Terug
Gepubliceerd op 06/09/2022

Notulen  Gemeenteraad

ma 04/07/2022 - 20:00 B10
Aanwezig: Jacky Daemen, Voorzitter
Wim Rutten, Burgemeester wnd.
Peter Nies, Sylvie Henckens, Wim Swennen, Anita Meerten, Schepenen
Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Jo Brouns, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Niels Van Eygen, Carina Suylen, Günther Bongers, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Maddy Peeters, Gemeenteraadsleden
Marijke Clerx, Algemeen Directeur
Verontschuldigd: Mark Hoedemakers, Schepenen
Esther Brands, Gemeenteraadsleden

De voorzitter opent de zitting op 04/07/2022 om 20:05.

De voorzitter heet de raadsleden en de andere aanwezigen welkom.

  • Openbaar

    • Interne Zaken

      • Vaststelling dagorde

        Aanwezig: Jacky Daemen, Voorzitter
        Wim Rutten, Burgemeester wnd.
        Peter Nies, Sylvie Henckens, Wim Swennen, Anita Meerten, Schepenen
        Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Jo Brouns, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Niels Van Eygen, Carina Suylen, Günther Bongers, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Maddy Peeters, Gemeenteraadsleden
        Marijke Clerx, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Mark Hoedemakers, Schepenen
        Esther Brands, Gemeenteraadsleden

        De voorzitter licht toe dat raadslid Niels Van Eygen een bijkomend agendapunt toevoegde. Hij stelt voor dit punt te behandelen als punt 2.8. Na de goedkeuring van dit voorstel door de raadsleden gaat de raad over tot de  behandeling van de volgende agenda:

      • Kennisname delegatie handtekeningsbevoegdheid voorzitter

        Aanwezig: Jacky Daemen, Voorzitter
        Wim Rutten, Burgemeester wnd.
        Peter Nies, Sylvie Henckens, Wim Swennen, Anita Meerten, Schepenen
        Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Jo Brouns, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Niels Van Eygen, Carina Suylen, Günther Bongers, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Maddy Peeters, Gemeenteraadsleden
        Marijke Clerx, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Mark Hoedemakers, Schepenen
        Esther Brands, Gemeenteraadsleden

        De voorzitter verleent de toelichting. Hierna neemt de raad met onderstaand besluit kennis van de  voornoemde delegatie. 

        De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:

        Gelet op de beschikkingen van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;

        Gelet op deel 2, titel V, hoofdstuk I, afdeling II en titel VII, hoofdstuk II van het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 285 en 330 betreffende de bekendmaking en het algemeen bestuurlijk toezicht;

        Gelet op het bestuursdecreet van 7 december 2018;

        Gelet op artikelen 279 §1 en 281 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;

        Overwegende dat de voorzitter van de gemeenteraad ingevolge artikel 281 van het decreet lokaal bestuur zijn bevoegdheid tot ondertekening van reglementen, verordeningen, beslissingen, akten van de gemeenteraad en alle andere stukken of briefwisseling die specifiek betrekking hebben op de gemeenteraad kan delegeren aan een of meer leden van de gemeenteraad (uitgezonderd de bevoegdheid tot ondertekening van de notulen);

        Gelet op het besluit van de voorzitter van de gemeenteraad van 2 januari 2019, waarbij hij zijn bevoegdheid tot ondertekening delegeerde aan de heer Jo Brouns, burgemeester, met als plaatsvervanger de heer Wim Rutten;

        Gelet op de eedaflegging van de heer Jo Brouns als Vlaams Minister van Economie, Innovatie, Werk, Sociale Economie en Landbouw op 18 mei 2022;

        Gelet op het Ministerieel besluit van 12 juni 2022 houdende de benoeming van de heer Wim Rutten als waarnemend burgemeester van de gemeente Kinrooi;

        Overwegende dat, voor de organisatie van de ondertekening van voormelde stukken en uittreksels van beslissingen van de gemeenteraad, het praktischer is om de waarnemend burgemeester de bevoegdheid te geven deze stukken te ondertekenen;

        Overwegende dat het aangewezen is een tweede persoon deze bevoegdheid tot ondertekening te verlenen ingeval van afwezigheid van de waarnemend burgemeester;

        Gelet op de beslissing van de voorzitter van de gemeenteraad van 13 juni 2022;

         

         BESLUIT:

        Artikel 1.- De gemeenteraad neemt kennis van het besluit van de heer Jacky Daemen, voorzitter van de gemeenteraad, tot delegatie van zijn handtekeningsbevoegdheid aan de heer Wim Rutten met als plaatsvervanger de heer Mark Hoedemakers.

        Artikel 2.- In toepassing van artikel 285 §1 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 wordt de beknopte beschrijving van dit besluit opgenomen in de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente wordt bekendgemaakt en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.

    • Financiën

      • Buurtspeelplein Meytersveld - Leveren en plaatsen van speeltoestellen - Goedkeuring lastvoorwaarden en uit te nodigen firma's

        Aanwezig: Jacky Daemen, Voorzitter
        Wim Rutten, Burgemeester wnd.
        Peter Nies, Sylvie Henckens, Wim Swennen, Anita Meerten, Schepenen
        Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Jo Brouns, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Niels Van Eygen, Carina Suylen, Günther Bongers, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Maddy Peeters, Gemeenteraadsleden
        Marijke Clerx, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Mark Hoedemakers, Schepenen
        Esther Brands, Gemeenteraadsleden

        De voorzitter verleent het woord aan schepen Peter Nies. Hij verzorgt de inhoudelijke toelichting. Hij benadrukt dat het voorliggende ontwerp tot stand gekomen is door een participatietraject met de buurtbewoners.

        Hierna neemt de raad de volgende beslissing:

        De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:

        Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;

        Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;

        Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;

        Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;

        Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;

        Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 140.000,00 niet);

        Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;

        Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 90, 1°;

        Overwegende dat de ontwerpopdracht voor de opdracht “Buurtspeelplein Meytersveld - Leveren en plaatsen van speeltoestellen” werd gegund aan Studio Lst, Kolonel Aertsplein 4 te 3680 Maaseik;

        Overwegende dat in het kader van deze opdracht een bestek met nr. 2022009 werd opgesteld door de ontwerper, Studio Lst, Kolonel Aertsplein 4 te 3680 Maaseik;

        Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € X excl. btw of € X incl. 21% btw;

        Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking;

        Overwegende dat 17 augustus 2022 om 10.00 uur wordt voorgesteld als limietdatum voor het indienen van de offertes;

        Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is in het investeringsbudget van 2022, op budgetcode 0750-00/2300000/BESTUUR/CBS/0/IP-GEEN (ACT-4.02) en dat de financiering gebeurt met eigen middelen;

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jacky Daemen, Wim Rutten, Peter Nies, Sylvie Henckens, Wim Swennen, Anita Meerten, Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Jo Brouns, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Niels Van Eygen, Carina Suylen, Günther Bongers, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Maddy Peeters, Marijke Clerx
        Voorstanders: Jacky Daemen, Wim Rutten, Peter Nies, Sylvie Henckens, Wim Swennen, Anita Meerten, Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Jo Brouns, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Niels Van Eygen, Carina Suylen, Günther Bongers, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Maddy Peeters
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1.- Goedkeuring wordt verleend aan het bestek met nr. 2022009 en de raming voor de opdracht “Buurtspeelplein Meytersveld - Leveren en plaatsen van speeltoestellen”, opgesteld door de ontwerper, Studio Lst, Kolonel Aertsplein 4 te 3680 Maaseik. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt € X excl. btw of € X incl. 21% btw.

        Artikel 2.- Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

        Artikel 3.- Volgende ondernemers worden uitgenodigd om deel te nemen aan de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking:

        - X;

        - X;

        - X;

        - X.

        Artikel 4.- De offertes dienen het bestuur ten laatste te bereiken op 17 augustus 2022 om 10.00 uur.

        Artikel 5.- De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2022, op budgetcode 0750-00/2300000/BESTUUR/CBS/0/IP-GEEN (ACT-4.02).

        Artikel 6.- In toepassing van artikel 285 §1 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 wordt de beknopte beschrijving van dit besluit opgenomen in de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente wordt bekendgemaakt en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.

      • Buurtspeelplein Meytersveld - Beplantings- en omgevingswerken - Goedkeuring lastvoorwaarden en uit te nodigen firma's

        Aanwezig: Jacky Daemen, Voorzitter
        Wim Rutten, Burgemeester wnd.
        Peter Nies, Sylvie Henckens, Wim Swennen, Anita Meerten, Schepenen
        Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Jo Brouns, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Niels Van Eygen, Carina Suylen, Günther Bongers, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Maddy Peeters, Gemeenteraadsleden
        Marijke Clerx, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Mark Hoedemakers, Schepenen
        Esther Brands, Gemeenteraadsleden

        De voorzitter verleent het woord aan schepen Peter Nies. Hij verzorgt de inhoudelijke toelichting.

        Hierna neemt de raad de volgende beslissing:

        De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:

        Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;

        Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;

        Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;

        Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;

        Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;

        Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 140.000,00 niet);

        Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;

        Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 90, 1°;

        Overwegende dat in het kader van de opdracht “Buurtspeelplein Meytersveld - Beplantings- en omgevingswerken” een bestek met nr. 2022010 werd opgesteld door Gemeentehuis;

        Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € X excl. btw of € X incl. 21% btw;

        Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking;

        Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is in het investeringsbudget van 2022, op budgetcode 0750-00/2300000/BESTUUR/CBS/0/IP-GEEN (ACT-4.02) en dat de financiering gebeurt met eigen middelen;

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jacky Daemen, Wim Rutten, Peter Nies, Sylvie Henckens, Wim Swennen, Anita Meerten, Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Jo Brouns, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Niels Van Eygen, Carina Suylen, Günther Bongers, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Maddy Peeters, Marijke Clerx
        Voorstanders: Jacky Daemen, Wim Rutten, Peter Nies, Sylvie Henckens, Wim Swennen, Anita Meerten, Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Jo Brouns, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Niels Van Eygen, Carina Suylen, Günther Bongers, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Maddy Peeters
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1.- Goedkeuring wordt verleend aan het bestek met nr. 2022010 en de raming voor de opdracht “Buurtspeelplein Meytersveld - Beplantings- en omgevingswerken”, opgesteld door Gemeentehuis. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt € X excl. btw of € X incl. 21% btw.

        Artikel 2.- Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

        Artikel 3.- Volgende ondernemers worden uitgenodigd om deel te nemen aan de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking:

        - X;

        - X;

        - X;

        - X;

        - X.

        Artikel 4.- De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2022, op budgetcode 0750-00/2300000/BESTUUR/CBS/0/IP-GEEN (ACT-4.02).

        Artikel 5.- In toepassing van artikel 285 §1 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 wordt de beknopte beschrijving van dit besluit opgenomen in de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente wordt bekendgemaakt en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.

      • Goedkeuring Meerjarenplanaanpassing 4 2020-2025 juli 2022 gemeente en OCMW Kinrooi – deel OCMW

        Aanwezig: Jacky Daemen, Voorzitter
        Wim Rutten, Burgemeester wnd.
        Peter Nies, Sylvie Henckens, Wim Swennen, Anita Meerten, Schepenen
        Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Jo Brouns, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Niels Van Eygen, Carina Suylen, Günther Bongers, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Maddy Peeters, Gemeenteraadsleden
        Marijke Clerx, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Mark Hoedemakers, Schepenen
        Esther Brands, Gemeenteraadsleden

        De voorzitter verleent het woord aan schepen Wim Swennen. Hij verduidelijkt dat de toelichting bij dit besluit reeds gegeven is in de voorafgaande vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn. Hij vervolgt dat volgens de geldende regelgeving de raad voor maatschappelijk welzijn de aanpassing moet vaststellen en de gemeenteraad daarna het gedeelte van het ocmw moet goedkeuren.

        Na deze toelichting neemt de raad de volgende beslissing: 

        De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:

        Gelet op de beschikkingen van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;

        Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen;

        Gelet op artikel 41 van het decreet lokaal bestuur houdende de bevoegdheden van de gemeenteraad;

        Gelet op het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur;

        Gelet op deel 2, titel V, hoofdstuk I, afdeling II en titel VII, hoofdstuk II van het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 285, 286 en 330 betreffende de bekendmaking en het algemeen bestuurlijk toezicht;

        Gelet op de bepalingen over het beleidsrapport meerjarenplanning in het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 meer bepaald artikels 249 tot en met 259;

        Gelet op het KB van 2 augustus 1990 houdende het algemeen reglement op de gemeentelijke comptabiliteit;

        Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen;

        Gelet op het Ministerieel besluit tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen van 26 juni 2018;

        Overwegende dat het meerjarenplan 2020-2025 voor gemeente en OCMW vanaf 01-01-2020 één geïntegreerd geheel vormen;

        Gelet op de omzendbrief AAB 2020/3 over de strategische meerjarenplanning 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus;

        Overwegende dat het meerjarenplan 2020-2025 is samengesteld uit volgende onderdelen:
        1. de strategische nota;
        2. de financiële nota;
        3. de toelichting.

        Gelet op de financiële evenwichtsvoorwaarden van het meerjarenplan en van de aanpassingen van het meerjarenplan, zijnde:
        1. het geraamde beschikbaar budgettair resultaat is per boekjaar groter dan of gelijk aan nul;
        2. de geraamde autofinancieringsmarge van het laatste boekjaar van de periode van het meerjarenplan is groter dan of gelijk aan nul.

        Overwegende dat een aanpassing van het oorspronkelijk meerjarenplan nodig is aangezien een aantal financiële gegevens gewijzigd zijn;

        Overwegende dat de meerjarenplanaanpassing 3 2020-2025 van gemeente en OCMW Kinrooi voldoen aan de financiële evenwichtsvoorwaarden met volgende cijfers:
        Geraamd beschikbaar budgettair resultaat:

        2020: € 6.570.149
        2021: € 2.437.253
        2022: € 589
        2023: € 166.418
        2024: € 444.895
        2025: € 233.277

        De autofinancieringsmarge bedraagt €38.382 ;

        Gelet op volgende exploitatie- en investeringssaldi deel OCMW:
        exploitatiesaldi deel OCMW:

        2020: €-348.532
        2021: €-1.247.193
        2022: €-1.279.960
        2023: €-1.318.650
        2024: €-1.314.723
        2025: €-1.310.014

        investeringssaldi deel OCMW:

        2020: €171.513
        2021: €-1.222.130
        2022: €0
        2023: €0
        2024: €0

        Gelet op de meerjarenplanaanpassing 3 2020-2025 houdende de strategische nota, financiële nota en toelichting die tijdig digitaal ter beschikking werd gesteld van de gemeenteraadsleden en als bijlage bij dit besluit werd gevoegd;

        Gelet op art 249 §3 van het decreet lokaal bestuur waarin bepaald wordt dat de raden het beleidsrapport elk voor hun deel dienen vast te stellen waarna de gemeenteraad het deel van het beleidsrapport zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn goedkeurt;

        Gelet op bijgevoegde documenten;

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jacky Daemen, Wim Rutten, Peter Nies, Sylvie Henckens, Wim Swennen, Anita Meerten, Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Jo Brouns, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Niels Van Eygen, Carina Suylen, Günther Bongers, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Maddy Peeters, Marijke Clerx
        Voorstanders: Jacky Daemen, Wim Rutten, Peter Nies, Sylvie Henckens, Wim Swennen, Anita Meerten, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Jo Brouns, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Maddy Peeters
        Onthouders: Marcel Dirkx, Niels Van Eygen, Carina Suylen, Günther Bongers
        Resultaat: Met 17 stemmen voor, 4 onthoudingen

        BESLUIT:

        Artikel 1.- De meerjarenplanaanpassing 3 2020-2025 – deel OCMW – wordt goedgekeurd met volgende cijfers als geraamd beschikbaar budgettair resultaat:
        Geraamd beschikbaar budgettair resultaat:

        2020: € 6.570.149
        2021: € 2.437.253
        2022: € 589
        2023: € 166.418
        2024: € 444.895
        2025: € 233.277

        Artikel 2.- In toepassing van artikel 286 §1 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22-12-2017 wordt dit besluit bekendgemaakt op de webtoepassing van de gemeente en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.

      • Vaststelling Meerjarenplanaanpassing 4 2020-2025 juli 2022 gemeente en OCMW Kinrooi – deel gemeente

        Aanwezig: Jacky Daemen, Voorzitter
        Wim Rutten, Burgemeester wnd.
        Peter Nies, Sylvie Henckens, Wim Swennen, Anita Meerten, Schepenen
        Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Jo Brouns, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Niels Van Eygen, Carina Suylen, Günther Bongers, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Maddy Peeters, Gemeenteraadsleden
        Marijke Clerx, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Mark Hoedemakers, Schepenen
        Esther Brands, Gemeenteraadsleden

        De voorzitter verleent het woord aan schepen Wim Swennen. Hij verzorgt de inhoudelijke toelichting aan de hand van een PowerPointpresentatie. 

        Raadslid Niels Van Eygen vraagt naar de voorziene budgetten (inkomen en uitgavern) die voor de geplande trajectcontrole ingeschreven zijn. Hij vraagt waarom er niet gekozen werd voor een samenwerking met TAAS. Hij vraagt aanvullend wat de kosten bij de Carma zijn.

        Raadslid Jo Brouns antwoordt dat de kosten bij TAAS veel hoger lagen en dat er bij aanvang bovendien opmerkingen waren over de inrichting van de weg. Hij verduidelijkt dat indien de gemeente voor deze samenwerking zou gekozen hebben, er op de trajecten van de trajectcontrole geen begeleidende verkeersveiligheidsmaatregelen mochten getroffen worden. Hij besluit hieruit dat indien er voor een samenwerking met TAAS gekozen werd, er dus uitdrukkelijk voor een verdienmodel gekozen werd en dat het uiteindelijke doel, het verhogen van de verkeersveiligheid, naar de achtergrond verdrongen zou worden.

        Raadslid Niels  Van Eygen antwoordt dat de gebudgetteerde verwachte inkomsten van 500 000 euro toch ook een groot bedrag is. Hij benadrukt dat deze trajectcontrole zeker geen melkkoe mag zijn. Hi merkt op dat er ook sensibiliserend moet worden. Het mag niet dienen om de begroting te financieren.

        Schepen Wim Swennen antwoordt dat de invoering van de trajectcontrole zeker de verhoging van de verkeersveiligheid tot doel heeft en niet de sanering van de gemeentelijke financiën.

        Hierna neemt de raad de volgende beslissing:

        De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:

        Gelet op de beschikkingen van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;

        Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen;

        Gelet op artikel 41 van het decreet lokaal bestuur houdende de bevoegdheden van de gemeenteraad;

        Gelet op het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur;

        Gelet op deel 2, titel V, hoofdstuk I, afdeling II en titel VII, hoofdstuk II van het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 286 en 330 betreffende de bekendmaking en het algemeen bestuurlijk toezicht;

        Gelet op de bepalingen over het beleidsrapport meerjarenplanning in het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 meer bepaald artikels 249 tot en met 259;

        Gelet op het KB van 2 augustus 1990 houdende het algemeen reglement op de gemeentelijke comptabiliteit;

        Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen;

        Gelet op het Ministerieel besluit tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen van 26 juni 2018;

        Overwegende dat het meerjarenplan 2020-2025 voor gemeente en OCMW vanaf 01-01-2020 één geïntegreerd geheel vormen;

        Gelet op de omzendbrief AAB 2020/3 over de strategische meerjarenplanning 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus;

        Overwegende dat het meerjarenplan 2020-2025 is samengesteld uit volgende onderdelen:
        1. de strategische nota;
        2. de financiële nota;
        3. de toelichting.

        Gelet op de financiële evenwichtsvoorwaarden van het meerjarenplan en van de aanpassingen van het meerjarenplan, zijnde:
        1. het geraamde beschikbaar budgettair resultaat is per boekjaar groter dan of gelijk aan nul;
        2. de geraamde autofinancieringsmarge van het laatste boekjaar van de periode van het meerjarenplan is groter dan of gelijk aan nul.

        Overwegende dat een aanpassing van het oorspronkelijk meerjarenplan nodig is aangezien een aantal financiële gegevens gewijzigd zijn;

        Overwegende dat de meerjarenplanaanpassing 4 2020-2025 van gemeente en OCMW Kinrooi voldoen aan de financiële evenwichtsvoorwaarden met volgende cijfers:
        Geraamd beschikbaar budgettair resultaat:

        2020: € 6.570.149     
        2021: € 5.542.802
        2022: € 1.114.598
        2023: € 695.408
        2024: € 529.658
        2025: € 270.571

        De autofinancieringsmarge bedraagt €29.247 in 2025;

        Gelet op de meerjarenplanaanpassing 4 2020-2025 houdende de strategische nota, financiële nota en toelichting die tijdig digitaal ter beschikking werd gesteld van de gemeenteraadsleden en als bijlage bij dit besluit werd gevoegd;

        Gelet op art 249 §3 van het decreet lokaal bestuur waarin bepaald wordt dat de raden het beleidsrapport elk voor hun deel dienen vast te stellen waarna de gemeenteraad het deel van het beleidsrapport zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn goedkeurt;

        Gelet op bijgevoegde documenten;

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jacky Daemen, Wim Rutten, Peter Nies, Sylvie Henckens, Wim Swennen, Anita Meerten, Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Jo Brouns, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Niels Van Eygen, Carina Suylen, Günther Bongers, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Maddy Peeters, Marijke Clerx
        Voorstanders: Jacky Daemen, Wim Rutten, Peter Nies, Sylvie Henckens, Wim Swennen, Anita Meerten, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Jo Brouns, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Maddy Peeters
        Onthouders: Marcel Dirkx, Niels Van Eygen, Carina Suylen, Günther Bongers
        Resultaat: Met 17 stemmen voor, 4 onthoudingen

        BESLUIT:

        Artikel 1.- De meerjarenplanaanpassing 4 2020-2025 – deel gemeente – wordt vastgesteld met volgende cijfers als geraamd beschikbaar budgettair resultaat:
        Geraamd beschikbaar budgettair resultaat:
        2020: € 6.570.149     
        2021: € 5.542.802
        2022: € 1.114.598
        2023: € 695.408
        2024: € 529.658
        2025: € 270.571

        Artikel 2.- In toepassing van artikel 286 §1 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22-12-2017 wordt dit besluit bekendgemaakt op de webtoepassing van de gemeente en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur

      • Bouw kleuterschool de Maaskei d.m.v. systeembouw - Design & Build - Goedkeuring selectieleidraad

        Aanwezig: Jacky Daemen, Voorzitter
        Wim Rutten, Burgemeester wnd.
        Peter Nies, Sylvie Henckens, Wim Swennen, Anita Meerten, Schepenen
        Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Jo Brouns, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Niels Van Eygen, Carina Suylen, Günther Bongers, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Maddy Peeters, Gemeenteraadsleden
        Marijke Clerx, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Mark Hoedemakers, Schepenen
        Esther Brands, Gemeenteraadsleden

        De voorzitter verleent het woord aan burgemeester Wim Rutten. Hij verzorgt de inhoudelijke toelichting. Hij merkt op dat de kleuterschool zijn beste tijd gehad heeft. Het is de bedoeling te kiezen voor een systeem waardoor de bouwperiode fel ingekort kan worden. Vandaar dat er gezocht wordt naar firma’s die bekend zijn met  systeembouw. 

        Raadslid Marcel Dirkx merkt op dat hij uit de selectieleidraad niets kan afleiden. Hij kan er niet uit afleiden wat de bedoeling is om in de markt te zetten.

        De burgemeester antwoordt dat het nu de bedoeling is om de firma’s te zoeken die kunnen meedoen. Daarna zal een bestek goedgekeurd worden en aan deze firma’s bezorgd worden.

        Raadslid Marcel Dirkx merkt op dat het besluit vermelding maakt van een bedrag in de budgetten en dat hij deze bedragen niet in de budgetten kan terug vinden. Hij kan uit het dossier niet opmaken of de subsidie aangevraagd is.

        Burgemeester Wim Rutten antwoordt dat er een mondelinge toezegging tot subsidie is van OVSG.

        Raadslid Marcel Dirkx vraagt over welke termijnen er gesproken wordt.

        Burgemeester Wim Rutten antwoordt dat dit afhankelijk over het succes van de plaatsing van de opdracht en het opdrachtenboek van de verkozen aannemer.

        Raadslid Niels Van Eygen vindt dat de selectieleidraad te summier is. Hij denkt dat het weinig zin heeft een dergelijk bestek in de markt te zetten. Hij merkt ook op dat het bouwverlof begint en hij is van mening dat de inschrjivingstermijn te kort is.

        De financieel directeur antwoordt dat hiermee rekening gehouden is en dat het om firma’s gaat die ervaring hebben met de gekozen bouwtechniek en -procedure.

        Hierna neemt de raad de volgende beslissing:

        De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:

        Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;

        Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;

        Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;

        Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;

        Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;

        Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 38, § 1, 1° b) (ontwerp- of innovatieve oplossingen);

        Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;

        Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;

        Overwegende dat in het kader van de opdracht “Bouw kleuterschool de Maaskei d.m.v. systeembouw - Design & Build” een selectieleidraad met nr. 2022011 werd opgesteld door Gemeentehuis;

        Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € X excl. btw of € X incl. 21% btw;

        Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de mededingingsprocedure met onderhandeling;

        Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is in ACT-5.03/0800-00/2210200/IP-GEEN;

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jacky Daemen, Wim Rutten, Peter Nies, Sylvie Henckens, Wim Swennen, Anita Meerten, Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Jo Brouns, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Niels Van Eygen, Carina Suylen, Günther Bongers, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Maddy Peeters, Marijke Clerx
        Voorstanders: Jacky Daemen, Wim Rutten, Peter Nies, Sylvie Henckens, Wim Swennen, Anita Meerten, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Jo Brouns, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets
        Onthouders: Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Niels Van Eygen, Carina Suylen, Günther Bongers, Maddy Peeters
        Resultaat: Met 15 stemmen voor, 6 onthoudingen

        BESLUIT:

        Artikel 1.- Goedkeuring wordt verleend aan de selectieleidraad, de selectievereisten zoals opgenomen in de publicatie en aan de raming voor de opdracht “Bouw kleuterschool de Maaskei d.m.v. systeembouw - Design & Build”, opgesteld door Gemeentehuis. De raming bedraagt € X excl. btw of € X incl. 21% btw.

        Artikel 2.- Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de mededingingsprocedure met onderhandeling.

        Artikel 3.- De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.

        Artikel 4.- De uitgave voor deze opdracht is voorzien in ACT-5.03/0800-00/2210200/IP-GEEN.

        Artikel 5.- In toepassing van artikel 285 §1 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 wordt de beknopte beschrijving van dit besluit opgenomen in de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente wordt bekendgemaakt en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.

      • Verzekeringscontracten voor gemeente, AGB en OCMW Kinrooi - Goedkeuring selectieleidraad

        Aanwezig: Jacky Daemen, Voorzitter
        Wim Rutten, Burgemeester wnd.
        Peter Nies, Sylvie Henckens, Wim Swennen, Anita Meerten, Schepenen
        Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Jo Brouns, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Niels Van Eygen, Carina Suylen, Günther Bongers, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Maddy Peeters, Gemeenteraadsleden
        Marijke Clerx, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Mark Hoedemakers, Schepenen
        Esther Brands, Gemeenteraadsleden

        De voorzitter verleent het woord aan burgemeester Wim Rutten. Hij verzorgt de inhoudelijke toelichting.

        Hierna neemt de raad de volgende beslissing:

        De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:

        Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;

        Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;

        Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;

        Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;

        Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;

        Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 38, § 1, 1° d) (technische specificaties kunnen niet genoeg worden vastgelegd) en artikel 57, en inzonderheid  artikels 2, 36° en 48 die een gezamenlijke realisatie van de opdracht in naam en voor rekening van meerdere aanbesteders toelaat en artikel 43;

        Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;

        Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;

        Overwegende dat in het kader van de opdracht “Verzekeringscontracten voor gemeente, AGB en OCMW Kinrooi” een selectieleidraad met nr. 2022007 werd opgesteld door Gemeentehuis;

        Overwegende dat deze opdracht als volgt is opgedeeld:

        * Perceel 1 (Personenverzekeringen), raming: € X excl. btw of € X incl. 21% btw;

        * Verlenging 1 (Personenverzekeringen), raming: € X excl. btw of € X incl. 21% btw;

        * Verlenging 2 (Personenverzekeringen), raming: € X excl. btw of € X incl. 21% btw;

        * Verlenging 3 (Personenverzekeringen), raming: € X excl. btw of € X incl. 21% btw;

        * Perceel 2 (Aansprakelijkheid), raming: € X excl. btw of € X incl. 21% btw;

        * Verlenging 1 (Aansprakelijkheid), raming: € X excl. btw of € X incl. 21% btw;

        * Verlenging 2 (Aansprakelijkheid), raming: € X excl. btw of € X incl. 21% btw;

        * Verlenging 3 (Aansprakelijkheid), raming: € X excl. btw of € X incl. 21% btw;

        * Perceel 3 (Zaakschade), raming: €X excl. btw of € X incl. 21% btw;

        * Verlenging 1 (Zaakschade), raming: € X excl. btw of € X incl. 21% btw;

        * Verlenging 2 (Zaakschade), raming: € X excl. btw of € X incl. 21% btw;

        * Verlenging 3 (Zaakschade), raming: € X excl. btw of € X incl. 21% btw;

        * Perceel 4 (Motorrijtuigen), raming: € X excl. btw of € X incl. 21% btw;

        * Verlenging 1 (Motorrijtuigen), raming: € X excl. btw of € X incl. 21% btw;

        * Verlenging 2 (Motorrijtuigen), raming: € X excl. btw of € X incl. 21% btw;

        * Verlenging 3 (Motorrijtuigen), raming: € X excl. btw of € X incl. 21% btw;

        Overwegende dat de totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € X excl. btw of € X incl. 21% btw;

        Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de mededingingsprocedure met onderhandeling;

        De inhoud van de verzekeringsdekkingen is van die aard dat de specificiteiten van de markt niet met de nodige precisie opgesteld kunnen worden onder de vorm van een definitieve polistekst zonder onderhandeling. Het is bovendien onmogelijk om alle verzekeringstechnische aspecten waaraan de overeenkomsten idealiter moeten beantwoorden op te nemen in de technische bepalingen van het bestek; onderhandelingen over bepaalde specifieke waarborgen zijn vereist om tot een resultaat te komen dat maximaal beantwoordt aan de verzekeringsbehoeften van de aanbesteders, mede rekening houdend met de evoluties van de verzekeringsmarkt.

        Het doel van het gebruik van deze procedure is uiteraard onderhandelingen te voeren om verzekeringsproducten te bekomen die maximaal beantwoorden aan de behoeften van de aanbesteders.

        De procedure bestaat uit twee afzonderlijke fasen.

        Fase 1: Selectiefase

        Onderhavige leidraad heeft als enig doel te kunnen overgaan tot selectie van kandidaten voor de opdracht.

        Via deze selectieleidraad wenst de gemeente Kinrooi aan de kandidaten reeds voldoende informatie over de opdracht mee te geven zodat zij kunnen inschatten of zij zich voor deze opdracht willen inschrijven en, meer concreet, of zij zich in de eerste fase van deze opdracht kandidaat willen stellen.

        Deze selectieleidraad is louter indicatief en kan de aanbestedende overheid niet verbinden.

        Het bestek dat aan de geselecteerde kandidaten zal bezorgd worden, zal de definitieve bepalingen over deze opdracht bevatten.

        Deze eerste fase omvat zodus de selectie van de kandidaten: de toelaatbaarheid, de betrouwbaarheid en de bekwaamheid van de kandidaten wordt onderzocht op grond van in de bekendmaking en in de selectieleidraad vermelde criteria.

        De aanbestedende overheid neemt een beslissing inzake selectie / niet-selectie.

        De niet-geselecteerde kandidaten worden in kennis gesteld van hun niet-selectie.

        Deze selectieleidraad heeft enkel betrekking op deze eerste fase.

        Fase 2 : Gunningfase

        In de tweede fase zullen de geselecteerde kandidaten worden uitgenodigd om een offerte in te dienen op basis van een bestek, waarin zowel de verdere stappen met betrekking tot de procedure als het voorwerp van en de voorwaarden voor de uitvoering van de opdracht zullen worden beschreven.

        De geselecteerd kandidaten zijn verplicht offerte in te dienen voor alle percelen.

        Het bestek zal aan de geselecteerde kandidaten worden bezorgd na de selectiebeslissing.

        Overwegende dat het bestuur bij het opstellen van de lastvoorwaarden voor deze opdracht niet beschikte over de exact benodigde hoeveelheden;

        Overwegende dat deze raming de limieten van de Europese bekendmaking overschrijdt;

        Overwegende dat het een gezamenlijke opdracht betreft waarbij Gemeente Kinrooi optreedt in naam van AGB Kinrooi en OCMW Kinrooi bij de gunning van de opdracht;

        Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is in GBB-FIN/0119-00/6120100, GBB-FIN/0119-00/6120160, GBB-FIN/0119-00/6120200 en GBB-Fin/0119-00/6231005;

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jacky Daemen, Wim Rutten, Peter Nies, Sylvie Henckens, Wim Swennen, Anita Meerten, Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Jo Brouns, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Niels Van Eygen, Carina Suylen, Günther Bongers, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Maddy Peeters, Marijke Clerx
        Voorstanders: Jacky Daemen, Wim Rutten, Peter Nies, Sylvie Henckens, Wim Swennen, Anita Meerten, Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Jo Brouns, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Niels Van Eygen, Carina Suylen, Günther Bongers, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Maddy Peeters
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1.- Goedkeuring wordt verleend aan de selectieleidraad, de selectievereisten zoals opgenomen in de publicatie en aan de raming voor de opdracht “Verzekeringscontracten voor gemeente, AGB en OCMW Kinrooi”, opgesteld door Gemeentehuis. De raming bedraagt € X excl. btw of € X incl. 21% btw.

        Artikel 2.- Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de mededingingsprocedure met onderhandeling.

        Artikel 3.- De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal en Europees niveau.

        Artikel 4.- De uitgave voor deze opdracht is voorzien in GBB-FIN/0119-00/6120100, GBB-FIN/0119-00/6120160, GBB-FIN/0119-00/6120200 en GBB-Fin/0119-00/6231005.

        Artikel 5.- In toepassing van artikel 285 §1 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 wordt de beknopte beschrijving van dit besluit opgenomen in de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente wordt bekendgemaakt en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.

      • Goedkeuring plaatsingsreglement project 'renovatie conciërgewoning Villa Pax

        Aanwezig: Jacky Daemen, Voorzitter
        Wim Rutten, Burgemeester wnd.
        Peter Nies, Sylvie Henckens, Wim Swennen, Anita Meerten, Schepenen
        Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Jo Brouns, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Niels Van Eygen, Carina Suylen, Günther Bongers, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Maddy Peeters, Gemeenteraadsleden
        Marijke Clerx, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Mark Hoedemakers, Schepenen
        Esther Brands, Gemeenteraadsleden

        De voorzitter verleent het woord aan burgemeester Wim Rutten. Hij verzorgt de inhoudelijke toelichting. Hierna neemt de raad de volgende beslissing:

        De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:

        Gelet op de beschikkingen van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;

        Gelet op het bestuursdecreet van 7 december 2018;

        Gelet op artikel 41, 11° van het decreet lokaal bestuur dat bepaalt dat de gemeenteraad de volle bevoegdheid heeft inzake het stellen van daden van beschikking van onroerende goederen;

        Overwegende dat de gemeente Kinrooi eigenaar is van het terrein en het daarop gevestigde gebouw ‘De conciërgewoning Villa pax’, kadastraal gekend 2° afdeling, sectie D percelen 1142Y5 en 1141P, gelegen Weertersteenweg 417 te 3640 Kinrooi

        Overwegende dat in het betreffende gebied de 'conciërgewoning' van Villa Pax gelegen. Dit gebouw is opgenomen in de inventaris van bouwkundig erfgoed (https://inventaris.onroerenderfgoed.be/erfgoedopbjecten/8873), maar in verval geraakt.

        Gelet op het verslag van Studiebureau Janssen bv, Hertenstraat 1. 3630 Maasmechelen van 27 januari 2022, opgenomen in bijlage, dat de toestand van het pand uitvoerig beschrijft;

        Overwegende dat het pand planologisch gelegen is in 'gebieden voor gemeenschapsvoorzieningen en openbaar nut', maar dat door de opname van het pand in de inventaris bouwkundig erfgoed de mogelijkheden tot aanwending verruimd worden in zoverre de aanwending en de realisatie bijdraagt aan de instandhouding en eventueel het verhogen van de erfgoedwaarde van het pand;

        Overwegende dat het gemeentebestuur geen directe bestemming heeft voor het pand;

        Overwegende dat het pand gelegen is aan de rand van het park van Villa Pax, een park met een vijver en een speelhoek voor kinderen;

        Overwegende dat het gebruik van het park en van de speelhoek vergroot kan worden door een mogelijke integratie in het in het beoogde pand te realiseren project;

        Overwegende dat er grotere onderhoudswerken aan het pand nodig zijn om dit pand in stand te houden;

        Overwegende dat er een win-win kan gevonden zijn door het pand door middel van een erfpacht op de markt te zetten en de uiteindelijke initiatiefnemer gedurende  27 jaren canon van 1 euro op te leggen;

        Overwegende dat de initiatiefnemer dient aan te tonen hoe hij het gebruik van het park laat samen gaan, verhoogt of minstens in synergie laat  bestaan met het publieke gebruik van het park;

        Overwegende dat de projectzone, zijnde het te renoveren pand, aangeboden wordt middels een erfpacht voor de duur van 27 jaar;

        Gelet op de beoordeling van de kandidaatstellingen die gebaseerd zal zijn op het businessplan, visie en schetsontwerp van het te renoveren pand en het samengaan van het project met het publieke gebruik van het park;

        Gelet op het projectreglement in bijlage waarin de procedure in detail gestipuleerd wordt die gevolgd zal worden alvorens tot toewijzing aan de hoogst gerangschikte kandidaat over te gaan;

        Gelet op de artikelen 285§1 en 330 van het decreet lokaal bestuur houdende de bekendmakingsregels van de beslissingen van de gemeenteraad;

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jacky Daemen, Wim Rutten, Peter Nies, Sylvie Henckens, Wim Swennen, Anita Meerten, Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Jo Brouns, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Niels Van Eygen, Carina Suylen, Günther Bongers, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Maddy Peeters, Marijke Clerx
        Voorstanders: Jacky Daemen, Wim Rutten, Peter Nies, Sylvie Henckens, Wim Swennen, Anita Meerten, Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Jo Brouns, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Niels Van Eygen, Carina Suylen, Günther Bongers, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Maddy Peeters
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

         BESLUIT:

        Artikel 1.- De conciërgewoning Villa Pax, deel van het perceel  gekend 3° afdeling, sectie D nummer 1142Y5 wordt aangeboden om in erfpacht van 27 jaren te nemen middels de procedure beschreven in het projectreglement opgenomen in bijlage. De cijns zal gedurende 27 jaar bepaald worden op 1 euro.

        Artikel 2.- Het projectreglement met daarin de omschrijving van de procedure die wordt gevolgd teneinde een rangschikking te bekomen van de kandidaat-erfpachtnemers wordt goedgekeurd.

        Artikel 3.- dit besluit zal bekend gemaakt worden volgens de artikelen 285§1,1° en 330 van het decreet lokaal bestuur.

    • Grondgebiedszaken

      • Goedkeuring subsidiereglement ontharding en vergroening van de particuliere tuinen

        Aanwezig: Jacky Daemen, Voorzitter
        Wim Rutten, Burgemeester wnd.
        Peter Nies, Sylvie Henckens, Wim Swennen, Anita Meerten, Schepenen
        Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Jo Brouns, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Niels Van Eygen, Carina Suylen, Günther Bongers, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Maddy Peeters, Gemeenteraadsleden
        Marijke Clerx, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Mark Hoedemakers, Schepenen
        Esther Brands, Gemeenteraadsleden

        De voorzitter verleent het woord aan schepen Peter Nies. Hij verzorgt de inhoudelijke toelichting.

        Hij merkt op dat de afgelopen jaren al een aantal initiatieven genomen zijn (oa. de tuinrangers). Hij overloopt de voorwaarden verbonden aan het subsidiereglement. Hij merkt op dat het uiteraard de verwijdering van vergunde verhardingen of vergund geachte verhardingen zijn die voor subsidie in aanmerking komen. 

        Raadslid Marcel Dirkx merkt op dat het een leuk idee is, maar hij vraagt of het niet logischer is dat het gemeentebestuur eerst een verordening maakt waarin bepaald wordt wat het gemeentebestuur wil. Hij merkt op dat het voorliggende reglement wel ook de mogelijkheid biedt aan vb een inwoner van de Maasstraat  om de stoepen op te breken en daarna een subsidie aan te vragen om er gras te zaaien. Hij merkt op dat dit toch uitdrukkelijk niet de bedoeling kan zijn. Hij meent dat men met dit reglement niets gaat oplossen. Hij merkt op dat de stad Leuven een degelijke en duidelijke verordening heeft die als voorbeeld voor een gemeentelijk reglement kan dienen..

        Peter Nies antwoordt dat er bij de nieuwe vergunningsaanvragen wel kritisch bekeken en gehandhaafd wordt en dat hij de verordening van Leuven wil bekijken.

        Hierna neemt de raad de volgende beslisisng:

        De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet,

        Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22-12-2017;

        Gelet op deel 2, titel V, hoofdstuk I, afdeling II en titel VII, hoofdstuk II van het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 285 en 330 betreffende de bekendmaking en het algemeen bestuurlijk toezicht;

        Gelet op de de wet van 29-07-1991 houdende de uitdrukkelijke motivering van bestuurshandelingen;

        Gelet op artikel 41 van het decreet lokaal bestuur houdende de bevoegdheden van de gemeenteraad;

        Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 11-12-2017 om het burgemeestersconvenant voor Klimaat en Energie te ondertekenen en samen met de provincie Limburg aan een klimaat neutraal Limburg te werken;

        Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 02-03-2020 betreffende de vaststelling van het gemeentelijk klimaatactieplan (SECAP);

        Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 04-10-2021 om het lokaal energie en klimaatpact te ondertekenen, en dat één van de doelstellingen ontharden en vergroenen is;

        Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 07-06-2021 inzake de ondertekening tot deelname aan de Tuinrangers (De Tuinrangers zijn vrijwilligers met een passie voor de tuin en een hart voor de natuur. Ze helpen de gemeente om biodiverser en klimaatrobuuster te worden via de tuinen van de inwoners);

        Overwegende dat steeds meer voortuinen worden verhard met kiezelstenen, klinkers, tegels, dolomiet,… en dat deze verhardingen een negatieve invloed hebben op de woonomgeving en haaks staan op het engagement in het kader van de klimaatdoelstellingen;

        Overwegende dat door het ontharden en vergroenen van de (voor)tuinzone iedere inwoner kan meehelpen om van Kinrooi een klimaatrobuuste gemeente te maken, weerbaar tegen de gevolgen van de klimaatverandering;

        Overwegende dat minder verharding en meer groen zorgen voor:

        -        Meer regenwaterinfiltratie (en een hoger grondwaterpeil)

        -        Minder wateroverlast bij hevige regenval

        -        Meer afkoeling ’s nachts tijdens een hittegolf

        -        Meer biodiversiteit

        -        Een leefbare en aangename gemeente

        Overwegende dat het geven van een subsidie voor ontharden en vergroenen de inwoners kan stimuleren om daadwerkelijk tot actie over te gaan;

        Gelet op de jaarbudgetrekening: GBB-LEKP/0350-00/6491000;

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jacky Daemen, Wim Rutten, Peter Nies, Sylvie Henckens, Wim Swennen, Anita Meerten, Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Jo Brouns, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Niels Van Eygen, Carina Suylen, Günther Bongers, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Maddy Peeters, Marijke Clerx
        Voorstanders: Jacky Daemen, Wim Rutten, Peter Nies, Sylvie Henckens, Wim Swennen, Anita Meerten, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Jo Brouns, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Niels Van Eygen, Carina Suylen, Günther Bongers, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Maddy Peeters
        Onthouders: Marcel Dirkx
        Resultaat: Met 20 stemmen voor, 1 onthouding

        BESLUIT:

        Artikel 1.- Het subsidiereglement ontharden en vergroenen particuliere tuinen in bijlage wordt goedgekeurd.

        Artikel 2.- In toepassing van artikel 286 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22-12-2017 wordt dit besluit en de inhoud ervan bekendgemaakt op de webtoepassing van de gemeente en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.

      • Zaak der wegen - gratis grondafstand: verkaveling Venlosesteenweg 134 (VK/2022/3)

        Aanwezig: Jacky Daemen, Voorzitter
        Wim Rutten, Burgemeester wnd.
        Peter Nies, Sylvie Henckens, Wim Swennen, Anita Meerten, Schepenen
        Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Jo Brouns, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Niels Van Eygen, Carina Suylen, Günther Bongers, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Maddy Peeters, Gemeenteraadsleden
        Marijke Clerx, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Mark Hoedemakers, Schepenen
        Esther Brands, Gemeenteraadsleden

        De voorzitter verleent het woord aan burgemeester Wim Rutten. Hij verzorgt de inhoudelijke toelichting.

        Hierna neemt de raad de volgende beslissing:

        De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:

        Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikel 285 en 330 betreffende de bekendmaking en het algemeen bestuurlijk toezicht;

        Gelet op de wet van 29 maart 1962 betreffende de organisatie van de Ruimtelijke Ordening en van de Stedenbouw, zoals ze nadien gewijzigd werd;

        Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening; meer bepaald artikel 4.2.17 §2;

        Gelet op het decreet betreffende de omgevingsvergunning dd. 25 april 2014, en latere wijzigingen;

        Gelet op artikel 31 van het decreet betreffende de omgevingsvergunning waarin de procedure voor het behandelen van het onderdeel "de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg" in het kader van een omgevingsvergunning vermeld staat dat hierin als beslissende overheid de gemeenteraad is aangeduid;

        Gelet op het decreet houdende de gemeentewegen dd. 3 mei 2019;

        Gelet op de verkavelingsaanvraag ingediend door X, met als adres X, voor het verkavelen van een grond in 4 loten voor halfopen bebouwing en 1 lot voor open bebouwing, gelegen te 3640 Kinrooi, afdeling 4 (Ophoven), sectie A, nr. 987P, Venlosesteenweg 134;

        Gezien bovenvermelde aanvraag onder toepassing valt van voormeld artikel, vermits zij voorziet in de afstand van grond, te voegen bij de voorliggende weg;

        Gelet op het bij artikelen 75, 76 en 77 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening voorgeschreven onderzoek dat op de voorgeschreven wijze heeft plaatsgehad en waaruit blijkt dat er geen bezwaren aanwezig zijn;

        Overwegende dat voornoemde grondafstand in overeenstemming is met de vooruitzichten van het gemeentebestuur voor wat betreft de toekomstige opvatting van deze weg;

        Overwegende dat de notaris in de eerste te verlijden akte de gratis grondafstanden ten voordele van de gemeente zonder kosten voor de gemeente dient op te nemen en afschrift dezer aan ons bestuur te zenden;

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jacky Daemen, Wim Rutten, Peter Nies, Sylvie Henckens, Wim Swennen, Anita Meerten, Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Jo Brouns, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Niels Van Eygen, Carina Suylen, Günther Bongers, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Maddy Peeters, Marijke Clerx
        Voorstanders: Jacky Daemen, Wim Rutten, Peter Nies, Sylvie Henckens, Wim Swennen, Anita Meerten, Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Jo Brouns, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Niels Van Eygen, Carina Suylen, Günther Bongers, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Maddy Peeters
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1.- De tracéwijziging, verbreding of opheffing van bestaande gemeentewegen zoals die voorkomt op het verkavelingsplan gevoegd bij de voornoemde aanvraag, wordt goedgekeurd.

        Artikel 2.- Het voor inlijving bij het openbaar domein voorziene perceel, gelegen te 3640 Kinrooi, afdeling 4 (Ophoven), sectie A, nr. 987P: 00a72ca groot (LOT 6) is gratis en zonder onkosten aan de gemeente af te staan voor de uitvoering van de verkaveling (verkoop en/of verbouwing).

        Artikel 3.- De aanvrager of diens rechtsopvolgers is gehouden de notaris opdracht te geven om in de eerste te verlijden overdrachtsakte de gratis grondafstand(en) ten voordele van de gemeente op te nemen en een afschrift ervan aan ons bestuur te zenden.

        Artikel 4.- Indien de aanvrager niet onmiddellijk wenst of kan overgaan tot vervreemding is hij gehouden om binnen één jaar na afgifte van deze vergunning en op zijn kosten een authentieke akte te laten verlijden voor een notaris en ons bestuur een kopie van deze akte te zenden.

        Artikel 5.- Ingeval de overdrachtsakte nog niet verleden zou zijn en ons bestuur of een ander openbaar bestuur wenst gebruik te maken van de gratis af te stane grond voor openbaar nut, dan is de aanvrager gehouden de nodige gronden hiervoor onmiddellijk en zonder enige kosten ter beschikking te stellen.

        Artikel 6.- Voornoemde grondinneming geschiedt voor openbaar nut, met name de inlijving bij het openbaar domein voor wegverbetering.

        Artikel 7.- In toepassing van artikel 285 §1 van het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 wordt een beknopte beschrijving van dit besluit opgenomen in de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente wordt bekendgemaakt en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het decreet Lokaal Bestuur.

    • Basisschool Kinrooi

      • Goedkeuring van het schoolreglement vanaf 1 september 2022 voor de gemeentelijke basisschool “3K” Kinrooi

        Aanwezig: Jacky Daemen, Voorzitter
        Wim Rutten, Burgemeester wnd.
        Peter Nies, Sylvie Henckens, Wim Swennen, Anita Meerten, Schepenen
        Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Jo Brouns, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Niels Van Eygen, Carina Suylen, Günther Bongers, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Maddy Peeters, Gemeenteraadsleden
        Marijke Clerx, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Mark Hoedemakers, Schepenen
        Esther Brands, Gemeenteraadsleden

        De voorzitter verleent het woord aan burgemeester Wim Rutten. Hij verzorgt de inhoudelijke toelichting.

        Hierna neemt de raad de volgende beslissing:

         

         

         

        De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:

        Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22-12-2017, inzonderheid de artikelen 28, 34, 40 en 41;

        Gelet op de wet van 29-07-1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen;

        Gelet op artikel 41 van het decreet lokaal bestuur houdende de bevoegdheden van de gemeenteraad;

        Gelet op deel 2, titel V, hoofdstuk I, afdeling II en titel VII, hoofdstuk II van het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 285 en 330 betreffende de bekendmaking en het algemeen bestuurlijk toezicht;

        Gelet op het Bestuursdecreet van 07-12-2018;

        Gelet op de nieuwe gemeentewet van 24-06-1988, artikel 104 en 119;

        Gelet op het decreet basisonderwijs van 25-02-1997, artikelen 3, 25°, 6, 14, 14/0, 20, 27, 27bis §1, 3° en §4, 37, §3, 17°, 29, 37bis, 62, §2, 26ter, 47bis, 159;

        Gelet op het decreet leerlingenbegeleiding in het basisonderwijs, het secundair onderwijs en de centra voor leerlingenbegeleiding van 18-04-2018;

        De beslissing voldoet aan de voorwaarden vermeld in art. 21 van het decreet van 2 april 2004 betreffende participatie op school en de Vlaamse Onderwijsraad;

        Gelet op het overleg in de schoolraad van 14-06-2022;

        Overwegende de aanpassingen aan de ministeriële omzendbrief van 21-12-1998 betreffende het uitreiken van het getuigschrift basisonderwijs;

        Overwegende de ministeriële omzendbrief van 21-06-2017 betreffende samenstelling ondersteuningsnetwerken in het basis en secundair onderwijs;

        Overwegende de aanpassingen aan de ministeriële omzendbrief van 08-02-2002 betreffende informatie bij eerste inschrijving en schoolreglement;

        Overwegende de aanpassingen aan de ministeriële omzendbrief van 22-06-2007 betreffende kostenbeheersing in het basisonderwijs;

        Overwegende dat een schoolbestuur voor elk van zijn basisscholen een schoolreglement moet opstellen dat de betrekkingen tussen het schoolbestuur en de ouders en de leerlingen regelt;

        Overwegende dat het huidig schoolreglement van het gewoon basisonderwijs goedgekeurd op 05-07-2021 aan actualisatie toe is wegens gewijzigde regelgeving en de noodzaak om sommige artikelen te verduidelijken en/of te verfijnen;

        Overwegende dat een wijziging van het schoolreglement ten vroegste uitwerking dan hebben in het daaropvolgende schooljaar, tenzij die wijziging een rechtstreeks gevolg is van nieuwe regelgeving;

        Gelet op het model van schoolreglement van het Onderwijssecretariaat van de Steden en Gemeenten van de Vlaamse Gemeenschap;

        Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;

        Gelet op de uitslag van de stemming:

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jacky Daemen, Wim Rutten, Peter Nies, Sylvie Henckens, Wim Swennen, Anita Meerten, Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Jo Brouns, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Niels Van Eygen, Carina Suylen, Günther Bongers, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Maddy Peeters, Marijke Clerx
        Voorstanders: Jacky Daemen, Wim Rutten, Peter Nies, Sylvie Henckens, Wim Swennen, Anita Meerten, Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Jo Brouns, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Niels Van Eygen, Carina Suylen, Günther Bongers, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Maddy Peeters
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1.- Het bestaande schoolreglement gewoon basisonderwijs, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 05-07-2021, wordt opgeheven.

        Artikel 2.- Het hierbij gevoegde schoolreglement wordt goedgekeurd.

        Artikel 3.- Het schoolreglement wordt bij elke inschrijving van een leerling en nadien bij elke wijziging, ter beschikking gesteld (op papier of via een elektronische drager) aan de ouders, die ondertekenen voor akkoord.

        Artikel 4.- De meer specifieke regels en afspraken worden in de infobrochure vermeld

        Artikel 5.- In toepassing van artikel 285 § 1 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22-12-2017 wordt de beknopte beschrijving van dit besluit opgenomen in de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente wordt bekendgemaakt en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.

      • Goedkeuring van het schoolreglement vanaf 1 september 2022 voor de gemeentelijke basisschool “De Maaskei” Kinrooi-Ophoven

        Aanwezig: Jacky Daemen, Voorzitter
        Wim Rutten, Burgemeester wnd.
        Peter Nies, Sylvie Henckens, Wim Swennen, Anita Meerten, Schepenen
        Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Jo Brouns, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Niels Van Eygen, Carina Suylen, Günther Bongers, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Maddy Peeters, Gemeenteraadsleden
        Marijke Clerx, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Mark Hoedemakers, Schepenen
        Esther Brands, Gemeenteraadsleden

        De voorzitter verleent het woord aan burgemeester Wim Rutten. Hij verzorgt de inhoudelijke toelichting. Hij betrekt punt 4.1 in deze toelichting omdat de schoolreglementen van beide gemeentelijke basisscholen gelijklopend zijn.

        Na de toelichting neemt de raad de volgende beslissing:

         

        De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:

        Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22-12-2017, inzonderheid de artikelen 28, 34, 40 en 41;

        Gelet op de wet van 29-07-1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen;

        Gelet op artikel 41 van het decreet lokaal bestuur houdende de bevoegdheden van de gemeenteraad;

        Gelet op deel 2, titel V, hoofdstuk I, afdeling II en titel VII, hoofdstuk II van het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 285 en 330 betreffende de bekendmaking en het algemeen bestuurlijk toezicht;

        Gelet op het Bestuursdecreet van 07-12-2018;

        Gelet op de nieuwe gemeentewet van 24-06-1988, artikel 104 en 119;

        Gelet op het decreet basisonderwijs van 25-02-1997, artikelen 3, 25°, 6, 14, 14/0, 20, 27, 27bis §1, 3° en §4, 37, §3, 17°, 29, 37bis, 62, §2, 26ter, 47bis, 159;

        Gelet op het decreet leerlingenbegeleiding in het basisonderwijs, het secundair onderwijs en de centra voor leerlingenbegeleiding van 18-04-2018;

        De beslissing voldoet aan de voorwaarden vermeld in art. 21 van het decreet van 2 april 2004 betreffende participatie op school en de Vlaamse Onderwijsraad.

        Gelet op de mail van de leden van de schoolraad dd. 24-05-2022 waarin al de leden het schoolreglement goedkeuren;

        Overwegende de aanpassingen aan de ministeriële omzendbrief van 21-12-1998 betreffende het uitreiken van het getuigschrift basisonderwijs;

        Overwegende de ministeriële omzendbrief van 21-06-2017 betreffende samenstelling ondersteuningsnetwerken in het basis en secundair onderwijs;

        Overwegende de aanpassingen aan de ministeriële omzendbrief van 08-02-2002 betreffende informatie bij eerste inschrijving en schoolreglement;

        Overwegende de aanpassingen aan de ministeriële omzendbrief van 22-06-2007 betreffende kostenbeheersing in het basisonderwijs;

        Overwegende dat een schoolbestuur voor elk van zijn basisscholen een schoolreglement moet opstellen dat de betrekkingen tussen het schoolbestuur en de ouders en de leerlingen regelt;

        Overwegende dat het huidig schoolreglement van het gewoon basisonderwijs goedgekeurd op 05-07-2021 aan actualisatie toe is wegens gewijzigde regelgeving en de noodzaak om sommige artikelen te verduidelijken en/of te verfijnen;

        Overwegende dat een wijziging van het schoolreglement ten vroegste uitwerking dan hebben in het daaropvolgende schooljaar, tenzij die wijziging een rechtstreeks gevolg is van nieuwe regelgeving;

        Gelet op het model van schoolreglement van het Onderwijssecretariaat van de Steden en Gemeenten van de Vlaamse Gemeenschap;

        Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;

        Gelet op de uitslag van de stemming:

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jacky Daemen, Wim Rutten, Peter Nies, Sylvie Henckens, Wim Swennen, Anita Meerten, Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Jo Brouns, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Niels Van Eygen, Carina Suylen, Günther Bongers, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Maddy Peeters, Marijke Clerx
        Voorstanders: Jacky Daemen, Wim Rutten, Peter Nies, Sylvie Henckens, Wim Swennen, Anita Meerten, Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Jo Brouns, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Niels Van Eygen, Carina Suylen, Günther Bongers, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Maddy Peeters
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1.- Het bestaande schoolreglement gewoon basisonderwijs, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 05-07-2021, wordt opgeheven.

        Artikel 2.- Het hierbij gevoegde schoolreglement wordt goedgekeurd.

        Artikel 3.- Het schoolreglement wordt bij elke inschrijving van een leerling en nadien bij elke wijziging, ter beschikking gesteld (op papier of via een elektronische drager) aan de ouders, die ondertekenen voor akkoord.

        Artikel 4.- De meer specifieke regels en afspraken worden in de infobrochure vermeld

        Artikel 5.- In toepassing van artikel 285 § 1 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22-12-2017 wordt de beknopte beschrijving van dit besluit opgenomen in de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente wordt bekendgemaakt en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.

    • Technische dienst

      • Grindplassengebied Boterakker-Vissenakker: Herstel oever omgeving Botel - Goedkeuring lastvoorwaarden, gunningswijze, plannen en raming

        Aanwezig: Jacky Daemen, Voorzitter
        Wim Rutten, Burgemeester wnd.
        Peter Nies, Sylvie Henckens, Wim Swennen, Anita Meerten, Schepenen
        Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Jo Brouns, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Niels Van Eygen, Carina Suylen, Günther Bongers, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Maddy Peeters, Gemeenteraadsleden
        Marijke Clerx, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Mark Hoedemakers, Schepenen
        Esther Brands, Gemeenteraadsleden

        De voorzitter verleent het woord aan burgemeester Wim Rutten. Hij verzorgt de inhoudelijke toelichting.

        Hierna neemt de raad de volgende beslissing:

        De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:

        Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;

        Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;

        Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;

        Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;

        Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;

        Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 41, §1, 2° (het geraamde bedrag excl. btw overschrijdt de drempel van € 750.000,00 niet);

        Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;

        Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;

        Overwegende dat in het kader van de opdracht “Grindplassengebied Boterakker-Vissenakker: Herstel oever omgeving Botel” een bestek met nr. 2022007 werd opgesteld door Studio LST NV, Kolonel Aertsplein 4, 3680 Maaseik;

        Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 62.862,00 excl. btw of € 76.063,02 incl. 21% btw;

        Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van beperkte offerteaanvraag;

        Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is in het investeringskrediet van 2022 op budgetcode ACT-3.05/0050-00/2200000/IP-GEEN;

        Gelet op de uitslag van de stemming;

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jacky Daemen, Wim Rutten, Peter Nies, Sylvie Henckens, Wim Swennen, Anita Meerten, Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Jo Brouns, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Niels Van Eygen, Carina Suylen, Günther Bongers, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Maddy Peeters, Marijke Clerx
        Voorstanders: Jacky Daemen, Wim Rutten, Peter Nies, Sylvie Henckens, Wim Swennen, Anita Meerten, Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Jo Brouns, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Niels Van Eygen, Carina Suylen, Günther Bongers, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Maddy Peeters
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1.- Goedkeuring wordt verleend aan het bestek,plannen en de raming voor de opdracht met nr. 20220007 “Grindplassengebied Boterakker-Vissenakker: Herstel oever omgeving Botel”, opgesteld door Studio LST NV, Kolonel Aertsplein 4, 3680 Maasei. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt € 62.862,00 excl. btw of € 76.063,02 incl. 21% btw.

        Artikel 2.- Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de beperkte offerteaanvraag.

        Artikel 3.- De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.

        Artikel 4.- De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringskrediet van 2022 op budgetcode ACT-3.05/0050-00/2200000/IP-GEEN .

        Artikel 5.- In toepassing van artikel 285 §1 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 wordt de beknopte beschrijving van dit besluit opgenomen in de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente wordt bekendgemaakt en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.

    • Secretariaat

      • Kennisgevingen en mededelingen

        Aanwezig: Jacky Daemen, Voorzitter
        Wim Rutten, Burgemeester wnd.
        Peter Nies, Sylvie Henckens, Wim Swennen, Anita Meerten, Schepenen
        Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Jo Brouns, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Niels Van Eygen, Carina Suylen, Günther Bongers, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Maddy Peeters, Gemeenteraadsleden
        Marijke Clerx, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Mark Hoedemakers, Schepenen
        Esther Brands, Gemeenteraadsleden

        De voorzitter meldt dat hij een bericht tot ontslagname wegens verhuis naar Maaseik van raadslid Niels Van Eygen heeft ontvangen. Hij bedankt het raadslid voor zijn jarenlange opbouwende inzet in de gemeenteraad.

      • Definitieve vaststelling verslagen van de zittingen van 2 mei 2022 en 13 juni 2022

        Aanwezig: Jacky Daemen, Voorzitter
        Wim Rutten, Burgemeester wnd.
        Peter Nies, Sylvie Henckens, Wim Swennen, Anita Meerten, Schepenen
        Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Jo Brouns, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Niels Van Eygen, Carina Suylen, Günther Bongers, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Maddy Peeters, Gemeenteraadsleden
        Marijke Clerx, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Mark Hoedemakers, Schepenen
        Esther Brands, Gemeenteraadsleden

        Voor de sluiting der zitting werden geen wijzigingen bevolen aan deze verslagen, waardoor ze van ambtswege zijn goedgekeurd conform de voorgelegde tekst.

De voorzitter sluit de zitting op 04/07/2022 om 21:16.

Namens Gemeenteraad,

Marijke Clerx
Algemeen Directeur

Jacky Daemen
Voorzitter