Terug
Gepubliceerd op 12/11/2024

Besluit  Gemeenteraad

ma 04/11/2024 - 20:00

Akteneming van het gecoördineerd budget 2025 van centraal kerkbestuur Kinrooi

Aanwezig: Jacky Daemen, Voorzitter
Wim Rutten, Burgemeester wnd.
Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Wim Swennen, Anita Meerten, Schepenen
Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Jo Brouns, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Carina Suylen, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters, Marc Koolen, Gemeenteraadsleden
Wendy Van der Kerken, Algemeen Directeur wnd.
Verontschuldigd: Günther Bongers, gemeenteraadslid
Marijke Clerx, Algemeen Directeur

De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:

Gelet op de beschikkingen van het decreet lokaal bestuur van 22-12-2017;

Gelet op de wet van 29-07-1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen;

Gelet op artikel 41 van het decreet lokaal bestuur houdende de bevoegdheden van de gemeenteraad;

Gelet op deel 2, titel V, hoofdstuk I, afdeling II en titel VII, hoofdstuk II van het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 285 en 330 betreffende de bekendmaking en het algemeen bestuurlijk toezicht;

Gelet op het bestuursdecreet van 07-12-2018; 

Gelet op het decreet van 07-05-2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, in werking getreden op 01-03-2005, inzonderheid de artikelen 45 tot en met 51 m.b.t. het budget;

Gelet op omzendbrief BB-2008/01 van 22-02-2008 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Stedenbeleid, Wonen en Inburgering betreffende de toepassing van het decreet van 07-05-2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten op de erediensten, georganiseerd op gemeentelijk niveau;

Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 13-10-2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, gewijzigd bij besluit van 05-09-2008;

Gelet op omzendbrief BB-2008/06 van 18-07-2008 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Stedenbeleid, Wonen en Inburgering betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst;

Overwegende dat de budgetten 2025 van de vijf plaatselijke kerkfabrieken door het centraal kerkbestuur Kinrooi gecoördineerd en gelijktijdig digitaal werden ingediend bij Religiopoint op 17-10-2024;

Gelet op het overzicht van de budgetten 2025 van de 5 kerkfabrieken door de kerkraad goedgekeurd met volgende cijfers:

Kerkbestuur         Exploitatietoelage ( MJP )       Exploitatietoelage 2025               Investeringstoelage (MJP)                 Investeringstoelage 2025              
Sint Martinus Kessenich 23.106,93 0,00 0,00 0,00
Sint Lambertus Geistingen 28.651,82 18.329,37 0,00 0,00
Sint Leonardus Molenbeersel 32.098,00 17.331,28 0,00 0,00
Sint Martinus Kinrooi 27.681,60 27.681,00 0,00 0,00
Sint Servatius Ophoven 17.940,00 17.839,10 0,00 0,00
Totaal 129.478,35 81.180,75 0,00 0,00

Voor de kerkfabrieken wordt er een gemeentelijke exploitatietoelage van 81.180,75 euro en geen investeringstoelage voorzien in het gemeentelijk meerjarenplan in 2025;

Overwegende dat de gemeentelijke bijdragen binnen de grenzen blijven van de bedragen opgenomen in het meerjarenplan 2020-2025;

BESLUIT:

Artikel 1.- De gemeenteraad neemt akte van het gecoördineerd budget 2025 van de 5 kerkfabrieken.

Artikel 2.- De gemeentelijke exploitatietoelage van € 81.180,75 wordt voorzien in de gemeentelijke meerjarenplanning 2020-2025 in dienstjaar 2025 onder jaarbudgetrekening GBB-FIN/0790-00/6494000. Er wordt geen gemeentelijke investeringstoelage voorzien in de gemeentelijke meerjarenplanning 2020-2025 onder jaarbudgetrekening ACT-3.08/0790-00/6640000/IP-GEEN.

Artikel 3.- In toepassing van artikel 285 §1 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22-12-2017 wordt de beknopte beschrijving van dit besluit opgenomen in de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente wordt bekendgemaakt en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.