Terug
Gepubliceerd op 03/06/2025

Notulen  Gemeenteraad

ma 05/05/2025 - 20:00 B10
Aanwezig: Jo Brouns, Voorzitter
Peter Nies, Burgemeester wnd.
Mark Hoedemakers, Wim Swennen, Sylvie Henckens, Boyd Wilms, Yannicka Eerdekens, Schepenen
Jeannine Veugelaers, Günther Bongers, Wouter Simons, Eef Smeets, Esther Brands, Inge Vandebosch, Jolien Rutten, Robert Smeets, Yentl Raemen, Carla Lambrichts, Erwin Theybers, Erwin Reeskens, Lesly Meerten, Nicole Vitali, Gemeenteraadsleden
Wendy Van der Kerken, Algemeen Directeur wnd.
Verontschuldigd: Anita Meerten, Rob Dirkx, Gemeenteraadsleden

De voorzitter opent de zitting op 05/05/2025 om 20:15.

De voorzitter heet de raadsleden en de andere aanwezigen welkom.

  • Openbaar

    • Interne Zaken

      • Goedkeuring afspraken tussen het gemeentebestuur van Kinrooi en Marec DV voor wat betreft de camping 'De Spaanjerd' in het kader van PPS De Spaanjerd

        Aanwezig: Jo Brouns, Voorzitter
        Peter Nies, Burgemeester wnd.
        Mark Hoedemakers, Wim Swennen, Sylvie Henckens, Boyd Wilms, Yannicka Eerdekens, Schepenen
        Jeannine Veugelaers, Günther Bongers, Wouter Simons, Eef Smeets, Esther Brands, Inge Vandebosch, Jolien Rutten, Robert Smeets, Yentl Raemen, Carla Lambrichts, Erwin Theybers, Erwin Reeskens, Lesly Meerten, Nicole Vitali, Gemeenteraadsleden
        Wendy Van der Kerken, Algemeen Directeur wnd.
        Verontschuldigd: Anita Meerten, Rob Dirkx, Gemeenteraadsleden

        De voorzitter verleent het woord aan schepen Wim Swennen. Hij geeft aan dat de gemeente momenteel nog steeds werkt aan het project van het vakantiepark.

        Hij licht toe dat de oorspronkelijke timing voor de start van het vakantiepark in 2026 te ambitieus bleek. Enkele klanten van de camping van Marec zijn intussen vertrokken. Marec vroeg of zij tijdelijk terug mogen keren, wat mogelijk is onder strikte voorwaarden en met een concrete planning in samenspraak met de dienst Ruimte. Doelstelling is nu om begin 2028 effectief te starten met de realisatie van het vakantiepark. Marec zal tijdelijke contracten van drie jaar aanbieden, wat helpt om de gemeentelijke bijdrage aan Marec te beperken. De contracten worden voorzien tot februari-maart 2027, met verlenging tot na de zomer van 2027.

        Raadslid Günther Bongers geeft aan dat in het verleden er een aantal overlegmomenten waren met de verschillende actoren en of die opnieuw samenkomen?

        Burgemeester Peter Nies verduidelijkt dat er wordt gewerkt aan een samenwerkingsovereenkomst. Na ondertekening van deze overeenkomst zal de partij starten met de MER-procedure en het vergunningentraject. Momenteel zijn er inhoudelijk weinig wijzigingen. Verder geeft de burgemeester aan dat het project in de eindfase van de gunning zit. Er volgen nog gedetailleerdere besprekingen, aangezien het om een investering van €100.000 gaat. Een degelijk fundament is essentieel voor het verdere traject. De bouw is voorzien vanaf 2028, maar het blijft een intensief proces om obstakels te vermijden.

        Raadslid Günther Bongers vraagt of het mogelijk is om het contract in te zien. Burgemeester Peter Nies geeft aan dat hij dit eerst met onze advocaat, Stijn Knaepen, zal afstemmen wat wettelijk mogelijk is.

        De raadsleden hebben geen verdere vragen en keuren het agendapunt eenparig goed.

         

        De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:

        Gelet op de beschikkingen van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;

        Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen;

        Gelet op artikel 41 van het decreet lokaal bestuur houdende de bevoegdheden van de gemeenteraad en in het bijzonder artikel 41, 2° lid 23 dat bepaalt dat het vaststellen van subsidies een expliciete bevoegdheid is van de gemeenteraad;

        Gelet op het bestuursdecreet van 7 december 2018 betreffende de openbaarheid van bestuur;

        Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 4 november 2024 betreffende de goedkeuring van de nominatieve werkingssubsidie aan Marec DV ingevolge het verlies van inkomsten uit de exploitatie van de kampeerplaatsen;

        Gelet op de samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente Kinrooi en Marec DV, goedgekeurd door de gemeenteraad op 7 maart 2022, waarin werd overeengekomen dat de realisatie van publiek-private samenwerking ‘De Spaanjerd’ geen negatieve financiële impact mag hebben op de inkomsten van Marec DV;

        Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 7 oktober 2024 waarin het principe van de uitkering van een jaarlijkse nominatieve werkingssubsidie aan Marec DV werd goedgekeurd ingevolge het verlies van inkomsten uit de exploitatie van de kampeerplaatsen;

        Gelet op het tijdspad dat publiek-private samenwerking ‘De Spaanjerd’ vandaag ondergaat, waarbij de MER-studie en het vergunningstraject vanaf ten vroegste 3e kwartaal 2025 naar verwachting circa 2,5 jaar in beslag nemen;

        Overwegende dat het gemeentebestuur van Kinrooi de samenwerkingsovereenkomst met de voorkeursbieder kan afsluiten voor de zomer van 2025;

        Overwegende dat Marec DV, gezien de economische context, de leegstaande kampeerplaatsen nog kan blijven verhuren tot en met het zomerseizoen van 2027, de winterperiode van 2027 is hierbij uitdrukkelijk uitgesloten, behoudens indien onvoorziene vertragingen in het vergunningstraject zouden leiden tot een tijdelijke verlenging, in onderling overleg met het gemeentebestuur;

        Overwegende dat eerdere pistes met betrekking tot mogelijke tijdelijke invulling via Kempenheuvel niet langer actueel zijn, gezien de stopzetting van deze werking al heeft plaatsgevonden;

        Overwegende dat deze werkwijze ertoe bijdraagt dat de kwaliteit op de camping gewaarborgd blijft voor de huidige en toekomstige bewoners;

        Overwegende dat deze werkwijze voor het gemeentebestuur van Kinrooi een financieel voordelige oplossing biedt met het oog op de compensaties aan Marec DV;

        Overwegende dat de nominatieve werkingssubsidie aan Marec ingevolge het verlies van inkomsten uit de exploitatie van kampeerplaatsen, goedgekeurd op 4 november 2024, overeind blijft voor de niet-ingevulde kampeerplaatsen;

        Overwegende dat Marec DV hiertoe jaarlijks het exacte verlies aan inkomsten rapporteert aan de hand van het aantal niet-bezette kampeerplaatsen ingevolge de publiek-private samenwerking;

        Overwegende dat jaarlijks de goedgekeurde jaarrekening van Marec DV bij afsluiting aan het gemeentebestuur wordt gerapporteerd teneinde het gemeentebestuur geïnformeerd te houden over de financiële voortgang en de toepassing van de eerder goedgekeurde subsidieprincipes;

        Overwegende dat het gemeentebestuur vertrouwt op de beslissingen van het bestuursorgaan van Marec DV om de kampeerterreinen en aanhorigheden te beheren als een voorzichtig en redelijk persoon, waarbij gestreefd wordt naar een maximale, doch realistische invulling van de verhuurcapaciteit, rekening houdend met de economische context, kostenstructuur, en noodzaak tot efficiënt beheer; dat het gemeentebestuur erkent dat deze afwegingen geen aanleiding kunnen geven tot het retroactief inperken of herzien van eerder goedgekeurde werkingssubsidies;

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jo Brouns, Peter Nies, Mark Hoedemakers, Wim Swennen, Sylvie Henckens, Boyd Wilms, Yannicka Eerdekens, Jeannine Veugelaers, Günther Bongers, Wouter Simons, Eef Smeets, Esther Brands, Inge Vandebosch, Jolien Rutten, Robert Smeets, Yentl Raemen, Carla Lambrichts, Erwin Theybers, Erwin Reeskens, Lesly Meerten, Nicole Vitali, Wendy Van der Kerken
        Voorstanders: Jo Brouns, Peter Nies, Mark Hoedemakers, Wim Swennen, Sylvie Henckens, Boyd Wilms, Yannicka Eerdekens, Jeannine Veugelaers, Günther Bongers, Wouter Simons, Eef Smeets, Esther Brands, Inge Vandebosch, Jolien Rutten, Robert Smeets, Yentl Raemen, Carla Lambrichts, Erwin Theybers, Erwin Reeskens, Lesly Meerten, Nicole Vitali
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1.- De gemeenteraad van Kinrooi keurt de vrijgave van het kampeerterrein en aanhorigheden zoals beschreven in de publiek-private samenwerking PPS De Spaanjerd vanaf ten vroegste 1 januari 2028 t.b.v. de projectontwikkelaar goed.

        Artikel 2.- In de periode tot aan de vrijgave krijgt Marec DV de opdracht om kampeerplaatsen verder te verhuren en te onderhouden t.e.m. het zomerseizoen van 2027. Na afloop van het zomerseizoen 2027 zal het gemeentebestuur overgaan tot het bouwrijp maken van de projectzone. De winterperiode 2027 wordt in principe niet meer benut, tenzij in onderling overleg wordt vastgesteld dat het vergunningstraject van de PPS onverwacht vertraging oploopt en een tijdelijke verlenging noodzakelijk blijkt.

        Artikel 3.- Afschrift van dit besluit zal voor uitvoering overgemaakt worden aan de betrokken gemeentelijke diensten en als bewijsstuk worden gevoegd bij de stukken van de jaarrekening 2025.

      • s-LIM D.V.: algemene vergadering 3 juni 2025 - goedkeuring agenda en mandaat

        Aanwezig: Jo Brouns, Voorzitter
        Peter Nies, Burgemeester wnd.
        Mark Hoedemakers, Wim Swennen, Sylvie Henckens, Boyd Wilms, Yannicka Eerdekens, Schepenen
        Jeannine Veugelaers, Günther Bongers, Wouter Simons, Eef Smeets, Esther Brands, Inge Vandebosch, Jolien Rutten, Robert Smeets, Yentl Raemen, Carla Lambrichts, Erwin Theybers, Erwin Reeskens, Lesly Meerten, Nicole Vitali, Gemeenteraadsleden
        Wendy Van der Kerken, Algemeen Directeur wnd.
        Verontschuldigd: Anita Meerten, Rob Dirkx, Gemeenteraadsleden

        De voorzitter, Jo Brouns, licht toe dat op 3 juni 2025 s-Lim DV de algemene vergadering bijeenroept. Hij vraagt de raadsleden de goedkeuring van de agenda en de mandaatverlening aan Peter Nies om de gemeente te vertegenwoordigen.

        De raadsleden hebben geen verdere vragen en keuren het agendapunt eenparig goed.

         

        De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:

        Gelet op het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (‘DLB’) en in het bijzonder op artikelen 40 en 41 van het DLB inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad en inzake de intergemeentelijke samenwerking;

        Gelet op deel 2, titel V, hoofdstuk I, afdeling II en titel VII, hoofdstuk II van het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 285 en 330 betreffende de bekendmaking en het algemeen bestuurlijk toezicht;

        Gelet op de statuten van s-Lim en in het bijzonder op artikel 26 inzake de samenstelling van de algemene vergadering;

        Overwegende dat artikel 432 van het DLB bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger wordt herhaald voor elke algemene vergadering;

        Gelet op het feit dat de gemeente Kinrooi deelnemer is van de dienstverlenende vereniging s-Lim (hierna kortweg ‘s-Lim’);

        Gelet op de oproeping tot de algemene vergadering van s-Lim van 3 juni 2025 met de volgende agendapunten:

        1. Kennisname van het jaarverslag van de raad van bestuur over het verlengde boekjaar afgesloten per 31 december 2024
        2. Kennisname van het verslag van de commissaris over het verlengde boekjaar afgesloten per 31 december 2024
        3. Goedkeuring van de jaarrekening over het verlengde boekjaar afgesloten per 31 december 2024
        4. Kwijting aan de bestuurders
        5. Kwijting aan de commissaris
        6. Kennisname evaluatierapport over de werking van de vereniging
        7. Goedkeuring van het verslag, staande de meeting

        Gelet op de documenten en de toelichtende nota van s-Lim betreffende de agendapunten van deze algemene vergadering;

        Overwegende dat geen redenen voorhanden zijn om goedkeuring van de agendapunten te weigeren;

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jo Brouns, Peter Nies, Mark Hoedemakers, Wim Swennen, Sylvie Henckens, Boyd Wilms, Yannicka Eerdekens, Jeannine Veugelaers, Günther Bongers, Wouter Simons, Eef Smeets, Esther Brands, Inge Vandebosch, Jolien Rutten, Robert Smeets, Yentl Raemen, Carla Lambrichts, Erwin Theybers, Erwin Reeskens, Lesly Meerten, Nicole Vitali, Wendy Van der Kerken
        Voorstanders: Jo Brouns, Peter Nies, Mark Hoedemakers, Wim Swennen, Sylvie Henckens, Boyd Wilms, Yannicka Eerdekens, Jeannine Veugelaers, Günther Bongers, Wouter Simons, Eef Smeets, Esther Brands, Inge Vandebosch, Jolien Rutten, Robert Smeets, Yentl Raemen, Carla Lambrichts, Erwin Theybers, Erwin Reeskens, Lesly Meerten, Nicole Vitali
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1.- Op basis van de bekomen documenten goedkeuring te hechten aan de agenda van de Algemene Vergadering van de dienstverlenende vereniging s-Lim d.d. 3 juni 2025:

        1. Kennisname van het jaarverslag van de raad van bestuur over het verlengde boekjaar afgesloten per 31 december 2024
        2. Kennisname van het verslag van de commissaris over het verlengde boekjaar afgesloten per 31 december 2024
        3. Goedkeuring van de jaarrekening over het verlengde boekjaar afgesloten per 31 december 2024
        4. Kwijting aan de bestuurders
        5. Kwijting aan de commissaris
        6. Kennisname evaluatierapport over de werking van de vereniging
        7. Goedkeuring van het verslag, staande de meeting

        Artikel 2.- De vertegenwoordiger van de gemeente Kinrooi (Peter Nies) wordt gemandateerd om op de algemene vergadering van s-Lim van 3 juni 2025 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.

        Artikel 3.- Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan s-Lim, ter attentie van het secretariaat, (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres infoAV@s-Lim.be.

        Artikel 4.- In toepassing van artikel 285 §1 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 wordt de beknopte beschrijving van dit besluit opgenomen in de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente wordt bekendgemaakt en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.

      • Fluvius O.V.: algemene vergadering 4 juni 2025 - mandaat

        Aanwezig: Jo Brouns, Voorzitter
        Peter Nies, Burgemeester wnd.
        Mark Hoedemakers, Wim Swennen, Sylvie Henckens, Boyd Wilms, Yannicka Eerdekens, Schepenen
        Jeannine Veugelaers, Günther Bongers, Wouter Simons, Eef Smeets, Esther Brands, Inge Vandebosch, Jolien Rutten, Robert Smeets, Yentl Raemen, Carla Lambrichts, Erwin Theybers, Erwin Reeskens, Lesly Meerten, Nicole Vitali, Gemeenteraadsleden
        Wendy Van der Kerken, Algemeen Directeur wnd.
        Verontschuldigd: Anita Meerten, Rob Dirkx, Gemeenteraadsleden

        De voorzitter, Jo Brouns, licht toe dat op 4 juni 2025 Fluvius O.V. de algemene vergadering bijeenroept. Hij vraagt de raadsleden de goedkeuring van de agenda en de mandaatverlening aan Peter Nies en Mark Hoedemakers als plaatsvervanger om de gemeente te vertegenwoordigen.

        De raadsleden hebben geen verdere vragen en keuren het agendapunt eenparig goed.

         

        De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, provincie Limburg, alhier in vergadering overeenkomstig de wet;

        Gelet op de beschikkingen van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;

        Gelet op artikel 41 van het decreet lokaal bestuur houdende de bevoegdheden van de gemeenteraad;

        Gelet op deel 2, titel V, hoofdstuk I, afdeling II en titel VII, hoofdstuk II van het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 285 en 330 betreffende de bekendmaking en het algemeen bestuurlijk toezicht;

        Gelet op het feit dat de gemeente aangesloten is bij Fluvius Opdrachthoudende Vereniging;

        Gelet op het feit dat de gemeente per aangetekend schrijven van 3 april 2025 werd opgeroepen om op digitale wijze deel te nemen aan de Algemene Vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging die op 4 juni 2025 plaatsheeft met als agenda:
        1. Kennisneming van het jaarverslag, het verslag van de Raad van Bestuur en het verslag van
        de Commissaris over het boekjaar 2024.
        2. Goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2024.
        3. Verlenen van afzonderlijke kwijting aan de bestuurders en aan de Commissaris.
        4. Evaluatieverslag met betrekking tot de werking van de opdrachthoudende vereniging
        tijdens de vorige 6 jaar en het ondernemingsplan 2025-2030.
        5. Statutaire benoemingen.
        6. Statutaire mededelingen.

        Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente per brief van 3 april 2025 werd overgemaakt;

        Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering;

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jo Brouns, Peter Nies, Mark Hoedemakers, Wim Swennen, Sylvie Henckens, Boyd Wilms, Yannicka Eerdekens, Jeannine Veugelaers, Günther Bongers, Wouter Simons, Eef Smeets, Esther Brands, Inge Vandebosch, Jolien Rutten, Robert Smeets, Yentl Raemen, Carla Lambrichts, Erwin Theybers, Erwin Reeskens, Lesly Meerten, Nicole Vitali, Wendy Van der Kerken
        Voorstanders: Jo Brouns, Peter Nies, Mark Hoedemakers, Wim Swennen, Sylvie Henckens, Boyd Wilms, Yannicka Eerdekens, Jeannine Veugelaers, Günther Bongers, Wouter Simons, Eef Smeets, Esther Brands, Inge Vandebosch, Jolien Rutten, Robert Smeets, Yentl Raemen, Carla Lambrichts, Erwin Theybers, Erwin Reeskens, Lesly Meerten, Nicole Vitali
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1.- Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Algemene Vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging d.d. 4 juni 2025 met als agenda:
        1. Kennisneming van het jaarverslag, het verslag van de Raad van Bestuur en het verslag van
        de Commissaris over het boekjaar 2024.
        2. Goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2024.
        3. Verlenen van afzonderlijke kwijting aan de bestuurders en aan de Commissaris.
        4. Evaluatieverslag met betrekking tot de werking van de opdrachthoudende vereniging
        tijdens de vorige 6 jaar en het ondernemingsplan 2025-2030.
        5. Statutaire benoemingen.
        6. Statutaire mededelingen.

        Artikel 2.- De vertegenwoordiger (Peter Nies met als plaatsvervanger Mark Hoedemakers) van de gemeente die zal deelnemen aan de digitale Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging op 4 juni 2025 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.

        Artikel 3.- Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan Fluvius Opdrachthoudende Vereniging, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.

        Artikel 4.- In toepassing van artikel 285 §1 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 wordt de beknopte beschrijving van dit besluit opgenomen in de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente wordt bekendgemaakt en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.

      • Fluvius Limburg O.V.: algemene vergadering 16 juni 2025 - mandaat

        Aanwezig: Jo Brouns, Voorzitter
        Peter Nies, Burgemeester wnd.
        Mark Hoedemakers, Wim Swennen, Sylvie Henckens, Boyd Wilms, Yannicka Eerdekens, Schepenen
        Jeannine Veugelaers, Günther Bongers, Wouter Simons, Eef Smeets, Esther Brands, Inge Vandebosch, Jolien Rutten, Robert Smeets, Yentl Raemen, Carla Lambrichts, Erwin Theybers, Erwin Reeskens, Lesly Meerten, Nicole Vitali, Gemeenteraadsleden
        Wendy Van der Kerken, Algemeen Directeur wnd.
        Verontschuldigd: Anita Meerten, Rob Dirkx, Gemeenteraadsleden

        De voorzitter, Jo Brouns, licht toe dat op 16 juni 2025 Fluvius Limburg O.V. de algemene vergadering bijeenroept. Hij vraagt de raadsleden de goedkeuring van de agenda en de mandaatverlening aan Inge Vandebosch en Robert Smeets als plaatsvervanger om de gemeente te vertegenwoordigen.

        De raadsleden hebben geen verdere vragen en keuren het agendapunt eenparig goed.

         

        De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, provincie Limburg, alhier in vergadering overeenkomstig de wet;

        Gelet op de beschikkingen van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;

        Gelet op artikel 41 van het decreet lokaal bestuur houdende de bevoegdheden van de gemeenteraad;

        Gelet op deel 2, titel V, hoofdstuk I, afdeling II en titel VII, hoofdstuk II van het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 285 en 330 betreffende de bekendmaking en het algemeen bestuurlijk toezicht;

        Gelet op het feit dat de gemeente Kinrooi momenteel voor één of meerdere activiteiten aangesloten is bij de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg;

        Gelet op het feit dat de gemeente per aangetekend schrijven van 3 april 2025 werd opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering van Fluvius Limburg die op 16 juni 2025 plaatsheeft in "Hotel Stiemerheide, Wiemesmeerstraat 105, 3600 Genk met de volgende agenda:

        1. Kennisneming verslagen van Fluvius Limburg van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2024.
        2. Goedkeuring van de jaarrekening van Fluvius Limburg afgesloten op 31 december 2024 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
        3. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgende WVV.
        4. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de Regionale Bestuurscomités met betrekking tot het boekjaar 2024.
        5. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten.
        6. Evaluatierapport met betrekking tot de werking van de opdrachthoudende vereniging tijdens de vorige 6 jaar en het ondernemingsplan 2025-2030.
        7. Statutaire benoemingen.
        8. Statutaire mededelingen.

        Gelet op het feit dat de documentatiestukken betreffende deze agendapunten elektronisch kunnen geraadpleegd worden op het Extranet van Fluvius Limburg;

        Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering;

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jo Brouns, Peter Nies, Mark Hoedemakers, Wim Swennen, Sylvie Henckens, Boyd Wilms, Yannicka Eerdekens, Jeannine Veugelaers, Günther Bongers, Wouter Simons, Eef Smeets, Esther Brands, Inge Vandebosch, Jolien Rutten, Robert Smeets, Yentl Raemen, Carla Lambrichts, Erwin Theybers, Erwin Reeskens, Lesly Meerten, Nicole Vitali, Wendy Van der Kerken
        Voorstanders: Jo Brouns, Peter Nies, Mark Hoedemakers, Wim Swennen, Sylvie Henckens, Boyd Wilms, Yannicka Eerdekens, Jeannine Veugelaers, Günther Bongers, Wouter Simons, Eef Smeets, Esther Brands, Inge Vandebosch, Jolien Rutten, Robert Smeets, Yentl Raemen, Carla Lambrichts, Erwin Theybers, Erwin Reeskens, Lesly Meerten, Nicole Vitali
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1.- Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg d.d. 16 juni 2025:

        1. Kennisneming verslagen van Fluvius Limburg van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2024.
        2. Goedkeuring van de jaarrekening van Fluvius Limburg afgesloten op 31 december 2024 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
        3. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgende WVV.
        4. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de Regionale Bestuurscomités met betrekking tot het boekjaar 2024.
        5. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten.
        6. Evaluatierapport met betrekking tot de werking van de opdrachthoudende vereniging tijdens de vorige 6 jaar en het ondernemingsplan 2025-2030.
        7. Statutaire benoemingen.
        8. Statutaire mededelingen.

        Artikel 2.- De vertegenwoordiger van de gemeente Kinrooi (Inge Vandebosch met als plaatsvervanger Robert Smeets) die zal deelnemen aan de Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg op 16 juni 2025 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.

        Artikel 3.- Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg, ter attentie van het secretariaat, (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.

        Artikel 4.- In toepassing van artikel 285 §1 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 wordt de beknopte beschrijving van dit besluit opgenomen in de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente wordt bekendgemaakt en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.

      • Zwembad Aquadroom: algemene vergadering 8 mei 2025 - mandaat

        Aanwezig: Jo Brouns, Voorzitter
        Peter Nies, Burgemeester wnd.
        Mark Hoedemakers, Wim Swennen, Sylvie Henckens, Boyd Wilms, Yannicka Eerdekens, Schepenen
        Jeannine Veugelaers, Günther Bongers, Wouter Simons, Eef Smeets, Esther Brands, Inge Vandebosch, Jolien Rutten, Robert Smeets, Yentl Raemen, Carla Lambrichts, Erwin Theybers, Erwin Reeskens, Lesly Meerten, Nicole Vitali, Gemeenteraadsleden
        Wendy Van der Kerken, Algemeen Directeur wnd.
        Verontschuldigd: Anita Meerten, Rob Dirkx, Gemeenteraadsleden

        De voorzitter, Jo Brouns, licht toe dat op 8 mei 2025 de algemene vergadering van zwembad Aquadroom zal plaatsvinden. Hij vraagt de raadsleden de goedkeuring van de agenda en de mandaatverlening aan Mark Hoedemakers om de gemeente te vertegenwoordigen.

        De raadsleden hebben geen verdere vragen en keuren het agendapunt eenparig goed.

         

        De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:

        Gelet op de beschikkingen van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;

        Gelet op artikel 41 van het decreet lokaal bestuur houdende de bevoegdheden van de gemeenteraad;

        Gelet op het lidmaatschap van de gemeente bij “Intergemeentelijke zwembaden ‘Aquadroom’ Maaseik en ’De Haeg’ Dilsen-Stokkem”;

        Gelet op de statuten van “Intergemeentelijke zwembaden ‘Aquadroom’ Maaseik en ’De Haeg’ Dilsen-Stokkem”;

        Gelet op deel 2, titel V, hoofdstuk I, afdeling II en titel VII, hoofdstuk II van het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 285 en 330 betreffende de bekendmaking en het algemeen bestuurlijk toezicht;

        Gelet op het schrijven van “Intergemeentelijke zwembaden ‘Aquadroom’ Maaseik en ’De Haeg’ Dilsen-Stokkem” houdende de algemene vergadering op 8 mei 2025 met de volgende agenda:
        - Kennisneming van de voordracht voor de nieuwe Raad van Bestuur;
        - Aanstelling leden van de Raad van Bestuur;
        - Vaststelling volgende Algemene Vergadering;

        Overwegende dat geen bezwaren voorhanden zijn om de goedkeuring van de voorgelegde agendapunten te weigeren;

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jo Brouns, Peter Nies, Mark Hoedemakers, Wim Swennen, Sylvie Henckens, Boyd Wilms, Yannicka Eerdekens, Jeannine Veugelaers, Günther Bongers, Wouter Simons, Eef Smeets, Esther Brands, Inge Vandebosch, Jolien Rutten, Robert Smeets, Yentl Raemen, Carla Lambrichts, Erwin Theybers, Erwin Reeskens, Lesly Meerten, Nicole Vitali, Wendy Van der Kerken
        Voorstanders: Jo Brouns, Peter Nies, Mark Hoedemakers, Wim Swennen, Sylvie Henckens, Boyd Wilms, Yannicka Eerdekens, Jeannine Veugelaers, Günther Bongers, Wouter Simons, Eef Smeets, Esther Brands, Inge Vandebosch, Jolien Rutten, Robert Smeets, Yentl Raemen, Carla Lambrichts, Erwin Theybers, Erwin Reeskens, Lesly Meerten, Nicole Vitali
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1.- Op basis van de bekomen documenten en toelichtingsnota’s worden de agendapunten van de algemene vergadering van de “Intergemeentelijke zwembaden ‘Aquadroom’ Maaseik en ’De Haeg’ Dilsen-Stokkem” van 8 mei 2025 (of op iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden) goedgekeurd.

        Artikel 2.- De gemeentelijk vertegenwoordiger (Mark Hoedemakers) wordt gemandateerd om op de in artikel 1 vermelde vergadering te handelen en te beslissen zoals vermeld in artikel 1 en verder al het nodige te doen voor afwerking van de volledige agenda.

        Artikel 3.- Een afschrift van dit besluit over te maken aan de “Intergemeentelijke zwembaden ‘Aquadroom’ Maaseik en ’De Haeg’ Dilsen-Stokkem” en aan de afgevaardigde.

        Artikel 4.- In toepassing van artikel 285 §1 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 wordt de beknopte beschrijving van dit besluit opgenomen in de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente wordt bekendgemaakt en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.

    • Financiën

      • Vaststellen geïntegreerde jaarrekening 2024 gemeente en OCMW Kinrooi

        Aanwezig: Jo Brouns, Voorzitter
        Peter Nies, Burgemeester wnd.
        Mark Hoedemakers, Wim Swennen, Sylvie Henckens, Boyd Wilms, Yannicka Eerdekens, Schepenen
        Jeannine Veugelaers, Günther Bongers, Wouter Simons, Eef Smeets, Esther Brands, Inge Vandebosch, Jolien Rutten, Robert Smeets, Yentl Raemen, Carla Lambrichts, Erwin Theybers, Erwin Reeskens, Lesly Meerten, Nicole Vitali, Gemeenteraadsleden
        Wendy Van der Kerken, Algemeen Directeur wnd.
        Verontschuldigd: Anita Meerten, Rob Dirkx, Gemeenteraadsleden

        Schepen Wim Swennen verduidelijkt de jaarrekening aan de hand van een powerpoint presentatie.

        Schepen Mark Hoedemakers vult aan dat momenteel 60% van de openbare verlichting is vervangen door LED-verlichting (verledding), met als doel een volledige verledding tegen 2028.

        Raadslid Nicole Vitali vraagt naar de besteding van de inkomsten uit GAS5-boetes. Ze vraagt of dit geld aan het algemeen budget van de gemeente wordt toegevoegd?

        Schepen Wim Swennen geeft aan dat het wel degelijk wordt gespendeerd om de verkeersveiligheid te verhogen. Concreet wordt geïnvesteerd in onder meer verkeerskussens en fietspaden.

        Schepen Mark Hoedemakers vult aan dat er voor de installatie van de trajectcontrole een overtredingspercentage was van 40% tot 60% bij controles. Bij de start van de trajectcontrole daalde het overtredingspercentage naar 6%. Dit is ondertussen gedaald naar 0,3%. De cijfers voor dit jaar zijn nog niet bekend maar we vermoeden dat dit status quo blijft.

        Burgemeester Peter Nies benadrukt dat in ons meerjarenplan structurele investeringen in gemeentelijke wegen zijn opgenomen. Verder geeft hij aan dat deze inkomsten ook gebruikt worden om de financiële tussenkomst in de politiezone te financieren.

        Voorzitter Jo Brouns wijst op het hoge aantal passanten op de Kinrooise wegen – onder andere veel Nederlanders – wat het hoge percentage overtreders deels verklaart. Waarbij burgemeester Peter Nies aansluit dat de trajectcontrole een systeem is dat zijn doel bereikt.

        De raadsleden hebben geen verdere vragen en gaan over tot stemmen. CD&V en Vooruit stemmen voor, N-VA onthoud zich.

         

        De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:

        Gelet op de beschikkingen van het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 betreffende de bepalingen met betrekking tot behandeling van de jaarrekening inzonderheid artikels 260 en 261;

        Gelet op artikel 40 en  41  van het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 houdende  de bevoegdheden van de gemeenteraad;

        Gelet op artikels  326 tot en met 334 van het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, inzonderheid betreffende het bestuurlijk toezicht op de gemeenten van het Vlaams Gewest;

        Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018 betreffende de openbaarheid van bestuur in provincies en gemeenten;

        Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 25 juni 2010 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn;

        Overwegende dat de gemeente en het OCMW Kinrooi één geïntegreerde jaarrekening dienen op te maken volgens de BBC-regelgeving;

        Overwegende dat, volgens artikel 249 §3 van het Decreet van 22 december 2017, de gemeenteraad het deel gemeente van de geïntegreerde jaarrekening dient vast te stellen. Vervolgens keurt de gemeenteraad het deel OCMW van de geïntegreerde jaarrekening goed. Ingevolge deze goedkeuring  wordt de jaarrekening in zijn geheel definitief vastgesteld;

        Overwegende dat de geïntegreerde jaarrekening 2024 van gemeente en OCMW Kinrooi veertien dagen voor de vergadering werd bezorgd aan ieder lid van de vergadering conform artikel 249 §2 van het Decreet Lokaal Bestuur;

        Gelet op de behandeling en de bespreking van deze jaarrekening in de openbare zitting van heden;

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jo Brouns, Peter Nies, Mark Hoedemakers, Wim Swennen, Sylvie Henckens, Boyd Wilms, Yannicka Eerdekens, Jeannine Veugelaers, Günther Bongers, Wouter Simons, Eef Smeets, Esther Brands, Inge Vandebosch, Jolien Rutten, Robert Smeets, Yentl Raemen, Carla Lambrichts, Erwin Theybers, Erwin Reeskens, Lesly Meerten, Nicole Vitali, Wendy Van der Kerken
        Voorstanders: Jo Brouns, Peter Nies, Mark Hoedemakers, Wim Swennen, Sylvie Henckens, Boyd Wilms, Yannicka Eerdekens, Jeannine Veugelaers, Wouter Simons, Eef Smeets, Inge Vandebosch, Jolien Rutten, Robert Smeets, Yentl Raemen, Carla Lambrichts, Nicole Vitali
        Onthouders: Günther Bongers, Esther Brands, Erwin Theybers, Erwin Reeskens, Lesly Meerten
        Resultaat: Met 16 stemmen voor, 5 onthoudingen

        BESLUIT:

        Artikel 1.- De geïntegreerde jaarrekening 2024 omvat een beleidsevaluatie, een financiële nota en een toelichting met volgende cijfers:

        - exploitatiesaldo = 4.054.332 euro

        - investeringssaldo = -5.114.430 euro

        - financieringssaldo = -1.080.037 euro

        - budgettair resultaat van het boekjaar = -2.140.136 euro

        - gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar = 6.666.710 euro

        - gecumuleerd budgettair resultaat 2024 = 4.526.574 euro

        De gemeenteraad stelt het deel gemeente van deze geïntegreerde jaarrekening vast en keurt het deel OCMW van deze geïntegreerde jaarrekening goed waardoor de gezamenlijke geïntegreerde jaarrekening 2024 van de gemeente en het OCMW Kinrooi definitief vastgesteld wordt.

        Artikel 2.- In toepassing van artikel 286 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22-12-2017 wordt dit besluit en de inhoud ervan bekendgemaakt op de webtoepassing van de gemeente en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.

      • Gunning overheidsopdracht van diensten: Implementatie ticketingsyteem voor GC de stegel, opdracht waarvan de raming het bedrag van €30.000 excl. BTW niet overschrijdt

        Aanwezig: Jo Brouns, Voorzitter
        Peter Nies, Burgemeester wnd.
        Mark Hoedemakers, Wim Swennen, Sylvie Henckens, Boyd Wilms, Yannicka Eerdekens, Schepenen
        Jeannine Veugelaers, Günther Bongers, Wouter Simons, Eef Smeets, Esther Brands, Inge Vandebosch, Jolien Rutten, Robert Smeets, Yentl Raemen, Carla Lambrichts, Erwin Theybers, Erwin Reeskens, Lesly Meerten, Nicole Vitali, Gemeenteraadsleden
        Wendy Van der Kerken, Algemeen Directeur wnd.
        Verontschuldigd: Anita Meerten, Rob Dirkx, Gemeenteraadsleden

        Schepen Wim Swennen verduidelijkt dat we de gemeenteraad vragen om in te gaan op de offerte van DigitalMind. Voor het ticketingsysteem van de Stegel wensen we over te gaan naar een andere leverancier omwille van de aanhoudende problemen met de huidige leverancier, Recreatex. Bij een fout ticket is het een complex en omslachtige procedure om dit te wijzigen, de praktische beperkingen zoals het niet kunnen aankopen van tickets ter plaatse. We wensen met het nieuwe systeem een vlotter ticketsysteem.

        De raadsleden hebben geen vragen en keuren het agendapunt eenparig goed.

         

        De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:

        Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;

        Gelet op de wet overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten van 17 juni 2016;

        Gelet op de wet betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten van 17 juni 2013;

        Gelet op het Koninklijk Besluit plaatsing overheidsopdrachten in de klassieke sectoren van 18 april 2017;

        Gelet op het Koninklijk Besluit tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en van de concessies voor openbare werken van 14 januari 2013;

        Gelet op het bestuursdecreet van 7 december 2018;

        Overwegende dat er een overheidsopdracht van diensten gegund moet worden met als voorwerp ‘Implementatie ticketingsyteem voor GC de stegel’, opdracht waarvan de raming het bedrag van €30.000 excl. BTW niet overschrijdt;

        Overwegende dat voor deze opdracht beneden de €30.000 excl. BTW zonder dat daarvoor aannemingsvoorwaarden en een bestek worden vastgesteld, de procedure van aanvaarde factuur volgens KB van 18 april 2017 betreffende de plaatsing van overheidsopdrachten van toepassing is;

        Overwegende dat het huidige ticketingsysteem niet meer voldoet aan de verwachtingen;

        Overwegende dat er o.a. geen tickets meer geprint kunnen worden, de kassa niet meer werkt en veel mensen problemen ondervinden met het online aankopen van tickets;

        Overwegende dat het bijgevolg aangewezen is het huidige ticketingsysteem te vervangen door dat van een andere aanbieder;

        Overwegende dat we in het kader van deze opdracht 3 leveranciers geraadpleegd hebben voor het implementeren van een ticketingsysteem:

        • Tactics BV, Starrenhoflaan 14 te 2950 Kapellen: Kan momenteel geen stoelreservatie aanbieden;
        • Ticketmatic BV, Philipssite 5A bus 22 te 3000 Leuven: € 4.900,00 excl. BTW voor de eenmalige investeringskost en € 2.000,00 excl. BTW voor het jaarlijks gebruiksrecht;
        • DigitalMind BV, Koestraat 12 te 8970 Poperinge: € 1.600,00 excl. BTW voor de eenmalige investeringskost en € 1.680,00 excl. BTW voor het jaarlijks gebruiksrecht;

        Overwegende dat het aangewezen is om in te gaan op de offerte van DigtalMind BV;

        Overwegende dat er krediet werd voorzien in de investeringskredieten op jaarbudgetrekening ACT-4.01/0119-00/2410000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN en in de exploitatiekredieten op jaarbudgetrekening GBB-ICT/0119-00/6142999/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN;

        Overwegende dat deze overheidsopdracht zal worden gegund volgens de procedure van aanvaarde factuur omdat het goed te keuren bedrag niet hoger ligt dan €30.000 excl. BTW;

        Overwegende dat een visum vereist is, en dat de financieel directeur een visum nr. X verleende op X april 2025 in het kader van de opdracht bedoeld in artikelen 177, 1° en 266 van het decreet lokaal bestuur;

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jo Brouns, Peter Nies, Mark Hoedemakers, Wim Swennen, Sylvie Henckens, Boyd Wilms, Yannicka Eerdekens, Jeannine Veugelaers, Günther Bongers, Wouter Simons, Eef Smeets, Esther Brands, Inge Vandebosch, Jolien Rutten, Robert Smeets, Yentl Raemen, Carla Lambrichts, Erwin Theybers, Erwin Reeskens, Lesly Meerten, Nicole Vitali, Wendy Van der Kerken
        Voorstanders: Jo Brouns, Peter Nies, Mark Hoedemakers, Wim Swennen, Sylvie Henckens, Boyd Wilms, Yannicka Eerdekens, Jeannine Veugelaers, Günther Bongers, Wouter Simons, Eef Smeets, Esther Brands, Inge Vandebosch, Jolien Rutten, Robert Smeets, Yentl Raemen, Carla Lambrichts, Erwin Theybers, Erwin Reeskens, Lesly Meerten, Nicole Vitali
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1.- Er zal een overheidsopdracht van diensten gegund worden zijnde ‘Implementatie ticketingsyteem voor GC de stegel’ aan DigitalMind BV (BE0474769369), Koestraat 12 te 8970 Poperinge voor een geraamd bedrag van € 1.936,00 incl. BTW voor de eenmalige investeringskost en een geraamde jaarlijkse kost van € 2.032,80 incl. BTW;

        Artikel 2.- De uitgave wordt aangerekend op jaarbudgetrekening ACT-4.01/0119-00/2410000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN van het investeringsbudget en jaarbudgetrekening GBB-ICT/0119-00/6142999/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN van het exploitatiebudget.

        Artikel 3.- In toepassing van artikel 285 §1 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 wordt de beknopte beschrijving van dit besluit opgenomen in de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente wordt bekendgemaakt en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.

      • Gunning overheidsopdracht van diensten: Uitbreiding software overheidsopdrachten, opdracht waarvan de raming het bedrag van €30.000 excl. BTW niet overschrijdt

        Aanwezig: Jo Brouns, Voorzitter
        Peter Nies, Burgemeester wnd.
        Mark Hoedemakers, Wim Swennen, Sylvie Henckens, Boyd Wilms, Yannicka Eerdekens, Schepenen
        Jeannine Veugelaers, Günther Bongers, Wouter Simons, Eef Smeets, Esther Brands, Inge Vandebosch, Jolien Rutten, Robert Smeets, Yentl Raemen, Carla Lambrichts, Erwin Theybers, Erwin Reeskens, Lesly Meerten, Nicole Vitali, Gemeenteraadsleden
        Wendy Van der Kerken, Algemeen Directeur wnd.
        Verontschuldigd: Anita Meerten, Rob Dirkx, Gemeenteraadsleden

        Schepen Wim Swennen verduidelijkt dat het de intentie is dat het bestuur meer wil rapporteren richting de gemeenteraad. Om hieraan te voldoen, wordt extra geïnvesteerd in het softwarepakket 3P. De technische dienst werkt al hoofdzakelijk met dit systeem, o.a. voor de melding van klachten, werkopdrachten, het verhuursysteem voor verenigingen. Bij de toepassing willen we de tool uitbreiden met rapporten zodat we dit kunnen delen met de gemeenteraad.

        De raadsleden hebben geen vragen en keuren het agendapunt eenparig goed.

         

        De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:

        Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;

        Gelet op de wet overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten van 17 juni 2016;

        Gelet op de wet betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten van 17 juni 2013;

        Gelet op het Koninklijk Besluit plaatsing overheidsopdrachten in de klassieke sectoren van 18 april 2017;

        Gelet op het Koninklijk Besluit tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en van de concessies voor openbare werken van 14 januari 2013;

        Gelet op het bestuursdecreet van 7 december 2018;

        Overwegende dat er een overheidsopdracht van diensten gegund moet worden met als voorwerp ‘Uitbreiding software overheidsopdrachten’, opdracht waarvan de raming het bedrag van €30.000 excl. BTW niet overschrijdt;

        Overwegende dat voor deze opdracht beneden de €30.000 excl. BTW zonder dat daarvoor aannemingsvoorwaarden en een bestek worden vastgesteld, de procedure van aanvaarde factuur volgens KB van 18 april 2017 betreffende de plaatsing van overheidsopdrachten van toepassing is;

        Overwegende dat de verregaande rapportageverplichtingen opgelegd door de wetgeving overheidsopdrachten steeds meer data en imput vereisen;

        Overwegende dat o.a. bestellingen via raamcontracten geregistreerd en gerapporteerd dienen te worden;

        Overwegende dat ook opdrachten van beperkte waarde (< 30.000 ex. BTW) gerapporteerd dienen te worden;

        Overwegende dat de leverancier van onze huidige software voor het verwerken van overheidsopdrachten hierin tegemoet is gekomen en er een specifieke uitbreiding voor ontwikkeld heeft;

        Overwegende dat het aangewezen is om de software uit te breiden met de webmodule overheidsopdrachten, met inbegrip van de module voor kleine aankopen (opdrachten van beperkte waarde), de module bestellingen (bestellen en rapporteren raamovereenkomsten) en de module aanvragen overheidsoprachten voor medewerkers die zelf geen overheidsopdrachten beheren;

        Overwegende dat we in het kader van deze opdracht de huidige leverancier geraadpleegd hebben voor het implementeren van voornoemde uitbreiding:

        • 3P NV, Verviersstraat 1-B 5.1 te 2000 Antwerpen: € 2.894,40 excl. BTW per jaar voor het gebruiksrecht voor de webmodule overheidsopdrachten;

        Overwegende dat een uitbreiding van het huidige programma enkel door de leverancier 3P NV geleverd kan worden;

        Overwegende dat het, gezien de verregaande integratie van 3P in de werking van het gemeentebestuur (patrimonium, facilitair beheer, overheidsopdrachten, uitleendienst, …), niet mogelijk is om dergelijke modules via een andere leverancier te bestellen;

        Overwegende dat het bijgevolg aangewezen is om in te gaan op de offerte van 3P NV;

        Overwegende dat er krediet werd voorzien in de exploitatiekredieten op jaarbudgetrekening GBB-ICT/0119-00/6142999/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN;

        Overwegende dat deze overheidsopdracht zal worden gegund volgens de procedure van aanvaarde factuur omdat het goed te keuren bedrag niet hoger ligt dan €30.000 excl. BTW;

        Overwegende dat een visum vereist is, en dat de financieel directeur een visum nr. 20250054 verleende op 23 april 2025 in het kader van de opdracht bedoeld in artikelen 177, 1° en 266 van het decreet lokaal bestuur;

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jo Brouns, Peter Nies, Mark Hoedemakers, Wim Swennen, Sylvie Henckens, Boyd Wilms, Yannicka Eerdekens, Jeannine Veugelaers, Günther Bongers, Wouter Simons, Eef Smeets, Esther Brands, Inge Vandebosch, Jolien Rutten, Robert Smeets, Yentl Raemen, Carla Lambrichts, Erwin Theybers, Erwin Reeskens, Lesly Meerten, Nicole Vitali, Wendy Van der Kerken
        Voorstanders: Jo Brouns, Peter Nies, Mark Hoedemakers, Wim Swennen, Sylvie Henckens, Boyd Wilms, Yannicka Eerdekens, Jeannine Veugelaers, Günther Bongers, Wouter Simons, Eef Smeets, Esther Brands, Inge Vandebosch, Jolien Rutten, Robert Smeets, Yentl Raemen, Carla Lambrichts, Erwin Theybers, Erwin Reeskens, Lesly Meerten, Nicole Vitali
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1.- Er zal een overheidsopdracht van diensten gegund worden zijnde ‘Uitbreiding software overheidsopdrachten’ aan 3P NV (BE0475480736), Verviersstraat 1B 5.1 te 2000 Antwerpen voor een geraamde jaarlijkse kost van € 3.502,22 incl. BTW.

        Artikel 2.- De uitgave wordt aangerekend op jaarbudgetrekening GBB-ICT/0119-00/6142999/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN van het exploitatiebudget.

        Artikel 3.- In toepassing van artikel 285 §1 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 wordt de beknopte beschrijving van dit besluit opgenomen in de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente wordt bekendgemaakt en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.

      • Leveren van brandstof voor de voertuigen van de gemeente Kinrooi door middel van tankkaarten en levering ter plaatse - Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze

        Aanwezig: Jo Brouns, Voorzitter
        Peter Nies, Burgemeester wnd.
        Mark Hoedemakers, Wim Swennen, Sylvie Henckens, Boyd Wilms, Yannicka Eerdekens, Schepenen
        Jeannine Veugelaers, Günther Bongers, Wouter Simons, Eef Smeets, Esther Brands, Inge Vandebosch, Jolien Rutten, Robert Smeets, Yentl Raemen, Carla Lambrichts, Erwin Theybers, Erwin Reeskens, Lesly Meerten, Nicole Vitali, Gemeenteraadsleden
        Wendy Van der Kerken, Algemeen Directeur wnd.
        Verontschuldigd: Anita Meerten, Rob Dirkx, Gemeenteraadsleden

        Schepen Wim Swennen haalt aan dat we deze toelichting hebben besproken bij de Raad voor Maatschappelijk Welzijn. Dit is dezelfde procedure maar voor de gemeente.

        De raadsleden hebben geen vragen en keuren het agendapunt eenparig goed.

         

        De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:

        Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;

        Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;

        Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;

        Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;

        Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;

        Gelet op de wet van 13 augustus 2011 betreffende de overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten op defensie- en veiligheidsgebied, en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 25, 2 36° en 48 die een gezamenlijke realisatie van de opdracht in naam en voor rekening van meerdere aanbesteders toelaat;

        Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;

        Gelet op het koninklijk besluit van 23 januari 2012 betreffende plaatsing overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten op defensie- en veiligheidsgebied, en latere wijzigingen;

        Overwegende dat in het kader van de opdracht “Leveren van brandstof voor de voertuigen van de gemeente Kinrooi door middel van tankkaarten en levering ter plaatse” een bestek met nr. 2025008 werd opgesteld door Gemeente Kinrooi;

        Overwegende dat deze opdracht als volgt is opgedeeld:

        * Basisopdracht (Leveren van brandstof voor de voertuigen van de gemeente Kinrooi door middel van tankkaarten en levering ter plaatse), raming: € 48.000,00 excl. btw of € 58.080,00 incl. 21% btw;

        * Verlenging 1 (Leveren van brandstof voor de voertuigen van de gemeente Kinrooi door middel van tankkaarten en levering ter plaatse), raming: € 48.000,00 excl. btw of € 58.080,00 incl. 21% btw;

        * Verlenging 2 (Leveren van brandstof voor de voertuigen van de gemeente Kinrooi door middel van tankkaarten en levering ter plaatse), raming: € 48.000,00 excl. btw of € 58.080,00 incl. 21% btw;

        * Verlenging 3 (Leveren van brandstof voor de voertuigen van de gemeente Kinrooi door middel van tankkaarten en levering ter plaatse), raming: € 48.000,00 excl. btw of € 58.080,00 incl. 21% btw;

        Overwegende dat de totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 192.000,00 excl. btw of € 232.320,00 incl. 21% btw;

        Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met bekendmaking;

        Overwegende dat het een gezamenlijke opdracht betreft waarbij het aangewezen is dat Gemeente Kinrooi de procedure zal voeren en in naam van OCMW Kinrooi bij de gunning van de opdracht zal optreden;

        Overwegende dat gezamenlijk aankopen kan leiden tot aanzienlijke besparingen en administratieve vereenvoudiging;

        Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is in GBB-TD/0680-00/6160004/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN en GBB-LOI/0903-00/6160004/OCMW/RVMW/IP-GEEN;

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jo Brouns, Peter Nies, Mark Hoedemakers, Wim Swennen, Sylvie Henckens, Boyd Wilms, Yannicka Eerdekens, Jeannine Veugelaers, Günther Bongers, Wouter Simons, Eef Smeets, Esther Brands, Inge Vandebosch, Jolien Rutten, Robert Smeets, Yentl Raemen, Carla Lambrichts, Erwin Theybers, Erwin Reeskens, Lesly Meerten, Nicole Vitali, Wendy Van der Kerken
        Voorstanders: Jo Brouns, Peter Nies, Mark Hoedemakers, Wim Swennen, Sylvie Henckens, Boyd Wilms, Yannicka Eerdekens, Jeannine Veugelaers, Günther Bongers, Wouter Simons, Eef Smeets, Esther Brands, Inge Vandebosch, Jolien Rutten, Robert Smeets, Yentl Raemen, Carla Lambrichts, Erwin Theybers, Erwin Reeskens, Lesly Meerten, Nicole Vitali
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1.- Goedkeuring wordt verleend aan het bestek met nr. 2025008 en de raming voor de opdracht “Leveren van brandstof voor de voertuigen van de gemeente Kinrooi door middel van tankkaarten en levering ter plaatse”, opgesteld door Gemeente Kinrooi. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt € 192.000,00 excl. btw of € 232.320,00 incl. 21% btw.

        Artikel 2.- Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met bekendmaking.

        Artikel 3.- Gemeente Kinrooi wordt gemandateerd om de procedure te voeren en in naam van OCMW Kinrooi bij de gunning van de opdracht op te treden.

        Artikel 4.- In geval van een juridisch geschil omtrent deze overheidsopdracht, is elk deelnemend bestuur mee verantwoordelijk voor alle mogelijke kosten in verhouding tot zijn aandeel in de opdracht.

        Artikel 5.- Afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan de deelnemende besturen.

        Artikel 6.- De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.

    • Grondgebiedszaken

      • Goedkeuring doorverkoop Leuerbroek

        Aanwezig: Jo Brouns, Voorzitter
        Peter Nies, Burgemeester wnd.
        Mark Hoedemakers, Wim Swennen, Sylvie Henckens, Boyd Wilms, Yannicka Eerdekens, Schepenen
        Jeannine Veugelaers, Günther Bongers, Wouter Simons, Eef Smeets, Esther Brands, Inge Vandebosch, Jolien Rutten, Robert Smeets, Yentl Raemen, Carla Lambrichts, Erwin Theybers, Erwin Reeskens, Lesly Meerten, Nicole Vitali, Gemeenteraadsleden
        Wendy Van der Kerken, Algemeen Directeur wnd.
        Verontschuldigd: Anita Meerten, Rob Dirkx, Gemeenteraadsleden

        Burgemeester Peter Nies licht toe dat Ergon beslist heeft haar activiteiten te clusteren in Oudsbergen. Hierdoor komt het perceel in Kinrooi vrij. Ergon stelt voor om dit perceel te verkopen aan de buur, Wolters Mabeg.

        Hoewel er in de oorspronkelijke overeenkomst een clausule van tewerkstelling was opgenomen, wordt gevraagd hiervan af te wijken. Wolters Mabeg plant namelijk een uitbreiding op het terrein en voorziet in bijkomende aanwervingen.

        Hij vraagt de gemeenteraad of zij akkoord kunnen gaan met deze doorverkoop.

         

        De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:

        Gelet op de beschikkingen van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;

        Gelet op deel 2, titel V, hoofdstuk I, afdeling II en titel VII, hoofdstuk II van het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 285 en 330 betreffende de bekendmaking en het algemeen bestuurlijk toezicht;

        Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen;

        Gelet op het schrijven van notarissen Cops en Swenters, ontvangen d.d. 14 maart 2025, met de vraag om toestemming te geven Leuerbroek 1070 te 3640 Kinrooi, kadastraal gekend, 4de afd., sectie C, nr. 333/P,  momenteel eigendom van Ergon Arbeidskansen door te verkopen aan Deblise bvba, Leuerbroek 1074 en om af te wijken van de clausule van de tewerkstelling;

        Gelet op de oorspronkelijke aankoopakte d.d. 3 april 1991;

        Overwegende dat de gemeente Kinrooi toestemming moet geven om een vervreemding mogelijk te maken;

        Gelet op het advies van POM-Limburg de dato 20 maart 2025, ontvangen 26 maart 2025, hetgeen luidt als volgt: 

        Verkoop van een werkplaats, gelegen te Kinrooi, Leuerbroek 1070, gekadastreerd onder vierde Afdeling (Ophoven), Sectie C, nummer 333/P P0000 (opp. 62a 72 ca), door ERGON ARBEIDSKANSEN.

        Geachte,

        Wij verwijzen naar het in de rand vermelde onderwerp en hebben uw bericht en vragen ter zake in goede orde ontvangen. Wij danken u voor de bijkomende informatie en documenten die u hebt overgemaakt.

        Hierbij hebben wij de eer u mee te delen dat POM Limburg bevestigt in kennis te zijn gesteld van de voorgenomen transactie. POM verleent hierbij volgend advies:
        -    Alle bijzondere voorwaarden opgenomen in de akte d.d. 03.04.1991 moeten als kettingbeding in extenso en integraal worden overgenomen.
        -    Overeenkomstig de bijzondere voorwaarden voorzien in de oorspronkelijke aankoopakte d.d. 03.04.1991 werden aan POM Limburg (of haar rechtsvoorganger GOM Limburg) geen rechten toegekend, in het bijzonder geen rechten aangaande de overdracht van of vestiging van zakelijke rechten op het betrokken goed.
        -    POM Limburg vraagt om als instantie toegevoegd te worden in de bijzondere voorwaarden, meer bepaald met de vervanging van bestaand artikel 14 van de bijzondere voorwaarden naar:
        “Artikel 14. Terugkoop”.
        Indien de koper niet voldoet aan de verplichtingen en bepalingen vermeld in bovenstaande artikels 6, 8, 9, 11 en 13 heeft de verkoper en de POM Limburg het recht grond en gebouwen aan te kopen aan de voorwaarden bepaald in artikel 32, §1, van de Wet van 30 december 1970 op de economische expansie.”
        Als gemeente kunt u deze toevoeging laten voorzien in de akte van verkoop, zodat POM Limburg bij een volgende overdracht in de mogelijkheid is tot terugkoop over te gaan.
        -    De tewerkstelling in artikel 10 van de bijzondere voorwaarden dient pro rata herberekend te worden.
        -    POM Limburg vestigt de aandacht op de vereiste van het bekomen van de voorafgaandelijke schriftelijke toestemming vanwege de gemeente Kinrooi met betrekking tot de voorgenomen vervreemding en de voorwaarden die naar aanleiding van deze toestemming bijkomend kunnen worden voorzien.
        -    Afwijkingen van de voornoemde bijzondere voorwaarden zijn slechts mogelijk na voorafgaandelijke schriftelijke goedkeuring van de gemeente Kinrooi.
        -    POM Limburg dringt er op aan de specifieke industriële bestemming van de percelen en de constructies te vrijwaren.

        Wij zijn voorstander van het in extenso vermelden van het advies van POM Limburg in de definitieve akte, waarbij wij de volgende formulering voorstellen: “De Provinciale Ontwikkelingsmaatschappij Limburg (POM Limburg, rechtsopvolger van GOM Limburg) werd advies gevraagd betreffende ###, voorwerp van onderhavige akte. POM Limburg heeft hierop bij schrijven van  20 maart 2025 het volgende besloten: “###”.”

        Wij verzoeken u uitdrukkelijk om ons een kopie van het gemeenteraadsbesluit te laten geworden. Dit laat ons toe de informatiebestanden in het kader van onze GIS-werkzaamheden aan te passen.

        Voor verdere vragen en informatie is de heer Stijn Vercampt (tel.: 011/300.139) als dossierbeheerder steeds beschikbaar."

        Overwegende dat de koper, het pand deels zal gebruiken als assemblagehal en deels voor opslag van goederen;

        Gelet op de vraag van POM Limburg om als instantie toegevoegd te worden in de bijzondere voorwaarde, artikel 14 van de bijzondere voorwaarden, dat aan deze vraag tegemoet kan gekomen worden. Hierdoor zal artikel 14 als volgt luiden: Artikel 14: Terugkoop: Indien de koper niet voldoet aan de verplichtingen en bepalingen vermeld in bovenstaande artikels 6, 8, 9, 11 en 13 heeft eerst de verkoper en vervolgens de POM Limburg het recht grond en gebouwen aan te kopen aan de voorwaarden bepaald in artikel 32§1 van de Wet van 30 december 1970 op de economische expansie";

        Overwegende dat de gemeenteraad toestaat om af te wijken van artikel 10 tewerkstelling: "de koper zal er naar streven binnen de 3 jaar na de aanvang van de productie 70 personen effectief en blijvend tewerk te stellen, behoudens uitzonderlijke en onvoorziene omstandigheden waarover de verkoper dient ingelicht te worden" dat de koper aangeeft dat hij in 2024 en het 1e kwartaal van 2025 5FTE's heeft aangeworven. Deze 5 FTE's dienen effectief en blijvend tewerk gesteld te worden;

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jo Brouns, Peter Nies, Mark Hoedemakers, Wim Swennen, Sylvie Henckens, Boyd Wilms, Yannicka Eerdekens, Jeannine Veugelaers, Günther Bongers, Wouter Simons, Eef Smeets, Esther Brands, Inge Vandebosch, Jolien Rutten, Robert Smeets, Yentl Raemen, Carla Lambrichts, Erwin Theybers, Erwin Reeskens, Lesly Meerten, Nicole Vitali, Wendy Van der Kerken
        Voorstanders: Jo Brouns, Peter Nies, Mark Hoedemakers, Wim Swennen, Sylvie Henckens, Boyd Wilms, Yannicka Eerdekens, Jeannine Veugelaers, Günther Bongers, Wouter Simons, Eef Smeets, Esther Brands, Inge Vandebosch, Jolien Rutten, Robert Smeets, Yentl Raemen, Carla Lambrichts, Erwin Theybers, Erwin Reeskens, Lesly Meerten, Nicole Vitali
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1.- Het recht van terugkoop niet uit te oefenen en geen bezwaar te hebben tegen de doorverkoop van Leuerbroek 1070 te 3640 Kinrooi, kadastraal gekend, 4de afd., sectie C, nr. 333/P, door de huidige eigenaar Ergon Arbeidskansen aan Deblise bvba, Leuerbroek 1074, BE0506.776.401 mits het in extenso vermelden van het advies van de POM in de definitieve akte.

        Artikel 2.- Een afwijking van artikel 10 van de bijzondere voorwaarden: "tewerkstelling" toe te staan, de 5 recent (2024/kwartaal 1 2025) aangeworven FTE's dienen effectief en blijvend tewerkgesteld te worden, behoudens uitzonderlijke en onvoorziene omstandigheden waarover de verkoper dient ingelicht te worden.

        Artikel 3.- POM Limburg dient als instantie toegevoegd te worden in de bijzondere voorwaarden, meer bepaald met de vervanging van bestaand artikel 14 van de bijzondere voorwaarden naar: Artikel 14 Terugkoop: Indien de koper niet voldoet aan de verplichtingen en bepalingen vermeld in bovenstaande artikels 6, 8, 9, 11 en 13 heeft eerst de verkoper en vervolgens de POM Limburg het recht grond en gebouwen aan te kopen aan de voorwaarden bepaald in artikel 32§1, van de Wet van 30 december 1970 op de economische expansie.

        Artikel 4.- Afschrift dezer te versturen aan het kantoor van notaris van Cops en Swenters en POM Limburg in Hasselt.

        Artikel 5.- In toepassing van artikel 285 §1 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 de beknopte beschrijving van dit besluit op te nemen in de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente wordt bekendgemaakt en de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte te brengen overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.

      • Goedkeuring verkoop percelen Gemeente & OCMW Kinrooi aan Fluvius voor het plaatsen van distributiecabines

        Aanwezig: Jo Brouns, Voorzitter
        Peter Nies, Burgemeester wnd.
        Mark Hoedemakers, Wim Swennen, Sylvie Henckens, Boyd Wilms, Yannicka Eerdekens, Schepenen
        Jeannine Veugelaers, Günther Bongers, Wouter Simons, Eef Smeets, Esther Brands, Inge Vandebosch, Jolien Rutten, Robert Smeets, Yentl Raemen, Carla Lambrichts, Erwin Theybers, Erwin Reeskens, Lesly Meerten, Nicole Vitali, Gemeenteraadsleden
        Wendy Van der Kerken, Algemeen Directeur wnd.
        Verontschuldigd: Anita Meerten, Rob Dirkx, Gemeenteraadsleden

        Burgemeester Peter Nies meldt dat een perceel op Zielderveld wordt verkocht aan Fluvius met het oog op de plaatsing van een extra distributiecabine. Dit moet toekomstige uitval in de elektriciteitsvoorziening vermijden. Fluvius zal hiervoor een omgevingsvergunning aanvragen.

        Raadslid Erwin Reeskens merkt op dat het volledige traject enige tijd in beslag kan nemen. Burgemeester Peter Nies benadrukt echter dat het gemeentebestuur zich engageert om dit soort dossiers prioritair te behandelen, zodat de plaatsing van de cabine nog dit najaar mogelijk is.

        Schepen Mark Hoedemakers vult aan dat Fluvius haar prioriteiten kent en bij een goedkeuring al start met voorbereidende werken. Er wordt effectief versneld gewerkt.

        Raadslid Erwin Reeskens vraagt of er ook andere zones in beeld zijn. Burgemeester Peter Nies en schepen Mark Hoedemakers bevestigen dat alles wat acuut is, in de pijplijn zit. Fluvius werkt momenteel op twee sporen: het aanpakken van acute problemen én het voorbereiden op toekomstige noden.

        Tot slot wijst burgemeester Peter Nies erop dat Fluvius bij nieuwe verkavelingen standaard een cabine oplegt op privégrond. Waar mogelijk zoekt de gemeente oplossingen op openbaar domein om de impact voor burgers te beperken.

        De raadsleden hebben geen verdere vragen en keuren het agendapunt eenparig goed.

         

        De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:

        Gelet op artikelen 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 houdende de bevoegdheden van de gemeenteraad;

        Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikel 285 en 330 betreffende de bekendmaking en het algemeen bestuurlijk toezicht;

        Gelet op de omzendbrief BB2010/02 van de Vlaamse overheid betreffende vervreemding onroerende goederen;

        Gelet op de zoektocht van Fluvius naar gronden voor het plaatsen van distributiecabines om een versterking van het net mogelijk te maken naar aanleiding van de energietransitie. Zo kunnen lokale problemen met onder ander uitvallende omvormers van zonnepanelen vermeden worden;

        Gelet op de vraag van Fluvius voor het actief meezoeken naar geschikte locaties waar distributiecabines geplaatst kunnen worden op openbaar domein en gemeentegronden;

        Overwegende dat Fluvius streeft naar een positieve samenwerking met de gemeente om sneller en proactief geschikte locaties of gronden in eigendom van de gemeente te zoeken en zo de burgers te ontzorgen;

        Gelet op het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 13 mei 2024 waar principieel akkoord werd gegaan met het plaatsen van een distributiecabine op de volgende locatie:

        • Zielderveld: 1ste afdeling Kinrooi, sectie C, perceel 63e-deel, eigendom van gemeente Kinrooi

        Overwegende dat Orison bv, gevestigd te Mechelsesteenweg 315/F, 2550 KONTICH, hiervoor de nodige innemingsplannen en schattingsverslagen heeft opgesteld in opdracht van Fluvius – dienst patrimonium regio Limburg Noord, kort samengevat:

        • Zielderveld: LOT 1 – deel van perceel 63e, opp. 30m² – voor een prijs van 180,00 EURO

        Overwegende dat de distributiecabines pas geplaatst kunnen worden na verkoop van de percelen en na het verkrijgen van de nodige omgevingsvergunningen voor stedenbouwkundige handelingen;

        Gelet op bijgevoegde innemingsplan en schattingsverslag, opgesteld door Orison bv;

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jo Brouns, Peter Nies, Mark Hoedemakers, Wim Swennen, Sylvie Henckens, Boyd Wilms, Yannicka Eerdekens, Jeannine Veugelaers, Günther Bongers, Wouter Simons, Eef Smeets, Esther Brands, Inge Vandebosch, Jolien Rutten, Robert Smeets, Yentl Raemen, Carla Lambrichts, Erwin Theybers, Erwin Reeskens, Lesly Meerten, Nicole Vitali, Wendy Van der Kerken
        Voorstanders: Jo Brouns, Peter Nies, Mark Hoedemakers, Wim Swennen, Sylvie Henckens, Boyd Wilms, Yannicka Eerdekens, Jeannine Veugelaers, Günther Bongers, Wouter Simons, Eef Smeets, Esther Brands, Inge Vandebosch, Jolien Rutten, Robert Smeets, Yentl Raemen, Carla Lambrichts, Erwin Theybers, Erwin Reeskens, Lesly Meerten, Nicole Vitali
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1.- De gemeenteraad keurt de verkoop van de volgende percelen goed waarbij de gemeente één perceel grond verkoopt aan Fluvius voor het plaatsen van een distributiecabine:

        • Zielderveld: LOT 1 – deel van perceel 63e, opp. 30m² – voor een prijs van 180,00 EURO

        Artikel 2.- De burgemeester en de algemeen directeur, of hun plaatsvervangers, zullen de gemeente vertegenwoordigen bij het verlijden van de notariële akte.

        Artikel 3.- In toepassing van artikel 285 §1 van het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 wordt een beknopte beschrijving van dit besluit opgenomen in de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente wordt bekendgemaakt en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het decreet Lokaal Bestuur.

      • Goedkeuring doorverkoop Leuerbroek

        Aanwezig: Jo Brouns, Voorzitter
        Peter Nies, Burgemeester wnd.
        Mark Hoedemakers, Wim Swennen, Sylvie Henckens, Boyd Wilms, Yannicka Eerdekens, Schepenen
        Jeannine Veugelaers, Günther Bongers, Wouter Simons, Eef Smeets, Esther Brands, Inge Vandebosch, Jolien Rutten, Robert Smeets, Yentl Raemen, Carla Lambrichts, Erwin Theybers, Erwin Reeskens, Lesly Meerten, Nicole Vitali, Gemeenteraadsleden
        Wendy Van der Kerken, Algemeen Directeur wnd.
        Verontschuldigd: Anita Meerten, Rob Dirkx, Gemeenteraadsleden

        Burgemeester Peter Nies verduidelijkt dat ook dit agendapunt een doorverkoop betreft. Dit keer de verkoop van Maco BVBA aan Cromarma BV. 

        De raadsleden hebben geen verdere vragen en keuren het agendapunt eenparig goed.

         

        De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:

        Gelet op de beschikkingen van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;

        Gelet op deel 2, titel V, hoofdstuk I, afdeling II en titel VII, hoofdstuk II van het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 285 en 330 betreffende de bekendmaking en het algemeen bestuurlijk toezicht;

        Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen;

        Gelet op het schrijven van notarissen Indekeu en Tyskens , ontvangen d.d. 21 maart 2025, met de vraag om toestemming te geven om Leuerbroek 1038 te 3640 Kinrooi, kadastraal gekend, 4de afd., sectie C, nr. 337/V7,  momenteel eigendom van MACO bvba door te verkopen;

        Overwegende dat de gemeente Kinrooi toestemming moet geven om een vervreemding mogelijk te maken;

        Gelet op het advies van POM-Limburg de dato 22 april 2025, ontvangen 24 april 2025, hetgeen luidt als volgt: 

        "Verkoop van kadastraal perceel, gelegen te Kinrooi Leuerbroek 1038, gekadastreerd onder Vierde Afdeling, sectie C, nummer 337/V P000 (opp.35a20ca), door BV MACO aan BV CROMARMA

         Geachte,

         Wij verwijzen naar het in de rand vermelde onderwerp en hebben uw bericht en vragen ter zake in goede orde ontvangen. Wij danken u voor de bijkomende informatie en documenten die u hebt overgemaakt.

         Hierbij hebben wij de eer u mee te delen dat POM Limburg bevestigt in kennis te zijn gesteld van de voorgenomen transactie. POM Limburg wenst niet over te gaan tot de uitoefening van het terugkooprecht overeenkomstig de bijzondere voorwaarden voorzien in de oorspronkelijke aankoopakte dd 05.12.1995, onder voorbehoud van de hierna vermelde voorwaarden:

         - de rechten die in de oorspronkelijke verkoopovereenkomst zijn toebedeeld aan GOM Limburg dienen aan POM Limburg, als de rechtsopvolger van GOM Limburg te worden toegekend in de akte.

         - Alle bijzondere bepalingen uit de oorspronkelijke verkoopovereenkomst moeten als kettingbeding in extenso en integraal worden overgenomen. Afwijkingen van deze voorwaarden zijn slechts mogelijk na voorafgaandelijke schriftelijke goedkeuring van de gemeente Kinrooi.

         -Wij benadrukken dat het noodzakelijk is dat de koper zich schriftelijk ertoe verbindt alle verplichtingen van de oorspronkelijke verkoopovereenkomst betreffende het vermelde onroerend goed en alle wijzigingen en voorwaarden die worden opgelegd door de gemeente Kinrooi na te leven.

        -POM Limburg vestigt uw aandacht op het vereiste van het bekomen van de voorafgaandelijke schriftelijke toestemming vanwege de gemeente Kinrooi in geval van wijziging van de industriële bestemming en met betrekking tot de vervreemding en de voorwaarden die naar aanleiding van deze toestemming bijkomend worden voorzien, cf. de bijzondere voorwaarden. Deze wijziging dient eveneens ter kennis gebracht van POM Limburg

         - POM Limburg neemt kennis van de voorgenomen activiteiten die door de koper zal worden uitgeoefend, nl. houthandel. Wij dringen er in elk geval steeds op aan de specifieke bestemming van de percelen en de constructies te vrijwaren, en behouden ons de mogelijkheid voor om in de toekomst nog gebruik te maken van het terugkooprecht. Wij benadrukken dat het advies van POM Limburg vereist zal zijn bij iedere toekomstige verkoop.

         - Wij wijzen de kandidaat-koper op de bijzondere voorwaarden inzake tewerkstelling (at 7.), detailhandel en het met dat doel inrichten van een toonzaal toegankelijk voor het publiek (art.12), en behouden ons de mogelijkheid voor om in de toekomst nog gebruik te maken van het terugkooprecht bij de niet-naleving hiervan.

         -Wij benadrukken dat voor wat de conciërgewoning (art.11) betreft de specifieke functie van een conciërgewoning aanwezig moet zijn en behouden blijven; de aanwezige woning mag met andere woorden geen strikt aparte en exclusieve woonfunctie krijgen, zonder enige functionele band met het bedrijf.

         De actieve handhaving en controle van de naleving van bovengenoemde voorwaarden komt in de eerste plaats toe aan de initiële verkoper/vergunningverlenende instantie. POM Limburg heeft uiteraard de mogelijkheid om in de toekomst nog gebruik te maken van het terugkooprecht.

         U dient geen rekening te houden met verdere nieuwe bijzondere voorwaarden opgelegd door of namens POM Limburg.

         Wij zijn voorstander van het in extenso vermelden van het advies van POM Limburg in de definitieve akte, waarbij wij de volgende formulering voorstellen: " De Provinciale Ontwikkelingsmaatschappij Limburg (POM Limburg, rechtsopvolger van GOM Limburg) werd advies gevraagd betreffende ###, voorwerp van onderhavige akte. POM Limburg heeft hierop bij schrijven van 22 april 2025 het volgende besloten: "###".

         Wij verzoeken u uitdrukkelijk om ons een kopie van de verkoopakte te laten geworden. Dit laat ons toe de informatiebestanden in het kader van onze GIS-werkzaamheden aan te passen.

         Voor verdere vragen en informatie is de heer Stijn Vercampt (tel.:011/300.139) als dossierbeheerder steeds beschikbaar."

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jo Brouns, Peter Nies, Mark Hoedemakers, Wim Swennen, Sylvie Henckens, Boyd Wilms, Yannicka Eerdekens, Jeannine Veugelaers, Günther Bongers, Wouter Simons, Eef Smeets, Esther Brands, Inge Vandebosch, Jolien Rutten, Robert Smeets, Yentl Raemen, Carla Lambrichts, Erwin Theybers, Erwin Reeskens, Lesly Meerten, Nicole Vitali, Wendy Van der Kerken
        Voorstanders: Jo Brouns, Peter Nies, Mark Hoedemakers, Wim Swennen, Sylvie Henckens, Boyd Wilms, Yannicka Eerdekens, Jeannine Veugelaers, Günther Bongers, Wouter Simons, Eef Smeets, Esther Brands, Inge Vandebosch, Jolien Rutten, Robert Smeets, Yentl Raemen, Carla Lambrichts, Erwin Theybers, Erwin Reeskens, Lesly Meerten, Nicole Vitali
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1.- Geen bezwaar te hebben tegen de doorverkoop Leuerbroek 1038, 3640 Kinrooi, kadastraal gekend, 4de afd., sectie C, nr. 377V7, door de huidige eigenaar Maco bvba, aan BV CROMARMA mits het in extenso en integraal vermelden van het advies van de POM in de definitieve akte.

        Artikel 2.- Afschrift dezer versturen aan het kantoor van notarissen Indekeu en Tyskens en POM Limburg in Hasselt.

        Artikel 3.- In toepassing van artikel 285 §1 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 de beknopte beschrijving van dit besluit op te nemen in de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente wordt bekendgemaakt en de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte te brengen overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.

    • Secretariaat

      • Kennisgevingen en mededelingen

        Aanwezig: Jo Brouns, Voorzitter
        Peter Nies, Burgemeester wnd.
        Mark Hoedemakers, Wim Swennen, Sylvie Henckens, Boyd Wilms, Yannicka Eerdekens, Schepenen
        Jeannine Veugelaers, Günther Bongers, Wouter Simons, Eef Smeets, Esther Brands, Inge Vandebosch, Jolien Rutten, Robert Smeets, Yentl Raemen, Carla Lambrichts, Erwin Theybers, Erwin Reeskens, Lesly Meerten, Nicole Vitali, Gemeenteraadsleden
        Wendy Van der Kerken, Algemeen Directeur wnd.
        Verontschuldigd: Anita Meerten, Rob Dirkx, Gemeenteraadsleden

        Raadslid Günther Bongers vraagt of aan de agendapunten van de gemeenteraad ook een puntje "Varia" kan worden toegevoegd waarin de raadsleden hun vragen kunnen stellen.

        Voorzitter Jo Brouns geeft aan dat raadsleden steeds de mogelijkheid hebben om vragen te stellen.

        Burgemeester Peter Nies licht toe dat bij de selectieprocedure voor AD er 7 kandidaten waren, waarvan 5 doorstroomden naar de schriftelijke proef. Uiteindelijk legden 3 kandidaten ook de mondelinge proef af, maar geen van hen werd als geslaagd beoordeeld.
        Er wordt momenteel gewacht op het officiële verslag en de feedback van de selectiecommissie. De huidige werking blijft behouden zoals ze is. Het bestuur bekijkt hoe het selectieproces verder opengezet wordt.

        Raadslid Lesley Meerten heeft via 2 bewoners van de Bongertestraat de melding ontvangen dat er overdreven snel wordt gereden, ook tijdens schoolstartmomenten is er vaak veel verkeer. Er wordt vaak op straat geparkeerd, wat de situatie onveiliger maakt. Zij vraagt of het niet mogelijk is om een verkeersdrempel te plaatsen.
        Schepen Mark Hoedemakers vraagt een snelheidsmeting aan maar gaat deze opdracht uitstellen tot september/oktober zodat ook effectief wordt gemeten als er schoolverkeer aanwezig is. Tijdens de zomermaanden zou dit een vertekend beeld geven.

        Raadslid Lesley Meerten vraagt of er al meer informatie is over de plaatsing van de Wadi op de speelplaats van basisschool de Maaskei? Schepen Mark Hoedemakers licht toe dat de aanbesteding is afgerond. De gemeente zal navragen bij de aannemer wanneer de plaatsing precies gepland staat.

        Raadslid Esther Brands geeft aan dat er geregeld lange wachttijden zijn bij 't Speelnestje (BKO) en veel late annulaties. Deze situatie is ontstaan sinds corona. Ouders zoeken vaak naar andere oplossingen en momenteel is er ook een alternatief aanbod waardoor er lastminute toch nog plekken open blijven. Dit is jammer voor de ouders die wel een plaatsje zochten maar ook moeilijk voor het personeel dat vaak op voorhand wordt ingepland.
        Burgemeester Peter Nies beaamt dat dit ook een impact heeft op het personeelsbeheer. Er is altijd een reservelijst, maar de afstemming met andere naschoolse activiteiten is cruciaal.
        Er wordt verder bekeken hoe dit binnen de uitrol van de BOA-werking geoptimaliseerd kan worden, met focus op flexibiliteit voor ouders én efficiëntie voor personeel. Raadslid Erwin Theybers vraagt of het niet mogelijk is om boetes te heffen. Dit staat opgenomen in het huishoudelijk reglement. 

        Raadslid Nicole Vitali geeft aan dat bij een gelijktijdige vernieuwing van het rijbewijs en identiteitskaart het niet mogelijk is om de nieuwe foto van de identiteitskaart te gebruiken voor het rijbewijs. We vragen na wat de werkwijze en richtlijnen zijn.

        • Notulen Fluvius OV BAV 26-03-2025
        • Notulen Fluvius OV RvB 08-01-2025
        • Notulen Fluvius OV RvB 26-02-2025
        • Notulen Fluvius Limburg BAV 11-03-2025
        • Notulen DV Marec RVB 12-03-2025
        • Notulen DV Marec RVB 05-02-2025
        • Notulen S-Lim RvB 25-03-2025
      • Definitieve vaststelling verslag vorige zitting

        Aanwezig: Jo Brouns, Voorzitter
        Peter Nies, Burgemeester wnd.
        Mark Hoedemakers, Wim Swennen, Sylvie Henckens, Boyd Wilms, Yannicka Eerdekens, Schepenen
        Jeannine Veugelaers, Günther Bongers, Wouter Simons, Eef Smeets, Esther Brands, Inge Vandebosch, Jolien Rutten, Robert Smeets, Yentl Raemen, Carla Lambrichts, Erwin Theybers, Erwin Reeskens, Lesly Meerten, Nicole Vitali, Gemeenteraadsleden
        Wendy Van der Kerken, Algemeen Directeur wnd.
        Verontschuldigd: Anita Meerten, Rob Dirkx, Gemeenteraadsleden

        Voor de sluiting der zitting werden geen wijzigingen bevolen aan het verslag van 07-04-2025, waardoor het van ambtswege is goedgekeurd conform de voorgelegde tekst.

De voorzitter sluit de zitting op 06/05/2025 om 20:50.

Namens Gemeenteraad,

Wendy Van der Kerken
Algemeen Directeur wnd.

Jo Brouns
Voorzitter