Terug
Gepubliceerd op 03/05/2022

Notulen  Gemeenteraad

ma 04/04/2022 - 20:00 B10
Aanwezig: Jacky Daemen, Voorzitter
Jo Brouns, Burgemeester
Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Anita Meerten, Schepenen
Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Niels Van Eygen, Carina Suylen, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters, Gemeenteraadsleden
Marijke Clerx, Algemeen Directeur
Verontschuldigd: Peter Nies, Sylvie Henckens, Schepenen
Marcel Dirkx, Günther Bongers, Wim Swennen, Gemeenteraadsleden

De voorzitter opent de zitting op 04/04/2022 om 20:00.

De voorzitter heet de raadsleden en de andere aanwezigen welkom.

Hij vraagt een minuut stilte naar aanleiding van het overlijden van oud-schepen en oud-gemeenteraadslid Louis Cuypers.

  • Openbaar

    • Interne Zaken

      • Vaststelling dagorde

        Aanwezig: Jacky Daemen, Voorzitter
        Jo Brouns, Burgemeester
        Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Anita Meerten, Schepenen
        Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Niels Van Eygen, Carina Suylen, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters, Gemeenteraadsleden
        Marijke Clerx, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Peter Nies, Sylvie Henckens, Schepenen
        Marcel Dirkx, Günther Bongers, Wim Swennen, Gemeenteraadsleden

        DAGORDE GEMEENTERAAD 04 april 2022

         

        Openbaar

        1. Interne Zaken

        1.1   Vaststelling dagorde

        1.2   Wijk-werken Maasland P.V.: goedkeuring jaarrekening en jaarverslag 2021

        1.3   Cipal D.V.: toetreding tot de dienstverlenende vereniging

        1.4   Cipal D.V.: aanstelling afgevaardigde in de algemene vergadering en plaatsvervanger

        1.5   Goedkeuring toetreding TMVS (Tussengemeentelijke Maatschappij voor Services)

        2. Grondgebiedszaken

        2.1   Zaak der wegen - goedkeuring nieuw wegtracé: verkaveling Zorgvlietstraat (VK/2021/17)

        3. Welzijnszaken

        3.1   Goedkeuring reglement fusieschuttersfeest

        4. Secretariaat

        4.1   Kennisgevingen en mededelingen

        4.2   Definitieve vaststelling verslag vorige zitting

      • Wijk-werken Maasland P.V.: goedkeuring jaarrekening en jaarverslag 2021

        Aanwezig: Jacky Daemen, Voorzitter
        Jo Brouns, Burgemeester
        Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Anita Meerten, Schepenen
        Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Niels Van Eygen, Carina Suylen, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters, Gemeenteraadsleden
        Marijke Clerx, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Peter Nies, Sylvie Henckens, Schepenen
        Marcel Dirkx, Günther Bongers, Wim Swennen, Gemeenteraadsleden

        De voorzitter verleent de toelichting. Hij verwijst naar de documenten die in bijlage aan het dossier toegevoegd werden en vraagt de raadsleden of er vragen of bedenkingen zijn aangaande deze documenten. De raadsleden geven te kennen dat deze er niet zijn.

        Hierna neemt de raad de volgende beslissing: 

        De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:

        21 januari 2022 - Cijfers obv domicilie-adres

        Cijfers obv domicilie-adres (21/01/2022) Kinrooi Dilsen-Stokkem Maasmechelen Maaseik Lanaken Totaal
        Aantal actieve gebruikers 60 154 223 79 172 688
        Aantal actieve wijk-werkers 23 69 72 27 49 240
        Aantal openstaande opdrachten 0 27 48 5 37 117

        Ondanks de impact van de coronacrisis sluit de projectvereniging "Wijk-Werken Maasland" het werkjaar 2021 af met een positief saldo ten bedrage van €80.241,58;

        Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;

        Gelet op het decreet van 5 juli 2017 betreffende wijk-werken;

        Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering betreffende wijk-werken van 7 juli 2017;

        Gelet op de goedkeuring door de respectievelijke gemeenteraden van het Maasland tot de toetreding aan de projectvereniging Wijk-Werken Maasland;

        Gelet op de samenwerking met rechtspersoonlijkheid, m.n. projectvereniging Wijk-Werken Maasland zoals neergelegd bij de Federale Overheidsdienst Justitie op 28 november 2017 met als einddatum 31 december 2023;

        Gelet op de statuten en het huishoudelijk reglement van de projectvereniging;

        Gelet op de jaarrekening 2021 en het inhoudelijk jaarverslag 2021 van de projectvereniging Wijk-Werken Maasland zoals vastgesteld door de RvB Wijk-Werken Maasland dd. 24/02/2022;

        Gelet op de jaarcijfers (gebruikers, wijk-werkers) van de projectvereniging Wijk-Werken Maasland zoals voorgelegd aan de RvB Wijk-Werken Maasland van 24/02/2022;

        Gelet op deel 2, titel V, hoofdstuk I, afdeling II en titel VII, hoofdstuk II van het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 285 en 330 betreffende de bekendmaking en het algemeen bestuurlijk toezicht;

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jacky Daemen, Jo Brouns, Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Anita Meerten, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Niels Van Eygen, Carina Suylen, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters, Marijke Clerx
        Voorstanders: Jacky Daemen, Jo Brouns, Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Anita Meerten, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Niels Van Eygen, Carina Suylen, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1.- De gemeenteraad keurt de jaarrekening 2021 van de projectvereniging Wijk-Werken Maasland goed.

        Artikel 2.- In toepassing van artikel 285 §1 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 wordt de beknopte beschrijving van dit besluit opgenomen in de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente wordt bekendgemaakt en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.

      • Cipal D.V.: toetreding tot de dienstverlenende vereniging

        Aanwezig: Jacky Daemen, Voorzitter
        Jo Brouns, Burgemeester
        Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Anita Meerten, Schepenen
        Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Niels Van Eygen, Carina Suylen, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters, Gemeenteraadsleden
        Marijke Clerx, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Peter Nies, Sylvie Henckens, Schepenen
        Marcel Dirkx, Günther Bongers, Wim Swennen, Gemeenteraadsleden

        De voorzitter verleent het woord aan burgemeester Jo Brouns. Hij verzorgt de inhoudelijke toelichting. Hij verduidelijkt dat de meerwaarde van deze toetreding vooral gelegen is op in het schaalvoordeel voor allerlei ICT- gebonden materies. Deze materies kunnen zowel hardware, sorftware als dienstverlening betreffen.

        Na deze toelichting neemt de raad de volgende beslissing:

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jacky Daemen, Jo Brouns, Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Anita Meerten, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Niels Van Eygen, Carina Suylen, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters, Marijke Clerx
        Voorstanders: Jacky Daemen, Jo Brouns, Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Anita Meerten, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Niels Van Eygen, Carina Suylen, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      • Cipal D.V.: aanstelling afgevaardigde in de algemene vergadering en plaatsvervanger

        Aanwezig: Jacky Daemen, Voorzitter
        Jo Brouns, Burgemeester
        Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Anita Meerten, Schepenen
        Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Niels Van Eygen, Carina Suylen, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters, Gemeenteraadsleden
        Marijke Clerx, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Peter Nies, Sylvie Henckens, Schepenen
        Marcel Dirkx, Günther Bongers, Wim Swennen, Gemeenteraadsleden

        De voorzitter verleent de toelichting. Hij verduidelijkt dat de gemeente er zich - door de toetreding tot CIPAL D.V. - er zich ook toe verbindt iemand af te vaardigen in de algemene vergadering van de vereniging. Het voorliggend agendapunt betreft de aanstelling van deze afgevaardigde en zijn of haar plaatsvervanger.

        Na de organisatie van de geheime stemming neemt de raad de volgende beslissing:

        De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:

        Gelet op de beschikkingen van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;

        Gelet op artikel 41 van het decreet lokaal bestuur houdende de bevoegdheden van de gemeenteraad en op deel 3 inzake de intergemeentelijke samenwerking;

        Gelet op deel 2, titel V, hoofdstuk I, afdeling II en titel VII, hoofdstuk II van het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 285 en 330 betreffende de bekendmaking en het algemeen bestuurlijk toezicht;

        Gelet op het bestuursdecreet van 7 december 2018;

        Gelet op het feit dat de gemeente deelnemer is van de dienstverlenende vereniging Cipal (hierna kortweg “Cipal”);

        Gelet op de statuten van Cipal en in het bijzonder op artikel 35 inzake de samenstelling van de algemene vergadering;

        Overwegende dat artikel 432 van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat de vertegenwoordigers op de algemene vergadering rechtstreeks door de gemeenteraden aangewezen worden uit hun leden;

        Gelet op artikel 34 van het decreet lokaal bestuur, houdende de geheime stemming;

        Gelet op de kandidaturen van Jo Brouns en Peter Nies (plaatsvervanger);

        Geheime stemming
        Aanwezig: Jacky Daemen, Jo Brouns, Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Anita Meerten, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Niels Van Eygen, Carina Suylen, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters, Marijke Clerx
        Gestemd: Jacky Daemen, Yannicka Eerdekens, Ivo Vleeschouwers, Jo Brouns, Eef Smeets, Wim Rutten, Niels Van Eygen, Marion Sniekers, Carina Suylen, Wouter Simons, Mark Hoedemakers, Anita Meerten, Maddy Peeters, Rob Dirkx, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Miet Lemmens, Esther Brands
        Stemmen voor: 18
        Stemmen tegen: 0
        Onthoudingen: 0
        Resultaat:

        Gelet op de uitslag van de stemming: 18 stembrieven worden verdeeld en er zijn 18 stembrieven terug in de stembus.

        Kandidaat Jo Brouns en zijn plaatsvervanger Peter Nies bekomen 18 stemmen ja, 0 stemmen neen en er zijn geen onthoudingen;

        BESLUIT:

        Artikel 1.- Als vertegenwoordiger van de gemeente op de algemene vergaderingen van Cipal wordt, voor de duur van de legislatuur 2019-2024, aangeduid: de heer Jo Brouns, Burgemeester, met als plaatsvervanger de heer Peter Nies, Schepen.

        Artikel 2.- Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Cipal.

        Artikel 3.- In toepassing van artikel 285 §1 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 wordt de beknopte beschrijving van dit besluit opgenomen in de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente wordt bekendgemaakt en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.

      • Goedkeuring toetreding TMVS (Tussengemeentelijke Maatschappij voor Services)

        Aanwezig: Jacky Daemen, Voorzitter
        Jo Brouns, Burgemeester
        Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Anita Meerten, Schepenen
        Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Niels Van Eygen, Carina Suylen, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters, Gemeenteraadsleden
        Marijke Clerx, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Peter Nies, Sylvie Henckens, Schepenen
        Marcel Dirkx, Günther Bongers, Wim Swennen, Gemeenteraadsleden

        De voorzitter verleent het woord aan schepen Rutten. Hij verzorgt de inhoudelijke toelichting. Hij verduidelijkt dat TMVS een opdrachtcentrale is die voor meerdere diensten en leveringen overheidsopdrachten organiseert. Aangesloten leden kunnen dan bij de weerhouden leveranciers deze diensten en leveringen aan de overeengekomen voorwaarden afnemen zonder opnieuw een overheidsopdracht te moeten organiseren. Hij overloopt de lijst van de door TMVS tot nu toe georganiseerde overheidsopdrachten.

        Na deze toelichting neemt de raad de volgende beslissing:  

        De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:

        Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;

        Gelet op artikel 41, 2de lid, 4° van het Decreet Lokaal Bestuur met betrekking tot de deelname aan of vertegenwoordiging in agentschappen, instellingen, verenigingen en ondernemingen;

        Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;

        Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;

        Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artt. 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;

        Overwegende dat instellingen die onderhevig zijn aan de wetgeving op overheidsopdrachten steeds worden geconfronteerd met complexere technisch-administratieve vraagstukken en dat er meer en meer eisen worden gesteld op vlak van vakspecifieke kennis;

        Overwegende dat samenwerking op het vlak van overheidsopdrachten en/of aanbieden van facilitaire diensten positieve schaaleffecten en synergiën kan genereren;

        Gelet op het aanbod van TMVS (Tussengemeentelijke Maatschappij voor Services), een dienstverlenende intergemeentelijke vereniging opgericht in 2017;

        Overwegende dat het aanbod zowel standaard leveringen, diensten en werken als maatwerk omvat en alle ondersteunende domeinen afdekt: van logistiek, projectorganisatie, aankoop, facility services, HRM, ICT over voertuigen, wegenisdiensten, ondersteuning rond de uitbating van accommodaties tot specifieke uitrusting voor ziekenhuizen, scholen, verzorgingsinstellingen, hulpverleningszones, sportaccommodaties, …;

        Overwegende dat de deelnemers de mogelijkheid hebben om via een systeem van dienstverlening beroep te doen op de vereniging;

        Overwegende dat de dienstverlening van TMVS enkel kan aangeboden worden aan deelnemers van TMVS;

        Overwegende dat de autonomie van de deelnemende partners ten volle wordt gerespecteerd;

        Gelet op de kapitaalsinbreng én de voorgeschreven betalingsmodaliteiten zoals beschreven in het toetredingsdossier;

        Overwegende dat de toetreding gebeurt op basis van de aankoop van een aantal aandelen; dat er wordt gevraagd om per volledig vijfduizend inwoners 1 A-aandeel aan te kopen; dat de nominale waarde van 1A-aandeel 1.000,00 euro bedraagt;

        Overwegende dat dit voor de gemeente Kinrooi een aankoop van 2 aandelen inhoudt;

        Overwegende dat minimum ¼ van de kostprijs van deze aandelen volstort dient te worden, zijnde € 500 voor de gemeente Kinrooi;

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jacky Daemen, Jo Brouns, Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Anita Meerten, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Niels Van Eygen, Carina Suylen, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters, Marijke Clerx
        Voorstanders: Jacky Daemen, Jo Brouns, Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Anita Meerten, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Niels Van Eygen, Carina Suylen, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1.- De gemeente wenst met ingang van 7 maart 2022 toe te treden tot TMVS (Tussengemeentelijke Maatschappij voor Services), volgens de modaliteiten vastgelegd in de statuten van TMVS en volgens het toetredingsdossier dat als bijlage aan onderhavig besluit wordt toegevoegd.

        Artikel 3.- Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van deze beslissing.

        Artikel 4.- Een afschrift van onderhavige beslissing wordt meegedeeld aan TMVS.

        Artikel 5.- In toepassing van artikel 285 §1 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 wordt de beknopte beschrijving van dit besluit opgenomen in de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente wordt bekendgemaakt en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.

    • Grondgebiedszaken

      • Zaak der wegen - goedkeuring nieuw wegtracé: verkaveling Zorgvlietstraat (VK/2021/17)

        Aanwezig: Jacky Daemen, Voorzitter
        Jo Brouns, Burgemeester
        Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Anita Meerten, Schepenen
        Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Niels Van Eygen, Carina Suylen, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters, Gemeenteraadsleden
        Marijke Clerx, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Peter Nies, Sylvie Henckens, Schepenen
        Marcel Dirkx, Günther Bongers, Wim Swennen, Gemeenteraadsleden

        De voorzitter verleent het woord aan burgemeester Jo Brouns. Hij verzorgt de inhoudelijke toelichting. 

        Hierna neemt de raad de volgende beslissing: 

        De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:

        Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikel 285 en 330 betreffende de bekendmaking en het algemeen bestuurlijk toezicht;

        Gelet op de wet van 29 maart 1962 betreffende de organisatie van de Ruimtelijke Ordening en van de Stedenbouw, zoals ze nadien gewijzigd werd;

        Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening; meer bepaald artikel 4.2.17 §2;

        Gelet op het decreet betreffende de omgevingsvergunning dd. 25 april 2014, en latere wijzigingen;

        Gelet op artikel 31 van het decreet betreffende de omgevingsvergunning waarin de procedure voor het behandelen van het onderdeel "de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg" in het kader van een omgevingsvergunning vermeld staat dat hierin als beslissende overheid de gemeenteraad is aangeduid;

        Gelet op het decreet houdende de gemeentewegen dd. 3 mei 2019;

        Gelet op de verkavelingsaanvraag ingediend door X, met als adres X, voor het verkavelen van een grond in 4 loten voor halfopen bebouwing en 2 loten voor gesloten bebouwing met aanleg van wegenis, gelegen te 3640 Kinrooi, afdeling 2 (Molenbeersel), sectie D, nrs. 1350G, 1350E, 1350H en 1343T, Zorgvlietstraat;

        Gezien bovenvermelde aanvraag onder toepassing valt van voormeld artikel, vermits zij voorziet in de afstand van grond na de aanleg van infrastructuur, te voegen bij de voorliggende weg;

        Gelet op het bij artikelen 75, 76 en 77 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening voorgeschreven onderzoek dat op de voorgeschreven wijze heeft plaatsgehad en waaruit blijkt dat er geen bezwaren aanwezig zijn;

        Overwegende dat voornoemde grondafstand in overeenstemming is met de vooruitzichten van het gemeentebestuur voor wat betreft de toekomstige opvatting van deze weg;

        Overwegende dat de notaris in de eerste te verlijden akte de gratis grondafstanden ten voordele van de gemeente zonder kosten voor de gemeente dient op te nemen en afschrift dezer aan ons bestuur te zenden;

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jacky Daemen, Jo Brouns, Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Anita Meerten, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Niels Van Eygen, Carina Suylen, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters, Marijke Clerx
        Voorstanders: Jacky Daemen, Jo Brouns, Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Anita Meerten, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Niels Van Eygen, Carina Suylen, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1.- De tracéwijziging, verbreding of opheffing van bestaande gemeentewegen zoals die voorkomt op het verkavelingsplan gevoegd bij de voornoemde aanvraag, wordt goedgekeurd.

        Artikel 2.- De voor inlijving bij het openbaar domein voorziene percelen, gelegen te 3640 Kinrooi, afdeling 2 (Molenbeersel), sectie D, nrs. 1350E en 1350H: 02a 19ca groot (LOT 7, wegenis) is gratis en zonder onkosten aan de gemeente af te staan voor de uitvoering van de verkaveling (verkoop en/of verbouwing).

        Artikel 3.- De aanvrager of diens rechtsopvolgers is gehouden de notaris opdracht te geven om in de eerste te verlijden overdrachtsakte de gratis grondafstand(en) ten voordele van de gemeente op te nemen en een afschrift ervan aan ons bestuur te zenden.

        Artikel 4.- Indien de aanvrager niet onmiddellijk wenst of kan overgaan tot vervreemding is hij gehouden om binnen één jaar na afgifte van deze vergunning en op zijn kosten een authentieke akte te laten verlijden voor een notaris en ons bestuur een kopie van deze akte te zenden.

        Artikel 5.- Ingeval de overdrachtsakte nog niet verleden zou zijn en ons bestuur of een ander openbaar bestuur wenst gebruik te maken van de gratis af te stane grond voor openbaar nut, dan is de aanvrager gehouden de nodige gronden hiervoor onmiddellijk en zonder enige kosten ter beschikking te stellen.

        Artikel 6.- Voornoemde grondinneming geschiedt voor openbaar nut, met name de inlijving bij het openbaar domein voor wegverbetering.

        Artikel 7.- In toepassing van artikel 285 §1 van het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 wordt een beknopte beschrijving van dit besluit opgenomen in de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente wordt bekendgemaakt en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het decreet Lokaal Bestuur.

    • Welzijnszaken

      • Goedkeuring reglement fusieschuttersfeest

        Aanwezig: Jacky Daemen, Voorzitter
        Jo Brouns, Burgemeester
        Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Anita Meerten, Schepenen
        Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Niels Van Eygen, Carina Suylen, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters, Gemeenteraadsleden
        Marijke Clerx, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Peter Nies, Sylvie Henckens, Schepenen
        Marcel Dirkx, Günther Bongers, Wim Swennen, Gemeenteraadsleden

        De voorzitter verleent het woord aan schepen Mark Hoedemakers. Hij verzorgt de inhoudelijke toelichting. Hij merkt op dat de schutterij Sint Lambertus in Molenbeersel in rust gegaan is. Hij verduidelijkt dat dit in rust gaan wat invloed had op het verloop van het bestaande reglement en de verdeling van de prijzen die aan het schuttersfeest verbonden zijn. Daarom diende het reglement aangepast te worden. Deze aanpassingen liggen nu voor ter bespreking. 

        Na deze toelichting neemt de raad de volgende beslissing:

        De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:

        Gelet op de beschikkingen van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;

        Overwegende dat het bestaande reglement fusieschuttersfeest gemeente Kinrooi, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad van 1 juni 2015 en latere wijzigingen goedgekeurd op 6 juli 2020, op vraag van de schutterijen op enkele punten opnieuw dient aangepast te worden;

        Overwegende dat alle schutterijen van de gemeente Kinrooi op de hoogte zijn van alle voorgestelde wijzigingen aan het reglement;

        Gelet op de artikelen 285, 286 en 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 die de bekendmaking van de gemeentelijke reglementen organiseren,

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jacky Daemen, Jo Brouns, Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Anita Meerten, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Niels Van Eygen, Carina Suylen, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters, Marijke Clerx
        Voorstanders: Jacky Daemen, Jo Brouns, Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Anita Meerten, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Niels Van Eygen, Carina Suylen, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1.- Het fusieschuttersfeest van de gemeente Kinrooi wordt georganiseerd met deelname van de acht schutterijen van de fusiegemeente Kinrooi, elk jaar op een vrije zaterdag tijdens het schuttersseizoen tussen 1 mei en 31 augustus.

        De datum wordt vastgesteld door de organiserende vereniging.
        De deelnemende schutterijen ontvangen een herinneringsmedaille van het gemeentebestuur.

        Artikel 2.- De volgorde voor de organisatie van het fusieschuttersfeest wordt door de deelnemende schutterijen vastgelegd. Wijzigingen in die volgorde kunnen ook alleen maar goedgekeurd worden met onderlinge toestemming van de deelnemende schutterijen.

        Artikel 3.- Het programma :

        14.00 uur : Optocht van de deelnemende schutterijen in uniform. De volgorde wordt vastgesteld door de organiserende schutterij.

        14.30 uur : Openingsschoten door de genodigden

        15.00 uur: Kaartverkoop en inschrijving twaalftallen en drietallen. Inschrijving drietallen

        Tussen 15.30 en 16.00 uur : Aanvang schietwedstrijden

        Einde kaartenverkoop : Aanvangsuur schietwedstrijd + 30 minuten

        De twaalftallen schieten eerst, gevolgd door de drietallen.

        De kaarten moeten na afloop van elke ronde voor controle op het secretariaat worden binnengebracht.

        Het verdere verloop van de wedstrijd wordt bepaald door het aantal deelnemende ploegen. Vanuit het secretariaat zal de aanvang van elke volgende ronde worden afgeroepen.

        20.3O uur : Aanvang laatste ronde of voltooien van de laatste reeds begonnen ronde.

        21.30 uur : Bekendmaking winnaar fusiefeest en prijsuitreiking door een afvaardiging van het gemeentebestuur.

        Artikel 4.- De wisselbeker wordt uitgeschoten met 1 twaalftal per schutterij en gevormd door leden van eenzelfde schutterij.
        De drietallen nemen deel aan de schietwedstrijd voor geldprijzen en worden eveneens gevormd door leden van eenzelfde schutterij.

        Artikel 5.- Gedurende de ganse wedstrijd wordt geschoten op blokjes van 1,5 cm x 1,5 x 1,5 cm ribbe.
        Iedere schutter van het twaalftal en van de drietallen schiet twaalf schoten (4 x 3 schoten).
        Ieder schot telt als zijnde 1 ronde.

        Artikel 6.- Wanneer een schot wordt gemist, wordt dit aangetekend op de schietkaart en de desbetreffende ploeg blijft gewoon doorschieten, ongeacht het aantal missers.

        Op het einde van de wedstrijd worden de punten van het twaalftal van elke schutterij samengeteld. De schutterij met het meeste rake punten wint de wisselbeker en de eerste prijs van het fusiefeest.

        Bij gelijke stand van het aantal rake punten wordt de winnaar bepaald door te kijken per ronde wanneer er werd gemist. De schutterij die het meeste ronden geschoten heeft zonder te missen wint het fusiefeest. (OLS systeem).

        Indien er dan nog steeds geen winnaar bekend is, zal overgegaan worden tot loting van de winnaar.

        Bij het bepalen van de winnaar worden de jeugdkaarten niet in aanmerking genomen. Zij strijden voor een aparte prijs.

        Bij gelijke stand van de twaalftallen en/of drietallen wordt het prijzengeld gedeeld onder de twaalftallen en/of drietallen met een gelijke stand.

        Bij de vaststelling van de winnaar bij de jeugd, wordt eerst gekeken naar het aantal punten, daarna wie het langst heeft geschoten per ronde zonder te missen. Indien er dan nog een gelijke stand is wordt er geloot voor de beker. Het prijzengeld wordt gelijk verdeeld tussen de winnende jeugdkaarten.

        Artikel 7.- De prijs voor de schietkaarten van de twaalftallen wordt vastgesteld op 24,50 euro per schutterij.
        De prijs voor een schietkaart voor drietallen wordt vastgesteld op 6 euro per kaart.

        Artikel 8.- Een schutter kan slechts op één kaart deelnemen aan de wedstrijd. Indien er voor het vormen van de drietallen één of twee schutters te kort zijn dan kan een combinatiekaart bekomen worden waarop één of twee schutters, naar gelang het geval, in combinatie met een ander drietal kan deelnemen aan de wedstrijd. Slechts indien geen andere mogelijkheid bestaat mag een schutter uit een twaalftal worden ingeschakeld voor het vormen van de combinatiekaart.

        Indien er te weinig schutters zijn voor het vormen van een 12-tal bepaald loting welke schutters dubbel schieten/mogen combineren.

        Artikel 9.- De buksmeester test voor aanvang van de wedstrijd de buks op de eerste vijf blokjes van de middenlat van de schietboom aan de kant die voor zijn schutterij is voorbehouden. Hij bekomt vijf blokjes per buks.
        De toelating om met het testen van de buks te beginnen wordt gegeven vanuit het secretariaat.

        Gedurende het ganse verloop van de wedstrijd wordt er voor de voet geschoten, d.w.z. er mag geen enkel normaal te schieten blokje worden overgeslagen. Er wordt altijd van buiten naar binnen en van boven naar beneden geschoten.

        Artikel 10.- De schietkaarten van de twaalftallen en drietallen die na de eerste ronde niet om 16.3O uur op het secretariaat zijn binnengekomen worden uitgesloten van verdere deelname van de wedstrijd. Het inleggeld wordt niet terugbetaald.
        De optekenaars moeten na elke ronde de kaarten voor controle binnenbrengen op het secretariaat. Ze dienen terug afgehaald te worden bij het afroepen van de aanvang van de volgende ronde.

        Artikel 11.- Om te kunnen deelnemen aan de wedstrijd voor de wisselbeker moet elke schutterij met een twaalftal inschrijven. Het aantal drietallen en jeugdkaarten zijn vrij te bepalen door het aantal aanwezige leden per schutterij.

        Artikel 12.- De opbrengst van de kaartverkoop voor de twaalftallen wordt, na aftrek van 1 euro per schutter voor gemaakte onkosten, integraal besteed aan de geldprijzen die als volgt worden vastgesteld :
        1 ste prijs : 32,50 euro
        2 de prijs : 22,50 euro
        3 de prijs : 17,50 euro
        4 de prijs : 15,00 euro
        5 de prijs : 12,50 euro

        Indien er slechts 7 schutterijen deelnemen vervalt de 5de prijs en indien slechts 6 schutterijen deelnemen vervalt eveneens de 4de prijs!

        De opbrengst van de kaartverkoop voor drietallen wordt eveneens, na aftrek van 1 euro per schutter voor gemaakte onkosten, integraal uitgekeerd. Per drie drietallen wordt één prijs voorzien. De grootte van de prijzen wordt bepaald door de inzet.

        Een bijkomende jeugdprijs van 7,50 euro buiten het inleggeld dient voorzien te worden door de inrichtende vereniging voor de jeugd.
        Een jeugdkaart kost 1 euro.
        Voor de jeugd worden er 8 x 3 rondjes (schoten) georganiseerd (4 voor de pauze en 4 na de pauze).
        Voor de indeling van de jeugd wordt de indeling van de bond gebruikt.
        Tot en met 9 jaar : categorie C
        10, 11, 12, 13 jaar : categorie B
        14, 15 jaar : categorie A

        Men dient voor aanvang van de wedstrijd de geboortedatum op de kaart te vermelden.

        Het gemeentebestuur stelt volgende prijzen ter beschikking :

        1. Wisselbeker gemeentebestuur Kinrooi voor de winnaar van het fusieschuttersfeest. Deze wisselbeker wordt eigendom van de schutterij die hem driemaal achter mekaar wint zonder onderbreking.
        2. Herinneringstrofee voor de winnaar van het fusieschuttersfeest.
        3. Herinneringsmedailles voor de schutters van het winnend twaalftal.
        4. 3 prijzen voor de winnaar jeugd (wanneer er een jeugdprijs overblijft moet deze teruggegeven worden aan de gemeente).

        Om de 3 jaar, ter gelegenheid van de 3-jaarlijkse mis, zorgt het gemeentebestuur voor een bloemenkrans.

        Artikel 13.- Alvorens over te gaan tot de prijsuitreiking, worden de voorzitters van de schutterijen samengeroepen. Onder de voorzitters wordt de uitslag besproken en eventuele noodzakelijke lotingen uitgevoerd. Pas nadat iedere voorzitter akkoord gaat met de uitslag, wordt overgegaan tot de prijsuitreiking.

        De wisselbeker wordt door de schepen van cultuur uitgereikt aan de voorzitter van de winnende schutterij.
        De leden van het twaalftal van de winnende schutterij en de winnaar van de jeugd (per categorie) ontvangen ieder een herinneringsmedaille, naast de gewonnen geldprijs.

        Artikel 14.- Jeugd tot 16 jaar kan deelnemen aan het windbuksschieten.

        Artikel 15.- De organiserende vereniging dient te zorgen voor voldoende schietbomen, reserve-materiaal en harkvernieuwers. De deelnemende schutterijen bieden hulp bij het opzetten van nieuwe harken voor de schietbomen waarop zij schieten.

        Artikel 16.- Elke schutterij behoudt het toegewezen nummer van de optocht ook tijdens schietwedstrijden. De schutterij met nummer 1 in de optocht schiet op boom 1 links. De schutterij met nummer 2 in de optocht schiet op boom 1 rechts en zo verder. (Andere indelingen zijn mogelijk).

        Artikel 17.- De schutterijen leveren onderling een optekenaar. Nummer 1 tekent op voor nummer 2, nummer 2 tekent op voor nummer 1 en zo verder.
        Elke schutterij moet minstens 2 optekenaars beschikbaar houden.

        Artikel 18.- De toegang tot het feestterrein is gratis.

        Artikel 19.- De prijs van de consumptiebon en de verkoop van extra-consumpties (bv. hot-dog, broodje met worst en toeslag etc.) wordt gekoppeld aan het reglement van de Bond van Schutterijen Maas en Kempen. In jaarlijks overleg kan de prijs aangepast worden door de schutterijen.

        Artikel 20.- Door deelname aan het fusieschuttersfeest onderwerpt elke schutter zich onvoorwaardelijk aan de bepalingen van dit reglement. Bij eventuele meningsverschillen beslist de organiserende vereniging na overleg met de aanwezige leden van het gemeentebestuur en de voorzitters van de deelnemende schutterijen.

        Artikel 21.- Dit reglement vervangt alle vroegere reglementen en wijzigingen.

        Artikel 22.- Deze beslissing op te nemen in de lijst van besluiten die conform artikel 285 van het decreet lokaal bestuur op de website geplaatst wordt, in toepassing van artikel 286 van het decreet lokaal bestuur de inhoud van dit besluit kenbaar te maken op de gemeentelijke website en deze bekendmakingen conform artikel 330 van het decreet lokaal bestuur ter kennis te brengen aan de toezichthoudende overheid.

    • Secretariaat

      • Kennisgevingen en mededelingen

        Aanwezig: Jacky Daemen, Voorzitter
        Jo Brouns, Burgemeester
        Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Anita Meerten, Schepenen
        Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Niels Van Eygen, Carina Suylen, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters, Gemeenteraadsleden
        Marijke Clerx, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Peter Nies, Sylvie Henckens, Schepenen
        Marcel Dirkx, Günther Bongers, Wim Swennen, Gemeenteraadsleden
        • Raadslid Vandewal vraagt wanneer de oplevering van de werken in de schoolomgeving verwacht wordt. Hij meent dat de gestelde eindtermijn niet gehaald zal worden. Hij vraagt ook wanneer de afwerking van het priveterrein voorzien is. Schepen Rutten antwoordt dat hij dat best met de aannemer zelf bespreekt.
      • Definitieve vaststelling verslag vorige zitting

        Aanwezig: Jacky Daemen, Voorzitter
        Jo Brouns, Burgemeester
        Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Anita Meerten, Schepenen
        Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Niels Van Eygen, Carina Suylen, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters, Gemeenteraadsleden
        Marijke Clerx, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Peter Nies, Sylvie Henckens, Schepenen
        Marcel Dirkx, Günther Bongers, Wim Swennen, Gemeenteraadsleden

        Voor de sluiting der zitting werden geen wijzigingen bevolen aan dit verslag, waardoor het van ambtswege is goedgekeurd conform de voorgelegde tekst.

De voorzitter sluit de zitting op 04/04/2022 om 20:18.

Namens Gemeenteraad,

Marijke Clerx
Algemeen Directeur

Jacky Daemen
Voorzitter