De voorzitter opent de zitting op 01/07/2024 om 20:49.
De voorzitter heet de raadsleden en de andere aanwezigen welkom.
Hij geeft aan dat schepen Wim Swennen niet fysiek aanwezig kan zijn en dus ook geen stemrecht heeft, maar de raad wel volgt via teams om een paar agendapunten persoonlijk toe te kunnen lichten.
Er zijn geen vragen betreffende de dagorde.
DAGORDE GEMEENTERAAD 1 juli 2024
Openbaar
1. Interne Zaken
1.1 Vaststelling dagorde
1.2 Gebruiksovereenkomst multifunctioneel sportgebouw Bastion met VZW Masurfspot en VZW Trisport MnK
1.3 Aanstelling van een waarnemend algemeen directeur
1.4 Aanpassing politieverordening GAS 5
1.5 Kennisgeving besluit burgemeester overeenkomstig artikel 134quinquies Nieuwe Gemeentewet
2. Financiën
2.1 Goedkeuring uitkering jaarlijkse nominatieve werkingssubsidie aan Marec ingevolge het verlies van inkomsten uit de exploitatie van de kampeerplaatsen
2.2 Gunning overheidsopdracht van diensten: Vervanging van het platform voor digitale ondertekening, opdracht waarvan de raming het bedrag van €30.000 excl. BTW niet overschrijdt
2.3 Aankoop van collectie items voor bibliotheek - meerjarenopdracht 2025-2028 - Goedkeuring lastvoorwaarden en uit te nodigen firma's
2.4 Vaststellen geïntegreerde jaarrekening 2023 gemeente en OCMW Kinrooi
3.1 Goedkeuring reglement win-win-win actie 2024
4.1 Goedkeuring tarieven sporthallen Autonoom Gemeentebedrijf Kinrooi
5.1 Kennisgevingen en mededelingen
5.2 Definitieve vaststelling verslag vorige zitting
Besloten
6.1 Aanstelling bijkomend sanctionerend ambtenaar GAS-cel Genk
De voorzitter verleent het woord aan schepen Mark Hoedemakers die vervolgens een toelichting geeft over het agendapunt. Er zullen op het bastion 2 gebouwen worden gerealiseerd: Een droge unit voor lessen en een "natte" unit voor kleedkamers, toiletten en wasruimtes ten behoeve van de watersportverenigingen. Het gebouw blijft eigendom van de gemeente Kinrooi en zal kosteloos ter beschikking worden gesteld, mits een aantal tegenprestaties en de verplichting dat de verenigingen de gebouwen als goede huisvader moeten beheren.
Raadslid Marcel Dirkx vraagt zich af waarom we verenigingen op de grond van de gemeente werken laten uitvoeren en stelt zich de vraag hoe dit allemaal wordt beoordeeld. Hij vindt het een beter idee om de gemeente de aanleg zelf te laten realiseren en dan de verenigingen vervolgens huur te laten betalen om zo een beter zicht te hebben op heel de situatie. Hij stelt zich ook de vraag wat er zal gebeuren als er een nieuwe vereniging komt en hoe dit precies in zijn werk zal gaan. Een mogelijk derde persoon wordt namelijk niet besproken in de gebruiksovereenkomst.
Schepen Mark Hoedemakers antwoordt dat het een aanbod was van de twee clubs zelf en dat zij onderling hebben besproken dat ze de kosten en werken zelf willen dragen. Ook is er sprake van een duidelijke vergunning en blijft het gebouw van de gemeente. Het is dus mogelijk om in de toekomst nieuwe onderhandelingen te starten. Schepen Hoedemakers geeft aan dat het goed is dat verenigingen initiatief en verantwoordelijkheid nemen.
Schepen Wim Swennen (volgt de gemeenteraad via teams) krijgt het woord en vertelt dat in de overeenkomst vermeld staat dat indien er een nieuw persoon gebruik wil maken van de betreffende accommodatie, dit zeker in overleg met de twee verenigingen kan worden besproken. Wat de aanleg betreft zegt hij dat de verenigingen de nodige vergunningen moeten volgen.
De raad heeft geen verdere vragen en gaat over tot stemming.
De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:
Gelet op de beschikkingen van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op artikel 41 van het decreet lokaal bestuur houdende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op deel 2, titel V, hoofdstuk I, afdeling II en titel VII, hoofdstuk II van het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 285 en 330 betreffende de bekendmaking en het algemeen bestuurlijk toezicht;
Overwegende dat het gemeentebestuur investeert in de bouw van een multifunctioneel sportgebouw tussen het Bastion en het surfstrand;
Overwegende dat het bestuur de intentie heeft om in dit gebouw plaatselijke verenigingen te vestigen die aan watersport doen, te weten VZW Masurfspot en VZW Trisport MnK;
Overwegende dat deze verenigingen als tegenprestatie zullen zorgen voor de buitenaanleg rond het gebouw overeenkomstig het bouwplan en dat ze het permanente onderhoud van het naastgelegen surfstrand en de toegangspaden op zich nemen;
Overwegende dat de onderlinge afspraken met de verenigingen vastgelegd dienen te worden in een gebruiksovereenkomst;
Gelet op de gebruiksovereenkomst in bijlage welke thans ter goedkeuring wordt voorgelegd aan de gemeenteraad;
Overwegende dat het huishoudelijk reglement dat volgens de gebruiksovereenkomst dient afgesloten te worden tussen te verenigingen, niet voorhanden was bij het uitsturen van de dagorde van deze zitting;
BESLUIT:
Artikel 1.- De gebruiksovereenkomst tussen het gemeentebestuur en VZW Masurfspot en VZW Trisport in bijlage goed te keuren onder de opschortende voorwaarde van de ondertekening van het huishoudelijk reglement tussen de verenigingen en dat dit huishoudelijk reglement voldoet aan de bepalingen opgenomen in de gebruiksovereenkomst.
Artikel 2.- In toepassing van artikel 285 §1 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 wordt de beknopte beschrijving van dit besluit opgenomen in de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente wordt bekendgemaakt en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.
De voorzitter verleent het woord aan burgemeester Wim Rutten die een korte toelichting geeft over het agendapunt. Wendy Van der Kerken zal gedurende de periode die vermeld staat met verlof gaan en er is dus vervanging nodig. De vraag wordt dus gesteld om de bevoegdheid betreffende de aanstelling van een algemeen directeur door te schuiven naar het college.
Raadslid Marcel Dirkx heeft melding gekregen dat de huidige algemeen directeur al maanden aan het solliciteren is naar een nieuwe job. Het gemeentebestuur heeft hierover geen informatie ontvangen.
De raadsleden hebben geen verdere vragen en gaan over tot stemming.
De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:
Gelet op de beschikkingen van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op artikel 41 van het decreet lokaal bestuur houdende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op deel 2, titel V, hoofdstuk I, afdeling II en titel VII, hoofdstuk II van het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 285 en 330 betreffende de bekendmaking en het algemeen bestuurlijk toezicht;
Gelet op het bestuursdecreet van 7 december 2018, inzonderheid de bepalingen inzake openbaarheid van bestuur;
Gelet op artikel 166 decreet Lokaal Bestuur dat bepaalt dat de gemeenteraad de vervanging regelt van de algemeen directeur bij afwezigheid of verhindering van de algemeen directeur en dat de gemeenteraad deze bevoegdheid kan toevertrouwen aan het college van burgemeester en schepenen;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 2 juli 2018 tot aanstelling van de directeur interne organisatie als waarnemend algemeen directeur in geval van afwezigheid of verhindering van de algemeen directeur;
Gelet op het feit dat de algemeen directeur momenteel afwezig is;
Overwegende dat er momenteel niet in de vervanging van de waarnemend algemeen directeur voorzien is bij afwezigheid of verhindering;
Overwegende dat het aangewezen is om de bevoegdheid om een waarnemend algemeen directeur aan te stellen te delegeren aan het college van burgemeester en schepenen om de continuïteit van de dienstverlening te garanderen. Het schepencollege vergadert immers elke week en kan daardoor sneller een waarnemend algemeen directeur aanstellen;
BESLUIT:
Artikel 1.- De aanstelling van een waarnemend algemeen directeur toe te vertrouwen aan het college van burgemeester en schepenen.
Artikel 2.- In toepassing van artikel 285 §1 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 wordt de beknopte beschrijving van dit besluit opgenomen in de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente wordt bekendgemaakt en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.
De voorzitter verleent het woord aan burgemeester Wim Rutten die een toelichting geeft over het agendapunt. Het betreft snelheidsovertredingen binnen het verkeer en meer specifiek het feit dat binnen de huidige regelgeving de firma in kwestie een proces verbaal ontvangt indien een klant met hun wagen een snelheidsovertreding begaat. Volgens de wetgeving kunnen de rechtspersonen niet beboet worden en moeten de chauffeurs rechtstreeks de boete ontvangen.
De raadsleden hebben geen vragen en gaan over tot stemming.
De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:
Gelet op de beschikkingen van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op artikel 41 van het decreet lokaal bestuur houdende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op deel 2, titel V, hoofdstuk I, afdeling II en titel VII, hoofdstuk II van het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 285 en 286 en 330 betreffende de bekendmaking en het algemeen bestuurlijk toezicht;
Gelet op de bepalingen van de Nieuwe Gemeentewet;
Gelet op de Wegverkeerswet en op de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties en haar uitvoeringsbesluiten;
Overwegende dat sinds begin 2021 is er de mogelijkheid voor gemeenten om een administratieve geldboete op te leggen in het kader van beperkte snelheidsovertredingen en dat de gemeenteraad van 3 oktober 2022 de politieverordening betreffende beperkte snelheidsovertredingen (G.A.S. 5) heeft goedgekeurd en dat er inmiddels wijzigingen in de regelgeving m.b.t. G.A.S. 5 zijn doorgevoerd;
Overwegende dat de volgende wijzigingen in de voorwaarden werden doorgevoerd:
- Tot voor kort konden er conform artikel 29quater van de wegverkeerswet administratieve geldboetes opgelegd worden ten aanzien van beperkte snelheidsovertredingen mits er cumulatief aan volgende voorwaarden was voldaan:
1. het betreft een snelheidsovertreding begaan op een plaats waar de snelheid beperkt is tot 30 of 50 kilometer per uur;
2. het betreft een snelheidsovertreding waarbij de toegelaten maximumsnelheid met niet meer dan 20 kilometer per uur is overschreden (na correctie met de technische tolerantiemarge);
3. het betreft een snelheidsovertreding vastgesteld volgens de voorwaarden, vermeld in artikel 62 van de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer, met uitzondering van het zesde en achtste lid, met automatisch werkende toestellen, die volledig worden gefinancierd door de lokale overheid;
4. het betreft een snelheidsovertreding begaan door een meerderjarige natuurlijke persoon of door een rechtspersoon;
5. het betreft een snelheidsovertreding waarbij niet gelijktijdig een andere overtreding wordt vastgesteld;
Het vierde punt van dat artikel 29quater van de wegverkeerswet werd echter gewijzigd door artikel 3 van het decreet van 22 maart 2024 over de weginfrastructuur en het wegenbeleid en de waterinfrastructuur en het waterbeleid naar: ‘de snelheidsovertreding wordt begaan door meerderjarige natuurlijke personen, vermoed of aangeduid overeenkomstig artikel 67bis en 67ter’;
Overwegende dat het decreet in werking trad op 6 mei 2024 en de gevolgen van deze wijziging zijn:
1° binnen G.A.S. 5 is het niet meer mogelijk om rechtspersonen te beboeten;
2° de artikelen 67bis en 67ter van de wegverkeerswet zijn wel degelijk van toepassing. Deze artikelen regelen de identificatie van de overtreder. De bestraffing van overtreding van deze artikelen is voorzien in artikel 29ter wegverkeerswet;
Overwegende dat artikel 29quater werd gewijzigd op vlak van de procedure G.A.S. 5, namelijk:
1° er moet enkel een afschrift van het proces-verbaal overgemaakt worden i.p.v. het origineel;
2° indien de overtreder geen woonplaats of vaste verblijfplaats in België heeft, mag het afschrift van het proces-verbaal vervangen worden door de informatiebrief, vermeld in artikel 5 van richtlijn 2015/413/EU van het Europees Parlement en de Raad van 11 maart 2015 ter facilitering van de grensoverschrijdende uitwisseling van informatie. M.a.w. het proces-verbaal moet niet vertaald worden, enkel de informatiebrief moet in de taal van het land van inschrijving van het voertuig;
3° de termijn voor het beantwoorden van de verweren is verlengd van 30 dagen naar 90 dagen;
Overwegende dat de politieverordening betreffende beperkte snelheidsovertredingen dan ook in die zin aangepast wordt en dat ook de betreffende bepalingen hieromtrent in het reglement gemeentelijke administratieve sancties worden opgeheven;
BESLUIT:
Artikel 1.- De gemeenteraad keurt de wijziging van de politieverordening betreffende beperkte snelheidsovertredingen (GAS 5) goed, zoals opgenomen in bijlage bij dit besluit.
Artikel 2.- In toepassing van artikel 285 en 286 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 wordt dit besluit en de inhoud ervan bekendgemaakt op de webtoepassing van de gemeente en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.
De voorzitter verleent het woord aan burgemeester Wim Rutten die een toelichting geeft over het agendapunt. Op vraag van het parket wordt het "House of Pleasure" gesloten voor een periode van 3 maanden (verlenging) ten gevolge van de ernstige vermoedens van mensenhandel.
De raadsleden hebben geen vragen en gaan over tot stemming.
De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:
Gelet op de beschikkingen van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op artikel 41 van het decreet lokaal bestuur houdende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op deel 2, titel V, hoofdstuk I, afdeling II en titel VII, hoofdstuk II van het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 285 en 330 betreffende de bekendmaking en het algemeen bestuurlijk toezicht;
Gelet op het bestuursdecreet van 7 december 2018, inzonderheid de bepalingen inzake openbaarheid van bestuur;
Gelet op artikel 134quinquies van de Nieuwe Gemeentewet, welk luidt als volgt:
'Indien er ernstige aanwijzingen zijn dat in een inrichting feiten plaatsvinden van mensenhandel als bedoeld in artikel 433quinquies van het Strafwetboek of feiten van mensensmokkel als bedoeld in artikel 77bis van de wet van 15 december 1980 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen, kan de burgemeester, na voorafgaand overleg met de gerechtelijke instanties, en na de middelen van verdediging van de verantwoordelijke te hebben gehoord, besluiten deze inrichting te sluiten voor de duur die hij bepaalt. De burgemeester is gemachtigd om de inrichting te doen verzegelen indien het sluitingsbesluit niet wordt nageleefd. Het sluitingsbevel wordt ter kennis gebracht van de gemeenteraad op de eerste daaropvolgende zitting. De maatregel duurt maximum zes maanden. Na het verstrijken van deze termijn vervalt het besluit van de burgemeester.'
Gelet op het besluit van de burgemeester van 19 juni 2024 tot sluiting gedurende 3 maanden van de inrichting DIVAS 660 BVBA, beter gekend als 'House of Pleasure', gelegen te Venlosesteenweg 89, 3640 Kinrooi op basis van ernstige vermoedens van mensenhandel en dit overeenkomstig artikel 134quinquies Nieuwe Gemeentewet;
Overwegende dat het sluitingsbevel overeenkomstig artikel 134quinquies Nieuwe Gemeentewet dient ter kennis gebracht te worden van de gemeenteraad op de eerste zitting volgend op de beslissing;
Gelet op het besluit van de burgemeester van 19 juni 2024 in bijlage bij dit besluit;
BESLUIT:
Artikel 1.- Kennis te nemen van het besluit van de burgemeester van 19 juni 2024 tot sluiting gedurende 3 maanden van de inrichting DIVAS 660 BVBA, beter gekend als 'House of Pleasure', gelegen te Venlosesteenweg 89, 3640 Kinrooi op basis van ernstige vermoedens van mensenhandel en dit overeenkomstig artikel 134quinquies Nieuwe Gemeentewet.
Artikel 2.- In toepassing van artikel 285 §1 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 wordt de beknopte beschrijving van dit besluit opgenomen in de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente wordt bekendgemaakt en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Dit agendapunt werd niet behandeld en doorgeschoven naar een latere zitting van de gemeenteraad.
De voorzitter verleent het woord aan schepen Wim Swennen die vervolgens een toelichting geeft over het agendapunt. Het huidige digitaal tekenplatform wordt niet langer ondersteund en dient vervangen te worden. Er zal worden overgegaan naar een nieuw programma van Cipal Schaubroeck NV.
De raadsleden hebben geen verdere vragen en gaan over tot stemming.
De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op de wet overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten van 17 juni 2016;
Gelet op de wet betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten van 17 juni 2013;
Gelet op het Koninklijk Besluit plaatsing overheidsopdrachten in de klassieke sectoren van 18 april 2017;
Gelet op het Koninklijk Besluit tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en van de concessies voor openbare werken van 14 januari 2013;
Gelet op het bestuursdecreet van 7 december 2018;
Overwegende dat er een overheidsopdracht van diensten gegund moet worden met als voorwerp ‘Vervanging van het platform voor digitale ondertekening’, opdracht waarvan de raming het bedrag van €30.000 excl. BTW niet overschrijdt;
Overwegende dat voor deze opdracht beneden de €30.000 excl. BTW zonder dat daarvoor aannemingsvoorwaarden en een bestek worden vastgesteld, de procedure van aanvaarde factuur volgens KB van 18 april 2017 betreffende de plaatsing van overheidsopdrachten van toepassing is;
Overwegende dat het digital tekenplatform dat we momenteel gebruiken niet meer ondersteund zal worden;
Overwegende dat een nieuw tekenplatform de backoffice toepassingen zoals eNotulen, ePost, Sierra, Foxboek, Foxbeleid, CSBelastingen e.d. dient te ondersteunen;
Overwegende dat enkel de Signing Gateway nog geleverd zal worden en we de Signing Engine zelf dienen te voorzien;
Overwegende dat de Signing Gateway dient voor de koppeling met onze backoffice toepassingen zoals hoger vernoemd;
Overwegende dat de Signing Engine het eigenlijke digitale tekenplatform is;
Overwegende dat er voor de Signing Engine geopteerd zal worden voor het platform van Digitaal Tekenen Vlaanderen aangezien dit een gratis dienst is voor Vlaamse gemeentes;
Overwegende dat we enkel de koppeling tussen de Signing Gateway en de Signing Engine dienen te voorzien;
Overwegende dat enkel Cipal Schaubroeck NV een Signing Gateway kan leveren die naadloos in onze bestaande infrastructuur geïntegreerd kan worden;
Overwegende dat we in het kader van deze opdracht een offerte hebben ontvangen van Cipal Schaubroeck NV:
Overwegende dat het aangewezen is om in te gaan op de offerte van de enige aanbieder, namelijk Cipal Schaubroeck NV;
Overwegende dat er krediet werd voorzien in de investeringskredieten van 2024 op jaarbudgetrekening ACT-4.01/0119-00/2410000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN en in de exploitatiekredieten op jaarbudgetrekening GBB-ICT/0119-00/6142999/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN;
Overwegende dat deze overheidsopdracht zal worden gegund volgens de procedure van aanvaarde factuur omdat het goed te keuren bedrag niet hoger ligt dan €30.000 excl. BTW;
Overwegende dat een visum vereist is, en dat de financieel directeur een visum nr. 20240189 verleende op 19 juni 2024 in het kader van de opdracht bedoeld in artikelen 177, 1° en 266 van het decreet lokaal bestuur;
BESLUIT:
Artikel 1.- Er zal een overheidsopdracht van diensten gegund worden zijnde ‘Vervanging van het platform voor digitale ondertekening’ aan Cipal Schaubroeck NV (BE0664474051), Cipalstraat 3 te 2440 Geel voor een geraamd bedrag van € 5.072,88 incl. BTW voor de eenmalige investeringskost en voor een geraamde maandelijkse kost van € 231,48 incl. BTW;
Artikel 2.- De uitgave wordt aangerekend op jaarbudgetrekening ACT-4.01/0119-00/2410000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN van het investeringsbudget 2024 en jaarbudgetrekening GBB-ICT/0119-00/6142999/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN van het exploitatiebudget.
Artikel 3.- In toepassing van artikel 285 §1 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 wordt de beknopte beschrijving van dit besluit opgenomen in de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente wordt bekendgemaakt en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.
De voorzitter verleent het woord aan schepen Sylvie Henckens die vervolgens een toelichting geeft over het agendapunt. De meerjarenopdracht betreffende de aankoop en levering van collectie items voor de bibliotheek dient vernieuwd te worden.
Er is sprake van drie leveranciers:
- Standaard Boekhandel Sint-Niklaas
- Medio BVBA Boortmeerbeek
- Malperthuis Genk
De raadsleden hebben geen vragen en gaan over tot stemming.
De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 143.000,00 niet) en artikel 57 en artikel 43;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 90, 1°;
Overwegende dat in het kader van de opdracht “Aankoop van collectie items voor bibliotheek - meerjarenopdracht 2025-2028” een bestek met nr. 2024013 werd opgesteld door Gemeente Kinrooi;
Overwegende dat deze opdracht als volgt is opgedeeld:
* Basisopdracht (Meerjarenopdracht: aankoop boeken bibliotheek 2021), raming: € 25.000,00 excl. btw of € 30.250,00 incl. 21% btw;
* Verlenging 1 (Meerjarenopdracht: aankoop boeken bibliotheek 2026), raming: € 25.000,00 excl. btw of € 30.250,00 incl. 21% btw;
* Verlenging 2 (Meerjarenopdracht: aankoop boeken bibliotheek 2027), raming: € 25.000,00 excl. btw of € 30.250,00 incl. 21% btw;
* Verlenging 3 (Meerjarenopdracht: aankoop boeken bibliotheek 2028), raming: € 25.000,00 excl. btw of € 30.250,00 incl. 21% btw;
Overwegende dat de totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 100.000,00 excl. btw of € 121.000,00 incl. 21% btw;
Overwegende dat de opdracht zal worden afgesloten voor een duur van 12 maanden;
Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking;
Overwegende dat het bestuur bij het opstellen van de lastvoorwaarden voor deze opdracht niet beschikte over de exact benodigde hoeveelheden;
Overwegende dat 12 augustus 2024 om 11.00 uur wordt voorgesteld als limietdatum voor het indienen van de offertes;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is in GBB-BIB/0703-00/6000400/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN;
BESLUIT:
Artikel 1.- Goedkeuring wordt verleend aan het bestek met nr. 2024013 en de raming voor de opdracht “Aankoop van collectie items voor bibliotheek - meerjarenopdracht 2025-2028”, opgesteld door Gemeente Kinrooi. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt € 100.000,00 excl. btw of € 121.000,00 incl. 21% btw.
Artikel 2.- Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Artikel 3.- Volgende ondernemers worden uitgenodigd om deel te nemen aan de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking:
- STANDAARD BOEKHANDEL NV, Industriepark-Noord 28A te 9100 Sint-Niklaas;
- MEDIO BVBA, Leuvensesteenweg 286 te 3190 Boortmeerbeek;
- Malpertuis, Molenstraat 24 te 3600 Genk.
Artikel 4.- De offertes dienen het bestuur ten laatste te bereiken op 12 augustus 2024 om 11.00 uur.
Artikel 5.- De uitgave voor deze opdracht is voorzien in GBB-BIB/0703-00/6000400/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.
Artikel 6.- In toepassing van artikel 285 §1 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 wordt de beknopte beschrijving van dit besluit opgenomen in de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente wordt bekendgemaakt en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.
De voorzitter verleent het woord aan schepen Wim Swennen. Hij licht de jaarrekening toe aan de hand van een powerpointpresentatie.
Raadslid Marcel Dirkx heeft een vraag over het vermelde bedrag van 6,6 miljoen binnen de powerpoint: Hoeveel van dat geld is onbestemd vrij en zou je dus als reserve kunnen bekijken?
Schepen Wim Swennen licht dit bedrag toe aan de hand van een nieuw document. Een bedrag van 1,7 miljoen zou je als reserve kunnen zien.
Raadslid Marcel Dirkx vraagt zich af of de aanstelling van een groot aantal nieuwe personeelsleden geen negatief effect kan hebben op onze uitgaven.
Burgemeester Wim Rutten vertelt dat het nieuwe personeel nodig is om de diensten goed te kunnen laten draaien. Hij maakt hiervoor ook een verwijzing naar het woonzorgcentrum waar nu eenmaal ook veel personeel nodig is.
Raadslid Marcel Dirkx vraagt waar en wanneer we het visum- en debiteurenverslag zullen krijgen.
Financieel directeur, Wendy Bekkers antwoordt dat het rapport verplicht moet aangeleverd worden op het einde van het derde kwartaal over het eerste semester. Het wordt momenteel opgemaakt en zal in oktober worden aangeleverd.
Raadslid Marcel Dirkx vraagt hoe we kunnen vaststellen dat de werkwijze en opvolging van de verschillende handelingen binnen de jaarrekening goed en legaal verlopen zijn en waar we dit kunnen controleren.
Financieel directeur, Wendy Bekkers antwoordt dat we in het verleden al meldingen hebben gehad van toezicht dat de werkwijze anders moet en dit is ook zo aangepast. Vervolgens geeft Wendy een toelichting over de werking binnen haar dienst.
Schepen Wim Swennen stelt voor om de werkwijze toe te lichten op een toekomstige gemeenteraad.
De raadsleden hebben geen verdere vragen en gaan over tot de vaststelling van de jaarrekening.
De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:
Gelet op de beschikkingen van het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 betreffende de bepalingen met betrekking tot behandeling van de jaarrekening inzonderheid artikels 260 en 261;
Gelet op artikel 40 en 41 van het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 houdende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op artikels 326 tot en met 334 van het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, inzonderheid betreffende het bestuurlijk toezicht op de gemeenten van het Vlaams Gewest;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018 betreffende de openbaarheid van bestuur in provincies en gemeenten;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 25 juni 2010 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn;
Overwegende dat de gemeente en het OCMW Kinrooi één geïntegreerde jaarrekening dienen op te maken volgens de BBC-regelgeving;
Overwegende dat, volgens artikel 249 §3 van het Decreet van 22 december 2017, de gemeenteraad het deel gemeente van de geïntegreerde jaarrekening dient vast te stellen. Vervolgens keurt de gemeenteraad het deel OCMW van de geïntegreerde jaarrekening goed. Ingevolge deze goedkeuring wordt de jaarrekening in zijn geheel definitief vastgesteld;
Overwegende dat de geïntegreerde jaarrekening 2023 van gemeente en OCMW Kinrooi veertien dagen voor de vergadering werd bezorgd aan ieder lid van de vergadering conform artikel 249 §2 van het Decreet Lokaal Bestuur;
Gelet op de behandeling en de bespreking van deze jaarrekening in de openbare zitting van heden;
BESLUIT:
Artikel 1.- De geïntegreerde jaarrekening 2022 omvat een beleidsevaluatie, een financiële nota en een toelichting met volgende cijfers:
- exploitatiesaldo = 3.179.853 euro
- investeringssaldo = -801.493 euro
- financieringssaldo = -1.215.290 euro
- budgettair resultaat van het boekjaar = 1.163.070 euro
- gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar = 5.503.640 euro
- gecumuleerd budgettair resultaat 2023 = 6.666.710 euro
De gemeenteraad stelt het deel gemeente van deze geïntegreerde jaarrekening vast en keurt het deel OCMW van deze geïntegreerde jaarrekening goed waardoor de gezamenlijke geïntegreerde jaarrekening 2023 van de gemeente en het OCMW Kinrooi definitief vastgesteld wordt.
Artikel 2.- In toepassing van artikel 286 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22-12-2017 wordt dit besluit en de inhoud ervan bekendgemaakt op de webtoepassing van de gemeente en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.
De voorzitter verleent het woord aan schepen Peter Nies die vervolgens een toelichting geeft over het agendapunt. Na evaluatie van de vorige editie blijkt dat de werking eenvoudiger zal moeten gebeuren. Er is een nieuw systeem bedacht aan de hand van spaarkaarten. Bij elke aankoop bij een lokale handelaar of zelfstandige kan je één stempel laten zetten en bij vijf verschillende stempels kun je deelnemen aan de actie en aan de trekking. Ben je bij de winnaar van de trekking dan krijg je 100 euro uitgekeerd en krijgt ook de genomineerde vereniging 100 euro. De categorie van deelnemende handelaars en de werking met bonnen valt weg.
De raadsleden hebben geen vragen en gaan over tot de stemming.
De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:
Gelet op de beschikkingen van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen;
Gelet op artikel 41 van het decreet lokaal bestuur houdende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op deel 2, titel V, hoofdstuk I, afdeling II en titel VII, hoofdstuk II van het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 286 en 330 betreffende de bekendmaking en het algemeen bestuurlijk toezicht;
Gelet op het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur;
Gelet op het succes van de voorgaande win-win-win acties, dat ze positief werden onthaald door zowel inwoners, erkende Kinrooise verenigingen als de lokale handelaars, dat door deze actie het winkelhieren wordt gepromoot;
Overwegende dat de win-win-win actie vereenvoudigd wordt door te werken met spaarkaarten waarop men 5 stempels van 5 verschillende Kinrooise handelaars dient te verzamelen in plaats van kassabonnen te verzamelen in een win-win-win omslag, de winnaars krijgen het gewonnen bedrag op hun rekening gestort in plaats van te werken met win-win-win bonnen;
Gelet op het reglement van de win-win-win actie 2024 in bijlage
Gelet op het krediet van €7.000 voorzien op jaarbudgetrekening GBB-GGZ/0500-00/6491000 bestemd voor consumenten;
Gelet op het krediet van €7.000 voorzien op jaarbudgetrekening GBB-GGZ/0500-00/6493000 bestemd voor de toelages aan de plaatselijke verenigingen;
Gelet op visum nummer 20240190 van de financieel directeur in kader van artikel 177,1° en 266 van het Decreet lokaal Bestuur;
BESLUIT:
Artikel 1.- Het reglement voor de win-win-win actie 2024 in bijlage wordt goedgekeurd.
Artikel 2.- In toepassing van artikel 286 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 wordt dit besluit en de inhoud ervan bekendgemaakt op de webtoepassing van de gemeente en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.
De voorzitter verwijst naar de eerdere bespreking van dit agendapunt binnen de Raad van Bestuur AGB.
De raadsleden hebben geen verdere vragen en gaan over tot stemming.
De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:
Gelet op artikel 3 van de beheersovereenkomst tussen de gemeente Kinrooi en het AGB Kinrooi met betrekking tot de voorwaarden van het beheer en de exploitatie van de infrastructuur voor sport, ontspanning en sociale doeleinden van 19-12-2005 dat uitdrukkelijk bepaalt dat besluiten inzake tarieven, tariefmechanismen en de openingsuren ter goedkeuring aan de gemeenteraad dienen voorgelegd te worden;
Gelet op de goedkeuring van de tarieven voor de sporthallen Autonoom Gemeentebedrijf Kinrooi tijdens de Raad van Bestuur van het AGB Kinrooi van 01-07-2024 worden de tarieven conform de beheersovereenkomst tussen de gemeente Kinrooi en het AGB Kinrooi ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad;
BESLUIT:
Artikel 1.- De in het besluit van de Raad van Bestuur van het AGB Kinrooi van 01-07-2024 geadviseerde tarieven goed te keuren.
Artikel 2.- In toepassing van artikel 285 en 286 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22-12-2017 wordt dit besluit en de inhoud ervan bekendgemaakt op de web toepassing van de gemeente en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Schepen Mark Hoedemakers geeft een toelichting over de opening van de hondenlosloopzone aan de Goort.
Raadslid Gunther Bongers vraagt wie precies de nodige herstellingwerken zal uitvoeren aan de brug bij de Goort.
Schepen Mark Hoedemakers antwoordt dat de gemeente dit zelf zal gaan herstellen. Het reglement zal ter controle worden nagelezen.
Raadslid Gunther Bongers vraagt wie verantwoordelijk is voor de herstellingen op het kerkhof ten gevolge van de zware regenval.
Schepen Mark Hoedemakers antwoordt dat het aanvullen van verzakkingen de verantwoordelijkheid is van de gemeente en het herstellen van het grafzerk is de verantwoordelijkheid van de nabestaanden.
Raadslid Marcel Dirkx vraagt waarom de paden er nog niet zijn.
Schepen Mark Hoedemakers antwoordt dat er een meting van hoogtepeilen komt in september.
Raadslid Marcel Dirkx maakt melding over de verkeerssituatie op de Bisschop Ruttenstraat in Geistingen.
De betreffende situatie zal worden nagekeken.
Raadslid Marcel Dirkx vraagt in hoeverre Kinrooi wordt meegenomen in het verhaal van de camping Thorn op de Thornerweg en wat het standpunt van de gemeente Kinrooi precies is.
Burgemeester Wim Rutten antwoordt dat hij een paar weken geleden een gesprek heeft gehad betreffende de situatie. Binnen dit gesprek heeft hij de personen in kwestie vriendelijk verzocht om projecten, waar de Belgische kant van de grens ook bij betrokken is, te melden aan de gemeente Kinrooi.
Schepen Mark Hoedemakers geeft een korte toelichting over het gesprek met de ontwikkelaar van het centrum Kinrooi. Er is een akkoord gevonden over het volledige masterplan. Dit wil zeggen dat het college deze mensen gaat aanstellen om verdere details uit te werken over dit plan met als doel om rond het najaar naar een vergunning te gaan.
Raadslid Marcel Dirkx vraagt wat we kunnen verstaan onder een masterplan.
Schepen Mark Hoedemakers geeft een gedetailleerdere toelichting over de krijtlijnen van het plan.
De raadsleden hebben geen verdere vragen.
er zijn geen vragen of opmerkingen
De raadsleden hebben geen vragen en gaan over tot de stemming.
Voor de sluiting der zitting werden geen wijzigingen bevolen aan dit verslag van 03-06-2024, enkel raadslid Marcel Dirkx onthoudt zich waardoor het toch van ambtswege is goedgekeurd conform de voorgelegde tekst.
Burgemeester Wim Rutten geeft een korte toelichting over de aanstelling van een sanctionerend ambtenaar van de GAS-cel in Genk die belast is met opleggen van de administratieve geldboetes en tot inning van de boetes.
De raadsleden hebben geen vragen en gaan over tot de stemming.
Behandeld in besloten zitting
Gelet op de uitslag van de stemming: 19 stembrieven worden verdeeld en er zijn 19 stembrieven terug in de stembus.
Kandidaat Justine Mechels bekomt 19 stemmen ja, 0 stemmen neen en er zijn 0 onthoudingen;
Behandeld in besloten zitting
De voorzitter sluit de zitting op 01/07/2024 om 22:15.
Namens Gemeenteraad,
Wendy Van der Kerken
Algemeen Directeur wnd.
Jacky Daemen
Voorzitter