Terug
Gepubliceerd op 04/07/2023

Notulen  Raad voor maatschappelijk welzijn

ma 05/06/2023 - 21:00 B10
Aanwezig: Jacky Daemen, Voorzitter RVMW
Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Wim Swennen, Anita Meerten, Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Jo Brouns, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Günther Bongers, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Tamara Smolders, OCMW-raadsleden
Marijke Clerx, Algemeen Directeur
Verontschuldigd: Carina Suylen, Maddy Peeters, OCMW-raadsleden

De voorzitter opent de zitting op 05/06/2023 om 20:57.

  • Openbaar

    • Intern bestuur

      • Goedkeuring vorig verslag Raad voor Maatschappelijk Welzijn, openbaar gedeelte

        Aanwezig: Jacky Daemen, Voorzitter RVMW
        Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Wim Swennen, Anita Meerten, Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Jo Brouns, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Günther Bongers, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Tamara Smolders, OCMW-raadsleden
        Marijke Clerx, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Carina Suylen, Maddy Peeters, OCMW-raadsleden

        Er werden geen wijzigingen bevolen aan het vorige verslag van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 08-05-2023 openbaar gedeelte, waardoor het van ambtswege is goedgekeurd conform de voorgelegde tekst.

      • Kennisgevingen en mededelingen

        Aanwezig: Jacky Daemen, Voorzitter RVMW
        Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Wim Swennen, Anita Meerten, Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Jo Brouns, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Günther Bongers, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Tamara Smolders, OCMW-raadsleden
        Marijke Clerx, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Carina Suylen, Maddy Peeters, OCMW-raadsleden
        • opvoedingswinkel Maasland: jaarverslag 2022

        Er zijn geen vragen of opmerkingen

      • Aanpassing deontologische code - invoering deontologische commissie

        Aanwezig: Jacky Daemen, Voorzitter RVMW
        Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Wim Swennen, Anita Meerten, Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Jo Brouns, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Günther Bongers, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Tamara Smolders, OCMW-raadsleden
        Marijke Clerx, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Carina Suylen, Maddy Peeters, OCMW-raadsleden

        De raad voor maatschappelijk welzijn van het Openbaar Centrum voor Maatschappelijk Welzijn van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:

        Gelet op artikel 39 van het decreet over het lokaal bestuur dat bepaalt dat de gemeenteraad een deontologische code aanneemt;

        Gelet op artikel 74 van het decreet lokaal bestuur dat bepaalt dat het voorgaande ook van toepassing is op de OCMW-raad;

        Gelet op de deontologische code van de OCMW-raad welke werd goedgekeurd op 3 juni 2019;

        Overwegende dat er in het verleden voor geopteerd werd om de deontologische codes voor de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn in één document te integreren, omdat beide organen uit dezelfde personen bestaan en om niet met twee codes naast elkaar te moeten werken;

        Gelet op het decreet van 1 februari 2023 tot wijziging van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 waarbij de oprichting van een deontologische commissie voor de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn wordt verplicht;

        Overwegende dat de organisatie, werking en bevoegdheden van de commissie moeten uitgewerkt worden in de bestaande deontologische code;

        Gelet op artikel 74 en 34 van het decreet over het lokaal bestuur dat bepaalt dat de stemmingen in de raad voor maatschappelijk welzijn in principe openbaar zijn;

        Overwegende dat de goedkeuring van de deontologische code niet onder de uitzonderingsbepalingen inzake de geheime stemming zoals opgenomen in artikel 34 van het decreet over het lokaal bestuur valt;

        Gelet op artikel 74 en 33 van het decreet over het lokaal bestuur dat bepaalt dat de raad voor maatschappelijk welzijn zijn beslissingen bij volstrekte meerderheid van stemmen neemt;

        Gelet op deel 2, titel V, hoofdstuk I, afdeling II en titel VII, hoofdstuk II van het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 285 en 330 betreffende de bekendmaking en het algemeen bestuurlijk toezicht;

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jacky Daemen, Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Wim Swennen, Anita Meerten, Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Jo Brouns, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Günther Bongers, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Tamara Smolders, Marijke Clerx
        Voorstanders: Jacky Daemen, Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Wim Swennen, Anita Meerten, Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Jo Brouns, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Günther Bongers, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Tamara Smolders
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1.- Volgende deontologische code goed te keuren:

        "DEONTOLOGISCHE CODE LOKALE MANDATARISSEN

        INHOUD

        1. Toepassingsgebied
        2. Belangenvermenging en de schijn ervan
        3. Corruptie en de schijn ervan
        4. Het gebruik van faciliteiten en middelen van het lokaal bestuur
        5. Omgaan met informatie
        6. Onderlinge omgang en afspraken over vergaderingen
        7. Naleving en handhaving van de deontologische code
        8. Enkele algemene bepalingen
        9. Informatiebemiddeling
        10. Administratieve begeleiding en ondersteuning
        11. Bespoedigings- en begunstigingstussenkomsten

        1. TOEPASSINGSGEBIED

        Art. 1. - De deontologische code is van toepassing op de lokale mandatarissen.
        Voor de gemeente worden hieronder begrepen:
        ­- de voorzitter van de gemeenteraad,
        ­- de gemeenteraadsleden,
        ­- de burgemeester,
        ­- de schepenen.
        Voor het OCMW worden hieronder begrepen:
        ­- de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn,
        ­- de leden van de raad voor maatschappelijk welzijn,
        ­- de voorzitter van het vast bureau,
        ­- de leden van het vast bureau,
        ­- de voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst,
        ­- de leden van het bijzonder comité voor de sociale dienst.

        Deze code is bij uitbreiding eveneens van toepassing op de medewerkers van de lokale mandatarissen, welke ook hun statuut of hoedanigheid is (kabinets- en fractiemedewerkers), en op de vertrouwenspersonen.

        Lokale mandatarissen die namens de gemeente/het OCMW andere mandaten bekleden, zijn in die hoedanigheid eveneens ertoe gehouden de bepalingen van de deontologische code na te leven. Dit geldt zowel voor de mandaten die rechtstreeks in verband staan met hun ambt als voor alle hiervan afgeleide mandaten.

        Indien een mandaat namens de gemeente/het OCMW wordt opgenomen door een extern persoon, dus niet vermeld onder de eerste paragraaf van dit artikel, zal bij diens aanstelling gevraagd worden deze deontologische code te onderschrijven.

        Zij zullen er tevens over waken dat zij, ook buiten het kader van deze mandaten, geen dienstverlenende activiteiten ontplooien die afbreuk doen aan de eer en de waardigheid van hun ambt.

        2. BELANGENVERMENGING EN DE SCHIJN ERVAN

        Art. 2. - Een lokale mandataris mag zijn/haar invloed en stem niet gebruiken voor het eigen persoonlijk belang. Dat mag ook niet voor het persoonlijk belang van een ander persoon of het belang van een organisatie bij wie hij/zij een directe of indirecte betrokkenheid heeft.

        Art. 3. - Een lokale mandataris gaat actief en uit zichzelf alle vormen van belangenvermenging, en zelfs de schijn daarvan, tegen. Een lokale mandataris neemt geen deel aan de bespreking en de stemming wanneer er sprake is van een beslissing waarbij belangenvermenging speelt. (Decreet Lokaal Bestuur, artikel 27 §1, §3 en §4 / Wet op de overheidsopdrachten, artikel 8 / Burgerlijk Wetboek, artikel 1596)

        Art. 4. - Een lokale mandataris beseft dat mogelijke belangenvermenging niet beperkt is tot de bespreking en stemming. Daarom zorgt een lokale mandataris dat er ook geen enkele beïnvloeding is tijdens de andere fases van het besluitvormingsproces.

        Art. 5. - Een lokale mandataris zorgt dat bij contacten met de burger nooit de schijn gewekt wordt dat particuliere belangen begunstigd (kunnen) worden.

        Art. 6. - Een lokale mandataris mag de in artikel 10 van het Decreet Lokaal Bestuur genoemde functies niet uitoefenen.

        Art. 7. - Een lokale mandataris mag de in artikel 27 §2 van het Decreet Lokaal Bestuur genoemde overeenkomsten en handelingen niet aangaan.

        Art. 8. - Ter bevordering van de transparantie en om schijn van partijdigheid te voorkomen, meldt een lokale mandataris aan de algemeen directeur welke betaalde en onbetaalde mandaten hij/zij vervult naast het politiek mandaat bij het lokaal bestuur.

        Art. 9. - Een lokale mandataris meldt aan de algemeen directeur wanneer hij/zij substantiële financiële belangen heeft (bijvoorbeeld aandelen of opties) in een onderneming waarmee de gemeente/het OCMW zaken doet of waarin de gemeente/het OCMW een belang heeft.

        Art. 10. - De door een lokale mandataris gemelde mandaten en substantiële financiële belangen zijn openbaar en worden ter inzage gelegd. Ook een tussentijds ontstaan mandaat of belang moet meegedeeld worden. De algemeen directeur of een personeelslid dat daartoe door de algemeen directeur werd aangewezen, draagt zorg voor een geactualiseerde openbare lijst van gemelde mandaten en belangen.

        3. CORRUPTIE EN DE SCHIJN ERVAN

        Art. 11. - Een lokale mandataris mag zijn/haar invloed en stem niet laten kopen of beïnvloeden door geld, goederen, diensten of andere gunsten die hem/haar gegeven of beloofd werden.

        Art. 12. - Een lokale mandataris moet actief en uit zichzelf de schijn van corruptie tegengaan. (Strafwetboek, artikel 245)

        Het aannemen van geschenken

        Art. 13. - Een lokale mandataris neemt geen geschenken aan die hem/haar door zijn/haar functie worden aangeboden. Eventueel uitgezonderd zijn de incidentele, kleine attenties (zoals een bloemetje of een fles wijn) waarbij de schijn van corruptie en beïnvloeding minimaal is én waarbij minstens aan één van de onderstaande voorwaarden voldaan wordt:
        ­ Het weigeren of teruggeven van het geschenk zou de gever ernstig kwetsen of bijzonder in verlegenheid brengen.
        ­ De overhandiging van het geschenk vindt in het openbaar plaats.
        ­ Het terugbezorgen van het geschenk is praktisch onwerkbaar.
        ­ Het gaat om een prijs die door de lokale mandataris gewonnen wordt bij een tombola of activiteit.

        Art. 14. - Als geschenken (al dan niet volgens de regels in artikel 13 van deze code) in het bezit komen van een lokale mandataris, wordt dit door de lokale mandataris gemeld aan de algemeen directeur.

        Afhankelijk van de aard van het geschenk en de omstandigheden waarin het gegeven werd, wordt het ofwel alsnog terugbezorgd, ofwel eigendom van de gemeente/het OCMW. De algemeen directeur registreert deze giften en geeft ze in alle transparantie een gemeentelijke/OCMW bestemming.

        Art. 15. - De gemeenteraad/OCMW-raad kan in concrete gevallen afwijken van de regels die gelden over het aannemen van geschenken. Dit kan enkel in volledige openbaarheid.

        Het aannemen van persoonlijke geschenken, voordelen en diensten

        Art. 16. - Een lokale mandataris accepteert geen persoonlijke geschenken, voordelen of diensten van anderen, die hem/haar uit door zijn/haar functie worden aangeboden, ontvangen, tenzij aan alle onderstaande voorwaarden voldaan wordt:
        ­ Het weigeren ervan maakt het raadswerk onmogelijk of onwerkbaar.
        ­ De schijn van corruptie of beïnvloeding is minimaal.

        Art. 17. - Een lokale mandataris gebruikt die persoonlijke geschenken, voordelen of diensten die voor zijn/haar raadswerk aangenomen mogen worden nooit voor privédoeleinden.

        Het aannemen van uitnodigingen (voor bijvoorbeeld diners of recepties)

        Art. 18. - Een lokale mandataris accepteert uitnodigingen (lunches, diners, recepties en andere) die door anderen betaald of gefinancierd worden enkel wanneer aan alle onderstaande voorwaarden voldaan wordt:
        ­- De uitnodiging behoort tot de uitoefening van het raadswerk.
        ­- De aanwezigheid kan worden beschouwd als functioneel (protocollaire taken, formele vertegenwoordiging van de gemeente/het OCMW, …).
        ­- De schijn van corruptie of beïnvloeding is minimaal.

        Het accepteren van reizen, verblijven en werkbezoeken

        Art. 19. - Een lokale mandataris accepteert werkbezoeken, waarbij reis- en verblijfkosten door anderen betaald worden alleen bij hoge uitzondering. Een dergelijke invitatie dient altijd besproken te worden op de gemeenteraad of het fractievoorzittersoverleg/de OCMW-raad. De invitatie kan alleen geaccepteerd worden wanneer het bezoek aantoonbaar van belang is voor de gemeente/het OCMW en de schijn van corruptie of beïnvloeding minimaal is. Van een dergelijk werkbezoek wordt altijd (schriftelijk) verslag gedaan aan de raad.

        4. HET GEBRUIK VAN FACILITEITEN EN MIDDELEN VAN HET LOKAAL BESTUUR

        Art. 20. - Een lokale mandataris houdt zich aan de regels die vastgelegd zijn over het gebruik van faciliteiten en middelen van het lokaal bestuur.(Besluit van de Vlaamse regering van 6 juli 2018 houdende het statuut van de lokale mandataris, artikel 35 §1)

        Art. 21. - Een lokale mandataris houdt zich aan de regels die vastgesteld zijn voor het gebruik van interne voorzieningen die voor het raadswerk worden voorzien zoals opgenomen in het huishoudelijk reglement.

        Art. 22. - Een lokale mandataris houdt zich aan de regels over onkostenvergoedingen zoals vastgesteld in het huishoudelijk reglement. (Decreet Lokaal Bestuur, artikel 38)

        5. OMGAAN MET INFORMATIE

        Art. 23. - De gemeenteraad / De OCMW-raad werkt onder het principe van principiële openbaarheid. Zij ziet erop toe dat het college van burgemeester en schepenen/het vast bureau alle relevante informatie aangaande dossiers, stukken en akten openbaar toegankelijk maakt.

        Art. 24. - Een lokale mandataris communiceert eerlijk over de redenen en motieven op basis waarvan hij/zij individueel gestemd heeft. Daarnaast communiceert een lokale mandataris eerlijk over de reden en motieven op basis waarvan de raad als geheel de beslissing genomen heeft.

        Art. 25. - Een lokale mandataris is gebonden aan het beroepsgeheim wanneer hij/zij door de functie van lokale mandataris kennis krijgt van geheimen die door personen aan de gemeente/ het OCMW zijn toevertrouwd. Bekendmaking van deze geheimen is verboden, behalve wanneer de wet de openbaring oplegt of mogelijk maakt.

        Art. 26. - Naast het strenge beroepsgeheim geldt eveneens een geheimhoudingsplicht voor lokale mandatarissen. Deze plicht beschermt wat besproken wordt tijdens een besloten vergadering (feiten, meningen, overwegingen…). (Strafwetboek, artikel 458 / Decreet Lokaal Bestuur, artikel 28, artikel 29 §4)

        Art. 27. - Een lokale mandataris heeft een algemene discretieplicht. Hij/zij gaat op discrete en voorzichtige wijze om met de informatie die hem/haar toekomt in de uitoefening van zijn/haar functie. (Wet betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten, artikel 10 §2)

        Art. 28. - Een lokale mandataris gebruikt de informatie die hij/zij kreeg door de uitoefening van zijn/haar functie enkel voor zijn/haar raadswerk en niet voor zijn/haar persoonlijk belang of voor het persoonlijk belang van anderen.

        Art. 29. - Een lokale mandataris maakt brieven niet openbaar en stuurt e-mails niet door wanneer het niet zeker is dat de afzender daarmee zou instemmen. Bij twijfel over de bedoeling van de afzender wordt de expliciete toestemming gevraagd.

        6. ONDERLINGE OMGANG EN AFSPRAKEN OVER VERGADERING

        Art. 30. - Raadsleden gaan respectvol om met elkaar, de leden van het college en de personeelsleden van de gemeente.

        Raadsleden gaan respectvol om met elkaar, de voorzitter en de leden van het vast bureau, de voorzitter en de leden van het bijzonder comité voor de sociale dienst en de personeelsleden van het OCMW.

        Art. 31. - Raadsleden richten zich tot elkaar, de leden van het college/het vast bureau en de leden van het bijzonder comité, de algemeen directeur en de andere personeelsleden op een correcte wijze en dit zowel verbaal, non-verbaal als schriftelijk, inclusief de elektronische communicatie.

        Art. 32. - Lokale mandatarissen houden zich tijdens vergaderingen van de politieke organen aan het huishoudelijk reglement en volgen de aanwijzingen van de voorzitter hierover op.

        Art. 33. - Lokale mandatarissen onthouden zich in het openbaar, dus ook in openbare raads- en commissievergaderingen, van negatieve uitlatingen over individuele personeelsleden.

        7. NALEVING EN HANDHAVING VAN DE DEONTOLOGISCHE CODE

        Art. 34. - De gemeenteraad /OCMW-raad richt een deontologische commissie op.

        Het aantal leden van de deontologische commissie bedraagt 1 per fractie en evenveel als het aantal fracties in de gemeenteraad, aangevuld met de voorzitter van de gemeenteraad / de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn die toegevoegd wordt als voorzitter van de deontologische commissie. Onafhankelijke raadsleden vormen geen fractie en zijn niet vertegenwoordigd in de deontologische commissie.

        Elke fractie wijst het mandaat in de commissie toe met een voordracht gericht aan de voorzitter van de gemeenteraad / de voorzitter van de OCMW-raad. Stel dat de raadsvoorzitter voordrachten ontvangt voor meer dan één fractielid als lid van de commissie, dan beslist de raad. Bij deze voordracht kunnen ook één of meer plaatsvervangers aangeduid worden die in opgesomde volgorde het commissielid vervangen bij afwezigheid of wanneer die betrokken partij is. Een plaatsvervanger is een raadslid voorgedragen door dezelfde fractie, tenzij de fractie maar één lid telt. In dat geval kan ook een raadslid van een andere fractie voorgesteld worden. Een fractie kan tijdens de bestuursperiode steeds beslissen een ander lid aan te duiden en/of één of meer plaatsvervangers te vervangen of toe te voegen.

        Gaat het om een mogelijke schending van de code door de voorzitter van de commissie, dan wordt tijdens de hele procedure daarover de voorzitter vervangen conform art. 7, §5, derde lid van het decreet over het lokaal bestuur.

        Gaat het om een mogelijke schending van de code door een lid van de commissie, dan wordt tijdens de hele procedure daarover het lid vervangen door een plaatsvervanger in volgorde van hoe ze door de fractie werden voorgedragen.

        Art. 35. - De voorzitter van de deontologische commissie is verantwoordelijk voor de oproeping en stelt de agenda op.

        De commissie vergadert minstens één keer per jaar en wordt in ieder geval bijeengeroepen wanneer dat nodig is conform art. 41 van deze code. De voorzitter is daarenboven gehouden de commissie bijeen te roepen op aanvraag van minstens een derde van haar leden.

        De oproepingen vermelden in elk geval de plaats, de dag, het tijdstip en de agenda van de vergadering en worden tenminste 8 dagen voor de vergadering aan de leden bezorgd. In geval van hoogdringendheid, te beoordelen door de voorzitter, wordt de bijeenroeping tenminste 3 dagen voor de vergadering bezorgd. De agendapunten moeten voldoende duidelijk omschreven zijn. Voor elk agendapunt wordt het dossier dat erop betrekking heeft, ter beschikking van de leden van de commissie vanaf de verzending van de agenda.

        De bezorging van de oproeping, de agenda en de dossier gebeurt op dezelfde wijze als dat gebeurt in de raad, met als verschil dat enkel de leden van de deontologische commissie deze oproep, agenda en dossiers ontvangen.

        De vergaderingen van de deontologische commissie zijn niet openbaar.

        De leden van de commissie werken volgens volgende principes:
        - De handhaving is onpartijdig.
        - Men is terughoudend met publiciteit.
        - Men gaat zorgvuldig om met de vermeende schender.

        Art. 36. - De commissie is bevoegd voor:
        - Het formuleren van een gemotiveerd advies aan de raad over het vermoeden van een schending van deze code door personen die door deze code gevat worden zoals voorzien in de procedure van art. 40 tot 42 van deze code.
        - Het geven van adviezen en aanbevelingen aan de raad over de inhoud van deze code met het oog op het bijsturen ervan. Dat kan op eigen initiatief van de commissie of minstens één keer per bestuursperiode op vraag van de raad conform art. 43 van deze code.

        Art. 37. - De gemeenteraad/De OCMW-raad ziet erop toe dat de fracties en de individuele lokale mandatarissen volgens de deontologische code handelen.

        Er zijn verschillende fasen te onderscheiden die spelen bij het toezien op de naleving van de deontologische code, namelijk:
        ­- het voorkomen van mogelijke schendingen
        ­- het signaleren van vermoedens van schendingen van de deontologische code
        ­- het eventueel onderzoeken van vermoedens van schendingen van de deontologische code
        ­- het eventueel zich uitspreken over schendingen van de deontologische code

        Het voorkomen van mogelijke schendingen

        Art. 38. - Wanneer een lokale mandataris twijfelt of een handeling die hij/zij wil verrichten een overtreding van de code zou kunnen zijn, wint het lid hierover advies in bij de algemeen directeur of het personeelslid dat door de algemeen directeur daartoe werd aangewezen.

        Art. 39. - Wanneer een lokale mandataris twijfelt over een nog niet uitgevoerde handeling van een andere lokale mandataris, dan waarschuwt hij/zij die persoon. De lokale mandataris verwoordt de twijfels en verwijst de betrokkene zo nodig door naar de algemeen directeur of het personeelslid dat door de algemeen directeur daartoe werd aangewezen.

        Het signaleren van vermoedens van schendingen (= start van de formele procedure binnen het lokaal bestuur)

        Art. 40. - Wanneer een lokale mandataris vermoedt dat een regel van de deontologische code is overtreden door een andere lokale mandataris, dan kan hij/zij dit aankaarten bij de algemeen directeur (of het personeelslid dat door de algemeen directeur daartoe werd aangewezen).

        Al dan niet na het gesprek met de algemeen directeur (of het personeelslid dat door de algemeen directeur daartoe werd aangewezen), wanneer het vermoeden van een schending blijft bestaan, meldt de lokale mandataris dit aan de voorzitter van de gemeenteraad/de voorzitter van de OCMW-raad  en aan de algemeen directeur die samen een vooronderzoek doen onder mandaat van de deontologische commissie. De algemeen directeur kan een personeelslid aanwijzen om dat in zijn/haar plaats te doen.

        Het onderzoeken van vermoedens van schendingen

        Art. 41. - Wanneer de raadsvoorzitter en de algemeen directeur (of het daartoe aangewezen personeelslid) besluiten dat de melding onontvankelijk is dan betekent dit meteen het einde van de procedure die gestart werd naar aanleiding van dit vermoeden. De commissieleden worden hierover wel geïnformeerd.

        Is de melding ontvankelijk dan onderzoekt de commissie de melding. De voorzitter van de deontologische commissie roept de commissie bijeen binnen de dertig dagen na de melding. De periode van dertig dagen wordt geschorst van 11 juli tot en met 15 augustus.

        De commissie onderzoekt de melding en geeft zowel de melder als de vermeende schender de kans zich te laten horen. Ook mogelijke getuigen kunnen gehoord worden. Niemand kan daartoe verplicht worden.

        Na het horen van betrokkenen bespreekt de commissie het vermoeden van schending en wordt een gemotiveerd advies overgemaakt aan de gemeenteraad /de OCMW-raad.

        Het zich uitspreken over schendingen (= einde van de formele procedure binnen het lokaal bestuur)

        Art. 42. - Enkel de gemeenteraad/de OCMW-raad kan zich uitspreken of een mandataris van de gemeente/het OCMW een schending heeft begaan. Dat kan op basis van het gemotiveerd advies van de deontologische commissie. Als de raad beslist om af te wijken van het advies dan moet de vermeende schender de kans krijgen om door de raad zelf gehoord te worden vooraleer de raad ten gronde besluit.

        Wanneer de gemeenteraad/de OCMW-raad vaststelt dat deze code geschonden werd door een mandataris van de gemeente/het OCMW, dan kan de raad:
        - zich uitdrukkelijk distantiëren van het gedrag van een raadslid.
        - vragen dat het raadslid zich verontschuldigt.
        - beslissen een melding te doen bij het parket of Audit Vlaanderen.
        - bij een kennelijk wangedrag of grove nalatigheid van of door de burgemeester, een schepen of de raadsvoorzitter / de voorzitter of een lid van het vast bureau, de voorzitter of een lid van het bijzonder comité of de raadsvoorzitter een dossier overmaken aan de Vlaamse regering zodat die een tuchtonderzoek kan instellen.

        Evalueren van de deontologische code

        Art. 43. - Minimaal één keer per bestuursperiode evalueert de raad de deontologische code. De raad vraagt daarvoor eerst advies aan de deontologische commissie. Daarbij wordt o.a. bekeken of de code nog actueel is, nog goed werkt en of ze nageleefd wordt.

        8. ENKELE ALGEMENE BEPALINGEN

        Art. 44. - De lokale mandatarissen zullen voor de omschrijving van hun dienstverlenende activiteiten geen termen gebruiken die verwarring kunnen scheppen met officiële, door de overheden ingestelde instanties belast met het verstrekken van informatie of met de behandeling van klachten. Het gebruik van de termen ‘ombuds’, ‘klachtendienst’ en andere afleidingen of samenstellingen is verboden.

        Art. 45. - De lokale mandatarissen maken in hun verkiezingscampagnes en -mailings die gericht zijn op individuen geen melding van de diensten die zij eventueel voor de betrokkenen hebben verricht. In geen geval mogen zij de indruk wekken dat zij om steun vragen in ruil voor bewezen diensten.

        Art. 46. - Bij hun optreden op en buiten het lokale bestuursniveau en in hun contacten met individuen, groepen, instellingen en bedrijven, geven de lokale mandatarissen principieel voorrang aan het algemeen boven het particulier belang.

        Art. 47. - Elke vorm van rechtstreekse dienstverlening, informatiebemiddeling, doorverwijzing of begeleiding gebeurt zonder enige materiële of geldelijke tegenprestatie van welke aard of omvang ook en mag geen vorm van cliëntenwerving inhouden.

        Art. 48. - De lokale mandatarissen staan op dezelfde gewetensvolle manier ten dienste van alle burgers zonder onderscheid van geslacht, huidskleur, afstamming, sociale stand, nationaliteit, filosofische en/of religieuze overtuiging, ideologische voorkeur of persoonlijke gevoelens.

        9. INFORMATIEBEMIDDELING

        Art. 49. - Het behoort tot de wezenlijke taken van de lokale mandataris informatie te ontvangen en te verstrekken, in het bijzonder over de diensten die instaan voor informatieverstrekking en over de manier waarop de burger zelf informatie kan opvragen in het kader van de openbaarheid van bestuur.

        Art. 50. - De lokale mandatarissen stellen informatie ter beschikking van de burger met betrekking tot de werking van de ombudsdiensten en van de diensten die instaan voor de behandeling van klachten over het optreden of het niet-optreden van de overheid.

        Art. 51. - Informatie waarop de vraagsteller geen recht heeft, die de goede werking van de administratie kan doorkruisen of die de privacy van anderen in het gedrang kan brengen, mogen door de lokale mandatarissen niet worden doorgegeven.

        Art. 52. - De lokale mandatarissen verwijzen de vragensteller, waar mogelijk, naar de bevoegde administratieve dienst(en). Waar het gaat om de behandeling van klachten en/of conflicten, worden de belanghebbenden in eerste instantie doorverwezen naar de bevoegde klachten- of ombudsdienst.

        10. ADMINISTRATIEVE BEGELEIDING EN ONDERSTEUNING

        Art. 53. - De lokale mandatarissen kunnen de burgers ondersteunen en begeleiden in hun relatie met de administratie of met de betrokken instanties. Zij kunnen de burgers helpen om, via de daartoe geëigende kanalen en procedures, een aanvraag te richten tot de overheid, informatie te verkrijgen over de stand van zaken in een dossier, daarover nadere uitleg en toelichting te vragen en vragen te stellen over de administratieve behandeling van dossiers.

        Art. 54. - Bij de administratieve begeleiding en ondersteuning van de burgers respecteren de lokale mandatarissen de onafhankelijkheid van de diensten en van de personeelsleden, de objectiviteit van de procedures en de termijnen die als redelijk moeten worden beschouwd voor de afhandeling van soortgelijke dossiers.

        Art. 55. - De briefwisseling met de overheid, gevoerd in het kader van de administratieve begeleiding en ondersteuning, wordt uitsluitend op naam van de burger gesteld. Er wordt op geen enkele wijze melding gemaakt van de begeleidende en ondersteunende rol van de lokale mandataris.

        11. BESPOEDIGINGS- EN BEGUNSTIGINGSTUSSENKOMSTEN

        Bespoedigingstussenkomsten

        Art. 56. - Bespoedigingstussenkomsten zijn tussenkomsten waarbij lokale mandatarissen een administratieve procedure proberen te bespoedigen in gevallen of in dossiers die zonder die tussenkomst een regelmatige afloop of resultaat zouden krijgen, maar dan na verloop van een langere verwerkings- of behandelingstermijn.

        Dergelijke tussenkomsten, die een ongelijke behandeling van de betrokken burgers inhouden, zijn verboden.

        Begunstigingstussenkomsten

        Art. 57. - Begunstigingstussenkomsten zijn tussenkomsten waarbij de lokale mandataris zijn voorspraak aanwendt om de afloop of het resultaat van een zaak of van een dossier te beïnvloeden in de door de belanghebbende burger gewenste zin. Dergelijke tussenkomsten zijn verboden.

        Art. 58. - Tussenkomsten bij selectievoerende instanties, die tot doel hebben het verhogen van kansen op benoeming, aanstelling en bevordering in de administratie, zijn verboden.

        Lokale mandatarissen die om steun gevraagd worden door of voor kandidaten die een functie, aanstelling of bevordering ambiëren, delen betrokkene mee dat de aanstelling, de benoeming of de bevordering gebeurt op basis van de geldende normen en procedures. Zij verwijzen de belanghebbende naar de bevoegde dienst of instantie.

        Art. 59. - Lokale mandatarissen mogen occasioneel en op eigen initiatief personen aanbevelen bij werkgevers in de particuliere sector. Ze mogen geen enkele tegenprestatie, van welke aard ook, beloven of leveren aan de betrokken werkgevers.

        Art. 60. - De algemeen directeur neemt de nodige maatregelen opdat de dossierbehandelende personeelsleden alle tussenkomsten opnemen in het desbetreffende administratieve dossier, wat ook de aard van de tussenkomst of de hoedanigheid van de tussenkomende persoon is.

        Art. 61. - De volgende handelingen worden niet beschouwd als tussenkomsten die in het administratief dossier dienen te worden opgenomen:
        ­- louter informatieve vragen van algemene of technische aard vragen en/of tussenkomsten van uitvoerende mandatarissen in het kader van hun functionele en hiërarchische relaties ten aanzien van de behandelende personeelsleden of diensten.”

        Artikel 2.- De deontologische code van 3 juni 2019 wordt opgeheven.

        Artikel 3.- In toepassing van artikel 285 §2 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 wordt de beknopte beschrijving van dit besluit opgenomen in de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente wordt bekendgemaakt en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.

      • Voordracht leden deontologische commissie

        Aanwezig: Jacky Daemen, Voorzitter RVMW
        Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Wim Swennen, Anita Meerten, Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Jo Brouns, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Günther Bongers, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Tamara Smolders, OCMW-raadsleden
        Marijke Clerx, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Carina Suylen, Maddy Peeters, OCMW-raadsleden

        De raad voor maatschappelijk welzijn van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:

        Gelet op de beschikkingen van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;

        Gelet op artikel 78 van het decreet lokaal bestuur houdende de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn;

        Gelet op het bestuursdecreet van 7 december 2018;

        Gelet op het besluit van heden waarbij de deontologische code in die zin werd aangepast dat er een deontologische commissie wordt geïnstalleerd;

        Overwegende dat elke fractie één afgevaardigde en één plaatsvervanger mag voordragen als lid van deze commissie;

        Gelet op deel 2, titel V, hoofdstuk I, afdeling II en titel VII, hoofdstuk II van het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 285 en 330 betreffende de bekendmaking en het algemeen bestuurlijk toezicht;

        Gelet op artikel 34 en 74 van het decreet lokaal bestuur, houdende de geheime stemming;

        Gelet op de kandidaturen van:
        - Jeannine Veugelaers (effectief), Wim Rutten (plaatsvervanger) (CD&V);
        - Tamara Smolders (effectief), Günther Bongers (plaatsvervanger) (N-VA);
        - Ivo Vleeschouwers (effectief), Maddy Peeters (plaatsvervanger) (Vooruit);
        - Marcel Dirkx (GBK);

        Gelet op de volgende bepaling onder punt 7 van de deontologische code:
        Elke fractie wijst het mandaat in de commissie toe met een voordracht gericht aan de voorzitter van de gemeenteraad / de voorzitter van de OCMW-raad. Stel dat de raadsvoorzitter voordrachten ontvangt voor meer dan één fractielid als lid van de commissie, dan beslist de raad. Bij deze voordracht kunnen ook één of meer plaatsvervangers aangeduid worden die in opgesomde volgorde het commissielid vervangen bij afwezigheid of wanneer die betrokken partij is. Een plaatsvervanger is een raadslid voorgedragen door dezelfde fractie, tenzij de fractie maar één lid telt. In dat geval kan ook een raadslid van een andere fractie voorgesteld worden. Een fractie kan tijdens de bestuursperiode steeds beslissen een ander lid aan te duiden en/of één of meer plaatsvervangers te vervangen of toe te voegen;

        Overwegende dat de voordrachten in overeenstemming zijn met de voorgaande bepaling volstaat een vaststelling van de invulling van de kandidaturen;

         
        Publieke stemming
        Aanwezig: Jacky Daemen, Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Wim Swennen, Anita Meerten, Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Jo Brouns, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Günther Bongers, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Tamara Smolders, Marijke Clerx
        Voorstanders: Jacky Daemen, Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Wim Swennen, Anita Meerten, Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Jo Brouns, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Günther Bongers, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Tamara Smolders
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1.- Worden aangesteld als afgevaardigden en plaatsvervangers in de deontologische commissie van de raad voor maatschappelijk welzijn:

        - Jeannine Veugelaers (effectief), Wim Rutten (plaatsvervanger) (CD&V);
        - Tamara Smolders (effectief), Günther Bongers (plaatsvervanger) (N-VA);
        - Ivo Vleeschouwers (effectief), Maddy Peeters (plaatsvervanger) (Vooruit);
        - Marcel Dirkx (GBK);

        Artikel 2.- In toepassing van artikel 285 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 wordt de beknopte beschrijving van dit besluit opgenomen in de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente wordt bekendgemaakt en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.

    • Woonzorgcentrum algemeen

      • Vervangingsnieuwbouw woonzorgcentrum Zorgvlied: Perceel 5.3 – Levering bedden en toebehoren fase 1 + 3 - Goedkeuring verrekening 1

        Aanwezig: Jacky Daemen, Voorzitter RVMW
        Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Wim Swennen, Anita Meerten, Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Jo Brouns, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Günther Bongers, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Tamara Smolders, OCMW-raadsleden
        Marijke Clerx, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Carina Suylen, Maddy Peeters, OCMW-raadsleden

        De raad voor maatschappelijk welzijn van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:

        Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 77 en 78, betreffende de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn;

        Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;

        Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;

        Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;

        Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 36;

        Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;

        Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;

        Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen, inzonderheid artikelen 37 en 38/1, 1°;

        Gelet op artikel 34 en 74 van het decreet lokaal bestuur, houdende de geheime stemming;

        Gelet op het besluit van de OCMW - Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 26 juni 2018 betreffende de goedkeuring van de gunning van de opdracht “Vervangingsnieuwbouw woonzorgcentrum Zorgvlied : Perceel 5.3 – Levering bedden en toebehoren fase 1 + 3” aan Schell Industries BV, Witveldweg 26 te 5951 AV Belfeld (NL) tegen het nagerekende offertebedrag van € 141.984,00 excl. btw of € 171.800,64 incl. 21% btw;

        Overwegende dat de uitvoering moet gebeuren overeenkomstig de lastvoorwaarden vastgelegd in het bestek met nr. A14183-20;

        Overwegende dat men in WZC Zorgvlied bijkomende bedden nodig heeft die omwille van de compatibiliteit, uitwisselbaarheid, interoperabiliteit en logistieke redenen hetzelfde dienen te zijn dan de bedden die oorspronkelijk binnen deze opdracht werden opgenomen;

        Overwegende dat tijdens de uitvoering van de opdracht bleek dat het noodzakelijk was om volgende wijzigingen aan te brengen:

        Bijkomende bedden en matrassen

        +

        € 50.760,00

        Totaal excl. btw

        =

        € 50.760,00

        Btw

        +

        € 10.659,60

        TOTAAL

        =

        € 61.419,60

        Overwegende dat deze verrekening het bestelbedrag overschrijdt, waardoor het totale bestelbedrag na verrekeningen nu € 192.744,00 excl. btw of € 233.220,24 incl. 21% btw;

        Overwegende dat voor deze verrekening geen termijnsverlenging wordt toegekend;

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jacky Daemen, Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Wim Swennen, Anita Meerten, Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Jo Brouns, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Günther Bongers, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Tamara Smolders, Marijke Clerx
        Voorstanders: Jacky Daemen, Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Wim Swennen, Anita Meerten, Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Jo Brouns, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Günther Bongers, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Tamara Smolders
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT :

        Artikel 1.- Goedkeuring wordt verleend aan verrekening 1 van de opdracht “Vervangingsnieuwbouw woonzorgcentrum Zorgvlied : Perceel 5.3 – Levering bedden en toebehoren fase 1 + 3”voor het totaal bedrag in meer van € 61.419,60 incl. BTW.

        Artikel 2.- De uitgave voor deze verrekening is voorzien in het investeringskrediet van 2023 op jaarbudgetrekening ACT-4.04/0953-00/2490000/OCMW/RVMW/IP-GEEN.

        Artikel 3.- In toepassing van artikel 285 §2 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 wordt de beknopte beschrijving van dit besluit opgenomen in de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente wordt bekendgemaakt en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.

  • Besloten

    • Intern bestuur

      • Goedkeuring vorig verslag Raad voor Maatschappelijk Welzijn, besloten gedeelte

        Aanwezig: Jacky Daemen, Voorzitter RVMW
        Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Wim Swennen, Anita Meerten, Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Jo Brouns, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Günther Bongers, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Tamara Smolders, OCMW-raadsleden
        Marijke Clerx, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Carina Suylen, Maddy Peeters, OCMW-raadsleden

        Er werden geen wijzigingen bevolen aan het vorige verslag van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 08-05-2023 besloten gedeelte, waardoor het van ambtswege is goedgekeurd conform de voorgelegde tekst.

    • Financiën

      • Goedkeuring van de aanrekeningen

        Aanwezig: Jacky Daemen, Voorzitter RVMW
        Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Wim Swennen, Anita Meerten, Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Jo Brouns, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Günther Bongers, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Tamara Smolders, OCMW-raadsleden
        Marijke Clerx, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Carina Suylen, Maddy Peeters, OCMW-raadsleden
        • Goedkeuringslijsten aanrekeningen 2023 / 73 tot en met 2023 / 88

        Er zijn geen vragen of opmerkingen en de aanrekeningen worden unaniem goedgekeurd

    • Secretariaat

      • Kennisgeving van de notulen van het Vast Bureau

        Aanwezig: Jacky Daemen, Voorzitter RVMW
        Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Wim Swennen, Anita Meerten, Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Jo Brouns, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Günther Bongers, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Tamara Smolders, OCMW-raadsleden
        Marijke Clerx, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Carina Suylen, Maddy Peeters, OCMW-raadsleden
        • verslag van het Vast Bureau van 24-04-2023 en 28-04-2023

        Er zijn geen vragen of opmerkingen

De voorzitter sluit de zitting op 05/06/2023 om 21:00.

Namens Raad voor maatschappelijk welzijn,

Marijke Clerx
Algemeen Directeur

Jacky Daemen
Voorzitter RVMW