Terug
Gepubliceerd op 15/04/2024

Besluit  Gemeenteraad

ma 08/04/2024 - 20:00

Goedkeuring belastingreglement inname openbaar domein 2024-2027

Aanwezig: Jacky Daemen, Voorzitter
Wim Rutten, Burgemeester wnd.
Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Wim Swennen, Anita Meerten, Schepenen
Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters, Tamara Smolders, Gemeenteraadsleden
Wendy Van der Kerken, Algemeen Directeur wnd.
Verontschuldigd: Jo Brouns, Carina Suylen, Günther Bongers, Gemeenteraadsleden
Marijke Clerx, Algemeen Directeur

De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:

Gelet op de Grondwet, meer bepaald artikel 170§4;

Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen;

Gelet op het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen en latere wijzigingen;

Gelet op de beschikkingen van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;

Gelet op artikel 41 van het decreet lokaal bestuur houdende de bevoegdheden van de gemeenteraad;

Gelet op deel 2, titel V, hoofdstuk I, afdeling II en titel VII, hoofdstuk II van het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 285, 286 en 330 betreffende de bekendmaking en het algemeen bestuurlijk toezicht;

Gelet op het bestuursdecreet van 7 december 2018;

Overwegende dat het afleveren en opvolgen van vergunningen voor de inname van het openbaar domein een vermeerdering van de werklast met zich meebrengt;

Overwegende dat het gepast en aangewezen is om een belasting te heffen wanneer het openbaar domein ingenomen wordt om een handelsactiviteit zoals ze in het politiereglement omschreven is, uit te oefenen aangezien deze activiteit met een winstgevend doel ingericht wordt;

Gelet op de vigerende begrotingsonderrichtingen;

Overwegende dat het bijgevolg verantwoord is om met de invoering van een belasting een deel van deze kosten te financieren;

Overwegende dat de financiële toestand van de gemeente zoals die blijkt uit het meerjarenplan de noodzaak van de invoering van rendabele belasting rechtvaardigt;

Publieke stemming
Aanwezig: Jacky Daemen, Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Wim Swennen, Anita Meerten, Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters, Tamara Smolders, Wendy Van der Kerken
Voorstanders: Jacky Daemen, Wim Rutten, Mark Hoedemakers, Peter Nies, Sylvie Henckens, Wim Swennen, Anita Meerten, Marcel Dirkx, Ivo Vleeschouwers, Jeannine Veugelaers, Jos Vandewal, Rob Dirkx, Marion Sniekers, Yannicka Eerdekens, Wouter Simons, Miet Lemmens, Eef Smeets, Esther Brands, Maddy Peeters, Tamara Smolders
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

BESLUIT :

 

Artikel 1.- Vanaf de goedkeuring van dit belastingreglement en voor een termijn die eindigt op 31 december 2027 wordt ten voordele van de gemeente, onder de navolgende voorwaarden, ieder gebruik van het openbaar domein voor de plaatsing van banken, stoelen, tafels e.d., evenals het oprichten van schutsels en afsluitingen, onderworpen aan een directe belasting.

Artikel 2.- Het bedrag van de belasting wordt als volgt vastgesteld: 0.5 euro / m² ingenomen openbaar domein.

Artikel 3.- Bij de berekening van de verschuldigde belasting worden de gedeelten van een vierkante meter als een volledige vierkante meter aangerekend. De belasting is bij iedere inname van het openbaar domein voor commerciële doeleinden verschuldigd.

Artikel 4.- De gebruiker van het openbaar domein dient voorafgaandelijk een aanvraag tot ingebruikname in te dienen bij het gemeentebestuur. Hier bekomt hij een aanvraagformulier dat hij moet invullen en ondertekenen. 

Artikel 5.- De belasting wordt contant betaald tegen afgifte van een betalingsbewijs nadat de goedkeuring tot inname van het openbaar domein werd toegekend en alvorens de werkelijke inname van het openbaar domein plaatsvindt.

Het bewijs van betaling wordt door middel van een kasticket bezorgd.

Artikel 6.- Wanneer de contante inning niet kan worden uitgevoerd, wordt de belasting ingekohierd en wordt ze een kohierbelasting.

Artikel 7.- De kohieren worden vastgesteld en uitvoerbaar verklaard ten laatste op 30 juni van het jaar dat volgt op het aanslagjaar door het college van burgemeester en schepenen. Het kohier wordt tegen ontvangstbewijs overgezonden aan de financieel beheerder die belast is met de invordering en die onverwijld instaat voor de verzending van de aanslagbiljetten.  Deze verzending gebeurt zonder kosten voor de belastingplichtigen. Het aanslagbiljet bevat naast de gegevens vermeld op het kohier ook de verzendingsdatum van het aanslagbiljet, de uiterste betalingsdatum, de termijn waarbinnen bezwaar kan worden ingediend, de benaming, het adres en de contactgegevens van de instantie die bevoegd is om het bezwaarschrift te ontvangen, evenals de vermelding dat de belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger die wenst gehoord te worden, zulks uitdrukkelijk moet vragen in het bezwaarschrift.

Als bijlage wordt een beknopte samenvatting toegevoegd van het reglement krachtens welke de belasting is verschuldigd.

Artikel 8.- De kohierbelasting moet betaald zijn binnen twee maanden na verzending van het aanslagbiljet op de aangeduide rekening. Eens de betalingstermijn verstreken is, worden de invordering en vervolging gedaan door de financieel beheerder van de gemeente en worden de regels toegepast betreffende de nalatigheidintresten betreffende de rijksbelastingen op de inkomsten.

Artikel 9.- De belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger kan tegen een aanslag, een belastingverhoging of een administratieve geldboete, een bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en schepenen, die handelt als administratieve overheid.

Het bezwaar moet, op straffe van nietigheid, schriftelijk worden ingediend en worden gemotiveerd.

De indiening moet op straffe van verval, gebeuren binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet of vanaf de kennisgeving van de aanslag of vanaf de datum van de contante inning. Het bezwaarschrift mag eveneens via een duurzame drager ingediend worden binnen dezelfde termijnen en onder dezelfde voorwaarden.

De belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger kan in zijn/haar bezwaarschrift vragen om gehoord te worden.

Het college van burgemeester en schepenen of een personeelslid dat door het college van burgemeester en schepenen speciaal daarvoor is aangewezen, stuurt binnen vijftien kalenderdagen na de indiening van het bezwaarschrift een ontvangstmelding enerzijds naar de belastingschuldige en, in voorkomend geval, zijn vertegenwoordiger en anderzijds naar de financieel beheerder. De ontvangstmelding kan via een duurzame drager worden gestuurd.

Artikel 10.- De toelating of vergunning wordt verleend zonder dat de belanghebbende enig recht van erfdienstbaarheid op het openbaar domein kan doen gelden doch onder uitdrukkelijke voorwaarde dat zij mag ingetrokken worden of tijdelijk geschorst worden, indien zulks nodig geacht wordt. De intrekking of schorsing geeft geen recht op schadevergoeding nog op terugbetaling van de belasting of van een deel ervan.

Artikel 11.- Deze belasting is niet verschuldigd voor het innemen van het openbaar domein bij activiteiten zonder winstoogmerk of bij gelegenheden als jaarmarkten, koopjesdagen, feestmarkten en soortgelijke activiteiten, indien een voorafgaande toestemming verkregen werd van het college van burgemeester en schepenen.

Artikel 12.- In toepassing van artikel 285 en 286 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 wordt dit besluit en de inhoud ervan bekendgemaakt op de webtoepassing van de gemeente en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.