De voorzitter opent de zitting op 02/05/2022 om 20:42.
Er werden geen wijzigingen bevolen aan het vorige verslag van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 07-03-2022 openbaar gedeelte, waardoor het van ambtswege is goedgekeurd conform de voorgelegde tekst.
nihil
De raad voor maatschappelijk welzijn van het Openbaar Centrum voor Maatschappelijk Welzijn van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:
Gelet op de beschikkingen van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op artikel 78 van het decreet lokaal bestuur houdende de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn;
Gelet op deel 2, titel V, hoofdstuk I, afdeling II en titel VII, hoofdstuk II van het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 286 en 330 betreffende de bekendmaking en het algemeen bestuurlijk toezicht;
Gelet op het bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op de noodsituatie van de oorlog in Oekraïne en de daarmee gepaard gaande vluchtelingenstroom;
Gelet op het feit dat de wettelijke opdracht van het OCMW is om de meest passende materiële, sociale, geneeskundige en/of psychologische dienstverlening te voorzien;
Overwegende dat de maatschappelijke dienstverlening er onder meer in bestaat om aan deze oorlogsvluchtelingen tijdelijke opvang en huisvesting te bieden;
Overwegende dat er momenteel vluchtelingen worden opgevangen in buurthuis De Borg te Kessenich en in privé woongelegenheden of gedeelten daarvan;
Overwegende dat het aangewezen is om een huishoudelijk reglement goed te keuren waarin de nodige afspraken met de vluchtelingen worden vastgelegd;
BESLUIT:
Artikel 1.- Het huishoudelijk reglement met betrekking tot de terbeschikkingstelling van een door het OCMW gecreëerde opvangplaats voor Oekraïense oorlogsvluchtelingen als volgt vast te stellen:
'HUISHOUDELIJK REGLEMENT met betrekking tot de terbeschikkingstelling van een door het OCMW gecreëerde opvangplaats voor Oekraïense oorlogsvluchtelingen
Het OCMW heet u van harte welkom in een van de locaties voor tijdelijke opvang of huisvesting van vluchtelingen naar aanleiding van de oorlog in Oekraïne.
Het OCMW wenst u een veilig en vredig verblijf.
Navolgend huishoudelijk reglement bevat een algemeen overzicht van de rechten en plichten, de te respecteren basisregels en de basis dienstverlening gedurende het verblijf van de Oekraïense oorlogsvluchtelingen in de opvanglocatie of de huisvestingslocatie.
Indien u vragen heeft met betrekking tot uw verblijf kan u terecht bij de maatschappelijk assistent, of andere door het OCMW aangestelde medewerker, die u wordt toegewezen.
Ik, ondergetekende, bevestig kennis te hebben genomen en een kopie te hebben ontvangen van navolgend huishoudelijk reglement, dat werd toegelicht in een taal die ik begrijp, zo nodig met begeleiding van een tolk.
Voornaam:
Naam:
Datum:
Handtekening bewoner:
HUISHOUDELIJK REGLEMENT
I. Voorwerp, doelgroep en bestemming:
1. Het OCMW biedt in het kader van zijn wettelijke opdracht de meest passende materiële, sociale, geneeskundige of psychologische dienstverlening aan. In het kader van de noodsituatie van de oorlog in Oekraïne en de daarmee gepaard gaande vluchtelingenstroom bestaat de maatschappelijke dienstverlening er onder meer in dat aan deze oorlogsvluchtelingen tijdelijke opvang en huisvesting wordt geboden.
2. Hiertoe heeft het OCMW buurthuis De Borg ingericht en een aantal derden woningen, appartementen of andere panden ingehuurd of ter beschikking gekregen en deze ingericht voor tijdelijke opvang of huisvesting van oorlogsvluchtelingen.
3. De opvang- of huisvestingslocatie kan zowel een woning of appartement zijn met eigen slaapkamer, eigen sanitaire voorzieningen, zelfs eigen woonkamer en/of keuken, maar kan ook een woning of ander goed zijn met gedeelde gemeenschappelijke woonruimte, keuken, sanitaire voorzieningen, of zelfs gemeenschappelijke slaapgelegenheid.
Hierna wordt naar de opvang- of huisvestingslocaties verwezen als ‘verblijfslocaties’.
4. Het OCMW streeft naar opvang en huisvesting in locaties met afzonderlijke woon-, kook- en slaapkamers in functie van omvang en samenstelling van het gezin, maar kan dat in het licht van de crisissituatie niet garanderen.
5. Om die reden stelt het OCMW als beheerder van de opvanglocaties en huurder van de huisvestingslocaties een aantal basisregels vast met betrekking tot het samenleven op het vlak van o.m. privacy en rust, veiligheid en hygiëne en met betrekking tot de begeleiding.
II. Toewijzing, begeleiding en mogelijke bijdrage in de kosten van dienstverlening
1. De verblijfslocatie biedt bemeubelde en uitgeruste huisvesting met toegang tot sanitaire voorzieningen aan.
2. De toewijzing van een vluchteling aan een verblijfslocatie gebeurt eenzijdig door het OCMW. Het OCMW houdt hierbij steeds rekening met de aard, omvang en samenstelling van het op te vangen gezin in relatie tot de beschikbaarheid, aard, omvang en voorzieningenniveau van de verblijfslocaties. De vluchteling heeft geen keuzerecht dienaangaande. Eventuele sleutels worden overhandigd bij ondertekening van dit reglement.
3. Dit betekent niet dat er enige dwang door het OCMW kan worden uitgeoefend. De beoogde bewoner kan steeds weigeren zijn intrek te nemen in een door het OCMW beschikbaar gestelde verblijfslocatie. In dat geval wordt het OCMW evenwel geacht zijn wettelijke opdracht te hebben vervuld.
4. Om rechten te kunnen blijven laten gelden op de toegewezen verblijfslocatie dient de bewoner regelmatig aanwezig te zijn in de verblijfslocatie. De bewoner wordt geacht een langere afwezigheid te melden aan de maatschappelijk werker. Indien het OCMW van oordeel is dat de afwezigheid kennelijk onredelijk en structureel is, kan de verblijfslocatie aan een andere bewoner worden toegewezen. In dat geval behoudt het OCMW zich het recht voor de persoonlijke bezittingen van de vorige bewoner te verwijderen uit de verblijfslocatie. In dat geval houdt het OCMW voormelde persoonlijke bezittingen één maand in bewaring.
5. De bewoner wordt tijdens zijn verblijf begeleid door een maatschappelijk werker van het OCMW, en/of desgevallend door een andere door het OCMW aangestelde medewerker, die aan de bewoner wordt toegewezen.
6. Elke bewoner kan met vragen met betrekking tot zijn verblijf terecht bij de maatschappelijk assistent, of andere door het OCMW aangestelde medewerker.
7. Iedere ouder is verantwoordelijk voor het toezicht, de opvoeding, met inbegrip van mogelijke leerplicht ten aanzien van de minderjarige kinderen in het gezin. De maatschappelijk werker en/of andere door het OCMW aangestelde medewerker kunnen de bewoner hierin begeleiden.
8. Alle medewerkers van het OCMW zijn onderworpen aan deontologische plichten die o.m. waarden als respect voor de persoonlijke levenssfeer, cliëntgerichtheid, onpartijdigheid en discretie voorschrijven.
9. Het OCMW legt een individueel dossier aan waarin alle mogelijke relevante informatie wordt opgenomen. Iedere bewoner heeft een inzagerecht in zijn dossier.
10. De individuele begeleiding die een maatschappelijk werker en/of andere medewerker biedt, kan volgende vormen aannemen: begeleiding bij de opvang, begeleiding in het maatschappelijk leven buiten de verblijfslocatie (bijv. begeleiding bij inschrijving van de kinderen in een school), begeleiding in de administratieve procedure en handelingen, begeleiding naar opleiding en tewerkstelling en inburgering, medische en psychosociale begeleiding of hulp.
11. Om een goede opvolging mogelijk te maken geldt een informatieverplichting ten aanzien van het OCMW. Dit betekent o.m. dat elke bewoner elke wijziging in de persoonlijke en/of sociale situatie, in het bijzonder een tewerkstelling, actief meldt aan de toegewezen maatschappelijk werker van het OCMW.
12. Het OCMW kan binnen het kader van zijn wettelijke opdracht en binnen de kaders van de regelgeving een billijke bijdrage vragen van de bewoner voor de opvang en huisvesting.
13. Het OCMW sluit een verzekering af die de burgerlijke aansprakelijkheid van de bewoners in de opvanglocatie ‘De Borg’ dekt gedurende hun verblijf aldaar naar analogie met verzoekers om internationale bescherming. Voor eventueel later bijkomende collectieve opvanglocaties elders in de gemeente zal het OCMW eveneens een verzekering burgerlijke aansprakelijkheid afsluiten.
Voor de andere verblijfslocaties zoals derden woningen, appartementen of andere panden zal het OCMW een huurdersaansprakelijkheidsverzekering afsluiten.
III. Regels inzake samenleven: privacy en rust, veiligheid en hygiëne
1. Iedere bewoner wordt het recht op eerbiediging van zijn privéleven gewaarborgd binnen de grenzen van de mogelijkheden die de verblijfslocatie biedt.
2. Van iedere bewoner wordt verwacht dat hij eveneens het privéleven van iedere andere bewoner waarborgt. De bewoner wordt in dit verband geacht bij te dragen tot privacy en rust in de verblijfslocatie. Tussen 22u ’s avonds en 6u ’s morgens is het verboden lawaai te maken.
3. De bewoner kan vrij bezoek ontvangen, in voorkomend geval in overleg met de andere bewoner(s)-eigenaar(s), maar kan zonder voorafgaande instemming van het OCMW geen verblijfplaats aanbieden aan derden. Bezoekers worden geacht zich zoals de bewoner te houden aan de bepalingen van dit reglement.
4. De bewoner respecteert de persoonlijke bezittingen van medebewoners en de eigendommen en goederen van derden zoals het OCMW of de eigenaar.
5. Het OCMW is niet verantwoordelijk voor beschadiging, diefstal of verlies van de persoonlijke bezittingen van de bewoner en/of de eigenaar.
6. In het geval de bewoner schade veroorzaakt aan goederen of andere bezittingen van medebewoners of derden zoals het OCMW of de eigenaar, kan de bewoner verzocht worden deze te vergoeden.
7. De bewoner wordt geacht de instructies te volgen die worden gegeven door de medewerkers van het OCMW.
8. De bewoner wordt geacht respect en beleefdheid te vertonen ten aanzien van medebewoners, eigenaar, medewerkers van het OCMW en andere derden. Geen enkele vorm van verbale of fysieke agressie zal worden getolereerd. Dergelijke vaststellingen kunnen voor het OCMW aanleiding zijn om de bewoner in kwestie te verwijderen uit de verblijfslocatie.
9. De bewoner wordt geacht de geldende regels inzake brandveiligheid te respecteren.
10. Er geldt een algemeen rookverbod in de verblijfslocatie, tenzij anders overeengekomen met de eigenaar.
11. Vaststelling van vernieling of vandalisme kan voor het OCMW aanleiding zijn om de bewoner in kwestie te verwijderen uit de verblijfslocatie, evenals vaststelling van dronkenschap of het gebruik van illegale middelen.
12. Het bezit van gevaarlijke voorwerpen waarmee anderen in gevaar kunnen worden gebracht is verboden.
13. De bewoner is verantwoordelijk voor het beheer van de verblijfslocatie als een goed huisvader. Dit betekent o.m. de verplichting om in te staan voor het onderhoud en de netheid van de verblijfslocatie of delen daarvan, evenals desgevallend de buitenomgeving overeenkomstig afspraak.
14. Behoudens voorafgaande expliciete toestemming van het OCMW en/of de eigenaar is het niet toegestaan huisdieren te houden in de verblijfslocatie.
IV. Controles, sancties en klachten
1. Het OCMW behoudt zich het recht voor om telkens hiertoe een directe aanleiding is, zoals een klacht van een medebewoner, eigenaar of derde, een controlebezoek uit te voeren in de verblijfslocatie. Behoudens bij vermoeden van ernstige inbreuken op de in dit reglement vermelde regels inzake veiligheid en hygiëne die het rustig genot van medebewoners, eigenaar of derden in gevaar zouden brengen, vinden deze controlebezoeken plaats met medeweten van de desbetreffende bewoners. Dezen kunnen ook bij dergelijke bezoeken aanwezig zijn. Indien bij dergelijke bezoeken gevaarlijke voorwerpen worden gevonden, worden deze in beslag genomen.
2. Als het OCMW een inbreuk vaststelt op de in dit reglement vastgelegde bepalingen, kan een sanctie worden opgelegd. Ook daden gepleegd buiten de verblijfslocatie die een belangrijke impact hebben op het samenleven in de verblijfslocatie kunnen aanleiding zijn voor een sanctie.
3. De aard en omvang van de sanctie zal steeds in verhouding staan tot de aard en de ernst van de inbreuk en met de concrete omstandigheden waaronder de inbreuk werd gepleegd. De bewoner op wie de beoogde sanctie betrekking heeft, zal worden gehoord door een aangestelde van het OCMW. De bewoner kan zich laten bijstaan door een persoon naar keuze.
4. Volgende sancties zijn mogelijk:
- Een formele waarschuwing met vermelding in het individueel dossier.
- Een beperking van de toegang tot bepaalde diensten en begeleiding.
- De verwijdering uit de desbetreffende verblijfslocatie.
5. Een sanctie wordt steeds individueel gemotiveerd en schriftelijk betekend of overhandigd.
6. De bewoner kan een sanctie schriftelijk en gemotiveerd betwisten binnen de 7 dagen na betekening of overhandiging. In dat geval zal het OCMW na nieuw verhoor van de bewoner door een andere aangestelde dan bij het eerste verhoor, een nieuwe beslissing nemen. Deze beslissing is niet opnieuw vatbaar voor betwisting.
7. Indien de bewoner niet tevreden is met de opvang en/of begeleiding kan deze een schriftelijke klacht formuleren ten aanzien van het OCMW. Elke klacht zal worden behandeld overeenkomstig de voor het OCMW geldende klachtenbehandelingssystemen. In ieder geval engageert het OCMW zich tot een schriftelijke reactie binnen de 7 dagen na ontvangst van de klacht.
V. Slotbepalingen
1. Dit reglement is met onmiddellijke ingang van toepassing op alle Oekraïense oorlogsvluchtelingen die opgevangen en gehuisvest zijn in door het OCMW ter beschikking gestelde en/of collectief gecreëerde verblijfslocatie, en is met geen ander doel dan dit opgemaakt.
2. De bepalingen van dit reglement moeten steeds geïnterpreteerd worden vanuit de wettelijke opdracht en doelstelling van het OCMW om deze noodsituatie naar aanleiding van de oorlog in Oekraïne en de daarmee gepaard gaande vluchtelingenstroom het hoofd te bieden.
3. Het OCMW beoogt met dit reglement geenszins een woninghuurovereenkomst in de zin van het Woninghuurdecreet van 1 januari 2019 tot stand te laten komen.'
Artikel 2.- In toepassing van artikel 286 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22-12-2017 wordt dit besluit en de inhoud ervan bekendgemaakt op de webtoepassing van de gemeente en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.
De raad voor maatschappelijk welzijn van het Openbaar Centrum voor Maatschappelijk Welzijn van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:
Gelet op de beschikkingen van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op artikel 78 van het decreet lokaal bestuur houdende de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn;
Gelet op deel 2, titel V, hoofdstuk I, afdeling II en titel VII, hoofdstuk II van het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 286 en 330 betreffende de bekendmaking en het algemeen bestuurlijk toezicht;
Gelet op het bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op de noodsituatie van de oorlog in Oekraïne en de daarmee gepaard gaande vluchtelingenstroom;
Gelet op het feit dat de wettelijke opdracht van het OCMW is om de meest passende materiële, sociale, geneeskundige en/of psychologische dienstverlening te voorzien;
Overwegende dat de maatschappelijke dienstverlening er onder meer in bestaat om aan deze oorlogsvluchtelingen tijdelijke opvang en huisvesting te bieden;
Gelet op het decreet van 18 maart 2022 tot regeling van de tijdelijke huisvesting van gezinnen of alleenstaanden die dakloos zijn of dreigen te worden naar aanleiding van de oorlog in Oekraïne;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 18 maart 2022 tot regeling van de tijdelijke huisvesting van gezinnen of alleenstaanden die dakloos zijn of dreigen te worden naar aanleiding van de oorlog in Oekraïne;
Overwegende dat er inwoners zijn die aan het OCMW Kinrooi een aantal privé woongelegenheden of gedeelten daarvan ter beschikking willen stellen voor de opvang van oorlogsvluchtelingen uit Oekraïne;
Overwegende dat het aangewezen is hiertoe een model van huurovereenkomst goed te keuren, welk het OCMW kan hanteren voor het huren van woongelegenheden als opvang of huisvesting van deze vluchtelingen;
Gelet op artikel 5 van het decreet van 18 maart 2022 tot regeling van de tijdelijke huisvesting van gezinnen of alleenstaanden die dakloos zijn of dreigen te worden naar aanleiding van de oorlog in Oekraïne en op artikel 6 van het besluit van de Vlaamse Regering van 18 maart 2022 tot regeling van de tijdelijke huisvesting van gezinnen of alleenstaanden die dakloos zijn of dreigen te worden naar aanleiding van de oorlog in Oekraïne, op basis waarvan er een bijzonder huurregime werd uitgewerkt voor het sluiten van een huurovereenkomst met tijdelijk ontheemden uit Oekraïne;
Overwegende dat het OCMW Kinrooi deze woongelegenheden in eigen naam wenst te huren en vervolgens ter beschikking te stellen van de vluchtelingen, onder de voorwaarden opgenomen in het huishoudelijk reglement met betrekking tot de ter beschikking stelling van een door het OCMW gecreëerde opvangplaats voor Oekraïense vluchtelingen, goedgekeurd in zitting van heden;
Overwegende dat deze manier van werken dient gezien te worden als een onderhuur;
Gelet op de richtlijnen van het agentschap Wonen Vlaanderen omtrent de huurprijzen voor woongelegenheden in bijlage;
Gelet op het model van huurovereenkomst in bijlage;
BESLUIT:
Artikel 1.- Het model van huurovereenkomst in bijlage goed te keuren.
Artikel 2.- De prijzen, zoals opgenomen in de richtlijnen van Wonen Vlaanderen in bijlage, gelden als maximumprijs bij de onderhandeling met de eigenaren van de woongelegenheden.
Artikel 3.- Het vast bureau wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en wordt gemachtigd om binnen de thans bepaalde contouren de huurovereenkomst(en) af te sluiten.
Artikel 4.- Mevrouw Anita Meerten, schepen van sociale zaken, bijgestaan door mevrouw Marijke Clerx, algemeen directeur, of hun plaatsvervangers wettelijk te machtigen om namens het vast bureau te handelen en te bedingen namens het OCMW in de huurovereenkomst(en) en aanverwante documenten, zoals de plaatsbeschrijving(en).
Artikel 5.- In toepassing van artikel 286 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 wordt dit besluit en de inhoud ervan bekendgemaakt op de webtoepassing van de gemeente en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.
De raad voor maatschappelijk welzijn van het Openbaar Centrum voor Maatschappelijk Welzijn van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:
Gelet op de beschikkingen van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op artikel 78 van het decreet lokaal bestuur houdende de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn;
Gelet op deel 2, titel V, hoofdstuk I, afdeling II en titel VII, hoofdstuk II van het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 286 en 330 betreffende de bekendmaking en het algemeen bestuurlijk toezicht;
Gelet op het bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op de noodsituatie van de oorlog in Oekraïne en de daarmee gepaard gaande vluchtelingenstroom;
Gelet op het feit dat de wettelijke opdracht van het OCMW is om de meest passende materiële, sociale, geneeskundige en/of psychologische dienstverlening te voorzien;
Overwegende dat de maatschappelijke dienstverlening er onder meer in bestaat om aan deze oorlogsvluchtelingen tijdelijke opvang en huisvesting te bieden;
Gelet op het decreet van 18 maart 2022 tot regeling van de tijdelijke huisvesting van gezinnen of alleenstaanden die dakloos zijn of dreigen te worden naar aanleiding van de oorlog in Oekraïne;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 18 maart 2022 tot regeling van de tijdelijke huisvesting van gezinnen of alleenstaanden die dakloos zijn of dreigen te worden naar aanleiding van de oorlog in Oekraïne;
Overwegende dat er inwoners zijn die aan het OCMW Kinrooi een aantal privé woongelegenheden of gedeelten daarvan, gratis of tegen een kleine onkostenvergoeding, ter beschikking willen stellen voor de opvang van oorlogsvluchtelingen uit Oekraïne;
Overwegende dat het aangewezen is hiertoe een model van opvangovereenkomst goed te keuren, welk het OCMW kan hanteren voor het in gebruik nemen van woongelegenheden als opvang of huisvesting van deze vluchtelingen;
Gelet op artikel 8 van het besluit van de Vlaamse Regering van 18 maart 2022 tot regeling van de tijdelijke huisvesting van gezinnen of alleenstaanden die dakloos zijn of dreigen te worden naar aanleiding van de oorlog in Oekraïne, op basis waarvan afwijkingen worden toegestaan van de vereisten en normen vermeld in bijlage 4 en 5 die bij het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021 zijn gevoegd (woonkwaliteitsnormen);
Overwegende dat het OCMW Kinrooi voor deze woongelegenheden in eigen naam een opvangovereenkomst wenst af te sluiten samen met de vluchtelingen en de eigenaren, onder de voorwaarden opgenomen in het 'huishoudelijk reglement met betrekking tot de ter beschikking stelling van een door het OCMW gecreëerde opvangplaats voor Oekraïense vluchtelingen', goedgekeurd in zitting van heden;
Gelet op het model van opvangovereenkomst in bijlage;
BESLUIT:
Artikel 1.- Het model van opvangovereenkomst in bijlage goed te keuren.
Artikel 2.- Het vast bureau wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en wordt gemachtigd om binnen de thans bepaalde contouren de opvangovereenkomst(en) af te sluiten.
Artikel 3.- Mevrouw Anita Meerten, schepen van sociale zaken, bijgestaan door mevrouw Marijke Clerx, algemeen directeur, of hun plaatsvervangers wettelijk te machtigen om namens het vast bureau te handelen en te bedingen namens het OCMW in de opvangovereenkomst(en) en aanverwante documenten.
Artikel 4.- In toepassing van artikel 286 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 wordt dit besluit en de inhoud ervan bekendgemaakt op de webtoepassing van de gemeente en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.
De Raad voor Maatschappelijk Welzijn van het Openbaar Centrum voor Maatschappelijk Welzijn van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet;
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur;
Gelet op de diverse richtlijnen, instructies, documenten en handleidingen die het Agentschap Zorg en Gezondheid ter beschikking stelt op haar website in verband met prijszettingen;
Gelet op het feit dat een ouderenzorgvoorziening jaarlijks de dagprijzen van zijn verschillende kamer- of opvangtypes mag indexeren;
Gelet op de beslissing van 6 september 2021 van de RVMW van Kinrooi tot jaarlijkse indexatie van de dagprijzen voor Woonzorgcentrum en Centrum voor Kortverblijf Zorgvlied;
Overwegende dat er momenteel een erg hoge inflatie is die sterk stijgende kosten met zich meebrengt;
Overwegende dat het Agentschap Zorg en Gezondheid in haar brief van 1 maart 2022 toelaat om tijdelijk, van 1 maart 2022 tot en met 28 februari 2023, de indexatiefrequentie te versnellen met mogelijkheid tot indexatie na 6 maanden;
Overwegende dat het aangewezen is de diverse dagprijzen tijdig te indexeren om de algemene prijsevolutie te volgen;
Overwegende dat de laatste indexatie van de dagprijzen voor Woonzorgcentrum en Centrum voor Kortverblijf Zorgvlied gebeurde op 1 januari 2022;
Overwegende dat bijgevolg een prijsindexatie aangewezen is op 1 juli 2022 en op 1 januari 2023.
BESLUIT:
Artikel 1.- De Raad voor Maatschappelijk Welzijn beslist de diverse dagprijzen van zowel het Woonzorgcentrum als het Centrum Voor Kortverblijf te indexeren op 1 juli 2022 en daarna opnieuw op 1 januari 2023.
Artikel 2.- De nieuwe dagprijzen op 1 juli 2022 zullen berekend worden aan de hand van de index van de maand februari 2022. De nieuwe dagprijzen op 1 januari 2023 zullen berekend worden aan de hand van de index van de maand augustus 2022.
Artikel 3.-
§1. In toepassing van artikel 285§2 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 wordt een beknopte beschrijving van dit besluit opgenomen op de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente bekend gemaakt wordt en in toepassing van artikel 330 wordt de toezichthoudende overheid van deze bekendmaking op de hoogte gebracht.
§2. Afschrift van dit besluit zal voor uitvoering en verdere afhandeling overgemaakt worden aan de directeur ouderenvoorzieningen.
De raad voor maatschappelijk welzijn van het Openbaar Centrum voor Maatschappelijk Welzijn van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:
Gelet op de beschikkingen van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op artikel 78 van het decreet lokaal bestuur houdende de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn;
Gelet op deel 2, titel V, hoofdstuk I, afdeling II en titel VII, hoofdstuk II van het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 286 en 330 betreffende de bekendmaking en het algemeen bestuurlijk toezicht;
Gelet op het bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op de wet van 28 april 2003 betreffende de aanvullende pensioenen en het belastingstelsel van die pensioenen en van sommige aanvullende voordelen inzake sociale zekerheid;Gelet op de wet van 18 december 2018 tot waarborging van de duurzaamheid en het sociale karakter van de aanvullende pensioenen en tot versterking van het aanvullend karakter ten opzichte van de rustpensioenen;
Gelet op de wet van 30 maart 2018 betreffende het gemengd pensioen;
Gelet op de de algemene beginselen van behoorlijk bestuur;
Gelet op de oprichting van een collectief pensioenplan voor de contractuele personeelsleden door het provinciebestuur van Limburg, conform het provincieraadsbesluit van 17 december 2008, voor zijn contractuele personeelsleden en de goedkeuring van een reglement voor het gezamenlijk organiseren van een collectief pensioenplan met de Limburgse gemeenten en OCMW’s conform het besluit van de provincieraad van 16 september 2009;
Gelet op de oprichting van een tweede pensioenpijler voor de contractueel tewerkgestelde personeelsleden, binnen het OCMW, met ingang van 01-01-2011, door het instellen van een collectief pensioenplan;
Gelet op het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 28 december 2010 inzake het invoeren van een tweede pensioenpijler voor de contractuele personeelsleden;Gelet op het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 2 december 2019 inzake de toetreding tot het Plan Federale Pensioendienst (Plan FPD) voor haar huidige en toekomstige contractuelen.
Overwegende dat het bestuur de pensioenkloof tussen haar statutair personeel en contractueel personeel wil verkleinen; dat het bijgevolg voorziet in een tweede pensioenpijler voor de totaliteit van haar contractueel personeel;
Overwegende dat tot op heden het OCMW Kinrooi was aangesloten bij de groepsverzekering die na bemiddeling van de VVSG, aangeboden werd door Ethias en Belfius Insurance; dat deze verzekeraars in juni 2021 de lopende groepsverzekeringsovereenkomst per 1 januari 2022 hebben opgezegd;
Overwegende dat het OCMW Kinrooi voor het voorzien in een tweede pensioenpijler de keuze heeft tussen enerzijds een overheidsopdracht voor een groepsverzekering bij een verzekeraar en anderzijds het aansluiten bij een instelling voor bedrijfspensioen-voorziening (pensioenfonds);
Overwegende dat, na onderhandelingen met de VVSG, OFP PROVANT werd omgevormd tot OFP PROLOCUS (een instelling voor bedrijfspensioenvoorziening (IBP) met ondernemingsnummer 0809.537 155), een pensioenfonds waarbij alle lokale besturen van het Vlaamse Gewest kunnen toetreden;
Overwegende dat men door de toetreding bij een IBP meer betrokken is bij het beheer van zijn pensioenfinanciering; dat in tegenstelling tot een groepsverzekering het bestuur een vertegenwoordiger in de algemene vergadering van OFP PROLOCUS afvaardigt en naast controlebevoegdheid ook de mogelijkheid heeft om – indien nodig - punten op de agenda van de algemene vergadering te zetten.
Overwegende dat in tegenstelling tot een groepsverzekering een IBP geen winsten ten voordele van de organisatie zelf nastreeft;
Overwegende dat een IBP ruime beleggingsmogelijkheden heeft, zodat een ruimer rendement mogelijk is dan in een tak 21 verzekering, zonder dat dit enige garantie inhoudt;
Overwegende dat het OCMW Kinrooi kan toetreden tot OFP PROLOCUS zonder overheidsopdracht vermits aan de voorwaarden van een in house opdracht voldaan zijn; dat het bestuur immers ten eerste via de algemene vergadering waar ze lid van wordt, toezicht uitoefent op OFP PROLOCUS zoals op haar eigen diensten; dat ten tweede meer dan 80% van de activiteiten van de OFP PROLOCUS de uitvoering van taken behelst die hem zijn toegewezen door de controlerende overheden, nl. het voorzien in aanvullende pensioenen voor lokale en provinciale besturen; dat er ten derde geen directe participatie van privékapitaal is in de OFP PROLOCUS en dat ten vierde OFP PROLOCUS zelf onderworpen is aan de wetgeving op de overheidsopdrachten;
Overwegende dat OFP PROLOCUS, in het verlengde van de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen, zwaar zal inzetten op het duurzaam karakter van zijn beleggingen;
Overwegende dat het aanbod van OFP PROLOCUS, net zoals de groepsverzekering die tot eind 2021 werd aangehouden bij Ethias en Belfius Insurance geen werknemersbijdragen vereist, voorziet in een overlijdensdekking en een kapitaalsuitkering;
Overwegende dat de mogelijkheid bestaat van een zogeheten “steprate” bijdrage; dat het dus mogelijk is om op het gedeelte van het loon dat boven het maximumplafond voor de berekening van het wettelijke pensioen uitkomt, een hogere toezegging te doen om zo het verschil tussen een statutair pensioen en een wettelijk pensioen verder te verkleinen;
Overwegende dat er drie soorten pensioenplannen bestaan (defined benefit of vaste prestaties, cash balance en defined contribution of vaste bijdragen); dat de voorgestelde formule een vastebijdragenplan is; dat in dit plan de werkgever belooft een bepaalde bijdrage (een bijdrage uitgedrukt als een percentage van het aan de RSZ onderworpen brutoloon) te betalen zonder vastgesteld rendement; dat de behaalde rendementen worden toegekend conform het kaderreglement;
Overwegende dat het OCMW Kinrooi de vastgestelde bijdrage minimum moet betalen; dat wanneer het wettelijk minimumrendement niet behaald wordt, het bestuur bijkomende bijdragen zal moeten betalen; dat in elk geval voor de aangeslotenen het wettelijk minimum rendement (momenteel 1,75% voor actieve aangeslotenen (Een aangeslotene in dienst van het bestuur), 0% voor passieve aangeslotenen (Een aangeslotene die het bestuur verlaten heeft en zijn pensioenreserves in OFP PROLOCUS heeft laten staan)) moet behaald worden;
Overwegende dat het OCMW Kinrooi als bijkomende veiligheid de eerste vijf jaar, bovenop de middelen nodig voor de pensioentoezegging, voorziet in een extra prefinanciering van 5% om zo de kans op het betalen van bijkomende bijdragen te verkleinen; deze prefinanciering blijft ter beschikking van het bestuur ter financiering van latere bijdragen;
Overwegende dat het OCMW Kinrooi met andere rechtspersonen waarmee ze nauwe banden heeft (AGB’s, OCMW) een MIPS-Groep kan vormen; dat binnen een MIPS-groep interne mobiliteit is voor het personeel zonder dat dit gevolgen heeft voor de pensioentoezegging van het personeelslid; dat er binnen een MIPS-groep een onderlinge solidariteit speelt;
Overwegende dat de kosten voor de werking van OFP PROLOCUS voor 2022 forfaitair worden vastgelegd op 1000 euro per jaar per werkgever en 10 euro per jaar per aangeslotene en dat deze bedragen jaarlijks worden geïndexeerd tot en met 2024; overwegende dat nadien een meer stabiel systeem van kostenvergoeding zal worden uitgebouwd, gebaseerd op de werkelijke kosten enerzijds en het werkelijke aantal aangesloten besturen en medewerkers anderzijds;
Gelet op de statuten, de beheersovereenkomst, het financieringsplan (algemeen luik en specifiek luik VVSG), de Verklaring inzake Beleggingsbeginselen (algemeen luik en specifiek luik VVSG), het Kaderreglement en het bijzonder pensioenreglement, de toetredingsakte;
Gelet op het protocol van het onderhandelingscomité C1;
Overwegende dat in de nodige kredieten voorzien wordt in de meerjarenplanning;
Overwegende dat verder de intentie geuit werd om met volgende entiteiten een MIPS-groep te vormen, bestaande uit het gemeentebestuur van Kinrooi, het OCMW van Kinrooi en het AGB van Kinrooi, om de interne mobiliteit van het personeel tussen de 3 entiteiten te bevorderen;
Overwegende dat de op basis van het financieringsplan verschuldigde bijdragen en de kosten voor het functioneren van OFP PROLOCUS zullen ingehouden worden door de RSZ en daarna doorgestort worden aan OFP PROLOCUS;
Gelet op het protocolakkoord van de vakorganisatie waarbij de vakorganisatie akkoord gaan met de overstap naar OFP Prolocus;
Overwegende dat na de beslissing tot toetreding, dit aan OFP PROLOCUS moet meegedeeld worden en dat de algemene vergadering van OFP PROLOCUS de kandidatuur moet goedkeuren;
BESLUIT:
Artikel 1.- De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van en stemt in met:
Kennis wordt genomen van de verklaring inzake beleggingsbeginselen (SIP) (algemeen luik en luik VVSG) en de statuten.
Artikel 2.- De raad voor maatschappelijk welzijn beslist om met ingang van 1 januari 2022 toe te treden tot OFP PROLOCUS (Afzonderlijk vermogen VVSG), en hiertoe onverwijld een verzoek tot aanvaarding als lid van de Algemene Vergadering te richten tot OFP PROCOLUS.
Artikel 3.- Ingestemd wordt met het feit dat de door het financieringsplan verschuldigde bijdragen en de kosten voor het functioneren van OFP PROLOCUS zullen worden geïnd door de RSZ in naam en voor rekening van OFP PROLOCUS.
Artikel 4.- De pensioentoezegging bedraagt 3% van het pensioengevend loon.
Artikel 5.- Het OCMW Kinrooi vormt samen met het gemeentebestuur Kinrooi en AGB Kinrooi een zogenaamde MIPS-groep.
Artikel 6.- In toepassing van artikel 285 §1 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 wordt de beknopte beschrijving van dit besluit opgenomen in de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente wordt bekendgemaakt en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.
De raad voor maatschappelijk welzijn van het Openbaar Centrum voor Maatschappelijk Welzijn van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:
Gelet op de beschikkingen van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op artikel 41 van het decreet lokaal bestuur houdende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op deel 2, titel V, hoofdstuk I, afdeling II en titel VII, hoofdstuk II van het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 285 en 330 betreffende de bekendmaking en het algemeen bestuurlijk toezicht;
Gelet op het bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van heden waarbij besloten werd tot toetreding tot OFP Prolocus;
Overwegende dat het derhalve aangewezen is om een afgevaardigde en een plaatsvervanger aan te stellen in de algemene vergadering;
Gelet op artikel 34 van het decreet lokaal bestuur, houdende de geheime stemming;
Gelet op de kandidatuur van Jo Brouns met als plaatsvervanger Marijke Clerx;
Jo Brouns wordt met 22 stemmen voor, 0 stemmen tegen en geen onthoudingen aangeduid als afgevaardigde en Marijke Clerx wordt eveneens met 22 stemmen voor, 0 stemmen tegen en geen onthoudingen aangeduid als plaatsvervanger;
BESLUIT:
Artikel 1.- De raad voor maatschappelijk welzijn beslist om burgemeester Jo Brouns af te vaardigen als vertegenwoordiger in de algemene vergadering van OFP Prolocus. De algemeen directeur, Marijke Clerx, wordt aangeduid als plaatsvervanger van voorgaande indien hij niet aanwezig kan zijn.
Artikel 2.- Het vast bureau wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan OFP Prolocus.
Artikel 3.- In toepassing van artikel 285 §1 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 wordt de beknopte beschrijving van dit besluit opgenomen in de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente wordt bekendgemaakt en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Er werden geen wijzigingen bevolen aan het vorige verslag van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 07-03-2022 besloten gedeelte, waardoor het van ambtswege is goedgekeurd conform de voorgelegde tekst.
Er zijn geen vragen of opmerkingen en de aanrekeningen worden unaniem goedgekeurd
De voorzitter sluit de zitting op 02/05/2022 om 20:52.
Namens Raad voor maatschappelijk welzijn,
Marijke Clerx
Algemeen Directeur
Jacky Daemen
Voorzitter RVMW