor wat betreft de toekomstige opvatting van deze weg;

        Overwegende dat de notaris in de eerste te verlijden akte de gratis grondafstanden ten voordele van de gemeente zonder kosten voor de gemeente dient op te nemen en afschrift dezer aan ons bestuur te zenden;

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jacky Daemen, Jo Brouns, Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Anita Meerten, Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Niels Van Eygen, Carina Suylen, Günther Bongers, Wim Swennen, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters, Marijke Clerx
        Voorstanders: Jacky Daemen, Jo Brouns, Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Anita Meerten, Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Niels Van Eygen, Carina Suylen, Günther Bongers, Wim Swennen, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1.- De tracéwijziging, verbreding of opheffing van bestaande gemeentewegen zoals die voorkomt op het verkavelingsplan gevoegd bij de voornoemde aanvraag, wordt goedgekeurd.

        Artikel 2.- Het voor inlijving bij het openbaar domein voorziene perceel, gelegen te 3640 Kinrooi, afd. 2 (Mol), sectie D, nr. 216X: 00a 11a groot (LOT 5) is gratis en zonder onkosten aan de gemeente af te staan voor de uitvoering van de verkaveling (verkoop en/of verbouwing).

        Artikel 3.- De aanvrager of diens rechtsopvolgers is gehouden de notaris opdracht te geven om in de eerste te verlijden overdrachtsakte de gratis grondafstand(en) ten voordele van de gemeente op te nemen en een afschrift ervan aan ons bestuur te zenden.

        Artikel 4.- Indien de aanvrager niet onmiddellijk wenst of kan overgaan tot vervreemding is hij gehouden om binnen één jaar na afgifte van deze vergunning en op zijn kosten een authentieke akte te laten verlijden voor een notaris en ons bestuur een kopie van deze akte te zenden.

        Artikel 5.- Ingeval de overdrachtsakte nog niet verleden zou zijn en ons bestuur of een ander openbaar bestuur wenst gebruik te maken van de gratis af te stane grond voor openbaar nut, dan is de aanvrager gehouden de nodige gronden hiervoor onmiddellijk en zonder enige kosten ter beschikking te stellen.

        Artikel 6.- Voornoemde grondinneming geschiedt voor openbaar nut, met name de inlijving bij het openbaar domein voor wegverbetering.

        Artikel 7.- In toepassing van artikel 285 §1 van het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 wordt een beknopte beschrijving van dit besluit opgenomen in de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente wordt bekendgemaakt en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het decreet Lokaal Bestuur.

    • Basisschool Kinrooi

      • Goedkeuring van het schoolreglement vanaf 1 september 2021 voor de gemeentelijke basisschool “3K” Kinrooi

        Aanwezig: Jacky Daemen, Voorzitter
        Jo Brouns, Burgemeester
        Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Anita Meerten, Schepenen
        Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Niels Van Eygen, Carina Suylen, Günther Bongers, Wim Swennen, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters, Gemeenteraadsleden
        Marijke Clerx, Algemeen Directeur

        De voorzitter verleent het woord aan schepen Hoedemakers. Hij verzorgt de inhoudelijke toelichting. Hij betrekt punt 5.1 in deze toelichting omdat de schoolreglementen van beide gemeentelijke basisscholen gelijklopend zijn.

        Na de toelichting neemt de raad de volgende beslissing:

         

        De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:

        Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22-12-2017, inzonderheid de artikelen 28, 34, 40 en 41;

        Gelet op de wet van 29-07-1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen;

        Gelet op artikel 41 van het decreet lokaal bestuur houdende de bevoegdheden van de gemeenteraad;

        Gelet op deel 2, titel V, hoofdstuk I, afdeling II en titel VII, hoofdstuk II van het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 285 en 330 betreffende de bekendmaking en het algemeen bestuurlijk toezicht;

        Gelet op het Bestuursdecreet van 07-12-2018;

        Gelet op de nieuwe gemeentewet van 24-06-1988, artikel 104 en 119;

        Gelet op het decreet basisonderwijs van 25-02-1997, artikelen 3, 25°, 6, 14, 14/0, 20, 27, 27bis §1, 3° en §4, 37, §3, 17°, 29, 37bis, 62, §2, 26ter, 47bis, 159;

        Gelet op het decreet leerlingenbegeleiding in het basisonderwijs, het secundair onderwijs en de centra voor leerlingenbegeleiding van 18-04-2018;

        De beslissing voldoet aan de voorwaarden vermeld in art. 21 van het decreet van 2 april 2004 betreffende participatie op school en de Vlaamse Onderwijsraad.

        Gelet op het overleg in de schoolraad van 11-06-2021;

        Overwegende de aanpassingen aan de ministeriële omzendbrief van 21-12-1998 betreffende het uitreiken van het getuigschrift basisonderwijs;

        Overwegende de ministeriële omzendbrief van 21-06-2017 betreffende samenstelling ondersteuningsnetwerken in het basis en secundair onderwijs;

        Overwegende de aanpassingen aan de ministeriële omzendbrief van 08-02-2002 betreffende informatie bij eerste inschrijving en schoolreglement;

        Overwegende de aanpassingen aan de ministeriële omzendbrief van 22-06-2007 betreffende kostenbeheersing in het basisonderwijs;

        Overwegende dat een schoolbestuur voor elk van zijn basisscholen een schoolreglement moet opstellen dat de betrekkingen tussen het schoolbestuur en de ouders en de leerlingen regelt;

        Overwegende dat het huidig schoolreglement van het gewoon basisonderwijs goedgekeurd op 07-09-2020 aan actualisatie toe is wegens gewijzigde regelgeving en de noodzaak om sommige artikelen te verduidelijken en/of te verfijnen;

        Overwegende dat een wijziging van het schoolreglement ten vroegste uitwerking dan hebben in het daaropvolgende schooljaar, tenzij die wijziging een rechtstreeks gevolg is van nieuwe regelgeving;

        Gelet op het model van schoolreglement van het Onderwijssecretariaat van de Steden en Gemeenten van de Vlaamse Gemeenschap;

        Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;

        Gelet op de uitslag van de stemming:

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jacky Daemen, Jo Brouns, Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Anita Meerten, Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Niels Van Eygen, Carina Suylen, Günther Bongers, Wim Swennen, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters, Marijke Clerx
        Voorstanders: Jacky Daemen, Jo Brouns, Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Anita Meerten, Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Niels Van Eygen, Carina Suylen, Günther Bongers, Wim Swennen, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT :

        Artikel 1.- Het bestaande schoolreglement gewoon basisonderwijs, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 07-09-2020, wordt opgeheven.

        Artikel 2.- Het hierbij gevoegde schoolreglement wordt goedgekeurd.

        Artikel 3.- Het schoolreglement wordt bij elke inschrijving van een leerling en nadien bij elke wijziging, ter beschikking gesteld (op papier of via een elektronische drager) aan de ouders, die ondertekenen voor akkoord.

        Artikel 4.- De meer specifieke regels en afspraken worden in de infobrochure vermeld

        Artikel 5.- In toepassing van artikel 285 § 1 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22-12-2017 wordt de beknopte beschrijving van dit besluit opgenomen in de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente wordt bekendgemaakt en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.

    • Basisschool Ophoven

      • Goedkeuring van het schoolreglement vanaf 1 september 2021 voor de gemeentelijke basisschool “De Maaskei” Ophoven

        Aanwezig: Jacky Daemen, Voorzitter
        Jo Brouns, Burgemeester
        Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Anita Meerten, Schepenen
        Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Niels Van Eygen, Carina Suylen, Günther Bongers, Wim Swennen, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters, Gemeenteraadsleden
        Marijke Clerx, Algemeen Directeur

        De toelichting werd gegeven bij de behandeling van agendapunt 4.1.

        De gemeenteraad neemt de volgende beslissing:

        De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:

        Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22-12-2017, inzonderheid de artikelen 28, 34, 40 en 41;

        Gelet op de wet van 29-07-1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen;

        Gelet op artikel 41 van het decreet lokaal bestuur houdende de bevoegdheden van de gemeenteraad;

        Gelet op deel 2, titel V, hoofdstuk I, afdeling II en titel VII, hoofdstuk II van het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 285 en 330 betreffende de bekendmaking en het algemeen bestuurlijk toezicht;

        Gelet op het Bestuursdecreet van 07-12-2018;

        Gelet op de nieuwe gemeentewet van 24-06-1988, artikel 104 en 119;

        Gelet op het decreet basisonderwijs van 25-02-1997, artikelen 3, 25°, 6, 14, 14/0, 20, 27, 27bis §1, 3° en §4, 37, §3, 17°, 29, 37bis, 62, §2, 26ter, 47bis, 159;

        Gelet op het decreet leerlingenbegeleiding in het basisonderwijs, het secundair onderwijs en de centra voor leerlingenbegeleiding van 18-04-2018;

        De beslissing voldoet aan de voorwaarden vermeld in art. 21 van het decreet van 2 april 2004 betreffende participatie op school en de Vlaamse Onderwijsraad.

        Gelet op het overleg in de schoolraad van 14-06-2021;

        Overwegende de aanpassingen aan de ministeriële omzendbrief van 21-12-1998 betreffende het uitreiken van het getuigschrift basisonderwijs;

        Overwegende de ministeriële omzendbrief van 21-06-2017 betreffende samenstelling ondersteuningsnetwerken in het basis en secundair onderwijs;

        Overwegende de aanpassingen aan de ministeriële omzendbrief van 08-02-2002 betreffende informatie bij eerste inschrijving en schoolreglement;

        Overwegende de aanpassingen aan de ministeriële omzendbrief van 22-06-2007 betreffende kostenbeheersing in het basisonderwijs;

        Overwegende dat een schoolbestuur voor elk van zijn basisscholen een schoolreglement moet opstellen dat de betrekkingen tussen het schoolbestuur en de ouders en de leerlingen regelt;

        Overwegende dat het huidig schoolreglement van de gewoon basisonderwijs goedgekeurd op 07-09-2020 aan actualisatie toe is wegens gewijzigde regelgeving en de noodzaak om sommige artikelen te verduidelijken en/of te verfijnen;

        Overwegende dat een wijziging van het schoolreglement ten vroegste uitwerking dan hebben in het daaropvolgende schooljaar, tenzij die wijziging een rechtstreeks gevolg is van nieuwe regelgeving;

        Gelet op het model van schoolreglement van het Onderwijssecretariaat van de Steden en Gemeenten van de Vlaamse Gemeenschap;

        Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;

        Gelet op de uitslag van de stemming:

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jacky Daemen, Jo Brouns, Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Anita Meerten, Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Niels Van Eygen, Carina Suylen, Günther Bongers, Wim Swennen, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters, Marijke Clerx
        Voorstanders: Jacky Daemen, Jo Brouns, Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Anita Meerten, Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Niels Van Eygen, Carina Suylen, Günther Bongers, Wim Swennen, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT :

        Artikel 1.- Het bestaande schoolreglement gewoon basisonderwijs, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 07-09-2020, wordt opgeheven.

        Artikel 2.- Het hierbij gevoegde schoolreglement wordt goedgekeurd.

        Artikel 3.- Het schoolreglement wordt bij elke inschrijving van een leerling en nadien bij elke wijziging, ter beschikking gesteld (op papier of via een elektronische drager) aan de ouders, die ondertekenen voor akkoord.

        Artikel 4.- De meer specifieke regels en afspraken worden in de infobrochure vermeld

        Artikel 5.- In toepassing van artikel 285 § 1 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22-12-2017 wordt de beknopte beschrijving van dit besluit opgenomen in de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente wordt bekendgemaakt en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.

    • Secretariaat

      • Kennisgevingen en mededelingen

        Aanwezig: Jacky Daemen, Voorzitter
        Jo Brouns, Burgemeester
        Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Anita Meerten, Schepenen
        Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Niels Van Eygen, Carina Suylen, Günther Bongers, Wim Swennen, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters, Gemeenteraadsleden
        Marijke Clerx, Algemeen Directeur
        • Schepen Peter Nies deelt mee dat er voor ieder raadslid een goodiebag van sociale economie Maasland voorzien is . In het najaar zal deze projectvereniging haar werking komen toelichten. Het was initieel de bedoeling om de goodiebag dan mee te brengen, maar vermits er mondmaskers inzitten, en deze hopelijk in het najaar niet langer nodig zijn, is de bag nu al geleverd. Hij verzoekt de raadsleden om er elk een mee naar huis te nemen. 
        • Schepen Hoedemakers merkt op dat er in het kader van het 50 jarig bestaan van de gemeente de diensten een mooie fietstocht hebben uitgewerkt die door de verschillende kerkdorpen leidt. Er is een app aan verbonden. In de app wordt er uitleg gegeven bij de mooie plekjes die de fietstocht aandoet. Aan de fietstocht is een wedstrijd verbonden. Visit Kinrooi zal de fietstocht ook in de markt zetten bij fietsers die de gemeente aandoen. 
        • De burgemeester licht toe dat er een KMO-ontwikkeling zal komen op het domein van de voormalige 7 ambachten. Zo kan er een mooie invulling gegeven worden aan lokale economie.

         

         

        • Marec DV: verslagen Raad van Bestuur van 07/04/2021 en 05/05/2021 - zie bijlagen
        • Fluvius OV: presentatie algemene vergadering en notulen van 26/05/2021 - zie bijlagen
        • Fluvius RBC Oost van 25/03/2021 - zie bijlage
        • Fluvius RBC Oost van 20/04/2021 - zie bijlage
        • Nuhma - zie bijlagen
      • Definitieve vaststelling verslag vorige zitting

        Aanwezig: Jacky Daemen, Voorzitter
        Jo Brouns, Burgemeester
        Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Anita Meerten, Schepenen
        Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Niels Van Eygen, Carina Suylen, Günther Bongers, Wim Swennen, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters, Gemeenteraadsleden
        Marijke Clerx, Algemeen Directeur

        Voor de sluiting der zitting werden geen wijzigingen bevolen aan dit verslag, waardoor het van ambtswege is goedgekeurd conform de voorgelegde tekst.

De voorzitter sluit de zitting op 05/07/2021 om 20:54.

Namens Gemeenteraad,

Marijke Clerx
Algemeen Directeur

Jacky Daemen
Voorzitter