De voorzitter opent de zitting op 07/02/2022 om 20:00.
De voorzitter heet de raadsleden en de andere aanwezigen welkom.
De voorzitter verleent het woord aan burgemeester Jo Brouns. Hij verzorgt de inhoudelijke toelichting. Hij merkt op dat dit dossier nog kadert in de grondruil die de gemeenteraad in juni goedkeurde. Hij verduidelijkt dat het voorliggende dossier de rechtzetting is van een materiële vergissing in de gebiedsafbakening in het dossier van juni. Hij merkt op dat door de correctie komt vast te staan dat de gemeentelijke overheid iets meer grond in de grondruil inbrengt dan in het initiële besluit voorzien was. Hij merkt op dat de meerwaarde van de gemeentelijke inbreng verwerkt wordt door een terugname van aandelen.
Na deze toelichting neemt de raad de volgende beslissing:
De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:
Gelet op de beschikkingen van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op artikel 41 van het decreet lokaal bestuur houdende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op deel 2, titel V, hoofdstuk I, afdeling II en titel VII, hoofdstuk II van het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 285 en 330 betreffende de bekendmaking en het algemeen bestuurlijk toezicht;
Gelet op het bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 7 juni 2021 waarbij de verwerving van bouwgrond van Landwaarts in Kinrooi-centrum via een ruil werd goedgekeurd;
Gelet op het feit dat daarbij 30a21ca grond aan de Landweg, in eigendom van het OCMW Kinrooi, werd ingebracht aan 15 euro per vierkante meter. Kadastraal is deze grond gekend onder Kinrooi, 4de afdeling, sectie B nummer 964/B en deel van nummer 965/A;
Overwegende dat uit de opzoekingen voor de notariële akte blijkt dat de grens tussen het woonuitbreidingsgebied en de landbouwzone aan de Landweg verschilt van het grafisch plan welk destijds werd opgesteld en goedgekeurd;
Overwegende dat er derhalve een aangepast verdelingsplan opgesteld werd door landmeter-expert Mathieu Rutten op 12 december 2021;
Overwegende dat de inbreng in de ruil door deze aanpassing verhoogd wordt met 1a87ca en dat dit aan de schattingsprijs van 15€/m² neerkomt op een meerwaarde van 2.805€;
Overwegende dat dit kan gecompenseerd worden door de inbreng van de aandelen met een waarde van 45€/stuk te verminderen van 1.900 naar 1.838 aandelen;
Overwegende dat deze aanpassing ook zal worden voorgelegd aan de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van heden;
Gelet op het grafisch plan in bijlage;
Gelet op het verdelingsplan en het schattingsverslag opgesteld door landmeter-expert Mathieu Rutten op 12 december 2021 in bijlage;
BESLUIT:
Artikel 1.- De gemeenteraad gaat akkoord met de aangepaste inbreng van de grond aan de Landweg overeenkomstig het verdelingsplan en het schattingsverslag opgesteld door landmeter-expert Mathieu Rutten op 12 december 2021, op voorwaarde dat de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van heden de aanpassing ook goedkeurt.
Artikel 2.- Akkoord te gaan met een vermindering van de inbreng van aandelen van 1.900 naar 1.838 aandelen.
Artikel 3.- Onderhavig besluit zal worden overgemaakt aan CVBA Landwaarts en aan notaris Cops te Maaseik.
Artikel 4.- In toepassing van artikel 285 §1 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 wordt de beknopte beschrijving van dit besluit opgenomen in de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente wordt bekendgemaakt en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.
De voorzitter verleent het woord aan schepen Rutten. Hij verzorgt de inhoudelijke toelichting. Hij merkt op dat het bestaande reglement aangevuld wordt met de twee bepalingen. De eerste aanvulling betreft de mogelijkheid voor Belgische burgers die in het buitenland wonen en een kids-id willen aanvragen dit door tussenkomst van ons gemeentebestuur te doen. De tweede aanvulling betreft de mogelijkheid voor niet in België gedomicilieerde personen om een digitale sleutel aan te vragen. Deze digitale sleutels zijn vaak nodig om allerlei overheidsdocumenten in orde te maken of om allerlei aanvragen bij de overheid te doen. Een recent voorbeeld van een dergelijke aanvraag is de aanvraag van een pcr-test bij besmetting van een niet in België geregistreerde persoon.
Hierna neemt de raad de volgende beslissing:
De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:
Gelet op artikel 170§4 van de Grondwet dat bepaalt dat de gemeenteraad de exclusieve bevoegdheid heeft aangaande het instellen van gemeentelijke belastingen;
Gelet op de wet van 23 maart 1999 betreffende de rechterlijke inrichting in fiscale zaken;
Gelet op de wet van 25 maart 2003 tot wijziging van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen en van de wet van 19 juli 1991 betreffende de bevolkingsregisters en de identiteitskaarten en tot wijziging van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen (B.S. 28 maart 2003);
Gelet op de wet van 15 december 2005 op de administratieve vereenvoudiging (2) waardoor als gevolg van o.a. de gewijzigde wetsbepaling van 3 april 1953 inzake de slijterijen voor gegiste dranken en de wijziging van de wet van 28 december 1983 betreffende de vergunning voor het verstrekken van sterke drank voortaan de gemeente moet instaan voor de aflevering van de vergunningen voor het schenken van gegiste dranken en het verstrekken van sterke drank i.p.v. de Administratie der douane en accijnzen;
Gelet op de wet van 25 april 2007 tot wijziging van de wet van 15 december 1980 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen;
Gelet op de wet van 18 juni 2018 en bijhorende omzendbrief houdende diverse bepalingen van burgerlijk recht en bepalingen met het oog op de bevordering van alternatieve vormen van geschillenoplossing waarbij de bevoegdheid inzake verandering van voornamen wordt overgedragen aan de ambtenaren van de burgerlijke stand en de voorwaarden en de procedure ervan worden geregeld;
Gelet op het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, gewijzigd bij decreten van 28 mei 2010 en 17 februari 2012 en 20 december 2019;
Gelet op het decreet van 8 december 2017 houdende wijziging van diverse bepalingen inzake ruimtelijke ordening, milieu en omgeving houdende o.a. de regeling van de omgevingsvergunning van toepassing in alle gemeenten sinds 1 januari 2018;
Gelet op de beschikkingen van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op artikel 41 van het decreet lokaal bestuur houdende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op deel 2, titel V, hoofdstuk I, afdeling II en titel VII, hoofdstuk II van het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 285, 286 en 330 betreffende de bekendmaking en het algemeen bestuurlijk toezicht;
Gelet op het bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het KB van 25 maart 2003 betreffende de identiteitskaarten;
Gelet op het KB van 1 september 2004 houdende de beslissing om de elektronische identiteitskaart veralgemeend in te voeren;
Gelet op het KB van 18 oktober 2006 betreffende het elektronisch identiteitsdocument voor Belgische kinderen onder de twaalf jaar;
Gelet op het Koninklijk Besluit van 3 juli 2012 betreffende de invoering van het rijbewijs in kaartmodel;
Gelet op het KB van 22 oktober 2013 tot wijziging van het koninklijk besluit van 10 december 1996 betreffende de verschillende identiteitsdocumenten voor kinderen onder de twaalf jaar;
Gelet op het besluit van 11 september 2020 van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021, inzonderheid art. 3.9 betreffende de vergoeding voor de aanvraag van een conformiteitsattest voor (huur)woningen (max. 90,00 EUR) en kamerwoningen (max. 90,00 EUR verhoogd met 15,00 EUR per kamer, met een maximum van 1.775 EUR);
Gelet op het Ministerieel Besluit van 15 maart 2013 tot vaststelling van het tarief van de vergoedingen ten laste van de gemeenten voor de uitreiking van de elektronische identiteitskaarten, de elektronische identiteitsdocumenten voor Belgische kinderen onder de twaalf jaar en de kaarten en verblijfsdocumenten, afgeleverd aan vreemde onderdanen, waarbij de bijlage is gewijzigd bij ministerieel besluit van 28 oktober 2019, BS 21 maart 2013 en 8 november 2019;
Gelet op de omzendbrief van 14 juni 2007 houdende het verzamelen van technische gegevens voor Kids-ID en elektronische vreemdelingenkaarten;
Gelet op de nota van 26 november 2013 van de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer betreffende de retributie voor internationale rijbewijzen;
Overwegende dat het afleveren van allerlei administratieve stukken aan personen of instellingen die hierom verzoeken voor de gemeente zware lasten meebrengt en dat het aangewezen is hiervoor een gematigde belasting in te vorderen;
BESLUIT:
Artikel 1.- Vanaf de goedkeuring van dit belastingreglement en voor een termijn die eindigt op 31 december 2027 wordt ten voordele van de gemeente, onder de navolgende voorwaarden, een indirecte gemeentebelasting gevestigd op het afleveren van allerlei administratieve stukken door het gemeentebestuur.
De belasting is verschuldigd door de natuurlijke of rechtspersoon aan wie het stuk door de gemeente - op verzoek - wordt afgeleverd.
Deze verordening is niet toepasselijk op het afleveren van stukken die onderworpen zijn aan de betaling van een bijzonder recht, ten voordele van de gemeente krachtens een wet, een algemeen of provinciaal reglement of een bijzonder gemeentelijk reglement of indien de wet bepaalt dat bepaalde stukken kosteloos moeten worden afgegeven.
Artikel 2.- Het bedrag van de belasting wordt als volgt vastgesteld:
A- voor de afgifte van stukken waarvoor de aanslagvoet wettelijk of decretaal is geregeld worden de aanslagvoeten conform toegepast:
A.1° Identiteitsbewijzen voor kinderen uitgereikt in uitvoering van het Koninklijk Besluit van 22 oktober 2013
1. Identiteitsbewijs (met foto)
2,00 EUR per identiteitsbewijs (enkel geldig voor niet-Belgen) dat wordt afgegeven op verzoek van de persoon of personen die het ouderlijk gezag uitoefenen over een kind onder de 12 jaar.
Voor elke latere vernieuwing wordt er eveneens een gemeentebelasting van 2,00 EUR aangerekend.
A.2° Aanvraag van conformiteitsattesten voor huurwoningen en kamerwoningen
• 90,00 EUR conformiteitsattest huurwoning (art. 9 besluit Vlaamse Regering 12 juli 2013)
• 90,00 EUR conformiteitsattest kamerwoning (art. 9 besluit Vlaamse Regering 12 juli 2013)
dit bedrag wordt verhoogd met 15,00 EUR per kamer met een maximum van 1.775,00 EUR.
De bedragen in euro, vermeld in het eerste lid, worden jaarlijks aangepast aan de gezondheidsindex conform de volgende formule: nieuw bedrag = basisbedrag x aangepaste gezondheidsindex/gezondheidsindex november 2019;
B- Op de afgifte van andere administratieve stukken wordt de aanslagvoet van gemeentebelasting als volgt vastgesteld:
B.1° Op de afgifte, de vernieuwing, de verlenging of de vervanging van een attest van immatriculatie en de identiteitskaart voor vreemdelingen of de verblijfskaart van onderdaan van een Lidstaat van de Europese Gemeenschappen.
• 12,00 EUR voor afgifte van een attest van immatriculatie
• 12,00 EUR voor een duplicaat
• voor een elektronische identiteitskaart voor vreemdelingen wordt 20,00 EUR aangerekend
B.2° Voor aflevering van een een nieuwe elektronische identiteitskaart of een duplicaat wordt het maakloon vermeerderd met een gemeentelijke belasting van 5,00 EUR voor ingezetenen en 10,00 EUR voor niet-ingezetenen, waarbij naar gehele getallen wordt afgerond.
Er wordt een retributie aangerekend indien de elektronische identiteitskaart niet tijdig wordt afgehaald. Hiervoor wordt verwezen naar het retributiereglement voor administratieve prestaties.
B.3° Voor het afleveren een elektronische Kids ID wordt het maakloon vermeerderd met een gemeentelijke belasting van 2,50 EUR voor ingezetenen en 5,00 EUR voor niet-ingezetenen, waarbij naar gehele getallen wordt afgerond.
B.4° Voor de huwelijksboekjes:
• 25,00 EUR.
B.5° Voor de paspoorten:
• Gewone procedure:
• 15,00 EUR voor ingezetenen voor elk nieuw paspoort, ongeacht de geldigheidsduur, te verhogen met consulaire rechten en aanmaakkosten voor het paspoort in de gewone procedure;
• 25,00 EUR voor niet-ingezetenen voor elk nieuw paspoort, ongeacht de geldigheidsduur, te verhogen met consulaire rechten en aanmaakkosten voor het paspoort in de gewone procedure;
• Spoedprocedure:
• 10,00 EUR voor ingezetenen voor elk nieuw paspoort, ongeacht de geldigheidsduur, te verhogen met consulaire rechten en aanmaakkosten voor het paspoort in de spoedprocedure;
• 20,00 EUR voor niet-ingezetenen voor elk nieuw paspoort, ongeacht de geldigheidsduur, te verhogen met consulaire rechten en aanmaakkosten voor het paspoort in de spoedprocedure
• Gratis: de afgifte van paspoorten aan minderjarige ingezetenen (aanmaakkosten evenwel te betalen)
B.6° Slachtbrieven: 2,50 EUR per slachtbrief; deze slachtbrief geldt slechts voor één dier.
B.7° Lijkbezorging op de gemeentelijke kerkhoven: (decreet 16 januari 2004)
• 150,00 EUR voor niet inwoners van de gemeente die niet in de gemeente zijn overleden, met uitzondering van die personen die op moment van overlijden in een andere gemeente gedomicilieerd waren om redenen van zorgverstrekking, hetzij in een rusthuis, hetzij bij een privé persoon, en waarvan de laatste woonplaats vóór inschrijving in de gemeente waar de zorgverstrekking plaatsvond, Kinrooi is geweest.
B.8° Voor de verandering van voornamen:
• 50,00 EUR
• verandering van voornaam voor transgenders: kosteloos
• verandering van voornaam voor vreemdelingen die de Belgische nationaliteit hebben aangevraagd maar geen voornaam hebben: kosteloos
B.9° Voor de aanvraag tot en/of wijziging van een omgevingsvergunning:
• Omgevingsvergunning voor een stedenbouwkundige handeling volgens de vereenvoudigde procedure: 40,00 EUR;
• Omgevingsvergunning voor een stedenbouwkundige handeling volgens de gewone procedure met een openbaar onderzoek: 80,00 EUR;
• Omgevingsvergunning voor een stedenbouwkundige handeling met MER-screening of veiligheidsrapport: 750,00 EUR;
• Omgevingsvergunning voor een melding: 20,00 EUR;
• Digitaliseren van analoge dossiers en dossier indienen via het omgevingsloket: 40,00 EUR;
• Omgevingsvergunning voor hinderlijke inrichtingen van klasse 1: 375,00 EUR;
• Omgevingsvergunning voor hinderlijke inrichtingen van klasse 2: 125,00 EUR;
• Omgevingsvergunning voor hinderlijke inrichtingen van klasse 3: 20,00 EUR;
• Omgevingsvergunning voor hinderlijke inrichtingen met MER- of veiligheidsrapport: 750,00 EUR;
-> Indien in een omgevingsvergunning een stedenbouwkundige handeling en hinderlijke inrichting worden gekoppeld, wordt de belasting samengesteld uit de belasting van de handeling waarop het MER-rapport van toepassing is (indien van toepassing) plus de belasting van de gewone procedure van de andere handeling.
• Omgevingsvergunning voor kleinhandelsactiviteiten volgens de vereenvoudigde procedure: 40,00 EUR;
• Omgevingsvergunning voor kleinhandelsactiviteiten volgens de gewone procedure: 80,00 EUR;
• Omgevingsvergunning voor vegetatiewijzigingen: 80,00 EUR;
• Omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden: 80,00 EUR;
B.10° Voor de aflevering van een vergunning voor het schenken van gegiste dranken en/of vergunning voor het verstrekken van sterke drank: 3,75 EUR per m² van de oppervlakte van de drankgelegenheid met een minimum van 62,00 EUR en een maximum van 447,00 EUR. Indien geen grondplan kan worden ingediend voor de berekening van de oppervlakte, wordt het maximum bedrag aangerekend.
B.11° Voor alle documenten, getuigschriften, uittreksels, afschriften, wettigingen, voor eensluidend verklaarde afschriften waarvoor geen speciaal tarief werd bepaald en die van ambtswege of op verzoek worden afgeleverd:
• 2,50 EUR voor een enig exemplaar of voor het eerste exemplaar;
• 1,50 EUR voor het tweede of ieder exemplaar dat samen met het eerste wordt afgeleverd.
Alle documenten, getuigschriften, uittreksels en afschriften die via het digitaal loket worden aangevraagd zijn gratis.
B.12° Voor aflevering van een nieuw rijbewijs in kaartmodel, een voorlopig rijbewijs in kaartmodel of een duplicaat hiervan wordt het maakloon vermeerderd met een gemeentelijke belasting van 5,00 EUR, waarbij naar gehele getallen wordt afgerond.
B.13° voor de aflevering van een internationaal rijbewijs wordt het maakloon vermeerderd met een gemeentelijke belasting van 9,00 EUR, waarbij naar gehele getallen wordt afgerond.
B.14° Voor het afleveren van een gegraveerd huisnummerplaatje
• eerste huisnummerplaatje bij nieuwbouw is gratis;
• vanaf het tweede huisnummerplaatje wordt 15,00 EUR aangerekend per plaatje.
B.15° Voor het aanmaken van digitale sleutels
• Voor inwoners: gratis
• Voor ondernemers met een in Kinrooi gevestigd bedrijf: gratis
Hiervoor dient men bewijs te leveren aan de hand van een uittreksel uit de Kruispuntbank van Ondernemingen;
• Voor alle anderen: 25,00 EUR
Artikel 3.- De belasting wordt contant betaald tegen afgifte van een betalingsbewijs
1) bij het afleveren van het document: de belastingen voorzien onder artikel 2, A.1° t/m A.5° en B.1° t/m B.7°, B.11° en B.12°.
2) bij de aanvraag van vergunning en/of attest: de belastingen voorzien onder artikel 2, B.8° t/m B.10°
Het bewijs van betaling wordt door middel van een kasticket bezorgd. De personen die onderworpen zijn aan de belasting zijn eveneens verplicht er het bedrag van in bewaring te geven op het ogenblik van de aanvraag indien het document niet onmiddellijk kan afgeleverd worden. Er wordt kosteloos een ontvangstbewijs van de in bewaring gegeven sommen afgeleverd.
Artikel 4.- Wanneer de gevraagde stukken met de post worden verstuurd, worden de verzendingskosten aan de belasting toegevoegd. Die kosten dienen bij de aanvraag te worden betaald.
Zij zijn eveneens verschuldigd en vooruit betaalbaar wanneer artikel 5 van toepassing is.
Artikel 5.- Worden van de belasting vrijgesteld:
a) de stukken die in uitvoering van een wet of van gelijk welk reglement van de administratieve overheid door het gemeentebestuur kosteloos moeten worden afgeleverd;
b) de stukken die afgeleverd worden aan behoeftige personen; de behoeftigheid wordt door ieder overtuigend bewijsstuk gestaafd;
c) de machtigingen aangaande godsdienstige of politieke manifestaties;
d) de machtigingen aangaande activiteiten die als dusdanig al het voorwerp uitmaken van een belasting of retributie ten voordele van de gemeente;
e) de stukken die afgeleverd worden aan de gerechtelijke of administratieve overheden, alsook aan instellingen van openbaar nut;
f) de mededeling van inlichtingen door de politie aan verzekeringsmaatschappijen over het gevolg dat gegeven werd in verband met verkeersongevallen op de openbare weg;
g) de getuigschriften van een goed zedelijk gedrag afgegeven door de gemeentebesturen om gevoegd te worden bij een aanvraag van een door de regering ingestelde eervolle onderscheiding;
h) geldigheidsverklaring van aanvraagformulieren voor vermindering op reisbiljetten van de openbare vervoersmaatschappijen (NMBS, De Lijn, TEC, MIVB);
i) afgifte van nationaliteitsbewijzen aan de kandidaten bij gemeenteraadsverkiezingen;
j) de al dan niet uitkeringsgerechtigde werklozen, pas afgestudeerden, laatstejaars studenten, leerlingen van het laatste jaar secundair onderwijs en werkzoekende personen van wie het enige inkomen het bestaansminimum is, die bescheiden nodig hebben wanneer ze voor een betrekking solliciteren. Het is wel zo dat de belanghebbenden zelf het bewijs dienen te leveren dat ze voor de vrijstelling in aanmerking komen en dat de bescheiden waarvoor ze de belastingvrijstelling vragen bij het solliciteren nodig zijn.
Artikel 6.- De belasting is niet toepasselijk op de afgifte van stukken, welke krachtens een wet, een koninklijk besluit of een overheidsverordening al aan de betaling van een recht ten behoeve van de gemeente onderworpen is.
Uitzondering wordt gemaakt voor de rechten welke met het afgeven van reispassen belaste gemeenten ambtshalve toekomen krachtens het Consulair Wetboek van 21 december 2013.
Artikel 7.- Wanneer de contante inning niet kan worden uitgevoerd, wordt de belasting ingekohierd en wordt ze een kohierbelasting.
Artikel 8.- De kohieren worden vastgesteld en uitvoerbaar verklaard ten laatste op 30 juni van het jaar dat volgt op het aanslagjaar door het college van burgemeester en schepenen. Het kohier wordt tegen ontvangstbewijs overgezonden aan de financieel beheerder die belast is met de invordering en die onverwijld instaat voor de verzending van de aanslagbiljetten. Deze verzending gebeurt zonder kosten voor de belastingplichtigen. Het aanslagbiljet bevat naast de gegevens vermeld op het kohier ook de verzendingsdatum van het aanslagbiljet, de uiterste betalingsdatum, de termijn waarbinnen bezwaar kan worden ingediend, de benaming, het adres en de contactgegevens van de instantie die bevoegd is om het bezwaarschrift te ontvangen, evenals de vermelding dat de belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger die wenst gehoord te worden, zulks uitdrukkelijk moet vragen in het bezwaarschrift.
Als bijlage wordt een beknopte samenvatting toegevoegd van het reglement krachtens welke de belasting is verschuldigd.
Artikel 9.- De kohierbelasting moet betaald zijn binnen twee maanden na verzending van het aanslagbiljet op de aangeduide rekening. Eens de betalingstermijn verstreken is, worden de invordering en vervolging gedaan door de financieel beheerder van de gemeente en worden de regels toegepast betreffende de nalatigheidsintresten betreffende de rijksbelastingen op de inkomsten.
Artikel 10.- De belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger kan tegen een aanslag, een belastingverhoging of een administratieve geldboete, een bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en schepenen, die handelt als administratieve overheid.
Het bezwaar moet, op straffe van nietigheid, schriftelijk worden ingediend en worden gemotiveerd.
De indiening moet op straffe van verval, gebeuren binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet of vanaf de kennisgeving van de aanslag of vanaf de datum van de contante inning. Het bezwaarschrift mag eveneens via een duurzame drager ingediend worden binnen dezelfde termijnen en onder dezelfde voorwaarden.
De belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger kan in zijn/haar bezwaarschrift vragen om gehoord te worden.
Het college van burgemeester en schepenen of een personeelslid dat door het college van burgemeester en schepenen speciaal daarvoor is aangewezen, stuurt binnen vijftien kalenderdagen na de indiening van het bezwaarschrift een ontvangstmelding enerzijds naar de belastingschuldige en, in voorkomend geval, zijn vertegenwoordiger en anderzijds naar de financieel beheerder. De ontvangstmelding kan via een duurzame drager worden gestuurd.
Artikel 11.- Het besluit van 1 februari 2021 betreffende dezelfde aangelegenheid wordt hierbij opgeheven.
Artikel 12.- In toepassing van artikel 285 en 286 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 wordt dit besluit en de inhoud ervan bekendgemaakt op de webtoepassing van de gemeente en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het decreet lokaal bestuur.
De voorzitter verleent het woord aan schepen Rutten. Hij verzorgt de inhoudelijke toelichting. Hij merkt op dat het voorliggende dossier een bestaande overeenkomst betreft die jaarlijks verlengd moet worden.
Hierna neemt de raad de volgende beslissing:
De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:
Gelet op de beschikkingen van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen;
Gelet op artikel 41 van het decreet lokaal bestuur houdende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op deel 2, titel V, hoofdstuk I, afdeling II en titel VII, hoofdstuk II van het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 285 en 330 betreffende de bekendmaking en het algemeen bestuurlijk toezicht;
Gelet op het bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het besluit van 6 april 2021 houdende de goedkeuring van het reglement betreffende de belasting voor het inzamelen en verwerken van huishoudelijke afvalstoffen met inbegrip van het kohier- en het contantbelastingsreglement;
Overwegende dat dit goedgekeurde reglement bepaalt dat er een vermindering van €40,00 op de kohierbelasting wordt toegestaan aan belastingplichtigen die in het gezin een gezinslid hebben dat op 1 januari van het aanslagjaar recht heeft op een verhoogde tegemoetkoming van het ziekenfonds en ingeschreven is in het bevolkingsregister op 1 januari van het aanslagjaar;
Overwegende dat het dientengevolge noodzakelijk is dat we beschikken over een lijst met alle rechthebbenden op een verhoogde tegemoetkoming via het ziekenfonds op 1 januari van het aanslagjaar;
Overwegende dat er hiervoor een overeenkomst gesloten kan worden met de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid om deze gegevens te bekomen;
Gelet op de kostprijs van deze overeenkomst, die geraamd wordt op €350,00 waarvoor krediet beschikbaar is op jaarbudgetrekening GBB-FIN/0119-00/6142999 ‘administratieve kosten’;
Gelet op de ontwerpovereenkomst met de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid in bijlage;
BESLUIT:
Artikel 1.- De bijgevoegde overeenkomst met de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid voor 2022 wordt goedgekeurd
Artikel 2.- In toepassing van artikel 285 §1 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 wordt de beknopte beschrijving van dit besluit opgenomen in de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente wordt bekendgemaakt en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.
De voorzitter verleent het woord aan burgemeester Jo Brouns. Hij verzorgt de inhoudelijke toelichting. Hij merkt op dat dit dossier een belangrijke bijdrage levert aan de verbetering van de slimme verkeersveiligheid in Kinrooi. De ANPR-camera’s die nodig zijn voor de realisatie van de geplande trajectcontroles zullen vanuit een raamovereenkomst, die Fluvius beheert, aangekocht en onderhouden worden. Om dit mogelijk te maken dient het gemeentebestuur de voorliggende beheersovereenkomst af te sluiten met Fluvius.
Na deze toelichting neemt de raad de volgende beslissing:
De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:
Gelet op de beschikkingen van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen;
Gelet op artikel 41 van het decreet lokaal bestuur houdende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op deel 2, titel V, hoofdstuk I, afdeling II en titel VII, hoofdstuk II van het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 285 en 330 betreffende de bekendmaking en het algemeen bestuurlijk toezicht;
Gelet op het bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op de statutenwijziging van de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg d.d. 9 december 2020 waarbij het voorwerp werd aangepast met de vermelding dat de Opdrachthoudende vereniging bevoegd is voor het uitoefenen van elke nevenactiviteit inzake de infrastructuur op de openbare verlichtingsinstallaties of op andere dragers, in opdracht van de deelnemende gemeenten die daartoe een uitdrukkelijke beslissing hebben genomen (artikel 3 A. punt 5. onderdeel 5.5. statuten Fluvius Limburg) en waarbij de infrastructuur wordt gedefinieerd als “alle verrichtingen in verband met de aanleg, de installatie, het onderhoud, de exploitatie of de vernieuwing van infrastructuur voor de ontwikkeling van onder meer het concept ‘slimme steden en gemeenten” (artikel 2bis, 11 statuten Fluvius Limburg).
Gelet op het besluit d.d. 11 juni 2021 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen houdende de vernietiging van het besluit van het college van burgemeester en schepenen (CBS) van de stad Maaseik van 25 januari 2021 wegens strijdigheid met het artikel 398 §1 van het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur (hierna Decreet Lokaal Bestuur), vermits het CBS van de stad Maaseik principieel besliste om rechtstreeks een opdracht betreffende het plaatsen en exploiteren van slimme camera’s aan een andere entiteit dan Fluvius Limburg toe te wijzen.
Overwegende dat uit het voornoemd vernietigingsbesluit blijkt dat door bij de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg aangesloten te zijn en akkoord te gaan met het (gewijzigde) voorwerp van Fluvius Limburg, de stad Maaseik (i) i.v.m. de in voormeld artikel 3.A.5.5.5 bedoelde activiteit een beheersoverdracht in de zin van artikel 398, § 1 DLB aan Fluvius Limburg heeft teweeggebracht en (ii) zichzelf, bijgevolg het recht zou ontzegd hebben om een andere entiteit dan Fluvius Limburg opdrachten te laten uitvoeren om sensoren, camera’s of andere apparatuur in het kader van smart cities op het openbaar domein aan te brengen.
Overwegende dat het, in het verlengde van het vernietigingsbesluit van 11 juni 2021, aangewezen is om op heden de beheersoverdracht van de gemeente aan de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg op het vlak van de “Smart City”-dienstverlening zoals bedoeld in artikel 3.A.5.5.5. juncto artikel 2bis.11. van de gecoördineerde statuten van Fluvius Limburg – voor zover als nodig – uitdrukkelijk te bevestigen.
Overwegende dat de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg voor de uitvoering van haar activiteiten en de daarmee verband houdende openbaredienstverplichtingen een beroep doet op de werkmaatschappij Fluvius System Operator cv met zetel te Brusselsesteenweg 199, 9090 Melle.
Gelet op het artikel 3 B. van de statuten van de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg waarin opgenomen is dat de Opdrachthoudende vereniging ten behoeve van haar deelnemers haar voorwerp ook mag verwezenlijken door samenwerking met andere rechtspersonen waar zij al dan niet kan in deelnemen met naleving van de bepalingen van het Decreet Lokaal Bestuur. Fluvius Limburg (voorheen Inter-media) heeft in dit verband in augustus 2017 beslist om s-Lim cv op te richten met als doelstelling ‘het concretiseren van samenwerking, in hoofdzaak tussen steden en gemeenten, rond de ontwikkeling van een geografisch gebied tot een Smart Region via onder meer het centraliseren van kennis inzake IT-toepassingen, dataplatform, databeheer, applicaties,…’.
Om dit aanbod te ontwikkelen, uit te bouwen en te exploiteren dient de gemeente ingevolge hogervermelde visie een beroep te doen op de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg die (zo stelt Fluvius Limburg zelf voor) door middel van haar dochtermaatschappij s-Lim cv zal instaan voor de verrichtingen in verband met de aanleg, de installatie, het onderhoud, de exploitatie of de vernieuwing van infrastructuur voor de ontwikkeling van onder meer het concept ‘slimme steden en gemeenten (art. 3/A/5/5.5 statuten Fluvius Limburg).
Dit houdt concreet in dat Fluvius Limburg via diens dochtermaatschappij s-Lim cv zal instaan voor de verrichtingen die hiermee verband houden en aldus wordt de opdracht gegeven voor:
1) de levering en de plaatsing van vaste en verplaatsbare camera’s, inclusief ANPR camera’s en de nodige hulpapparatuur zoals modems, connectieboxen en fysieke dragers;
2) het preventief en curatief onderhoud op deze camera’s;
3) de software en hardware nodig om de camera’s uit te lezen, de data op te slaan en toegang te verlenen aan bevoegden, het zogenaamde CBS (centraal camerabeheersysteem);
4) de 24/7 helpdesk, monitoring en toegangsbewaking op het hele systeem;
5) de VCA (video content analysis) software binnen de camera’s alsook op het CBS (centraal camerabeheersysteem).
Overwegende dat deze werkwijze de beste garanties biedt aan de gemeente voor een efficiënt en betaalbaar beleid inzake deze activiteit.
Gelet op de herroepbaarheid van de beheersoverdracht die voor deze activiteit is voorzien in het artikel 9 van de statuten van de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur, inzonderheid Deel III, Titel III betreffende de Intergemeentelijke samenwerking.
BESLUIT :
Artikel 1.- De gemeenteraad besluit haar beheersoverdracht te bevestigen aan de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg inzake de activiteit zoals omschreven in artikel 3 A. 5. onderdeel 5.5. van de statuten en bijgevolg tevens haar uitbreiding van haar aansluiting van de gemeente bij de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg voor deze activiteit uitdrukkelijk te bevestigen.
Artikel 2.- Ingevolge de beslissingen genomen in artikel 1 wordt de activiteit zoals omschreven in 3 A. 5. onderdeel 5.5. van de statuten toevertrouwd aan Fluvius Limburg die - door middel van haar werkmaatschappij Fluvius - hiervoor een beroep kan doen op haar dochtervennootschap s-Lim cv, wat mogelijk is overeenkomstig artikel 3 B van de statuten.
Artikel 3.- De Opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg te verzoeken de in de artikelen 1 en 2 genomen beslissingen te formaliseren op de eerstvolgende algemene vergadering.
Artikel 4.- Het college van burgemeester en schepenen te belasten met de uitvoering van voormelde beslissingen alsook kennisgeving hiervan te verrichten aan de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg, ter attentie van het secretariaat, (in pdf-versie) op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
De voorzitter verleent het woord aan burgemeester Jo Brouns. Hij verzorgt de inhoudelijke toelichting. Hij merkt op dat op het betreffende lot een klein speelpleintje gerealiseerd zal worden.
Hierna neemt de raad de volgende beslissing:
De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikel 285 en 330 betreffende de bekendmaking en het algemeen bestuurlijk toezicht;
Gelet op de wet van 29 maart 1962 betreffende de organisatie van de Ruimtelijke Ordening en van de Stedenbouw, zoals ze nadien gewijzigd werd;
Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening; meer bepaald artikel 4.2.17 §2;
Gelet op het decreet betreffende de omgevingsvergunning dd. 25 april 2014, en latere wijzigingen;
Gelet op artikel 31 van het decreet betreffende de omgevingsvergunning waarin de procedure voor het behandelen van het onderdeel "de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg" in het kader van een omgevingsvergunning vermeld staat dat hierin als beslissende overheid de gemeenteraad is aangeduid;
Gelet op het decreet houdende de gemeentewegen dd. 3 mei 2019;
Gelet op de verkavelingsaanvraag op naam van X, met als adres X, voor het verkavelen van een grond in 10 loten voor halfopen ééngezinswoningen, 1 lot voor een gesloten ééngezinswoning en het aanleggen van wegenis en groen, gelegen te 3640 Kinrooi, afdeling 4 (Ophoven), sectie B, perceel 583D, Hogekamp;
Gezien bovenvermelde aanvraag onder toepassing valt van voormeld artikel, vermits zij voorziet in de afstand van grond, te voegen bij de voorliggende weg;
Gelet op het bij artikelen 75, 76 en 77 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening voorgeschreven onderzoek dat op de voorgeschreven wijze heeft plaatsgehad en waaruit blijkt dat er geen bezwaren aanwezig zijn;
Overwegende dat voornoemde grondafstand in overeenstemming is met de vooruitzichten van het gemeentebestuur voor wat betreft de toekomstige opvatting van deze weg;
Overwegende dat de notaris in de eerste te verlijden akte de gratis grondafstanden ten voordele van de gemeente zonder kosten voor de gemeente dient op te nemen en afschrift dezer aan ons bestuur te zenden;
BESLUIT:
Artikel 1.- De tracéwijziging, verbreding of opheffing van bestaande gemeentewegen zoals die voorkomt op het verkavelingsplan gevoegd bij de voornoemde aanvraag, wordt goedgekeurd.
Artikel 2.- Het voor inlijving bij het openbaar domein voorziene perceel, gelegen te 3640 Kinrooi, Hogekamp, afdeling 4 (Ophoven), sectie B, perceel 583D: 03a68ca groot (LOT 12, groenzone) is gratis en zonder onkosten aan de gemeente af te staan voor de uitvoering van de verkaveling (verkoop en/of verbouwing).
Artikel 3.- De aanvrager of diens rechtsopvolgers is gehouden de notaris opdracht te geven om in de eerste te verlijden overdrachtsakte de gratis grondafstand(en) ten voordele van de gemeente op te nemen en een afschrift ervan aan ons bestuur te zenden.
Artikel 4.- Indien de aanvrager niet onmiddellijk wenst of kan overgaan tot vervreemding is hij gehouden om binnen één jaar na afgifte van deze vergunning en op zijn kosten een authentieke akte te laten verlijden voor een notaris en ons bestuur een kopie van deze akte te zenden.
Artikel 5.- Ingeval de overdrachtsakte nog niet verleden zou zijn en ons bestuur of een ander openbaar bestuur wenst gebruik te maken van de gratis af te stane grond voor openbaar nut, dan is de aanvrager gehouden de nodige gronden hiervoor onmiddellijk en zonder enige kosten ter beschikking te stellen.
Artikel 6.- Voornoemde grondinneming geschiedt voor openbaar nut, met name de inlijving bij het openbaar domein voor wegverbetering.
Artikel 7.- In toepassing van artikel 285 §1 van het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 wordt een beknopte beschrijving van dit besluit opgenomen in de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente wordt bekendgemaakt en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het decreet Lokaal Bestuur.
De voorzitter verleent het woord aan burgemeester Jo Brouns. Hij verzorgt de inhoudelijke toelichting.
Hierna neemt de raad de volgende beslissing:
De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:
Gelet op de beschikkingen van het decreet lokaal bestuur van 22-12-2017;
Gelet op deel 2, titel V, hoofdstuk I, afdeling II en titel VII, hoofdstuk II van het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 285 en 330 betreffende de bekendmaking en het algemeen bestuurlijk toezicht;
Gelet op de wet van 29-07-1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad d.d. 04-04-2011 inhoudende de goedkeuring van het RUP “Woonbeleid Kinrooi”;
Gelet op het RUP “Woonbeleid Kinrooi”, deelplan 4 “Molenbeersel”, hetgeen het juridisch kader vormt voor de bestemming van de gemeentelijke bouwplaats, meer bepaald zone voor landelijk wonen, en voor de verkoop;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad d.d. 16-04-2018 inzake de toewijzingsvoorwaarden van deze gemeentelijke bouwplaatsen, gewijzigd dd. 08-06-2020 en 05-07-2021;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad d.d. 03-09-2018 inzake de vaststelling van de prijzen voor deze gemeentelijke bouwplaatsen;
Overwegende dat de gemeente Kinrooi overeenkomstig de bijzondere verkoopvoorwaarden een recht van wederinkoop heeft, dat het bestuur toestemming moet geven om een vervreemding mogelijk te maken en dat er een schadevergoeding bedongen is bij een verkoop binnen de 20 jaar;
Overwegende dat het gemeentebestuur geen gebruik wenst te maken van het recht van wederinkoop en dat er geen bezwaar is om de doorverkoop te laten plaatsvinden onder de strikte voorwaarden dat de koper voldoet aan alle in het gemeenteraadsbesluit dd. 16-04-2018 inzake de toewijzingsvoorwaarden van deze gemeentelijke bouwplaatsen, gewijzigd dd. 08-06-2020 en 05-07-2021, en het gemeenteraadsbesluit dd. 03-09-2018 inzake de vaststelling van de prijzen voor deze gemeentelijke bouwplaatsen;
Overwegende dat alle verplichtingen die volgen uit de bijzondere voorwaarden van de oorspronkelijke verkoopakte overgenomen en nageleefd worden. Alle bijzondere bepalingen uit deze oorspronkelijke verkoopakte moeten in extenso en integraal worden overgenomen in de op te maken aankoopakte;
Gelet op het besluit van het college dd. 05-11-2018 houdende de goedkeuring van de kandidatuur van X, van lot nr. 33 met een oppervlakte van 4a48 mits de prijs van 53 760 EUR;
Gelet op de akte van verkoop dd. 13-03-2019;
Gelet op het verzoek dd. 02-12-2021 van X om het onbebouwd perceel lot X te 22 Augustusstraat, kadastraal gekend als te 2e afdeling, sectie D, nummer X, met een oppervlakte van 4a48, van de hand te mogen doen, de bouwwerken zijn nog niet aangevat;
Gelet op ons besluit dd. 16-04-2018, gewijzigd dd. 08-06-2020 en 05-07-2021 houdende de vaststelling van de verkoopsvoorwaarden en toewijzingsnormen bij verkoop van sociale bouwplaatsen in gemeentelijke verkavelingen, inzonderheid artikel 3, §7 ‘… Gehele of gedeeltelijke vervreemding van de bouwgrond al of niet bebouwd, is niet toegelaten gedurende deze periode. Eventueel kan de gemeenteraad toestemmen in een afwijking op deze voorwaarde. Bij vervreemding van een onbebouwd perceel heeft de gemeente daarenboven een recht van wederinkoop…’;
Overwegende dat de gemeenteraad in afwijking van deze voorwaarde het verbod tot vervreemding wenst op te heffen;
Overwegende dat de gemeenteraad bovendien uitdrukkelijk afziet van zijn recht tot terugkoop,
BESLUIT:
Artikel 1.- Geen gebruik te maken van zijn recht tot wederinkoop van lot nr. X te 22 Augustusstraat, mits de onder artikel 2 vermelde voorwaarden uitdrukkelijk worden nageleefd.
Artikel 2.- In afwijking van artikel 3§8 van ons besluit dd. 05-07-2021 toestemming te verlenen aan X, woonstkiezend X, navolgende bouwplaats: gemeente Kinrooi, 22 Augustusstraat, lot X, kadastraal gekend 2e afdeling, sectie D, nr Xmet een oppervlakte van 04a48ca conform de in het hoger vernoemde gemeenteraadsbesluit vastgestelde voorwaarden uit de hand door te verkopen, enkel en alleen mits de koper voldoet aan alle voorwaarden gesteld in het hoger vernoemde gemeenteraadsbesluit en maximum tegen de in ons besluit van 03-09-2018 vastgestelde en gehandhaafde prijs van 53.760 EUR, én mits alle bijzondere voorwaarden uit de oorspronkelijke akte mutatis mutandis worden overgenomen.
Artikel 3.- Alle kosten voortvloeiend uit deze doorverkoop vallen ten laste van de koper.
Artikel 4.- De onderlinge authentieke akte dient verleden te worden voor een notaris binnen 12 maanden na goedkeuring van dit besluit door de gemeenteraad, indien de onderlinge authentieke akte niet tijdig is verleden, treedt de boeteclausule zoals opgenomen in de akte in werking, tenzij de verkoper kan aantonen dat hij al het mogelijke gedaan heeft om de bouwgrond te verkopen, maar geen koper gevonden heeft.
Artikel 5.- Afschrift van dit besluit zal naar de instrumenterende notaris worden gestuurd.
Artikel 6.- In toepassing van artikel 285§1 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22-12-2017 wordt de beknopte beschrijving van dit besluit opgenomen in de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente wordt bekendgemaakt en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.
De voorzitter verleent het woord aan schepen Hoedemakers. Hij verzorgt de inhoudelijke toelichting. Hij merkt op dat het voorliggende voorstel tot arbeidsreglement in december op het vakbondsoverleg besproken en goedgekeurd werd. Hij verduidelijkt dat in het bestaande arbeidsreglement de nodige wijzigingen aangebracht werden om het nieuwe, modernere en efficiëntere systeem van evalueren en opvolgen, te verwerken.
Na deze toelichting neemt de raad de volgende beslissing:
De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:
Gelet op de beschikkingen van het decreet lokaal bestuur van 22-12-2017;
Gelet op de wet van 29-07-1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen;
Gelet op artikel 41 van het decreet lokaal bestuur houdende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op deel 2, titel V, hoofdstuk I, afdeling II en titel VII, hoofdstuk II van het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 285 en 330 betreffende de bekendmaking en het algemeen bestuurlijk toezicht;
Gelet op het bestuursdecreet van 07-12-2018;
Gelet op de wet van 08-04-1965 tot instelling van de arbeidsreglementen, artikelen 1, 4 en 11 tot en met 15sexies;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 09-11-2020 betreffende het arbeidsreglement 2020 voor de personeelsleden van het gemeentelijk basisonderwijs te Kinrooi en Ophoven;
Gelet op het protocol nr.2 van 10-12-2021 van het afzonderlijk bijzonder comité;
Overwegende dat een goede schoolorganisatie steunt op duidelijke afspraken tussen het personeel en het schoolbestuur;
Overwegende dat alle personen die onder gezag arbeid verrichten in het gemeentelijk onderwijs moeten worden geïnformeerd over de voorwaarden die op hun arbeidsverhouding van toepassing zijn;
Overwegende dat het decreet rechtspositie en het decreet basisonderwijs voldoende ruimte laten om lokaal en autonoom concrete afspraken te maken rond rechten en plichten van het personeel en het schoolbestuur;
Overwegende dat het bestaand arbeidsreglement goedgekeurd d.d. 09-11-2020 werd herwerkt;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Gelet op de uitslag van de stemming:
BESLUIT:
Artikel 1.- Het bestaande arbeidsreglement voor de personen die onder gezag arbeid verrichten in de gemeentelijke scholen, Gemeentelijke basisschool “3K”, Nelisveld 5 te 3640 Kinrooi en Gemeentelijke basisschool “De Maaskei”, De Belder 21 te 3640 Kinrooi, op te heffen
Artikel 2.- Het herwerkte arbeidsreglement voor de personen die onder gezag arbeid verrichten in de gemeentelijke basisschool “3K”, Nelisveld 5 te 3640 Kinrooi en de gemeentelijke basisschool “De Maaskei”, De Belder 21 te 3640 Kinrooi, zoals opgenomen in bijlage, goed te keuren.
Artikel 3.- Een afschrift van dit besluit en van het herwerkte arbeidsreglement ter kennisgeving te bezorgen aan de personen die onder gezag arbeid verrichten in de gemeentelijke basisschool “3K”, Nelisveld 5 te 3640 Kinrooi en aan de gemeentelijke basisschool “De Maaskei”, De Belder 21 te 3640 Kinrooi.
Artikel 4.- In toepassing van artikel 285§1 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22-12-2017 wordt de beknopte beschrijving van dit besluit opgenomen in de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente wordt bekendgemaakt en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Artikel 5.- Een afschrift van dit besluit ter kennisgeving te bezorgen aan de Directie Toezicht op de Sociale Wetten.
De voorzitter verleent het woord aan schepen Hoedemakers. Hij verzorgt de inhoudelijke toelichting. Hij merkt op dat ten gevolge van de in het vorige dossier besproken wijziging van het systeem van evalueren en functioneren mede geleid heeft tot vereenvoudigde generieke functiebeschrijvingen. Deze functiebeschrijvingen dienen door de gemeenteraad goedgekeurd te worden. Hij merkt op dat de voorliggende functiebeschrijvingen tijdens het vakbondsoverleg in december besproken en goedgekeurd werden. Tenslotte merkt hij op dat de functiebeschrijvingen voor de kinderverzorgster en de leermeester l.o. later zullen volgen.
Na deze toelichting neemt de raad de volgende beslissing:
De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:
Gelet op de beschikkingen van het decreet lokaal bestuur van 22-12-2017;
Gelet op de wet van 29-07-1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen;
Gelet op artikel 41 van het decreet lokaal bestuur houdende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op deel 2, titel V, hoofdstuk I, afdeling II en titel VII, hoofdstuk II van het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 285 en 330 betreffende de bekendmaking en het algemeen bestuurlijk toezicht;
Gelet op het bestuursdecreet van 07-12-2018;
Gelet op artikel 34 van het decreet lokaal bestuur, houdende de geheime stemming;
Gelet op het decreet van 27-03-1991 betreffende de rechtspositie van sommige personeelsleden van het gesubsidieerd onderwijs en de gesubsidieerde centra voor leerlingenbegeleiding (verder genoemd decreet rechtspositie personeel gesubsidieerd onderwijs), de hoofdstukken Vbis en Vter;
Gelet op de omzendbrief functiebeschrijving en evaluatie (PERS/2007/09);
Gelet op het feit dat de functiebeschrijvingen van de volgende ambten aangepast werden volgens de modellen van OVSG:
- functiebeschrijving onderwijzer
- functiebeschrijving kleuteronderwijzer
- functiebeschrijving ICT-coördinator in het basisonderwijs
- functiebeschrijving zorgcoördinator in het basisonderwijs
- functiebeschrijving leermeester godsdienst/niet-confessionele zedenleer
- functiebeschrijving administratief medewerker
Overwegende dat er bij iedere functiebeschrijving een lijst instellingsgebonden opdrachten dient gevoegd te worden;
Overwegende dat deze lijst dient goedgekeurd te worden;
Gelet op het protocol nr. 2 van 10-12-2021 van het afzonderlijk bijzonder comité;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
BESLUIT:
Artikel 1.- De algemene modellen van de functiebeschrijvingen goed te keuren:
- functiebeschrijving onderwijzer
- functiebeschrijving kleuteronderwijzer
- functiebeschrijving ICT-coördinator in het basisonderwijs
- functiebeschrijving zorgcoördinator in het basisonderwijs
- functiebeschrijving leermeester godsdienst/niet-confessionele zedenleer
- functiebeschrijving administratief medewerker
Artikel 2.- De lijst instellingsgebonden opdrachten goed te keuren.
Artikel 3.- In toepassing van het artikel 285 §1 van het Decreet Lokaal bestuur van 22-12-2017 wordt de beknopte beschrijving van dit besluit opgenomen in de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente wordt bekendgemaakt en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.
De voorzitter verleent het woord aan schepen Rutten. Hij verleent de inhoudelijke toelichting. Hij merkt op dat - in het kader van het landinrichtingsproject “Kessenich in zicht” - in de buurt van de Bergplaats ook wat rioleringswerken gepland worden. Hij verduidelijkt dat in het voorliggend dossier het gemeentelijk aandeel (75 procent van de kostprijs) goedgekeurd wordt.
Hierna neemt de raad de volgende beslissing:
De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 36;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Aangezien Fluvius System Operator optreedt als werkmaatschappij in naam en voor rekening van oa Fluvius Limburg op wiens naam de zakelijke rechten aangaande de gemeentelijke rioleringsinfrastructuur worden gevestigd;
Aangezien Fluvius en de gemeente Kinrooi samen volgende werken wensen uit te voeren :
R/006017 : KI Borgstraat - Gaard: netuitbreiding riolering;
Gelet op de structuur en principes van de investeringsregels bij Fluvius Limburg;
Aangezien de gemeente Kinrooi voor deze werken geen beroep wenst te doen op toelage in uitvoering van het besluit van de Vlaamse Regering van 1 februari 2002 met betrekking tot de subsidiëring van de aanleg van openbare rioleringen, andere dan prioritaire rioleringen, de bouw van kleinschalige rioolwaterzuiveringsinstallaties met inbegrip van de aanleg van individuele waterzuiveringsinstallaties door de gemeenten, gemeentebedrijven, intercommunales of intergemeentelijke samenwerkingsverbanden en latere wijzigingen;
Aangezien de gemeente financieel tussen komt in de kosten verbonden aan de aanleg en verbetering van openbare riolen a rato van 75% van de kosten ( exclusief BTW) bepaald in uitvoering van artikel 1, 5° van het hierboven vernoemde besluit van de Vlaamse Regering van 1 februari 2002;
Aangezien beide partijen van oordeel zijn dat de uitvoering van de werken voor rekening van de verschillende overheden in het algemeen belang worden samengevoegd;
Overwegende dat in het kader van deze opdracht bijgevoegde samenwerkingsovereenkomst werd opgesteld tussen beide partijen en dat de gemeente Kinrooi wordt aangeduid om in gezamenlijke naam op te treden als opdrachtgeven bestuur ( bouwheer);
Gelet op de uitslag van de stemming;
BESLUIT:
Artikel 1.- Goedkeuring wordt verleend aan de samenwerkingsovereenkomst met Fluvius voor de opdracht “R/006017 : KI Borgstraat - Gaard: netuitbreiding riolering waarbij de gemeente Kinrooi wordt aangeduid om in gezamenlijke naam op te treden als opdrachtgevend bestuur bij de gunning en uitvoering van de opdracht.
Artikel 2.- De samenwerkingsovereenkomst treedt in werking op datum van de ondertekening.
Artikel 3.- De samenwerkingsovereenkomst tussen Gemeente Kinrooi en Fluvius als bijlage maakt integraal deel uit van dit besluit.
Artikel 4.- Afschrift van dit besluit zal samen met de goedgekeurde samenwerkingsovereenkomst worden overgemaakt aan Fluvius,Trichterheideweg 8, 3500 Hasselt
Artikel 5.- In toepassing van artikel 285 §1 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 wordt de beknopte beschrijving van dit besluit opgenomen in de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente wordt bekendgemaakt en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.
De voorzitter verleent het woord aan schepen Rutten. Hij verzorgt de inhoudelijke toelichting. Hij merkt op dat het voorliggende dossier een kleine rioleringsuitbreiding betreft voor een nieuw aan te leggen woning. De gemeentelijke bijdrage (75 procent) zal betaald worden vanuit het rioleringsfonds van de gemeente bij Fluvius.
Hierna neemt de raad de volgende beslissing:
DE GEMEENTERAAD:
De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 36;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Aangezien Fluvius System Operator optreedt als werkmaatschappij in naam en voor rekening van oa Fluvius Limburg op wiens naam de zakelijke rechten aangaande de gemeentelijke rioleringsinfrastructuur worden gevestigd;
Aangezien Fluvius en de gemeente Kinrooi samen volgende werken wensen uit te voeren :
R/006215 : Rioleringswerken in de Raamdijk;
Gelet op de structuur en principes van de investeringsregels bij Fluvius Limburg;
Aangezien de gemeente Kinrooi voor deze werken geen beroep wenst te doen op toelage in uitvoering van het besluit van de Vlaamse Regering van 1 februari 2002 met betrekking tot de subsidiëring van de aanleg van openbare rioleringen, andere dan prioritaire rioleringen, de bouw van kleinschalige rioolwaterzuiveringsinstallaties met inbegrip van de aanleg van individuele waterzuiveringsinstallaties door de gemeenten, gemeentebedrijven, intercommunales of intergemeentelijke samenwerkingsverbanden en latere wijzigingen;
Aangezien de gemeente financieel tussen komt in de kosten verbonden aan de aanleg en verbetering van openbare riolen a rato van 75% van de kosten ( exclusief BTW) bepaald in uitvoering van artikel 1, 5° van het hierboven vernoemde besluit van de Vlaamse Regering van 1 februari 2002;
Aangezien beide partijen van oordeel zijn dat de uitvoering van de werken voor rekening van de verschillende overheden in het algemeen belang worden samengevoegd;
Overwegende dat in het kader van deze opdracht bijgevoegde samenwerkingsovereenkomst werd opgesteld tussen beide partijen en dat Fluvius wordt aangeduid om in gezamenlijke naam op te treden als opdrachtgeven bestuur ( bouwheer);
Gelet op de uitslag van de stemming;
BESLUIT:
Artikel 1.- Goedkeuring wordt verleend aan de samenwerkingsovereenkomst met Fluvius voor de opdracht “R/006215 : Rioleringsuitbreiding Raamdijk – uitbreiding Linssen” waarbij Fluvius wordt aangeduid om in gezamenlijke naam op te treden als opdrachtgevend bestuur bij de gunning en uitvoering van de opdracht.
Artikel 2.- De samenwerkingsovereenkomst treedt in werking op datum van de ondertekening.
Artikel 3.- De samenwerkingsovereenkomst tussen Gemeente Kinrooi en Fluvius als bijlage maakt integraal deel uit van dit besluit.
Artikel 4.- Afschrift van dit besluit zal samen met de goedgekeurde samenwerkingsovereenkomst worden overgemaakt aan Fluvius,Trichterheideweg 8, 3500 Hasselt
Artikel 5.- In toepassing van artikel 285 §1 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 wordt de beknopte beschrijving van dit besluit opgenomen in de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente wordt bekendgemaakt en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.
De voorzitter verleent het woord aan schepen Rutten. Hij verzorgt de inhoudelijke toelichting.
Hierna neemt de raad de volgende beslissing:
De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 36 en artikel 57;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Overwegende dat in het kader van de opdracht “Maaien en ruimen van grachten - meerjarenopdracht 2022-2025” een bestek met nr. 2022001 werd opgesteld door de TD - dienst ruimte;
Overwegende dat deze opdracht als volgt is opgedeeld:
* Basisopdracht (Maaien en ruimen van grachten - meerjarenopdracht 2022-2025), raming: € 43.946,68 excl. btw of € 53.175,48 incl. 21% btw;
* Verlenging 1 (Maaien en ruimen van grachten - meerjarenopdracht 2022-2025), raming: € 43.946,68 excl. btw of € 53.175,48 incl. 21% btw;
* Verlenging 2 (Maaien en ruimen van grachten - meerjarenopdracht 2022-2025), raming: € 43.946,68 excl. btw of € 53.175,48 incl. 21% btw;
* Verlenging 3 (Maaien en ruimen van grachten - meerjarenopdracht 2022-2025), raming: € 43.946,68 excl. btw of € 53.175,48 incl. 21% btw;
Overwegende dat de totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 175.786,72 excl. btw of € 212.701,92 incl. 21% btw;
Overwegende dat de opdracht zal worden afgesloten voor een duur van 12 maanden;
Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is in het budget van 2022, op budgetcode GBB-TD/ 680-00/6103510 (Prestaties van derden voor wegen en waterlopen) van de gewone dienst en in het budget van de volgende jaren;
BESLUIT:
Artikel 1.- Goedkeuring wordt verleend aan het bestek met nr. 2022001 en de raming voor de opdracht “Maaien en ruimen van grachten - meerjarenopdracht 2022-2025”, opgesteld door de TD - dienst ruimte. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt € 175.786,72 excl. btw of € 212.701,92 incl. 21% btw.
Artikel 2.- Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
Artikel 3.- De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Artikel 4.- De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het budget van 2022, op budgetcode GBB-TD/ 680-00/6103510 (Prestaties van derden voor wegen en waterlopen) van de gewone dienst en in het budget van de volgende jaren.
Artikel 5.- In toepassing van artikel 285 §1 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 wordt de beknopte beschrijving van dit besluit opgenomen in de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente wordt bekendgemaakt en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.
De voorzitter verleent het woord aan schepen Rutten. Hij verzorgt de inhoudelijke toelichting. Hij merkt op dat de gemeentelijke technische dienst ieder jaar bekijkt welke wegen er nood hebben aan een herstelling en een bestrijking. Deze straten en de beschrijving van het werk worden in een bestek opgenomen en in de markt gezet. Het voorliggende dossier betreft de goedkeuring van het bestek van het werk en de goedkeuring van de wijze waarop het dossier in de markt gezet zal worden.
Hierna neemt de raad de volgende beslissing:
De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 36;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Overwegende dat in het kader van de opdracht “Bestrijkingen 2022” een bestek met nr. 2022002 werd opgesteld door de TD - dienst ruimte;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 165.132,32 excl. btw of € 199.810,11 incl. 21% btw;
Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is in het investeringsbudget van 2022, op budgetcode 0200-00/2241000/BESTUUR/CBS/0/IP-GEEN (ACT-3.02)
BESLUIT:
Artikel 1.- Goedkeuring wordt verleend aan het bestek met nr. 2022002 en de raming voor de opdracht “Bestrijkingen 2022”, opgesteld door de TD - dienst ruimte. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt € 165.132,32 excl. btw of € 199.810,11 incl. 21% btw.
Artikel 2.- Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
Artikel 3.- De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Artikel 4.- De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2022, op budgetcode 0200-00/2241000/BESTUUR/CBS/0/IP-GEEN (ACT-3.02).
Artikel 5.- In toepassing van artikel 285 §1 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 wordt de beknopte beschrijving van dit besluit opgenomen in de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente wordt bekendgemaakt en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Voor de sluiting der zitting werden geen wijzigingen bevolen aan dit verslag, waardoor het van ambtswege is goedgekeurd conform de voorgelegde tekst.
De voorzitter sluit de zitting op 07/02/2022 om 20:27.
Namens Gemeenteraad,
Marijke Clerx
Algemeen Directeur
Jacky Daemen
Voorzitter