De voorzitter opent de zitting op 04/09/2023 om 20:10.
De voorzitter heet de raadsleden en de andere aanwezigen welkom.
DAGORDE
GEMEENTERAAD
4 september 2023
Openbaar
1.1 Vaststelling dagorde
1.2 Regiovorming- halfjaarlijkse rapportage: voorgang ontwikkelingstraject in het kader van de regiovorming in de referentieregio limburg
1.3 Gebruiksovereenkomst HELLO KATty units aan buurthuis De Hees, Schoolstraat 40
2.1 Vaststellen geïntegreerde jaarrekening 2022 gemeente en OCMW Kinrooi
3. Grondgebiedszaken
3.1 Protocol voor de elektronische mededeling van persoonsgegevens tussen Fluvius cvba en de gemeente Kinrooi in het kader van de activiteiten inzake riolering
3.2 Goedkeuring verkoop percelen omgeving Keijersmolen aan Vlaamse Landmaatschappij
3.3 Samenwerkingsovereenkomst Energiehuis Limburg: aangepaste verwerkingsovereenkomst
4.1 Goedkeuring aanpassing huishoudelijk - en tarievenreglement van de gemeentelijke buurthuizen
5.1 Gedichtenwedstrijd Sevens 2.0
6.1 Kennisgevingen en mededelingen
6.2 Definitieve vaststelling verslag vorige zitting
Besloten
7.1 Aanstelling van bijkomende gewestelijk vaststellers voor gemeentelijke administratieve sancties - project OVAM
Burgemeester wnd. Wim Rutten geeft de toelichting over het eerste overlegmoment omtrent de regiovorming. Hij geeft aan dat er werd besproken welke punten belangrijk zijn om er op regionaal niveau samen aan te werken, bv. Personeelstekort, ruimtelijke ordening, ....
Volgende vergadering staat gepland in oktober.
Er zijn geen verdere vragen en de raad neemt kennis van de rapportage:
De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de bepalingen van de wet;
Gelet op de mail van het kabinet van de gouverneur van 12 juni waarin de documenten in verband met de reflectiedag van de Regioraad Limburg verdeeld werden;
Gelet op het decreet van 3 februari 2023 over de regiovorming en tot wijziging van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, verder het regiodecreet genoemd;
Overwegende dat in bijlage bij dit decreet de indeling van Kinrooi, net als deze van alle andere Limburgse gemeenten, in de één-referentieregio Limburg werd opgenomen;
Gelet op artikel 2§2, tweede lid van het decreet lokaal bestuur dat bepaalt dat de gemeenten de bevoegdheden uitoefenen die hen door of krachtens de wet of het decreet zijn toevertrouwd;
Gelet op artikel 41, eerste lid van het decreet lokaal bestuur dat bepaalt dat de gemeenteraad de bevoegdheden die haar door of krachtens een wet of decreet is toevertrouwd, niet kan toevertrouwen aan het college van burgemeester en schepenen;
Gelet op artikel 9, tweede lid van het decreet van 3 februari 2023 over regiovorming en tot wijziging van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur dat bepaalt de voorzitter van de gemeenteraad de regiowerking minstens twee keer per jaar inschrijft op de agenda van de gemeenteraad;
Gelet op artikel 9, derde lid van voormeld decreet van 3 februari 2023 dat bepaalt dat de gemeenteraad waakt over de afstemming van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden op de regiowerking;
Overwegende dat het de bedoeling is om de voortgang van en de bewegingen van deze regiowerking minstens 2 maal per jaar toe te lichten en te duiden;
Gelet op de documenten van de reflectiedag van de Regioraad Limburg van 21 april 2023 zoals ze in bijlage bij dit dossier zijn opgenomen;
Overwegende dat deze documenten een duidelijke rapportage bevatten van de voortgang van het ontwikkelingstraject van Labo Regiovorming dat momenteel loopt in de referentieregio Limburg;
Gelet op artikel 285§1,1° van het decreet lokaal bestuur houdende de bekendmaking van de beslissingen van de gemeenteraad;
Gelet op artikel 330 van het decreet lokaal bestuur houdende de melding van deze bekendmaking aan de toezichthoudende overheid;
Gelet op de bepalingen van het bestuursdecreet;
BESLUIT :
Artikel 1.- Kennis te nemen van de rapportage met betrekking tot de voortgang van het ontwikkelingstraject in het kader van Labo Regiovorming dat loopt in de referentieregio Limburg zoals ze in bijlage opgenomen is
Artikel 2.- Het kabinet van de Gouverneur in kennis te stellen van deze rapportage
Artikel 3.- In toepassing van artikel 285§1.1° van het decreet lokaal bestuur deze beslissing op te nemen in de lijst van beslissingen van de gemeenteraad die bekend gemaakt wordt op de gemeentelijke webtoepassing en in toepassing van artikel 330 van hetzelfde decreet de toezichthoudende overheid op de hoogte te brengen van deze bekendmaking
De voorzitter verleent het woord aan schepen Peter Nies. Hij verwijst naar de samenwerking die sinds 2020 met HelloKaty is opgestart voor de sterilisatie van zwerfkatten. Hij geeft aan dat de gemeente units heeft geplaatst voor hun werking. Opdat HelloKaty deze units kan gebruiken, koppelen we hieraan een gebruikersovereenkomst. Deze gebruikersovereenkomst ligt nu voor ter goedkeuring.
Raadslid Günther Bongers vraagt hoeveel katten er jaarlijks worden gesteriliseerd?
Schepen Nies zegt dat hij het zal navragen en dit zal terugkoppelen aan de raadsleden.
Hierna neemt de raad de volgende beslissing:
De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:
Gelet op de beschikkingen van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op artikel 41 van het decreet lokaal bestuur houdende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op deel 2, titel V, hoofdstuk I, afdeling II en titel VII, hoofdstuk II van het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 285 en 330 betreffende de bekendmaking en het algemeen bestuurlijk toezicht;
Gelet op het 'Kattenplan provincie Limburg' in bijlage;
Gelet op de overeenkomst 'Provinciale zwerfkattenaanpak' van 18 november 2020, goedgekeurd bij besluit van het schepencollege van 16 november 2020 (zie bijlage);
Overwegende dat de VZW HELLO KATty behoefte had aan bijkomende ruimte om de haar toegedichte taak te kunnen vervullen. Hiertoe werden enkele containerunits geplaatst naast het buurtlokaal De Hees. Deze worden gratis ter beschikking gesteld aan de VZW;
Overwegende dat de afspraken rond het gebruik van de units geofficialiseerd dienen te worden;
Gelet op de gebruiksovereenkomst in bijlage welke thans ter goedkeuring wordt voorgelegd aan de gemeenteraad;
BESLUIT:
Artikel 1.- De bijgevoegde gebruiksovereenkomst goed te keuren.
Artikel 2.- In toepassing van artikel 285 §1 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 wordt de beknopte beschrijving van dit besluit opgenomen in de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente wordt bekendgemaakt en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.
De voorzitter verleent het woord aan schepen Wim Swennen, hij licht de jaarrekening toe aan de hand van een powerpointpresentatie.
Raadslid Marcel Dirkx geeft aan dat hij tijdens de presentatie niets heeft gehoord over de autofinancieringsmarge.
Schepen Wim Swennen geeft aan dat hij in het meerjarenplan reeds negatief was voorzien. Het negatief cijfer van de autofinancieringsmarge is door deze rekening wel aanzienlijk verminderd. Hij verduidelijkt dat we bij de budgetwijziging in november een beter zicht zullen hebben.
Raadslid Marcel Dirkx duidt dat de personeelskost een hele grote hap uit het budget is en dat dit budgettair ook een zorg is en weinig samendrukbaar.
Schepen Wim Swennen deelt deze bezorgdheid.
Raadslid Marcel Dirkx vindt dat hij weinig weet van de huidige personeelsleden en wie welke taken uitvoert en uit zijn bezorgdheid over hoe er enig vat kan uitgeoefend worden op de werking als ze de personeelsleden niet kennen.
Vanuit het college gaan we na hoe we hierover meer informatie kunnen delen met de raadsleden.
Hierna gaat de raad over tot het nemen van volgende beslissing:
De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:
Gelet op de beschikkingen van het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 betreffende de bepalingen met betrekking tot behandeling van de jaarrekening inzonderheid artikels 260 en 261;
Gelet op artikel 40 en 41 van het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 houdende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op artikels 326 tot en met 334 van het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, inzonderheid betreffende het bestuurlijk toezicht op de gemeenten van het Vlaams Gewest;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018 betreffende de openbaarheid van bestuur in provincies en gemeenten;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 25 juni 2010 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn;
Overwegende dat de gemeente en het OCMW Kinrooi één geïntegreerde jaarrekening dienen op te maken volgens de BBC-regelgeving;
Overwegende dat, volgens artikel 249 §3 van het Decreet van 22 december 2017, de gemeenteraad het deel gemeente van de geïntegreerde jaarrekening dient vast te stellen. Vervolgens keurt de gemeenteraad het deel OCMW van de geïntegreerde jaarrekening goed. Ingevolge deze goedkeuring wordt de jaarrekening in zijn geheel definitief vastgesteld;
Overwegende dat de geïntegreerde jaarrekening 2022 van gemeente en OCMW Kinrooi veertien dagen voor de vergadering werd bezorgd aan ieder lid van de vergadering conform artikel 249 §2 van het Decreet Lokaal Bestuur;
Gelet op de behandeling en de bespreking van deze jaarrekening in de openbare zitting van heden;
BESLUIT
Artikel 1.- De geïntegreerde jaarrekening 2022 omvat een beleidsevaluatie, een financiële nota en een toelichting met volgende cijfers:
- exploitatiesaldo = € 1.246.642
- investeringssaldo = € -2.319.103
- financieringssaldo = € 1.033.968
- budgettair resultaat van het boekjaar = € -39.162
- gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar = € 5.542.802
- gecumuleerd budgettair resultaat 2021 = € 5.503.640:
De gemeenteraad stelt het deel gemeente van deze geïntegreerde jaarrekening vast en keurt het deel OCMW van deze geïntegreerde jaarrekening goed waardoor de gezamenlijke geïntegreerde jaarrekening 2022 van de gemeente en het OCMW Kinrooi definitief vastgesteld wordt.
Artikel 2.- In toepassing van artikel 286 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22-12-2017 wordt dit besluit en de inhoud ervan bekendgemaakt op de webtoepassing van de gemeente en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.
De voorzitter verleent het woord aan schepen Mark Hoedemakers. Hij geeft aan dat Fluvius een protocol heeft voorgelegd ter goedkeuring.
Er zijn geen verdere vragen en hierna gaat de raad over tot het nemen van volgende beslissing:
De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:
Gelet op de brief d.d. 9 maart 2023 van Fluvius cvba, Brusselsesteenweg 199, 9090 Melle, waarin men, in kader van het rioolbeleid, vraagt om het protocol voor de elektronische mededeling van persoonsgegevens tussen Fluvius cvba en de gemeente Kinrooi, in kader van de activiteiten inzake riolering af te sluiten;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen op besluiten van provinciale en gemeentelijke overheden en OCMW’s (B.S. 12 september 1991);
Gelet op de omzendbrief BA 2000/08 van 17 november 2000 betreffende de onderrichtingen over de toepassing van de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen op besluiten van provinciale en gemeentelijke overheden en OCMW’s;
Gelet op de beschikkingen van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018);
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur, d.d. 22 december 2017, artikelen 51, 63-67, 79, 272 §2, 286 en 287 houdende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op het bestuursdecreet van 7 december 2018 betreffende de openbaarheid van bestuur;
Gelet op het decreet lokaal bestuur artikel 326 ev. inzake het bestuurlijk toezicht;
Gelet op het decreet lokaal bestuur artikel 285 ev. inzake de bekendmaking van besluiten en het algemeen bestuurlijk toezicht;
Gelet dat Fluvius, in kader van het rioolbeleid, regelmatig persoonsgegevens uitwisselt met de aangesloten gemeenten en steden; dat de persoonsgegevens uitgewisseld worden in kader van de afkoppelingsprojecten (uitwisseling van pandgegevens), de handhaving van rioleringsdossiers en de premies voor rationeel watergebruik;
Gelet dat de Raad van Bestuur van Fluvius, op 16 februari 2022, vernieuwde premies in kader van Rationeel Watergebruik heeft goedgekeurd; dat voor deze uitwisseling een protocol dient opgesteld te worden met duidelijke voorwaarden; dat deze premies, respectievelijk voor gescheiden afvoer, hemelwaterput en -infiltratie mee goedgekeurd dienen worden;
Gelet op de volgende, bijgevoegde, informatiefiches:
Gelet op de vraag om advies aan de functionaris voor gegevensbescherming, ook wel Data Protection Officer (DPO) genoemd, d.d. 15 juni 2023 en het, daarop volgend, positief advies d.d. 25 juli 2023;
Overwegende dat het protocol overeenkomt dat de partijen, Fluvius en de gemeente Kinrooi, gegevens uitwisselen betreffende hun activiteiten inzake riolering voor de volgende doeleinden:
Overwegende dat het protocol de mogelijkheid open houdt voor de gemeente om, in de toekomst, zelf ook nog premies uit te reiken; dat door de opname van deze mogelijkheid in het protocol de toekomstige uitwisseling ervan reeds gegarandeerd is;
Overwegende dat voor zowel de mededeling als voor de inzameling van de persoonsgegevens, de rechtvaardigheidsgronden, in het protocol opgenomen worden en deze conform het proportionaliteitsbeginsel zijn;
BESLUIT:
Artikel 1.- De gemeenteraad geeft zijn goedkeuring aan het bijgevoegd protocol voor de elektronische mededeling van persoonsgegevens tussen Fluvius CVBA en de gemeente Kinrooi.
Artikel 2.- Een afschrift van het besluit zal, samen met het ondertekend protocol, gestuurd worden naar Fluvius CVBA, Brusselsesteenweg 199, 9090 Melle.
Artikel 3.- In toepassing van artikel 285 §1 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 wordt de beknopte beschrijving van dit besluit opgenomen in de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente wordt bekendgemaakt en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.
De voorzitter verleent het woord aan burgemeester wnd. Wim Rutten. Hij geeft aan dat de VLM momenteel een ruilverkaveling uitwerkt rond de site van de Keijersmolen waarbij de Keijersmolen wordt heringericht. De gemeente is mede-eigenaar van een aantal percelen die mee worden opgenomen in de ruilverkaveling waardoor we mee de goedkeuring moeten geven.
Raadslid Marcel Dirkx geeft aan dat de grond die we nu in de ruilverkaveling verkopen momenteel een weg is. Hij vraagt welke garanties de gemeente heeft dat deze grond ook weg blijft?
De burgemeester wnd. zegt dat het de bedoeling is om er een weg van te maken.
Schepen Mark Hoedemakers geeft aan dat het opheffen van een weg verstrengd is en verbonden aan een hele procedure.
De burgemeester wnd. verduidelijkt verder dat de VLM regelmatig overlegt met de gemeente over de bestemming en herinrichting.
Raadslid Marcel Dirkx vraagt om extra waakzaamheid zodat de weg behouden blijft.
Raadslid Günther Bongers vraagt naar de concrete plannen van de omgevingswerken.
De burgemeester wnd. geeft aan dat ze daar mee bezig zijn, de eerste stap is de herwaardering van de percelen. De volgende stappen zijn de herinrichting van de recreatieplekken, de groenvoorzieningen, de herwaardering van de wegen, ...
Verder geeft de burgemeeste wnd. aan dat de bestemming zoals ingetekend op het gewestplan, zijnde recreatie, blijft behouden.
Hierna gaat de raad over tot het nemen van volgende beslissing:
De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:
Gelet op artikelen 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 houdende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikel 285 en 330 betreffende de bekendmaking en het algemeen bestuurlijk toezicht;
Gelet op de omzendbrief BB2010/02 van de Vlaamse overheid betreffende vervreemding onroerende goederen;
Gelet op de vraag van 14 oktober 2022 van de Vlaamse Landmaatschappij waarbij toestemming gevraagd werd om de verwervingsdossiers voor volgende percelen in gang te zetten:
Overwegende dat de Vlaamse Landmaatschappij bovenvermelde percelen reeds wenst te verwerven omwille van de toekomstige ontwikkeling van de omgeving van de Keijersmolen in functie van de inwoners van Molenbeersel;
Overwegende dat de percelen zijn opgenomen in het ruilverkavelingsplan van Molenbeersel, opgesteld door de Vlaamse Landmaatschappij;
Gelet op het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 14 november 2022 waarin die toestemming werd verleend aan de Vlaamse Landmaatschappij;
Overwegende dat de aankoop geschiedt in het kader van de activiteiten van de Vlaamse Landmaatschappij, kunnen de percelen onderhands verkocht worden aan de geschatte prijzen van:
Gelet op het bijgevoegd schattingsverslagen d.d. 7 oktober 2022, opgesteld door de afdeling Vastgoedtransacties, Jaarbeurslaan 19, te 3600 Genk, in opdracht van de Vlaamse Landmaatschappij;
Gelet op bijgevoegde ontwerpaktes, opgesteld door Afdeling Vastgoedtransacties;
BESLUIT:
Artikel 1.- De gemeenteraad keurt de verkoop van de volgende percelen, gelegen te 3640 Kinrooi, 2de afdeling Molenbeersel, sectie D, goed overeenkomstig het ontwerp van de verkoopaktes:
Artikel 2.- De Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie wordt uitdrukkelijk ontslagen van het nemen van ambtshalve inschrijving bij de overschrijving van de aankoopaktes.
Artikel 3.- De Vlaams commissaris wordt gemachtigd de gemeente te vertegenwoordigen bij het verlijden van de aankoopaktes.
Artikel 4.- In toepassing van artikel 285 §1 van het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 wordt een beknopte beschrijving van dit besluit opgenomen in de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente wordt bekendgemaakt en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het decreet Lokaal Bestuur.
De voorzitter verleent het woord aan schepen Peter Nies. Hij licht de samenwerkingsovereenkomst Energiehuis Limburg toe. We werken voor een aantal zaken samen en moeten dan ook persoonsgegevens uitwisselen. Op vraag van de Stad Genk en C-smart wordt de bestaande verwerkingsovereenkomst vervangen door de 2 protocollen die voorliggen ter goedkeuring. Dit met als doel om alles efficiënter en vlotter te laten verlopen.
Er zijn geen verdere vragen en de raad gaat over tot het nemen van volgende beslissing:
De gemeenteraad van Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:
Gelet op de beschikkingen van het decreet lokaal bestuur van 22-12-2017;
Gelet op de wet van 29-07-1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen;
Gelet op artikel 41 van het decreet lokaal bestuur houdende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Overwegende dat het besluit lokaal woonbeleid van 16 november 2018 in artikel 8.4° stelt dat de gemeente in het kader van de Vlaamse beleidsprioriteit 'de gemeente informeert, adviseert en begeleidt inwoners met vragen over wonen' ertoe gehouden is om een partnerschap aan te gaan met het energiehuis dat actief is in de gemeente;
Overwegende dat 'Duwolim' het energiehuis is dat actief is in Kinrooi;
Gelet op de gemeenteraadsbesluit dd. 05-12-2022 inzake het addendum aan de samenwerkingsovereenkomst en de verwerkingsovereenkomst met het Energiehuis Limburg;
Gelet op de verwerkingsovereenkomst dd. 05-12-2022 in bijlage;
Overwegende dat op vraag van Stad Genk en C-smart, en in onderling overleg met het Vlaams Energie en Klimaatagentschap, werd besloten om de mededeling/uitwisseling van gegevens te vatten in twee protocollen;
Gelet op de twee protocollen tussen Energiehuis Limburg en Kinrooi in bijlage;
Overwegende dat deze twee protocollen de huidige verwerkingsovereenkomst tussen Energiehuis Limburg en de gemeente Kinrooi vervangen;
Gelet op het positief advies van onze DPO;
BESLUIT:
Artikel 1.- De gemeenteraad keurt de aangepaste protocollen tussen Energiehuis Limburg en Kinrooi in bijlage goed, deze vervangen de huidige verwerkingsovereenkomst tussen Energiehuis Limburg en de gemeente Kinrooi.
Artikel 2.- De twee protocollen worden als integrerend deel aan dit besluit gehecht.
Artikel 3.- Afschrift van dit besluit zal gezonden worden aan energiehuis Limburg.
Artikel 4.- In toepassing van artikel 285 §1 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22-12-2017 wordt de beknopte beschrijving van dit besluit opgenomen in de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente wordt bekendgemaakt en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.
De voorzitter verleent het woord aan schepen Mark Hoedemakers, hij geeft aan dat er enkelen wijzigingen voorliggen aan het tarievenreglement van de gemeentelijke buurthuizen.
Er zijn geen verdere vragen en de raad gaat over tot het nemen van de volgende beslissing:
De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Gelet op deel 2, titel V, hoofdstuk I, afdeling II en titel VII, hoofdstuk II van het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 285 en 286 en 330 betreffende de bekendmaking en het algemeen bestuurlijk toezicht;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Overwegende het bestaande huishoudelijk reglement en tarievenreglement betreffende buurthuizen zoals goedgekeurd tijdens de gemeenteraad van 6 maart 2023;
Overwegende dat het aangewezen is om in alle gemeentelijke gebouwen een tarief aan te rekenen dat vergelijkbaar is met de andere buurthuizen/feestzalen;
Overwegende dat er voor een koffietafel best een sociaal tarief met 1 vaste prijs aangerekend wordt zonder rekening te houden met het aantal gebruikte dagdelen;
Overwegende dat bij huwelijken de ouders van de bruid of bruidegom, woonachtig in Kinrooi, de zaal kunnen huren aan het tarief van inwoners van Kinrooi;
Gelet op het feit dat in de opmaak van het besluit van 6 maart 2023 2 foutieve tarieven geslopen zijn die niet in overeenstemming zijn met de overige tarieven en dienen aangepast te worden:
*tarief opbouw categorie 4: De Borg: €114 moet €75 zijn
*tarief opbouw categorie 4: Dorpshuis deel 2: €115 moet €75 zijn
Overwegende dat het aangewezen is dat indien de gebouwen niet goed gepoetst worden er een minimum bedrag van 150 euro aangerekend wordt, verhoogd met de extra kosten voor de poets en gebruikte materialen;
BESLUIT:
Artikel 1.- Het huishoudelijk reglement en tarievenreglement betreffende buurthuizen van 6 maart 2023 wordt vervangen door het besluit van heden;
Artikel 2.- De gemeenteraad besluit om het huishoudelijk reglement en tarievenreglement voor de buurthuizen en de evenemententerreinen in de gemeente Kinrooi als volgt vast te leggen:
1. Buurthuizen: vergaderlokalen-feestzalen
Onderstaande gemeentelijke buurthuizen worden ter beschikking gesteld van verenigingen-instellingen-groeperingen om hun activiteiten te organiseren.
In enkele van deze buurthuizen (zie punt 2d.) kunnen privé personen een lokaal huren voor familiale activiteiten.
Lokalen-feestzalen | |||||
Lokaal | Lokaal | Feestzaal/ lokaal | Feestzaal | keuken | |
< 20 | 20-40 | 40-100 | >100 | ||
De Borg | 2 | 1 | 1 | 1 groot | |
De Hees | 1 | 2 | 1 groot | ||
Nelisveld | 1 | 1 | In lokaal | ||
Refter school | 1 | 1 groot | |||
Dorpshuis | 2 | 2 | 1 | 1 | 1 groot |
2 klein | |||||
Ontmoeting | 1 | 1 klein | |||
De Schans | 1 | / | |||
Zielderveld | 1 | 1 klein | |||
jeugdlokaal De Schans (verhuur via Chiro Kinrooi) |
1 | 1 klein |
2. Activiteiten
a. Categorie 1: Vergaderingen
Vergaderingen, repetitie, lessen , tentoonstellingen, muziekschool, zangkoor, dag- en avondateliers, knutselen en tekenen, bloedcollecten, koken,….
b. Categorie 2: Gesloten verenigingsactiviteiten en openbare activiteiten met enkel verkoop van drank of inkomgeld
Ledenfeest, 2° handsbeurzen, tentoonstelling, paasfeest, kerstfeest, jaarlijksfeest, recepties, lezingen,….
c. Categorie 3: Commerciële activiteit met verkoop van drank/spijs: Commerciële openbare verenigingsactiviteiten met verkoop van drank/spijs en/of met inkomgeld
kienavonden, restaurantdagen, wandeltochten, moederdagontbijt, vaderdag BBQ, ontbijt, brunch, Fuiven en bals, theatervoorstellingen, toneelvoorstellingen, carnavalszittingen, ......
d. Categorie 4: particulieren van Kinrooi en verenigingen buiten Kinrooi
familiale samenkomsten, activiteiten (cat. 1, 2 of 3) door particulieren en verenigingen van buiten Kinrooi o.a. communiefeest, huwelijk, zilveren en gouden bruiloft, familie reünie, verjaardagsfeesten, op pensioenstellingen, babyborrel, doopfeest,.....
e. Categorie 5: particulieren van buiten Kinrooi
3. Reservatie
*De aanvrager richt zich tot de betreffende aangestelde zaalverantwoordelijke.
*Bij de aanvraag moeten de contactgegevens van een verantwoordelijke contactpersoon opgegeven worden.
*In overleg met de zaalverantwoordelijke kunnen reservaties vastgelegd worden:
-voor inwoners van de gemeente Kinrooi: maximum één jaar voorafgaand aan de activiteit.
-voor niet-inwoners: maximum 4 maanden voorafgaand aan de activiteit
*Wie eerst reserveert, heeft voorrang. Bij conflict volgt een overleg tussen de partijen. Indien er geen oplossing volgt zal het schepencollege/AGB hierover beslissen.
*Bij gelijktijdige aanvraag hebben gemeentelijke activiteiten voorrang.
4. Afhalen sleutel
De sleutel kan, na afspraak, afgehaald worden bij de betreffende sleutelbeheerder. Bij verlies van de sleutel worden de onkosten voor de aanmaak van een nieuwe sleutel volledig aangerekend aan de vereniging- groepering-instelling-particulier (die de sleutel verloren heeft).
5. Drankverbruik
De gemeente verhuurt het lokaal naakt. De huurder moet zelf eventuele catering en drank voorzien.
De huurder moet rekening houden met een eventuele concessieovereenkomst die afgesloten werd door de gemeente.
6. Kostprijs en betalingsmodaliteiten
6.1 Tarieven
De gemeentelijke lokalen worden verhuurd per dagdeel nl.:
Voormiddag: 7u00-12u00
Namiddag: 12u00-18u00
Avond: 18u00-einde
a. Tarieven per dagdeel |
|
|||
De Borg Kessenich, Kerkstraat |
dagtarief |
|||
|
Lokaal< 20 |
Categorie 1 |
€ 8,00 |
€ 16 |
|
Lokaal 20-40 |
Categorie 1 Categorie 2 Categorie 3 Categorie 4 |
€ 10,00 € 20,00 € 35,00 € 50,00 |
€ 20 € 40 € 70 € 110 |
Feestzaal
Extra voor opbouw en afbraak
|
Feestzaal 40-100
|
Categorie 1 Categorie 2 Categorie 3 Categorie 4
Categorie 1 Categorie 2 Categorie 3 Categorie 4 |
€ 17,00 € 35,00 € 75,00 € 115,00
€ 17,00 € 17,00 € 35,00 € 75,00 |
€ 34 € 70 € 150 € 250 |
De Hees Kessenich, Heesstraat…. |
|
|||
Lokaal 2
Extra voor opbouw en afbraak |
Lokaal< 20 |
Categorie 1 Categorie 2 Categorie 3 Categorie 4
Categorie 1 Categorie 2 Categorie 3 Categorie 4 |
€ 8,00 € 16,00 € 32,00 € 45,00
€ 8,00 € 8,00 € 16,00 € 32,00 |
€ 16,00 € 32,00 € 64,00 € 90,00 |
Lokaal 1 + 3
Extra voor opbouw en afbraak |
Lokaal 20-40 |
Categorie 1 Categorie 2 Categorie 3 Categorie 4
Categorie 1 Categorie 2 Categorie 3 Categorie 4 |
€ 10,00 € 20,00 € 35,00 € 50,00
€ 10,00 € 10,00 € 20,00 € 35,00 |
€ 20,00 € 40,00 € 70,00 € 110,00 |
Nelisveld Kinrooi, Nelisveld 5 |
|
|||
Lokaal 2 |
Lokaal< 20 |
Categorie 1 |
€ 8,00 |
|
Lokaal 1 |
Lokaal 20-40 |
Categorie 1 |
€ 10,00 |
|
Refter school Kinrooi, Nelisveld 5 |
|
|||
|
Lokaal >100 |
Categorie 1 Categorie 2 Categorie 3 |
€ 17,00 € 35,00 € 75,00 |
€ 34,00 € 70,00 € 150,00 |
Extra voor opbouw of afbraak |
|
Categorie 1 Categorie 2 Categorie 3 |
€ 17,00 € 17,00 € 35,00 |
|
Dorpshuis Ophoven, De Belder |
|
|||
Lokaal 1 & 2 boven |
Lokaal< 20 |
Categorie 1 |
€ 8,00 |
|
Deel 1 feestzaal-cafetaria
Extra voor opbouw en afbraak
|
Lokaal 20-40 |
Categorie 1 Categorie 2 Categorie 3 Categorie 4
Categorie 1 Categorie 2 Categorie 3 Categorie 4 |
€ 10,00 € 20,00 € 35,00 € 50,00
€ 10,00 € 10,00 € 20,00 € 35,00 |
€ 20,00 € 40,00 € 70,00 € 110,00 |
Deel 2 feestzaal met keuken
Extra voor opbouw of afbraak |
Lokaal 40-100 |
Categorie 1 Categorie 2 Categorie 3 Categorie 4
Categorie 1 Categorie 2 Categorie 3 Categorie 4 |
€ 17,00 € 35,00 € 75,00 € 115,00
€ 17,00 € 17,00 € 35,00 € 75,00 |
€ 34,00 € 70,00 € 150,00 € 250,00 |
Grote feestzaal
Extra voor opbouw of afbraak |
Lokaal >100 |
Categorie 1 Categorie 2 Categorie 3 Categorie 4
Categorie 1 Categorie 2 Categorie 3 Categorie 4 |
€ 30,00 € 65,00 € 110,00 € 175,00
€ 30,00 € 30,00 € 65,00 € 110,00 |
€ 60,00 € 130,00 € 220,00 € 385,00 |
Ontmoeting Molenbeersel, Smeetsstraat |
|
|||
|
Lokaal 40-100 |
Categorie 1 Categorie 2 Categorie 3
Categorie 1 Categorie 2 Categorie 3 |
€ 17,00 € 35,00 € 75,00
€ 17,00 € 17,00 € 35,00 |
€ 34,00 € 70,00 € 150,00
|
Zielderveld Kinrooi, Natterveld |
|
|||
|
Lokaal 20-40 |
Categorie 1 Categorie 2 Categorie 3 Categorie 4 |
€ 10,00 € 20,00 € 35,00 € 50,00 |
€ 20,00 € 40,00 € 70,00 € 110,00 |
Extra voor opbouw of afbraak bij huur van ganse dag: dag ervoor en/of dag erna
|
|
Categorie 1 Categorie 2 Categorie 3 Categorie 4 |
€ 10,00 € 10,00 € 20,00 € 35,00 |
|
De Schans, Nelisveld |
|
|||
vergaderzaal |
Lokaal< 20 |
Categorie 1 |
€ 8,00 |
|
|
||||
Voor jeugdlokaal De Schans worden dezelfde tarieven gehanteerd als de overige buurthuizen. |
b. speciale tarieven |
|
Gemeentelijke activiteiten |
gratis |
Niet-inwoners van de gemeente Kinrooi (categorie 5) |
Tarief x 2 |
Extra poets door nalatigheid huurder |
Minimum 150 euro vermeerderd met de kosten voor de extra poetsuren. |
Koffietafels Dorpshuis |
Deel 2 feestzaal: € 75 Grote feestzaal: € 150 |
Abonnementskorting bij minstens 50 reserveringen |
6.2 Betalingsmodaliteiten
De factuur wordt door de gemeente Kinrooi opgestuurd aan de gebruiker.
De huurders die over een abonnement beschikken ontvangen jaarlijks één factuur.
7. Afspraken mbt het gebruik/onderhoud van de lokalen
-De gebruiker is verplicht na gebruik:
De lokalen achter te laten zoals ze bij aankomst gevonden werden d.w.z.:
*de tafels af te wassen
*de tafels en stoelen terug te plaatsen in de oorspronkelijke opstelling (volgens plan)
*het servies en bestek na gebruik af te wassen en terug op te bergen op de juiste plaats
*de lichten te doven
*de verwarming uit te zetten
*het lokaal, de toiletten en de keuken op te ruimen, indien nodig te poetsen (borstelen en/of dweilen)
*na te gaan of er geen verderfelijke voedingswaren achtergelaten werden
*bij gebruik van materialen/medicijnen uit de EHBO-kist, melding maken aan de zaalverantwoordelijke
*het lokaal te controleren op gebreken en op de volledigheid van de inventaris
*sleutels terug te brengen bij de sleutelbeheerder, tenzij anders afgesproken.
*Klein afval dient in de vuilnisbak in het lokaal gedeponeerd te worden ( sorteren in PMD-zak, groene container of in de grijze container), groot afval dient mee naar huis genomen te worden. Zelf meegebrachte goederen moeten na iedere activiteit terug meegenomen worden uit het lokaal. Bij overdadig gebruik van de containers zullen we aparte kosten aanrekenen
-Voor, tijdens en na de activiteit mag er niet gerookt worden in het lokaal en aansluitende gebouwen.
-De vereniging dient zelf in te staan voor vaatdoeken en keukenhanddoeken.
-het is verboden om te overnachten in de lokalen.
-De maximum capaciteit mag nooit overschreden worden.
8. Nalatigheden
-Indien er nalatigheden/beschadigingen, waarvoor de gebruiker verantwoordelijk is, worden vastgesteld zullen de door het gemeentebestuur/AGB gemaakte kosten bij de vereniging verhaald worden. Het bedrag zal, door het college van burgemeester en schepenen/AGB worden vastgesteld.
- De zaalverantwoordelijke zal, na gebruik, oordelen of het lokaal al dan niet proper werd achtergelaten. Indien dit niet het geval is zullen de gedane kosten voor het schoonmaken aangerekend worden aan de huurder met een minimum bedrag van 150 euro dat vermeerderd wordt met de extra kosten (personeel en materialen) die gemaakt worden voor de poets.
-Elke gebruiker is aansprakelijk voor gebeurlijke ongevallen tijdens de activiteit, bij het opbouwen en afbreken van nodig materiaal. Elke gedane schade moet door de vereniging of verantwoordelijk huurder vergoed worden.
-Het schepencollege/AGB kan verenigingen-groeperingen-instellingen en particulieren het gebruik van de lokalen te ontzeggen na nalatigheden.
-Alle in dit reglement niet voorziene gevallen worden door de zaalbeheerder, na overleg met het schepencollege/AGB, geregeld.
-bij wanbetaling kan slechts opnieuw gereserveerd worden na voldoening van openstaande facturen.
Artikel 3.- Evenemententerreinen
3.1. Tarief huur evenemententerreinen
Ophoven, Nagelstraat
verenigingen, organisaties en particulieren: 20 euro per dag waarop de activiteit doorgaat
Bastion
Verenigingen en organisaties: 100 euro per dag waarop de activiteit doorgaat
Particulieren: 125 euro per dag waarop de activiteit doorgaat
Ceremonies en evenementen die minder dan 4 uren duren: 20 euro
Gemeentelijke activiteiten zijn op beide terreinen gratis.
3.2 Reserveren terrein
De aanvraag tot reservatie van het terrein moet schriftelijk aangevraagd worden bij de dienst vrije tijd, Weertersteenweg 363/2 te 3640 Kinrooi.
Wie eerst reserveert, heeft voorrang. Bij conflict volgt een overleg tussen de partijen. Indien er geen oplossing volgt zal het schepencollege hierover beslissen.
Bij gelijktijdige aanvraag hebben gemeentelijke activiteiten voorrang.
3.3 Voorwaarden
-De aanvrager dient een vergunning voor openbare manifestatie aan te vragen en de richtlijnen van de dienst vrije tijd strikt na te leven m.b.t af te sluiten verzekeringen, eventueel rampenplan, ….
-De aanvrager is verantwoordelijk voor de opruimingswerken op en rond het terrein. Het terrein dient in oorspronkelijke staat terug achter gelaten te worden.
-Er mag geen schade worden aangebracht aan het openbaar domein.
-Er mogen geen piketten/andere voorwerpen in het wegdek of de stoep geslagen worden.
-Er mogen geen plastieken voorwerpen achter gelaten worden, er mag enkel gebruik gemaakt worden van organisch materiaal.
3.4 Nalatigheden
-Indien er nalatigheden/beschadigingen, waarvoor de gebruiker verantwoordelijk is, worden vastgesteld zullen de door het gemeentebestuur gemaakte kosten bij de huurder verhaald worden. Het bedrag zal, door het college van burgemeester en schepenen worden vastgesteld.
-Het schepencollege kan verenigingen-groeperingen-instellingen en particulieren het gebruik van het terrein ontzeggen na nalatigheden.
-Elke gebruiker is aansprakelijk voor gebeurlijke ongevallen tijdens de activiteit.
-Alle in dit reglement niet voorziene gevallen worden door het schepencollege geregeld.
-bij wanbetaling kan slechts opnieuw gereserveerd worden na voldoening van openstaande facturen.
3.5 Betalingsmodaliteiten
De factuur wordt door de gemeente Kinrooi na gebruik opgestuurd aan de gebruiker.
Artikel 4.- In toepassing van artikel 285 en 286 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 wordt dit besluit en de inhoud ervan bekendgemaakt op de web toepassing van de gemeente en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.
De voorzitter verleent het woord aan schepen Sylvie Henckens, zij geeft aan dat er naar aanleiding van de viering 175 jaar Theodoor Sevens een gedichtenwedstrijd wordt georganiseerd.
Hierna gaat de raad over tot het nemen van volgende beslissing:
De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:
Gelet op de beschikkingen van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen;
Gelet op artikel 41 van het decreet lokaal bestuur houdende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op deel 2, titel V, hoofdstuk I, afdeling II en titel VII, hoofdstuk II van het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 286 en 330 betreffende de bekendmaking en het algemeen bestuurlijk toezicht;
Gelet op het bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het feit dat Theodoor Sevens een bekende Kinrooienaar was en op zijn aanwezigheid in de gemeente via gebouwen (de hoofdbibliotheek, een huis en een kapel) en een straat die zijn naam dragen;
Gelet op het feit dat hij 175 jaar geleden geboren werd en dat we dit jubileum niet onopgemerkt willen laten voorbijgaan;
Gelet op het feit dat we een gedichtenwedstrijd “Sevens 2.0” willen organiseren die loopt van 6 september 2023 tot 27 oktober 2023 met een prijsuitreiking op 24 november 2023; aansluitend worden de winnende gedichten en het archief van Theodoor Sevens in de bibliotheek tentoongesteld;
Gelet op de beoordeling van de ingezonden gedichten door een jury;
Overwegende de noodzakelijkheid van een reglement om discussies te vermijden (zie bijlage);
Gelet op de goedkeuring van de wedstrijd door het schepencollege (zie bijlage). Deze goedkeuring werd al gevraagd zodanig dat het project al voorbereid en uitgewerkt kon worden zodat de wedstrijd kan starten op 6 september;
BESLUIT:
Artikel 1.- De gemeenteraad keurt het reglement van de gedichtenwedstrijd Sevens 2.0 goed.
Artikel 2.- In toepassing van artikel 286 §1,1° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 wordt dit besluit en zijn inhoud bekendgemaakt op de gemeentelijke webpagina en in toepassing van artikel 330 van hetzelfde decreet wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht.
Voor de sluiting der zitting werden geen wijzigingen bevolen aan dit verslag van 03-07-2023 waardoor het van ambtswege is goedgekeurd conform de voorgelegde tekst.
De voorzitter verleent het woord aan burgemeester wnd. Wim Rutten. De burgemeester wnd. geeft aan dat er voor het project van OVAM enkele bijkomende aanstellingen van gewestelijke vaststellers voorliggen ter goedkeuring. Hij geeft ook mee dat dit agendapunt in de toekomst vaker op de agenda zal verschijnen.
Hierna gaat de raad over tot de volgende beslissing:
Behandeld in besloten zitting
Gelet op de uitslag van de stemming: 21 stembrieven worden verdeeld en er zijn 21 stembrieven terug in de stembus.
De 3 kandidaten bekomen 21 stemmen ja, 0 stemmen neen en er zijn geen onthoudingen;
Behandeld in besloten zitting
De voorzitter sluit de zitting op 04/09/2023 om 21:10.
Namens Gemeenteraad,
Wendy Van der Kerken
Algemeen Directeur wnd.
Jacky Daemen
Voorzitter