Terug
Gepubliceerd op 12/03/2025

Besluit  Gemeenteraad

ma 10/03/2025 - 20:00

Goedkeuring wijziging kermisreglement

Aanwezig: Jo Brouns, Voorzitter
Peter Nies, Burgemeester wnd.
Mark Hoedemakers, Wim Swennen, Sylvie Henckens, Boyd Wilms, Schepenen
Anita Meerten, Jeannine Veugelaers, Rob Dirkx, Günther Bongers, Wouter Simons, Eef Smeets, Esther Brands, Inge Vandebosch, Jolien Rutten, Robert Smeets, Yentl Raemen, Carla Lambrichts, Erwin Theybers, Erwin Reeskens, Lesly Meerten, Nicole Vitali, Gemeenteraadsleden
Wendy Van der Kerken, Algemeen Directeur wnd.
Verontschuldigd: Yannicka Eerdekens, Voorzitter BCSD

De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:

Gelet op het decreet Lokaal Bestuur, artikel 40;

Gelet op de wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten, gewijzigd bij de wetten van 4 juli 2005, 20 juli 2006, 22 december 2009 en 21 januari 2013 en de decreten van 24 februari 2017 en 3 maart 2023 meer bepaald de artikelen 8 tot en met 10;

Gelet op het koninklijk besluit van 24 september 2006 betreffende de uitoefening en organisatie van kermisactiviteiten en ambulante activiteiten in kermisgastronomie, gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 22 september 2023 meer bepaald de artikelen 8 tot en met 24;

Overwegende dat volgens artikel 8 §1 van de wet van 25 juni 1993 de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten op de openbare markten en kermissen, wordt geregeld bij gemeentelijk reglement;

Overwegende dat volgens artikel 9§ 1 van de wet van 25 juni 1993 de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten op het openbaar domein, buiten de openbare markten en kermissen, wordt geregeld bij gemeentelijk reglement;

Gelet op de uitslag van de stemming;

Publieke stemming
Aanwezig: Jo Brouns, Peter Nies, Mark Hoedemakers, Wim Swennen, Sylvie Henckens, Boyd Wilms, Anita Meerten, Jeannine Veugelaers, Rob Dirkx, Günther Bongers, Wouter Simons, Eef Smeets, Esther Brands, Inge Vandebosch, Jolien Rutten, Robert Smeets, Yentl Raemen, Carla Lambrichts, Erwin Theybers, Erwin Reeskens, Lesly Meerten, Nicole Vitali, Wendy Van der Kerken
Voorstanders: Jo Brouns, Peter Nies, Mark Hoedemakers, Wim Swennen, Sylvie Henckens, Boyd Wilms, Anita Meerten, Jeannine Veugelaers, Rob Dirkx, Günther Bongers, Wouter Simons, Eef Smeets, Esther Brands, Inge Vandebosch, Jolien Rutten, Robert Smeets, Yentl Raemen, Carla Lambrichts, Erwin Theybers, Erwin Reeskens, Lesly Meerten, Nicole Vitali
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

BESLUIT:

AFDELING 1 : Organisatie van kermisactiviteiten en ambulante activiteiten in kermisgastronomie op openbare kermissen

Artikel 1.-  Toepassingsgebied (wet art. 1 5°, art. 2 §2)

Als kermis wordt beschouwd elke manifestatie ingericht of voorafgaand toegelaten door de gemeente om, op vastgestelde plaatsen en tijdstippen, de uitbaters van kermisattracties of van vestigingen van kermisgastronomie, die er producten of diensten aan de consument verkopen, samen te brengen.
Als kermisactiviteit wordt beschouwd elke verkoop, te koop aanbieding of uitstalling met het oog op de verkoop van diensten aan de consument in het kader van de uitbating van kermisattracties of van vestigingen van kermisgastronomie.

Dit reglement is niet van toepassing op pretparken, noch op vaste kermisattracties of private kermissen.

Artikel 2.- Gegevens van openbare kermissen (wet art. 8 §2)

De gemeente richt op het openbaar domein volgende openbare kermissen in:

Deelgemeente

 

datum

plaats

opmerkingen

Ophoven

1ste  kermis

eerste zondag na Pinksteren

Parking voor sporthal De Belder en naast Dorpshuis Ophoven

 

Oud-Kinrooi

1ste kermis

2de kermis           

Pinksterzondag

eerste zondag van september

Dorpsplein Kinrooi

Zaterdag open

Kessenich

1ste kermis

           

eerste zondag van juli

Parking De Gaard

Open tot en met donderdag na kermis

Geistingen

1ste kermis

op St. Lambertus (17.09) of de eerste zondag erna

Parking Gemeenschapshuis + Geistingen

 

Molenbeersel

1ste kermis

           

laatste zondag van augustus

 

Parking van Gemeenschapscentrum De Stegel

 

Opbouwen van de foorinrichtingen en kermiskramen kan vanaf dinsdagmorgen, met uitzondering van de kermissen in Oud-Kinrooi waarbij opbouwen kan vanaf woensdagmorgen, telkens na de plaatsgeving door de gemeente.

Afbreken van de foorinrichtingen en kermiskramen dient ten laatste te gebeuren in de week na de kermis vóór woensdagmorgen 10u00, met uitzondering van de kermis
Kessenich waarbij afgebroken moet worden vóór vrijdagmiddag 12u00.

De standplaatsen ingenomen ter gelegenheid van voornoemde kermissen mogen niet langer bezet worden dan gedurende de in dit artikel vermelde periodes

De openingstijden worden bepaald door het college van burgemeester en schepenen.

Uitzondering op de openingstijden kan, mits goed gemotiveerde aanvraag door de meerderheid van de standhouders met abonnement, goedgekeurd worden door het college van burgemeester en schepenen indien deze uitzondering voor een kermis slechts voor 1 jaar geldig is.

De gemeenteraad geeft volmacht aan het College van Burgemeester en Schepenen om de data voor de kermissen nader te bepalen.

PLAN VAN DE STANDPLAATSEN: het plan van de standplaatsen per kermis in bijlage.

Artikel 3.- Voorwaarden inzake toewijzing standplaatsen (wet art. 8§2, art. 10 § 1 en KB art. 4 §2 en art. 10)

De standplaatsen op een openbare kermis worden toegewezen aan: de houders van een ondernemingsnummer dat kermisactiviteiten toelaat via de persoon die de onderneming rechtsgeldig vertegenwoordigt.
Deze persoon moet desgevallend de stukken voorleggen die de volgende zaken aantonen:
- de uitbater is behoorlijk gedekt door verzekeringspolissen voor burgerlijke aansprakelijkheid en brandrisico's;
- de uitbater beschikt over een bewijs van de identificatie met de kentekenplaat van de kermisattractie of uitgebate vestiging als ze zich op eigen kracht voortbeweegt of van het voertuig dat de kermisattractie of uitgebate vestiging vervoert

Toelichting: bewijs van identificatie kentekenplaat: steeds van de attractie voorleggen, ook indien deze zichzelf niet voortbeweegt. Bijna elke attractie is een aanhangwagen of middenbouwwagen en dient via de nummerplaat geïdentificeerd te worden. Trekkend voertuig: enkel wanneer de attractie geen aanhangwagen is of middenbouw is. Door het wegvallen van de machtiging (waar het nummerplaat attractie op stond) kan anders geen link gelegd worden met keurings - en verzekeringsattesten waar ook verwezen wordt naar nummerplaat attractie zelf en waar het trekkend voertuig niet vermeld staat. Attracties die zichzelf voortbewegen (zoals bvb foodtruck) zijn op de kermis eigenlijk onbestaand.

- als het een kermistoestel met voortbeweging van personen, aangedreven door een niet-menselijke energiebron betreft voldoet het toestel aan de voorwaarden, vermeld in artikel 10 van het koninklijk besluit van 18 juni 2003 betreffende de uitbating van kermistoestellen;
- als het een speeltoestel betreft: de attractie voldoet aan de voorwaarden, vermeld in artikel 9 van het koninklijk besluit van 28 maart 2001 betreffende de uitbating van speelterreinen;
- de vestiging van kermisgastronomie en de personen die er werken voldoen aan de reglementaire voorwaarden voor de volksgezondheid.

De burgemeester, zijn afgevaardigde of de concessionaris kan altijd vragen dat diegene die de onderneming rechtsgeldig vertegenwoordigt, zijn identiteitsbewijs voorlegt.

Artikel 4.- Verhouding abonnement – losse plaatsen (KB art. 8, 9 § 1)

De standplaatsen op de openbare kermissen worden toegewezen hetzij voor de duur van de kermis, hetzij per abonnement. Het abonnement is de regel.
De toewijzing voor de duur van de kermis is mogelijk:
- in geval van absolute noodzaak;
- wanneer de verplichtingen onafscheidelijk zijn verbonden aan de hernieuwing van de kermis (bijvoorbeeld introductie van nieuwe attracties).

De standplaatsen per abonnement worden toegewezen aan de uitbater die een zelfde standplaats op een abonnementsplaats heeft verkregen gedurende drie opeenvolgende jaren.
Voor de berekening van de termijn, worden de opeenvolgende jaren van verkrijging van de standplaats door de overlater verrekend in het voordeel van de overnemer, op voorwaarde dat er geen onderbreking was bij de overname.
De regel van drie jaar geldt niet wanneer de standplaats werd verkregen naar aanleiding van een opschorting van het abonnement. Deze beperking is echter niet van toepassing op de persoon die daarna de nieuwe overnemer is geworden van de standplaats.

Artikel 5.- Toewijzingsregels voor standplaatsen op de openbare kermissen (KB art. 13)

5.1. Vacature en kandidatuurstelling standplaats (KB art. 13 en 14)
Wanneer een standplaats vrijkomt, zal de burgemeester, zijn afgevaardigde of de concessionaris deze vacature bekend maken door publicatie van een kennisgeving.
Deze kennisgeving zal gebeuren door middel van een bericht aangeplakt aan het gemeentelijk infobord en via de lokale pers.
De kandidaturen worden digitaal ingediend volgens de voorschriften en binnen de termijn voorzien in de kennisgeving van de vacature. Kandidaturen die hieraan niet voldoen, worden niet weerhouden.

5.2. Onderzoek van de kandidaturen (KB art. 15)

Voor de vergelijking van de kandidaturen onderzoekt de burgemeester, zijn afgevaardigde of de concessionaris of voldaan is aan de voorwaarden inzake toewijzing vermeld in artikel 3 van dit reglement.

De standplaatsen worden toegewezen op basis van één of meer van de volgende criteria :
a. de aard van de attractie of van de vestiging;
b. de technische specificaties van de attractie of van de vestiging;
c. de graad van veiligheid van de attractie of van de vestiging;
d. de aantrekkingskracht van de attractie of van de vestiging;
e. de deskundigheid van de uitbater, van de “aangestelde – verantwoordelijken” en van het tewerkgesteld personeel;
f. desgevallend, de nuttige ervaring;
g. de ernst en het zedelijk gedrag van de kandidaat.
Als de burgemeester, zijn afgevaardigde of de concessionaris op basis van deze criteria, geen onderscheid tussen de kandidaturen kan maken, is een loting mogelijk.
Het openen van de kandidaturen, hun vergelijkend onderzoek, de controle van de voorwaarden en de gemotiveerde beslissing tot toewijzing van de standplaats worden opgenomen in een proces-verbaal.
Deze kan geraadpleegd worden overeenkomstig de bepalingen van de wet van 12 november 1997 betreffende de openbaarheid van bestuur in de provincies en gemeenten.

5.3. Bekendmaking van de toewijzing van de standplaats (KB art. 15 § 5)
De burgemeester, zijn afgevaardigde of de concessionaris deelt zowel aan de kandidaat die de standplaats toegewezen kreeg als aan elke niet weerhouden kandidaat de beslissing die hem aanbelangt mee op een van de volgende wijzen:

- bij ter post aangetekend schrijven met ontvangstmelding,
- bij persoonlijk overhandigde brief tegen ontvangstmelding,
- per duurzame drager (e-mail) met ontvangstmelding

Artikel 6.- Het register of plan van de toegewezen standplaatsen (KB art. 16)
Een plan of register wordt bijgehouden waarin voor elke toegewezen standplaats de volgende zaken worden vermeld:
a. de situering van de standplaats;
b. de toewijzingsmodaliteiten van de standplaats;
c. de duur van het gebruiksrecht of het abonnement;
d. de naam, voornaam, adres van de persoon aan wie of door tussenkomst van wie de standplaats toegewezen werd;
e. desgevallend, het maatschappelijk doel van de rechtspersoon aan wie de standplaats toegewezen werd en het adres van haar maatschappelijke zetel;
f. het ondernemingsnummer;
g. de aard van de attractie of van de vestiging die de standplaats inneemt of die op de standplaats toegelaten is met vermelding van de technische specificaties
h. de prijs van de standplaats behalve wanneer deze uniform werd vastgesteld;
i. desgevallend, de identificatie van de overlater en de datum van de overdracht.

Artikel 7.- Spoedprocedure (KB artikel 17)
Indien, in de vijftien dagen voorafgaand aan de opening van de kermis, de standplaatsen vacant blijven,
- omdat zij niet konden worden toegewezen na afloop van de gewone procedure (cf. artikel 5 van dit reglement),
- of omdat ze dit in die tussentijd zijn geworden,
- of ten gevolge van hun niet-bezetting wegens de afwezigheid van hun houder,
kan er worden voorzien in een spoedprocedure die als volgt is bepaald:
1. de burgemeester of zijn afgevaardigde of de concessionaris raadpleegt de door hem gekozen kandidaten. Hij richt zich, in de mate van het mogelijke, tot verscheidene kandidaten per voorziene standplaats;
2. de kandidaturen worden ingediend hetzij per duurzame drager tegen ontvangstbewijs, hetzij schriftelijk tegen ontvangstbewijs;
3. de burgemeester of zijn afgevaardigde of de concessionaris gaat over tot de toewijzing van de standplaatsen overeenkomstig de bepalingen opgenomen in artikel 5.2, eerste en tweede lid van dit reglement;
4. hij stelt een proces-verbaal op dat per vacature of onbezette standplaats de kandidaten vermeldt die hun kandidatuur hebben ingediend;
5. indien meerdere kandidaten naar eenzelfde standplaats dingen, geeft hij in het proces-verbaal de motivatie van zijn keuze aan;
6. hij deelt aan iedere kandidaat, hetzij bij ter post aangetekend schrijven met ontvangstmelding, hetzij bij persoonlijk overhandigde brief tegen ontvangstmelding, hetzij per duurzame drager (bijv. fax of e-mail) met ontvangstmelding, de beslissing mede die hem aanbelangt.

Het plaatsen van uitbaters van kermisattracties of vestigingen waaraan een standplaats werd toegewezen op basis van de spoedprocedure, kan leiden tot aanpassingen aan het plan van de kermis, voor zover deze beperkt blijven en nauwkeurig worden gemotiveerd door de technische noodzakelijkheden van de toevoeging van de nieuwkomers op het kermisterrein.
De aanpassingen zullen onderworpen worden aan de goedkeuring van de eerstvolgende gemeenteraad of college van burgemeester en schepenen, al naargelang het geval.

Artikel 8.- Duur abonnement (KB Art. 12, §1 en 2)
1. Het abonnement heeft een duur van vijf jaar.
Na afloop wordt het stilzwijgend verlengd behalve in de gevallen bedoeld bij het opschorten (cf. artikel 9 van dit reglement) of het afstand doen van het abonnement (cf. artikel 10 van dit reglement).

De houder van het abonnement kan, op gemotiveerd verzoek, het abonnement voor een kortere duur verkrijgen. Deze aanvraag wordt ingewilligd bij de stopzetting van de activiteiten aan het einde van de loopbaan. Indien zij omwille van andere motieven aangevraagd wordt, hangt het af van de beoordeling van de burgemeester, van zijn afgevaardigde of van de concessionaris.

Artikel 9.- Opschorten abonnement (KB art. 12 § 3)

De houder van het abonnement kan het abonnement opschorten wanneer:

1. hij tijdelijk ongeschikt is om zijn activiteit uit te oefenen:
- door ziekte of ongeval op grond van een medisch attest,
- door overmacht op een verantwoorde wijze aangetoond.

De opschorting gaat in onmiddellijk na de bekendmaking van de ongeschiktheid en houdt op bij het einde van de kermis.

Indien de opschorting één jaar overschrijdt, moet zij minstens dertig dagen voor het begin van de kermis hernieuwd worden.

2. hij over een abonnement beschikt voor een andere kermis die op hetzelfde ogenblik plaats heeft.

De opschorting moet worden bekend gemaakt tenminste drie maanden voor de begindatum van de kermis. Zij mag geen drie opeenvolgende jaren overschrijden.

De opschorting impliceert de opschorting van de wederzijdse verplichtingen die uit de overeenkomst voortkomen.

De vraag tot opschorting dient te gebeuren:
- bij ter post aangetekend schrijven met ontvangstmelding,
- of bij persoonlijk overhandigde brief tegen ontvangstmelding,
- of per duurzame drager (e-mail) met ontvangstmelding

De burgemeester, zijn afgevaardigde of de concessionaris bevestigt onmiddellijk de ontvangst ervan.

Artikel 10.- Afstand van het abonnement (KB art. 12 §4)

De houder van het abonnement kan van het abonnement afstand doen :
- bij de vervaldag van het abonnement, mits een opzegtermijn van tenminste drie maanden;
- bij de stopzetting van zijn activiteiten, mits een opzegtermijn van tenminste drie maanden.
- indien hij definitief ongeschikt is om zijn activiteit uit te oefenen omwille van redenen vermeld in artikel 9 1° van dit reglement. De opschorting gaat in onmiddellijk na de bekendmaking van de ongeschiktheid en houdt op bij het einde van de kermis.
- De houder kan een vervroegde beëindiging van zijn abonnement aanvragen voor andere motieven dan deze vermeld in het eerste lid. De burgemeester, zijn afgevaardigde of de concessionaris beslissen over deze aanvraag.
- De rechthebbenden van de natuurlijke persoon die voor eigen rekening zijn activiteit uitoefent, kunnen bij zijn overlijden, zonder vooropzeg, afstand doen van het abonnement waarvan hij de houder was.
De vraag tot afstand dient te gebeuren
- bij ter post aangetekend schrijven met ontvangstmelding;
- of bij persoonlijk overhandigde brief tegen ontvangstmelding;
- of per duurzame drager (e-mail) met ontvangstmelding.

De burgemeester, zijn afgevaardigde of de concessionaris bevestigt onmiddellijk de ontvangst ervan.

Artikel 11.- Schorsing en opzegging van het abonnement (KB art. 12 § 6)

De burgemeester, zijn afgevaardigde of de concessionaris kan het abonnement intrekken of opschorten:
1. omdat de titularis van de standplaats niet langer voldoet aan de wettelijke verplichtingen betreffende de uitoefening van kermisactiviteiten of aan deze die van toepassing zijn op de betrokken attractie of vestiging,
2. hetzij om opschorting van een attractie om de reden, zoals omschreven in artikel 9°2, voor een periode die drie opeenvolgende jaren overschrijdt;

De beslissing tot schorsing wordt betekend:
-hetzij bij ter post aangetekend schrijven met ontvangstmelding,
-hetzij bij persoonlijk overhandigde brief tegen ontvangstmelding,
-hetzij per duurzame drager (fax of e-mail) met ontvangstmelding

Artikel 12.- Overdracht standplaats (KB artikel 18)

De overdracht van een standplaats is toegelaten aan de overnemer:

- die in de Kruispuntbank van Ondernemingen ingeschreven is voor het uitbaten
van een kermisattractie of een vestiging van kermisgastronomie

- en die de specialisatie met dezelfde technische specificaties van de overlater voortzet op de overgedragen standplaats. Een wijziging van specialisatie of technische specificatie is in uitzonderlijke gevallen mogelijk na voorafgaande toelating van de gemeente .

Binnen het eerste jaar na de overdracht kan een standplaats niet opnieuw worden overgedragen, behalve na de expliciete goedkeuring van de burgemeester of zijn afgevaardigde.

De inname van de overgedragen standplaats door de overnemer is pas toegelaten als de burgemeester, zijn afgevaardigde of de concessionaris heeft vastgesteld dat de overnemer voldoet aan de bepalingen van artikel 3 van dit reglement.

Artikel 13.- Inname standplaatsen (KB art. 11)

De standplaatsen die zijn toegewezen aan de personen, vermeld in artikel 3 van dit reglement, kunnen ingenomen worden door de volgende personen:

1° de personen, vermeld in artikel 3 van dit reglement, die een kermisactiviteit uitoefenen;
2° de personen die belast zijn met het dagelijks bestuur van een rechtspersoon aan wie de standplaats is toegewezen;
3° de echtgenoot of echtgenote of wettelijk samenwonende partner van de natuurlijke persoon aan wie de standplaats is toegewezen, voor de uitoefening van de kermisactiviteit voor eigen rekening;
4° de feitelijke vennoten van de natuurlijke persoon of een maatschap aan wie de standplaats is toegewezen, die een kermisactiviteit voor eigen rekening uitoefenen;
5° de personen die de kermisactiviteit uitoefenen voor rekening of in dienst van de natuurlijke personen, maatschap of rechtspersonen, vermeld in punt 1° tot en met 4°.

De personen, vermeld in het eerste lid, 2° tot en met 5°, kunnen de standplaatsen innemen die toegewezen zijn aan de natuurlijke persoon of rechtspersoon of maatschap voor wiens rekening of wiens dienst ze de kermisactiviteit uitoefenen, buiten de aanwezigheid van de persoon aan wie of door middel van wie de standplaats is toegewezen.

Artikel 14.- Vooropzeg vanuit de gemeente (Wet art. 8 § 2)

Wanneer de openbare kermis of een deel van de standplaatsen definitief wordt opgeheven, geldt een termijn van vooropzeg aan de houders van een standplaats per abonnement.

Deze termijn bedraagt 12 maanden wanneer de houder definitief zijn abonnement verliest.

Deze termijn bedraagt 6 maanden in het geval van een definitieve verhuizing van de openbare kermis of een deel ervan en de houder zijn abonnement behoudt.

In gevallen van absolute noodzakelijkheid kan hier van afgeweken worden. De minimumtermijn kan dan ingekort worden.

Toelichting:
De termijn van vooropzeg mag niet korter zijn dan twaalf maanden wanneer de houder zijn abonnement definitief verliest .
In geval van een definitieve verhuizing van de openbare kermis of een deel ervan waarbij de houder zijn abonnement behoudt mag de termijn niet korter zijn dan zes maanden.
In gevallen van absolute noodzakelijkheid is geen minimumtermijn van vooropzegging van toepassing.

Artikel 15.- Aanvraag voor elektrische aansluiting tijdens de kermissen op grondgebied van de gemeente Kinrooi
De gemeente Kinrooi beschikt op alle kermislocaties over marktkast(en) met elektrische aansluitingen waarvan de kermisexploitanten gratis gebruik kunnen maken.
Eenieder die stroom wil afnemen van bovenstaande marktkasten moet dit voorafgaand schriftelijk aanvragen bij de burgemeester, zijn afgevaardigde of de concessionaris.
Exploitanten die in het verleden stroom hebben aangevraagd bij Fluvius, krijgen voorrang.
Als de gemeente Kinrooi geen voldoende stroom kan aanleveren via de geplaatste marktkasten ( voor grote afnemers) , dan dienen de kermisexploitanten zelf een generator te voorzien.

AFDELING 2 Organisatie van kermisactiviteiten op het openbaar domein buiten openbare kermissen

Artikel 16.- Toepassingsgebied (KB art. 19 en 20)

1. Op aanvraag van een kermisuitbater
Eenieder die een standplaats wenst in te nemen op één of meerdere plaatsen van het openbaar domein buiten de openbare kermissen om een kermisactiviteit uit te oefenen moet dit voorafgaand aanvragen bij de burgemeester, zijn afgevaardigde of de concessionaris.
Deze aanvraag dient te gebeuren via standaardformulier.

2. Van uit de gemeente
Wanneer de burgemeester, zijn afgevaardigde of de concessionaris een standplaats op het openbaar domein wenst toe te kennen, wordt de procedure zoals omschreven in artikel 5 van dit reglement gevolgd.

Artikel 17.- Voorwaarden inzake toewijzing en inname standplaatsen (KB art. 21)

De personen die voldoen aan de voorwaarden tot het verkrijgen (zie artikel 3) en innemen van de standplaatsen op de openbare kermis (zie artikel 13) kunnen standplaatsen op het openbaar domein verkrijgen en innemen.

Artikel 18.- Duur machtiging (KB art. 22)
De machtiging wordt door de burgemeester, zijn afgevaardigde of de concessionaris toegekend
- voor een bepaalde periode
- of per abonnement

Een abonnement kan toegekend worden van zodra de kermisuitbater een zelfde standplaats heeft verkregen gedurende drie opeenvolgende jaren.
Voor de berekening van de termijn, worden de opeenvolgende jaren van verkrijging van de standplaats door de overlater verrekend in het voordeel van de overnemer, op voorwaarde dat er geen onderbreking was bij de overname.
De regel van drie jaar geldt niet wanneer de standplaats werd verkregen naar aanleiding van een opschorting van het abonnement. Deze beperking is echter niet van toepassing op de persoon die daarna de nieuwe overnemer is geworden van de standplaats.

Artikel 19.- Abonnementen (KB art. 23)

De artikelen 8, 9, 10, 11 en 12 zijn van toepassing op de abonnementen toegekend krachtens afdeling 2.

AFDELING 3

Artikel 20.- (KB art. 24)
De personen belast met de praktische organisatie van de openbare kermissen en de kermisactiviteiten op het openbaar domein, hiertoe aangesteld door de burgemeester, zijn afgevaardigde of de concessionaris zijn gemachtigd om de documenten vermeld in artikel 3 van dit reglement te controleren .

Artikel 21.- In werking treden reglement (cf wet, art 10§2)
Dit reglement treedt in werking op 1 april 2025 en heft het gemeentelijk reglement van 7 juni 2010 op.

Artikel 22.- Afschrift van dit besluit zal worden overgemaakt aan alle foorhouders met een abonnement in de gemeente Kinrooi.

Artikel 23.- In toepassing van artikel 285 §1 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 wordt de beknopte beschrijving van dit besluit opgenomen in de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente wordt bekendgemaakt en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.