Terug
Gepubliceerd op 10/04/2024

Notulen  Gemeenteraad

ma 04/03/2024 - 20:00 B10
Aanwezig: Jacky Daemen, Voorzitter
Wim Rutten, Burgemeester wnd.
Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Wim Swennen, Anita Meerten, Schepenen
Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Jo Brouns, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Carina Suylen, Günther Bongers, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters, Tamara Smolders, Gemeenteraadsleden
Marijke Clerx, Algemeen Directeur

De voorzitter opent de zitting op 04/03/2024 om 20:00.

De voorzitter heet de raadsleden en de andere aanwezigen welkom.

  • Openbaar

    • Interne Zaken

      • Vaststelling dagorde

        Aanwezig: Jacky Daemen, Voorzitter
        Wim Rutten, Burgemeester wnd.
        Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Wim Swennen, Anita Meerten, Schepenen
        Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Jo Brouns, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Carina Suylen, Günther Bongers, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters, Tamara Smolders, Gemeenteraadsleden
        Marijke Clerx, Algemeen Directeur

        DAGORDE GEMEENTERAAD 04 maart 2024

         

        Openbaar

        1. Interne Zaken

        1.1    Vaststelling dagorde

        1.2    Goedkeuring aanpassing klachtenreglement gemeente en OCMW Kinrooi

        1.3    Cipal D.V.: aanstelling afgevaardigde in de algemene vergadering naar aanleiding van bestuursfunctie Peter Nies

        1.4    Goedkeuring huurovereenkomst onthaalouders Villa Pax en samenwerkingsovereenkomst FERM VZW

        2. Financiën

        2.1    Goedkeuring aansluiting van gemeentebestuur Kinrooi bij de opdrachtencentrale Cipal DV voor de raamovereenkomst burgerparticipatie: een digitaal participatieplatform en burgerpanels

        2.2    Gunning overheidsopdracht van leveringen: Leasing van 2 schrobmachines voor de dienst facilitair beheer, opdracht waarvan de raming het bedrag van €30.000 excl. BTW niet overschrijdt

        3. Grondgebiedszaken

        3.1    Samenwerkingsovereenkomst Energiehuis Limburg: addenda

        4. Secretariaat

        4.1    Kennisgevingen en mededelingen

        4.2    Definitieve vaststelling verslag vorige zitting

         

      • Goedkeuring aanpassing klachtenreglement gemeente en OCMW Kinrooi

        Aanwezig: Jacky Daemen, Voorzitter
        Wim Rutten, Burgemeester wnd.
        Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Wim Swennen, Anita Meerten, Schepenen
        Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Jo Brouns, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Carina Suylen, Günther Bongers, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters, Tamara Smolders, Gemeenteraadsleden
        Marijke Clerx, Algemeen Directeur

        De voorzitter verleent het woord aan burgemeester Wim Rutten. Hij verzorgt de inhoudelijke toelichting. Hij overloopt globaal de wijziging. 

        Hierna neemt de raad de volgende beslissing:

         

        De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:

        Gelet op de beschikkingen van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;

        Gelet op artikel 41 van het decreet lokaal bestuur houdende de bevoegdheden van de gemeenteraad;

        Gelet op deel 2, titel V, hoofdstuk I, afdeling II en titel VII, hoofdstuk II van het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 285 en 286 en 330 betreffende de bekendmaking en het algemeen bestuurlijk toezicht;

        Gelet op het bestuursdecreet van 7 december 2018;

        Gelet op artikel 302 van het decreet lokaal bestuur dat bepaalt: 'Zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn organiseert een systeem van klachtenbehandeling.';

        Gelet op artikel 303§1 van het decreet lokaal bestuur dat bepaalt: ' Het systeem van klachtenbehandeling wordt zowel voor de gemeente als voor het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn georganiseerd op ambtelijk niveau en is maximaal onafhankelijk van de diensten waarop de klachten betrekking hebben. De algemeen directeur neemt dat op in het organisatiebeheersingssysteem.'

        Gelet op artikel 303§3, 1ste lid  van het decreet lokaal bestuur dat bepaalt: 'De algemeen directeur rapporteert jaarlijks aan de gemeenteraad over de klachten ingediend tegen de gemeente.'

        Gelet op het klachtenreglement goedgekeurd door de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 1 juli 2019, zoals opgenomen in bijlage;

        Overwegende dat gebleken is, na enkele jaren met het reglement gewerkt te hebben, dat het aan een update toe is. Zo is er onder andere een duidelijkere definitie nodig van wat een klacht is en welke onontvankelijkheidsgronden daarbij gelden. Verder is het toevoegen van een verklaring omtrent het verwerken van persoonsgegevens aangewezen en dient er duidelijkheid geschept te worden over de antwoordtermijn naar de klachtindiener toe;

        Gelet op het aangepaste klachtenreglement in bijlage;

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jacky Daemen, Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Wim Swennen, Anita Meerten, Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Jo Brouns, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Carina Suylen, Günther Bongers, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters, Tamara Smolders, Marijke Clerx
        Voorstanders: Jacky Daemen, Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Wim Swennen, Anita Meerten, Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Jo Brouns, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Carina Suylen, Günther Bongers, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters, Tamara Smolders
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1.- Het aangepaste klachtenreglement voor gemeente en OCMW Kinrooi, zoals opgenomen in bijlage, goed te keuren.

        Artikel 2.- Het aangepaste klachtenreglement treedt in werking op 5 maart 2024.

        Artikel 3.- Het klachtenreglement van 1 juli 2019 wordt opgeheven.

        Artikel 4.- In toepassing van artikel 285 en 286 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 wordt dit besluit en de inhoud ervan bekendgemaakt op de webtoepassing van de gemeente en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.

      • Cipal D.V.: aanstelling afgevaardigde in de algemene vergadering naar aanleiding van bestuursfunctie Peter Nies

        Aanwezig: Jacky Daemen, Voorzitter
        Wim Rutten, Burgemeester wnd.
        Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Wim Swennen, Anita Meerten, Schepenen
        Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Jo Brouns, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Carina Suylen, Günther Bongers, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters, Tamara Smolders, Gemeenteraadsleden
        Marijke Clerx, Algemeen Directeur

        De voorzitter verzorgt de toelichting. Hij verduidelijkt dat Peter Nies, die tot nu toe de gemeentelijke vertegenwoordiger in de algemene vergadering van Cipal was, een bestuurdersfunctie heeft opgenomen in de DV. Een bestuurdersfunctie is niet cumuleerbaar met het mandaat van gemeentelijk vertegenwoordiger in de algemene vergadering. Daarom moet de gemeente een nieuwe gemeentelijke vertegenwoordiger in de algemene vergadering aanduiden. Raadslid Yannicka Eerdekens is kandidaat om dit mandaat op te nemen.

        Na de organisatie van de stemming neemt de raad de volgende beslissing:

        De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:

        Gelet op de beschikkingen van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;

        Gelet op artikel 41 van het decreet lokaal bestuur houdende de bevoegdheden van de gemeenteraad en op deel 3 inzake de intergemeentelijke samenwerking;

        Gelet op deel 2, titel V, hoofdstuk I, afdeling II en titel VII, hoofdstuk II van het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 285 en 330 betreffende de bekendmaking en het algemeen bestuurlijk toezicht;

        Gelet op het bestuursdecreet van 7 december 2018;

        Gelet op het feit dat de gemeente deelnemer is van de dienstverlenende vereniging Cipal (hierna kortweg “Cipal”);

        Gelet op de statuten van Cipal en in het bijzonder op artikel 35 inzake de samenstelling van de algemene vergadering;

        Overwegende dat artikel 432 van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat de vertegenwoordigers op de algemene vergadering rechtstreeks door de gemeenteraden aangewezen worden uit hun leden;

        Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 4 april 2022 waarbij Peter Nies werd aangesteld als afgevaardigde in de algemene vergadering van Cipal;

        Gelet op de voordracht van Peter Nies als kandidaat-bestuurder bij gemeenteraadsbesluit van 5 februari 2024;

        Overwegende dat de functie van bestuurder niet gecombineerd mag worden met de functie van vertegenwoordiger in de algemene vergadering en dat er bijgevolg een nieuwe afgevaardigde in de algemene vergadering dient aangesteld te worden;

        Gelet op artikel 34 van het decreet lokaal bestuur, houdende de geheime stemming;

        Gelet op de kandidatuur van Yannicka Eerdekens;

        Geheime stemming
        Aanwezig: Jacky Daemen, Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Wim Swennen, Anita Meerten, Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Jo Brouns, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Carina Suylen, Günther Bongers, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters, Tamara Smolders, Marijke Clerx
        Gestemd: Peter Nies, Jo Brouns, Carina Suylen, Eef Smeets, Yannicka Eerdekens, Wim Rutten, Wim Swennen, Jos Vandewal, Wouter Simons, Ivo Vleeschouwers, Mark Hoedemakers, Jeannine Veugelaers, Esther Brands, Miet Lemmens, Maddy Peeters, Tamara Smolders, Anita Meerten, Marion Sniekers, Günther Bongers, Jacky Daemen, Sylvie Henckens, Marcel Dirkx, Rob Dirkx
        Stemmen voor: 23
        Stemmen tegen: 0
        Onthoudingen: 0
        Resultaat:

        Gelet op de uitslag van de stemming: 23 stembrieven worden verdeeld en er zijn 23 stembrieven terug in de stembus.

        Kandidaat Yannicka Eerdekens bekomt 23 stemmen ja, 0 stemmen neen en er zijn geen onthoudingen;

        BESLUIT:

        Artikel 1.- Als vertegenwoordiger van de gemeente in de algemene vergadering van Cipal D.V. wordt, voor de resterende duur van de legislatuur 2019-2024, aangeduid: mevrouw Yannicka Eerdekens.

        Artikel 2.- Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Cipal.

        Artikel 3.- In toepassing van artikel 285 §1 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 wordt de beknopte beschrijving van dit besluit opgenomen in de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente wordt bekendgemaakt en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.

      • Goedkeuring huurovereenkomst onthaalouders Villa Pax en samenwerkingsovereenkomst FERM VZW

        Aanwezig: Jacky Daemen, Voorzitter
        Wim Rutten, Burgemeester wnd.
        Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Wim Swennen, Anita Meerten, Schepenen
        Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Jo Brouns, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Carina Suylen, Günther Bongers, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters, Tamara Smolders, Gemeenteraadsleden
        Marijke Clerx, Algemeen Directeur

        De voorzitter verleent het woord aan schepen Sylvie Henckens. Zij verzorgt de inhoudelijke toelichting. Ze merkt op dat de overeenkomst ingaat op 1 mei. De huurprijs zal gradueel opgebouwd worden in functie van de behaalde opvangcapaciteit.

        Hierna neemt de raad de volgende beslissing:

        De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:

        Gelet op de beschikkingen van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;

        Gelet op artikel 41 van het decreet lokaal bestuur houdende de bevoegdheden van de gemeenteraad;

        Gelet op deel 2, titel V, hoofdstuk I, afdeling II en titel VII, hoofdstuk II van het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 285 en 330 betreffende de bekendmaking en het algemeen bestuurlijk toezicht;

        Gelet op het bestuursdecreet van 7 december 2018;

        Overwegende dat de gemeenteraad bij besluit van 6 juni 2016 de gelijkvloerse lokalen van Villa Pax, Weertersteenweg 417 te Kinrooi verhuurde aan enkele onthaalouders aangesloten bij VZW FERM (voorheen Landelijke Kinderopvang);

        Overwegende dat voormelde huurovereenkomst ten einde kwam op 31 december 2023;

        Overwegende dat de VZW FERM intussen andere onthaalouders gevonden heeft die een groepsopvang willen opstarten in Villa Pax;

        Gelet op de nood aan bijkomende kinderopvang in de gemeente en de meerwaarde hiervan voor de gemeenschap;

        Overwegende dat het betreffende gebouw eigendom is van de gemeente Kinrooi;

        Overwegende dat de grote inkomhal niet verhuurd zal worden zodat de bovenverdieping steeds toegankelijk blijft voor eventuele (occasionele) huurders of gebruikers;

        Overwegende dat, overeenkomstig artikel 56, §3, 1° van het Decreet Lokaal Bestuur het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor het stellen van daden van beheer over de gemeentelijke eigendommen, binnen de door de gemeenteraad desgevallend vastgestelde algemene regels. Bijgevolg kan het college van burgemeester en schepenen optreden ingeval de huurder of huurders in de toekomst wijzigen, zo lang het kader van de huurovereenkomst niet wijzigt;

        Gelet op het bijgevoegde ontwerp van huurovereenkomst;

        Gelet op de bijgevoegde samenwerkingsovereenkomst met de VZW FERM;

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jacky Daemen, Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Wim Swennen, Anita Meerten, Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Jo Brouns, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Carina Suylen, Günther Bongers, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters, Tamara Smolders, Marijke Clerx
        Voorstanders: Jacky Daemen, Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Wim Swennen, Anita Meerten, Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Jo Brouns, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Carina Suylen, Günther Bongers, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters, Tamara Smolders
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1.- Het voorliggende ontwerp van huurovereenkomst voor de gelijkvloerse lokalen (exclusief inkomhal) en de kelder van Villa Pax wordt goedgekeurd.

        Artikel 2.- De overeenkomst zal gelden voor 9 jaar waarbij de overeenkomst opzegbaar is bij het verstrijken van elke driejarige periode. Bij opzeg door de huurders geldt er een voorafgaande opzegtermijn van 6 maanden, bij opzeg door de verhuurder geldt er een voorafgaande opzegtermijn van 1 jaar, of korter bij wederzijds akkoord.

        Artikel 3.- De vergoeding voor de accommodatie wordt vastgesteld op 545 EUR per maand en wordt jaarlijks geïndexeerd.

        Artikel 4.- Het voorliggende ontwerp van samenwerkingsovereenkomst met de VZW FERM wordt goedgekeurd.

        Artikel 5.- De heer Wim Rutten, burgemeester, bijgestaan door mevrouw Marijke Clerx, algemeen directeur, of hun plaatsvervangers wettelijk te machtigen om namens het bestuur te handelen en te bedingen in de huurovereenkomst en de samenwerkingsovereenkomst en al het nodige te doen voor de totstandkoming van de overeenkomst, de afhandeling van de formaliteiten die ermee verbonden zijn en de beëindiging ervan.

        Artikel 6.- Het college van burgemeester en schepenen uitdrukkelijk te machtigen om, binnen het kader van de thans goedgekeurde huurovereenkomst, beslissingen te nemen zoals bijvoorbeeld een aanpassing van de huurder(s).

        Artikel 7.- In toepassing van artikel 285 §1 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 wordt de beknopte beschrijving van dit besluit opgenomen in de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente wordt bekendgemaakt en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.

    • Financiën

      • Goedkeuring aansluiting van gemeentebestuur Kinrooi bij de opdrachtencentrale Cipal DV voor de raamovereenkomst burgerparticipatie: een digitaal participatieplatform en burgerpanels

        Aanwezig: Jacky Daemen, Voorzitter
        Wim Rutten, Burgemeester wnd.
        Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Wim Swennen, Anita Meerten, Schepenen
        Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Jo Brouns, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Carina Suylen, Günther Bongers, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters, Tamara Smolders, Gemeenteraadsleden
        Marijke Clerx, Algemeen Directeur

        De voorzitter verleent het woord aan schepen Peter Nies. Hij verzorgt de inhoudelijke toelichting.

        Hij merkt op dat het gemeentebestuur al aangesloten is bij Cipal, maar nog niet bij de raamovereenkomst burgerparticipatie. Het is de bedoeling om hier gebruik van te maken om te komen tot een goede externe omgevingsanalyse waar de volgende beleidsploeg mee aan de slag kan.

        Hierna neemt de raad de volgende beslissing:

        De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:

        Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;

        Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;

        Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;

        Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;

        Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;

        Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid op de artikelen 2, 6°, 43, § 1, tweede lid en 47 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten;

        Gelet op de principiële beslissing van de raad van bestuur van Cipal dv van 20/02/2020 tot gunning via een openbare procedure van de overheidsopdracht waarvan het voorwerp bestaat uit “een digitaal participatieplatform en burgerpanels";

        Overwegende dat voornoemde opdracht van Cipal dv “burgerparticipatie: een digitaal participatieplatform en burgerpanels” (Bestek nr. CSMRTBUR19) een raamovereenkomst is met twee percelen. Ieder perceel heeft één leverancier. Cipal dv treedt op als opdrachtencentrale in de zin van artikelen 2,6° en 47 van de wet van 17 juni 2016;

        Gelet op de in uitvoering van deze beslissing door de raad van bestuur van Cipal dv goedgekeurde opdrachtdocumenten, inzonderheid:

        1. het bestek waar het stelt: “Cipal dv zal in de zin van artikel 2, 6° van de Wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten, in het kader van onderhavige opdracht kunnen optreden als aankoopcentrale voor alle deelnemers in de dienstverlenende vereniging Cipal. Deze besturen zullen zich, net als hun verenigingen en verzelfstandigde entiteiten, op de aankoopcentrale kunnen beroepen in het kader van de te sluiten raamovereenkomst die het voorwerp uitmaakt van deze opdracht, af te nemen, zonder dat zij verplicht zijn af te nemen via deze raamovereenkomst. Cipal dv zal in het kader van onderhavige opdracht tevens kunnen optreden als opdrachtencentrale voor (zonder dat deze entiteiten verplicht zijn af te nemen via deze raamovereenkomst) :

        • Alle andere Vlaamse gemeente- en OCMW-besturen, hun verenigingen en verzelfstandigde entiteiten;

        2. het bestek waar het stelt: “Cipal dv oefent de overkoepelende leiding van en het overkoepelend toezicht op de uitvoering van de raamovereenkomst uit, terwijl de afnemer de leiding van en het toezicht op de levering van de door de afnemer geplaatste bestelling uitoefent.”

        3. het bestek waar het stelt: “Gezien de raamovereenkomst niet exclusief is, behoudt de opdrachtgever – net als elke andere afnemer – steeds de vrijheid om een bepaalde aankoop niet via het raamcontract maar volgens de gewone procedures, die de wet op de overheidsopdrachten toelaat, te voeren. In voorkomend geval wordt dit niet als een wijziging van de opdracht beschouwd”;

        Gelet op de beslissing van de raad van bestuur van Cipal dv van 20/02/2020 waarbij perceel 1 uit voornoemde opdracht wordt gegund aan Citizenlab nv en perceel 2 aan Indiville cvba;

        Overwegende dat de gemeente van de mogelijkheid tot afname van de raamovereenkomst gebruik kan maken via de opdrachtencentrale waardoor zij/het krachtens artikel 47, § 2 van de wet van 17 juni 2017 is vrijgesteld van de verplichting om zelf een gunningsprocedure te organiseren;

        Overwegende dat het aangewezen is dat de gemeente gebruik maakt van de opdrachtencentrale omdat het bestuur zo zelf geen gunningsprocedure moet voeren wat een besparing aan tijd en geld betekent én Cipal dv over knowhow beschikt om een burgerparticipatiebeleid vorm te geven;

        Overwegende dat de gemeente niet verplicht is tot enige afname van de raamovereenkomst (geen afnameverplichting);

        Overwegende dat er krediet van €10.000 beschikbaar is op jaarbudgetrekening GBB-IZ/0119-00/6131010/IP-GEEN van het exploitatiebudget 2024;

        Gelet op visum nummer 20240124 van de financieel directeur in uitvoering van artikel 266;

         

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jacky Daemen, Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Wim Swennen, Anita Meerten, Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Jo Brouns, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Carina Suylen, Günther Bongers, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters, Tamara Smolders, Marijke Clerx
        Voorstanders: Jacky Daemen, Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Wim Swennen, Anita Meerten, Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Jo Brouns, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Carina Suylen, Günther Bongers, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters, Tamara Smolders
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1.- De gemeente doet beroep op de opdrachtencentrale van Cipal dv voor de raamovereenkomst burgerparticipatie: een digitaal participatieplatform en burgerpanels. (Bestek nr. CSMRTBUR19).

        Artikel 2.- Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering.

        Artikel 3.- De financiering van de te plaatsen opdracht zal gebeuren met het krediet ingeschreven in het exploitatiebudget 2024 onder jaarbudgetrekening GBB-IZ/0119-00/6131010/IP-GEEN

        Artikel 4.- In toepassing van artikel 285 §1 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 wordt de beknopte beschrijving van dit besluit opgenomen in de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente wordt bekendgemaakt en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.

      • Gunning overheidsopdracht van leveringen: Leasing van 2 schrobmachines voor de dienst facilitair beheer, opdracht waarvan de raming het bedrag van €30.000 excl BTW niet overschrijdt

        Aanwezig: Jacky Daemen, Voorzitter
        Wim Rutten, Burgemeester wnd.
        Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Wim Swennen, Anita Meerten, Schepenen
        Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Jo Brouns, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Carina Suylen, Günther Bongers, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters, Tamara Smolders, Gemeenteraadsleden
        Marijke Clerx, Algemeen Directeur

        De voorzitter verleent het woord aan schepen Wim Swennen. Hij verzorgt de inhoudelijke toelichting. Hij verduidelijkt dat de schrobmachines ingezet zullen worden in de sporthallen en in het Dorpshuis Ophoven.

        Hierna neemt de raad de volgende beslissing:

        De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:

        Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;

        Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;

        Gelet op het bestuursdecreet van 7 december 2018;

        Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;

        Gelet op de wet betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten van 17 juni 2013;

        Gelet op de wet overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten van 17 juni 2016;

        Gelet op het Koninklijk Besluit tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en van de concessies voor openbare werken van 14 januari 2013;

        Gelet op het Koninklijk Besluit plaatsing overheidsopdrachten in de klassieke sectoren van 18 april 2017;

        Overwegende dat er een overheidsopdracht van leveringen gegund moet worden met als voorwerp ‘Leasing van 2 schrobmachines voor de dienst facilitair beheer’, opdracht waarvan de raming het bedrag van €30.000 excl BTW niet overschrijdt;

        Overwegende dat voor deze opdracht beneden de €30.000 excl BTW zonder dat daarvoor aannemingsvoorwaarden en een bestek worden vastgesteld, de procedure van aanvaarde factuur volgens KB van 18 april 2017 betreffende de plaatsing van overheidsopdrachten van toepassing is;

        Overwegende dat de dienst facilitair 2 schrobmachines met onderhoudscontract wenst te leasen voor het onderhoud van de vloeren van de technische dienst, de sporthallen van Kessenich en Ophoven en het dorpshuis in Ophoven;

        Overwegende dat men wil opteren voor een leasing-formule van 48 maanden voor deze schrobmachines;

        Overwegende dat men eveneens wil werken met een onderhoudscontract zodat we een volledige ontzorging hebben gedurende deze 48 maanden;

        Overwegende dat er een aankoopoptie voorzien is na afloop van het leasingcontract;

        Overwegende dat we in het kader van deze opdracht 3 leveranciers geraadpleegd hebben;

        • Ruers Dean ez, Venlosesteenweg 23A te 3940 Kinrooi: € 3.718,20 ex. BTW / jaar of € 14.872,80 ex. BTW / 4 jaar.
        • Nilfisk NV, Tobie Swalusstraat 48 te 1600 Sint-Pieters-Leeuw: € 5.247,96 ex. BTW / jaar of
          € 20.991,84 ex. BTW / 4 jaar.
        • Kathagen NV, Toekomststraat 4 te 3960 Bree: Geen reactie;

        Overwegende dat het aangewezen is om in te gaan op de offerte van de economisch meest voordelige aanbieder, namelijk Ruers Dean - Profilease;

        Overwegende dat de het onderhoudscontract via Ruers Dean zal lopen en er voor de leasing via een leasingmaatschappij gewerkt dient te worden op basis van de offerte van Ruers Dean;

        Overwegende dat het gaat om de leasingmaatschappij Profilease BV, Mechelsesteenweg 262 te 2650 Edegem;

        Overwegende dat het bedrag wordt opgeplitst in € 718,80 ex. BTW/jaar voor het onderhoudscontract en € 2.999,40 ex. BTW/jaar voor het leasen;

        Overwegende dat er krediet werd voorzien in de exploitatiekredieten van 2024 op jaarbudgetrekening GBB-FB/0119-01/6150200 van het exploitatiebudget;

        Overwegende dat een visum vereist is, en dat de financieel directeur een visum nr. 20240125 verleende op 21 februari 2024;

        Overwegende dat deze overheidsopdracht zal worden gegund volgens de procedure van aanvaarde factuur omdat het goed te keuren bedrag niet hoger ligt dan €30.000 excl BTW;

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jacky Daemen, Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Wim Swennen, Anita Meerten, Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Jo Brouns, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Carina Suylen, Günther Bongers, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters, Tamara Smolders, Marijke Clerx
        Voorstanders: Jacky Daemen, Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Wim Swennen, Anita Meerten, Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Jo Brouns, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Carina Suylen, Günther Bongers, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters, Tamara Smolders
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1. – Er zal een overheidsopdracht van leveringen gegund worden zijnde ‘Leasing van 2 schrobmachines voor de dienst facilitair beheer’ aan:

        • Ruers Dean ez (BE0789239411), Venlosesteenweg 23A te 3940 Kinrooi voor een geraamd bedrag van € 869,75 incl. BTW / jaar of € 3.478,99 incl. BTW / 4 jaar;
        • Profilease BV (BE0819510933), Mechelsesteenweg 262 te 2650 Edegem voor een geraamd bedrag van € 3.629,27 incl. BTW / jaar of € 14.517,10 incl. BTW / 4 jaar;

        Artikel 2. – De uitgave wordt aangerekend op jaarbudgetrekening GBB-FB/0119-01/6150200 van het exploitatiebudget 2024.

        Artikel 3. – In toepassing van artikel 285 §1 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 wordt de beknopte beschrijving van dit besluit opgenomen in de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente wordt bekendgemaakt en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.

    • Grondgebiedszaken

      • Samenwerkingsovereenkomst Energiehuis Limburg: addenda

        Aanwezig: Jacky Daemen, Voorzitter
        Wim Rutten, Burgemeester wnd.
        Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Wim Swennen, Anita Meerten, Schepenen
        Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Jo Brouns, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Carina Suylen, Günther Bongers, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters, Tamara Smolders, Gemeenteraadsleden
        Marijke Clerx, Algemeen Directeur

        De voorzitter verleent het woord aan schepen Peter Nies. Hij verzorgt de inhoudelijke toelichting. Hij verduidelijkt het onderscheid tussen beide addenda, waarbij het eerste addendum van toepassing is tot 1 oktober en het tweede addendum vanaf 1 oktober. Daarna staat hij stil bij de concrete inhoud van beide addenda. Hij merkt op dat er een budget van 5000 euro voorzien.

        Marcel: tegemoetkoming gevraagd aan de mensen die een beroep doen op deze diensten.

        Peter: neen, gratis.

        Hierna neemt de raad de volgende beslissing:

        De gemeenteraad van Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:

        Gelet op de beschikkingen van het decreet lokaal bestuur van 22-12-2017;

        Gelet op de wet van 29-07-1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen;

        Gelet op artikel 41 van het decreet lokaal bestuur houdende de bevoegdheden van de gemeenteraad;

        Overwegende dat het besluit lokaal woonbeleid van 16 november 2018 in artikel 8.4° stelt dat de gemeente in het kader van de Vlaamse beleidsprioriteit 'de gemeente informeert, adviseert en begeleidt inwoners met vragen over wonen' ertoe gehouden is om een partnerschap aan te gaan met het energiehuis dat actief is in de gemeente;

        Overwegende dat 'Duwolim' het energiehuis is dat actief is in Kinrooi;

        Gelet op de samenwerkingsovereenkomst met het Energiehuis Limburg in bijlage;

        Gelet op de gemeenteraadsbeslissing dd 5-12-2022 inzake de goedkeuring van het addendum bij de samenwerkingsoverereenkomst; dat dit addendum komt te vervallen en wordt vervangen door de addenda in bijlage;

        Gelet op het de presentatie van het energiehuis over de Mijn VerbouwBegeleiding in bijlage;

        Gelet op de toelichtingsnota bij Mijn VerbouwBegeleiding in bijlage;

        Gelet op het addendum bij de samenwerkingsovereenkomst: Mijn verbouwbegeleiding (gebaseerd op burenpremie) in bijlage, in dit addendum wordt de samenwerking op de 2e lijn vastgelegd voor 2024, meer bepaald rond het generiek aanbod voor renovatie advies en -begeleiding;

        Gelet op het addendum bij de samenwerkingsovereenkomst: Mijn verbouwbegeleiding (gebaseerd op prestatiefinanciering), in dit addendum wordt de samenwerking op de 2e lijn voor de periode 2024-2025 vastgelegd, meer bepaald rond het generiek aanbod voor renovatie advies en -begeleiding;

        Gelet op de intekening in het lokaal energie en klimaatpact;

        Gelet op het voorziene budget op jaarbudgetrekening: GBB-GGZ/0350-00/6494000.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jacky Daemen, Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Wim Swennen, Anita Meerten, Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Jo Brouns, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Carina Suylen, Günther Bongers, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters, Tamara Smolders, Marijke Clerx
        Voorstanders: Jacky Daemen, Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Wim Swennen, Anita Meerten, Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Jo Brouns, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Carina Suylen, Günther Bongers, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters, Tamara Smolders
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1.- De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de 2 addenda bij de samenwerkingsovereenkomst met energiehuis Limburg in bijlage. 

        Artikel 2.- De 2 addenda van de samenwerkingsovereenkomst met energiehuis Limburg worden als integrerend deel aan dit besluit gehecht. 

        Artikel 3.- Het addendum bij de samenwerkingsovereenkomst met energiehuis Limburg dd 5-12-2022 wordt opgeheven. 

        Artikel 4.- Afschrift van dit besluit zal gezonden worden aan energiehuis Limburg. 

        Artikel 5.- In toepassing van artikel 285 §1 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22-12-2017 wordt de beknopte beschrijving van dit besluit opgenomen in de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente wordt bekendgemaakt en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.

        :

         

    • Secretariaat

      • Kennisgevingen en mededelingen

        Aanwezig: Jacky Daemen, Voorzitter
        Wim Rutten, Burgemeester wnd.
        Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Wim Swennen, Anita Meerten, Schepenen
        Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Jo Brouns, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Carina Suylen, Günther Bongers, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters, Tamara Smolders, Gemeenteraadsleden
        Marijke Clerx, Algemeen Directeur
        • Centrumontwikkeling Kinrooi: met de beoordelingscommissie: onzekerheid ivm rooilijn en bouwlijn. Als de bouwlijn de richtlijn wordt was er geen economisch verdedigbare reden om zowel Kinsport als om huis Dirkx te verwerven. Elk van de drie scenario’s zijn nu haalbaar.
        • Vloerplaat nieuwe vrachtwagen: voor deze gekozen omdat deze vloerplaat slijtvast is. Mark: zo willen we zeker eentje hebben, voor de overige 2 houden we een slag om de arm in functie van het budget.
        • Peter nies: prijs vastgoedinformatieplatform. Onze prijs ongewijzigd, maar ook nog een prijs opgelegd door het vastgoedinformatieplatform. Vaste component en tijdelijke component (die wegvalt als de investeringskost teruggewonnen werd)
        • Wim: vakantiepark. Een toelichting. 2 data gevraagd: 1 datum voor intern overleg en 1 datum voor het overleg. We zullen een doodle rondsturen met de datum.
        • Gunther: Beerselerdijk: er zou een test gedaan  worden. Mark: ja Kunststofraster. De kosten komen overeen met het leggen van grasdallen. Als we kiezen voor het verstevigen: grasdallen en betonnen boord. Beerselerdijk: natura 2000 gebied: elke bijkomende verharding (verbreding van de weg) is verboden. We kunnen dus alleen behouden wat we hebben. We gaan nu in overleg met Bree om te kijken hoe beide besturen hier pragmatisch mee om kunnen gaan.
        • Mark: nat weer, kijken hoe we deze wegen kunnen weerhouden
        • Gunther: brugje in de Goort. Lang kapot. Limburg Landschap staat in voor het onderhoud en ook de aanleg van de hondenlosloopzone. Ze hebben er een project voor lopen. Het weer speelt hen wat parten.
        • Gunther: geweigerd dossier Jef Ponssen. Er zouden fouten gebeurd zijn. burgemeester Rutten antwoordt dat het eenvoudig is: voorafgaande besprekingen: penthouse in RUP. Doe dit niet. plan ongewijzigd ingediend. Wel brief advocaat. Als hij gedaan had wat er afgesproken was, dan was het dossier doorgegaan.
        • Tamara: verzakkingen op het kerkhof: wat mogen de mensen, wat doet de technische dienst. Mark: Tim neemt contact met de mensen en legt hen uit wat zij kunnen en wat de gemeente voor zijn rekening neemt.

         

      • Definitieve vaststelling verslag vorige zitting

        Aanwezig: Jacky Daemen, Voorzitter
        Wim Rutten, Burgemeester wnd.
        Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Wim Swennen, Anita Meerten, Schepenen
        Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Jo Brouns, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Carina Suylen, Günther Bongers, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters, Tamara Smolders, Gemeenteraadsleden
        Marijke Clerx, Algemeen Directeur

        Voor de sluiting der zitting werden geen wijzigingen bevolen aan dit verslag, waardoor het van ambtswege is goedgekeurd conform de voorgelegde tekst.

De voorzitter sluit de zitting op 04/03/2024 om 20:26.

Namens Gemeenteraad,

Marijke Clerx
Algemeen Directeur

Jacky Daemen
Voorzitter