Terug
Gepubliceerd op 15/06/2022

Notulen  Gemeenteraad

ma 02/05/2022 - 20:00 B10
Aanwezig: Jacky Daemen, Voorzitter
Jo Brouns, Burgemeester
Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Anita Meerten, Schepenen
Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Niels Van Eygen, Carina Suylen, Günther Bongers, Wim Swennen, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Maddy Peeters, Gemeenteraadsleden
Marijke Clerx, Algemeen Directeur
Verontschuldigd: Esther Brands, gemeenteraadslid

De voorzitter opent de zitting op 02/05/2022 om 20:00.

De voorzitter heet de raadsleden en de andere aanwezigen welkom.

  • Openbaar

    • Interne Zaken

      • Vaststelling dagorde

        Aanwezig: Jacky Daemen, Voorzitter
        Jo Brouns, Burgemeester
        Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Anita Meerten, Schepenen
        Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Niels Van Eygen, Carina Suylen, Günther Bongers, Wim Swennen, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Maddy Peeters, Gemeenteraadsleden
        Marijke Clerx, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Esther Brands, gemeenteraadslid
      • Prolocus OFP: toetreding

        Aanwezig: Jacky Daemen, Voorzitter
        Jo Brouns, Burgemeester
        Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Anita Meerten, Schepenen
        Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Niels Van Eygen, Carina Suylen, Günther Bongers, Wim Swennen, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Maddy Peeters, Gemeenteraadsleden
        Marijke Clerx, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Esther Brands, gemeenteraadslid

        De voorzitter verleent het woord aan burgemeester Jo Brouns. Hij verzorgt de inhoudelijke toelichting. Hij merkt op dat Prolocus een organisme is voor de financiering van de pensioenen en verduidelijkt dat dit organisme zal instaan voor het beheer van de tweede pensioenpijler. Daarna licht hij de grote lijnen van de toetredingsovereenkomst toe.

        Na deze toelichting neemt de raad de volgende beslissing: 

        De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, provincie Limburg, alhier in vergadering overeenkomstig de wet:

        Gelet op het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 40 en 41;

        Gelet op het bestuursdecreet van 7 december 2018;

        Gelet op de wet van 28 april 2003 betreffende de aanvullende pensioenen en het belastingstelsel van die pensioenen en van sommige aanvullende voordelen inzake sociale zekerheid;

        Gelet op de wet van 18 december 2018 tot waarborging van de duurzaamheid en het sociale karakter van de aanvullende pensioenen en tot versterking van het aanvullend karakter ten opzichte van de rustpensioenen;

        Gelet op de wet van 30 maart 2018 betreffende het gemengd pensioen;

        Gelet op de de algemene beginselen van behoorlijk bestuur;

        Gelet op de oprichting van een collectief pensioenplan voor de contractuele personeelsleden door het provinciebestuur van Limburg, conform het provincieraadsbesluit van 17 december 2008, voor zijn contractuele personeelsleden en de goedkeuring van een reglement voor het gezamenlijk organiseren van een collectief pensioenplan met de Limburgse gemeenten en OCMW’s conform het besluit van de provincieraad van 16 september 2009;

        Gelet op de oprichting van een tweede pensioenpijler voor de contractueel tewerkgestelde personeelsleden, binnen de gemeente, met ingang van 1 januari 2011, door het instellen van een collectief pensioenplan;

        Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 6 december 2010 inzake het invoeren van een tweede pensioenpijler voor de contractuele personeelsleden;

        Gemeenteraadsbesluit van 2 december 2019 inzake de toetreding tot het Plan Federale Pensioendienst (Plan FPD) voor haar huidige en toekomstige contractuelen.

        Overwegende dat het bestuur de pensioenkloof tussen haar statutair personeel en contractueel personeel wil verkleinen; dat het bijgevolg voorziet in een tweede pensioenpijler voor de totaliteit van haar contractueel personeel; 

        Overwegende dat tot op heden de gemeente Kinrooi was aangesloten bij de groepsverzekering die na bemiddeling van de VVSG, aangeboden werd door Ethias en Belfius Insurance; dat deze verzekeraars in juni 2021 de lopende groepsverzekeringsovereenkomst per 1 januari 2022 hebben opgezegd;

        Overwegende dat de gemeente Kinrooi voor het voorzien in een tweede pensioenpijler de keuze heeft tussen enerzijds een overheidsopdracht voor een groepsverzekering bij een verzekeraar en anderzijds het aansluiten bij een instelling voor bedrijfspensioen-voorziening (pensioenfonds); 

        Overwegende dat, na onderhandelingen met de VVSG, OFP PROVANT werd omgevormd tot OFP PROLOCUS (een instelling voor bedrijfspensioenvoorziening (IBP)  met ondernemingsnummer 0809.537 155), een pensioenfonds waarbij alle lokale besturen van het Vlaamse Gewest kunnen toetreden; 

        Overwegende dat men door de toetreding bij een IBP meer betrokken is bij het beheer van zijn pensioenfinanciering; dat in tegenstelling tot een groepsverzekering het bestuur een vertegenwoordiger in de algemene vergadering van OFP PROLOCUS afvaardigt en naast controlebevoegdheid ook de mogelijkheid heeft om – indien nodig -   punten op de agenda van de algemene vergadering te zetten.

        Overwegende dat in tegenstelling tot een groepsverzekering een IBP geen winsten ten voordele van de organisatie zelf nastreeft;

        Overwegende dat een IBP ruime beleggingsmogelijkheden heeft, zodat een ruimer rendement mogelijk is dan in een tak 21 verzekering, zonder dat dit enige garantie inhoudt;

        Overwegende dat de gemeente Kinrooi kan toetreden tot OFP PROLOCUS zonder overheidsopdracht vermits aan de  voorwaarden van een in house opdracht voldaan zijn; dat het bestuur immers ten eerste via de algemene vergadering waar ze lid van wordt,  toezicht uitoefent op OFP PROLOCUS zoals op haar eigen diensten; dat ten tweede meer dan 80% van de activiteiten van de OFP PROLOCUS de uitvoering van taken behelst die hem zijn toegewezen door de controlerende overheden, nl. het voorzien in aanvullende pensioenen voor lokale en provinciale besturen; dat er ten derde geen directe participatie van privékapitaal is in de OFP PROLOCUS en dat ten vierde OFP PROLOCUS zelf onderworpen is aan de wetgeving op de overheidsopdrachten;

        Overwegende dat OFP PROLOCUS, in het verlengde van de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen, zwaar zal inzetten op het duurzaam karakter van zijn beleggingen;

        Overwegende dat het aanbod van OFP PROLOCUS, net zoals de groepsverzekering die tot eind 2021 werd aangehouden bij Ethias en Belfius Insurance geen werknemersbijdragen vereist, voorziet in een overlijdensdekking en een kapitaalsuitkering;

        Overwegende dat de mogelijkheid bestaat van een zogeheten “steprate” bijdrage; dat het dus mogelijk is om op het gedeelte van het loon dat boven het maximumplafond voor de berekening van het wettelijke pensioen uitkomt, een hogere toezegging te doen om zo het verschil tussen een statutair pensioen en een wettelijk pensioen verder te verkleinen;

        Overwegende dat er drie soorten pensioenplannen bestaan (defined benefit of vaste prestaties, cash balance en defined contribution of vaste bijdragen); dat de voorgestelde formule een vastebijdragenplan is; dat in dit plan de werkgever belooft een bepaalde bijdrage  (een bijdrage uitgedrukt als een percentage van het aan de RSZ onderworpen brutoloon) te betalen zonder vastgesteld rendement; dat de behaalde rendementen worden toegekend conform het kaderreglement;

        Overwegende dat de gemeente Kinrooi de vastgestelde bijdrage minimum moet betalen; dat wanneer het wettelijk minimumrendement niet behaald wordt, het bestuur bijkomende bijdragen zal moeten betalen; dat in elk geval voor de aangeslotenen het wettelijk minimum rendement (momenteel 1,75% voor actieve aangeslotenen (Een aangeslotene in dienst van het bestuur), 0% voor passieve aangeslotenen (Een aangeslotene die het bestuur verlaten heeft en zijn pensioenreserves in OFP PROLOCUS heeft laten staan)) moet behaald worden;

        Overwegende dat de gemeente Kinrooi als bijkomende veiligheid de eerste vijf jaar, bovenop de middelen nodig voor de pensioentoezegging, voorziet in een extra prefinanciering van 5% om zo de kans op het betalen van bijkomende bijdragen te verkleinen; deze prefinanciering blijft ter beschikking van het bestuur ter financiering van latere bijdragen;

        Overwegende dat de gemeente Kinrooi met andere rechtspersonen waarmee ze nauwe banden heeft (AGB’s, OCMW) een MIPS-Groep kan vormen; dat binnen een MIPS-groep interne mobiliteit is voor het personeel zonder dat dit gevolgen heeft voor de pensioentoezegging van het personeelslid; dat er binnen een MIPS-groep een onderlinge solidariteit speelt;

        Overwegende dat de kosten voor de werking van OFP PROLOCUS voor 2022 forfaitair worden vastgelegd op 1000 euro per jaar per werkgever en 10 euro per jaar per aangeslotene en dat deze bedragen jaarlijks worden geïndexeerd tot en met 2024; overwegende dat nadien een meer stabiel systeem van kostenvergoeding zal worden uitgebouwd, gebaseerd op de werkelijke kosten enerzijds en het werkelijke aantal aangesloten besturen en medewerkers anderzijds;

        Gelet op de statuten, de beheersovereenkomst, het financieringsplan (algemeen luik en specifiek luik VVSG), de Verklaring inzake Beleggingsbeginselen (algemeen luik en specifiek luik VVSG), het Kaderreglement en het bijzonder pensioenreglement, de toetredingsakte;

        Gelet op het protocol van het onderhandelingscomité C1;

        Overwegende dat in de nodige kredieten voorzien wordt in de meerjarenplanning;

        Overwegende dat verder de intentie geuit werd om met volgende entiteiten een MIPS-groep te vormen, bestaande uit het gemeentebestuur, het OCMW van Kinrooi en het AGB van Kinrooi, om de interne mobiliteit van het personeel tussen de 3 entiteiten te bevorderen;

        Overwegende dat de op basis van het financieringsplan verschuldigde bijdragen en de kosten voor het functioneren van OFP PROLOCUS zullen ingehouden worden door de RSZ en daarna doorgestort worden aan OFP PROLOCUS;

        Gelet op het protocolakkoord van de vakorganisatie waarbij de vakorganisatie akkoord gaan met de overstap naar OFP Prolocus;

        Overwegende dat na de beslissing tot toetreding, dit aan OFP PROLOCUS moet meegedeeld worden en dat de algemene vergadering van OFP PROLOCUS de kandidatuur moet goedkeuren;

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jacky Daemen, Jo Brouns, Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Anita Meerten, Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Niels Van Eygen, Carina Suylen, Günther Bongers, Wim Swennen, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Maddy Peeters, Marijke Clerx
        Voorstanders: Jacky Daemen, Jo Brouns, Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Anita Meerten, Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Niels Van Eygen, Carina Suylen, Günther Bongers, Wim Swennen, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1.- De gemeenteraad neemt kennis van en stemt in met:

        • De beheersovereenkomst en het financieringsplan (algemeen luik en luik VVSG) via de toetredingsakte van OFP PROLOCUS;
        • Het kaderreglement en het basis pensioenreglement MIPS.

        Kennis wordt genomen van de verklaring inzake beleggingsbeginselen (SIP) (algemeen luik en luik VVSG) en de statuten.

        Artikel 2.-  De gemeenteraad beslist om met ingang van 1 januari 2022 toe te treden tot OFP PROLOCUS (Afzonderlijk vermogen VVSG), en hiertoe onverwijld een verzoek tot aanvaarding als lid van de Algemene Vergadering te richten tot OFP PROCOLUS.

        Artikel 3.-  Ingestemd wordt met het feit dat de door het financieringsplan verschuldigde bijdragen en de kosten voor het functioneren van OFP PROLOCUS zullen worden geïnd door de RSZ in naam en voor rekening van OFP PROLOCUS.

        Artikel 4.- De pensioentoezegging bedraagt 3% van het pensioengevend loon.

        Artikel 5.-  Het gemeentebestuur Kinrooi vormt samen met het OCMW en AGB Kinrooi een zogenaamde MIPS-groep.

        Artikel 6.- In toepassing van artikel 285 §1 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 wordt de beknopte beschrijving van dit besluit opgenomen in de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente wordt bekendgemaakt en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.

      • Prolocus OFP: aanstelling afgevaardigde en plaatsvervanger algemene vergadering

        Aanwezig: Jacky Daemen, Voorzitter
        Jo Brouns, Burgemeester
        Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Anita Meerten, Schepenen
        Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Niels Van Eygen, Carina Suylen, Günther Bongers, Wim Swennen, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Maddy Peeters, Gemeenteraadsleden
        Marijke Clerx, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Esther Brands, gemeenteraadslid

        De voorzitter verleent de toelichting. Na de organisatie van de stemming neemt de raad de volgende beslissing:

        De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:

        Gelet op de beschikkingen van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;

        Gelet op artikel 41 van het decreet lokaal bestuur houdende de bevoegdheden van de gemeenteraad;

        Gelet op deel 2, titel V, hoofdstuk I, afdeling II en titel VII, hoofdstuk II van het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 285 en 330 betreffende de bekendmaking en het algemeen bestuurlijk toezicht;

        Gelet op het bestuursdecreet van 7 december 2018;

        Gelet op het besluit van de gemeenteraad van heden waarbij besloten werd tot toetreding tot OFP Prolocus;

        Overwegende dat het derhalve aangewezen is om een afgevaardigde en een plaatsvervanger aan te stellen in de algemene vergadering;

        Gelet op artikel 34 van het decreet lokaal bestuur, houdende de geheime stemming;

        Gelet op de kandidatuur van Jo Brouns met als plaatsvervanger Marijke Clerx;

        Geheime stemming
        Aanwezig: Jacky Daemen, Jo Brouns, Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Anita Meerten, Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Niels Van Eygen, Carina Suylen, Günther Bongers, Wim Swennen, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Maddy Peeters, Marijke Clerx
        Gestemd: Marion Sniekers, Wouter Simons, Jos Vandewal, Niels Van Eygen, Wim Rutten, Marcel Dirkx, Miet Lemmens, Günther Bongers, Jo Brouns, Peter Nies, Rob Dirkx, Sylvie Henckens, Eef Smeets, Jacky Daemen, Ivo Vleeschouwers, Wim Swennen, Yannicka Eerdekens, Jeannine Veugelaers, Carina Suylen, Anita Meerten, Maddy Peeters, Mark Hoedemakers
        Stemmen voor: 22
        Stemmen tegen: 0
        Onthoudingen: 0
        Resultaat:

        Gelet op de uitslag van de stemming: 22 stembrieven worden verdeeld en er zijn 22 stembrieven terug in de stembus.

        Kandidaat-afgevaardigde Jo Brouns bekomt 22 stemmen ja, 0 stemmen neen en er zijn geen onthoudingen; kandidaat-plaatsvervanger Marijke Clerx bekomt eveneens 22 stemmen ja, 0 stemmen neen en er zijn geen onthoudingen.

        BESLUIT:

        Artikel 1.- De gemeenteraad beslist om burgemeester Jo Brouns af te vaardigen als vertegenwoordiger in de algemene vergadering van OFP Prolocus. De algemeen directeur, Marijke Clerx, wordt aangeduid als plaatsvervanger van voorgaande indien hij niet aanwezig kan zijn. 

        Artikel 2.- Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan OFP Prolocus.

        Artikel 3.- In toepassing van artikel 285 §1 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 wordt de beknopte beschrijving van dit besluit opgenomen in de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente wordt bekendgemaakt en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.

      • TMVS (Tussengemeentelijke Maatschappij voor Services) D.V.: aanstelling afgevaardigde algemene vergadering

        Aanwezig: Jacky Daemen, Voorzitter
        Jo Brouns, Burgemeester
        Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Anita Meerten, Schepenen
        Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Niels Van Eygen, Carina Suylen, Günther Bongers, Wim Swennen, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Maddy Peeters, Gemeenteraadsleden
        Marijke Clerx, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Esther Brands, gemeenteraadslid

        De voorzitter verleent de toelichting. Na de organisatie van de stemming neemt de raad de volgende beslissing.

        De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:

        Gelet op de beschikkingen van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;

        Gelet op artikel 41 van het decreet lokaal bestuur houdende de bevoegdheden van de gemeenteraad en op deel 3 inzake de intergemeentelijke samenwerking;

        Gelet op deel 2, titel V, hoofdstuk I, afdeling II en titel VII, hoofdstuk II van het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 285 en 330 betreffende de bekendmaking en het algemeen bestuurlijk toezicht;

        Gelet op het bestuursdecreet van 7 december 2018;

        Gelet op het feit dat de gemeente in zitting van 4 april 2022 besloot om deelnemer te worden van TMVS (Tussengemeentelijke Maatschappij voor Services), een dienstverlenende intergemeentelijke vereniging opgericht in 2017;

        Gelet op de statuten van TMVS D.V. en in het bijzonder op artikel 26 inzake de samenstelling van de algemene vergadering;

        Overwegende dat artikel 432 van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat de vertegenwoordigers op de algemene vergadering rechtstreeks door de gemeenteraden aangewezen worden uit hun leden;

        Gelet op artikel 34 van het decreet lokaal bestuur, houdende de geheime stemming;

        Gelet op de kandidatuur van Peter Nies;

        Geheime stemming
        Aanwezig: Jacky Daemen, Jo Brouns, Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Anita Meerten, Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Niels Van Eygen, Carina Suylen, Günther Bongers, Wim Swennen, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Maddy Peeters, Marijke Clerx
        Gestemd: Wouter Simons, Rob Dirkx, Marcel Dirkx, Eef Smeets, Mark Hoedemakers, Jos Vandewal, Carina Suylen, Yannicka Eerdekens, Jacky Daemen, Jo Brouns, Peter Nies, Marion Sniekers, Wim Swennen, Niels Van Eygen, Wim Rutten, Sylvie Henckens, Günther Bongers, Miet Lemmens, Maddy Peeters, Ivo Vleeschouwers, Anita Meerten, Jeannine Veugelaers
        Stemmen voor: 22
        Stemmen tegen: 0
        Onthoudingen: 0
        Resultaat:

        Gelet op de uitslag van de stemming: 22 stembrieven worden verdeeld en er zijn 22 stembrieven terug in de stembus.

        Kandidaat Peter Nies bekomt 22 stemmen ja, 0 stemmen neen en er zijn geen onthoudingen;

        BESLUIT:

        Artikel 1.- Als vertegenwoordiger van de gemeente op de algemene vergaderingen van TMVS D.V. wordt, voor de duur van de legislatuur 2019-2024, aangeduid: de heer Peter Nies, schepen.

        Artikel 2.- Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan TMVS D.V.

        Artikel 3.- In toepassing van artikel 285 §1 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 wordt de beknopte beschrijving van dit besluit opgenomen in de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente wordt bekendgemaakt en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.

      • Fluvius O.V.: algemene vergadering 8 juni 2022 - mandaat

        Aanwezig: Jacky Daemen, Voorzitter
        Jo Brouns, Burgemeester
        Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Anita Meerten, Schepenen
        Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Niels Van Eygen, Carina Suylen, Günther Bongers, Wim Swennen, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Maddy Peeters, Gemeenteraadsleden
        Marijke Clerx, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Esther Brands, gemeenteraadslid

        De voorzitter verleent de toelichting.

        Hierna neemt de raad de volgende beslissing:

        De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, provincie Limburg, alhier in vergadering overeenkomstig de wet;

        Gelet op de beschikkingen van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;

        Gelet op artikel 41 van het decreet lokaal bestuur houdende de bevoegdheden van de gemeenteraad;

        Gelet op deel 2, titel V, hoofdstuk I, afdeling II en titel VII, hoofdstuk II van het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 285 en 330 betreffende de bekendmaking en het algemeen bestuurlijk toezicht;

        Gelet op het feit dat de gemeente aangesloten is bij Fluvius Opdrachthoudende Vereniging;

        Gelet op het feit dat de gemeente per aangetekend schrijven van 28 maart 2022 werd opgeroepen om deel te nemen aan de Algemene Vergadering tevens Jaarvergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging die op 8 juni 2022 plaatsheeft te Affligem met als agenda:
        1. Kennisneming van het jaarverslag, het verslag van de Raad van Bestuur en het verslag van de Commissaris.
        2. Goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2021.
        3. Verlenen van afzonderlijke kwijting aan de bestuurders en aan de Commissaris.
        4. Statutaire benoemingen.
        5. Statutaire mededelingen.

        Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering;

        Overwegende dat de Raad van Bestuur van Fluvius OV beslist heeft dat de vergadering digitaal zal gehouden worden INDIEN de coronamaatregelen het op termijn niet zouden toelaten fysiek te vergaderen;

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jacky Daemen, Jo Brouns, Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Anita Meerten, Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Niels Van Eygen, Carina Suylen, Günther Bongers, Wim Swennen, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Maddy Peeters, Marijke Clerx
        Voorstanders: Jacky Daemen, Jo Brouns, Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Anita Meerten, Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Niels Van Eygen, Carina Suylen, Günther Bongers, Wim Swennen, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1.- Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Algemene Vergadering tevens Jaarvergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging d.d. 8 juni 2022 met als agendapunten:
        1. Kennisneming van het jaarverslag, het verslag van de Raad van Bestuur en het verslag van de Commissaris.
        2. Goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2021.
        3. Verlenen van afzonderlijke kwijting aan de bestuurders en aan de Commissaris.
        4. Statutaire benoemingen.
        5. Statutaire mededelingen.

        Artikel 2.- De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de Algemene Vergadering tevens Jaarvergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging in Affligem op 8 juni 2022 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing. Indien de coronamaatregelen op termijn een fysieke vergadering niet zouden toelaten, zal de Algemene Vergadering tevens Jaarvergadering van 8 juni 2022 digitaal gehouden worden.

        Artikel 3.- Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan Fluvius Opdrachthoudende Vereniging, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.

        Artikel 4.- In toepassing van artikel 285 §1 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 wordt de beknopte beschrijving van dit besluit opgenomen in de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente wordt bekendgemaakt en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.

      • Fluvius Limburg O.V.: algemene vergadering 21 juni 2022 - mandaat

        Aanwezig: Jacky Daemen, Voorzitter
        Jo Brouns, Burgemeester
        Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Anita Meerten, Schepenen
        Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Niels Van Eygen, Carina Suylen, Günther Bongers, Wim Swennen, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Maddy Peeters, Gemeenteraadsleden
        Marijke Clerx, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Esther Brands, gemeenteraadslid

        De voorzitter verleent de toelichting. Hierna neemt de raad de volgende beslissing:

        De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, provincie Limburg, alhier in vergadering overeenkomstig de wet;

        Gelet op de beschikkingen van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;

        Gelet op artikel 41 van het decreet lokaal bestuur houdende de bevoegdheden van de gemeenteraad;

        Gelet op deel 2, titel V, hoofdstuk I, afdeling II en titel VII, hoofdstuk II van het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 285 en 330 betreffende de bekendmaking en het algemeen bestuurlijk toezicht;

        Gelet op het feit dat de gemeente voor één of meerdere activiteiten aangesloten is bij de opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg;

        Gelet op het feit dat de gemeente per aangetekend schrijven van 31 maart 2022 werd opgeroepen om deel te nemen aan de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van Fluvius Limburg die op 21 juni 2022 plaatsheeft in “Hotel Stayen, Tiensesteenweg 168 - 3800 Sint-Truiden”;

        Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente per brief van 31 maart 2022 overgemaakt werd;

        Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering;

        Gelet op het feit dat we heden geconfronteerd worden met het coronavirus COVID-19, waarbij het op heden niet vaststaat onder welke vorm deze Algemene Vergadering zal kunnen plaatsvinden;

        Gelet op de huidige federale richtlijnen alsook de politiebesluiten van de gouverneurs en de informatie via het Agentschap Binnenlands Bestuur omtrent het coronavirus COVID-19 (en de mogelijke evolutie in en aanpassing van deze richtlijnen en informatie) en de impact hiervan op onderhavige bijeenkomst kan desgevallend overgegaan worden tot het houden van een digitale Algemene Vergadering indien dit noodzakelijk mocht blijken;

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jacky Daemen, Jo Brouns, Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Anita Meerten, Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Niels Van Eygen, Carina Suylen, Günther Bongers, Wim Swennen, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Maddy Peeters, Marijke Clerx
        Voorstanders: Jacky Daemen, Jo Brouns, Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Anita Meerten, Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Niels Van Eygen, Carina Suylen, Günther Bongers, Wim Swennen, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1.- Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg d.d. 21 juni 2022:

        1. Kennisneming verslagen van Fluvius Limburg van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2021.
        2. Goedkeuring van de jaarrekening van Fluvius Limburg afgesloten op 31 december 2021 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
        3. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgend WVV.
        4. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurscomités en de commissaris van Fluvius Limburg met betrekking tot het boekjaar 2021.
        5. Verlenging van ex-Inter-aqua tot de normale vervaldag van Fluvius Limburg (29 maart 2037)
        6. Verlenging van ex-Inter-media tot de normale vervaldag van Fluvius Limburg (29 maart 2037)
        7. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten.
        8. Statutaire benoemingen.
        9. Statutaire mededelingen.

        Artikel 2.- De vertegenwoordiger (Peter Nies met als plaatsvervanger Jo Brouns) van de gemeente die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg op 21 juni 2022 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.

        Artikel 3.- Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan Fluvius Limburg Opdrachthoudende Vereniging, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.

        Artikel 4.- In toepassing van artikel 285 §1 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 wordt de beknopte beschrijving van dit besluit opgenomen in de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente wordt bekendgemaakt en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.

      • Aanpassing reglement op het afvoeren van in bewaring gehouden goederen, achtergelaten op het openbare domein

        Aanwezig: Jacky Daemen, Voorzitter
        Jo Brouns, Burgemeester
        Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Anita Meerten, Schepenen
        Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Niels Van Eygen, Carina Suylen, Günther Bongers, Wim Swennen, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Maddy Peeters, Gemeenteraadsleden
        Marijke Clerx, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Esther Brands, gemeenteraadslid

        De voorzitter verleent het woord aan schepen Rutten. Hij verzorgt de inhoudelijke toelichting. Hij merkt op dat de recente wetswijziging in het bestaande reglement diende verwerkt te worden. De voornaamste wijziging bestaat er in dat de eigenaar de opbrengsten van de verkoop van goederen 5 jaar lang kan opeisen.

        Na deze toelichting neemt de raad de volgende beslissing:

         

        De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:

        Gelet op de beschikkingen van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;

        Gelet op artikel 41 van het decreet lokaal bestuur houdende de bevoegdheden van de gemeenteraad;

        Gelet op deel 2, titel V, hoofdstuk I, afdeling II en titel VII, hoofdstuk II van het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 285 en 286 en 330 betreffende de bekendmaking en het algemeen bestuurlijk toezicht;

        Gelet op het bestuursdecreet van 7 december 2018;

        Gelet op het reglement tot afvoeren van in bewaring gehouden goederen, achtergelaten op het openbaar domein, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 3 november 2014;

        Overwegende dat de wet van 4 februari 2020 houdende boek 3 ‘Goederen’ van het Burgerlijk Wetboek vanaf 1 september 2021 in werking is getreden en dat deze de wetten opheft waarop gemeentebesturen zich jarenlang baseerden voor de afhandeling van verloren en achtergelaten voorwerpen, met name de wet van 30 december 1975 ‘betreffende de goederen, buiten particuliere eigendommen gevonden of op de openbare weg geplaatst ter uitvoering van vonnissen van uitzetting’ en de wet van 21 februari 1983 ‘betreffende de verkoop van sommige achtergelaten voorwerpen’;

        Overwegende dat het daarom noodzakelijk is om het reglement van 3 november 2014 tot afvoeren van in bewaring gehouden goederen, achtergelaten op het openbaar domein, te herzien;

        Gelet op de volgende artikelen van het Burgerlijk Wetboek van 4 februari 2020 die van belang zijn voor het bepalen van de gemeentelijke procedure met betrekking tot de verloren of gevonden voorwerpen:
        Omschrijving van het eigendomsrecht
        Art. 3.50. Het eigendomsrecht verleent aan de eigenaar rechtstreeks het recht om het voorwerp ervan te gebruiken, hiervan het genot te hebben en erover te beschikken. De eigenaar heeft de volheid van bevoegdheden, behoudens de beperkingen die door wetten, verordeningen of door de rechten van derden worden opgelegd.
        Rechten van de eigenaar
        Art. 3.51. Onder voorbehoud van andere bepalingen in dit Boek kan de eigenaar het voorwerp terugvorderen uit handen van degene die het onder zich heeft en zich verzetten tegen elke inbreuk of aanspraak van een derde. Het eigendomsrecht en de vorderingen die het recht sanctioneren, doven niet uit door het niet-gebruik ervan.
        Bewijs van het eigendomsrecht
        Art. 3.52. Zonder afbreuk te doen aan de artikelen 3.23 en 3.24 (Art. 3.23. De bezitter wordt vermoed de titularis te zijn van het zakelijk recht dat hij feitelijk uitoefent, behoudens tegenbewijs. Art. 3.24. De bezitter te goeder trouw van een zakelijk recht op roerende goederen wordt vermoed over een titel te beschikken, behoudens tegenbewijs) en onder voorbehoud van de toepassing van de regels inzake bewijs tussen contractspartijen, kan het bewijs van het eigendomsrecht met alle bewijsmiddelen worden geleverd en inzonderheid door titel, bezit en materiële aanwijzingen. De rechter bepaalt wie de meest waarschijnlijke eigenaar is, met inachtneming van de volgende regels:
        1° hij die in zijn voordeel een oorspronkelijke wijze van verkrijging aantoont, heeft de overhand;
        2° bij gebreke daarvan krijgt diegene die een op het eerste gezicht geldige titel heeft, de overhand;
        3° bij gebreke daarvan, en indien de eigendom noodzakelijk toebehoort aan één van de procespartijen, is een bezit beslissend."
        Gevonden zaken: verplichtingen
        Art. 3.58. § 1. De vinder van een roerende zaak moet redelijke pogingen ondernemen om de eigenaar terug te vinden. Vindt hij deze niet, dan moet hij daarvan uiterlijk binnen zeven dagen na de vondst aangifte doen bij een gemeente van zijn keuze, die deze in het daartoe bestemde register laat opnemen en, indien zij de eigenaar kent, deze binnen een maand na ontvangst van de aangifte per aangetekende zending uitnodigt om deze zaak of haar opbrengst te komen ophalen. Indien de zaak in andermans eigendom wordt gevonden, moet de vinder hiervan binnen dezelfde termijn de eigenaar per aangetekende zending inlichten.
        Deze verplichtingen voor de vinder en de gemeente gelden niet voor zaken die buiten een woning zijn geplaatst om te worden opgehaald of op een vuilnisbelt te worden geworpen. Ze zijn daarentegen wel van toepassing op de goederen die de gemeente heeft moeten wegnemen om reden van veiligheid of het gemak van doorgang alsmede op de goederen die op de openbare weg geplaatst zijn ter uitvoering van vonnissen tot uitzetting.
        § 2. De vinder kan zelf de zaak bewaren dan wel deze laten bewaren door de gemeente. Naargelang het geval is de vinder of de gemeente aansprakelijk voor de bewaring van de zaken die zij hebben ontvangen of weggehaald, overeenkomstig de bepalingen van de bewaargeving uit noodzaak.
        In geval de gemeente van bewaring niet die is waar de zaak werd gevonden, deelt haar bestuur de vondst onverwijld mede aan deze laatste gemeente, welke hiervan in het register bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, melding maakt.
        § 3. Indien zes maanden sinds de vondst verstreken zijn, kan, naargelang het geval, de vinder dan wel de gemeente te goeder trouw en op een economisch verantwoorde wijze beschikken over de zaak. In twee gevallen wordt van die termijn afgeweken:
        1° de vinder of de gemeente mag, zonder het verstrijken van die termijn af te wachten, beschikken over de zaken die vatbaar zijn voor bederf, die onderhevig zijn aan snelle waardevermindering of schadelijk zijn voor de openbare hygiëne, gezondheid of veiligheid;
        2° de verplichte bewaartermijn voor fietsen is drie maanden.
        In geval van verkoop wordt de opbrengst ter beschikking van de eigenaar of van zijn rechtverkrijgenden gehouden tot het verstrijken van de termijn die nodig is voor de verkrijging bedoeld in artikel 3.59.
        Gevonden zaken: oorspronkelijke eigendomsverkrijging
        Art. 3.59. § 1. De gevonden zaak blijft toebehoren aan zijn oorspronkelijke eigenaar. De eigenaar kan de zaak, dan wel de opbrengst ervan, terugvorderen uit handen van de vinder of de gemeente. Hij is verplicht de redelijke kosten van bewaring, behoud en opsporing te vergoeden. De vinder of gemeente heeft een retentierecht zolang deze verplichting niet is nagekomen.
        Indien de in artikel 3.58 genoemde verplichtingen zijn nagekomen, wordt de vinder of de gemeente aan wie de zaak is afgegeven, van deze zaak slechts eigenaar vijf jaar na de opname in het register van de gemeente waar de aangifte is gebeurd voor zover de oorspronkelijke eigenaar zich niet kenbaar heeft gemaakt.
        § 2. Heeft de gevonden roerende zaak geen eigenaar, dan verkrijgt hij die deze in bezit neemt en de in artikel 3.58 genoemde verplichtingen is nagekomen, daarvan onmiddellijk de eigendom.
        § 3. Indien de eigenaar van een goed hierin een verborgen zaak vindt die geen eigenaar heeft, wordt hij hiervan eigenaar voor zover hij de in artikel 3.58 genoemde verplichtingen is nagekomen.
        Heeft een verborgen zaak geen eigenaar en wordt deze in andermans goed gevonden, dan behoort de zaak voor de helft toe aan de vinder die een persoonlijk of zakelijk gebruiksrecht heeft en deze toevallig vindt, voor zover hij de in artikel 3.58 genoemde verplichtingen is nagekomen. De zaak behoort dan voor de andere helft toe aan de eigenaar van het goed waarin deze zaak gevonden wordt.
        § 4. De vinder die geen eigenaar wordt en aan de op hem rustende verplichtingen heeft voldaan, heeft naar omstandigheden recht op een redelijke beloning vanwege de eigenaar.
        Niet-opgehaalde zaken
        Art. 3.60. Indien een eigenaar of een niet-eigenaar zaken toevertrouwt aan een detentor om te worden bewaard, bewerkt, hersteld of gereinigd, en deze zaken worden niet teruggenomen, dan verzoekt de detentor de eigenaar daartoe bij middel van een aangetekende zending, gericht tot de laatste bekende woonplaats.
        Na verloop van een jaar te rekenen van de dag van deze aangetekende zending, kan de detentor de zaken doen verkopen onder de in artikel 3.58, § 3, bepaalde voorwaarden.
        De opbrengst van de verkoop wordt overgemaakt aan de detentor. Na aftrek van het bedrag van zijn schuldvordering, keert hij het eventuele saldo uit aan de eigenaar of stort het, wanneer diens woon- of verblijfplaats onbekend is, op een afzonderlijke rekening met vermelding van de naam van de eigenaar. Dat laatste bedrag vervalt, in hoofdsom en interesten, van rechtswege aan de Schatkist na vijf jaar, tenzij dat bedrag, binnen die termijn, door de eigenaar wordt gevorderd.

        Overwegende dat het gemeentebestuur de volgende rechten en plichten heeft op basis van de voormelde artikelen uit het nieuw burgerlijk wetboek van 4 februari 2020:
        - De gemeente moet het gevonden of door de vinder in bewaring gegeven voorwerp in een register opnemen en redelijke pogingen ondernemen om de eigenaar terug te vinden;
        - De gemeente is aansprakelijk voor de bewaring;
        - De gemeente kan na zes maanden te goeder trouw en op een economisch verantwoorde wijze beschikken over het voorwerp (m.u.v. voorwerpen die vatbaar zijn voor bederf, die onderhevig zijn aan snelle waardevermindering of schadelijk zijn voor de openbare hygiëne, gezondheid of veiligheid en fietsen waarvoor de bewaartermijn van drie maanden geldt);
        - Ingeval van verkoop moet de gemeente de opbrengst ter beschikking van de eigenaar of van zijn rechtverkrijgenden houden;
        - Het voorwerp blijft toebehoren aan zijn oorspronkelijke eigenaar en de gemeente wordt slechts eigenaar vijf jaar na de opname in het register voor zover de oorspronkelijke eigenaar zich niet kenbaar heeft gemaakt;
        - De gemeente heeft een retentierecht, zolang de eigenaar de verplichting tot vergoeding van de redelijke kosten van bewaring, behoud en opsporing niet heeft nagekomen;

        Overwegende dat de gemeente de goederen elders moet kunnen onderbrengen indien ze zelf niet over voldoende opslagruimte of de juiste accommodatie beschikt om de in bewaring te houden goederen te stockeren;

        Overwegende dat het aangewezen is de verkregen goederen pas af te voeren naar het recyclagepark nadat ze eerst via een openbare verkoop aangeboden werden, of nadat het gemeentebestuur of het O.C.M.W. en het Kringloopcentrum de goederen die zij nog kunnen gebruiken hebben aangeduid;

        Overwegende dat de organisatie van de opslag en nabestemming van goederen omwille van praktische overwegingen gedelegeerd wordt aan het college van burgemeester en schepenen;

         
        Publieke stemming
        Aanwezig: Jacky Daemen, Jo Brouns, Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Anita Meerten, Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Niels Van Eygen, Carina Suylen, Günther Bongers, Wim Swennen, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Maddy Peeters, Marijke Clerx
        Voorstanders: Jacky Daemen, Jo Brouns, Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Anita Meerten, Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Niels Van Eygen, Carina Suylen, Günther Bongers, Wim Swennen, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1.- In toepassing van het nieuw burgerlijk wetboek van 4 februari 2020, in werking getreden op 1 september 2021, zal het gemeentebestuur de volgende regels respecteren bij het afvoeren van in bewaring gehouden goederen, achtergelaten op het openbare domein:
        - De gemeente moet het gevonden of door de vinder in bewaring gegeven voorwerp in een register opnemen en redelijke pogingen ondernemen om de eigenaar terug te vinden;
        - De gemeente is aansprakelijk voor de bewaring;
        - De gemeente kan na zes maanden te goeder trouw en op een economisch verantwoorde wijze beschikken over het voorwerp (m.u.v. voorwerpen die vatbaar zijn voor bederf, die onderhevig zijn aan snelle waardevermindering of schadelijk zijn voor de openbare hygiëne, gezondheid of veiligheid en fietsen waarvoor de bewaartermijn van drie maanden geldt);
        - Ingeval van verkoop moet de gemeente de opbrengst gedurende vijf jaar ter beschikking van de eigenaar of van zijn rechtverkrijgenden houden. Ook bij schenking of eigen gebruik dient de waarde van het goed gereserveerd te worden;
        - Het voorwerp of de waarde ervan blijft toebehoren aan zijn oorspronkelijke eigenaar en de gemeente wordt slechts eigenaar vijf jaar na de opname in het register voor zover de oorspronkelijke eigenaar zich niet kenbaar heeft gemaakt;
        - De gemeente heeft een retentierecht, zolang de eigenaar de verplichting tot vergoeding van de redelijke kosten van bewaring, behoud en opsporing niet heeft nagekomen.

        Artikel 2.- Het college van burgemeester en schepenen wordt gedelegeerd om de kosten voor bewaring, behoud, afvoer en opsporing door te rekenen aan de eigenaar op basis van de reële kosten.

        Artikel 3.- De kosten voor werkuren en transport worden berekend overeenkomstig de door de gemeenteraad vastgestelde uurprijzen voor geleverde prestaties door de technische dienst.

        Artikel 4.- Ingeval de in bewaring gegeven goederen elders dienen bijgehouden te worden wegens plaatsgebrek in de gemeentelijke opslagplaats of indien het goederen betreft waarvoor het raadzaam is ze in specifieke omstandigheden te bewaren, wordt het college van burgemeester en schepenen gedelegeerd om te onderhandelen met derden over de voorwaarden van de opslag en de latere verkoop van de goederen.

        Artikel 5.- De organisatie van de verkoop, ter beschikking stelling aan het gemeentebestuur, het OCMW en/of het Kringloopcentrum of de afvoer naar het recyclingpark van de verkregen goederen wordt gedelegeerd aan het college van burgemeester en schepenen.

        Artikel 6.- In toepassing van artikel 285 en 286 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 wordt dit besluit en de inhoud ervan bekendgemaakt op de webtoepassing van de gemeente en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.

         

         
    • Financiën

      • Goedkeuring aangaan lening van €2.200.000 zoals voorzien in de meerjarenplanning ter financiering van de investeringen na raadpleging via het consultatiemodel

        Aanwezig: Jacky Daemen, Voorzitter
        Jo Brouns, Burgemeester
        Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Anita Meerten, Schepenen
        Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Niels Van Eygen, Carina Suylen, Günther Bongers, Wim Swennen, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Maddy Peeters, Gemeenteraadsleden
        Marijke Clerx, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Esther Brands, gemeenteraadslid

        De voorzitter verleent het woord aan schepen Rutten. Hij verzorgt de inhoudelijke toelichting.

        Hij verduidelijkt dat de banksector zal bevraagd worden om na te gaan wie de beste voorwaarden kan bieden.

        Hierna neemt de raad de volgende beslissing:

        De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:

        Gelet op het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur;

        Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;

        Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;

        Gelet op de bevoegdheden van de gemeenteraad zoals bepaald in artikel 40, §1 van het Decreet Lokaal Bestuur;

        Overwegende dat de bevoegdheid of er een leningsovereenkomst tot stand moet komen, aan de gemeenteraad behoort;

        Overwegende dat de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten de opdrachten betreffende leningen uitsluit van de toepassing van deze wet ingevolge artikel 28, §1, 6°;

        Gelet op de beginselen van behoorlijk bestuur waardoor een marktconsultatie aangewezen is teneinde de regels van mededinging toe te passen;

        Gelet op het consultatiemodel in bijlage dat gebruikt zal worden om het aanbod van minstens drie financiële instellingen te vergelijken;

        Gelet op de leningontvangst die werd ingeschreven onder jaarbudgetrekening GBB-FIN/0040-00/1733000 ten bedrag van €2.200.000;

        Gelet op de aflossingen van het kapitaal en de intresten op de lening die jaarlijks ingeschreven werden in de meerjarenplanning onder jaarbudgetrekeningen GBB-FIN/0040-00/4233003 en GBB-FIN/0040-00/6500003

        Gelet op de documenten in bijlage bij dit besluit;

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jacky Daemen, Jo Brouns, Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Anita Meerten, Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Niels Van Eygen, Carina Suylen, Günther Bongers, Wim Swennen, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Maddy Peeters, Marijke Clerx
        Voorstanders: Jacky Daemen, Jo Brouns, Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Anita Meerten, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Niels Van Eygen, Carina Suylen, Günther Bongers, Wim Swennen, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters
        Onthouders: Marcel Dirkx
        Resultaat: Met 21 stemmen voor, 1 onthouding

        BESLUIT:

        Artikel 1. De gemeenteraad besluit een lening aan te gaan voor de financiering van diverse investeringsprojecten ten bedrage van €2.200.000, voor de consultatie van diverse financiële instellingen wordt gebruik gemaakt van het consultatiemodel in bijlage bij dit besluit;

        Artikel 2.- Krediet voor de betaling van de interesten en het kapitaal werd voorzien op de jaarbudgetrekeningen GBB-FIN/0040-00/4233003/IE-GEEN en GBB-FIN/0040-00/6500003/IE-GEEN van het MJPA 3_2021;

        Artikel 3. - In toepassing van artikel 285 §1 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22-12-2017 wordt de beknopte beschrijving van dit besluit opgenomen in de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente wordt bekendgemaakt en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.

      • Advies gecoördineerde jaarrekening Centraal Kerkbestuur Kinrooi over het dienstjaar 2021: kerkfabrieken Sint-Martinus Kessenich, Sint-Lambertus Geistingen, Sint-Leonardus Molenbeersel, Sint-Martinus Kinrooi en Sint-Servatius Ophoven

        Aanwezig: Jacky Daemen, Voorzitter
        Jo Brouns, Burgemeester
        Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Anita Meerten, Schepenen
        Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Niels Van Eygen, Carina Suylen, Günther Bongers, Wim Swennen, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Maddy Peeters, Gemeenteraadsleden
        Marijke Clerx, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Esther Brands, gemeenteraadslid

        De voorzitter verleent de toelichting. 

        Hierna neemt de raad de volgende beslissing: 

        De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:

        Gelet op de beschikkingen van het decreet lokaal bestuur van 22-12-2017;

        Gelet op de wet van 29-07-1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen;

        Gelet op artikelen 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur houdende de bevoegdheden van de gemeenteraad;

        Gelet op deel 2, titel V, hoofdstuk I, afdeling II en titel VII, hoofdstuk II van het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 285 en 330 betreffende de bekendmaking en het algemeen bestuurlijk toezicht;

        Gelet op het bestuursdecreet van 7-12-2018;

        Gelet op de Bijzondere Wet van 13 juli 2001 houdende overdracht van diverse bevoegdheden aan de gewesten en gemeenschappen, inzonderheid artikel 4 dat bepaalt dat het Vlaams parlement en de Vlaamse regering in het Vlaamse gewest de bevoegdheden van de gewestorganen uitoefent voor de kerkfabrieken en de instellingen die belast zijn met het beheer van de temporaliën van de erkende erediensten, met uitzondering van de erkenning van de erediensten en de wedden en pensioenen van de bedienaars der erediensten;

        Gelet op het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, inzonderheid artikel 54 dat bepaalt dat de kerkraad  jaarlijks de rekening van de kerkfabriek van het voorgaande jaar vaststelt en indient voor 1 maart bij het centraal kerkbestuur en artikel 55 dat bepaalt dat de rekeningen jaarlijks voor 1 mei  bij de gemeenteoverheid en tegelijkertijd bij de provinciegouverneur worden ingediend door het centraal kerkbestuur waaronder de kerkfabrieken ressorteren. Als er geen centraal kerkbestuur werd opgericht, dient de kerkfabriek de rekening in. De rekeningen zijn onderworpen aan het advies van de gemeenteraad;

        Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemene reglement op de boekhouding van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, in toepassing van artikel 53 van het decreet van 7 mei 2004, inzonderheid afdeling IV jaarrekening, artikel 39 t/m 44 en artikel 47, zoals gewijzigd;

        Gelet op omzendbrief BB-2007/01 van 12 januari 2007 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Stedenbeleid, Wonen en Inburgering betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst;

        Overwegende dat de dienstjaarrekeningen 2021 van de kerkfabrieken door het centraal kerkbestuur Kinrooi gezamenlijk werden ingediend bij Religiopoint op 23 maart 2022 samen met een overzicht van de betaalde toelagen en de overschotten en/of tekorten van de jaarrekeningen;

        Gelet op bijgevoegde rekening over het dienstjaar 2021 van de gecoördineerde jaarrekening van de kerkfabrieken , goedgekeurd door de kerkraad op 22 maart 2022 die de volgende uitslag vertoont:

        Overzicht

        Datum

        Exploitatieresultaat

        investeringsresultaat

        Totaal

        Sint-Martinus Kessenich

         

        17/01/2022

        23.211,79

        0,00

        23.211,79

        Sint-Lambertus Geistingen

        08/02/2022

        14.480,28

        0,00

        14.480,28

        Sint-Leonardus Molenbeersel

        24/01/2022

        22.759,86

        75.458,66

        98.218,52

        Sint-Martinus Kinrooi

         

        01/03/2022

        9.556,30

        139.722,95

        149.279,25

        Sint-Servatius Ophoven

         

        23/02/2022

        29.735,42

        23.454,50

        53.189,92

        Totaal

         

        99.743,65

        238.636,11

        338.379,76

         Overwegende dat in 2021 een gemeentelijke exploitatietoelage van 86.996,04 euro werd uitgekeerd en geen investeringstoelage;

        Gelet op de bijgevoegde stukken;

         

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jacky Daemen, Jo Brouns, Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Anita Meerten, Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Niels Van Eygen, Carina Suylen, Günther Bongers, Wim Swennen, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Maddy Peeters, Marijke Clerx
        Voorstanders: Jacky Daemen, Jo Brouns, Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Anita Meerten, Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Niels Van Eygen, Carina Suylen, Günther Bongers, Wim Swennen, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1. - Voormelde gecoördineerde jaarrekening 2021 van het Centraal Kerkbestuur Kinrooi waaronder de kerkfabrieken Sint-Martinus Kessenich,  Sint-Lambertus Geistingen,  Sint-Leonardus Molenbeersel, Sint- Martinus Kinrooi en Sint-Servatius Ophoven ressorteren, wordt gunstig geadviseerd met de aanbeveling om het exploitatieoverschot 2021 in de mate van het mogelijke aan te wenden om de voorziene gemeentelijke exploitatietoelagen in de meerjarenplanning te verminderen.

        Artikel 2. - In toepassing van artikel 285 §1 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22-12-2017 wordt de beknopte beschrijving van dit besluit opgenomen in de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente wordt bekendgemaakt en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.

      • Vaststelling gemeentelijke investeringstoelage aan Visit Kinrooi voor de renovatie van de garage op de parkeerplaats van jachthaven de Spaanjerd

        Aanwezig: Jacky Daemen, Voorzitter
        Jo Brouns, Burgemeester
        Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Anita Meerten, Schepenen
        Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Niels Van Eygen, Carina Suylen, Günther Bongers, Wim Swennen, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Maddy Peeters, Gemeenteraadsleden
        Marijke Clerx, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Esther Brands, gemeenteraadslid

        De voorzitter verleent het woord aan burgemeester Jo Brouns. Hij verzorgt de inhoudelijke toelichting.

        Hierna neemt de raad de volgende beslissing: 

        De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:

        Gelet op de beschikkingen van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;

        Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen;

        Gelet op artikel 41 van het decreet lokaal bestuur houdende de bevoegdheden van de gemeenteraad;

        Gelet op het bestuursdecreet van 7 december 2018 betreffende de openbaarheid van bestuur;

        Overwegende dat de garage van Visit Kinrooi gerenoveerd diende te worden voor de opslag van materialen en teneinde er de E-cars in het zomerseizoen in onder te brengen;

        Gelet op de investeringstoelage van €10.000,00 die in het gemeentelijk investeringsbudget 2022 werd voorzien op jaarbudgetrekening ACT-3.04/0520-00/6640000 voor Visit Kinrooi teneinde de garage te renoveren;

        Gelet op bijgevoegde facturen voor de uitgevoerde renovatie van de garage voor een totaalbedrag van €8.182,85;

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jacky Daemen, Jo Brouns, Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Anita Meerten, Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Niels Van Eygen, Carina Suylen, Günther Bongers, Wim Swennen, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Maddy Peeters, Marijke Clerx
        Voorstanders: Jacky Daemen, Jo Brouns, Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Anita Meerten, Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Niels Van Eygen, Carina Suylen, Günther Bongers, Wim Swennen, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        Artikel 1.- De gemeentelijke investeringstoelage aan Visit Kinrooi wordt vastgesteld op een bedrag van €8.182,85 onder jaarbudgetrekening ACT-3.04/0520-00/6640000 van het investeringsbudget 2022 voor de renovatie van de garage in jachthaven de Spaanjerd. De betaling in afkorting van de investeringstoelage gebeurt adhv voorgelegde facturen.

        Artikel 2.- Afschrift van dit besluit zal voor uitvoering overgemaakt worden aan de betrokken gemeentelijke diensten en als bewijsstuk gevoegd bij de stukken van de jaarrekening 2021.

        Artikel 3. - In toepassing van artikel 285 §1 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22-12-2017 wordt de beknopte beschrijving van dit besluit opgenomen in de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente wordt bekendgemaakt en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.

    • Grondgebiedszaken

      • Goedkeuring handhavingsplan RO: Intergemeentelijke Samenwerking Handhaving Ruimtelijke Ordening MIDLIM

        Aanwezig: Jacky Daemen, Voorzitter
        Jo Brouns, Burgemeester
        Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Anita Meerten, Schepenen
        Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Niels Van Eygen, Carina Suylen, Günther Bongers, Wim Swennen, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Maddy Peeters, Gemeenteraadsleden
        Marijke Clerx, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Esther Brands, gemeenteraadslid

        De voorzitter verleent het woord aan burgemeester Jo Brouns. Hij verzorgt de inhoudelijke toelichting. Hij merkt op dat het voorkomen van bouwovertredingen de voornaamste doelstelling is van de gemeentelijke toetreding tot het IGS.  Hij verduidelijkt dat het voorliggende plan een kader voor handhaving moet bieden.Hij merkt op dat een gedeelte van het kader gemeenschappelijk voor het gehele IGS is en dat ieder deelnemend gemeentebestuur daarnaast  eigen prioriteiten kan aangeven. Hij besluit dat net dit eigen gemeentelijk  prioriteitenkader voorwerp van goedkeuring is.

        Hierna neemt de raad de volgende beslissing: 

        De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de bepalingen van de wet;

        Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 6 september 2021  houdende de goedkeuring van de toetreding van de gemeente Kinrooi tot de Interlokale Vereniging Handhaving RO MIDLIM;

        Gelet op het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 24 januari 2022 houdende de bevestiging van de aanstelling huidige verbalisanten RO en aanwijzing en aanstelling nieuwe verbalisant RO Dirk Bamps voor het volledige grondgebied (m.i.v. Bree en Kinrooi) van de Intergemeentelijke Samenwerking Handhaving Ruimte MIDLIM;

        Overwegende dat het met het oog op een uniforme, efficiënte en gepaste handhaving op het grondgebied van elke gemeente in het intergemeentelijk samenwerkingsverband aangewezen is een gemeenschappelijk handhavingsplan goed te keuren, waarin ieder van de deelnemende gemeenten naast het uniforme algemene kader de mogelijkheid heeft eigen beleidsprioriteiten vast te leggen;

        Gelet op  het handhavingsplan RO Intergemeentelijke Samenwerking Ruimtelijke Ordening MIDLIM zoals het in bijlage is opgenomen;

        Overwegende dat de goedkeuring van dit handhavingsplan mee bijdraagt aan de optimale ruimtelijke ontwikkeling van Kinrooi in al haar facetten zoals daar zijn wonen, recreatie en natuur;

        Overwegende dat dit het uitgangspunt is van BD1 van het het gemeentelijk meerjarenplan 2020-2025:'Investeren in Kinrooi, een aangename en betaalbare gemeente om in te wonen';

        Overwegende dat het plan in een eerste lezing besproken werd tijdens het college van 24 januari 2022 en dat daar besloten werd het na verdere afwerking voor te leggen aan de gemeenteraad;

        Gelet op artikel 40§1 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 dat bepaalt dat de gemeenteraad onder voorbehoud van andere wettelijke en decretale bepalingen, over de volheid van bevoegdheid beschikt ten aanzien van alle aangelegenheden van gemeentelijk belang;

        Overwegende dat het college van burgemeester en schepenen sinds de invoering van het handhavingsdecreet Omgeving nog enkel over enkele limitatief opgesomde bevoegdheden beschikt zodat handhaving niet langer als een accessoire bevoegdheid van het college van burgemeester en schepenen kan beschouwd worden;

        Overwegende dat ten gevolge van bovenstaande  de gemeenteraad over exclusieve bevoegdheid tot het goedkeuren van een gemeentelijk handhavingsplan beschikt;

        Gelet op de bepalingen van het bestuursdecreet van 7 december 2018;

        Gelet op de artikelen 286§1, 1° en 330 van het  decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 die bepalen dat de burgemeester gemeentelijke verordeningen bekend moet maken op de gemeentelijke webpagina en dat de gemeenteoverheid op de dag van de bekendmaking de toezichthoudende overheid hiervan op de hoogte dienst te brengen;

        Gelet op artikel 33 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 dat bepaalt dat de gemeenteraad zijn beslissingen neemt bij volstrekte meerderheid van stemmen;

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jacky Daemen, Jo Brouns, Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Anita Meerten, Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Niels Van Eygen, Carina Suylen, Günther Bongers, Wim Swennen, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Maddy Peeters, Marijke Clerx
        Voorstanders: Jacky Daemen, Jo Brouns, Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Anita Meerten, Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Niels Van Eygen, Carina Suylen, Günther Bongers, Wim Swennen, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT: 

        Artikel 1.- het handhavingsplan RO Intergemeentelijke Samenwerking Handhaving Ruimtelijke Ordening MIDLIM , zoals opgenomen in bijlage, goed te keuren;

        Artikel 2.- Het plan, in toepassing van artikel 286§1,1° van het decreet lokaal bestuur bekend te maken op de gemeentelijke website en de toezichthoudende overheid in toepassing van artikel 330 van het decreet lokaal bestuur op de hoogte te brengen van deze bekendmaking

        Artikel 3.- afschrift van deze beslissing over het maken aan de Intergemeentelijke Samenwerking Handhaving Ruimtelijke Ordening MIDLIM

      • Zaak der wegen - gratis grondafstand: verkaveling Processieweg 36 (VK/2022/4)

        Aanwezig: Jacky Daemen, Voorzitter
        Jo Brouns, Burgemeester
        Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Anita Meerten, Schepenen
        Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Niels Van Eygen, Carina Suylen, Günther Bongers, Wim Swennen, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Maddy Peeters, Gemeenteraadsleden
        Marijke Clerx, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Esther Brands, gemeenteraadslid

        De voorzitter verleent de inhoudelijke toelichting.

        Hierna neemt de raad de volgende beslissing:

        De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:

        Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikel 285 en 330 betreffende de bekendmaking en het algemeen bestuurlijk toezicht;

        Gelet op de wet van 29 maart 1962 betreffende de organisatie van de Ruimtelijke Ordening en van de Stedenbouw, zoals ze nadien gewijzigd werd;

        Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening; meer bepaald artikel 4.2.17 §2;

        Gelet op het decreet betreffende de omgevingsvergunning dd. 25 april 2014, en latere wijzigingen;

        Gelet op artikel 31 van het decreet betreffende de omgevingsvergunning waarin de procedure voor het behandelen van het onderdeel "de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg" in het kader van een omgevingsvergunning vermeld staat dat hierin als beslissende overheid de gemeenteraad is aangeduid;

        Gelet op het decreet houdende de gemeentewegen dd. 3 mei 2019;

        Gelet op de verkavelingsaanvraag ingediend door X, met als adres X, voor het verkavelen van een grond in 2 loten voor halfopen bebouwing en 1 lot voor open bebouwing (na sloop van de bestaande constructies), gelegen te 3640 Kinrooi, afdeling 1 (Kinrooi), sectie B, nr. 381P, Processieweg 36;

        Gezien bovenvermelde aanvraag onder toepassing valt van voormeld artikel, vermits zij voorziet in de afstand van grond, te voegen bij de voorliggende weg;

        Gelet op het bij artikelen 75, 76 en 77 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening voorgeschreven onderzoek dat op de voorgeschreven wijze heeft plaatsgehad en waaruit blijkt dat er geen bezwaren aanwezig zijn;

        Overwegende dat voornoemde grondafstand in overeenstemming is met de vooruitzichten van het gemeentebestuur voor wat betreft de toekomstige opvatting van deze weg;

        Overwegende dat de notaris in de eerste te verlijden akte de gratis grondafstanden ten voordele van de gemeente zonder kosten voor de gemeente dient op te nemen en afschrift dezer aan ons bestuur te zenden;

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jacky Daemen, Jo Brouns, Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Anita Meerten, Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Niels Van Eygen, Carina Suylen, Günther Bongers, Wim Swennen, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Maddy Peeters, Marijke Clerx
        Voorstanders: Jacky Daemen, Jo Brouns, Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Anita Meerten, Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Niels Van Eygen, Carina Suylen, Günther Bongers, Wim Swennen, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1.- De tracéwijziging, verbreding of opheffing van bestaande gemeentewegen zoals die voorkomt op het verkavelingsplan gevoegd bij de voornoemde aanvraag, wordt goedgekeurd.

        Artikel 2.- Het voor inlijving bij het openbaar domein voorziene perceel, gelegen te 3640 Kinrooi, afdeling 1 (Kinrooi), sectie B, nr. 381P: 00a43ca groot (LOT 4) is gratis en zonder onkosten aan de gemeente af te staan voor de uitvoering van de verkaveling (verkoop en/of verbouwing).

        Artikel 3.- De aanvrager of diens rechtsopvolgers is gehouden de notaris opdracht te geven om in de eerste te verlijden overdrachtsakte de gratis grondafstand(en) ten voordele van de gemeente op te nemen en een afschrift ervan aan ons bestuur te zenden.

        Artikel 4.- Indien de aanvrager niet onmiddellijk wenst of kan overgaan tot vervreemding is hij gehouden om binnen één jaar na afgifte van deze vergunning en op zijn kosten een authentieke akte te laten verlijden voor een notaris en ons bestuur een kopie van deze akte te zenden.

        Artikel 5.- Ingeval de overdrachtsakte nog niet verleden zou zijn en ons bestuur of een ander openbaar bestuur wenst gebruik te maken van de gratis af te stane grond voor openbaar nut, dan is de aanvrager gehouden de nodige gronden hiervoor onmiddellijk en zonder enige kosten ter beschikking te stellen.

        Artikel 6.- Voornoemde grondinneming geschiedt voor openbaar nut, met name de inlijving bij het openbaar domein voor wegverbetering.

        Artikel 7.- In toepassing van artikel 285 §1 van het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 wordt een beknopte beschrijving van dit besluit opgenomen in de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente wordt bekendgemaakt en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het decreet Lokaal Bestuur.

      • Zaak der wegen - gratis grondafstand: verkaveling Goortweg (VK/2022/5)

        Aanwezig: Jacky Daemen, Voorzitter
        Jo Brouns, Burgemeester
        Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Anita Meerten, Schepenen
        Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Niels Van Eygen, Carina Suylen, Günther Bongers, Wim Swennen, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Maddy Peeters, Gemeenteraadsleden
        Marijke Clerx, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Esther Brands, gemeenteraadslid

        De voorzitter verleent de inhoudelijke toelichting.

        Hierna neemt de raad de volgende beslissing: 

        De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:

        Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikel 285 en 330 betreffende de bekendmaking en het algemeen bestuurlijk toezicht;

        Gelet op de wet van 29 maart 1962 betreffende de organisatie van de Ruimtelijke Ordening en van de Stedenbouw, zoals ze nadien gewijzigd werd;

        Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening; meer bepaald artikel 4.2.17 §2;

        Gelet op het decreet betreffende de omgevingsvergunning dd. 25 april 2014, en latere wijzigingen;

        Gelet op artikel 31 van het decreet betreffende de omgevingsvergunning waarin de procedure voor het behandelen van het onderdeel "de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg" in het kader van een omgevingsvergunning vermeld staat dat hierin als beslissende overheid de gemeenteraad is aangeduid;

        Gelet op het decreet houdende de gemeentewegen dd. 3 mei 2019;

        Gelet op de verkavelingsaanvraag ingediend door X, met als adres X, voor het verkavelen van een grond in 2 loten voor open bebouwing, gelegen te 3640 Kinrooi, afdeling 1 (Kinrooi), sectie B, nr. 671D, perceel rechts van Goortweg 10;

        Gezien bovenvermelde aanvraag onder toepassing valt van voormeld artikel, vermits zij voorziet in de afstand van grond, te voegen bij de voorliggende weg;

        Gelet op het bij artikelen 75, 76 en 77 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening voorgeschreven onderzoek dat op de voorgeschreven wijze heeft plaatsgehad en waaruit blijkt dat er geen bezwaren aanwezig zijn;

        Overwegende dat voornoemde grondafstand in overeenstemming is met de vooruitzichten van het gemeentebestuur voor wat betreft de toekomstige opvatting van deze weg;

        Overwegende dat de notaris in de eerste te verlijden akte de gratis grondafstanden ten voordele van de gemeente zonder kosten voor de gemeente dient op te nemen en afschrift dezer aan ons bestuur te zenden;

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jacky Daemen, Jo Brouns, Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Anita Meerten, Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Niels Van Eygen, Carina Suylen, Günther Bongers, Wim Swennen, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Maddy Peeters, Marijke Clerx
        Voorstanders: Jacky Daemen, Jo Brouns, Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Anita Meerten, Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Niels Van Eygen, Carina Suylen, Günther Bongers, Wim Swennen, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1.- De tracéwijziging, verbreding of opheffing van bestaande gemeentewegen zoals die voorkomt op het verkavelingsplan gevoegd bij de voornoemde aanvraag, wordt goedgekeurd.

        Artikel 2.- Het voor inlijving bij het openbaar domein voorziene perceel, gelegen te 3640 Kinrooi, afdeling 1 (Kinrooi), sectie B, nr. 671D: 00a39ca groot (LOT 3) is gratis en zonder onkosten aan de gemeente af te staan voor de uitvoering van de verkaveling (verkoop en/of verbouwing).

        Artikel 3.- De aanvrager of diens rechtsopvolgers is gehouden de notaris opdracht te geven om in de eerste te verlijden overdrachtsakte de gratis grondafstand(en) ten voordele van de gemeente op te nemen en een afschrift ervan aan ons bestuur te zenden.

        Artikel 4.- Indien de aanvrager niet onmiddellijk wenst of kan overgaan tot vervreemding is hij gehouden om binnen één jaar na afgifte van deze vergunning en op zijn kosten een authentieke akte te laten verlijden voor een notaris en ons bestuur een kopie van deze akte te zenden.

        Artikel 5.- Ingeval de overdrachtsakte nog niet verleden zou zijn en ons bestuur of een ander openbaar bestuur wenst gebruik te maken van de gratis af te stane grond voor openbaar nut, dan is de aanvrager gehouden de nodige gronden hiervoor onmiddellijk en zonder enige kosten ter beschikking te stellen.

        Artikel 6.- Voornoemde grondinneming geschiedt voor openbaar nut, met name de inlijving bij het openbaar domein voor wegverbetering.

        Artikel 7.- In toepassing van artikel 285 §1 van het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 wordt een beknopte beschrijving van dit besluit opgenomen in de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente wordt bekendgemaakt en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het decreet Lokaal Bestuur.

    • Basisschool Kinrooi

      • Goedkeuring van de aangepaste modellen van de functiebeschrijvingen leermeester lichamelijke opvoeding en kinderverzorgster voor de gemeentelijke basisschool 3K te Kinrooi en de gemeentelijke basisschool De Maaskei te Ophoven

        Aanwezig: Jacky Daemen, Voorzitter
        Jo Brouns, Burgemeester
        Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Anita Meerten, Schepenen
        Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Niels Van Eygen, Carina Suylen, Günther Bongers, Wim Swennen, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Maddy Peeters, Gemeenteraadsleden
        Marijke Clerx, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Esther Brands, gemeenteraadslid

        De voorzitter verleent het woord aan schepen Mark Hoedemakers. Hij verzorgt de inhoudelijke toelichting. Tijdens deze toelichting verduidelijkt hij dat dit de laatste functiebeschrijvingen zijn die aan de nieuwe methode aangepast zijn.

        Na deze toelichting neemt de raad de volgende beslissing: 

        De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:

        Gelet op de beschikkingen van het decreet lokaal bestuur van 22-12-2017;

        Gelet op de wet van 29-07-1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen;

        Gelet op artikel 41 van het decreet lokaal bestuur houdende de bevoegdheden van de gemeenteraad;

        Gelet op deel 2, titel V, hoofdstuk I, afdeling II en titel VII, hoofdstuk II van het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 285 en 330 betreffende de bekendmaking en het algemeen bestuurlijk toezicht;

        Gelet op het bestuursdecreet van 07-12-2018;

        Gelet op artikel 34 van het decreet lokaal bestuur, houdende de geheime stemming;

        Gelet op het decreet van 27-03-1991 betreffende de rechtspositie van sommige personeelsleden van het gesubsidieerd onderwijs en de gesubsidieerde centra voor leerlingenbegeleiding (verder genoemd decreet rechtspositie personeel gesubsidieerd onderwijs), de hoofdstukken Vbis en Vter;

        Gelet op de omzendbrief functiebeschrijving en evaluatie (PERS/2007/09);

        Gelet op het feit dat de functiebeschrijvingen van de volgende ambten aangepast werden volgens de modellen van OVSG:

        - functiebeschrijving leermeester lichamelijke opvoeding

        - functiebeschrijving kinderverzorgster

        Overwegende dat er bij iedere functiebeschrijving een lijst instellingsgebonden opdrachten dient gevoegd te worden;

        Overwegende dat deze lijst dient goedgekeurd te worden;

        Gelet op het protocol nr. 3 van 25-03-2022 van het afzonderlijk bijzonder comité;

        Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jacky Daemen, Jo Brouns, Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Anita Meerten, Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Niels Van Eygen, Carina Suylen, Günther Bongers, Wim Swennen, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Maddy Peeters, Marijke Clerx
        Voorstanders: Jacky Daemen, Jo Brouns, Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Anita Meerten, Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Niels Van Eygen, Carina Suylen, Günther Bongers, Wim Swennen, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1.- De algemene modellen van de functiebeschrijvingen goed te keuren:

        - functiebeschrijving leermeester lichamelijke opvoeding

        - functiebeschrijving kinderverzorgster

        Artikel 2.- In toepassing van het artikel 285 §1 van het Decreet Lokaal bestuur van 22-12-2017 wordt de beknopte beschrijving van dit besluit opgenomen in de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente wordt bekendgemaakt en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.

    • Secretariaat

      • Kennisgevingen en mededelingen

        Aanwezig: Jacky Daemen, Voorzitter
        Jo Brouns, Burgemeester
        Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Anita Meerten, Schepenen
        Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Niels Van Eygen, Carina Suylen, Günther Bongers, Wim Swennen, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Maddy Peeters, Gemeenteraadsleden
        Marijke Clerx, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Esther Brands, gemeenteraadslid
        • Schepen Hoedemakers merkt op dat er op 12 juni in Ophoven een bescheiden dorpsfeest met een kleine kermis georganiseerd wordt en dat het vernieuwde Dorpshuis dan officieel geopend wordt.
        • Raadslid Esther Brands vraagt naar de stand van zaken van het dossier paddelpleinen in Kessenich. Ze vraagt of er rekening zal gehouden worden met de door de buurt geformuleerde bezwaren. Schepen Hoedemakers schetst de geschiedenis van het dossier. Daarna schetst hij de gevolgde procedure. Hij merkt op dat er een geluidsstudie zal uitgevoerd worden in Kessenich en in Kinrooi. De bezwaren worden ernstig genomen.  Het plan voor Kessenich werd inmiddels afgevoerd, maar de studie zal doorgaan om mogelijke toekomstige invullingen te onderzoeken. Raadslid Vleeschouwers vraagt hoe hij een geluidsstudie moet begrijpen nu er nog geen terreinen zijn. Schepen Hoedemakers antwoordt dat men de situatie zal nabootsen.
        • Schepen Hoedemakers geeft een toelichting bij het dossier van de aanleg en de invoering van de fietssuggestiestroken. Hij merkt op dat er nog pictogrammen zullen aangebracht worden en dat er nog een communicatie- en bewustmakingscampagne uitgerold zal worden.
        • Volgende gemeenteraad: 13 juni, 20u00.
      • Definitieve vaststelling verslag vorige zitting

        Aanwezig: Jacky Daemen, Voorzitter
        Jo Brouns, Burgemeester
        Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Anita Meerten, Schepenen
        Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Niels Van Eygen, Carina Suylen, Günther Bongers, Wim Swennen, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Maddy Peeters, Gemeenteraadsleden
        Marijke Clerx, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Esther Brands, gemeenteraadslid

        Voor de sluiting der zitting werden geen wijzigingen bevolen aan dit verslag, waardoor het van ambtswege is goedgekeurd conform de voorgelegde tekst.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jacky Daemen, Jo Brouns, Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Anita Meerten, Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Niels Van Eygen, Carina Suylen, Günther Bongers, Wim Swennen, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Maddy Peeters, Marijke Clerx
        Voorstanders: Jacky Daemen, Jo Brouns, Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Anita Meerten, Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Niels Van Eygen, Carina Suylen, Günther Bongers, Wim Swennen, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Maddy Peeters
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

De voorzitter sluit de zitting op 02/05/2022 om 20:41.

Namens Gemeenteraad,

Marijke Clerx
Algemeen Directeur

Jacky Daemen
Voorzitter