Terug
Gepubliceerd op 15/05/2023

Notulen  Gemeenteraad

ma 03/04/2023 - 20:00 B10
Aanwezig: Jacky Daemen, Voorzitter
Wim Rutten, Burgemeester wnd.
Mark Hoedemakers, Peter Nies, Schepenen
Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Jo Brouns, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Carina Suylen, Günther Bongers, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters, Tamara Smolders, Gemeenteraadsleden
Marijke Clerx, Algemeen Directeur
Verontschuldigd: Sylvie Henckens, Wim Swennen, Anita Meerten, Schepenen
Marcel Dirkx, gemeenteraadslid

De voorzitter opent de zitting op 03/04/2023 om 20:00.

De voorzitter heet de raadsleden en de andere aanwezigen welkom.

  • Openbaar

    • Interne Zaken

      • Vaststelling dagorde

        Aanwezig: Jacky Daemen, Voorzitter
        Wim Rutten, Burgemeester wnd.
        Mark Hoedemakers, Peter Nies, Schepenen
        Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Jo Brouns, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Carina Suylen, Günther Bongers, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters, Tamara Smolders, Gemeenteraadsleden
        Marijke Clerx, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Sylvie Henckens, Wim Swennen, Anita Meerten, Schepenen
        Marcel Dirkx, gemeenteraadslid

        DAGORDE GEMEENTERAAD 03 april 2023

         

        Openbaar

        1. Interne Zaken

        1.1   Vaststelling dagorde

        1.2   IGS MIDLim Handhaving Ruimte: voorlegging jaarverslag en jaarrekening

        1.3   Goedkeuring partnerschap in kandidaatstelling RivierPark Maasvallei tot Landschapspark

        2.  Grondgebiedszaken

        2.1   Zaak der wegen - gratis grondafstand: verkaveling Lange Hoevenweg/Schoolstraat 54 (VK/2022/17)

        2.2   Goedkeuring overeenkomst tussen gemeente en Limburg.net inzake huis-aan-huis inzameling oud papier en karton door verenigingen

        2.3   Goedkeuring overeenkomst tussen gemeente en vereniging inzake huis-aan-huis inzameling oud papier en karton

        2.4   Goedkeuring aanpassing reglement ambulante handel

        3.  Basisschool Kinrooi

        3.1   Bekrachtiging aansluiting van het schoolbestuur met haar gemeentelijke basisscholen De Maaskei Ophoven en 3K Kinrooi bij het leersteuncentrum gemeentelijk en stedelijk onderwijs regio Limburg-Dilsen-Stokkem vanaf 01-09-2023

        4.  Technische dienst

        4.1   R/005481: Riolerings- en wegeniswerken Vlasbrei, Groezen-, Mane- en Heyerbeemdstraat - Goedkeuring samenwerkingsovereenkomst met Fluvius

        4.2   R/005482: Riolerings- en wegeniswerken Belestraat en Broekstraat - Goedkeuring samenwerkingsovereenkomst met Fluvius

        4.3   R/006455: Riolerings- en wegeniswerken Makkestraat - Goedkeuring samenwerkingsovereenkomst met Fluvius

        5. Secretariaat

        5.1   Kennisgevingen en mededelingen

        5.2   Definitieve vaststelling verslag vorige zitting

      • IGS MIDLim Handhaving Ruimte: voorlegging jaarverslag en jaarrekening

        Aanwezig: Jacky Daemen, Voorzitter
        Wim Rutten, Burgemeester wnd.
        Mark Hoedemakers, Peter Nies, Schepenen
        Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Jo Brouns, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Carina Suylen, Günther Bongers, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters, Tamara Smolders, Gemeenteraadsleden
        Marijke Clerx, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Sylvie Henckens, Wim Swennen, Anita Meerten, Schepenen
        Marcel Dirkx, gemeenteraadslid

        De voorzitter verleent het woord aan burgemeester Wim Rutten. Hij verzorgt de inhoudelijke toelichting.

        Hierna neemt de raad de volgende beslissing:

        De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:

        Gelet op de beschikkingen van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;

        Gelet op artikel 41 van het decreet lokaal bestuur houdende de bevoegdheden van de gemeenteraad;

        Gelet op deel 2, titel V, hoofdstuk I, afdeling II en titel VII, hoofdstuk II van het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 285 en 330 betreffende de bekendmaking en het algemeen bestuurlijk toezicht;

        Gelet op het bestuursdecreet van 7 december 2018;

        Overwegende dat de gemeente Kinrooi lid is van het IGS MIDLim Handhaving Ruimte;

        Overwegende dat na afloop van elk werkjaar, in dit geval 2022, in toepassing van artikel 8 van de oprichtingsovereenkomst (goedgekeurd door de gemeenteraad van Kinrooi op 6 september 2021), een jaarverslag en jaarrekening voor de werking van het IGS MIDLim Handhaving Ruimte van dat jaar opgemaakt worden;

        Overwegende dat dit wordt uitgevoerd door de handhavingscoördinator RO (zie bijlagen). Het Beheerscomité moet vervolgens dit jaarverslag en de jaarrekening respectievelijk goedkeuren en vaststellen. Het ontwerp-jaarverslag en de ontwerp-jaarrekening werd digitaal voorgelegd aan alle leden van het Beheerscomité op 10 februari 2023. Uiterlijk 03 maart 2023 werd door de leden digitaal goedkeuring verleend aan dit ontwerp-jaarverslag en vaststelling uitgevoerd voor de ontwerp-jaarrekening;

        Gelet op artikel 15 van de overeenkomst moet de jaarrekening nu samen met het jaarverslag ter goedkeuring voorgelegd worden aan de gemeenteraden van alle leden-gemeenten en dit in principe binnen de 3 maanden na afloop van het werkjaar (in principe gemeenteraad van maart dus). Voor 2022 is dit echter de gemeenteraad van april;

        Overwegende dat het budget voor het werkjaar 2023 reeds einde 2021 goedgekeurd werd door de gemeenteraden i.h.k.v. de opmaak van de begrotingen en de meerjarenbudgettering;

        Overwegende dat de leden van het Beheerscomité op 3 maart 2023 hun digitale goedkeuring hebben gegeven, wordt nu aan de gemeenteraad gevraagd om het jaarverslag (met bijlagen) goed te keuren en de jaarrekening vast te stellen op basis van de bekomen verantwoordingsstukken;

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jacky Daemen, Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Peter Nies, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Jo Brouns, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Carina Suylen, Günther Bongers, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters, Tamara Smolders, Marijke Clerx
        Voorstanders: Jacky Daemen, Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Peter Nies, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Jo Brouns, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Carina Suylen, Günther Bongers, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters, Tamara Smolders
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1.- Het jaarverslag en de jaarrekening van 2022 van het IGS MIDLim Handhaving Ruimte goed te keuren.

        Artikel 2.- In toepassing van artikel 285 §1 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 wordt de beknopte beschrijving van dit besluit opgenomen in de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente wordt bekendgemaakt en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.

      • Goedkeuring partnerschap in kandidaatstelling RivierPark Maasvallei tot Landschapspark

        Aanwezig: Jacky Daemen, Voorzitter
        Wim Rutten, Burgemeester wnd.
        Mark Hoedemakers, Peter Nies, Schepenen
        Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Jo Brouns, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Carina Suylen, Günther Bongers, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters, Tamara Smolders, Gemeenteraadsleden
        Marijke Clerx, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Sylvie Henckens, Wim Swennen, Anita Meerten, Schepenen
        Marcel Dirkx, gemeenteraadslid

        De voorzitter geeft het woord aan Katrien Schaerlaekens. Zij verleent de toelichting aan de hand van een presentatie.

        Titelvoerend burgemeester Jo Brouns merkt op dat het heel belangrijk is om een evenwicht te vinden tussen alle mogelijke functies in het landschap.

        Katrien Schaerlaekens antwoordt dat het inderdaad de bedoeling is om een goed evenwicht te vinden tussen al deze functies. 

        De voorzitter bedankt mevrouw Schaerlaekens voor de gegeven toelichting.

        Hierna neemt de raad de volgende beslissing:

        De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:

        Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;

        Gelet op het bestuursdecreet van 7 december 2018;

        Gelet op de 'oproep voor kandidaat Landschapsparken en Nationale Parken' dd. 19 april 2021 door de Vlaamse Overheid;

        Gelet op het besluit van de college van burgemeester en schepenen dd. 13 juni 2022 tot 'Kennisname traject en engagementen t.a.v. kandidaat-Landschapspark RivierPark Maasvallei';

        Gelet op het ontwerp van decreet voor Vlaamse Parken en algemene landschapszorg dd. 22 oktober 2023;

        Gelet op deel 2, titel V, hoofdstuk I, afdeling II en titel VII, hoofdstuk II van het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 285 en 330 betreffende de bekendmaking en het algemeen bestuurlijk toezicht;

        Aanleiding en motivatie:

        Het RivierPark Maasvallei is een uniek landschap aan beide oevers van de Gemeenschappelijke Maas tussen Lanaken/Maastricht in het zuiden en Kinrooi/Maasgouw in het noorden. Sinds haar oprichting in 2007 ontwikkelde het RivierPark zich tot een landschappelijke, natuurlijke en toeristische troef, getrokken door het Regionaal Landschap Kempen en Maasland, in samenwerking met vele partners. Het is mede dankzij de continue inspanning en het geloof van de lokale en regionale besturen dat er al heel wat realisaties en successen konden worden geboekt ‘aan de Maas’. De stuurgroep van het RivierPark Maasvallei besliste daarom om het gebied voor te dragen als kandidaat-Landschapspark in het kader van de oproep van de minister van Omgeving in 2021.

        In januari 2022 besliste de minister van Omgeving op basis van een ingestuurde conceptnota om het RivierPark Maasvallei te weerhouden als een van de kandidaat-Landschapsparken in Vlaanderen. Het RivierPark Maasvallei is een grensoverschrijdende kandidatuur.

        Conform de goedkeuring van de nota ‘kandidatuur Landschapspark RivierPark Maasvallei’ die in het CBS van 13 juni 2022 werd behandeld, werkte het Projectbureau Maasvallei (onderdeel van RLKM) de afgelopen maanden aan een Masterplan en een Operationeel Plan, alsook een Samenwerkingsovereenkomst. Dit zijn vereiste documenten die uiterlijk op 31 mei 2023 moeten worden ingediend om erkend te kunnen worden. Deze documenten vormen het onderwerp van deze beslissing.

        In de afgelopen maanden kwamen het Masterplan en het Operationeel plan tot stand in overleg met de Projectgroep (ambtelijk + middenveld), de werkgroepen (natuurbeheer, toerisme, landbouw, recreatie…) en de Nederlandse actoren. Op het Internationaal Bestuurlijk Overleg van het RivierPark Maasvallei, dd. 16 december 2022, werd een Nota goedgekeurd met daarin reeds de basisteksten voor het Masterplan.  

        Het Masterplan en het Operationeel Plan bevinden zich in draft vorm, zodat er nog feedback, redactie, herformulering … mogelijk is. Indien er fundamentele wijzigingen (aan SD’s, OD’s) nodig blijken, zal een gewijzigde versie opnieuw geagendeerd worden voor de deadline van 31 mei 2023.

        Het Masterplan hanteert een horizon van 24 jaar (2024-2048) en bouwt maximaal verder op de visie en de werking van de afgelopen 15 jaar in het RivierPark Maasvallei.

        Het Operationeel plan hanteert een horizon van 6 jaar (2024-2030) en geeft weer hoe de partners in de Maasvallei concreet werken aan de vooropgestelde doelen. In het Operationeel Plan zijn ook de financiële engagementen van de partners beschreven.

        Belangrijk om te benadrukken is dat het gevraagde Masterplan en Operationeel plan geen juridisch verordenende beleidsplannen zijn. Dat sluit aan bij het gegeven dat een erkenning als Landschapspark niet gepaard gaat met planologische gevolgen. Hierover werd bijkomend toelichting gegeven door de minister van Omgeving in het Vlaams Parlement op 4 mei 2021. In het ontwerpdecreet dd. 23 december 2022 is eveneens gesteld dat een erkenning geen bijkomende beperkingen inhoudt. Een definitief decreet is er echter nog niet.

        Dit kandidaatsdossier zal daarom ingediend worden met de volgende disclaimer: de opmaak van het kandidaatsdossier van het RivierPark Maasvallei gebeurde op basis van het ontwerp van decreet voor Vlaamse Parken en algemene landschapszorg dd. 23 december 2022. De indienende gebiedscoalitie behoudt zich het recht voor om het dossier aan te passen indien dit ontwerp van decreet nog wordt aangepast, en indien de uitvoeringsbesluiten bij dit decreet nopen tot aanpassingen volgens de indiener van het dossier.

        De Samenwerkingsovereenkomst tenslotte, geeft aan het Projectbureau bij RLKM het mandaat om de kandidatuur in te dienen en, indien erkenning volgt, te vervellen naar een ‘Parkbureau’.

        Financiële aspecten:

        De basisfinanciering van het RivierPark Maasvallei in Vlaanderen is opgebouwd uit een gemeentelijke en provinciale bijdrage en een toelage vanwege de Vlaamse Waterweg. De basisfinanciering wordt gebruikt als ‘seed money’ voor het aantrekken van projectfinanciering op Vlaams, Nederlands en Europees niveau. Het Projectbureau kan daarbij gebruik maken van jarenlange kennis en expertise in huis bij het Regionaal Landschap Kempen en Maasland om zoveel mogelijk kansen te activeren voor de Maasvallei en haar partners. Het aandeel projectfinanciering is wisselend (afhankelijk van de kansen die zich voordoen).

        De basisfinanciering aan Vlaamse kant bedraagt 102.000 euro per jaar. De 5 Maasgemeenten dragen elk 8.500 euro bij (onderdeel van toelage aan RLKM, voor gebiedswerking in de Maasvallei). Vanuit de Provinciale subsidie aan het RLKM voor de GLE Maasvallei komt 30.000 euro. De Vlaamse Waterweg draagt 30.000 euro per jaar bij voor de algemene werking (samenwerkingsovereenkomst nog tot 2026). Hiermee worden zowel loon- als werkingskosten (1 VTE, terrein- en communicatiekosten) betaald.

        Een erkenning als Landschapspark houdt in dat Vlaanderen vanaf 2024 zo’n 335.000 euro per jaar bijdraagt aan het Projectbureau. Er wordt gestreefd naar een verhouding van 80/20, waarbij Vlaanderen 80% bijdraagt en de lokale gebiedscoalitie 20%. Het huidige financieel engagement van 8.500 per jaar (onderdeel van toelage aan RLKM, voor gebiedswerking in de Maasvallei) is daarmee voldoende. Het engagement is gekoppeld aan de looptijd van het Operationeel Plan, nl. van 2024 tot en met 2029, uiteraard onder voorbehoud van goedkeuring van een nieuwe BBC-cyclus.

        Naast het financieel engagement voor de gebiedswerking in de Maasvallei, is er ook nog een toelage voor de veerpontjes. Daarvoor fungeert RLKM louter als vehikel om een grensoverschrijdende exploitatie op streekniveau mogelijk te kunnen maken. De toelage voor de veerpontjes bedraagt 5.500 euro per jaar en blijft onveranderd. Eventuele meerkosten worden verhaald op de recreant (‘visitor pay back’).

         
        Publieke stemming
        Aanwezig: Jacky Daemen, Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Peter Nies, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Jo Brouns, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Carina Suylen, Günther Bongers, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters, Tamara Smolders, Marijke Clerx
        Voorstanders: Jacky Daemen, Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Peter Nies, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Jo Brouns, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Carina Suylen, Günther Bongers, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters, Tamara Smolders
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1.- De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi van 3 april 2023 keurt het Masterplan goed. Ze geeft het mandaat aan de Projectbureau RivierPark Maasvallei (bij RLKM) om de verdere uitwerking te doen (verwerking feedback, herformulering, redactie, lay-out, etc.). Indien er aan de hoofdlijnen iets wijzigt, komt dit plan terug naar de gemeenteraad.

        Artikel 2.- De gemeenteraad keurt het Operationeel plan goed. Ze geeft het mandaat aan het Projectbureau RivierPark Maasvallei (bij RLKM) om de verdere uitwerking te doen (verwerking feedback, herformulering, redactie, lay-out…).

        Artikel 3.- De gemeenteraad keurt het financiële engagement dat in het Operationeel plan en de Samenwerkingsovereenkomst is opgenomen, goed.

        Artikel 4.- De gemeenteraad keurt de Samenwerkingsovereenkomst goed en vaardigt burgemeester Wim Rutten en algemeen directeur Marijke Clerx, of hun plaatsvervangers, af om de overeenkomst voor de deadline van 31 mei te kunnen ondertekenen in naam van het college van burgemeester en schepenen van Kinrooi.

        Artikel 5.- De gemeenteraad van Kinrooi keurt goed dat, zoals in de disclaimer in de aanleiding uiteengezet, de opmaak van het kandidaatsdossier van het RivierPark Maasvallei gebeurde conform het ontwerp van decreet dd. 23 december 2022. De indienende gebiedscoalitie behoudt zich het recht voor om het dossier aan te passen indien het decreet of haar uitvoeringsbesluiten daartoe nopen. 

        Artikel 6.- De gemeenteraad van Kinrooi keurt goed dat de gemeentelijke kanalen kunnen worden ingezet om te kunnen informeren over het verdere verloop.

        Artikel 7.- In toepassing van artikel 285 §1 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 wordt de beknopte beschrijving van dit besluit opgenomen in de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente wordt bekendgemaakt en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.

    • Grondgebiedszaken

      • Goedkeuring overeenkomst tussen gemeente en Limburg.net inzake huis-aan-huis inzameling oud papier en karton door verenigingen

        Aanwezig: Jacky Daemen, Voorzitter
        Wim Rutten, Burgemeester wnd.
        Mark Hoedemakers, Peter Nies, Schepenen
        Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Jo Brouns, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Carina Suylen, Günther Bongers, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters, Tamara Smolders, Gemeenteraadsleden
        Marijke Clerx, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Sylvie Henckens, Wim Swennen, Anita Meerten, Schepenen
        Marcel Dirkx, gemeenteraadslid

        De voorzitter verleent het woord aan schepen Peter Nies. Hij verzorgt de inhoudelijke toelichting. Hij merkt op dit dossier de overeenkomst tussen het gemeentebestuur en Limburg.net betreft die voorziet in de mogelijkheid voor het gemeentebestuur om op een deel van zijn grondgebied oud papier en karton door verenigingen op te laten halen. De plaatsen waar en de modaliteiten waaronder dit kan worden in de overeenkomst tussen het gemeentebestuur en Limburg.net vastgelegd. De samenwerkingsovereenkomst die het gemeentebestuur met de onderscheiden verenigingen zal afsluiten, maakt het voorwerp uit van een volgende beslissing.

        Na deze toelichting neemt de raad de volgende beslissing:

        De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:

        Gelet op de beschikkingen van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;

        Gelet op artikel 41 van het decreet lokaal bestuur dat bepaald dat, behalve wanneer een bevoegdheid uitdrukkelijk door een wet of een decreet aan een ander orgaan is toegewezen, de gemeenteraad voor wat het gemeentelijk belang betreft, over de volheid van bevoegd beschikt ;

        Overwegende dat het aangaan van samenwerkingsovereenkomsten niet aan een ander gemeentelijk orgaan toegewezen werd;

        Gelet op artikel 42 van het decreet lokaal bestuur dat de voorwaarden bepaalt waaronder de gemeenteraad bevoegdheden kan delegeren aan het college van burgemeester en schepenen;

        Overwegende dat het aangaan van de beoogde samenwerkingsovereenkomst niet onder de in artikel 42 bepaalde uitzonderingsgronden valt;

        Overwegende dat de gemeenteraad van Kinrooi het aangaan van samenwerkingsovereenkomsten niet opgenomen heeft in de lijst van de bevoegdheden die het aan het college van burgemeester en schepenen delegeert;

        Gelet op deel 2, titel V, hoofdstuk I, afdeling II en titel VII, hoofdstuk II van het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 285 en 330 betreffende de bekendmaking en het algemeen bestuurlijk toezicht;

        Gelet op het bestuursdecreet van 7 december 2018;

        Gelet de samenwerkingsovereenkomst tussen Limburg.net en de gemeente Kinrooi inzake de ophaling van oud papier en karton, in bijlage;

        Gelet op de samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente Kinrooi en de betreffende verenigingen inzake de ophaling van oud papier en karton;

        Overwegende dat Limburg.net  zich in deze samenwerkingsovereenkomst engageert om de nodige containers ter beschikking te stellen en via de gemeente over te gaan tot uitbetaling van de vergoedingen aan de verenigingen;

        Overwegende dat de gemeente Kinrooi zich in deze samenwerkingsovereenkomst engageert om de organisatie van de ophaling van oud papier en karton gestructureerd te laten verlopen, toe te zien dat de verenigingen conform de regelgeving en gemaakte afspraken uitvoeren;

        Overwegende dat de verenigingen zich in deze samenwerkingsovereenkomst engageren om elke maand stipt de afgesproken ophaalronde uit te voeren, voor de volledige periode 2024-2029;

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jacky Daemen, Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Peter Nies, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Jo Brouns, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Carina Suylen, Günther Bongers, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters, Tamara Smolders, Marijke Clerx
        Voorstanders: Jacky Daemen, Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Peter Nies, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Jo Brouns, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Carina Suylen, Günther Bongers, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters, Tamara Smolders
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1.- De samenwerkingsovereenkomst tussen het gemeentebestuur van Kinrooi en Limburg.net betreffende de huis-aan-huis inzameling van oud papier en karton door verenigingen, zoals opgenomen in bijlage, goed te keuren.

        Artikel 2.- Het afsluiten van de overeenkomsten te delegeren aan het college van burgemeester en schepenen.

        Artikel 3.- De burgemeester en de algemeen directeur, of hun wettelijke vervangers te machtigen om deze overeenkomst te ondertekenen.

        Artikel 4.- In toepassing van artikel 285 §1 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 wordt de beknopte beschrijving van dit besluit opgenomen in de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente wordt bekendgemaakt en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.

         

         

      • Goedkeuring overeenkomst tussen gemeente en vereniging inzake huis-aan-huis inzameling oud papier en karton

        Aanwezig: Jacky Daemen, Voorzitter
        Wim Rutten, Burgemeester wnd.
        Mark Hoedemakers, Peter Nies, Schepenen
        Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Jo Brouns, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Carina Suylen, Günther Bongers, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters, Tamara Smolders, Gemeenteraadsleden
        Marijke Clerx, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Sylvie Henckens, Wim Swennen, Anita Meerten, Schepenen
        Marcel Dirkx, gemeenteraadslid

        De voorzitter verleent het woord aan schepen Peter Nies. Hij verzorgt de inhoudelijke toelichting. Hij merkt op dat het voorliggende dossier de concrete uitwerking betreft van de samenwerkingsovereenkomst tussen het gemeentebestuur en de verschillende verenigingen.

        Hierna neemt de raad de volgende beslissing:

        De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:

        Gelet op de beschikkingen van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;

        Gelet op artikel 41 van het decreet lokaal bestuur dat bepaald dat, behalve wanneer een bevoegdheid uitdrukkelijk door een wet of een decreet aan een ander orgaan is toegewezen, de gemeenteraad voor wat het gemeentelijk belang betreft, over de volheid van bevoegd beschikt ;

        Overwegende dat het aangaan van samenwerkingsovereenkomsten niet aan een ander gemeentelijk orgaan toegewezen werd;

        Gelet op artikel 42 van het decreet lokaal bestuur dat de voorwaarden bepaalt waaronder de gemeenteraad bevoegdheden kan delegeren aan het college van burgemeester en schepenen;

        Overwegende dat het aangaan van de beoogde samenwerkingsovereenkomst niet onder de in artikel 42 bepaalde uitzonderingsgronden valt;

        Overwegende dat de gemeenteraad van Kinrooi het aangaan van samenwerkingsovereenkomsten niet opgenomen heeft in de lijst van de bevoegdheden die het aan het college van burgemeester en schepenen delegeert;

        Gelet op deel 2, titel V, hoofdstuk I, afdeling II en titel VII, hoofdstuk II van het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 285 en 330 betreffende de bekendmaking en het algemeen bestuurlijk toezicht;

        Gelet op het bestuursdecreet van 7 december 2018;

        Gelet de samenwerkingsovereenkomst tussen Limburg.net en de gemeente Kinrooi inzake de ophaling van oud papier en karton;

        Gelet op de samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente Kinrooi en de betreffende verenigingen inzake de ophaling van oud papier en karton, in bijlage;

        Overwegende dat Limburg.net  zich in deze samenwerkingsovereenkomst engageert om de nodige containers ter beschikking te stellen en via de gemeente over te gaan tot uitbetaling van de vergoedingen aan de verenigingen;

        Overwegende dat de gemeente Kinrooi zich in deze samenwerkingsovereenkomst engageert om de organisatie van de ophaling van oud papier en karton gestructureerd te laten verlopen, toe te zien dat de verenigingen conform de regelgeving en gemaakte afspraken uitvoeren;

        Overwegende dat de verenigingen zich in deze samenwerkingsovereenkomst engageren om elke maand stipt de afgesproken ophaalronde uit te voeren, voor de volledige periode 2024-2029

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jacky Daemen, Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Peter Nies, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Jo Brouns, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Carina Suylen, Günther Bongers, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters, Tamara Smolders, Marijke Clerx
        Voorstanders: Jacky Daemen, Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Peter Nies, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Jo Brouns, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Carina Suylen, Günther Bongers, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters, Tamara Smolders
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1.- De samenwerkingsovereenkomst tussen het gemeentebestuur van Kinrooi en de betreffende verengingen inzake de huis-aan-huis inzameling van oud papier en karton, zoals opgenomen in bijlage, goed te keuren.

        Artikel 2.- Het afsluiten van de overeenkomsten te delegeren aan het college van burgemeester en schepenen.

        Artikel 3.- De burgemeester en de algemeen directeur, of hun wettelijke vervangers te machtigen om deze overeenkomst te ondertekenen.

        Artikel 4.- In toepassing van artikel 285 §1 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 wordt de beknopte beschrijving van dit besluit opgenomen in de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente wordt bekendgemaakt en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.

      • Goedkeuring aanpassing reglement ambulante handel

        Aanwezig: Jacky Daemen, Voorzitter
        Wim Rutten, Burgemeester wnd.
        Mark Hoedemakers, Peter Nies, Schepenen
        Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Jo Brouns, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Carina Suylen, Günther Bongers, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters, Tamara Smolders, Gemeenteraadsleden
        Marijke Clerx, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Sylvie Henckens, Wim Swennen, Anita Meerten, Schepenen
        Marcel Dirkx, gemeenteraadslid

        De voorzitter verleent het woord aan schepen Peter Nies. Hij verzorgt de inhoudelijke toelichting. Hij merkt op dat de aanpassingen bestaan in de toevoeging van een bijkomende locatie op het Bastion. Daarnaast voorzien de aanpassingen ook in de mogelijkheid om in de zone op het Maasplein tijdens de duur van de overeenkomst een vaste constructie te plaatsen.

        Na deze toelichting neemt de raad de volgende beslissing:

        De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:

        Gelet op de beschikkingen van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;

        Gelet op het bestuursdecreet van 7 december 2018;

        Gelet op artikel 41 van het decreet lokaal bestuur houdende de bevoegdheden van de gemeenteraad;

        Gelet op deel 2, titel V, hoofdstuk I, afdeling II en titel VII, hoofdstuk II van het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 285 en 286 en 330 betreffende de bekendmaking en het algemeen bestuurlijk toezicht;

        Gelet op de wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening van ambulante activiteiten en de organisatie van openbare markten, en latere wijzigingen;

        Overwegende dat volgens artikel 9§ 1 van voornoemde gewijzigde wet de organisatie van ambulante - en kermisactiviteiten op het openbaar domein, buiten de openbare markten en kermissen, wordt geregeld bij gemeentelijk reglement;

        Gelet op het gemeenteraadsbesluit d.d. 3 mei 2021 inzake ambulante handel;

        Overwegende dat het wenselijk is om de voorwaarden met betrekking tot de maximale afmetingen in het huidige reglement aan te passen naar haalbare normen;

        Overwegende dat het wenselijk is om aan het Bastion in Kessenich 1 zone te voorzien voor ambulante handel en dat hiervoor een specialisatie wordt bepaald;

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jacky Daemen, Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Peter Nies, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Jo Brouns, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Carina Suylen, Günther Bongers, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters, Tamara Smolders, Marijke Clerx
        Voorstanders: Jacky Daemen, Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Peter Nies, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Jo Brouns, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Carina Suylen, Günther Bongers, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters, Tamara Smolders
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1.- De gemeenteraad stelt het gemeentelijk reglement m.b.t ambulante activiteiten op het openbaar domein buiten de openbare markten als volgt vast:

        "Afdeling 1: Organisatie van ambulante activiteiten op het openbaar domein buiten de openbare markten
        Plaatsen op het opbaar domein waar de ambulante activiteit mag plaatsvinden zijn vooraf bepaald.

        Artikel 1. Toepassingsgebied

        Op volgende plaatsen is de uitoefening van ambulante activiteiten toegelaten na een voorafgaande machtiging van de gemeente:
        §1
        PLAATS: Dorpsplein Kinrooi
        DAG: donderdag
        UUR: 8u00 – 13u00
        5 ZONES VOLGENS PLAN VAN DE STANDPLAATSEN (zie bijlage).

        §2
        PLAATS: pleingedeelte naast fietspad aan Marec (Maasplein)
        DAG: dagelijks mogelijk in de maanden mei, juni, juli, augustus en september en de laatste 2 weken van december
        UUR: 10u00 – 23u00
        2 ZONES VOLGENS PLAN VAN DE STANDPLAATSEN (zie bijlage).

        §3
        PLAATS: Bastion Kessenich

        DAG: dagelijks mogelijk in de maanden juni, juli, augustus en september, mits de overige particuliere, gemeentelijke en verenigingsactiviteiten kunnen doorgaan op het evenemententerrein, waar de zone voor ambulante handel deel van uitmaakt. Deze gebruikers hebben geen verplichtingen ten aanzien van de ambulante handelaar en kunnen desnoods het volledige terrein innemen voor de duur van hun gebruik. De dienst vrije tijd zal de ambulante handelaar minimum 14 dagen vooraf verwittigen indien er activiteit plaatsvindt waarbij de zone van ambulante handel niet beschikbaar is.
        UUR: 10u00 – 01u30
        SPECIALISATIE: ijs, gebak en koffie
        1 ZONE VOLGENS PLAN VAN DE STANDPLAATS (zie bijlage).

        De bezettingsmodaliteiten kunnen op eenvoudige vraag bekomen worden bij de gemeente, via info@kinrooi.be.

        Artikel 2.  Voorafgaande machtiging

        1. Aanvraag machtiging
        Eenieder die een standplaats wenst in te nemen op één of meerdere van de vermelde plaatsen in artikel 1 om ambulante activiteiten uit te oefenen moet voldoen aan de voorwaarden vermeld in artikel 3 en is onderworpen aan een voorafgaande machtiging. Deze machtiging dient voorafgaand aan het uitoefenen van de ambulante activiteit aangevraagd te worden bij de gemeente Kinrooi, Breeërsteenweg 146, 3640 KINROOI.
        De aanvrager dient ook te vermelden op welke specifieke plaats(-en) hij ambulante activiteiten wenst uit te oefenen.

        2. Beslissing machtiging
        In geval van positieve beslissing verkrijgt de aanvrager een machtiging met daarin vermeld:
        - de aard van de producten of diensten die hij gemachtigd is te verkopen,
        - de plaats,
        - de identiteit van de aanvrager,
        - de datum en duur van de verkoop.

        De gevraagde machtiging kan geweigerd worden omwille van één of meerdere van onderstaande redenen:
        - redenen van openbare orde,
        - redenen van volksgezondheid,
        - bescherming van de consument.
        De gemeente zal deze reden(-en) motiveren in haar kennisgeving van de negatieve beslissing aan de aanvrager en verwijst tevens naar rechtsmiddelen inzake beroep.

        Artikel 3. Voorwaarden inzake toewijzing en inname standplaatsen

        Een standplaats op het openbaar domein kan voor de zones bepaald in artikel 1 §1, 2, 3 enkel toegewezen worden aan:
        - de natuurlijke personen die voor eigen rekening een ambulante activiteit uitoefen en die houders van een “machtiging als werkgever”
        - rechtspersonen die dezelfde activiteit uitoefenen. De standplaatsen worden toegekend door tussenkomst van een persoon verantwoordelijk voor het dagelijks bestuur van de vennootschap die houder is van de “machtiging als werkgever”

        Voor de zones afgebakend in artikel 1§2 bijkomend:
        - met volgende maximale afmeting van de tijdelijke constructie: lengte: 7,5 m, hoogte: 3 m, breedte: 7,5 m.
        - terrasmeubilair moet dagelijks opgeruimd worden.

        Voor de zone afgebakend in artikel 1§3 bijkomend:
        - de zone moet dagelijks volledig ontruimd worden.

        De standplaatsen kunnen occasioneel ook toegewezen worden aan de verantwoordelijken van verkoops-acties zonder commercieel karakter, hiervoor toegelaten overeenkomstig artikel 7 van voornoemd KB van 24 september 2006, gewijzigd door BVR van 21 april 2017.

        Teneinde de diversiteit van het aanbod te waarborgen is het aantal standplaatsen per onderneming beperkt tot 1.

        Inname standplaatsen

        De standplaatsen op het openbaar domein kunnen ingenomen worden door:

        a) 1. de natuurlijke personen die voor eigen rekening een ambulante activiteit uitoefenen houders van een “machtiging als werkgever”, aan wie een standplaats is toegewezen
        2. de verantwoordelijke voor het dagelijks bestuur van een rechtspersoon, aan wie de standplaats is toegewezen, houder van een “machtiging als werkgever”
        b) de feitelijke venno(o)t(en) van de natuurlijke persoon aan wie de standplaats werd toegewezen, houder van een “machtiging als werkgever” voor de uitoefening van een ambulante activiteit voor eigen rekening;
        c) de echtgenoot of echtgenote en wettelijk samenwonende van de natuurlijke persoon aan wie de standplaats werd toegewezen, houder van een “machtiging als werkgever” voor de uitoefening van een ambulante activiteit voor eigen rekening;
        d) de standwerker, houder van een “machtiging als werkgever” aan wie het tijdelijk gebruiksrecht van de standplaats werd onderverhuurd, overeenkomstig de bepalingen van artikel 36 van voornoemd KB van 24 september 2006 alsook aan de standwerker, houder van een “machtiging als aangestelde A en B” voor de uitoefening van een ambulante activiteit voor rekening of in dienst van de persoon aan wie de standplaats werd toegewezen of onderverhuurd;
        e) door de personen die beschikken over een “machtiging als aangestelde A” of een “machtiging als aangestelde B”, die een ambulante activiteit uitoefenen voor rekening of in dienst van de natuurlijke persoon of rechtspersoon bedoeld in a) tot c);
        f) De personen die verkopen realiseren zonder commercieel karakter binnen het kader van de acties bedoeld in artikel 7 van voornoemd KB van 24 september 2006, kunnen een standplaats innemen, toegewezen aan de verantwoordelijke van de actie. Desgevallend kunnen zij deze innemen buiten de aanwezigheid van deze.

        De personen opgesomd in a) 2) tot e) kunnen de standplaatsen innemen, toegewezen of onderverhuurd aan de natuurlijke persoon of rechtspersoon voor wiens rekening of in wiens dienst zij de activiteit uitoefenen, buiten de aanwezigheid van de persoon aan wie of door middel van wie de standplaats werd toegewezen of onderverhuurd.

        Artikel 4. Toewijzingsregels per abonnement op het openbaar domein

        4.1. Vacature en kandidatuurstelling standplaats per abonnement
        Wanneer een standplaats die per abonnement toegewezen wordt, vrijkomt, gaat de gemeente na of er een geschikte kandidaat is in het register van kandidaturen, zoals omschreven in 4.2.

        Als het register geen geschikte kandidaat bevat, wordt een vacature bekendgemaakt door publicatie van een kennisgeving. Deze kennisgeving zal gebeuren door middel van een bericht via de website www.kinrooi.be en/of gebeurlijk via andere gemeentelijke informatiekanalen.

        De kandidaturen kunnen ingediend worden na een melding van vacature of op elk ander tijdstip.

        De kandidaturen kunnen ingediend worden :
        - per mail
        - per post (postdatum geldt als indieningsdatum)
        - per aangetekende zending

        4.2. Register van de kandidaturen
        Alle kandidaturen worden naargelang hun ontvangst (chronologisch) bijgehouden in een register. Overeenkomstig het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur kan dit register steeds geraadpleegd worden.
        De kandidaturen voor artikel 1§1 blijven geldig zolang ze niet werden nagekomen of ingetrokken door hun auteur. De kandidaturen voor de locaties vermeld in artikel 1§2, 3 moeten jaarlijks hun kandidatuur bevestigen.

        4.3. Volgorde van toekenning van de standplaatsen
        Bij het vacant komen van een standplaats per abonnement worden met het oog op de toekenning ervan, de kandidaturen als volgt geklasseerd in het register:

        rekening houdend met de eventuele specialisatie :
        - volgens de gevraagde standplaats en specialisatie,
        - daarna volgens datum.

        Wanneer twee of meerdere aanvragen behorend tot dezelfde specialisatie tezelfdertijd ingediend worden voor dezelfde zone, wordt als volgt voorrang gegeven: de aanvraag die op de gevraagde locatie het best ruimtelijk ingepast kan worden.

        4.4. Bekendmaking van de toewijzing van de standplaatsen
        De toewijzing van de standplaats wordt bekend gemaakt aan de aanvrager :

        - bij een ter post aangetekend schrijven met ontvangstbewijs;
        - of door overhandiging van een brief tegen ontvangstbewijs;
        - of bij elektronische post met ontvangstbewijs.

        4.5. Het register van de standplaatsen toegewezen per abonnement
        Een plan of register wordt bijgehouden waarin voor elke standplaats toegewezen per abonnement vermeld staat:

        - de naam, voornaam, het adres van de persoon aan wie of door wiens tussenkomst de standplaats werd toegekend;
        - in voorkomend geval, de handelsnaam van de rechtspersoon aan wie de standplaats toegekend werd en het adres van haar maatschappelijke zetel;
        - het ondernemingsnummer;
        - de producten en/of diensten die te koop aangeboden worden;
        - de datum van de toewijzing van de standplaats
        - indien de activiteit seizoensgebonden is, voor de zones bepaald in artikel 1§2 en 3: de periode van activiteit;

        Overeenkomstig het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur kan dit register steeds geraadpleegd worden.

        Artikel 5. Identificatievereiste bij uitoefenen ambulante activiteiten op het openbaar domein

        Elke persoon die een ambulante activiteit uitoefent op het openbaar domein, dient zich te identificeren aan de hand van een leesbaar uithangbord, zichtbaar geplaatst op het kraam of het voertuig, indien hij de activiteit aan het kraam of het voertuig uitoefent. Het bord moet eveneens door de aangestelden aangebracht worden wanneer deze alleen werken.

        Het bord bevat volgende vermeldingen:
        1° hetzij de naam, de voornaam van de persoon die een ambulante activiteit uitoefent als natuurlijk persoon voor eigen rekening of voor wiens rekening of in wiens dienst de activiteit wordt uitgeoefend; hetzij de naam, de voornaam van de persoon die het dagelijks bestuur binnen een rechtspersoon waarneemt of voor wiens rekening of in wiens dienst de activiteit wordt uitgeoefend;
        2° de firmanaam en/of de benaming van de onderneming;
        3° al naargelang het geval, de gemeente van haar maatschappelijke zetel of van de uitbatingszetel; en indien de onderneming niet in België gelegen is, het land en de gemeente waar deze zich bevindt;
        4° het inschrijvingsnummer in de Kruispuntbank van Ondernemingen (of een identificatie die deze vervangt, indien het om een buitenlands bedrijf gaat).

        Artikel 6. Duur abonnement

        De abonnementen worden toegekend voor de duur van 12 maanden. Na verloop van deze termijn worden zij stilzwijgend verlengd behoudens anders bepaald door de aanvrager (cf. artikel 7 en 8 van onderhavig reglement) en behoudens intrekking bij aangetekend schrijven door het gemeentebestuur in de gevallen bepaald in artikel 9 van onderhavig reglement.

        Het abonnement voor de zone aan het Bastion, artikel 1§3,  wordt toegekend tot uiterlijk 30 september 2024. Het eindigt van rechtswege, zonder opzeg.

        Artikel 7. Opschorting abonnement

        De houder van een abonnement kan het abonnement opschorten voor een voorziene periode van tenminste een maand wanneer hij ongeschikt is zijn activiteit uit te oefenen:
        - door ziekte of ongeval op grond van een medisch attest
        - door overmacht op een verantwoorde wijze aangetoond.

        De opschorting gaat in de dag waarop de gemeente op de hoogte gebracht wordt van de ongeschiktheid en houdt op ten laatste vijf dagen na de melding van het hernemen van de activiteiten. Na afloop van de opschorting krijgt de geabonneerde zijn standplaats terug.
        De opschorting impliceert de opschorting van de wederzijdse verplichtingen die uit de overeenkomst voorkomen.

        Artikel 8. Afstand van het abonnement

        De houder van een abonnement kan afstand doen van het abonnement
        - bij de vervaldag van het abonnement mits een opzegtermijn van tenminste 30 dagen
        - bij stopzetting van de ambulante activiteiten mits een opzegtermijn van tenminste 30 dagen
        - indien hij definitief ongeschikt is om zijn activiteit uit te oefenen omwille van redenen vermeld in artikel 8 van dit reglement. In dit geval is geen vooropzeg nodig.
        - op ieder ogenblik mits een opzegtermijn van tenminste 30 dagen

        De rechthebbenden van de natuurlijke persoon die voor eigen rekening zijn activiteit uitoefent kunnen bij zijn overlijden, zonder vooropzeg afstand doen van het abonnement waarvan hij de houder was.

        De aanvragen van opschorting, herneming of opzegging van een abonnement worden betekend volgens één van de vermelde modaliteiten:
        - bij per post aangetekend schrijven met ontvangstbewijs
        - overhandiging tegen ontvangstbewijs
        - op een duurzame drager (fax, email) tegen ontvangstbewijs

        Artikel 9. Schorsing en opzegging van abonnement

        Het abonnement zal door (het college van) (de) burgemeester (en schepenen) geschorst of ingetrokken worden in volgende gevallen:

        - bij afwezigheid gedurende vier opeenvolgende weken zonder de gemeente vooraf of tijdens zijn eerste week van afwezigheid ervan op de hoogte te stellen.
        - bij overdracht van een abonnement aan een derde zonder te voldoen aan voorwaarden bepaald in artikel 11 van onderhavig gemeentelijk reglement,
        - wanneer andere waren verkocht worden dan diegene vermeld op zijn abonnement.
        - Bij het herhaaldelijk niet respecteren van de instructies van de gemeente
        - Bij het in gebruik nemen van het openbaar domein door het gemeentebestuur

        De beslissing tot schorsing of opzegging wordt betekend bij een ter post aangetekend schrijven met ontvangstbewijs of op een duurzame drager tegen ontvangstbewijs.

        Artikel 10. Overdracht standplaats

        10.1. De overdracht van een standplaats is toegelaten onder de volgende voorwaarden:

        1° wanneer de houder van de standplaats(en) zijn ambulante activiteiten als natuurlijk persoon stopzet of overlijdt of wanneer de rechtspersoon haar ambulante activiteiten stopzet. Bij stopzetting bezorgt de overlater of zijn rechthebbenden een document als bewijs van schrapping van zijn ambulante activiteit in de Kruispuntbank van Ondernemingen.
        2° en indien de overnemer(s) houder(s) zijn van een machtiging tot het uitoefenen van ambulante activiteiten als werkgever en de specialisatie van de overlater voortzetten op elke overgedragen standplaats. Een eventuele wijziging van de specialisatie dient aangevraagd te worden per aangetekend schrijven bij het college van burgemeester en schepenen. In beide gevallen (behoud specialisatie of toegelaten wijziging van specialisatie) dient de overnemer over de gepaste machtiging tot het uitoefenen van ambulante activiteiten te beschikken)
        3 ° De onderneming van de overnemer mag door de overname over niet meer dan 1 standplaats beschikken (cf. art. 3).

        10.2. In afwijking van 11.1. wordt de overdracht van standplaatsen toegelaten tussen:
        • echtgenoten bij feitelijke scheiding,
        • echtgenoten bij scheiding van tafel en bed en van goederen
        • echtgenoten bij echtscheiding
        • wettelijk samenwonenden bij stopzetting van de wettelijke samenwoning

        op voorwaarde dat
        - de overlater of de overnemer aan de gemeente een document voorlegt als bewijs van de vermelde toestand in 10.2.
        - de overnemer voldoet aan de voorwaarden vermeld in 10.1 2° en 3°

        De overdracht is geldig voor de resterende geldigheidsduur van het abonnement van de overlater. Ingeval van overdracht wordt het abonnement eveneens stilzwijgend vernieuwd.

        Afdeling 2: aanvullende bepalingen

        Artikel 11. Bevoegdheid marktleider

        De marktleider is bevoegd om documenten die de machtiging en identiteit van de personen die een ambulante activiteit uitoefenen aantonen te controleren.

        Artikel 12. Verplichte documenten

        De machtiging ambulante handel is alleen geldig als de volgende documenten erbij gevoegd zijn :

        1. het identiteitsbewijs van haar houder of, voor de niet-ingezetenen en de buitenlandse onderdanen, een identiteitsbewijs dat dat vervangt;
        2. een bewijs waaruit blijkt dat de uitoefening van de ambulante activiteiten in kwestie behoorlijk gedekt wordt door verzekeringspolissen voor burgerlijke aansprakelijkheid en tegen brandrisico’s;
        3. het bewijs dat bij de uitoefening van een ambulante activiteit waarbij voeding wordt verkocht, voldaan wordt aan de reglementaire voorwaarden voor de volksgezondheid.

        De machtiging en de documenten, vermeld in het eerste lid, 1° tot en met 3°, worden voorgelegd op elk verzoek van de personen, vermeld in artikel 11, §1, van de wet, en artikel 44 en 45 van het Koninklijk besluit. De gemeente zal de machtiging en de documenten, vermeld in het eerste lid, 1° tot en met 3°, bij de toekenning van een standplaats en nadien periodiek en steekproefsgewijs controleren.

        Artikel 13. In werking treden reglement

        Dit reglement wordt binnen de maand na de aanneming ervan gestuurd naar de Minister van Middenstand en treedt met onmiddellijke ingang in werking.

        Artikel 14. Opheffen reglement ambulante handel

        Het reglement inzake ambulante handel, goedgekeurd bij gemeenteraadsbesluit d.d. 3 mei 2021, wordt hierbij opgeheven."

        Artikel 2.- In toepassing van artikel 285 en 286 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 wordt dit besluit en de inhoud ervan bekendgemaakt op de webtoepassing van de gemeente en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.

         
    • Basisschool Kinrooi

      • Bekrachtiging aansluiting van het schoolbestuur met haar gemeentelijke basisscholen De Maaskei Ophoven en 3K Kinrooi bij het leersteuncentrum gemeentelijk en stedelijk onderwijs regio Limburg-Dilsen-Stokkem vanaf 01-09-2023

        Aanwezig: Jacky Daemen, Voorzitter
        Wim Rutten, Burgemeester wnd.
        Mark Hoedemakers, Peter Nies, Schepenen
        Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Jo Brouns, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Carina Suylen, Günther Bongers, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters, Tamara Smolders, Gemeenteraadsleden
        Marijke Clerx, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Sylvie Henckens, Wim Swennen, Anita Meerten, Schepenen
        Marcel Dirkx, gemeenteraadslid

        De voorzitter verleent het woord aan schepen Mark Hoedemakers. Hij verzorgt de inhoudelijke toelichting. Hierna neemt de raad de volgende beslissing:

        De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:

        Gelet op de beschikkingen van het decreet lokaal bestuur van 22-12-2017;

        Gelet op het decreet van 22-12-2017 over het lokaal bestuur, artikelen 40, §1-2 en 41;

        Gelet op de wet van 29-07-1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen;

        Gelet op artikel 41 van het decreet lokaal bestuur houdende de bevoegdheden van de gemeenteraad;

        Gelet op deel 2, titel V, hoofdstuk I, afdeling II en titel VII, hoofdstuk II van het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 285 en 330 betreffende de bekendmaking en het algemeen bestuurlijk toezicht;

        Gelet op het bestuursdecreet van 07-12-2018;

        Gelet op het decreet over leersteun;
        Gelet op het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997;
        Gelet op het protocol landschap LSC van 10 februari 2023;

        Overwegende dat het decreet over leersteun bepaalt dat een schoolbestuur moet aansluiten bij één leersteuncentrum (LSC) naar keuze, met uitzondering van een specifiek leersteuncentrum type 4, 6 of 7, georganiseerd door een bestuur van het eigen of een ander onderwijsnet, om leersteun te kunnen ontvangen voor de leerlingen en leerkrachten van zijn scholen voor gewoon onderwijs (gewoon basisonderwijs en gewoon secundair onderwijs);

        Overwegende dat een dergelijk LSC leersteun biedt aan scholen voor gewoon onderwijs (gewoon basisonderwijs en gewoon secundair onderwijs) die leerlingen hebben met:
        - een GC-verslag (verslag gemeenschappelijk curriculum, dit is een verslag dat toegang geeft tot leersteun bij een gemeenschappelijk curriculum, vermeld in artikel 16 van het decreet basisonderwijs en artikel 352 van de Codex Secundair Onderwijs),
        - IAC-verslag (verslag individueel aangepast curriculum, dit is een verslag dat toegang geeft tot een individueel aangepast curriculum, vermeld in artikel 15 van het decreet basisonderwijs en in artikel 294, §2, 1° van de Codex Secundair Onderwijs) of
        - OV4-verslag (dit is het verslag vermeld in artikel 294, §2, 2° van de Codex Secundair Onderwijs);

        Overwegende dat het schoolbestuur de volgende scholen voor gewoon basisonderwijs heeft:
        -Gemeentelijke basisschool De Maaskei
        De Belder 21
        3640 Kinrooi

        -Gemeentelijke basisschool 3K
        Nelisveld 5
        3640 Kinrooi

        Overwegende dat deze scholen leerlingen hebben met de hierboven vermelde verslagen;

        Overwegende dat een dergelijk LSC kan deel uitmaken van een school voor buitengewoon onderwijs of een zelfstandige instelling kan zijn;

        Overwegende dat een specifiek leersteuncentrum type 4, 6 of 7 een leersteuncentrum is dat deel uitmaakt van een school voor buitengewoon onderwijs en dat alleen leersteun biedt voor leerlingen met een GC-verslag, IAC-verslag of OV4-verslag type 4, type 6 of type 7, in het gewoon basisonderwijs en het gewoon secundair onderwijs;

        Het schoolbestuur is momenteel aangesloten bij het ondersteuningsnetwerk openbaar ondersteuningsnetwerk Limburg;

        Overwegende dat deze LSC’s in de plaats komen van de huidige ondersteuningsnetwerken. Volgens de ontwerptekst van de memorie van toelichting kiest de Vlaamse Regering hiermee voor een nieuw ondersteuningsmodel;
        - Mensen, middelen en expertise worden geconcentreerd in deze nieuwe leersteuncentra, die anders georganiseerd zijn dan de huidige ondersteuningsnetwerken;
        - Er wordt gekozen voor een beperkt aantal leersteuncentra die de mogelijkheden maximaal bundelen én garanderen met een voldoende kritische massa;
        - Scholen voor gewoon onderwijs kiezen vrij het leersteuncentrum waarbij ze willen aansluiten (los van het net of de koepel waartoe ze behoren) en nemen een belangrijke rol op in de leersteunraad. Jaarlijks kunnen ze kiezen om hun middelen in dat leersteuncentrum onder te brengen waar hun noden optimaal beantwoord worden;

        Overwegende dat De Vlaamse Regering met de representatieve verenigingen van inrichtende machten (waaronder OVSG) en het gemeenschapsonderwijs op 10 februari 2023 een protocol afgesloten heeft over waar de LSC’s mogen worden opgericht en door welke besturen (protocol landschap LSC);

        Overwegende dat het schoolbestuur zijn keuze moet meedelen aan het betrokken leersteuncentrum en aan AGODI uiterlijk een maand na de publicatie van dit protocol landschap LSC. Door deze zeer strakke timing heeft het college van burgemeester en schepenen bij hoogdringendheid op 06-03-2023 de volgende voorlopige beslissing genomen:

        Het LSC waarbij het schoolbestuur wenst aan te sluiten is de zelfstandige instelling leersteuncentrum gemeentelijk en stedelijk onderwijs regio Limburg – Dilsen-Stokkem;

        Overwegende dat de beslissing voldoet aan de voorwaarden vermeld in art. 21 van het decreet van 2 april 2004 betreffende participatie op school en de Vlaamse Onderwijsraad;

        Overwegende dat op 06-03-2023 het overleg in de schoolraad heeft plaatsgevonden in de gemeentelijke basisschool De Maaskei te Ophoven en op 20-03-2023 in de gemeentelijke basisschool 3K te Kinrooi, en het gemeentebestuur volgt het resultaat;

        Overwegende dat de vakorganisaties schriftelijk op de hoogte werden gebracht van de aansluiting van het schoolbestuur met de gemeentelijke basisscholen van Kinrooi bij het leersteuncentrum gemeentelijk en stedelijk onderwijs regio Limburg-Dilsen-Stokkem;

        Overwegende dat het schoolbestuur wenst aan te sluiten bij het LSC gemeentelijk en stedelijk onderwijs regio Limburg – Dilsen-Stokkem om voor de leerlingen en leerkrachten van de eigen scholen te voorzien in professionele leersteun. Deze leersteun komt in de plaats van de ondersteuning door het huidige ondersteuningsnetwerk openbaar ondersteuningsnetwerk Limburg dat ophoudt te bestaan;

        Overwegende dat dit LSC is opgenomen in het protocol landschap LSC waardoor het voorlopig erkend zal zijn voor het schooljaar 2023-2024 en het schooljaar 2024-2025;

        Overwegende dat dit LSC een zelfstandige instelling is;

        Overwegende dat het schoolbestuur voldoet aan de voorwaarden voor aansluiting zoals omschreven in de onderwijsreglementering;

        Overwegende dat het schoolbestuur zijn keuze moet meedelen aan het betrokken leersteuncentrum en aan AGODI uiterlijk een maand na de publicatie van dit protocol landschap LSC. Door deze zeer strakke timing heeft het college van burgemeester en schepenen bij hoogdringendheid een voorlopige beslissing moeten nemen. De gemeenteraad moet deze voorlopige beslissing bekrachtigen om uitwerking te kunnen hebben. Bijgevolg wenst het schoolbestuur de voorlopige beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 06-03-2023 tot aansluiting bij het vermelde LSC te bekrachtigen;

         

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jacky Daemen, Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Peter Nies, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Jo Brouns, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Carina Suylen, Günther Bongers, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters, Tamara Smolders, Marijke Clerx
        Voorstanders: Jacky Daemen, Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Peter Nies, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Jo Brouns, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Carina Suylen, Günther Bongers, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters, Tamara Smolders
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT :

        Artikel 1.- De gemeenteraad bekrachtigt de beslissing van het college van Burgemeester en Schepenen van 06-03-2023 om aan te sluiten bij een welbepaald leersteuncentrum. Het schoolbestuur sluit bijgevolg op 01-09-2023 met zijn scholen gewoon basisonderwijs De Maaskei Ophoven en 3K Kinrooi aan bij het leersteuncentrum gemeentelijk en stedelijk onderwijs regio Limburg-Dilsen-Stokkem.

        Artikel 2.- In toepassing van artikel 285 §1 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22-12-2017 wordt de beknopte beschrijving van dit besluit opgenomen in de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente wordt bekendgemaakt en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.

    • Technische dienst

      • R/005481: Riolerings- en wegeniswerken Vlasbrei, Groezen-, Mane- en Heyerbeemdstraat - Goedkeuring samenwerkingsovereenkomst met Fluvius

        Aanwezig: Jacky Daemen, Voorzitter
        Wim Rutten, Burgemeester wnd.
        Mark Hoedemakers, Peter Nies, Schepenen
        Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Jo Brouns, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Carina Suylen, Günther Bongers, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters, Tamara Smolders, Gemeenteraadsleden
        Marijke Clerx, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Sylvie Henckens, Wim Swennen, Anita Meerten, Schepenen
        Marcel Dirkx, gemeenteraadslid

        De voorzitter verleent het woord aan schepen Mark Hoedemakers. Hij verzorgt de inhoudelijke toelichting. Hij merkt op dat Fluvius en de VMM instaan voor de riolering en het sleufherstel en de gemeente zal instaan voor de eventuele wegeniswerken. Hij merkt op dat dit de algemeen geldende voorwaarden in de samenwerkingsovereenkomsten met Fluvius zijn.

        Hierna neemt de raad de volgende beslissing:

        De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:

        Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;

        Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;

        Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;

        Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;

        Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;

        Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten;

        Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;

        Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;

        Overwegende dat Fluvius System Operator optreedt als werkmaatschappij in naam en voor rekening van Fluvius Limburg op wiens naam de zakelijke rechten aangaande de gemeentelijke rioleringsinfrastructuur worden gevestigd;

        Aangezien Fluvius de volgende werken wenst uit te voeren: Rioleringswerken in Vlasbrei, Groezen-, Mane-, en Heyerbeemdstraat;

        Aangezien de gemeente Kinrooi de volgende werken wenst uit te voeren: Wegeniswerken in Vlasbrei, Groezen-, Mane-, en Heyerbeemdstraat;

        Overwegende dat beide partijen beslissen , in uitvoering van artikel 48 van de wet van 15 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten, de hoger beschreven werken in het algemeen belang samen te voegen en Fluvius aan te duiden om in gezamenlijke naam bij de gunning en de uitvoering van de opdrachten van werken en diensten als opdrachtgevend bestuur ( bouwheer) op te treden;

        Overwegende dat de totale ruwe raming voor deze opdracht € 740.063 excl. btw bedraagt
        ( = ruwe raming) waarvan:
        • Riolering en sleufherstel ten laste van Fluvius en VMM : € 515.763,00 excl. btw
        • Wegeniswerken bovenop het sleufherstel ten last van de gemeente Kinrooi : € 224.300,00 excl. btw ;

        Voor de financiering van het rioleringsaandeel in dit project doen we beroep op subsidies van VMM ;

        Voor het gemeentelijk aandeel in de wegenis is er nog geen investeringskrediet beschikbaar, dit zal bij voorzien moeten worden bij meerjarenplanaanpassing op jaarbudgetrekening ACT-3.02/0200-00/2240000/IP-GEEN; 

         

         

         

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jacky Daemen, Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Peter Nies, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Jo Brouns, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Carina Suylen, Günther Bongers, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters, Tamara Smolders, Marijke Clerx
        Voorstanders: Jacky Daemen, Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Peter Nies, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Jo Brouns, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Carina Suylen, Günther Bongers, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters, Tamara Smolders
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1.- Bijgevoegde samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente Kinrooi en Fluvius voor de uitvoering van het project “R/005481: Riolerings- en wegeniswerken Vlasbrei, Groezen-, Mane- en Heyerbeemdstraat” wordt goedgekeurd
        Dit goedkeuringsbesluit dient gehecht te worden aan de samenwerkingsovereenkomst die er integraal deel van uitmaken.

        Artikel 2.- De raming van het gemeentelijk aandeel in dit project, zijnde de wegeniswerken bovenop het sleufherstel dat door Fluvius gefinancierd wordt, bedraagt €224.300 excl BTW of €271.403 incl BTW.

        Artikel 3.- Voor de financiering van het rioleringsaandeel in dit project doen we beroep op subsidies van VMM.

        Artikel 4.- Het krediet voor deze investeringsuitgave zal voorzien worden bij meerjarenplanaanpassing op JBR ACT-3.02/0200-00/2240000/IP-GEEN in het respectievelijke jaar.

        Artikel 5.- Afschrift van dit besluit zal samen met de goedgekeurde samenwerkingsovereenkomst worden overgemaakt aan Fluvius, Projectadministratie Riolering Hasselt, Trichterheideweg 8, 3500 te Hasselt.

        Artikel 6.- In toepassing van artikel 285 §1 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 wordt de beknopte beschrijving van dit besluit opgenomen in de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente wordt bekendgemaakt en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.

      • R/005482: Riolerings- en wegeniswerken Belestraat en Broekstraat - Goedkeuring samenwerkingsovereenkomst met Fluvius

        Aanwezig: Jacky Daemen, Voorzitter
        Wim Rutten, Burgemeester wnd.
        Mark Hoedemakers, Peter Nies, Schepenen
        Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Jo Brouns, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Carina Suylen, Günther Bongers, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters, Tamara Smolders, Gemeenteraadsleden
        Marijke Clerx, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Sylvie Henckens, Wim Swennen, Anita Meerten, Schepenen
        Marcel Dirkx, gemeenteraadslid

        De voorzitter verleent het woord aan schepen Mark Hoedemakers. Hij verzorgt de inhoudelijke toelichting. Hierna neemt de raad de volgende beslissing:

        De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:

        Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;

        Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;

        Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;

        Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;

        Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;

        Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten;

        Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;

        Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;

        Overwegende dat Fluvius System Operator optreedt als werkmaatschappij in naam en voor rekening van Fluvius Limburg op wiens naam de zakelijke rechten aangaande de gemeentelijke rioleringsinfrastructuur worden gevestigd;

        Aangezien Fluvius de volgende werken wenst uit te voeren: Rioleringswerken in de Belestraat en Broekstraat;

        Aangezien de gemeente Kinrooi de volgende werken wenst uit te voeren: Wegeniswerken in de Belestraat en Broekstraat

        Overwegende dat beide partijen beslissen , in uitvoering van artikel 48 van de wet van 15 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten, de hoger beschreven werken in het algemeen belang samen te voegen en Fluvius aan te duiden om in gezamenlijke naam bij de gunning en de uitvoering van de opdrachten van werken en diensten als opdrachtgevend bestuur ( bouwheer) op te treden;

        Overwegende dat de totale ruwe raming voor deze opdracht € 532.498 excl. btw
        waarvan:
        • Riolering en sleufherstel ten laste van Fluvius en VMM: € 352.426 excl. btw
        • Wegeniswerken bovenop het sleufherstel ten laste van de gemeente Kinrooi : € 180.072 excl. btw ;

        Voor de financiering van het rioleringsaandeel in dit project doen we beroep op subsidies van VMM ;

        Voor het gemeentelijk aandeel in de wegenis is er nog geen investeringskrediet beschikbaar, dit zal bij voorzien moeten worden bij meerjarenplanaanpassing op jaarbudgetrekening ACT-3.02/0200-00/2240000/IP-GEEN;

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jacky Daemen, Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Peter Nies, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Jo Brouns, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Carina Suylen, Günther Bongers, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters, Tamara Smolders, Marijke Clerx
        Voorstanders: Jacky Daemen, Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Peter Nies, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Jo Brouns, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Carina Suylen, Günther Bongers, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters, Tamara Smolders
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        ESLUIT:

        Artikel 1.- Bijgevoegde samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente Kinrooi en Fluvius voor de uitvoering van het project “R/005482: Riolerings- en wegeniswerken Belestraat en Broekstraat” wordt goedgekeurd
        Dit goedkeuringsbesluit dient gehecht te worden aan de samenwerkingsovereenkomst die er integraal deel van uitmaken.

        Artikel 2.- De raming van het gemeentelijk aandeel in dit project, zijnde de wegeniswerken bovenop het sleufherstel dat door Fluvius gefinancierd wordt, bedraagt € 180.072 excl. btw €217.887,12 incl BTW.

        Artikel 3.- Voor de financiering van het rioleringsaandeel in dit project doen we beroep op subsidies van VMM.

        Artikel 4.- Het krediet voor deze investeringsuitgave zal voorzien worden bij meerjarenplanaanpassing op JBR ACT-3.02/0200-00/2240000/IP-GEEN in het respectievelijke jaar.

        Artikel 5.- Afschrift van dit besluit zal samen met de goedgekeurde samenwerkingsovereenkomst worden overgemaakt aan Fluvius, Projectadministratie Riolering Hasselt, Trichterheideweg 8, 3500 te Hasselt.

        Artikel 6.- In toepassing van artikel 285 §1 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 wordt de beknopte beschrijving van dit besluit opgenomen in de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente wordt bekendgemaakt en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.

         

      • R/006455: Riolerings- en wegeniswerken Makkestraat - Goedkeuring samenwerkingsovereenkomst met Fluvius

        Aanwezig: Jacky Daemen, Voorzitter
        Wim Rutten, Burgemeester wnd.
        Mark Hoedemakers, Peter Nies, Schepenen
        Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Jo Brouns, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Carina Suylen, Günther Bongers, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters, Tamara Smolders, Gemeenteraadsleden
        Marijke Clerx, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Sylvie Henckens, Wim Swennen, Anita Meerten, Schepenen
        Marcel Dirkx, gemeenteraadslid

        De voorzitter verleent het woord aan schepen Mark Hoedemakers. Hij verzorgt de inhoudelijke toelichting. Hierna neemt de raad de volgende beslissing:

        De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:

        Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;

        Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;

        Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;

        Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;

        Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;

        Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten;

        Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;

        Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;

        Overwegende dat Fluvius System Operator optreedt als werkmaatschappij in naam en voor rekening van Fluvius Limburg op wiens naam de zakelijke rechten aangaande de gemeentelijke rioleringsinfrastructuur worden gevestigd;

        Aangezien Fluvius de volgende werken wenst uit te voeren: Rioleringswerken in de Makkestraat ;

        Aangezien de gemeente Kinrooi de volgende werken wenst uit te voeren: Wegeniswerken in de Makkestraat

        Overwegende dat beide partijen beslissen , in uitvoering van artikel 48 van de wet van 15 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten, de hoger beschreven werken in het algemeen belang samen te voegen en Fluvius aan te duiden om in gezamenlijke naam bij de gunning en de uitvoering van de opdrachten van werken en diensten als opdrachtgevend bestuur ( bouwheer) op te treden;

        Overwegende dat de totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 266.414,00 excl. btw of € 273.264,20 incl. btw ( = ruwe raming) waarvan:
        • Ten laste van Fluvius: € 233.794,00 excl. btw (0 % btw)
        • Ten last van de gemeente Kinrooi : € 32.620,00 excl. btw of € 39.470,20 incl. btw ;

        Overwegende dat voor de financiering van dit project beroep wordt gedaan op subsidies van VMM;

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jacky Daemen, Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Peter Nies, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Jo Brouns, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Carina Suylen, Günther Bongers, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters, Tamara Smolders, Marijke Clerx
        Voorstanders: Jacky Daemen, Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Peter Nies, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Jo Brouns, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Carina Suylen, Günther Bongers, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters, Tamara Smolders
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1.- Bijgevoegde samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente Kinrooi en Fluvius voor de uitvoering van het project “R/006455: Riolerings- en wegeniswerken Makkestraat ” wordt goedgekeurd
        Dit goedkeuringsbesluit dient gehecht te worden aan de samenwerkingsovereenkomst die er integraal deel van uitmaken.

        Artikel 2.- De raming van het gemeentelijk aandeel in dit project, zijnde de wegeniswerken bovenop het sleufherstel dat door Fluvius gefinancierd wordt, bedraagt € 32.620,00 excl. btw of € 39.470,20 incl. btw

        Artikel 3.- Voor de financiering van het rioleringsaandeel in dit project doen we beroep op subsidies van VMM.

        Artikel 4.- Het krediet voor deze investeringsuitgave zal voorzien worden bij meerjarenplanaanpassing op JBR ACT-3.02/0200-00/2240000/IP-GEEN in het respectievelijke jaar.

        Artikel 5.- Afschrift van dit besluit zal samen met de goedgekeurde samenwerkingsovereenkomst worden overgemaakt aan Fluvius, Projectadministratie Riolering Hasselt, Trichterheideweg 8, 3500 te Hasselt.

        Artikel 6.- In toepassing van artikel 285 §1 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 wordt de beknopte beschrijving van dit besluit opgenomen in de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente wordt bekendgemaakt en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.

    • Secretariaat

      • Kennisgevingen en mededelingen

        Aanwezig: Jacky Daemen, Voorzitter
        Wim Rutten, Burgemeester wnd.
        Mark Hoedemakers, Peter Nies, Schepenen
        Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Jo Brouns, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Carina Suylen, Günther Bongers, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters, Tamara Smolders, Gemeenteraadsleden
        Marijke Clerx, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Sylvie Henckens, Wim Swennen, Anita Meerten, Schepenen
        Marcel Dirkx, gemeenteraadslid
        • De voorzitter deelt mee dat de volgende gemeenteraadszitting op 8 mei zal doorgaan, aangezien 1 mei een feestdag is.
        • Hello Katty: op zaterdag 08/04/2023  om 13u00 heeft de opening van de nieuwe locatie plaats.
        • Volgende week donderdag 13/04/2023 wordt de akte van de grote grondruil met Landwaarts verleden.
      • Definitieve vaststelling verslag vorige zitting

        Aanwezig: Jacky Daemen, Voorzitter
        Wim Rutten, Burgemeester wnd.
        Mark Hoedemakers, Peter Nies, Schepenen
        Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Jo Brouns, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Carina Suylen, Günther Bongers, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters, Tamara Smolders, Gemeenteraadsleden
        Marijke Clerx, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Sylvie Henckens, Wim Swennen, Anita Meerten, Schepenen
        Marcel Dirkx, gemeenteraadslid

        Voor de sluiting der zitting werden geen wijzigingen bevolen aan dit verslag, waardoor het van ambtswege is goedgekeurd conform de voorgelegde tekst.

De voorzitter sluit de zitting op 03/04/2023 om 20:47.

Namens Gemeenteraad,

Marijke Clerx
Algemeen Directeur

Jacky Daemen
Voorzitter