Terug
Gepubliceerd op 08/12/2022

Besluit  Gemeenteraad

ma 05/12/2022 - 20:00

Goedkeuring reglement indirecte belasting op het afleveren van allerlei administratieve stukken, voor de dienstjaren 2023-2027

Aanwezig: Jacky Daemen, Voorzitter
Wim Rutten, Burgemeester wnd.
Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Wim Swennen, Anita Meerten, Schepenen
Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Jo Brouns, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Carina Suylen, Günther Bongers, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters, Tamara Smolders, Gemeenteraadsleden
Marijke Clerx, Algemeen Directeur

De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:

Gelet op artikel 170§4 van de Grondwet dat bepaalt dat de gemeenteraad de exclusieve bevoegdheid heeft aangaande het instellen van gemeentelijke belastingen;

Gelet op de wet van 23 maart 1999 betreffende de rechterlijke inrichting in fiscale zaken;

Gelet op de wet van 25 maart 2003 tot wijziging van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen en van de wet van 19 juli 1991 betreffende de bevolkingsregisters en de identiteitskaarten en tot wijziging van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen (B.S. 28 maart 2003);

Gelet op de wet van 15 december 2005 op de administratieve vereenvoudiging (2) waardoor als gevolg van o.a. de gewijzigde wetsbepaling van 3 april 1953 inzake de slijterijen voor gegiste dranken en de wijziging van de wet van 28 december 1983 betreffende de vergunning voor het verstrekken van sterke drank voortaan de gemeente moet instaan voor de aflevering van de vergunningen voor het schenken van gegiste dranken en het verstrekken van sterke drank i.p.v. de Administratie der douane en accijnzen;

Gelet op de wet van 25 april 2007 tot wijziging van de wet van 15 december 1980 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen;

Gelet op de wet van 18 juni 2018 en bijhorende omzendbrief houdende diverse bepalingen van burgerlijk recht en bepalingen met het oog op de bevordering van alternatieve vormen van geschillenoplossing waarbij de bevoegdheid inzake verandering van voornamen wordt overgedragen aan de ambtenaren van de burgerlijke stand en de voorwaarden en de procedure ervan worden geregeld;

Gelet op het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, gewijzigd bij decreten van 28 mei 2010 en 17 februari 2012 en 20 december 2019;

Gelet op het decreet van 8 december 2017 houdende wijziging van diverse bepalingen inzake ruimtelijke ordening, milieu en omgeving houdende o.a. de regeling van de omgevingsvergunning van toepassing in alle gemeenten sinds 1 januari 2018;

Gelet op de beschikkingen van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;

Gelet op artikel 41 van het decreet lokaal bestuur houdende de bevoegdheden van de gemeenteraad;

Gelet op deel 2, titel V, hoofdstuk I, afdeling II en titel VII, hoofdstuk II van het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 285, 286 en 330 betreffende de bekendmaking en het algemeen bestuurlijk toezicht;

Gelet op het bestuursdecreet van 7 december 2018;

Gelet op het KB van 25 maart 2003 betreffende de identiteitskaarten;

Gelet op het KB van 1 september 2004 houdende de beslissing om de elektronische identiteitskaart veralgemeend in te voeren;

Gelet op het KB van 18 oktober 2006 betreffende het elektronisch identiteitsdocument voor Belgische kinderen onder de twaalf jaar;

Gelet op het Koninklijk Besluit van 3 juli 2012 betreffende de invoering van het rijbewijs in kaartmodel;

Gelet op het KB van 22 oktober 2013 tot wijziging van het koninklijk besluit van 10 december 1996 betreffende de verschillende identiteitsdocumenten voor kinderen onder de twaalf jaar;

Gelet op het besluit van 11 september 2020 van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021, inzonderheid art. 3.9 betreffende de vergoeding voor de aanvraag van een conformiteitsattest voor (huur)woningen (max. 90,00 EUR) en kamerwoningen (max. 90,00 EUR verhoogd met 15,00 EUR per kamer, met een maximum van 1.775 EUR);

Gelet op het Ministerieel Besluit van 15 maart 2013 tot vaststelling van het tarief van de vergoedingen ten laste van de gemeenten voor de uitreiking van de elektronische identiteitskaarten, de elektronische identiteitsdocumenten voor Belgische kinderen onder de twaalf jaar en de kaarten en verblijfsdocumenten, afgeleverd aan vreemde onderdanen, waarbij de bijlage is gewijzigd bij ministerieel besluit van 28 oktober 2019, BS 21 maart 2013 en 8 november 2019;

Gelet op de omzendbrief van 14 juni 2007 houdende het verzamelen van technische gegevens voor Kids-ID en elektronische vreemdelingenkaarten;

Gelet op de nota van 26 november 2013 van de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer betreffende de retributie voor internationale rijbewijzen;

Overwegende dat het afleveren van allerlei administratieve stukken aan personen of instellingen die hierom verzoeken voor de gemeente zware lasten meebrengt en dat het aangewezen is hiervoor een gematigde belasting in te vorderen;

Publieke stemming
Aanwezig: Jacky Daemen, Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Wim Swennen, Anita Meerten, Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Jo Brouns, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Carina Suylen, Günther Bongers, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters, Tamara Smolders, Marijke Clerx
Voorstanders: Jacky Daemen, Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Wim Swennen, Anita Meerten, Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Jo Brouns, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Carina Suylen, Günther Bongers, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters, Tamara Smolders
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

BESLUIT:

Artikel 1.- Vanaf de goedkeuring van dit belastingreglement en voor een termijn die eindigt op 31 december 2027 wordt ten voordele van de gemeente, onder de navolgende voorwaarden, een indirecte gemeentebelasting gevestigd op het afleveren van allerlei administratieve stukken door het gemeentebestuur.
De belasting is verschuldigd door de natuurlijke of rechtspersoon aan wie het stuk door de gemeente - op verzoek - wordt afgeleverd.
Deze verordening is niet toepasselijk op het afleveren van stukken die onderworpen zijn aan de betaling van een bijzonder recht, ten voordele van de gemeente krachtens een wet, een algemeen of provinciaal reglement of een bijzonder gemeentelijk reglement of indien de wet bepaalt dat bepaalde stukken kosteloos moeten worden afgegeven.

Artikel 2.- Het bedrag van de belasting wordt als volgt vastgesteld:

A- voor de afgifte van stukken waarvoor de aanslagvoet wettelijk of decretaal is geregeld worden de aanslagvoeten conform toegepast:

A.1° Identiteitsbewijzen voor kinderen uitgereikt in uitvoering van het Koninklijk Besluit van 22 oktober 2013
1. Identiteitsbewijs (met foto)
2,00 EUR per identiteitsbewijs (enkel geldig voor niet-Belgen) dat wordt afgegeven op verzoek van de persoon of personen die het ouderlijk gezag uitoefenen over een kind onder de 12 jaar.
Voor elke latere vernieuwing wordt er eveneens een gemeentebelasting van 2,00 EUR aangerekend.

A.2° Aanvraag van conformiteitsattesten voor huurwoningen en kamerwoningen
• 90,00 EUR conformiteitsattest huurwoning (art. 9 besluit Vlaamse Regering 12 juli 2013)
• 90,00 EUR conformiteitsattest kamerwoning (art. 9 besluit Vlaamse Regering 12 juli 2013)
dit bedrag wordt verhoogd met 15,00 EUR per kamer met een maximum van 1.775,00 EUR.

De bedragen in euro, vermeld in het eerste lid, worden jaarlijks aangepast aan de gezondheidsindex conform de volgende formule: nieuw bedrag = basisbedrag x aangepaste gezondheidsindex/gezondheidsindex november 2019;

B- Op de afgifte van andere administratieve stukken wordt de aanslagvoet van gemeentebelasting als volgt vastgesteld:

B.1° Op de afgifte, de vernieuwing, de verlenging of de vervanging van een attest van immatriculatie en de identiteitskaart voor vreemdelingen of de verblijfskaart van onderdaan van een Lidstaat van de Europese Gemeenschappen.
• 12,00 EUR voor afgifte van een attest van immatriculatie
• 12,00 EUR voor een duplicaat
• voor een elektronische identiteitskaart voor vreemdelingen wordt wordt het maakloon vermeerderd met een gemeentelijke belasting van 5,00 EUR waarbij naar gehele getallen wordt afgerond.

B.2° Voor aflevering van een een nieuwe elektronische identiteitskaart of een duplicaat wordt het maakloon vermeerderd met een gemeentelijke belasting van 5,00 EUR voor ingezetenen en 10,00 EUR voor niet-ingezetenen, waarbij naar gehele getallen wordt afgerond.
Er wordt een retributie aangerekend indien de elektronische identiteitskaart niet tijdig wordt afgehaald. Hiervoor wordt verwezen naar het retributiereglement voor administratieve prestaties.

B.3° Voor het afleveren een elektronische Kids ID wordt het maakloon vermeerderd met een gemeentelijke belasting van 2,50 EUR voor ingezetenen en 5,00 EUR voor niet-ingezetenen, waarbij naar gehele getallen wordt afgerond.

B.4° Voor de huwelijksboekjes:
• 25,00 EUR.

B.5° Voor de paspoorten:
• Gewone procedure:
• 15,00 EUR voor ingezetenen voor elk nieuw paspoort, ongeacht de geldigheidsduur, te verhogen met consulaire rechten en aanmaakkosten voor het paspoort in de gewone procedure;
• 25,00 EUR voor niet-ingezetenen voor elk nieuw paspoort, ongeacht de geldigheidsduur, te verhogen met consulaire rechten en aanmaakkosten voor het paspoort in de gewone procedure;
• Spoedprocedure:
• 10,00 EUR voor ingezetenen voor elk nieuw paspoort, ongeacht de geldigheidsduur, te verhogen met consulaire rechten en aanmaakkosten voor het paspoort in de spoedprocedure;
• 20,00 EUR voor niet-ingezetenen voor elk nieuw paspoort, ongeacht de geldigheidsduur, te verhogen met consulaire rechten en aanmaakkosten voor het paspoort in de spoedprocedure
• Gratis: de afgifte van paspoorten aan minderjarige ingezetenen (aanmaakkosten evenwel te betalen)

B.6° Slachtbrieven: 2,50 EUR per slachtbrief; deze slachtbrief geldt slechts voor één dier.

B.7° Lijkbezorging op de gemeentelijke kerkhoven: (decreet 16 januari 2004)
• 150,00 EUR voor niet inwoners van de gemeente die niet in de gemeente zijn overleden, met uitzondering van die personen die op moment van overlijden in een andere gemeente gedomicilieerd waren om redenen van zorgverstrekking, hetzij in een rusthuis, hetzij bij een privé persoon, en waarvan de laatste woonplaats vóór inschrijving in de gemeente waar de zorgverstrekking plaatsvond, Kinrooi is geweest.

B.8° Voor de verandering van voornamen:
• 50,00 EUR
• verandering van voornaam voor transgenders: kosteloos
• verandering van voornaam voor vreemdelingen die de Belgische nationaliteit hebben aangevraagd maar geen voornaam hebben: kosteloos

B.9° Voor de aanvraag tot en/of wijziging van een omgevingsvergunning:
• Omgevingsvergunning voor een stedenbouwkundige handeling volgens de vereenvoudigde procedure: 40,00 EUR;
• Omgevingsvergunning voor een stedenbouwkundige handeling volgens de gewone procedure met een openbaar onderzoek: 80,00 EUR;
• Omgevingsvergunning voor een stedenbouwkundige handeling met MER-screening of veiligheidsrapport: 750,00 EUR;
• Omgevingsvergunning voor een melding: 20,00 EUR;
• Digitaliseren van analoge dossiers en dossier indienen via het omgevingsloket: 40,00 EUR;
• Omgevingsvergunning voor hinderlijke inrichtingen van klasse 1: 375,00 EUR;
• Omgevingsvergunning voor hinderlijke inrichtingen van klasse 2: 125,00 EUR;
• Omgevingsvergunning voor hinderlijke inrichtingen van klasse 3: 20,00 EUR;
• Omgevingsvergunning voor hinderlijke inrichtingen met MER- of veiligheidsrapport: 750,00 EUR;

-> Indien in een omgevingsvergunning een stedenbouwkundige handeling en hinderlijke inrichting worden gekoppeld, wordt de belasting samengesteld uit de belasting van de handeling waarop het MER-rapport van toepassing is (indien van toepassing) plus de belasting van de gewone procedure van de andere handeling.

• Omgevingsvergunning voor kleinhandelsactiviteiten volgens de vereenvoudigde procedure: 40,00 EUR;
• Omgevingsvergunning voor kleinhandelsactiviteiten volgens de gewone procedure: 80,00 EUR;
• Omgevingsvergunning voor vegetatiewijzigingen: 80,00 EUR;
• Omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden: 80,00 EUR;

B.10° Voor de aflevering van een vergunning voor het schenken van gegiste dranken en/of vergunning voor het verstrekken van sterke drank: 3,75 EUR per m² van de oppervlakte van de drankgelegenheid met een minimum van 62,00 EUR en een maximum van 447,00 EUR. Indien geen grondplan kan worden ingediend voor de berekening van de oppervlakte, wordt het maximum bedrag aangerekend.

B.11° Voor alle documenten, getuigschriften, uittreksels, afschriften, wettigingen, voor eensluidend verklaarde afschriften waarvoor geen speciaal tarief werd bepaald en die van ambtswege of op verzoek worden afgeleverd:

• 2,50 EUR voor een enig exemplaar of voor het eerste exemplaar;
• 1,50 EUR voor het tweede of ieder exemplaar dat samen met het eerste wordt afgeleverd.

Alle documenten, getuigschriften, uittreksels en afschriften die via het digitaal loket worden aangevraagd zijn gratis.

B.12° Voor aflevering van een nieuw rijbewijs in kaartmodel, een voorlopig rijbewijs in kaartmodel of een duplicaat hiervan wordt het maakloon vermeerderd met een gemeentelijke belasting van 5,00 EUR, waarbij naar gehele getallen wordt afgerond.

B.13° voor de aflevering van een internationaal rijbewijs wordt het maakloon vermeerderd met een gemeentelijke belasting van 9,00 EUR, waarbij naar gehele getallen wordt afgerond.

B.14° Voor het afleveren van een gegraveerd huisnummerplaatje
• eerste huisnummerplaatje bij nieuwbouw is gratis;
• vanaf het tweede huisnummerplaatje wordt 15,00 EUR aangerekend per plaatje.

B.15° Voor het aanmaken van digitale sleutels
• Voor inwoners: gratis
• Voor ondernemers met een in Kinrooi gevestigd bedrijf: gratis
Hiervoor dient men bewijs te leveren aan de hand van een uittreksel uit de Kruispuntbank van Ondernemingen;
• Voor alle anderen: 25,00 EUR

Artikel 3.- De belasting wordt contant betaald tegen afgifte van een betalingsbewijs
1) bij het afleveren van het document: de belastingen voorzien onder artikel 2, A.1° t/m A.5° en B.1° t/m B.7°, B.11° en B.12°.
2) bij de aanvraag van vergunning en/of attest: de belastingen voorzien onder artikel 2, B.8° t/m B.10°

Het bewijs van betaling wordt door middel van een kasticket bezorgd. De personen die onderworpen zijn aan de belasting zijn eveneens verplicht er het bedrag van in bewaring te geven op het ogenblik van de aanvraag indien het document niet onmiddellijk kan afgeleverd worden. Er wordt kosteloos een ontvangstbewijs van de in bewaring gegeven sommen afgeleverd.

Artikel 4.- Wanneer de gevraagde stukken met de post worden verstuurd, worden de verzendingskosten aan de belasting toegevoegd. Die kosten dienen bij de aanvraag te worden betaald.
Zij zijn eveneens verschuldigd en vooruit betaalbaar wanneer artikel 5 van toepassing is.

Artikel 5.- Worden van de belasting vrijgesteld:
a) de stukken die in uitvoering van een wet of van gelijk welk reglement van de administratieve overheid door het gemeentebestuur kosteloos moeten worden afgeleverd;
b) de stukken die afgeleverd worden aan behoeftige personen; de behoeftigheid wordt door ieder overtuigend bewijsstuk gestaafd;
c) de machtigingen aangaande godsdienstige of politieke manifestaties;
d) de machtigingen aangaande activiteiten die als dusdanig al het voorwerp uitmaken van een belasting of retributie ten voordele van de gemeente;
e) de stukken die afgeleverd worden aan de gerechtelijke of administratieve overheden, alsook aan instellingen van openbaar nut;
f) de mededeling van inlichtingen door de politie aan verzekeringsmaatschappijen over het gevolg dat gegeven werd in verband met verkeersongevallen op de openbare weg;
g) de getuigschriften van een goed zedelijk gedrag afgegeven door de gemeentebesturen om gevoegd te worden bij een aanvraag van een door de regering ingestelde eervolle onderscheiding;
h) geldigheidsverklaring van aanvraagformulieren voor vermindering op reisbiljetten van de openbare vervoersmaatschappijen (NMBS, De Lijn, TEC, MIVB);
i) afgifte van nationaliteitsbewijzen aan de kandidaten bij gemeenteraadsverkiezingen;
j) de al dan niet uitkeringsgerechtigde werklozen, pas afgestudeerden, laatstejaars studenten, leerlingen van het laatste jaar secundair onderwijs en werkzoekende personen van wie het enige inkomen het bestaansminimum is, die bescheiden nodig hebben wanneer ze voor een betrekking solliciteren. Het is wel zo dat de belanghebbenden zelf het bewijs dienen te leveren dat ze voor de vrijstelling in aanmerking komen en dat de bescheiden waarvoor ze de belastingvrijstelling vragen bij het solliciteren nodig zijn.

Artikel 6.- De belasting is niet toepasselijk op de afgifte van stukken, welke krachtens een wet, een koninklijk besluit of een overheidsverordening al aan de betaling van een recht ten behoeve van de gemeente onderworpen is.
Uitzondering wordt gemaakt voor de rechten welke met het afgeven van reispassen belaste gemeenten ambtshalve toekomen krachtens het Consulair Wetboek van 21 december 2013.

Artikel 7.- Wanneer de contante inning niet kan worden uitgevoerd, wordt de belasting ingekohierd en wordt ze een kohierbelasting.

Artikel 8.- De kohieren worden vastgesteld en uitvoerbaar verklaard ten laatste op 30 juni van het jaar dat volgt op het aanslagjaar door het college van burgemeester en schepenen. Het kohier wordt tegen ontvangstbewijs overgezonden aan de financieel beheerder die belast is met de invordering en die onverwijld instaat voor de verzending van de aanslagbiljetten. Deze verzending gebeurt zonder kosten voor de belastingplichtigen. Het aanslagbiljet bevat naast de gegevens vermeld op het kohier ook de verzendingsdatum van het aanslagbiljet, de uiterste betalingsdatum, de termijn waarbinnen bezwaar kan worden ingediend, de benaming, het adres en de contactgegevens van de instantie die bevoegd is om het bezwaarschrift te ontvangen, evenals de vermelding dat de belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger die wenst gehoord te worden, zulks uitdrukkelijk moet vragen in het bezwaarschrift.
Als bijlage wordt een beknopte samenvatting toegevoegd van het reglement krachtens welke de belasting is verschuldigd.

Artikel 9.- De kohierbelasting moet betaald zijn binnen twee maanden na verzending van het aanslagbiljet op de aangeduide rekening. Eens de betalingstermijn verstreken is, worden de invordering en vervolging gedaan door de financieel beheerder van de gemeente en worden de regels toegepast betreffende de nalatigheidsintresten betreffende de rijksbelastingen op de inkomsten.

Artikel 10.- De belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger kan tegen een aanslag, een belastingverhoging of een administratieve geldboete, een bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en schepenen, die handelt als administratieve overheid.
Het bezwaar moet, op straffe van nietigheid, schriftelijk worden ingediend en worden gemotiveerd.
De indiening moet op straffe van verval, gebeuren binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet of vanaf de kennisgeving van de aanslag of vanaf de datum van de contante inning. Het bezwaarschrift mag eveneens via een duurzame drager ingediend worden binnen dezelfde termijnen en onder dezelfde voorwaarden.
De belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger kan in zijn/haar bezwaarschrift vragen om gehoord te worden.
Het college van burgemeester en schepenen of een personeelslid dat door het college van burgemeester en schepenen speciaal daarvoor is aangewezen, stuurt binnen vijftien kalenderdagen na de indiening van het bezwaarschrift een ontvangstmelding enerzijds naar de belastingschuldige en, in voorkomend geval, zijn vertegenwoordiger en anderzijds naar de financieel beheerder. De ontvangstmelding kan via een duurzame drager worden gestuurd.

Artikel 11.- Het besluit van 7 februari 2022 betreffende dezelfde aangelegenheid wordt hierbij opgeheven.

Artikel 12.- In toepassing van artikel 285 en 286 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 wordt dit besluit en de inhoud ervan bekendgemaakt op de webtoepassing van de gemeente en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het decreet lokaal bestuur.