Terug
Gepubliceerd op 05/09/2023

Notulen  Gemeenteraad

ma 03/07/2023 - 20:00 B10
Aanwezig: Jacky Daemen, Voorzitter
Wim Rutten, Burgemeester wnd.
Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Wim Swennen, Anita Meerten, Schepenen
Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Jo Brouns, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Carina Suylen, Günther Bongers, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters, Tamara Smolders, Gemeenteraadsleden
Marijke Clerx, Algemeen Directeur
Verontschuldigd: Yannicka Eerdekens, gemeenteraadslid

De voorzitter opent de zitting op 03/07/2023 om 20:00.

De voorzitter heet de raadsleden en de andere aanwezigen welkom.

  • Openbaar

    • Interne Zaken

      • Goedkeuring opname bij hoogdringendheid van een agendapunt

        Aanwezig: Jacky Daemen, Voorzitter
        Wim Rutten, Burgemeester wnd.
        Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Wim Swennen, Anita Meerten, Schepenen
        Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Jo Brouns, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Carina Suylen, Günther Bongers, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters, Tamara Smolders, Gemeenteraadsleden
        Marijke Clerx, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Yannicka Eerdekens, gemeenteraadslid

        De voorzitter verleent het woord aan waarnemend burgemeester Wim Rutten. Hij verzorgt de inhoudelijke toelichting.  Hij merkt op dat dit dossier verkeerdelijk op de datum van de raad van augustus aangemaakt werd en dat het dossier omwille van de termijn voor behandelling van de verkavelingsaanvraag, voor midden augustus in behandeling genomen moet worden. Omdat er in augustus traditioneen geen gemeenteraad gehouden wordt, stelt hij de raadsleden voor dit dossier bij hoogdringendheid aan de agenda van vanavond toe te voegen. Hij stelt voor dit dossier onder agendapunt 2.2 te behandelen.

        Hierna neemt de raad de volgende beslissing:

        De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:

        Gelet op de verkavelingsaanvraag met nummer VK/2023/1 - Een verkavelingsaanvraag voor het verkavelen van een grond in 2 loten voor open bebouwing, met gratis grondafstand;

        Gelet op de omgevingsvergunningsprocedure die bepaalt dat de uiterste beslissingstermijn van het dossier 13/08/2023 is;

        Overwegende dat de aanvraag een gratis grondafstand bevat, waarover de gemeenteraad dient te beslissen. Daarna kan het college van burgemeester en schepenen pas een beslissing nemen over de verkavelingsaanvraag;

        Overwegende dat er in de maand augustus geen gemeenteraadszitting voorzien is en de eerstvolgende zitting pas in september plaatsvindt, wat dus ruim na de beslissingsdatum is;

        Overwegende dat er wordt voorgesteld om volgend agendapunt bij hoogdringendheid toe te voegen:
        'Zaak der wegen - gratis grondafstand: verkaveling naast Wieljestraat 23 - VK/2023/1';

        Overwegende dat er een 2/3e meerderheid nodig is om het bovenstaande agendapunt met hoogdringendheid en staande de vergadering aan de dagorde toe te voegen;



        Publieke stemming
        Aanwezig: Jacky Daemen, Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Wim Swennen, Anita Meerten, Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Jo Brouns, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Carina Suylen, Günther Bongers, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters, Tamara Smolders, Marijke Clerx
        Voorstanders: Jacky Daemen, Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Wim Swennen, Anita Meerten, Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Jo Brouns, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Carina Suylen, Günther Bongers, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters, Tamara Smolders
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Enig artikel.- De gemeenteraad gaat akkoord met de behandeling bij hoogdringendheid van het volgende agendapunt:
        - Zaak der wegen - gratis grondafstand: verkaveling naast Wieljestraat 23 - VK/2023/1.

      • Vaststelling dagorde

        Aanwezig: Jacky Daemen, Voorzitter
        Wim Rutten, Burgemeester wnd.
        Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Wim Swennen, Anita Meerten, Schepenen
        Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Jo Brouns, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Carina Suylen, Günther Bongers, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters, Tamara Smolders, Gemeenteraadsleden
        Marijke Clerx, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Yannicka Eerdekens, gemeenteraadslid

        DAGORDE GEMEENTERAAD 3 juli 2023

        Openbaar

        1.   Interne Zaken

        1.1    Goedkeuring opname bij hoogdringendheid van een agendapunt (zie agendapunt 2.2)

        1.2    Vaststelling dagorde

        1.3    Goedkeuring engagementsverklaring werking Leader in de regio Maasland

        1.4    Afvaardiging vertegenwoordigers werking Leader in de regio Maasland

        2. Grondgebiedszaken

        2.1    Zaak der wegen - goedkeuring nieuw wegtracé: verkaveling Ophoverveld - VK/2023/3

        2.2    Zaak der wegen - gratis grondafstand: verkaveling naast Wieljestraat 23 - VK/2023/1

        3. Welzijnszaken

        3.1    Vergoeding vrijwilligers speelpleinwerking en jeugddienst

        4. Basisschool Kinrooi

        4.1    Goedkeuring van het arbeidsreglement van september 2023 voor de personeelsleden van het gemeentelijk basisonderwijs te Ophoven

        4.2    Goedkeuring van het schoolreglement vanaf 1 september 2023 voor de gemeentelijke basisschool “De Maaskei” Ophoven

        4.3    Goedkeuring van de aansluiting van het schoolbestuur met haar gemeentelijke basisscholen De Maaskei Ophoven en 3K Kinrooi bij het openbaar leersteuncentrum Limburg vanaf 01-09-2023

        4.4    Goedkeuring van het arbeidsreglement van september 2023 voor de personeelsleden van het gemeentelijk basisonderwijs te Kinrooi

        4.5    Goedkeuring van het schoolreglement vanaf 1 september 2023 voor de gemeentelijke basisschool “3K” Kinrooi

        5. Secretariaat

        5.1    Kennisgevingen en mededelingen

        5.2    Definitieve vaststelling verslag vorige zitting

      • Goedkeuring engagementsverklaring werking Leader in de regio Maasland

        Aanwezig: Jacky Daemen, Voorzitter
        Wim Rutten, Burgemeester wnd.
        Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Wim Swennen, Anita Meerten, Schepenen
        Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Jo Brouns, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Carina Suylen, Günther Bongers, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters, Tamara Smolders, Gemeenteraadsleden
        Marijke Clerx, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Yannicka Eerdekens, gemeenteraadslid

        De voorzitter verleent het woord aan schepen Peter Nies. Hij verstrekt de inhoudelijke toelichting. Hij merkt op dat er naast de prioritaire Vlaamse thema’s, aanvullende thema’s in de ontwikkelingsstrategie van Leader Maasland opgenomen werden. Hij overloopt deze aanvullende thema’s vanuit het Maasland. Hij verduidelijkt datt deze thema’s verder uitgewerkt zullen worden in beleidsporen. De gemeenten die tot het omschreven projectgebied horen en de engangementsverklaring goedgekeurd hebben, kunnen dan projecten indienen die in de beleidsporen passen. 

        Na deze toelichting neemt de raad de volgende beslissing:

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jacky Daemen, Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Wim Swennen, Anita Meerten, Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Jo Brouns, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Carina Suylen, Günther Bongers, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters, Tamara Smolders, Marijke Clerx
        Voorstanders: Jacky Daemen, Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Wim Swennen, Anita Meerten, Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Jo Brouns, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Carina Suylen, Günther Bongers, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters, Tamara Smolders
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1.- De gemeente Kinrooi keurt de Lokale Ontwikkelingsstrategie Leader Maasland goed.

        Artikel 2.- De gemeente Kinrooi neemt deelt aan de Lokale Actiegroep Leader Maasland en aan de uitvoering van de Lokale Ontwikkelingsstrategie Leader Maasland.

        Artikel 3.- De gemeente Kinrooi wenst zich in de Lokale Actiegroep Leader Maasland te laten vertegenwoordigen door de personen goedgekeurd in het gemeenteraadsbesluit dd. 3 juli 2023 met als titel 'Afvaardiging vertegenwoordigers werking Leader in de regio Maasland'.

        Artikel 4.- De engagementsverklaring en verklarende bijlagen worden goedgekeurd en de burgemeester en de algemeen directeur - of hun respectievelijke plaatsvervangers - worden gemachtigd tot ondertekening van deze engagementsverklaring.

        Artikel 5.- Een afschrift van dit besluit wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Leadersecretariaat t.a.v. Karel Leysen, Provincie Limburg, Directie Ondernemen - Dienst Landbouw en Platteland, Universiteitslaan 1, 3500 Hasselt.

        Artikel 6.- Dit besluit wordt genomen onder voorbehoud van goedkeuring van het ontwerp van de Lokale Ontwikkelingsstrategie Leader Maasland door het Vlaams Managementcomité.

        Artikel 7.- In toepassing van artikel 285 §1 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 wordt de beknopte beschrijving van dit besluit opgenomen in de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente wordt bekendgemaakt en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.

      • Afvaardiging vertegenwoordigers werking Leader in de regio Maasland

        Aanwezig: Jacky Daemen, Voorzitter
        Wim Rutten, Burgemeester wnd.
        Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Wim Swennen, Anita Meerten, Schepenen
        Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Jo Brouns, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Carina Suylen, Günther Bongers, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters, Tamara Smolders, Gemeenteraadsleden
        Marijke Clerx, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Yannicka Eerdekens, gemeenteraadslid

        De voorzitter verleent het woord aan schepen Peter Nies. Hij verzorgt de toelichting.

        Na de organisatie van de stemming neemt de raad de volgende beslissing:

        De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:

        Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;

        Gelet op het bestuursdecreet van 7 december 2018;

        Gelet op de Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen;

        Gelet op de goedgekeurde intentieverklaring ter realisatie van een Leader-werking in het gebied Maasland dd. 30 januari 2023;

        Gelet op het gemeenteraadsbesluit dd. 3 juli 2023 waarin de gemeente Kinrooi akkoord gaat met de engagementsverklaring rond de werking van Leader in de regio Maasland;

        Gelet op het voorstel dat in bovenstaand besluit werd geformuleerd met schepen Peter Nies als vertegenwoordiger binnen de Lokale Actiegroep en burgemeester Wim Rutten als zijn plaatsvervanger;

        Gelet op het akkoord over het Meerjarig Financieel Kader 2021-2027 (MFK), goedgekeurd door de Raad van de Europese Unie (EU) d.d. 2020-07-21;

        Gelet op Verordening (EU) 2021/1060 van het Europees Parlement en de Raad van 24 juni 2021 houdende gemeenschappelijke bepalingen inzake het Europees Fonds voor regionale ontwikkeling, het Europees Sociaal Fonds Plus, het Cohesiefonds, het Fonds voor een rechtvaardige transitie en het Europees Fonds voor maritieme zaken, visserij en aquacultuur en de financiële regels voor die fondsen en voor het Fonds voor asiel, migratie en integratie, het Fonds voor interne veiligheid en het Instrument voor financiële steun voor grensbeheer en visumbeleid;

        Gelet op Verordening (EU) 2021/2115 van het Europees Parlement en de Raad van 2 december 2021 tot vaststelling van voorschriften inzake steun voor de strategische plannen die de lidstaten in het kader van het gemeenschappelijk landbouwbeleid opstellen (strategische GLB-plannen) en die uit het Europees Landbouwgarantiefonds (ELGF) en het Europees Landbouwfonds voor Plattelandsontwikkeling (ELFPO) worden gefinancierd, en tot intrekking van Verordeningen (EU) nr. 1305/2013 en (EU) nr. 1307/2013;

        Gelet op de samenwerkingsovereenkomst tussen de minister, bevoegd voor het plattelandsbeleid, de Vlaamse Landmaatschappij en de provincie Limburg met betrekking tot het vastleggen van de wederzijdse verantwoordelijkheden inzake de uitvoering van de interventie ‘Opmaak Lokale Ontwikkelingsstrategie en erkenning leadergebieden’ zoals opgenomen in het Vlaams GLB Strategisch Plan voor de programmaperiode 2023-2027, d.d. 2022-10-19;

        Gelet op de provinciale kadernota Platteland 2023-2027;

        Gelet op de oproep van de Vlaamse Landmaatschappij voor ‘de vorming van LEADER-gebieden en de opmaak van Lokale Ontwikkelingsstrategieën’ en het hieraan verbonden reglement d.d. 2022-11-03;

        Gelet op deel 2, titel V, hoofdstuk I, afdeling II en titel VII, hoofdstuk II van het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 285 en 330 betreffende de bekendmaking en het algemeen bestuurlijk toezicht;

        Overwegende dat zowel het ontwerp van het GLB Strategisch Plan als het MER in openbaar onderzoek is geweest tussen 14 januari en 14 maart 2022;

        Overwegende dat het ontwerp Vlaams GLB Strategisch Plan op 11 maart 2022 werd ingediend bij de Europese Commissie;

        Overwegende dat het Vlaams GLB Strategisch Plan op 5 december 2022 werd goedgekeurd door de Europese Commissie;

        Overwegende dat in het GLB Strategisch Plan de interventie ‘Opmaak Lokale ontwikkelingsstrategie en erkenning LEADER-gebieden’ is opgenomen, dat met deze interventie LEADER-gebieden kunnen erkend worden, inzake gebiedsafbakening en werking van de Lokale Actiegroepen;

        Overwegende dat per kandidaat LEADER-gebied een interactieve voorbereiding met de stakeholders uit de betrokken regio’s is doorlopen;

        Overwegende dat voor de vier kandidaat LEADER-gebieden een Lokale Ontwikkelingsstrategie werd opgemaakt;

        Overwegende dat in de Lokale ontwikkelingsstrategieën van de vier kandidaat LEADER-gebieden de provincie Limburg de rol van administratief en financieel eerstverantwoordelijke opneemt;

        Overwegende dat de lokale ontwikkelingsstrategieën zijn ingediend voor de deadline van 31 mei 2023;

        Overwegende dat de publieke actoren de goedkeuring van de lokale ontwikkelingsstrategieën en de deelname aan de Lokale Actiegroepen dienen te besluiten, uiterlijk een dag voor de vergadering van het Vlaams Managementcomité;

        Overwegende dat de gemeente Kinrooi wordt ingedeeld in de gebiedsafbakening van de Lokale Actiegroep Maasland;

        Overwegende het ontwerp van engagementsverklaring met als voorwerp:

        • de goedkeuring van de Lokale Ontwikkelingsstrategie
        • de deelname aan de Lokale Actiegroep en de aanduiding van een vertegenwoordiger en plaatsvervanger
        • de participatie aan de uitvoering van de Lokale Ontwikkelingsstrategie
        Geheime stemming
        Aanwezig: Jacky Daemen, Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Wim Swennen, Anita Meerten, Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Jo Brouns, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Carina Suylen, Günther Bongers, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters, Tamara Smolders, Marijke Clerx
        Gestemd: Ivo Vleeschouwers, Günther Bongers, Jacky Daemen, Sylvie Henckens, Jo Brouns, Maddy Peeters, Esther Brands, Jeannine Veugelaers, Miet Lemmens, Jos Vandewal, Mark Hoedemakers, Anita Meerten, Marcel Dirkx, Rob Dirkx, Eef Smeets, Peter Nies, Wim Swennen, Marion Sniekers, Wim Rutten, Carina Suylen, Tamara Smolders, Wouter Simons
        Stemmen voor: 22
        Stemmen tegen: 0
        Onthoudingen: 0
        Resultaat:

        Gelet op de uitslag van de stemming: 22 stembrieven worden verdeeld en er zijn 22 stembrieven terug in de stembus.

        Kandidaten Peter Nies (als effectief lid LAG Leader Maasland) en Wim Rutten (als plaatsvervangend lid LAG Leader Maasland bekomen 22 stemmen ja, 0 stemmen neen en er zijn geen onthoudingen;

        BESLUIT:

        Artikel 1.- De gemeente Kinrooi wenst zich in de Lokale Actiegroep Leader Maasland te laten vertegenwoordigen door:

        - de heer Peter Nies als effectief lid LAG Leader Maasland;

        - de heer Wim Rutten als plaatsvervangend lid LAG Leader Maasland;

        Artikel 2.- Een afschrift van dit besluit wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Leadersecretariaat t.a.v. Karel Leysen, Provincie Limburg, Directie Ondernemen - Dienst Landbouw en Platteland, Universiteitslaan 1, 3500 Hasselt.

        Artikel 3.- In toepassing van artikel 285 §1 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 wordt de beknopte beschrijving van dit besluit opgenomen in de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente wordt bekendgemaakt en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.

    • Grondgebiedszaken

      • Zaak der wegen - goedkeuring nieuw wegtracé: verkaveling Ophoverveld - VK/2023/3

        Aanwezig: Jacky Daemen, Voorzitter
        Wim Rutten, Burgemeester wnd.
        Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Wim Swennen, Anita Meerten, Schepenen
        Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Jo Brouns, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Carina Suylen, Günther Bongers, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters, Tamara Smolders, Gemeenteraadsleden
        Marijke Clerx, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Yannicka Eerdekens, gemeenteraadslid

        De voorzitter verleent het woord aan waarnemend burgemeester Wim Rutten. Hij geeft de inhoudelijke toelichting. Hij situeert het bedoelde gebied. Hij merkt op dat de  sociale bouwmaatschappij Landwaarts voor het omschreven gebied een verkavelingsdossier ingediend heeft en dat in het voorliggende dossier de voorgestelde wegenis in bespreking genomen wordt. Hij overloopt het voorliggend plan. Hij merkt op dat in het georganiseerde openbare onderzoek voornamelijk bezwaren ingediend werden met betrekking tot de mobiliteit en de wegenis. Hij merkt op dat het voorliggende voorstel van besluit vooreerst de verplichting opgelegd wordt om de Landweg als een volwaardige weg in te richten en dit om de ontsluiting van het zuidelijke gedeelte van de verkaveling te garanderen. Daarnaast wordt ook de verplichting opgenomen om de niet opgeheven buurtweg (opgenomen in de atlas van de buurtwegen) te behouden en in te richten zodat het traag verkeer ontsloten kan worden via De Belder. Met betrekking tot de bemerkingen over de inplanting van de groepswoningbouw wordt er opgenomen dat bij de aanvraag van de bouwvergunning deze groepswoningbouw op de Landweg georiënteerd dient te worden, zodat deze woningen rechtstreeks via de Landweg kunnen ontsluiten. Hij merkt op dat het goedkeuren van het tracé van de wegen (het nu voorliggende dossier) neit betekent dat de gemeente er zomaar mee instemt dat de woningbouwmaatschappij kan bouwen wat ze wenst. Hij merkt op dat het de bedoeling is om bij de goedkeuring van de bouwplannen die hieropvolgend ontwikkeld en ingediend worden maximaal te wegen om zo tot een minimale invulling te komen. Op die manier kan er tegemoetgekomen worden aan de bezwaren met betrekkint tot de bouwdichtheid. Daarnaast merkt hij op dat de voorliggende verkaveling een gefaseerde ontwikkeling zal kennen. Tenslotte merkt hij op dat de bouwmaatschappij Landwaarts ondertussen opgegaan is in Wonen in Limburg, de nieuwe grote sociale bouwmaatschappij in Limburg. Het is dus ook nog mogelijk dat het uiteindelijke project ook nog een ander project zal zijn. Hij legt samenvattend het voorstel voor om het voorgestelde dossier van wegenis goed te keuren onder de opschortende voorwaarde van de ontwikkeling van de Landweg en het inrichten van de buurtweg zodat hij geschikt is voor de afwikkeling van het trage verkeer richting De Belder.

         

        Raadslid Marcel Dirkx merkt op dat hij begrijpt dat Landwaarts dit gebied nu wil ontwikkelen. Hij merkt op dat ze anders, gezien de recente ontwikkelingen in de ruimtelijke regelgeving, met een serieus probleem zitten. Hij merkt op dat hij het plan dat voorligt, geen goed plan vindt. Hij merkt op dat het plan rekening houdt met stukken openbaar domein die de bouwmaatschappij nog niet in zijn bezit heeft. Daarnaast merkt hij op dat een deel van de wegenis, die uitgerust zal moeten worden met nutsvoorzieningen, niet in het plan opgenomen is. Hij merkt op dat het voorliggende plan onvoldoende parkeerplaatsen bij de woningen voorziet en dat dit opgevangen moet worden met gegroepeerde parkings. Hij merkt op dat deze parkings niet in het openbaar domein opgenomen zijn. Hieruit besluit hij dat het dus de bedoeling zal zijn dat de toekomstige bewoners of zo’n parkeerplaats kopen, of ze toch minstens zullen onderhouden. Hij meent dat dit niet haalbaar is en dat de slotsom zal zijn dat het gemeentebestuur in de toekomst toch voor het onderhoud zal instaan.

        Daarnaast merkt het raadslid op dat wanneer het voorliggende plan staat of valt met de herinrichting van de Landweg, het zijn inziens logisch zou zijn dat er een engagement in het dossier opgenomen is, waaruit blijkt dat ook de stad Maaseik betrokken is bij dit dossier. Bovendien meent hij dat de verbinding die het gemeentebestuur als trage verbinding wil opleggen, niet meer bestaat omdat ze niet langer in het kadaster opgenomen is. Hij merkt op dat deze bemerkingen zijn inziens allemaal in het aanvraagdossier verwerkt hadden moeten worden. Hij merkt op dat de bouwmaatschappij zijn inziens snel snel een dossier ingediend heeft en dat er geen plan is waarin er een degelijke afwerking van het trage verkeer opgenomen werd.

         

        Burgemeester Wim Rutten antwoordt dat de afwikkeling van het trage verkeer via het bestaande pad dat in de Atlas van de Buurtwegen opgenomen is, en voorzover hij weet, niet afgeschaft is, inderdaad niet door de bouwmaatschappij voorzien werd. Het is een voorwaarde die het voorliggende voorstel verbindt aan de goedkeuring van het dossier van de wegenis. Hij merkt op dat er besprekingen geweest zijn tussen de bouwmaatschappij en de stad Maaseik en dat die besprekingen inderdaad tot een overeenkomst moeten leiden. Ook de ontwikkeling van de Landweg is een voorwaarde die het voorliggende voorstel verbindt aan de goedkeuring van het dossier.

        Raadslid Marcel Dirkx merkt op dat er geen garages en geen parkeergelegenheden bij de woningen voorzien worden. Hij merkt op dat er ondertussen wel steeds meer gezinnen elektrische fietsen hebben. Hij meent dat er geen degelijke voorzieningen voor deze fietsen voorzien zijn aan de woningen. Hij merkt op dat een dergelijk gemis ook niet bijdraagt aan een goede oplossing van de  mobiliteitsproblematiek.

        Hij merkt op dat dit plan voor de afwikkeling van het verkeer had moeten kunnen aansluiten aan De Belder. Hij merkt op dat hij dit in het verleden meermaals in de gemeenteraad aangehaald heeft. Hij merkt op dat hij steeds als antwoord kreeg dat er voor dit woonuitbreidingsgebied geen ontsluitingsweg voorzien moest worden omdat er geen ontwikkeling voorzien werd. Hij stelt vast dat er nu wel een ontwikkeling voorligt en dat er geen directe ontsluiting naar De Belder meer mogelijk is.

        Hij merkt op dat niemand vragende partij is voor  het opwaarderen van de Landweg en dat het alleen voorzien is omdat deze verkaveling ontsloten moet worden. Het frappeert hem dat er van de landbouwers of de landbouworganisaties geen enkel geluid gehoord wordt. Hij meent dat het dossier best afgevoerd zou worden. Hij zegt dat hij niets tegen Landwaarts heeft omdat hij er ook al mooie projecten van gezien heeft. Daarom is hij heel erg verrast over het ingediende project. Hij meent dat het voorziene aantal woningen de draagkracht van het gebied overstijgt. Hij vindt dat het gebied, gelegen tussen De Belder en de Leustraat, beter ontwikkeld werd dan het gebied in dit voorliggende voorstel. Hij merkt op dat het beter zou zijn om de eigenaar/landbouwer die in het bedoelde gebied bijzonder aan zijn grond gehecht is, voorgesteld zou moeten worden om zijn gronden te ruilen met de gronden die het nu voorliggende gebied omvatten. Hij is van mening dat de overschot van de grond, die er na ruil zou resteren aan de grinderijen  aangeboden kan worden. Deze zijn immers ook op zoek naar landbouwgronden.

        Burgemeester Wim Rutten antwoordt dat hij meent dat het voorliggende dossier wel goedgekeurd kan worden. Hij merkt op dat de bezorgdheden van het raadslid te berde komen bij de bouwvergunning.

        Raadslid Dirkx antwoordt dat, indien het dossier passeert, hij klacht tegen het dossier zal indienen.

        Titelvoerend burgemeester Jo Brouns merkt op dat het voorliggende gebied geen landbouwgebied is, maar een bestaand woonuitbreidingsgebied is. Hij benadrukt dat het voorliggende dossier de goedkeuring van de hoofdwegeninfrastructuur is en dat het dossier verder zal verfijnd worden. Hij zegt dat de densiteit inderdaad afschrikt en dat deze bewaakt moet worden.

        Raadslid Dirkx merkt op dat het andere gebied, na goedkeuring van dit voorliggende dossier niet meer ontwikkeld kan worden, omdat hij meent dat de betonstop dit in de toekomst niet zal toelaten. Hij merkt op dat het voorlggende dossier zodanig snel is moeten gaan dat ook de gemeente geen inbreng heeft kunnen doen. Hij stelt vast dat dit gebied aansluit bij een gigantisch open gebied. Hij meent dat het andere gebied nauwer aansluit bij het woongebied en geen open ruimte belast.

        Titelvoerend burgemeester Jo Brouns antwoordt het raadslid dat veel van zijn zorgen ook de zorgen van de meerderheid zijn. Hij merkt wel op dat het nu voorgestelde gebied wel degelijk aansluit bij de kern van Ophoven.

        Raadslid Marcel Dirkx merkt op dat indien het voorliggende dossier goedgekeurd zal worden, alle op het plan voorziene wegen aangelegd zullen worden en dat er inderdaad gefaseerd zal gebouwd worden, maar dat het volledige gebied dat rond de woningen en de wegenis ligt, een jungle zal zijn.

        De N-VA  fractie sluit zich, bij monde van raadslid Bongers, aan bij het standpunt van raadslid Marcel Dirkx.

         

        Na deze bespreking, neemt de raad de volgende beslissing:

        De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:

        Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikel 285 en 330 betreffende de bekendmaking en het algemeen bestuurlijk toezicht;

        Gelet op de wet van 29 maart 1962 betreffende de organisatie van de Ruimtelijke Ordening en van de Stedenbouw, zoals ze nadien gewijzigd werd;

        Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening; meer bepaald artikel 4.2.17 §2;

        Gelet op het decreet betreffende de omgevingsvergunning van 25 april 2014, en latere wijzigingen;

        Gelet op artikel 31 van het decreet betreffende de omgevingsvergunning waarin de procedure voor het behandelen van het onderdeel "de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg" in het kader van een omgevingsvergunning vermeld staat dat hierin als beslissende overheid de gemeenteraad is aangeduid;

        Gelet op het decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019;

        Gelet op de verkavelingsaanvraag ingediend door CVBA LANDWAARTS, met als postadres Heerstraat 28 te 3910 PELT, voor het verkavelen van een grond in maximaal 166 wooneenheden met aanleg van nieuwe wegenis, gelegen te 3640 Kinrooi, 4de afdeling Ophoven, sectie B, nrs. 884C, 885A, 886B, 891B, 892B, 940A, 947R, 947T, 956D, 956C, 957B, 957C, 960C, 960B, 961E, 961F, 961D, 962C, 963A, 964B, 964A, 965A en 968A, “Ophoverveld”;

        Gelet op het rooilijnplan, opgesteld door Antea Group d.d. 27 januari 2023, in bijlage;

        Gezien bovenvermelde aanvraag onder toepassing valt van voormeld artikel, vermits zij voorziet in de afstand van grond, te voegen bij de voorliggende weg;

        Gelet op het bij artikelen 75, 76 en 77 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening voorgeschreven onderzoek dat op de voorgeschreven wijze heeft plaatsgehad en waaruit blijkt dat er 22 bezwaren aanwezig zijn die betrekking hebben op het wegenisdossier of in verband kunnen gebracht worden met de beoordelingsgronden opgesomd in artikel 3 en 4 van het Gemeentewegendecreet van 3 mei 2019;

        Overwegende dat de bezwaren met betrekking tot de wegenis en de mobiliteitsimpact hier beknopt worden weergeven. De volledige samenvatting van de bezwaren is tevens terug te vinden in bijlage;

        De opmerkingen uit de bezwaarschriften zijn onderverdeeld in 5 categorieën en luiden samengevat als volgt:

        1. Bezwaren Landweg

        • Landweg in zijn huidige vorm is totaal ongeschikt voor de opvang van het toenemend verkeer. Eenrichtingsverkeer zal geen oplossing bieden omdat dan al het in- en uitgaande verkeer door de dorpskern moet passeren wat voor overlast en gevaarlijke verkeerssituaties zal zorgen aan het Dorpshuis, de sporthal en de basisschool.
        • De bestaande aansluitingsweg is een te slechte staat en kan de drukte niet aan.
        • Landweg zal een belangrijke ontsluitingsweg zijn. Aansluitend op de N78 (grondgebied Maaseik) zal een nieuwe veilige oversteekplaats moeten gemaakt worden. Tevens is het nieuwe dwarsprofiel van Landweg onbekend. Voor de zwakke weggebruiker is er niets voorzien in de ontsluitingswegen Landweg, Dikke Linde en De Belder.
        • Landweg is onvoldoende uitgerust om drie appartementen te ontsluiten die rechtstreeks aantakken op deze weg. Landweg is daarbij ook niet geschikt als ontsluitingsweg voor 27 woonentiteiten.

        2. Bezwaren Dikke Linde

        • Er zal veel verkeersdrukte worden afgewikkeld op Dikke Linde, dewelke op dit moment een rustige straat is.
        • Dikke Linde is niet ingericht voor het ontsluitend verkeer en heeft geen enkele voorziening voor zwakke weggebruikers in de richting van De Belder, noch in de richting van Landweg.
        • De aanwezige infrastructuur waarop het voorliggend project aantakt is in geen enkel geval voorzien op deze bijzonder hoge stijging in weggebruikers. Er zijn op dit moment nauwelijks voorzieningen voor zwakke weggebruikers. De stijging in gemotoriseerd verkeer zal dus onvermijdelijk voor een nog onveiligere situatie zorgen. Dikke Linde kan de plotse vertienvoudiging van gemotoriseerd verkeer niet aan.
        • Bovendien bevinden er zich aan de weerszijden van Dikke Linde bomen die de verkeerssituatie nog meer bemoeilijken en waardoor het bewoners-parkeren tevens dient te geschieden op straat.
        • Men maakt zich zorgen over de verkeersveiligheid op Dikke Linde door deze buitenproportionele verhoging van gemotoriseerd verkeer.
        • Het project van 166 woonentiteiten wordt, behoudens de ca. 27 woonentiteiten in de drie appartementsgebouwen gesitueerd langs Landweg, volledig ontsloten via één ontsluiting langs Dikke Linde. Het weze duidelijk dat zulk omvangrijk project over meerdere ontsluitingen dient te beschikken.
        • De verkeersbewegingen van de bijkomende personenwagens zullen worden afgewenteld op de buurt van Dikke Linde, hetgeen haaks staat op de notie ‘goede ruimtelijke ordening’.
        • Niet ver van dit project is de lagere school gelegen op De Belder. Door de uitbreiding van het aantal inwoners gaat het verkeer richting deze school ook flink toenemen op Dikke Linde aangezien dit de meest genomen toegangsweg gaat zijn richting de school.

        3. Bezwaren De Belder

        • Het effect op De Belder is zwaar onderschat in voorliggende aanvraag, met als gevolg dat de verkeersveiligheid van de straat met basis-gemeenschapsvoorzieningen als zeer verkeersgevaarlijk dreigt te ontwikkelen.
        • Er wordt geen enkele (trage) verbinding voorzien met De Belder. Deze straat heeft geen enkele voorziening om fietsers of andere zwakke weggebruikers toegang te verschaffen tot de genoemde gemeenschapsvoorzieningen. Dit is een onoverkomelijke tekortkoming.
        • Door een grote omweg te creëren tussen de noordelijke loten van de woonontwikkeling en de onveilige verkeerssituatie zal het de bewoners doen aanzetten om hun auto te gebruiken om hun kinderen op een veilige wijze tot bij de voorzieningen te brengen, hetgeen de verkeersveiligheid op Dikke Linde en De Belder nog eens extra ondermijnt.

        4. Bezwaren mobiliteitsstudie

        • De mobiliteitseffecten als gevolg van het project, zoals opgenomen in de “Mobiliteitsstudie verkaveling Ophoverveld” schetsen een dramatisch beeld:
          • De mobiliteitsstudie creëert een vals gevoel van weinig effecten voor de verkeersdrukte en verzadiging van straten zoals Landweg, Dikke Linde en De Belder.
          • De mobiliteitsstudie geeft duidelijk aan dat de Landweg niet uitgerust is voor de verkeerstromen als gevolg het project.
        • De mobiliteitseffecten als gevolg van het project, zoals opgenomen in de “Mobiliteitsstudie verkaveling Ophoverveld” schetsen enkele onveilige verkeerssituaties.
        • De mobiliteitstoets is weinig geloofwaardig; het strookt niet met de realiteit dewelke een hoger aantal verkeersbewegingen zal zijn.
        • De conclusie van de Mobiliteitsnota (p43) is duidelijk: het huidige wegennet kan deze bijkomende ontwikkeling niet aan. Zolang het project niet voorziet in een gedegen afwikkeling van haar eigen mobiliteit-/parkeerproblematiek, voldoet het aangevraagde niet aan het vereiste beoordelingscriterium.

        5. Bezwaren overlast omgeving (algemeen)

        • Door de toename verkeer zal het ook verkeersonveilig worden in de omgeving. Dit veroorzaakt schade aan het woongenot.
        • Het voorgestelde project affecteert de verkeersdoorstroom en de precaire verkeersveiligheidssituatie van de openbare gewestweg (zonder vrijliggende fietspaden en zonder enige voorzieningen voor andere zwakke weggebruikers) en bijgevolg deze van de gebruikers ervan.
        • Door het geplande project zal de verkeersdruk en verkeersonveiligheid alleen maar toenemen.
        • De wijk wordt belast met een bijkomende verkeersdruk, los van de parkeerproblematiek. Dit is te verklaren door de extra verkeersbewegingen die dit nieuwbouwproject met zich zal meebrengen. Het overgrote deel van al deze verkeersbewegingen zal gebeuren met auto’s. In vergelijking met de huidige verkeersdruk is dit een te grote toename.
        • Uit de aanvraag is niet af te leiden welke engagementen het gemeentebestuur neemt om voorliggend project op vlak van verkeersveiligheid te faciliteren.

        De gemeenteraad neemt volgend gemotiveerd standpunt met betrekking tot de bezwaren:

        • De bezwaren met betrekking tot Landweg worden weerhouden. Het huidig wegprofiel van Landweg is te smal om volwaardig verkeer in twee richtingen te kunnen faciliteren. Eenrichtingsverkeer is niet aangewezen. Een verbreding van het profiel conform de mobiliteitsstudie is dus essentieel en wordt bijgevolg opgelegd als voorwaarde. Hierdoor zal Landweg de verwachte impact van de verkaveling voldoende kunnen dragen en zal de impact op de omliggende gemeentewegen dalen.
        • De opmerkingen met betrekking tot Dikke Linde zijn gedeeltelijk gegrond. Wanneer Landweg als een volwaardige ontsluitingsweg zal functioneren, dan zal enkel de noordelijke zone ontsloten worden via Dikke Linde, richting De Belder en zo naar Venlosesteenweg. De zuidelijke zone zal ontsloten worden via Landweg en het gemotoriseerd verkeer zal enkel tot aan de verschillende parkeerpockets rijden. Als het project dus over 2 volwaardige ontsluitingen beschikt (De Belder en Landweg), dan zal de impact op Dikke Linde beperkt zijn. Bovendien blijft de bestaande voetweg voor zwakke weggebruikers richting Dikke Linde behouden en zal als voorwaarde worden opgelegd dat deze uitgerust dient te worden als volwaardige, trage ontsluiting.
        • De opmerkingen met betrekking tot De Belder zijn gedeeltelijk gegrond. Wanneer Landweg als een volwaardige ontsluiting zal functioneren, dan zal het in- en uitgaand verkeer verdeeld worden over De Belder en Landweg. Hierdoor zal de impact op De Belder en de schoolomgeving beperkt zijn. Bovendien is er een potentiële verbinding richting De Belder aangeduid op het verkavelingsplan.
        • De opmerkingen met betrekking tot de inhoud van mobiliteitsstudie zijn niet gegrond. De inhoudelijke beoordeling van de mobiliteitsstudie maakte reeds deel uit van de volledig- en ontvankelijkheidsverklaring van de omgevingsvergunning.
        • De opmerkingen met betrekking tot de bijkomende verkeersbewegingen worden niet weerhouden. Over het algemeen kan gesteld worden dat het aantal bijkomende verkeersbewegingen afhankelijk is van het aantal woongelegenheden dat voorzien wordt. Het gaat hier dus eerder om een stedenbouwkundig aspect en heeft geen invloed op het wegenisdossier. De opmerkingen met betrekking tot de overlast op de omgeving worden wel weerhouden, zoals hierboven besproken.

        Overwegende dat voornoemde zaak der wegen, onder voorwaarden, in overeenstemming is met de visie van het gemeentebestuur voor wat betreft de toekomstige opvatting van deze weg en openbaar domein;

        Overwegende dat de notaris in de eerste te verlijden akte de gratis grondafstanden ten voordele van de gemeente zonder kosten voor de gemeente dient op te nemen en afschrift dezer aan ons bestuur te zenden.

        Gelet op de uitslag van de stemming;

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jacky Daemen, Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Wim Swennen, Anita Meerten, Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Jo Brouns, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Carina Suylen, Günther Bongers, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters, Tamara Smolders, Marijke Clerx
        Voorstanders: Jacky Daemen, Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Wim Swennen, Anita Meerten, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Jo Brouns, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets
        Tegenstanders: Marcel Dirkx, Carina Suylen, Günther Bongers, Esther Brands, Tamara Smolders
        Onthouders: Ivo Vleeschouwers, Maddy Peeters
        Resultaat: Met 15 stemmen voor, 5 stemmen tegen, 2 onthoudingen

        BESLUIT:

        Artikel 1.- De gemeenteraad keurt het wegtracé zoals die voorkomt op het rooilijnplan gevoegd bij de voornoemde verkavelingsaanvraag, goed onder voorwaarden.

        Artikel 2.- De volgende voorwaarden worden opgelegd:

        • Landweg dient heringericht te worden als een volwaardige ontsluitingsweg conform de mobiliteitsstudie zodat de weg de verwachte impact van de verkaveling voldoende kan dragen.
        • Bijgevolg is een voorafgaand akkoord met de betrokken partijen over de wijzigingen en de aanpak van Landweg vereist.
        • De bestaande voetweg richting Dikke Linde (sentier nr. 90 cfr. Atlas der Buurtwegen) dient uitgerust te worden als volwaardige ontsluiting voor traag verkeer.

        Artikel 3.- De voor inlijving bij het openbaar domein voorziene perceel, gelegen te 3640 Kinrooi, 4de afdeling Ophoven, sectie B, nrs. 891B, 892B, 960B, 957C, 957B, 956D, 956C, 947T, 947R, 940A, 961D, 961E, 961F en 964B: wegenis met groen (perceel met groene kleur van grenspunt 1 t.e.m. 40 cfr. rooilijnplan) is gratis en zonder onkosten aan de gemeente af te staan voor de uitvoering van de verkaveling (verkoop en/of verbouwing).

        Artikel 4.- De aanvrager of diens rechtsopvolgers is gehouden de notaris opdracht te geven om in de eerste te verlijden overdrachtsakte de gratis grondafstand(en) ten voordele van de gemeente op te nemen en een afschrift ervan aan ons bestuur te zenden.

        Artikel 5.- Indien de aanvrager niet onmiddellijk wenst of kan overgaan tot vervreemding is hij gehouden om binnen één jaar na afgifte van deze vergunning en op zijn kosten een authentieke akte te laten verlijden voor een notaris en ons bestuur een kopie van deze akte te zenden.

        Artikel 6.- Ingeval de overdrachtsakte nog niet verleden zou zijn en ons bestuur of een ander openbaar bestuur wenst gebruik te maken van de gratis af te stane grond voor openbaar nut, dan is de aanvrager gehouden de nodige gronden hiervoor onmiddellijk en zonder enige kosten ter beschikking te stellen.

        Artikel 7. - Voornoemde grondinneming geschiedt voor openbaar nut, met name de inlijving bij het openbaar domein voor het aanleggen van de weginfrastructuur.Artikel 8.- Tegen dit besluit van de gemeenteraad kan binnen de 30 dagen in het kader van een schorsend administratief beroep tegen de vergunningsbeslissing een georganiseerd administratief beroep worden ingesteld bij de Vlaamse Regering. De procedure van dit beroep verloopt volgens art. 31/1 van het Omgevingsdecreet.

        Artikel 9.- In toepassing van artikel 285§1 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 wordt een beknopte beschrijving van dit besluit opgenomen in de overzichtslijst, die vervolgens op de webtoepassing van de gemeente zal bekendgemaakt worden en de toezichthoudende overheid van die bekendmaking zal op de hoogte gebracht worden overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.

      • Zaak der wegen - gratis grondafstand: verkaveling naast Wieljestraat 23 - VK/2023/1

        Aanwezig: Jacky Daemen, Voorzitter
        Wim Rutten, Burgemeester wnd.
        Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Wim Swennen, Anita Meerten, Schepenen
        Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Jo Brouns, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Carina Suylen, Günther Bongers, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters, Tamara Smolders, Gemeenteraadsleden
        Marijke Clerx, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Yannicka Eerdekens, gemeenteraadslid

        De voorzitter verleent het woord aan waarnemend burgemeester Wim Rutten. Hij verzorgt de inhoudelijke toelichting.  Hij deelt mee dat dit dossier verkeerdelijk op de datum van de raad van augustus aangemaakt werd en dat er in augustus, zoals gebruikelijk, geen gemeenteraad zal zijn. Er is voor de voortgang van het verkavelingsdossier evenwel een beslissing nodig voor eind augustus. Daarom wordt het dossier, dat in wezen een gratis grondafstand behelst, nu voorgelegd .

        Hierna neemt de raad de volgende beslissing:

        De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:

        Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikel 285 en 330 betreffende de bekendmaking en het algemeen bestuurlijk toezicht;

        Gelet op de wet van 29 maart 1962 betreffende de organisatie van de Ruimtelijke Ordening en van de Stedenbouw, zoals ze nadien gewijzigd werd;

        Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening; meer bepaald artikel 4.2.17 §2;

        Gelet op het decreet betreffende de omgevingsvergunning van 25 april 2014, en latere wijzigingen;

        Gelet op artikel 31 van het decreet betreffende de omgevingsvergunning waarin de procedure voor het behandelen van het onderdeel "de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg" in het kader van een omgevingsvergunning vermeld staat dat hierin als beslissende overheid de gemeenteraad is aangeduid;

        Gelet op het decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019;

        Gelet op de verkavelingsaanvraag ingediend door X, met als adres X, voor het verkavelen van een grond in 2 loten voor open bebouwing, gelegen te 3640 Kinrooi, 4de afdeling Ophoven, sectie A, nrs. 1002L en 1002K, percelen links van Wieljestraat 23;

        Gezien bovenvermelde aanvraag onder toepassing valt van voormeld artikel, vermits zij voorziet in de afstand van grond, te voegen bij de voorliggende weg;

        Gelet op het bij artikelen 75, 76 en 77 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening voorgeschreven onderzoek dat op de voorgeschreven wijze heeft plaatsgehad en waaruit blijkt dat er geen bezwaren aanwezig zijn;

        Overwegende dat voornoemde grondafstand in overeenstemming is met de vooruitzichten van het gemeentebestuur voor wat betreft de toekomstige opvatting van deze weg;

        Overwegende dat de notaris in de eerste te verlijden akte de gratis grondafstanden ten voordele van de gemeente zonder kosten voor de gemeente dient op te nemen en afschrift dezer aan ons bestuur te zenden;

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jacky Daemen, Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Wim Swennen, Anita Meerten, Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Jo Brouns, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Carina Suylen, Günther Bongers, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters, Tamara Smolders, Marijke Clerx
        Voorstanders: Jacky Daemen, Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Wim Swennen, Anita Meerten, Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Jo Brouns, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Carina Suylen, Günther Bongers, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters, Tamara Smolders
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1.- De tracéwijziging, verbreding of opheffing van bestaande gemeentewegen zoals die voorkomt op het verkavelingsplan gevoegd bij de voornoemde aanvraag, wordt goedgekeurd.

        Artikel 2.- De voor inlijving bij het openbaar domein voorziene percelen, gelegen te 3640 Kinrooi, 4de afdeling Ophoven, sectie A, nrs. 1002L en 1002K: 00a60ca (LOT 3) en 00a46ca (LOT 4) zijn gratis en zonder onkosten aan de gemeente af te staan voor de uitvoering van de verkaveling (verkoop en/of verbouwing).

        Artikel 3.- De aanvrager of diens rechtsopvolgers is gehouden de notaris opdracht te geven om in de eerste te verlijden overdrachtsakte de gratis grondafstand(en) ten voordele van de gemeente op te nemen en een afschrift ervan aan ons bestuur te zenden.

        Artikel 4.- Indien de aanvrager niet onmiddellijk wenst of kan overgaan tot vervreemding is hij gehouden om binnen één jaar na afgifte van deze vergunning en op zijn kosten een authentieke akte te laten verlijden voor een notaris en ons bestuur een kopie van deze akte te zenden.

        Artikel 5.- Ingeval de overdrachtsakte nog niet verleden zou zijn en ons bestuur of een ander openbaar bestuur wenst gebruik te maken van de gratis af te stane grond voor openbaar nut, dan is de aanvrager gehouden de nodige gronden hiervoor onmiddellijk en zonder enige kosten ter beschikking te stellen.

        Artikel 6.- Voornoemde grondinneming geschiedt voor openbaar nut, met name de inlijving bij het openbaar domein voor wegverbetering.

        Artikel 7.- In toepassing van artikel 285 §1 van het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 wordt een beknopte beschrijving van dit besluit opgenomen in de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente wordt bekendgemaakt en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het decreet Lokaal Bestuur.

    • Welzijnszaken

      • Vergoeding vrijwilligers speelpleinwerking en jeugddienst

        Aanwezig: Jacky Daemen, Voorzitter
        Wim Rutten, Burgemeester wnd.
        Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Wim Swennen, Anita Meerten, Schepenen
        Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Jo Brouns, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Carina Suylen, Günther Bongers, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters, Tamara Smolders, Gemeenteraadsleden
        Marijke Clerx, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Yannicka Eerdekens, gemeenteraadslid

        De voorzitter verleent het woord aan schepen Mark Hoedemakers. Hij verzorgt de inhoudelijke toelichting. Hij merkt op dat deze vergoedingen verhoogd worden om ervoor te zorgen dat ze min of meer op hetzelfde niveau komen te liggen als de vergoedingen  van de  andere vakantiewerkers. Hij overloopt de concrete vergoedingen.

        Hierna neemt de raad de volgende beslissing:

        DE GEMEENTERAAD:

        De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:

        Gelet op de beschikkingen van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;

        Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen;

        Gelet op deel 2, titel V, hoofdstuk I, afdeling II en titel VII, hoofdstuk II van het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 285 en 330 betreffende de bekendmaking en het algemeen bestuurlijk toezicht;

        Gelet op het decreet van 14 februari 2003 houdende de ondersteuning en stimulering van het gemeentelijk, het intergemeentelijk en het provinciaal jeugd- en jeugdwerkbeleid, zoals gewijzigd bij de decreten van 23 december 2005 en 15 december 2006;

        Gelet op het besluit van de Vlaamse regering ter uitvoering van het decreet van 14 februari 2003 houdende de ondersteuning en de stimulering van het gemeentelijk, het intergemeentelijk en het provinciaal jeugd- en jeugdwerkbeleid, inzake het voeren van een gemeentelijk en intergemeentelijk jeugd- en jeugdwerkbeleid, zoals gewijzigd bij de besluiten van de Vlaamse Regering van 11 juni 2004, 16 juni 2006 en 26 januari 2007;

        Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 1 maart 2019 inzake het vergoedingsreglement vrijwilligers speelpleinwerking en jeugddienst, waarvan dit besluit een herziening is;

        Gelet op de uitslag van de stemming;

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jacky Daemen, Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Wim Swennen, Anita Meerten, Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Jo Brouns, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Carina Suylen, Günther Bongers, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters, Tamara Smolders, Marijke Clerx
        Voorstanders: Jacky Daemen, Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Wim Swennen, Anita Meerten, Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Jo Brouns, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Carina Suylen, Günther Bongers, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters, Tamara Smolders
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:


         

        BESLUIT:

         


         


        Artikel 1. - De vrijwilligerswerking op de gemeentelijke jeugddienst als volgt te regelen:

         


         

        Hoofdstuk 1: Speelpleinwerking

         

         

         

        Artikel 1.- Het gemeentebestuur van Kinrooi organiseert jaarlijks speelpleinwerking tijdens de zomervakantie;

         

        Artikel 2.- De jeugddienst schakelt voor de uitvoering van speelpleinwerking begeleiders in. Deze begeleiders worden onderverdeeld in de onderstaande categorieën:
        - hoofdmoni’s
        - moni’s
        - stage-moni’s
        - hulpmoni’

         

        Artikel 3.– Hoofdmoni’s hebben de algemene leiding over speelpleinwerking en worden aangesteld als monitor in de socio-culturele sector of onder een soortgelijk statuut door het college van Burgemeester en Schepenen;

         

        Artikel 4.– Hoofdmoni’s moeten voldoen aan de volgende voorwaarde:
        - minstens 18 jaar zijn of worden in het jaar dat ze worden aangesteld;
        én minstens aan één van volgende voorwaarden voldoen:
        - attest ‘animator in het jeugdwerk’ hebben behaald;
        - een opleiding in een sociaal-pedagogische richting (specialisatiejaar of hoger onderwijs) volgen of een diploma in de sociaal- pedagogische sector hebben behaald;
        - minimum 2 jaar ervaring als leid(st)er in het jeugdwerk hebben (waaronder ook speelpleinwerking) en deze ervaring kunnen aantonen;
        Bij keuze tussen een kandidaat met een attest ‘hoofdanimator in het jeugdwerk’ gaat de voorkeur altijd uit naar de kandidaat met het attest ‘hoofdanimator in het jeugdwerk’.
        Bij gebrek aan genoeg kandidaten die voldoen aan bovenstaande vereisten kan worden besloten hiervan af te wijken. In dat geval komt de kandidaat met de best passende ervaring in aanmerking;

         

        Artikel 5.- Moni’s moeten voldoen aan de volgende voorwaarde:
        - minstens 16 jaar zijn of worden in het jaar dat ze worden aangesteld;
        én minstens aan één van volgende voorwaarden voldoen:
        - attest ‘animator in het jeugdwerk’ hebben behaald;
        - minimum 2 jaar ervaring als leid(st)er in het jeugdwerk (waaronder ook speelpleinwerking) hebben en deze ervaring kunnen aantonen;

         

        Artikel 6.- Stage-moni’s moeten voldoen aan de volgende voorwaarden:
        - minstens 15 jaar zijn;
        - cursus animator in het jeugdwerk gevolgd hebben en nog het vereiste uren stage doen;

         

        Artikel 7.- Begeleiders die niet voldoen aan bovenstaande voorwaarden worden als hulpmoni aanzien;

         

        Artikel 8.- Een persoon kan als begeleider starten bij speelpleinwerking in het jaar dat deze 15 jaar wordt, maar kan enkel de Tieners begeleiden als hij/zij minstens 18 jaar is;

         

        Artikel 9.- Begeleiders van speelpleinwerking, met uitzondering van de hoofdmoni’s, worden ingezet als vrijwilliger en ontvangen hiervoor een fiscaal vrijgestelde forfaitaire vrijwilligersvergoeding. De vergoedingen zijn onafhankelijk van het aantal gewerkte uren en worden als volgt vastgelegd:
        - moni’s: 40 euro per dag;
        - stage-moni’s: 32,50 euro per dag;
        - hulpmoni’s: 25 euro per dag.

         

        Artikel 10.- Begeleiders die zonder voorafgaand overleg met de jeugdconsulent het plein verlaten voor het einde van de dagwerking ontvangen voor die dag geen forfaitaire vrijwilligersvergoeding;

         

         

         

        Hoofdstuk 2: Jeugdactiviteiten en andere activiteiten, anders dan speelpleinwerking

         

         

         

        Artikel 11.- Het gemeentebestuur van Kinrooi organiseert jaarlijks jeugdactiviteiten tijdens de paas- en zomervakantie, en andere activiteiten voor de jeugd doorheen het jaar, waaronder ook evenementen die aanleunen bij het beleidsdomein jongerencultuur;

         

        Artikel 12.- De jeugddienst schakelt voor de uitvoering van haar activiteiten begeleiders in;

         

        Artikel 13.- Begeleiders moeten voldoen aan de volgende voorwaarde:
        - Voor het begeleiden van jeugduitstappen:
        o begeleiding van kids (6-12 jaar) minstens 16 jaar zijn;
        o begeleiding van de tieners (12-16 jaar) minstens 18 jaar zijn;
        o én minstens aan één van volgende voorwaarden voldoen:
        - attest ‘animator in het jeugdwerk’ hebben behaald;
        - minimum 2 jaar ervaring als leid(st)er in het jeugdwerk (waaronder ook speelpleinwerking) hebben en deze ervaring kunnen aantonen;
        - Voor het helpen bij evenementen, georganiseerd door de jeugddienst minstens aan één van volgende voorwaarden voldoen:
        o minstens 16 jaar zijn
        o deel uitmaken van een jeugdbeweging die in groep wordt ingeschakeld voor de organisatie en/of ondersteuning van het event;

         

        Artikel 17.- Begeleiders worden ingezet als vrijwilliger en ontvangen hiervoor een fiscaal vrijgestelde forfaitaire vrijwilligersvergoeding. De vergoedingen zijn als volgt vastgelegd:
        - voor activiteiten die 4 uur of korter duren: 25 euro;
        - voor activiteiten die langer dan 4 uur duren, per dag: 40 euro;
        Daarenboven voorziet de jeugddienst de vrijwilligers van een drankje tijdens korte uitstappen en een eenvoudige lunch voor dagvullende activiteiten. Entreekosten, deelnameprijzen en andere kosten voor de vrijwilligers die inherent zijn aan de activiteit worden betaald met budgetten van jeugd;

         

        Artikel 18.- Dit besluit gaat in werking vanaf 1 juli 2023.

         

         

         

        Artikel 2.- Dit besluit vervangt alle voorgaande besluiten voor vrijwilligersvergoedingen voor vrijwilligers voor de jeugddienst, in bijzonder het gemeenteraadsbesluit van 1 maart 2019 waarvan dit besluit een herziening is;

         

        Artikel 3.- In toepassing van artikel 285 §1 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 wordt de beknopte beschrijving van dit besluit opgenomen in de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente wordt bekendgemaakt en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur;











    • Basisschool Kinrooi

      • Goedkeuring van het arbeidsreglement van september 2023 voor de personeelsleden van het gemeentelijk basisonderwijs te Ophoven

        Aanwezig: Jacky Daemen, Voorzitter
        Wim Rutten, Burgemeester wnd.
        Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Wim Swennen, Anita Meerten, Schepenen
        Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Jo Brouns, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Carina Suylen, Günther Bongers, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters, Tamara Smolders, Gemeenteraadsleden
        Marijke Clerx, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Yannicka Eerdekens, gemeenteraadslid

        De voorzitter verleent het woord aan schepen Mark Hoedemakers. Hij verzorgt de inhoudelijke toelichting. Tijdens deze toelichting neemt hij meteen ook de toelichting van het volgende dossier mee en overloopt de concrete wijzigingen.

        Hierna neemt de raad de volgende beslissing:

         

        De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:

        Gelet op de beschikkingen van het decreet lokaal bestuur van 22-12-2017;

        Gelet op de wet van 29-07-1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen;

        Gelet op artikel 41 van het decreet lokaal bestuur houdende de bevoegdheden van de gemeenteraad;

        Gelet op deel 2, titel V, hoofdstuk I, afdeling II en titel VII, hoofdstuk II van het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 285 en 330 betreffende de bekendmaking en het algemeen bestuurlijk toezicht;

        Gelet op het bestuursdecreet van 07-12-2018;

        Gelet op de wet van 08-04-1965 tot instelling van de arbeidsreglementen, artikelen 1, 4 en 11 tot en met 15sexies;

        Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 09-11-2020 betreffende het arbeidsreglement 2020 voor de personeelsleden van het gemeentelijk basisonderwijs te Kinrooi en Ophoven;

        Gelet op het verslag van het afzonderlijk bijzonder comité van 16-06-2023;

        Overwegende dat een goede schoolorganisatie steunt op duidelijke afspraken tussen het personeel en het schoolbestuur;

        Overwegende dat alle personen die onder gezag arbeid verrichten in het gemeentelijk onderwijs moeten worden geïnformeerd over de voorwaarden die op hun arbeidsverhouding van toepassing zijn;

        Overwegende dat het decreet rechtspositie en het decreet basisonderwijs voldoende ruimte laten om lokaal en autonoom concrete afspraken te maken rond rechten en plichten van het personeel en het schoolbestuur;

        Overwegende dat het bestaand arbeidsreglement goedgekeurd d.d. 07-02-2022 werd herwerkt;

        Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;

        Gelet op de uitslag van de stemming:

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jacky Daemen, Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Wim Swennen, Anita Meerten, Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Jo Brouns, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Carina Suylen, Günther Bongers, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters, Tamara Smolders, Marijke Clerx
        Voorstanders: Jacky Daemen, Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Wim Swennen, Anita Meerten, Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Jo Brouns, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Carina Suylen, Günther Bongers, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters, Tamara Smolders
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1.- Het bestaande arbeidsreglement voor de personen die onder gezag arbeid verrichten in de gemeentelijke basisschool“De Maaskei”, De Belder 21 te 3640 Kinrooi, op te heffen

        Artikel 2.- Het herwerkte arbeidsreglement voor de personen die onder gezag arbeid verrichten in de gemeentelijke basisschool “De Maaskei”, De Belder 21 te 3640 Kinrooi, zoals opgenomen in bijlage, goed te keuren.

        Artikel 3.- Een afschrift van dit besluit en van het herwerkte arbeidsreglement ter kennisgeving te bezorgen aan de personen die onder gezag arbeid verrichten in de gemeentelijke basisschool “De Maaskei”, De Belder 21 te 3640 Kinrooi.

        Artikel 4.- In toepassing van artikel 285§1 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22-12-2017 wordt de beknopte beschrijving van dit besluit opgenomen in de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente wordt bekendgemaakt en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.

        Artikel 5.- Een afschrift van dit besluit ter kennisgeving te bezorgen aan de Directie Toezicht op de Sociale Wetten.

      • Goedkeuring van het schoolreglement vanaf 1 september 2023 voor de gemeentelijke basisschool “De Maaskei” Ophoven

        Aanwezig: Jacky Daemen, Voorzitter
        Wim Rutten, Burgemeester wnd.
        Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Wim Swennen, Anita Meerten, Schepenen
        Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Jo Brouns, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Carina Suylen, Günther Bongers, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters, Tamara Smolders, Gemeenteraadsleden
        Marijke Clerx, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Yannicka Eerdekens, gemeenteraadslid

        De voorzitter verleent het woord aan schepen Mark Hoedemakers. Hij verzorgt de inhoudelijke toelichting.

        Hierna neemt de raad de volgende beslissing:

        De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:

        Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22-12-2017, inzonderheid de artikelen 28, 34, 40 en 41;

        Gelet op de wet van 29-07-1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen;

        Gelet op artikel 41 van het decreet lokaal bestuur houdende de bevoegdheden van de gemeenteraad;

        Gelet op deel 2, titel V, hoofdstuk I, afdeling II en titel VII, hoofdstuk II van het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 285 en 330 betreffende de bekendmaking en het algemeen bestuurlijk toezicht;

        Gelet op het Bestuursdecreet van 07-12-2018;

        Gelet op de nieuwe gemeentewet van 24-06-1988, artikel 104 en 119;

        Gelet op het decreet basisonderwijs van 25-02-1997, artikelen 3, 25°, 6, 14, 14/0, 20, 27, 27bis §1, 3° en §4, 37, §3, 17°, 29, 37bis, 62, §2, 26ter, 47bis, 159;

        Gelet op het decreet leerlingenbegeleiding in het basisonderwijs, het secundair onderwijs en de centra voor leerlingenbegeleiding van 18-04-2018;

        De beslissing voldoet aan de voorwaarden vermeld in art. 21 van het decreet van 2 april 2004 betreffende participatie op school en de Vlaamse Onderwijsraad.

        Gelet op het verslag van de schoolraad van 05-06-2023 waarin het schoolreglement werd besproken en goedgekeurd;

        Overwegende de aanpassingen aan de ministeriële omzendbrief van 21-12-1998 betreffende het uitreiken van het getuigschrift basisonderwijs;

        Overwegende de ministeriële omzendbrief van 21-06-2017 betreffende samenstelling ondersteuningsnetwerken in het basis en secundair onderwijs;

        Overwegende de aanpassingen aan de ministeriële omzendbrief van 08-02-2002 betreffende informatie bij eerste inschrijving en schoolreglement;

        Overwegende de aanpassingen aan de ministeriële omzendbrief van 22-06-2007 betreffende kostenbeheersing in het basisonderwijs;

        Overwegende dat een schoolbestuur voor elk van zijn basisscholen een schoolreglement moet opstellen dat de betrekkingen tussen het schoolbestuur en de ouders en de leerlingen regelt;

        Overwegende dat het huidig schoolreglement van het gewoon basisonderwijs goedgekeurd op 04-07-2022 aan actualisatie toe is wegens gewijzigde regelgeving en de noodzaak om sommige artikelen te verduidelijken en/of te verfijnen;

        Overwegende dat een wijziging van het schoolreglement ten vroegste uitwerking dan hebben in het daaropvolgende schooljaar, tenzij die wijziging een rechtstreeks gevolg is van nieuwe regelgeving;

        Gelet op het model van schoolreglement van het Onderwijssecretariaat van de Steden en Gemeenten van de Vlaamse Gemeenschap;

        Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;

        Gelet op de uitslag van de stemming:

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jacky Daemen, Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Wim Swennen, Anita Meerten, Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Jo Brouns, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Carina Suylen, Günther Bongers, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters, Tamara Smolders, Marijke Clerx
        Voorstanders: Jacky Daemen, Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Wim Swennen, Anita Meerten, Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Jo Brouns, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Carina Suylen, Günther Bongers, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters, Tamara Smolders
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1.- Het bestaande schoolreglement gewoon basisonderwijs, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 04-07-2022, wordt opgeheven.

        Artikel 2.- Het hierbij gevoegde schoolreglement wordt goedgekeurd.

        Artikel 3.- Het schoolreglement wordt bij elke inschrijving van een leerling en nadien bij elke wijziging, ter beschikking gesteld (op papier of via een elektronische drager) aan de ouders, die ondertekenen voor akkoord.

        Artikel 4.- De meer specifieke regels en afspraken worden in de infobrochure vermeld

        Artikel 5.- In toepassing van artikel 285 § 1 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22-12-2017 wordt de beknopte beschrijving van dit besluit opgenomen in de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente wordt bekendgemaakt en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.

      • Goedkeuring van de aansluiting van het schoolbestuur met haar gemeentelijke basisscholen De Maaskei Ophoven en 3K Kinrooi bij het openbaar leersteuncentrum Limburg vanaf 01-09-2023

        Aanwezig: Jacky Daemen, Voorzitter
        Wim Rutten, Burgemeester wnd.
        Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Wim Swennen, Anita Meerten, Schepenen
        Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Jo Brouns, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Carina Suylen, Günther Bongers, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters, Tamara Smolders, Gemeenteraadsleden
        Marijke Clerx, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Yannicka Eerdekens, gemeenteraadslid

        De voorzitter verleent het woord aan schepen Mark Hoedemakers. Hij verzorgt de inhoudelijke toelichting. Hij merkt op dat het oorspronkelijk de bedoeling was aan te sluiten bij een op te richten leersteuncentrum in Dilsen-Sokkem. Maar omdat er onvoldoende middelen voorzien werden zal dit centrum niet opgericht worden. Na rijp beraad en na overleg met en tussen de verschillende gemeentelijke scholen werd er beslist om bij het openbaar leerpuntcentrum aan te sluiten.

        Na deze toelichting neemt de raad de volgende beslissing:

        De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:

        Gelet op de beschikkingen van het decreet lokaal bestuur van 22-12-2017;

        Gelet op het decreet van 22-12-2017 over het lokaal bestuur, artikelen 40, §1-2 en 41;

        Gelet op de wet van 29-07-1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen;

        Gelet op artikel 41 van het decreet lokaal bestuur houdende de bevoegdheden van de gemeenteraad;

        Gelet op deel 2, titel V, hoofdstuk I, afdeling II en titel VII, hoofdstuk II van het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 285 en 330 betreffende de bekendmaking en het algemeen bestuurlijk toezicht;

        Gelet op het bestuursdecreet van 07-12-2018;

        Gelet op het decreet over leersteun;
        Gelet op het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997;
        Gelet op het protocol landschap LSC van 10 februari 2023;

        Overwegende dat het decreet over leersteun bepaalt dat een schoolbestuur moet aansluiten bij één leersteuncentrum (LSC) naar keuze, met uitzondering van een specifiek leersteuncentrum type 4, 6 of 7, georganiseerd door een bestuur van het eigen of een ander onderwijsnet, om leersteun te kunnen ontvangen voor de leerlingen en leerkrachten van zijn scholen voor gewoon onderwijs (gewoon basisonderwijs en gewoon secundair onderwijs);

        Overwegende dat een dergelijk LSC leersteun biedt aan scholen voor gewoon onderwijs (gewoon basisonderwijs en gewoon secundair onderwijs) die leerlingen hebben met:
        - een GC-verslag (verslag gemeenschappelijk curriculum, dit is een verslag dat toegang geeft tot leersteun bij een gemeenschappelijk curriculum, vermeld in artikel 16 van het decreet basisonderwijs en artikel 352 van de Codex Secundair Onderwijs),
        - IAC-verslag (verslag individueel aangepast curriculum, dit is een verslag dat toegang geeft tot een individueel aangepast curriculum, vermeld in artikel 15 van het decreet basisonderwijs en in artikel 294, §2, 1° van de Codex Secundair Onderwijs) of
        - OV4-verslag (dit is het verslag vermeld in artikel 294, §2, 2° van de Codex Secundair Onderwijs);

        Overwegende dat het schoolbestuur de volgende scholen voor gewoon basisonderwijs heeft:
        -Gemeentelijke basisschool De Maaskei
        De Belder 21
        3640 Kinrooi

        -Gemeentelijke basisschool 3K
        Nelisveld 5
        3640 Kinrooi

        Overwegende dat deze scholen leerlingen hebben met de hierboven vermelde verslagen;

        Overwegende dat een dergelijk LSC kan deel uitmaken van een school voor buitengewoon onderwijs of een zelfstandige instelling kan zijn;

        Overwegende dat een specifiek leersteuncentrum type 4, 6 of 7 een leersteuncentrum is dat deel uitmaakt van een school voor buitengewoon onderwijs en dat alleen leersteun biedt voor leerlingen met een GC-verslag, IAC-verslag of OV4-verslag type 4, type 6 of type 7, in het gewoon basisonderwijs en het gewoon secundair onderwijs;

        Het schoolbestuur is momenteel aangesloten bij het ondersteuningsnetwerk openbaar ondersteuningsnetwerk Limburg;

        Overwegende dat deze LSC’s in de plaats komen van de huidige ondersteuningsnetwerken. Volgens de ontwerptekst van de memorie van toelichting kiest de Vlaamse Regering hiermee voor een nieuw ondersteuningsmodel;
        - Mensen, middelen en expertise worden geconcentreerd in deze nieuwe leersteuncentra, die anders georganiseerd zijn dan de huidige ondersteuningsnetwerken;
        - Er wordt gekozen voor een beperkt aantal leersteuncentra die de mogelijkheden maximaal bundelen én garanderen met een voldoende kritische massa;
        - Scholen voor gewoon onderwijs kiezen vrij het leersteuncentrum waarbij ze willen aansluiten (los van het net of de koepel waartoe ze behoren) en nemen een belangrijke rol op in de leersteunraad. Jaarlijks kunnen ze kiezen om hun middelen in dat leersteuncentrum onder te brengen waar hun noden optimaal beantwoord worden;

        Overwegende dat De Vlaamse Regering met de representatieve verenigingen van inrichtende machten (waaronder OVSG) en het gemeenschapsonderwijs op 10 februari 2023 een protocol afgesloten heeft over waar de LSC’s mogen worden opgericht en door welke besturen (protocol landschap LSC);

        Overwegende dat het schoolbestuur zijn keuze moet meedelen aan het betrokken leersteuncentrum en aan AGODI uiterlijk een maand na de publicatie van dit protocol landschap LSC. Door deze zeer strakke timing heeft het college van burgemeester en schepenen bij hoogdringendheid op 06-03-2023 de volgende voorlopige beslissing genomen:

        Het LSC waarbij het schoolbestuur wenst aan te sluiten is de zelfstandige instelling leersteuncentrum gemeentelijk en stedelijk onderwijs regio Limburg – Dilsen-Stokkem;

        Overwegende dat het leersteuncentrum gemeentelijk en stedelijk onderwijs regio Limburg- Dilsen-Stokkem beslist heeft om niet op te starten en dat de gemeentelijke basisscholen De Maaskei Ophoven en 3K Kinrooi bij een ander leersteuncentrum moeten aansluiten;

        Overwegende dat de gemeentelijke basisscholen De Maaskei Ophoven en 3K Kinrooi aansluiten bij het openbaar leersteuncentrum Limburg vanaf 01-09-2023;

        Overwegende dat de beslissing voldoet aan de voorwaarden vermeld in art. 21 van het decreet van 2 april 2004 betreffende participatie op school en de Vlaamse Onderwijsraad;

        Overwegende dat op 05-06-2023 het overleg in de schoolraad heeft plaatsgevonden in de gemeentelijke basisschool De Maaskei te Ophoven en op 12-06-2023 in de gemeentelijke basisschool 3K te Kinrooi, en het gemeentebestuur volgt het resultaat;

        Overwegende dat het schoolbestuur wenst aan te sluiten bij het openbaar LSC Limburg om voor de leerlingen en leerkrachten van de eigen scholen te voorzien in professionele leersteun. Deze leersteun komt in de plaats van de ondersteuning door het huidige ondersteuningsnetwerk openbaar ondersteuningsnetwerk Limburg dat ophoudt te bestaan;

        Overwegende dat het schoolbestuur voldoet aan de voorwaarden voor aansluiting zoals omschreven in de onderwijsreglementering;

        Overwegende dat het schoolbestuur zijn keuze moet meedelen aan het betrokken leersteuncentrum en aan AGODI uiterlijk een maand na de publicatie van dit protocol landschap LSC. Door deze zeer strakke timing heeft het college van burgemeester en schepenen bij hoogdringendheid een voorlopige beslissing moeten nemen. De gemeenteraad moet deze voorlopige beslissing bekrachtigen om uitwerking te kunnen hebben. Bijgevolg wenst het schoolbestuur de voorlopige beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 06-03-2023 tot aansluiting bij het vermelde LSC te bekrachtigen;

         

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jacky Daemen, Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Wim Swennen, Anita Meerten, Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Jo Brouns, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Carina Suylen, Günther Bongers, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters, Tamara Smolders, Marijke Clerx
        Voorstanders: Jacky Daemen, Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Wim Swennen, Anita Meerten, Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Jo Brouns, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Carina Suylen, Günther Bongers, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters, Tamara Smolders
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT :

        Artikel 1.- De gemeenteraad keurt de aansluiting van de gemeentelijk basisschool 3K te Kinrooi en De Maaskei te Ophoven bij het openbaar leersteuncentrum vanaf 01-09-2023 goed.

        Artikel 2.- In toepassing van artikel 285 §1 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22-12-2017 wordt de beknopte beschrijving van dit besluit opgenomen in de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente wordt bekendgemaakt en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.

      • Goedkeuring van het arbeidsreglement van september 2023 voor de personeelsleden van het gemeentelijk basisonderwijs te Kinrooi

        Aanwezig: Jacky Daemen, Voorzitter
        Wim Rutten, Burgemeester wnd.
        Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Wim Swennen, Anita Meerten, Schepenen
        Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Jo Brouns, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Carina Suylen, Günther Bongers, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters, Tamara Smolders, Gemeenteraadsleden
        Marijke Clerx, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Yannicka Eerdekens, gemeenteraadslid

        De voorzitter verleent het woord aan schepen Mark Hoedemakers. Hij verzorgt de inhoudelijke toelichting.

        Hierna neemt de raad de volgende beslissing:

        De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:

        Gelet op de beschikkingen van het decreet lokaal bestuur van 22-12-2017;

        Gelet op de wet van 29-07-1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen;

        Gelet op artikel 41 van het decreet lokaal bestuur houdende de bevoegdheden van de gemeenteraad;

        Gelet op deel 2, titel V, hoofdstuk I, afdeling II en titel VII, hoofdstuk II van het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 285 en 330 betreffende de bekendmaking en het algemeen bestuurlijk toezicht;

        Gelet op het bestuursdecreet van 07-12-2018;

        Gelet op de wet van 08-04-1965 tot instelling van de arbeidsreglementen, artikelen 1, 4 en 11 tot en met 15sexies;

        Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 09-11-2020 betreffende het arbeidsreglement 2020 voor de personeelsleden van het gemeentelijk basisonderwijs te Kinrooi en Ophoven;

        Gelet op het verslag van het afzonderlijk bijzonder comité van 16-06-2023;

        Overwegende dat een goede schoolorganisatie steunt op duidelijke afspraken tussen het personeel en het schoolbestuur;

        Overwegende dat alle personen die onder gezag arbeid verrichten in het gemeentelijk onderwijs moeten worden geïnformeerd over de voorwaarden die op hun arbeidsverhouding van toepassing zijn;

        Overwegende dat het decreet rechtspositie en het decreet basisonderwijs voldoende ruimte laten om lokaal en autonoom concrete afspraken te maken rond rechten en plichten van het personeel en het schoolbestuur;

        Overwegende dat het bestaand arbeidsreglement goedgekeurd d.d. 07-02-2022 werd herwerkt;

        Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;

        Gelet op de uitslag van de stemming:

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jacky Daemen, Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Wim Swennen, Anita Meerten, Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Jo Brouns, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Carina Suylen, Günther Bongers, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters, Tamara Smolders, Marijke Clerx
        Voorstanders: Jacky Daemen, Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Wim Swennen, Anita Meerten, Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Jo Brouns, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Carina Suylen, Günther Bongers, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters, Tamara Smolders
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1.- Het bestaande arbeidsreglement voor de personen die onder gezag arbeid verrichten in de gemeentelijke scholen, Gemeentelijke basisschool “3K”, Nelisveld 5 te 3640 Kinrooi op te heffen

        Artikel 2.- Het herwerkte arbeidsreglement voor de personen die onder gezag arbeid verrichten in de gemeentelijke basisschool “3K”, Nelisveld 5 te 3640 Kinrooi, zoals opgenomen in bijlage, goed te keuren.

        Artikel 3.- Een afschrift van dit besluit en van het herwerkte arbeidsreglement ter kennisgeving te bezorgen aan de personen die onder gezag arbeid verrichten in de gemeentelijke basisschool “3K”, Nelisveld 5 te 3640 Kinrooi.

        Artikel 4.- In toepassing van artikel 285§1 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22-12-2017 wordt de beknopte beschrijving van dit besluit opgenomen in de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente wordt bekendgemaakt en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.

        Artikel 5.- Een afschrift van dit besluit ter kennisgeving te bezorgen aan de Directie Toezicht op de Sociale Wetten.

      • Goedkeuring van het schoolreglement vanaf 1 september 2023 voor de gemeentelijke basisschool “3K” Kinrooi

        Aanwezig: Jacky Daemen, Voorzitter
        Wim Rutten, Burgemeester wnd.
        Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Wim Swennen, Anita Meerten, Schepenen
        Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Jo Brouns, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Carina Suylen, Günther Bongers, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters, Tamara Smolders, Gemeenteraadsleden
        Marijke Clerx, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Yannicka Eerdekens, gemeenteraadslid

        De voorzitter verleent het woord aan schepen Mark Hoedemakers. Hij verzorgt de inhoudelijke toelichting. 

        Hierna neemt de raad de volgende beslissing:

         

        De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:

        Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22-12-2017, inzonderheid de artikelen 28, 34, 40 en 41;

        Gelet op de wet van 29-07-1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen;

        Gelet op artikel 41 van het decreet lokaal bestuur houdende de bevoegdheden van de gemeenteraad;

        Gelet op deel 2, titel V, hoofdstuk I, afdeling II en titel VII, hoofdstuk II van het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 285 en 330 betreffende de bekendmaking en het algemeen bestuurlijk toezicht;

        Gelet op het Bestuursdecreet van 07-12-2018;

        Gelet op de nieuwe gemeentewet van 24-06-1988, artikel 104 en 119;

        Gelet op het decreet basisonderwijs van 25-02-1997, artikelen 3, 25°, 6, 14, 14/0, 20, 27, 27bis §1, 3° en §4, 37, §3, 17°, 29, 37bis, 62, §2, 26ter, 47bis, 159;

        Gelet op het decreet leerlingenbegeleiding in het basisonderwijs, het secundair onderwijs en de centra voor leerlingenbegeleiding van 18-04-2018;

        De beslissing voldoet aan de voorwaarden vermeld in art. 21 van het decreet van 2 april 2004 betreffende participatie op school en de Vlaamse Onderwijsraad.

        Gelet op het verslag van de schoolraad van 12-06-2023 waarin het schoolreglement werd besproken en goedgekeurd;

        Overwegende de aanpassingen aan de ministeriële omzendbrief van 21-12-1998 betreffende het uitreiken van het getuigschrift basisonderwijs;

        Overwegende de ministeriële omzendbrief van 21-06-2017 betreffende samenstelling ondersteuningsnetwerken in het basis en secundair onderwijs;

        Overwegende de aanpassingen aan de ministeriële omzendbrief van 08-02-2002 betreffende informatie bij eerste inschrijving en schoolreglement;

        Overwegende de aanpassingen aan de ministeriële omzendbrief van 22-06-2007 betreffende kostenbeheersing in het basisonderwijs;

        Overwegende dat een schoolbestuur voor elk van zijn basisscholen een schoolreglement moet opstellen dat de betrekkingen tussen het schoolbestuur en de ouders en de leerlingen regelt;

        Overwegende dat het huidig schoolreglement van het gewoon basisonderwijs goedgekeurd op 04-07-2022 aan actualisatie toe is wegens gewijzigde regelgeving en de noodzaak om sommige artikelen te verduidelijken en/of te verfijnen;

        Overwegende dat een wijziging van het schoolreglement ten vroegste uitwerking dan hebben in het daaropvolgende schooljaar, tenzij die wijziging een rechtstreeks gevolg is van nieuwe regelgeving;

        Gelet op het model van schoolreglement van het Onderwijssecretariaat van de Steden en Gemeenten van de Vlaamse Gemeenschap;

        Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;

        Gelet op de uitslag van de stemming:

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jacky Daemen, Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Wim Swennen, Anita Meerten, Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Jo Brouns, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Carina Suylen, Günther Bongers, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters, Tamara Smolders, Marijke Clerx
        Voorstanders: Jacky Daemen, Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Wim Swennen, Anita Meerten, Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Jo Brouns, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Carina Suylen, Günther Bongers, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters, Tamara Smolders
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1.- Het bestaande schoolreglement gewoon basisonderwijs, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 04-07-2022, wordt opgeheven.

        Artikel 2.- Het hierbij gevoegde schoolreglement wordt goedgekeurd.

        Artikel 3.- Het schoolreglement wordt bij elke inschrijving van een leerling en nadien bij elke wijziging, ter beschikking gesteld (op papier of via een elektronische drager) aan de ouders, die ondertekenen voor akkoord.

        Artikel 4.- De meer specifieke regels en afspraken worden in de infobrochure vermeld

        Artikel 5.- In toepassing van artikel 285 § 1 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22-12-2017 wordt de beknopte beschrijving van dit besluit opgenomen in de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente wordt bekendgemaakt en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.

    • Secretariaat

      • Kennisgevingen en mededelingen

        Aanwezig: Jacky Daemen, Voorzitter
        Wim Rutten, Burgemeester wnd.
        Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Wim Swennen, Anita Meerten, Schepenen
        Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Jo Brouns, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Carina Suylen, Günther Bongers, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters, Tamara Smolders, Gemeenteraadsleden
        Marijke Clerx, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Yannicka Eerdekens, gemeenteraadslid
      • Definitieve vaststelling verslag vorige zitting

        Aanwezig: Jacky Daemen, Voorzitter
        Wim Rutten, Burgemeester wnd.
        Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Wim Swennen, Anita Meerten, Schepenen
        Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Jo Brouns, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Carina Suylen, Günther Bongers, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters, Tamara Smolders, Gemeenteraadsleden
        Marijke Clerx, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Yannicka Eerdekens, gemeenteraadslid

        Voor de sluiting der zitting werden geen wijzigingen bevolen aan dit verslag, waardoor het van ambtswege is goedgekeurd conform de voorgelegde tekst.

De voorzitter sluit de zitting op 03/07/2023 om 21:20.

Namens Gemeenteraad,

Marijke Clerx
Algemeen Directeur

Jacky Daemen
Voorzitter