De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:
Gelet op de beschikkingen van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op het bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op artikel 41 van het decreet lokaal bestuur houdende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op deel 2, titel V, hoofdstuk I, afdeling II en titel VII, hoofdstuk II van het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 285 en 286 en 330 betreffende de bekendmaking en het algemeen bestuurlijk toezicht;
Gelet op de wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening van ambulante activiteiten en de organisatie van openbare markten, en latere wijzigingen;
Overwegende dat volgens artikel 9§ 1 van voornoemde gewijzigde wet de organisatie van ambulante - en kermisactiviteiten op het openbaar domein, buiten de openbare markten en kermissen, wordt geregeld bij gemeentelijk reglement;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit d.d. 3 mei 2021 inzake ambulante handel;
Overwegende dat het wenselijk is om de voorwaarden met betrekking tot de maximale afmetingen in het huidige reglement aan te passen naar haalbare normen;
Overwegende dat het wenselijk is om aan het Bastion in Kessenich 1 zone te voorzien voor ambulante handel en dat hiervoor een specialisatie wordt bepaald;
BESLUIT:
Artikel 1.- De gemeenteraad stelt het gemeentelijk reglement m.b.t ambulante activiteiten op het openbaar domein buiten de openbare markten als volgt vast:
"Afdeling 1: Organisatie van ambulante activiteiten op het openbaar domein buiten de openbare markten
Plaatsen op het opbaar domein waar de ambulante activiteit mag plaatsvinden zijn vooraf bepaald.
Artikel 1. Toepassingsgebied
Op volgende plaatsen is de uitoefening van ambulante activiteiten toegelaten na een voorafgaande machtiging van de gemeente:
§1
PLAATS: Dorpsplein Kinrooi
DAG: donderdag
UUR: 8u00 – 13u00
5 ZONES VOLGENS PLAN VAN DE STANDPLAATSEN (zie bijlage).
§2
PLAATS: pleingedeelte naast fietspad aan Marec (Maasplein)
DAG: dagelijks mogelijk in de maanden mei, juni, juli, augustus en september en de laatste 2 weken van december
UUR: 10u00 – 23u00
2 ZONES VOLGENS PLAN VAN DE STANDPLAATSEN (zie bijlage).
§3
PLAATS: Bastion Kessenich
DAG: dagelijks mogelijk in de maanden juni, juli, augustus en september, mits de overige particuliere, gemeentelijke en verenigingsactiviteiten kunnen doorgaan op het evenemententerrein, waar de zone voor ambulante handel deel van uitmaakt. Deze gebruikers hebben geen verplichtingen ten aanzien van de ambulante handelaar en kunnen desnoods het volledige terrein innemen voor de duur van hun gebruik. De dienst vrije tijd zal de ambulante handelaar minimum 14 dagen vooraf verwittigen indien er activiteit plaatsvindt waarbij de zone van ambulante handel niet beschikbaar is.
UUR: 10u00 – 01u30
SPECIALISATIE: ijs, gebak en koffie
1 ZONE VOLGENS PLAN VAN DE STANDPLAATS (zie bijlage).
De bezettingsmodaliteiten kunnen op eenvoudige vraag bekomen worden bij de gemeente, via info@kinrooi.be.
Artikel 2. Voorafgaande machtiging
1. Aanvraag machtiging
Eenieder die een standplaats wenst in te nemen op één of meerdere van de vermelde plaatsen in artikel 1 om ambulante activiteiten uit te oefenen moet voldoen aan de voorwaarden vermeld in artikel 3 en is onderworpen aan een voorafgaande machtiging. Deze machtiging dient voorafgaand aan het uitoefenen van de ambulante activiteit aangevraagd te worden bij de gemeente Kinrooi, Breeërsteenweg 146, 3640 KINROOI.
De aanvrager dient ook te vermelden op welke specifieke plaats(-en) hij ambulante activiteiten wenst uit te oefenen.
2. Beslissing machtiging
In geval van positieve beslissing verkrijgt de aanvrager een machtiging met daarin vermeld:
- de aard van de producten of diensten die hij gemachtigd is te verkopen,
- de plaats,
- de identiteit van de aanvrager,
- de datum en duur van de verkoop.
De gevraagde machtiging kan geweigerd worden omwille van één of meerdere van onderstaande redenen:
- redenen van openbare orde,
- redenen van volksgezondheid,
- bescherming van de consument.
De gemeente zal deze reden(-en) motiveren in haar kennisgeving van de negatieve beslissing aan de aanvrager en verwijst tevens naar rechtsmiddelen inzake beroep.
Artikel 3. Voorwaarden inzake toewijzing en inname standplaatsen
Een standplaats op het openbaar domein kan voor de zones bepaald in artikel 1 §1, 2, 3 enkel toegewezen worden aan:
- de natuurlijke personen die voor eigen rekening een ambulante activiteit uitoefen en die houders van een “machtiging als werkgever”
- rechtspersonen die dezelfde activiteit uitoefenen. De standplaatsen worden toegekend door tussenkomst van een persoon verantwoordelijk voor het dagelijks bestuur van de vennootschap die houder is van de “machtiging als werkgever”
Voor de zones afgebakend in artikel 1§2 bijkomend:
- met volgende maximale afmeting van de tijdelijke constructie: lengte: 7,5 m, hoogte: 3 m, breedte: 7,5 m.
- terrasmeubilair moet dagelijks opgeruimd worden.
Voor de zone afgebakend in artikel 1§3 bijkomend:
- de zone moet dagelijks volledig ontruimd worden.
De standplaatsen kunnen occasioneel ook toegewezen worden aan de verantwoordelijken van verkoops-acties zonder commercieel karakter, hiervoor toegelaten overeenkomstig artikel 7 van voornoemd KB van 24 september 2006, gewijzigd door BVR van 21 april 2017.
Teneinde de diversiteit van het aanbod te waarborgen is het aantal standplaatsen per onderneming beperkt tot 1.
Inname standplaatsen
De standplaatsen op het openbaar domein kunnen ingenomen worden door:
a) 1. de natuurlijke personen die voor eigen rekening een ambulante activiteit uitoefenen houders van een “machtiging als werkgever”, aan wie een standplaats is toegewezen
2. de verantwoordelijke voor het dagelijks bestuur van een rechtspersoon, aan wie de standplaats is toegewezen, houder van een “machtiging als werkgever”
b) de feitelijke venno(o)t(en) van de natuurlijke persoon aan wie de standplaats werd toegewezen, houder van een “machtiging als werkgever” voor de uitoefening van een ambulante activiteit voor eigen rekening;
c) de echtgenoot of echtgenote en wettelijk samenwonende van de natuurlijke persoon aan wie de standplaats werd toegewezen, houder van een “machtiging als werkgever” voor de uitoefening van een ambulante activiteit voor eigen rekening;
d) de standwerker, houder van een “machtiging als werkgever” aan wie het tijdelijk gebruiksrecht van de standplaats werd onderverhuurd, overeenkomstig de bepalingen van artikel 36 van voornoemd KB van 24 september 2006 alsook aan de standwerker, houder van een “machtiging als aangestelde A en B” voor de uitoefening van een ambulante activiteit voor rekening of in dienst van de persoon aan wie de standplaats werd toegewezen of onderverhuurd;
e) door de personen die beschikken over een “machtiging als aangestelde A” of een “machtiging als aangestelde B”, die een ambulante activiteit uitoefenen voor rekening of in dienst van de natuurlijke persoon of rechtspersoon bedoeld in a) tot c);
f) De personen die verkopen realiseren zonder commercieel karakter binnen het kader van de acties bedoeld in artikel 7 van voornoemd KB van 24 september 2006, kunnen een standplaats innemen, toegewezen aan de verantwoordelijke van de actie. Desgevallend kunnen zij deze innemen buiten de aanwezigheid van deze.
De personen opgesomd in a) 2) tot e) kunnen de standplaatsen innemen, toegewezen of onderverhuurd aan de natuurlijke persoon of rechtspersoon voor wiens rekening of in wiens dienst zij de activiteit uitoefenen, buiten de aanwezigheid van de persoon aan wie of door middel van wie de standplaats werd toegewezen of onderverhuurd.
Artikel 4. Toewijzingsregels per abonnement op het openbaar domein
4.1. Vacature en kandidatuurstelling standplaats per abonnement
Wanneer een standplaats die per abonnement toegewezen wordt, vrijkomt, gaat de gemeente na of er een geschikte kandidaat is in het register van kandidaturen, zoals omschreven in 4.2.
Als het register geen geschikte kandidaat bevat, wordt een vacature bekendgemaakt door publicatie van een kennisgeving. Deze kennisgeving zal gebeuren door middel van een bericht via de website www.kinrooi.be en/of gebeurlijk via andere gemeentelijke informatiekanalen.
De kandidaturen kunnen ingediend worden na een melding van vacature of op elk ander tijdstip.
De kandidaturen kunnen ingediend worden :
- per mail
- per post (postdatum geldt als indieningsdatum)
- per aangetekende zending
4.2. Register van de kandidaturen
Alle kandidaturen worden naargelang hun ontvangst (chronologisch) bijgehouden in een register. Overeenkomstig het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur kan dit register steeds geraadpleegd worden.
De kandidaturen voor artikel 1§1 blijven geldig zolang ze niet werden nagekomen of ingetrokken door hun auteur. De kandidaturen voor de locaties vermeld in artikel 1§2, 3 moeten jaarlijks hun kandidatuur bevestigen.
4.3. Volgorde van toekenning van de standplaatsen
Bij het vacant komen van een standplaats per abonnement worden met het oog op de toekenning ervan, de kandidaturen als volgt geklasseerd in het register:
rekening houdend met de eventuele specialisatie :
- volgens de gevraagde standplaats en specialisatie,
- daarna volgens datum.
Wanneer twee of meerdere aanvragen behorend tot dezelfde specialisatie tezelfdertijd ingediend worden voor dezelfde zone, wordt als volgt voorrang gegeven: de aanvraag die op de gevraagde locatie het best ruimtelijk ingepast kan worden.
4.4. Bekendmaking van de toewijzing van de standplaatsen
De toewijzing van de standplaats wordt bekend gemaakt aan de aanvrager :
- bij een ter post aangetekend schrijven met ontvangstbewijs;
- of door overhandiging van een brief tegen ontvangstbewijs;
- of bij elektronische post met ontvangstbewijs.
4.5. Het register van de standplaatsen toegewezen per abonnement
Een plan of register wordt bijgehouden waarin voor elke standplaats toegewezen per abonnement vermeld staat:
- de naam, voornaam, het adres van de persoon aan wie of door wiens tussenkomst de standplaats werd toegekend;
- in voorkomend geval, de handelsnaam van de rechtspersoon aan wie de standplaats toegekend werd en het adres van haar maatschappelijke zetel;
- het ondernemingsnummer;
- de producten en/of diensten die te koop aangeboden worden;
- de datum van de toewijzing van de standplaats
- indien de activiteit seizoensgebonden is, voor de zones bepaald in artikel 1§2 en 3: de periode van activiteit;
Overeenkomstig het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur kan dit register steeds geraadpleegd worden.
Artikel 5. Identificatievereiste bij uitoefenen ambulante activiteiten op het openbaar domein
Elke persoon die een ambulante activiteit uitoefent op het openbaar domein, dient zich te identificeren aan de hand van een leesbaar uithangbord, zichtbaar geplaatst op het kraam of het voertuig, indien hij de activiteit aan het kraam of het voertuig uitoefent. Het bord moet eveneens door de aangestelden aangebracht worden wanneer deze alleen werken.
Het bord bevat volgende vermeldingen:
1° hetzij de naam, de voornaam van de persoon die een ambulante activiteit uitoefent als natuurlijk persoon voor eigen rekening of voor wiens rekening of in wiens dienst de activiteit wordt uitgeoefend; hetzij de naam, de voornaam van de persoon die het dagelijks bestuur binnen een rechtspersoon waarneemt of voor wiens rekening of in wiens dienst de activiteit wordt uitgeoefend;
2° de firmanaam en/of de benaming van de onderneming;
3° al naargelang het geval, de gemeente van haar maatschappelijke zetel of van de uitbatingszetel; en indien de onderneming niet in België gelegen is, het land en de gemeente waar deze zich bevindt;
4° het inschrijvingsnummer in de Kruispuntbank van Ondernemingen (of een identificatie die deze vervangt, indien het om een buitenlands bedrijf gaat).
Artikel 6. Duur abonnement
De abonnementen worden toegekend voor de duur van 12 maanden. Na verloop van deze termijn worden zij stilzwijgend verlengd behoudens anders bepaald door de aanvrager (cf. artikel 7 en 8 van onderhavig reglement) en behoudens intrekking bij aangetekend schrijven door het gemeentebestuur in de gevallen bepaald in artikel 9 van onderhavig reglement.
Het abonnement voor de zone aan het Bastion, artikel 1§3, wordt toegekend tot uiterlijk 30 september 2024. Het eindigt van rechtswege, zonder opzeg.
Artikel 7. Opschorting abonnement
De houder van een abonnement kan het abonnement opschorten voor een voorziene periode van tenminste een maand wanneer hij ongeschikt is zijn activiteit uit te oefenen:
- door ziekte of ongeval op grond van een medisch attest
- door overmacht op een verantwoorde wijze aangetoond.
De opschorting gaat in de dag waarop de gemeente op de hoogte gebracht wordt van de ongeschiktheid en houdt op ten laatste vijf dagen na de melding van het hernemen van de activiteiten. Na afloop van de opschorting krijgt de geabonneerde zijn standplaats terug.
De opschorting impliceert de opschorting van de wederzijdse verplichtingen die uit de overeenkomst voorkomen.
Artikel 8. Afstand van het abonnement
De houder van een abonnement kan afstand doen van het abonnement
- bij de vervaldag van het abonnement mits een opzegtermijn van tenminste 30 dagen
- bij stopzetting van de ambulante activiteiten mits een opzegtermijn van tenminste 30 dagen
- indien hij definitief ongeschikt is om zijn activiteit uit te oefenen omwille van redenen vermeld in artikel 8 van dit reglement. In dit geval is geen vooropzeg nodig.
- op ieder ogenblik mits een opzegtermijn van tenminste 30 dagen
De rechthebbenden van de natuurlijke persoon die voor eigen rekening zijn activiteit uitoefent kunnen bij zijn overlijden, zonder vooropzeg afstand doen van het abonnement waarvan hij de houder was.
De aanvragen van opschorting, herneming of opzegging van een abonnement worden betekend volgens één van de vermelde modaliteiten:
- bij per post aangetekend schrijven met ontvangstbewijs
- overhandiging tegen ontvangstbewijs
- op een duurzame drager (fax, email) tegen ontvangstbewijs
Artikel 9. Schorsing en opzegging van abonnement
Het abonnement zal door (het college van) (de) burgemeester (en schepenen) geschorst of ingetrokken worden in volgende gevallen:
- bij afwezigheid gedurende vier opeenvolgende weken zonder de gemeente vooraf of tijdens zijn eerste week van afwezigheid ervan op de hoogte te stellen.
- bij overdracht van een abonnement aan een derde zonder te voldoen aan voorwaarden bepaald in artikel 11 van onderhavig gemeentelijk reglement,
- wanneer andere waren verkocht worden dan diegene vermeld op zijn abonnement.
- Bij het herhaaldelijk niet respecteren van de instructies van de gemeente
- Bij het in gebruik nemen van het openbaar domein door het gemeentebestuur
De beslissing tot schorsing of opzegging wordt betekend bij een ter post aangetekend schrijven met ontvangstbewijs of op een duurzame drager tegen ontvangstbewijs.
Artikel 10. Overdracht standplaats
10.1. De overdracht van een standplaats is toegelaten onder de volgende voorwaarden:
1° wanneer de houder van de standplaats(en) zijn ambulante activiteiten als natuurlijk persoon stopzet of overlijdt of wanneer de rechtspersoon haar ambulante activiteiten stopzet. Bij stopzetting bezorgt de overlater of zijn rechthebbenden een document als bewijs van schrapping van zijn ambulante activiteit in de Kruispuntbank van Ondernemingen.
2° en indien de overnemer(s) houder(s) zijn van een machtiging tot het uitoefenen van ambulante activiteiten als werkgever en de specialisatie van de overlater voortzetten op elke overgedragen standplaats. Een eventuele wijziging van de specialisatie dient aangevraagd te worden per aangetekend schrijven bij het college van burgemeester en schepenen. In beide gevallen (behoud specialisatie of toegelaten wijziging van specialisatie) dient de overnemer over de gepaste machtiging tot het uitoefenen van ambulante activiteiten te beschikken)
3 ° De onderneming van de overnemer mag door de overname over niet meer dan 1 standplaats beschikken (cf. art. 3).
10.2. In afwijking van 11.1. wordt de overdracht van standplaatsen toegelaten tussen:
• echtgenoten bij feitelijke scheiding,
• echtgenoten bij scheiding van tafel en bed en van goederen
• echtgenoten bij echtscheiding
• wettelijk samenwonenden bij stopzetting van de wettelijke samenwoning
op voorwaarde dat
- de overlater of de overnemer aan de gemeente een document voorlegt als bewijs van de vermelde toestand in 10.2.
- de overnemer voldoet aan de voorwaarden vermeld in 10.1 2° en 3°
De overdracht is geldig voor de resterende geldigheidsduur van het abonnement van de overlater. Ingeval van overdracht wordt het abonnement eveneens stilzwijgend vernieuwd.
Afdeling 2: aanvullende bepalingen
Artikel 11. Bevoegdheid marktleider
De marktleider is bevoegd om documenten die de machtiging en identiteit van de personen die een ambulante activiteit uitoefenen aantonen te controleren.
Artikel 12. Verplichte documenten
De machtiging ambulante handel is alleen geldig als de volgende documenten erbij gevoegd zijn :
1. het identiteitsbewijs van haar houder of, voor de niet-ingezetenen en de buitenlandse onderdanen, een identiteitsbewijs dat dat vervangt;
2. een bewijs waaruit blijkt dat de uitoefening van de ambulante activiteiten in kwestie behoorlijk gedekt wordt door verzekeringspolissen voor burgerlijke aansprakelijkheid en tegen brandrisico’s;
3. het bewijs dat bij de uitoefening van een ambulante activiteit waarbij voeding wordt verkocht, voldaan wordt aan de reglementaire voorwaarden voor de volksgezondheid.
De machtiging en de documenten, vermeld in het eerste lid, 1° tot en met 3°, worden voorgelegd op elk verzoek van de personen, vermeld in artikel 11, §1, van de wet, en artikel 44 en 45 van het Koninklijk besluit. De gemeente zal de machtiging en de documenten, vermeld in het eerste lid, 1° tot en met 3°, bij de toekenning van een standplaats en nadien periodiek en steekproefsgewijs controleren.
Artikel 13. In werking treden reglement
Dit reglement wordt binnen de maand na de aanneming ervan gestuurd naar de Minister van Middenstand en treedt met onmiddellijke ingang in werking.
Artikel 14. Opheffen reglement ambulante handel
Het reglement inzake ambulante handel, goedgekeurd bij gemeenteraadsbesluit d.d. 3 mei 2021, wordt hierbij opgeheven."
Artikel 2.- In toepassing van artikel 285 en 286 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 wordt dit besluit en de inhoud ervan bekendgemaakt op de webtoepassing van de gemeente en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.