Bij schrijven van Limburg.net van 13 oktober 2022 houdende de algemene vergadering op 14 december 2022 wordt de volgende dagorde meegedeeld:
1) Welkom van de voorzitter
2) Goedkeuring van het verslag van de vorige algemene vergadering
3) Aanduiding secretaris en stemopnemers (art. 38 statuten)
3) Begroting 2023, te ontwikkelen activiteiten en strategie
4) Benoeming leden en plaatsvervangers algemeen comité (art. 29): wijzigingen in Hamont-Achel en Wellen
6) Varia
Op basis van de bekomen documenten en toelichtingsnota wordt voorgesteld om de agendapunten van de algemene vergadering goed te keuren en de aangeduide vertegenwoordiger (Wouter Simons) te mandateren om op de vermelde algemene vergadering (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden) te handelen en te beslissen conform de beslissingen die door de gemeenteraad zijn genomen en verder al het nodige te doen voor de afwerking van de volledige agenda.
Bij schrijven van 3 november 2022 van de “Intergemeentelijke zwembaden ‘Aquadroom’ Maaseik en ’De Haeg’ Dilsen-Stokkem” werden we op de hoogte gebracht van de buitengewone algemene vergadering van 22 december 2022 met de volgende agenda:
- Verslag AV dd. 23 juni 2022;
- Budgetcontrole 2022;
- Begroting dienstjaar 2023;
Op basis van de bekomen documenten worden de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van de “Intergemeentelijke zwembaden ‘Aquadroom’ Maaseik en ’De Haeg’ Dilsen-Stokkem” van 22 december 2022 (of op iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden) goedgekeurd en de gemeentelijk vertegenwoordiger wordt gemandateerd om op de vermelde vergadering te handelen en te beslissen overeenkomstig het besluit van de gemeenteraad en verder al het nodige te doen voor afwerking van de volledige agenda.
Marec D.V. roept bij schrijven van 5 mei 2022 op tot de algemene vergadering van 22 juni 2022 met de volgende agenda:
- Goedkeuring verslag vorige vergadering;
- Lezing en goedkeuring van het jaarverslag 2021;
- Bespreking en goedkeuring van de jaarrekening afgesloten per 31 december 2021;
- Lezing van het verslag van de commissaris-revisor;
- Kwijting aan de bestuurders en de commissaris-revisor;
- Benoeming commissaris-revisor boekjaren 2022-2023-2024.
Op basis van de bekomen documenten keurt de gemeenteraad de agendapunten van de algemene vergadering van Marec D.V. van 22 juni 2022 goed en mandateert de aangeduide vertegenwoordigers om op de vermelde algemene vergadering (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden) te handelen en te beslissen conform de beslissingen die door de gemeenteraad zijn genomen en verder al het nodige te doen voor de afwerking van de volledige agenda.
Voor het personeel van Administratief Centrum, Technische Dienst, Facilitair Beheer en De Stegel voor het kalenderjaar 2023 volgende brugdagen verplicht ingevoerd:
• Vrijdag 19-05-2023
• Maandag 14-08-2023
Voor het personeel van de Bibliotheek wordt voor het kalenderjaar 2023 volgende brugdagen verplicht ingevoerd:
• zaterdag 22-07-2023
• Maandag 14-08-2023
Voor het personeel van de Buitenschoolse Kinderopvang wordt voor het kalenderjaar 2023 volgende brugdagen verplicht ingevoerd:
• Vrijdag 19-05-2023
• Maandag 14-08-2023
Tevens willen wij meedelen dat bij de rondvraag het voorstel werd geformuleerd om voor de Buitenschoolse Kinderopvang van maandag 24-07-2023 tot en met vrijdag 28-07-2023 en van woensdag 27-12-2023 tot en met vrijdag 29-12-2023 collectief verlof vast te leggen;
Personeel waarvan het uurrooster zo is geregeld dat zij geen prestaties op de voormelde brugdag leveren, vallen buiten deze regeling.
Het KB van 27 oktober 2021 betreffende de toekenningsmodaliteiten van een subsidie voor gemeenten in het kader van de Task Force Kwetsbare Groepen met als doel het ondersteunen van de gemeenten in de strijd tegen intrafamiliaal geweld stelde de Minister van Binnenlandse Zaken in staat om samenwerkingsovereenkomsten te sluiten met (groepen van) gemeenten om zo de strijd tegen het intrafamiliaal geweld te ondersteunen. Op 18 november 2021 publiceerde FOD Binnenlandse Zaken in dit kader een projectoproep in het Belgisch Staatsblad. In de schoot van de politiezone mandateerden de steden Genk, Bree en de gemeenten As, Bocholt, Houthalen-Helchteren, Kinrooi, Oudsbergen en Zutendaal de stad Genk om in hun gemeenschappelijke naam het projectvoorstel ' Hoe gaat het met u?' in te dienen. Dit project heeft twee hoofddoelstellingen. Vooreerst wordt de nadruk gelegd op het voorkomen van escalatie van intrafamiliaal geweld door maximaal in te zetten op een snelle contactname met gezinnen met beginnende problemen waar een politietussenkomst inzake intrafamiliaal geweld is geweest. Daarnaast wordt erop toegezien dat mensen die met (beginnend) intrafamiliaal geweld te maken hebben, erkenning en steun kunnen vinden door middel van lotgenotencontacten.
De gemeentelijke co-financiering zal voorzien worden vanuit de gemeentelijke dotaties aan de politiezone. De stad Genk zal vanuit het veiligheidshuis instaan voor de nodige personele ondersteuning.
Burgemeester Jo Brouns ondertekende de intentieverklaring die nodig was om een gezamenlijk projectvoorstel in te dienen namens de gemeente Kinrooi.
Het projectvoorstel 'hoe gaat het met u?, werd bij MB van 15 juli 2022 weerhouden en zal een subsidie van 100.000 euro ontvangen. Doordat de gemeentelijke cofinanciering zal voorzien worden vanuit de dotaties aan de politiezone heeft dit project niet direct een weerslag op het gemeentelijke budget.
Voor de uitvoering van het project diende de overeenkomst 'samenwerking inzake het projectvoorstel 'Hoe gaat het met u?'' goedgekeurd te worden. Om de voortgang van het project niet in het gedrang te brengen keurde het college op 21 november deze overeenkomst goed en machtigde het de burgemeester en de algemeen directeur om de overeenkomst te ondertekenen onder de opschortende voorwaarde van goedkeuring door de gemeenteraad. De gemeenteraad keurde deze beslissing van het college en ook de samenwerkingsovereenkomst goed.
Goedkeuring kaderovereenkomst inzake inrichting en financiering Family Justice Center Limburg en de bijhorende engagementsverklaring. De nodige inzet van personele en financiële middelen wordt voor alle deelnemende gemeenten gecoördineerd door de politiezone Carma en de kosten zijn vervat in de gemeentelijke dotaties aan de politiezone.
De aanvullende gemeentebelasting op de personenbelasting van de staat wordt jaarlijks ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad. Deze aanvullende belasting bedraagt reeds lange tijd 6% en er wordt voorgesteld om ook voor 2023 dit percentage te behouden.
Jaarlijks worden er gemeentelijke opcentiemen gestemd op de belasting op leegstaande bedrijfsgebouwen van het Vlaams Gewest teneinde de verloedering en verwaarlozing van bedrijfsgebouwen tegen te gaan. Voorgesteld wordt om deze aanvullende belasting ongewijzigd te behouden op 20 opcentiemen.
De gemeentelijke opcentiemen op de onroerende voorheffing worden samen geïnd met de onroerende voorheffing van het Vlaams Gewest en worden doorgestort naar de gemeente. Jaarlijks dienen de opcentiemen gestemd te worden. Voorgesteld wordt om het aantal opcentiemen ongewijzigd te behouden op 890 opcentiemen.
In het dienstjaar 2022 hebben 3 van de 5 kerkfabrieken van Kinrooi een tweede budgetwijziging doorgevoerd. De hoge energieprijzen liggen vooral aan de basis van deze drie wijzigingen. Voor de kerkfabrieken Kinrooi en Ophoven blijft de oorspronkelijke gemeentelijke exploitatietoelage ongewijzigd. Voor kerkfabriek Kinrooi verlaagt de gemeentelijke exploitatietoelage terug van €32.192 naar €28.000.
Samenvattend resulteren deze budgetwijzigingen in een daling van de gemeentelijke exploitatietoelage aan de kerkbesturen van €4.192,00 (van €92.274,56 naar €88.082,56). De gemeentelijke investeringstoelage blijft ongewijzigd op €0.
De budgetwijzigingen 2022 worden gecoördineerd ingediend door het centraal kerkbestuur. De gemeenteraad dient akte te nemen van de gecoördineerde budgetwijzigingen 2022 aangezien deze passen in de gecoördineerde meerjarenplanning van het centraal kerkbestuur.
Jaarlijks wordt de gemeentebelasting op de winning van zand in naruim aangepast en ter goedkeuring voorgelegd. Het tarief van de belasting op de zandwinning in naruim voor het dienstjaar 2023 bedraagt € 0,7920 per ton afgevoerde zand.
Een aanpassing van het reglement was noodzakelijk.
Het vorige reglement wordt opgeheven en het volgende punt wordt gewijzigd:
-Het aanmaken van een elektronische identiteitskaart voor vreemdelingen: Maakloon + €5
Aangezien er zich wijzigingen hebben voorgedaan in een aantal belangrijke financiële gegevens met impact op de oorspronkelijke meerjarenplanning, dient deze meerjarenplanning aangepast te worden.
De meerjarenplanaanpassing 5 (december 2022) werd tijdig aan de raadsleden bezorgd en vertoont volgende geraamde budgettaire resultaten:
2020: € 6.570.149
2021: € 5.542.802
2022: € 1.953.665
2023: € 754.649
2024: € 243.918
2025: € 164.404
De autofinancieringsmarge bedraagt €348.819 in 2025, het laatste jaar van de meerjarenplanning.
De exploitatiesaldi deel OCMW bedragen:
2020: €-348.532
2021: €-746.261
2022: €-1.198.472
2023: €-1.893.260
2024: €-1.669.348
2025: €-1.748.144
De investeringssaldi deel OCMW bedragen:
2020: €171.513
2021: €-37.158
2022: €-836.052
2023: €-52.000
2024: €-2.000
2025: €-2.000
Het investeringsprogramma 2021-2025 wordt geëvalueerd en waar nodig bijgestuurd naar aanleiding van voortschrijdend inzicht.
Voorgesteld wordt om de meerjarenplanaanpassing 5 (december 2022) 2020-2025 - deel OCMW - vast te stellen.
Aangezien er zich wijzigingen hebben voorgedaan in een aantal belangrijke financiële gegevens die een impact hebben op de oorspronkelijke meerjarenplanning, dringt zich een aanpassing van deze meerjarenplanning op.
Het investeringsprogramma 2021-2025 wordt geëvalueerd en waar nodig bijgestuurd naar aanleiding van voortschrijdend inzicht.
De meerjarenplanaanpassing werd tijdig aan de raadsleden bezorgd en vertoont volgende geraamde budgettaire resultaten:
2020: € 6.570.149
2021: € 5.542.802
2022: € 1.953.665
2023: € 754.649
2024: € 243.918
2025: € 164.404
De autofinancieringsmarge bedraagt €348.819 in 2025, het laatste jaar van de meerjarenplanning.
Voorgesteld wordt om de meerjarenplanaanpassing MJPA 5 (december 2022) 2020-2025 - deel gemeente - vast te stellen.
Het retributiereglement op werken aan nutsvoorzieningen op gemeentelijk openbaar domein vervalt op 31 december 2022.
We wensen dit opnieuw goed te laten keuren voor de jaren 2023 - 2024 - 2025 conform het typereglement van Fluvius.
Reglement betreffende de tarieven op aanvoer van afvalstoffen aan de geautomatiseerde recyclageparken van LIMBURG.NET dient hernomen te worden.
De voornaamste wijzigingen zijn:
- compostvat: € 15 > € 30
- compostbak: € 35 > € 60
Er wordt ook een begrenzing opgenomen van het aantal compostvaten of compostbakken dat een gezin op een periode van 5 jaar kan aankopen om een eerlijke verdeling van de subsidies te bekomen. Er worden ook enkele tekstuele aanpassingen doorgevoerd m.b.t. de aangetekende herinnering naar aanleiding van ons aangepast aanmaningenproces.
De gemeenteraad bekrachtigt het tarievenreglement bronophaling asbest van Limburg.net. Er zijn geen aanpassingen aan de tarieven die de burger betaalt voor een bronophaling. Enkel de aanvraagregels worden licht versoepeld: een aanvrager kan gespreid (1 aanvraag per keer) - 2 aanvragen plaatsen (in plaats van één aanvraag per aanvrager en per ophaaladres).
De gemeenteraad beslist om het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0 te ondertekenen. Dit lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0 wordt gesloten tussen de Vlaamse regering en de gemeente.
De gemeenteraad keurt het addendum bij de samenwerkingsovereenkomst met Energiehuis Limburg en de verwerkingsovereenkomst goed en kiest voor het beperkt, gratis basispakket renovatie advies.
De gemeenteraad stelt de wijziging van een deel van de gemeenteweg Beckersstraatje voorlopig vast.