De voorzitter opent de zitting op 02/10/2023 om 20:00.
De voorzitter heet de raadsleden en de andere aanwezigen welkom.
DAGORDE GEMEENTERAAD 02 oktober 2023
Openbaar
1. Interne Zaken
1.1 Vaststelling dagorde
1.2 Verkoop bouwgrond Breeërsteenweg: goedkeuring verkoopreglement voor de onderhandse verkoop met publieke inschrijving
1.3 Wijk-werken Maasland P.V.: goedkeuring verlenging projectvereniging voor 6 jaar
1.4 Goedkeuring documenten UNESCO Biosfeerkandidatuur Kempen~Broek
2. Financiën
2.1 Goedkeuring investeringstoelage aan kerkfabriek Sint-Lambertus Geistingen voor de renovatie van de grafkapel Mgr. Rutten en niskapel van de kerkhofmuur
3. Grondgebiedszaken
3.1 Zaak der wegen - gratis grondafstand: verkaveling Kruisstraat, Simpelstraat en Hilvenstraat - VK/2023/6
3.2 Zaak der wegen - goedkeuring nieuw wegtracé woonerf: verkaveling Kampstraat/Breeërsteenweg - VK/2023/5
3.3 Goedkeuring afwijking verkoopsvoorwaarden bij wederverkoop woning te 22 augustusstraat
4. Basisschool Kinrooi
4.1 Goedkeuring lestijdenpakket voor de gemeentelijke basisschool “3K” Kinrooi voor het schooljaar 2023-2024
4.2 Goedkeuring lestijdenpakket voor de gemeentelijke basisschool “De Maaskei” Kinrooi -Ophoven voor het schooljaar 2023-2024
5. Technische dienst
5.1 R/005479: Riolerings- en wegeniswerken Brandstraat en Heitjesstraat - Goedkeuring samenwerkingsovereenkomst met Fluvius
6. Secretariaat
6.1 Kennisgevingen en mededelingen
6.2 Definitieve vaststelling verslag vorige zitting
De voorzitter verleent het woord aan burgemeester Wim Rutten. Hij verzorgt de inhoudelijke toelichting. Hij verduidelijkt dat het aangeboden perceel gelegen is op de hoek van de Breeërsteenweg en de Broekstraat. Het is een perceel van ongeveer 6 aren. De voorwaarden voor de bieding zijn in het lastenboek opgenomen.
Raadslid Marcel Dirkx merkt op dat er in het lastenboek geen bepalingen aangaande de handelswijze bij een gelijk bod opgenomen zijn.
Burgemeester Wim Rutten antwoordt dat deze aanvulling van het raadslid zeker in de leidraad verwerkt zal worden. De aanvulling zal aan de raadsleden bezorgd worden alvorens de leidraad gepubliceerd zal worden.
Na deze bespreking neemt de raad - mits de aanvulling van de leidraad met de afgesproken bepaling - de volgende beslissing:
De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op deel 2, titel V, hoofdstuk I, afdeling II en titel VII, hoofdstuk II van het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 285 en 330 betreffende de bekendmaking en het algemeen bestuurlijk toezicht;
Overwegende dat de gemeente Kinrooi eigenaar is van het bouwgrond gelegen aan de Breeërsteenweg in Kinrooi, kadastraal gekend 1de afdeling, sectie B, deel van nrs. 308/L en 308/P, zoals dit goed staat afgebeeld als lot 1 op een metingsplan opgesteld door landmeter-expert Mathieu Rutten op 14 augustus 2023;
Gelet op de oppervlakte van de aangeboden grond, zijnde 6 are 10 centiare;
Overwegende dat de betreffende grond niet essentieel is voor de realisatie van de doelstellingen en kerntaken van het gemeentebestuur en het aangewezen is de grond te verkopen;
Overwegende dat de grond te koop aangeboden wordt middels een onderhandse verkoop met publieke inschrijving;
Gelet op de beoordeling van de kandidaat-kopers die enkel gebaseerd zal zijn op de geboden prijs;
Gelet op het verkoopreglement in bijlage waarin de procedure in detail uiteengezet wordt die gevolgd zal worden alvorens tot toewijzing aan de hoogst gerangschikte kandidaat-koper over te gaan;
Gelet op de juridische mogelijkheden van het perceel dewelke zijn opgenomen in verkaveling nummer 874.2/176 van 14 maart 1969, gewijzigd op 4 augustus 2005;
Gelet op het schattingsverslag in bijlage opgesteld door Landmeters- en vastgoedexperten waarbij de schattingsprijs van de te verkopen grond vastgesteld werd op € 80.000, zijnde de minimale verkoopwaarde van het te koop aangeboden onroerend goed;
BESLUIT:
Artikel 1.- Het perceel bouwgrond gelegen aan de Breeërsteenweg in Kinrooi, kadastraal gekend 1de afdeling, sectie B, deel van nrs. 308/L en 308/P, zoals dit goed staat afgebeeld als lot 1 op een metingsplan opgesteld door landmeter-expert Mathieu Rutten op 14 augustus 2023 - wordt te koop gesteld middels de procedure van onderhandse verkoop met publieke inschrijving onder de voorwaarden die werden opgenomen in de verkoopleidraad in bijlage.
Artikel 2.- De verkoopleidraad met daarin de omschrijving van de procedure die wordt gevolgd teneinde een rangschikking te bekomen van de kandidaat-kopers, wordt goedgekeurd.
Artikel 3.- In toepassing van artikel 285 §1 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 wordt de beknopte beschrijving van dit besluit opgenomen in de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente wordt bekendgemaakt en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.
De voorzitter verleent het woord aan schepen Nies. Hij verzorgt de inhoudelijke toelichting.
Hierna neemt de raad de volgende beslissing:
De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:
Toelichting
In de zesde staatshervorming werd een pakket bevoegdheden met betrekking tot activering van werkzoekenden overgeheveld aan de gewesten. Één van die bevoegdheden betreft de hervorming van het PWA-stelsel naar het destijds nieuwe instrument "wijk-werken". Het decreet betreffende het wijk-werken alsook het besluit van de Vlaamse Regering betreffende wijk-werken trad in voege op 1 januari 2018.
Wijk-Werken is een activeringsmaatregel waarbij werkzoekenden met een grote afstand tot de arbeidsmarkt ervaring opdoen en arbeidsattitudes aanleren door enkele uren per week klusjes uit te gaan voeren bij particulieren, in een onderwijsinstelling, lokaal bestuur, vzw, niet-commerciële vereniging of een land-/ tuinbouwbedrijf. Ze doen dit gedurende maximum 60 uur per maand en 630 uur per jaar en dit maximum 12 maanden. Daarna stromen ze verplicht verder door naar een volgende stap in hun traject naar werk. Voor werkzoekenden die voorheen als PWA'er werkten geldt de beperking van maximum 12 maanden niet.
Om uitvoering te geven aan het decreet en besluit van de Vlaamse Regering betreffende wijk-werken richtten de Maaslandse gemeenten in 2018 de projectvereniging "Wijk-Werken Maasland" op. Dit is een intergemeentelijk samenwerkingsverband met rechtspersoonlijkheid. Een projectvereniging kan opgericht worden met een duurtijd van maximum zes jaar. Voor het verstrijken van de termijn kan deze verlengd worden, mits goedkeuring van alle deelnemende gemeenten. De verlenging mag niet gebeuren in een jaar waarin gemeenteraadsverkiezingen georganiseerd worden. Tijdens de duurtijd die bij verlenging van de projectvereniging werd vastgesteld is geen uittreding mogelijk. Bij gebrek aan instemming van alle deelnemende deelnemende gemeenten of bij het uitblijven van één of meer beslissingen zal de projectvereniging ontbonden worden. Aan de deelnemende gemeenten worden geen financiële middelen gevraagd. De projectvereniging is een aparte rechtspersoon en heeft bijgevolg eigen personeel, en een aparte jaarrekening en boekhouding.
De projectvereniging wordt geleid door een raad van bestuur, dewelke minimum bestaat uit één stemgerechtigd lid per deelnemend lokaal bestuur, alsook een plaatsvervanger. Zij moeten lid zijn van het college van burgemeester en schepenen of van de gemeenteraad. Daarnaast vaardigt elk deelnemend lokaal bestuur ook een lid met raadgevende stem af, dit zijn oppositieraadsleden van de deelnemende gemeente. De leden van de RvB moeten pas opnieuw afgevaardigd worden na de volgende gemeenteraadsverkiezingen. De huidige samenstelling van de RvB dient momenteel dus niet gewijzigd te worden. Ook de bestaande statuten en het huishoudelijk reglement kunnen mee overgenomen worden aangezien hier geen wijzigingen in gebeurden.
Het is aangewezen om blijvend in te zetten op het wijk-werken en de projectvereniging opnieuw te verlengen. Dit o.a. omwille van het de hoge werkloosheidscijfers in Maasmechelen en het Maasland, het grote aantal niet-beroepsactieven en de problematieken waarmee deze groepen kampen (multiproblematieken, arbeidsbeperkingen, beperkte kennis van het Nederlands, gebrek aan werkervaring e.d.). Wijk-Werken is een instrument dat doorheen de jaren haar meerwaarde in de regio bewezen, dit blijkt o.a. uit de jaarrekeningen en het inhoudelijk verslag dat steeds wordt voorgelegd aan de deelnemende gemeenteraden alsook de goede cijfers. De boekjaren werden steeds afgesloten met een positief saldo, de projectvereniging heeft momenteel 1 VTE (0,5 coördinatie + 0,5 bemiddelaar) in dienst voor 559 actieve gebruikers en 223 actieve wijk-werkens in 2022. Ook in vergelijking met andere regio's in Limburg en Vlaanderen loopt wijk-werken in het Maasland, ondanks de impact van de covid-19 crisis en de krapte op de arbeidsmarkt, zeer goed.
Argumentatie
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Gelet op het bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op deel 2, titel V, hoofdstuk I, afdeling II en titel VII, hoofdstuk II van het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 285 en 286 en 330 betreffende de bekendmaking en het algemeen bestuurlijk toezicht;
Gelet op het decreet van 5 juli 2017 betreffende wijk-werken;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering betreffende wijk-werken van 7 juli 2017;
Gelet op de samenwerking met rechtspersoonlijkheid, m.n. projectvereniging Wijk-Werken Maasland zoals neergelegd bij de Federale Overheidsdienst Justitie op 28/11/2017 met als einddatum 31/12/2023;
Overwegende dat de projectvereniging Wijk-Werken Maasland werd opgericht voor een duurtijd van 6 jaar in januari 2018 met het doel uitvoering te geven aan het decreet en besluit van de Vlaamse Regering betreffende het wijk-werken;
Overwegende dat de verlenging van de projectvereniging niet mag gebeuren in een jaar waarin gemeenteraadsverkiezingen georganiseerd worden waardoor de verlenging in 2023 moet worden goedgekeurd door alle deelnemende lokale besturen
Overwegende dat alle deelnemende lokale besturen moeten instemmen met de verlenging van de projectvereniging Wijk-Werken Maasland voor een duurtijd van 6 jaar;
Overwegende dat de projectvereniging ontbonden dient te worden bij gebrek aan instemming van één van de deelnemende gemeenten of bij het uitblijven van één of meer beslissingen omtrent de verlenging;
Gelet op de statuten en het huishoudelijk reglement van de projectvereniging;
Overwegende dat de huidige leden blijven zetelen in de raad van bestuur van de projectvereniging Wijk-Werken Maasland en er na de gemeenteraadsverkiezingen pas een nieuwe raad van bestuur samengesteld dient te worden;
Gelet op de hoge werkloosheidscijfers en het hoge aantal niet beroepsactieven in Maasmechelen en het Maasland, alsook de problematieken waarmee ze geconfronteerd worden;
Gelet op de krappe arbeidsmarkt in Maasmechelen en het Maasland;
Gelet op de jaarrekeningen en inhoudelijke verslagen, dewelke telkens voorgelegd werden aan de deelnemende gemeenteraden alsook op het positief saldo waarmee de projectvereniging telkens alle boekjaren afsloot;
Financiële informatie
Geen financieel advies nodig: er worden geen financiële middelen aan de deelnemende lokale besturen gevraagd. De projectvereniging Wijk-Werken Maasland is een aparte rechtspersoon met een eigen, aparte jaarrekening en boekhouding.
Gelet op de jaarcijfers (gebruikers, wijk-werkers) van de projectvereniging Wijk-Werken Maasland zoals voorgelegd aan de RvB Wijk-Werken Maasland van de afgelopen maanden;
Overwegende dat het activeringsinstrument "wijk-werken" haar nut in de regio reeds bewezen heeft en dit ook blijkt uit de jaarrekeningen, inhoudelijke verslagen en cijfers m.b.t. wijk-werken;
Overwegende dat er geen financiële middelen aan de deelnemende lokale besturen worden gevraagd;
BESLUIT:
Artikel 1.- De gemeenteraad gaat akkoord met de verlenging van de projectvereniging voor zes jaar.
Artikel 2.- In toepassing van artikel 285 en 286 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 wordt dit besluit en de inhoud ervan bekendgemaakt op de webtoepassing van de gemeente en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.
De voorzitter verleent het woord aan schepen Hoedemakers. Hij verzorgt de inhoudelijke toelichting.
Hierna neemt de raad de volgende beslissing:
De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op het bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op de Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen;
Gelet op de kandidaatstelling van Kempen~Broek voor de erkenning van UNESCO Mens en Biosfeergebied uit 2019;
Gelet op het besluit dd. 8 mei 2023 betreffende de 'Goedkeuring samenwerkingsovereenkomst voor de organisatie van de grensoverschrijdende samenwerking in het GrensPark Kempen~Broek;
Gelet op deel 2, titel V, hoofdstuk I, afdeling II en titel VII, hoofdstuk II van het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 285 en 330 betreffende de bekendmaking en het algemeen toezicht;
Gelet op de vraag van het Regionaal Landschap Kempen & Maasland om de kandidatuur van het GrensPark Kempen~Broek tot erkenning als Mens en Biosfeergebied bij UNESCO formeel goed te keuren en de daarbij horende documenten te bekrachtigen;
Gelet op de aanvraagdocumenten die in drievoud worden ingediend: een Vlaamse zijde, een Nederlandse zijde en een grensoverschrijdend document;
Gelet op de situering van de gemeente Kinrooi aan de Vlaamse zijde en als onderdeel van het grensoverschrijdend document;
Gelet op het voorstel van het Regionaal Landschap Kempen & Maasland tot aanpassing van de perimeter van het GrensPark Kempen~Broek om tegemoet te komen aan de suggestie van de jury opdat de grenzen beter zouden overeenkomen met de afbakening van de Vlakte van Bocholt;
Overwegende de opdracht van de stuurgroep Kempen~Broek, bestaande uit vertegenwoordigers van de gemeenten en provincies waarin het Kempen~Broek ligt, aan het projectbureau Kempen~Broek om het gebied en de samenwerking kandidaat te stellen voor de status van UNESCO Mens en Biosfeergebied;
Overwegende dat de voorbereiding van de Mens en Biosfeerkandidatuur reeds in 2017 startte en vanaf 2021 gelijklopend met de Landschapsparkkandidatuur werd uitgewerkt om niet met twee verschillende plannen aan de slag te moeten in het gebied;
Overwegende dat het aanvraagdossier om als UNESCO Mens en Biosfeergebied - zoals voorgeschreven in het besluit van de gemeenteraad dd. 8 mei 2023 - later dan het aanvraagdossier voor Landschapsparken, en dus pas in september 2023, zal worden ingediend;
Overwegende dat de finale documenten (o.a. zoneringsplan en definitief aanvraagdocument) pas midden september werden aangeleverd;
Overwegende dat de finale documenten in het Nederlands aan de gemeenteraad worden voorgelegd maar in het Engels zullen worden ingediend;
Overwegende dat de kandidatuur tot erkenning als Mens en Biosfeergebied enkel wordt ondersteund onder de voorwaarde dat dit niet leidt tot bijkomende verplichtingen en/of beperkende maatregelen ten aanzien van eigenaars en gebruikers; dat enkel het Europees of Vlaams beleid en vergunningenkader de basis vormen en de erkenning niets verandert aan de rechten van de burgers en ondernemers op hun eigendommen;
Overwegende dat het zoneringsplan - zoals in bijlage toegevoegd en o.a. terug te vinden op p.32 van het Belgisch dossier - tot doel heeft om de focus en de uitvoering van de ambities uit het Masterplan geografisch aan te duiden; dat het plan en de aanduiding van de 3 zones geen juridische of planologische consequenties of invloed op eigendomsrechten mag hebben; dat de zonering op zich ook niet tot bijkomende beperkingen mag leiden;
Overwegende dat indien de werking rond het Mens en Biosfeergebied in de toekomst toch rechtstreeks aanleiding zou geven tot negatieve gevolgen voor de landbouw of andere sectoren er onverwijld in toepassing van artikel 5 van de samenwerkingsovereenkomst uit het samenwerkingsverband zal getreden worden en afgezien van de erkenningen;
Overwegende dat voor de eventuele gevolgen die de erkenning tot Mens en Biosfeergebied met zich meebrengt in het samenwerkingsverband oplossingen worden gezocht;
Overwegende dat het huidige financieel engagement van de provincies en gemeenten voldoende is;
Overwegende dat het engagement van de gemeente in de samenwerkingsovereenkomst is vastgesteld op 10 jaar, doch dit uiteraard onder voorbehoud van goedkeuring van een nieuwe BBC-cyclus.
BESLUIT:
Artikel 1.- De gemeenteraad keurt zowel het Vlaamse dossier als het grensoverschrijdend dossier goed in het kader van de aanvraag tot Mens en Biosfeergebied. Indien er aan de hoofdlijnen iets wijzigt, komt dit plan terug naar de gemeenteraad.
Artikel 2.- De gemeenteraad keurt het voorstel tot aanpassing van de perimeter op het grondgebied van Bree niet goed.
Artikel 3.- De gemeenteraad keurt het financiële engagement dat in de Samenwerkingsovereenkomst is opgenomen goed.
Artikel 4.- De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst voor de organisatie van de grensoverschrijdende samenwerking in het Kempen~Broek goed, mits het in acht nemen van de voorwaarden opgesteld door de vier Vlaamse gemeenten en zoals gestipuleerd in het gemeenteraadsbesluit dd. 8 mei 2023.
Artikel 5.- De gemeenteraad vaardigt burgemeester Wim Rutten en algemeen directeur Marijke Clerx - of hun respectievelijke vervangers - af om de samenwerkingsovereenkomst te ondertekenen.
Artikel 6.- De gemeenteraad wenst te benadrukken dat deze goedkeuring enkel onder de gestelde voorwaarden geldt en behoudt zich het recht voor om conform artikel 5 van de samenwerkingsovereenkomst onverwijld uit het samenwerkingsverband te treden en af te zien van de erkenning als UNESCO Mens en Biosfeergebied indien in de toekomst blijkt dat deze werking rechtstreeks aanleiding geeft tot negatieve gevolgen voor de landbouw of andere sectoren.
Artikel 7.- De gemeenteraad keurt goed dat de gemeentelijke kanalen kunnen worden ingezet om te kunnen informeren over de verdere afloop.
Artikel 8.- In toepassing van artikel 285 §1 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 wordt de beknopte beschrijving van dit besluit opgenomen in de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente wordt bekendgemaakt en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.
De voorzitter verleent het woord aan schepen Swennen. Hij verzorgt de inhoudelijke toelichting.
Hierna neemt de raad de volgende beslissing:
De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:
Gelet op de beschikkingen van het decreet lokaal bestuur van 22-12-2017;
Gelet op artikel 41 van het decreet lokaal bestuur houdende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op deel 2, titel V, hoofdstuk I, afdeling II en titel VII, hoofdstuk II van het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 285 en 330 betreffende de bekendmaking en het algemeen bestuurlijk toezicht;
Gelet op het bestuursdecreet van 07-12-2018;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het eredienstendecreet van 27 juni 2012 in werking getreden op 6 juli 2012;
Gelet op de wetgeving overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten van werken, leveringen en diensten van 17 juni 2016;
Gelet op het KB plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren van 18 april 2017;
Gelet op de wet van 16 februari 2017 betreffende de motivering, informatie en rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten;
Gelet op het KB van 22 juni 2017 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en van de concessies voor openbare werken;
Overwegende dat kerkfabriek Sint-Lambertus Geistingen een overheidsopdracht van werken 'Renovatie van grafkapel Mgr. Rutten en niskapel kerkhofmuur' dient uit te laten voeren;
Overwegende dat deze opdracht van werken in zitting van de kerkraad van 8 augustus 2023 werd gegund aan de firma ABB&Z, Oudsbergerweg 69 te 3670 Oudsbergen voor een bedrag van €151.555,59 incl BTW;
Overwegende dat er in het gemeentelijk investeringsbudget een krediet werd ingeschreven van €90.892,50 als investeringstoelage aan kerkfabriek Sint-Lambertus Geistingen;
BESLUIT:
Artikel 1.- Kennis wordt genomen van de gunning van de opdracht van werken 'Renovatie van grafkapel Mgr. Rutten & niskapel kerkhofmuur' door kerkfabriek Sint-Lambertus Geistingen in zitting van 8 augustus 2023 aan firma ABB&Z BV, Oudsbergerweg 69 te 3670 Oudsbergen voor een bedrag van €151.555,59 incl BTW.
Artikel 2.- De gemeentelijke investeringstoelage aan kerkfabriek Sint-Lambertus Geistingen wordt vastgesteld op een bedrag van €90.892,50, voorzien in het investeringsbudget 2023 onder jaarbudgetrekening ACT-3.08/0790-00/6640000/IP-GEEN. De betalingen in afkorting van de investeringstoelage gebeurt adhv voorgelegde facturen en worden goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen.
Artikel 3.- In toepassing van artikel 285 §1 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 wordt de beknopte beschrijving van dit besluit opgenomen in de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente wordt bekendgemaakt en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.
De voorzitter verleent het woord aan burgemeester Wim Rutten. Hij verzorgt de inhoudelijke toelichting. Hij merkt op dat het voorliggende dossier het openbaar domein van de verkaveling betreft.
Raadslid Marcel Dirkx vraagt waarom in de Hilvenstraat de bouwlijn op 10 meter uit de as van de weg vastgesteld werd en ten opzichte van de andere wegen de bouwlijn op 12 meter uit de as van de weg bepaald werd.
Burgemeester Wim Rutten meent dat dit te maken heeft met de rooilijnen. Hij merkt op dat hij het zal navragen en het raadslid zal berichten.
Raadslid Marcel Dirkx merkt op dat als er toch gestreefd wordt naar kleinere percelen, het misschien ook aangewezen is om de voorliggende strook te beperken en meer achtertuin te toe te laten. Hij onderstreept dat hij het dus een goed idee vindt om de bouwlijn korter bij de as van de weg te leggen en hij pleit om dit in de toekomst overal zo toe te passen.
Na deze bespreking neemt de raad de volgende beslissing:
De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikel 285 en 330 betreffende de bekendmaking en het algemeen bestuurlijk toezicht;
Gelet op de wet van 29 maart 1962 betreffende de organisatie van de Ruimtelijke Ordening en van de Stedenbouw, zoals ze nadien gewijzigd werd;
Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening; meer bepaald artikel 4.2.17 §2;
Gelet op het decreet betreffende de omgevingsvergunning van 25 april 2014, en latere wijzigingen;
Gelet op artikel 31 van het decreet betreffende de omgevingsvergunning waarin de procedure voor het behandelen van het onderdeel "de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg" in het kader van een omgevingsvergunning vermeld staat dat hierin als beslissende overheid de gemeenteraad is aangeduid;
Gelet op het decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019;
Gelet op de verkavelingsaanvraag ingediend door X, met als adres X, voor het verkavelen van een grond in 12 loten voor halfopen bebouwing, 4 loten voor open bebouwing, 1 lot voor standplaats elektriciteitscabine en 1 lot voor speel- en groenplein, gelegen te 3640 Kinrooi, 1ste afdeling Kinrooi, sectie B, nr. 340D, Kruisstraat-Simpelstraat-Hilvenstraat;
Gezien bovenvermelde aanvraag onder toepassing valt van voormeld artikel, vermits zij voorziet in de afstand van grond, te voegen bij de voorliggende weg;
Gelet op het bij artikelen 75, 76 en 77 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening voorgeschreven onderzoek dat op de voorgeschreven wijze heeft plaatsgehad en waaruit blijkt dat er 3 bezwaarschriften aanwezig zijn, maar die geen directe betrekking hebben op de zaak der wegen;
Overwegende dat voornoemde grondafstand in overeenstemming is met de vooruitzichten van het gemeentebestuur voor wat betreft de toekomstige opvatting van deze weg;
Overwegende dat de notaris in de eerste te verlijden akte de gratis grondafstanden ten voordele van de gemeente zonder kosten voor de gemeente dient op te nemen en afschrift dezer aan ons bestuur te zenden;
BESLUIT:
Artikel 1.- De tracéwijziging, verbreding of opheffing van bestaande gemeentewegen zoals die voorkomt op het verkavelingsplan gevoegd bij de voornoemde aanvraag, wordt goedgekeurd.
Artikel 2.- De voor inlijving bij het openbaar domein voorziene perceel, gelegen te 3640 Kinrooi, 1ste afdeling Kinrooi, sectie B, nr. 340D: 02a12ca (LOT 17, speel- en groenplein) is gratis en zonder onkosten aan de gemeente af te staan voor de uitvoering van de verkaveling (verkoop en/of verbouwing).
Artikel 3.- De aanvrager of diens rechtsopvolgers is gehouden de notaris opdracht te geven om in de eerste te verlijden overdrachtsakte de gratis grondafstand(en) ten voordele van de gemeente op te nemen en een afschrift ervan aan ons bestuur te zenden.
Artikel 4.- Indien de aanvrager niet onmiddellijk wenst of kan overgaan tot vervreemding is hij gehouden om binnen één jaar na afgifte van deze vergunning en op zijn kosten een authentieke akte te laten verlijden voor een notaris en ons bestuur een kopie van deze akte te zenden.
Artikel 5.- Ingeval de overdrachtsakte nog niet verleden zou zijn en ons bestuur of een ander openbaar bestuur wenst gebruik te maken van de gratis af te stane grond voor openbaar nut, dan is de aanvrager gehouden de nodige gronden hiervoor onmiddellijk en zonder enige kosten ter beschikking te stellen.
Artikel 6.- Voornoemde grondinneming geschiedt voor openbaar nut, met name de inlijving bij het openbaar domein.
Artikel 7.- In toepassing van artikel 285 §1 van het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 wordt een beknopte beschrijving van dit besluit opgenomen in de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente wordt bekendgemaakt en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het decreet Lokaal Bestuur.
De voorzitter verleent het woord aan schepen Hoedemakers. Hij verzorgt de inhoudelijke toelichting. Hij merkt op dat het voorliggende dossier de goedkeuring van de wegenis in het betreffende gebied betreft. Hij verduidelijkt dat er een tragenwegenstructuur voorzien wordt die aantakt op het schoolpaadje. Verder is er aan de onderzijde van het woonerf toegang voorzien voor de hulpdiensten. Door deze toegang te voorzien van een wegneembaar paaltje wordt er voor gezorgd dat de toegang niet door het gewone verkeer als ontsluitingsweg gebruikt zal worden. Verder werd er in het gebied een gemeenschappelijke parking voorzien omdat een aantal woningen geen eigen parkeergelegenheid heeft. Hij merkt op dat alleen op de aansluiting Kampstraat de weg verhard is en ingericht is als een gewone weg en dat voor het overige het totale gebied uitgerust is als trage wegenis.
Raadslid Marcel Dirkx merkt op dat hij vaststelt dat Landwaarts volhardt in de boosheid. Hij vindt het een miskleun van een plan. Hij vraagt wie eigenaar van de gemeenschappelijke parkeerplaatsen is. Schepen Hoedemakers antwoordt dat deze parkeerplaatsen tot het openbaar domein zullen behoren.
Raadslid Marcel Dirkx antwoordt dat dit betekent dat er weer onderhoudstaken bijkomen bij de gemeentelijke technische dienst. Schepen Hoedemakers antwoordt dat het geheel zo zal uitgerust worden dat er maar een minimaal onderhoud zal nodig zijn.
Raadslid Marcel Dirkx vraagt of er zicht is op wat is het profiel van de mensen die daar willen wonen? Hij vraagt zich af of een dergelijke manier van wonen op zijn plaats is in een landelijke gemeente. Hij vindt het bovendien niet kunnen dat de gemeente moet instaan voor het onderhoud van de parkeerplaatsen. Hij merkt op dat wanneer de parkeerplaatsen voorzien worden bij de woningen waarvoor ze voorzien worden, de bewoners van de woning instaan voor het onderhoud van de parkeerplaatsen. Hij vindt bovendien de situering van de parkeerplaatsen niet goed. Hij merkt op dat je om deze parkeerplaatsen te bereiken doorheen het hele woonerf moet rijden en dat het dus een illusie is om te denken dat het woonerf een autoluw karakter zal hebben. Tenslotte pleit er ook voor om de huizen naar voor te schuiven.
Schepen Hoedemakers antwoordt dat het middengebied (de wadi) door fluvius zal onderhouden worden.
Schepen Hoedemakers merkt ook op dat het bestaande groen (mooie grote bomen) maximaal behouden kan worden. Hij merkt ook op dat de parkeerplaatsen aan de linkerzijde ook extra voorzien zijn, omdat ook daar vooreerst groepsplaatsen voorzien zijn.
Na deze bespreking neemt de raad de volgende beslissing:
De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikel 285 en 330 betreffende de bekendmaking en het algemeen bestuurlijk toezicht;
Gelet op de wet van 29 maart 1962 betreffende de organisatie van de Ruimtelijke Ordening en van de Stedenbouw, zoals ze nadien gewijzigd werd;
Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening; meer bepaald artikel 4.2.17 §2;
Gelet op het decreet betreffende de omgevingsvergunning dd. 25 april 2014, en latere wijzigingen;
Gelet op artikel 31 van het decreet betreffende de omgevingsvergunning waarin de procedure voor het behandelen van het onderdeel "de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg" in het kader van een omgevingsvergunning vermeld staat dat hierin als beslissende overheid de gemeenteraad is aangeduid;
Gelet op het decreet houdende de gemeentewegen dd. 3 mei 2019;
Gelet op de verkavelingsaanvraag ingediend door Raymond Corstjens, met als adres Heerstraat 28 te 3910 PELT, voor het verkavelen van een grond in 19 loten voor halfopen bebouwing, het plaatsen van een elektriciteitscabine en het aanleggen van een woonerf, gelegen te 3640 Kinrooi, 1ste afdeling Kinrooi, sectie A, nrs. 426V, 427H, 428D2, 427G, 1027D, 528D, 529D en 1027C, Kampstraat/Breeërsteenweg;
Gezien bovenvermelde aanvraag onder toepassing valt van voormeld artikel, vermits zij voorziet in de afstand van grond na de aanleg van infrastructuur, te voegen bij de voorliggende weg;
Gelet op het bij artikelen 75, 76 en 77 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening voorgeschreven onderzoek dat op de voorgeschreven wijze heeft plaatsgehad en waaruit blijkt dat er 2 bezwaren aanwezig zijn die betrekking hebben op het wegenisdossier of in verband kunnen gebracht worden met de beoordelingsgronden opgesomd in artikel 3 en 4 van het Gemeentewegendecreet van 3 mei 2019;
Overwegende dat de bezwaren met betrekking tot de wegenis hier worden weergeven. De volledige bezwaren zijn tevens terug te vinden in bijlage;
De opmerkingen uit de bezwaarschriften luiden samengevat als volgt:
Overwegende dat de bezwaren omwille van bovenstaande redenen niet worden weerhouden, maar wel worden meegenomen als aandachtspunt in het dossier;
Overwegende dat voornoemde grondafstand in overeenstemming is met de vooruitzichten van het gemeentebestuur voor wat betreft de toekomstige opvatting van deze weg;
Overwegende dat de notaris in de eerste te verlijden akte de gratis grondafstanden ten voordele van de gemeente zonder kosten voor de gemeente dient op te nemen en afschrift dezer aan ons bestuur te zenden;
BESLUIT:
Artikel 1.- De tracéwijziging, verbreding of opheffing van bestaande gemeentewegen zoals die voorkomt op het verkavelingsplan gevoegd bij de voornoemde aanvraag, wordt goedgekeurd.
Artikel 2.- De voor inlijving bij het openbaar domein voorziene percelen, gelegen te 3640 Kinrooi, 1ste afdeling Kinrooi, sectie A:
zijn gratis en zonder onkosten aan de gemeente af te staan voor de uitvoering van de verkaveling (verkoop en/of verbouwing).
Artikel 3.- De aanvrager of diens rechtsopvolgers is gehouden de notaris opdracht te geven om in de eerste te verlijden overdrachtsakte de gratis grondafstand(en) ten voordele van de gemeente op te nemen en een afschrift ervan aan ons bestuur te zenden.
Artikel 4.- Indien de aanvrager niet onmiddellijk wenst of kan overgaan tot vervreemding is hij gehouden om binnen één jaar na afgifte van deze vergunning en op zijn kosten een authentieke akte te laten verlijden voor een notaris en ons bestuur een kopie van deze akte te zenden.
Artikel 5.- Ingeval de overdrachtsakte nog niet verleden zou zijn en ons bestuur of een ander openbaar bestuur wenst gebruik te maken van de gratis af te stane grond voor openbaar nut, dan is de aanvrager gehouden de nodige gronden hiervoor onmiddellijk en zonder enige kosten ter beschikking te stellen.
Artikel 6.- Voornoemde grondinneming geschiedt voor openbaar nut, met name de inlijving bij het openbaar domein voor wegverbetering.
Artikel 7.- In toepassing van artikel 285 §1 van het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 wordt een beknopte beschrijving van dit besluit opgenomen in de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente wordt bekendgemaakt en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het decreet Lokaal Bestuur.
De voorzitter verleent het woord aan burgemeester Wim Rutten. Hij verzorgt de inhoudelijke toelichting.
Hierna neemt de raad de volgende beslissing:
De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:
Gelet op de beschikkingen van het decreet lokaal bestuur van 22-12-2017;
Gelet op deel 2, titel V, hoofdstuk I, afdeling II en titel VII, hoofdstuk II van het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 285 en 330 betreffende de bekendmaking en het algemeen bestuurlijk toezicht;
Gelet op de wet van 29-07-1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad d.d. 16-04-2018 inzake de toewijzingsvoorwaarden van deze gemeentelijke bouwplaatsen, gewijzigd dd. 08-06-2020;
Overwegende dat X en Y bij authentieke akte verleden voor notaris Debucquoy dd 23-4-2021, lot X (22 augustusstraat nr X) uit de gemeentelijke verkaveling '22 augustusstraat' kochten;
Overwegende dat bij besluit van de gemeenteraad van 3-10-2022 toestemming werd gegeven aan X om de woning te verkopen, mits het betalen van een schadevergoeding en het overnemen van alle verplichtingen opgenomen in de bijzondere voorwaarden van de oorspronkelijke aankoopakte;
Overwegende dat X thans een koper heeft gevonden voor de woning;
Gelet op de vraagstelling van notaris Debucquoy om de bijzondere verkoopsvoorwaarden (o.a. kandidaatstelling, voorkooprecht, schadevergoeding, bouwverplichting,...), die werden opgelegd in de verkoopakte, niet in hun geheel op te leggen aan de nieuwe eigenaar aangezien deze niet allemaal relevant meer zijn;
Overwegende dat enkel het verbod op de uitoefening van horeca, ambachtelijk bedrijf of handel en het aanbrengen van reclameborden relevant is om verder te handhaven ten aanzien van de nieuwe eigenaar;
Overwegende dat de overige bepalingen uit de bijzondere voorwaarden, zoals kandidaatstelling, bouwverplichting, voorkooprecht, schadevergoeding, niet relevant zijn om op te leggen aan de nieuwe eigenaar aangezien:
- de boete reeds door mevrouw Claes betaald zal worden en het niet billijk is om deze boete meer dan één maal te innen voor eenzelfde onroerend goed;
- de nieuwe eigenaar een marktconforme prijs zal betalen, in tegenstelling tot de prijs die de oorspronkelijke kopers binnen deze verkaveling, incl. mevrouw Claes, betaalden;
- de bouwverplichting reeds voldaan is;
BESLUIT:
Artikel 1.- Betreffende de doorverkoop van de eigendom gelegen 22 Augustusstraat X te 3640 Kinrooi, thans kadastraal gekend, 2e afdeling, sectie D, nr. 1345E, groot 2a99ca door de huidige eigenaar X, stemt de gemeenteraad toe om de verplichtingen opgenomen in de bijzondere voorwaarden van de oorspronkelijke akte niet op te leggen aan de nieuwe eigenaar, met uitzondering van de volgende bepalingen, welke in extenso zijn op te nemen in de authentieke akte:
'- Op het aangekochte perceel en in de woning mag geen horeca worden uitgeoefend, geen ambachtelijk bedrijf of handel worden bedreven of reclameborden worden aangebracht. Vrije beroepen worden geduld. Bij gebreke aan naleving van de opgelegde voorwaarden is de koper of zijn rechtsopvolgers verplicht als boete aan de gemeente te betalen onverminderd alle andere schadevergoedingen en rechten van de gemeente: een som van 74,37 euro, gekoppeld aan het gezondheidsindexcijfer per dag overtreding, indien op het perceel of in de woning horeca wordt uitgeoefend, een ambachtelijk bedrijf of handel wordt bedreven of reclameborden worden aangebracht, bedrag opeisbaar gesteld vanaf aangetekende ingebrekestelling tot stopzetting/verwijdering.
- De koper verbindt er zich tevens toe in alle overeenkomsten die een zakelijk of persoonlijk gebruiks- of genotsrecht vestigen, overdragen of vaststellen, dat het geheel of een deel van het aangekochte onroerend goed tot voorwerp heeft, de voormelde bepaling in extenso te vermelden en te bedingen dat de verkrijger, die aanvaardt:
(a) deze bepaling zal moeten naleven; en,
(b) op zijn beurt de bepalingen van onderhavige clausule zal moeten opnemen indien hij een zakelijk of persoonlijk gebruiks- of genotsrecht vestigt, overdraagt of vaststelt dat het geheel of een deel van het aangekochte goed tot voorwerp heeft.
Voormelde bepaling wordt beschouwd als een derdenbeding.
De gemeente Kinrooi heeft het recht om rechtstreeks de persoon aan wie bovenstaande verbintenissen werden opgelegd door de koper of diens rechtsopvolgers aan te spreken indien deze één van de hogergenoemde verbintenissen miskent.'
Artikel 2.- Afschrift van dit besluit zal naar de instrumenterende notaris worden gestuurd.
Artikel 3.- In toepassing van artikel 285§1 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22-12-2017 wordt de beknopte beschrijving van dit besluit opgenomen in de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente wordt bekendgemaakt en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.
De voorzitter verleent het woord aan schepen Hoedemakers. Hij verzorgt de inhoudelijke toelichting.
Hierna neemt de raad de volgende beslissing:
De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:
Gelet op de beschikkingen van het decreet lokaal bestuur van 22-12-2017;
Gelet op de wet van 29-07-1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen;
Gelet op artikel 41 van het decreet lokaal bestuur houdende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op deel 2, titel V, hoofdstuk I, afdeling II en titel VII, hoofdstuk II van het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 285 en 330 betreffende de bekendmaking en het algemeen bestuurlijk toezicht;
Gelet op het bestuursdecreet van 07-12-2018;
Gelet op het decreet basisonderwijs van 25-02-1997, inzonderheid de artikelen 126 tot en met 146, de artikelen 154, 156 en 194, met uitzondering van de artikelen 133 en 134;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 17-06-1997 betreffende de personeelsformatie in het gewoon basisonderwijs;
Gelet op het schrijven van het Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming, Agentschap voor Onderwijsdiensten-Afdeling Basisonderwijs d.d. 01-06-2023 betreffende de personeelsformatie voor 2023-2024 aan de basisschool 3K te Kinrooi;
Gelet op het schrijven van het Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming, Agentschap voor Onderwijsdiensten-Afdeling Basisonderwijs d.d. 29-03-2023 betreffende de lestijden samen school maken voor 2023-2024 aan de basisschool 3K te Kinrooi;
Gelet op het schrijven van het Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming, Agentschap voor Onderwijsdiensten-Afdeling Basisonderwijs d.d. 24-05-2023 betreffende de lestijden ondersteuning kerntaak van het onderwijzend personeel voor 2023-2024 aan de basisschool 3K te Kinrooi;
Gelet op het schrijven van het Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming, Agentschap voor Onderwijsdiensten-Afdeling Basisonderwijs d.d. 24-05-2023 betreffende de lestijden aanvangsbegeleiding voor 2023-2024 aan de basisschool 3K te Kinrooi;
Gelet op het schrijven van het Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming, Agentschap voor Onderwijsdiensten-Afdeling Basisonderwijs d.d. 08-06-2023 betreffende de puntenenveloppe stimuluspunten scholengemeenschap voor 2023-2024 aan de basisschool 3K te Kinrooi;
Gelet op het schrijven van het Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming, Agentschap voor Onderwijsdiensten-Afdeling Basisonderwijs d.d. 05-06-2023 betreffende de puntenenveloppe zorg voor 2023-2024 aan de basisschool 3K te Kinrooi;
Gelet op het schrijven van het Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming, Agentschap voor Onderwijsdiensten-Afdeling Basisonderwijs d.d. 31-05-2023 betreffende de uren kinderverzorging voor 2023-2024 aan de basisschool 3K te Kinrooi;
Gelet op het schrijven van het Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming, Agentschap voor Onderwijsdiensten-Afdeling Basisonderwijs d.d. 13-07-2023 betreffende de lestijden lerarenplatform voor 2023-2024 aan de basisschool 3K te Kinrooi;
Gelet op het schrijven van het Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming, Agentschap voor Onderwijsdiensten-Afdeling Basisonderwijs d.d. 06-07-2023 betreffende de verhoging puntenenveloppe administratieve ondersteuning en beleidsondersteuning voor 2023-2024 aan de basisschool 3K te Kinrooi;
Gelet op het schrijven van het Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming, Agentschap voor Onderwijsdiensten-Afdeling Basisonderwijs d.d. 21-06-2023 betreffende de bijzondere pedagogische taken voor 2023-2024 aan de basisschool 3K te Kinrooi;
Gelet op de raadpleging van de schoolraad van 14-06-2022;
BESLUIT :
Artikel 1.- Het lestijdenpakket in de gemeentelijke basisschool “3K”, Nelisveld 5 te Kinrooi wordt voor het schooljaar 2023-2024 aangewend als volgt:
1. Lager onderwijs
Aantal ingeschreven leerlingen op 1 februari 2023: 209 leerlingen
Totaal aantal lestijden basisomkadering : 272 lestijden
Aanvullende lestijden godsdienst 16 lestijden
Totaal : 288 lestijden
Aantal klassen en bijhorende lestijden:
10 ambten 240 lestijden
lestijden L.O. 16 lestijden
restlestijden: 16 lestijden
katholieke godsdienst 16 lestijden
Islamitische godsdienst 12 lestijden
Niet confessionele zedenleer 12 lestijden
Protestantse godsdienst 6 lestijden
Aanvangsbegeleiding 4 lestijden
Samen school maken: 2 lestijden
Kerntaken: 5 lestijden
Lerarenplatform: 24 lestijden
2. Kleuteronderwijs
Aantal ingeschreven kleuters op 1 februari 2023: 100 kleuters
Totaal aantal lestijden basisomkadering: 134 lestijden
Aantal klassen en bijhorende lestijden:
5 ambten 120 lestijden
Restlestijden: 4 lestijden
Lestijden LO: 10 lestijden
Kinderverzorging 15 uren
3. Urenpakket
Uren administratie: 49/36
Lestijden zorg: 35/36
ICT: 10/36
Artikel 2.- In toepassing van artikel 285 §1 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22-12-2017 wordt de beknopte beschrijving van dit besluit opgenomen in de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente wordt bekendgemaakt en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.
De voorzitter verleent het woord aan schepen Hoedemakers. Hij verzorgt de inhoudelijke toelichting.
Hierna neemt de raad de volgende beslissing:
De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:
Gelet op de beschikkingen van het decreet lokaal bestuur van 22-12-2017;
Gelet op de wet van 29-07-1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen;
Gelet op artikel 41 van het decreet lokaal bestuur houdende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op deel 2, titel V, hoofdstuk I, afdeling II en titel VII, hoofdstuk II van het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 285 en 330 betreffende de bekendmaking en het algemeen bestuurlijk toezicht;
Gelet op het bestuursdecreet van 07-12-2018;
Gelet op het decreet basisonderwijs van 25-02-1997, inzonderheid de artikelen 126 tot en met 146, de artikelen 154, 156 en 194, met uitzondering van de artikelen 133 en 134;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 17-06-1997 betreffende de personeelsformatie in het gewoon basisonderwijs;
Gelet op het schrijven van het Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming, Agentschap voor Onderwijsdiensten, Afdeling Basisonderwijs d.d. 29-03-2023 betreffende de lestijden samen school maken voor 2023-2024 aan de basisschool De Maaskei te Kinrooi-Ophoven;
Gelet op het schrijven van het Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming, Agentschap voor Onderwijsdiensten, Afdeling Basisonderwijs d.d. 24-05-2023 betreffende de lestijden ondersteuning kerntaak van het onderwijzend personeel voor 2023-2024 aan de basisschool De Maaskei te Kinrooi-Ophoven;
Gelet op het schrijven van het Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming, Agentschap voor Onderwijsdiensten, Afdeling Basisonderwijs d.d. 24-05-2023 betreffende de lestijden aanvangsbegeleiding voor 2023-2024 aan de basisschool De Maaskei te Kinrooi-Ophoven;
Gelet op het schrijven van het Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming, Agentschap voor Onderwijsdiensten, Afdeling Basisonderwijs d.d. 31-05-2023 betreffende de uren kinderverzorging voor 2023-2024 aan de basisschool De Maaskei te Kinrooi-Ophoven;
Gelet op het schrijven van het Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming, Agentschap voor Onderwijsdiensten, afdeling Basisonderwijs d.d. 01-06-2023 betreffende de personeelsformatie voor 2023-2024 aan de basisschool De Maaskei te Kinrooi-Ophoven;
Gelet op het schrijven van het Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming, Agentschap voor Onderwijsdiensten, Afdeling Basisonderwijs d.d. 05-06-2023 betreffende de puntenenveloppe zorg voor 2023-2024 aan de basisschool De Maaskei te Kinrooi-Ophoven;
Gelet op het schrijven van het Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming, Agentschap voor Onderwijsdiensten, Afdeling Basisonderwijs d.d. 08-06-2023 betreffende de puntenenveloppe stimuluspunten scholengemeenschap voor 2023-2024 aan de basisschool De Maaskei te Kinrooi-Ophoven;
Gelet op het schrijven van het Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming, Agentschap voor Onderwijsdiensten, Afdeling Basisonderwijs d.d. 21-06-2023 betreffende de bijzondere pedagogische taken voor 2023-2024 aan de basisschool De Maaskei te Kinrooi-Ophoven;
Gelet op het schrijven van het Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming, Agentschap voor Onderwijsdiensten, Afdeling Basisonderwijs d.d. 06-07-2023 betreffende de verhoging puntenenveloppe administratieve ondersteuning en beleidsondersteuning voor 2023-2024 aan de basisschool De Maaskei te Kinrooi-Ophoven;
Gelet op het schrijven van het Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming, Agentschap voor Onderwijsdiensten, Afdeling Basisonderwijs d.d. 13-07-2023 betreffende het lerarenplatform voor 2023-2024 aan de basisschool De Maaskei te Kinrooi-Ophoven;
Gelet op de raadpleging van de schoolraad van 05-06-2023;
BESLUIT:
Artikel 1.-Het lestijdenpakket in de gemeentelijke basisschool “De Maaskei”, De Belder 21 te Kinrooi-Ophoven wordt voor het schooljaar 2023-2024 aangewend als volgt:
1. Lager onderwijs
Aantal ingeschreven leerlingen op 1 februari 2023: 113 leerlingen
Totaal aantal lestijden basisomkadering : 160 lestijden
Aanvullende lestijden godsdienst 6 lestijden
Aantal klassen en bijhorende lestijden:
6 ambten 144 lestijden
lestijden L.O. 10 lestijden
restlestijden: 6 lestijden
katholieke godsdienst 6 lestijden
Islamitische godsdienst 6 lestijden
Niet confessionele zedenleer 6 lestijden
Protestantse godsdienst 0 lestijden
Aanvangsbegeleiding 3 lestijden
Samen school maken: 1 lestijd
Kerntaken: 3 lestijden
2. Kleuteronderwijs
Aantal ingeschreven kleuters op 1 februari 2023: 72 kleuters
Totaal aantal lestijden basisomkadering: 110 lestijden
Aantal klassen en bijhorende lestijden:
4 ambten 96 lestijden
Lestijden LO: 8 lestijden
Restlestijden: 6 lestijden (overheveling van 3 lestijden naar LO, indien lestijd Anderstalige Nieuwkomer in orde is (definitief op 01/10, anders overheveling van 2 lestijden))
Kinderverzorging 13 uren
3. Urenpakket
Uren administratie: 27/36
Lestijden zorg: 23/36
ICT: 6/36
De voorzitter verleent het woord aan schepen Hoedemakers. Hij verzorgt de inhoudelijke toelichting.
Hierna neemt de raad de volgende beslissing.
De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Overwegende dat Fluvius System Operator optreedt als werkmaatschappij in naam en voor rekening van Fluvius Limburg op wiens naam de zakelijke rechten aangaande de gemeentelijke rioleringsinfrastructuur worden gevestigd;
Aangezien Fluvius de volgende werken wenst uit te voeren: Rioleringswerken in de Brandstraat en Heitjesstraat;
Aangezien de gemeente Kinrooi de volgende werken wenst uit te voeren: Wegeniswerken in de Brandstraat en Heitjesstraat;
Overwegende dat beide partijen beslissen , in uitvoering van artikel 48 van de wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten, de hoger beschreven werken in het algemeen belang samen te voegen en Fluvius aan te duiden om in gezamenlijke naam bij de gunning en de uitvoering van de opdrachten van werken en diensten als opdrachtgevend bestuur ( bouwheer) op te treden;
Overwegende dat de totale ruwe raming voor deze opdracht € 913.059,00 excl. btw bedraagt waarvan:
• Riolering en sleufherstel ten laste van Fluvius en VMM : €906.964 excl. btw ( btw 0%);
• Wegeniswerken naast het sleufherstel ten laste van de gemeente Kinrooi: €5.037,00 excl. btw + € 1.057,98 (21 % btw) = €6.095,00 incl. btw;
Voor de financiering van het rioleringsaandeel in dit project doen we beroep op subsidies van VMM;
Voor het gemeentelijk aandeel in de wegenis doen we beroep op de beschikbare middelen van het gemeentelijk rioleringsfonds bij Fluvius.
BESLUIT:
Artikel 1.- Bijgevoegde samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente Kinrooi en Fluvius voor de uitvoering van het project “R/005479: Riolerings- en wegeniswerken Brandstraat en Heitjesstraat” wordt goedgekeurd
Dit goedkeuringsbesluit dient gehecht te worden aan de samenwerkingsovereenkomst die er integraal deel van uitmaakt.
Artikel 2.- De raming van het gemeentelijk aandeel in dit project, zijnde de wegeniswerken bovenop het sleufherstel dat door Fluvius gefinancierd wordt, bedraagt €5.037,00 excl. btw + 1.057,98 (21 % btw) = €6.095,00 incl. btw.
Artikel 3.- Voor de financiering van het rioleringsaandeel in dit project doen we beroep op subsidies van VMM.
Artikel 4.- Het krediet voor het gemeentelijk aandeel in dit project, zijnde de wegeniswerken naast het sleufherstel, doet de gemeente Kinrooi beroep op het gemeentelijk rioleringsfonds bij Fluvius.
Artikel 5.- Afschrift van dit besluit zal samen met de goedgekeurde samenwerkingsovereenkomst worden overgemaakt aan Fluvius, Projectadministratie Riolering Hasselt, Trichterheideweg 8, 3500 te Hasselt.
Artikel 6.- In toepassing van artikel 285 §1 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 wordt de beknopte beschrijving van dit besluit opgenomen in de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente wordt bekendgemaakt en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Raadslid Gunther Bongers vraagt naar de reden van het afhaken van de voorkeursbieder. Schepen Hoedemakers antwoordt dat de financiële tak in de samenwerking zich terug getrokken heeft.
Raadslid Tamara Smolders vraagt of het nog een must is om appartementen te ontwikkelen op de bedoelde site. Ze merkt op dat er veel appartementen gebouwd worden, maar dat er steeds minder verkocht worden. Schepen Hoedemakers antwoordt dat openbaar groen, ruimte en zuurstof ook belangrijk zijn voor het college en dat deze elementen ook aan bod komen bij de tweede gerangschikte. Raadslid Ivo Vleeschouwers merkt op dat groene ruimte in het betreffende gebied heel erg belangrijk is omdat dit gebied gekenmerkt wordt door heel veel beton. Schepen Hoedemakers antwoordt dat de tweede bieder het binnengebied ontwikkelt en dat de verhouding in het ontwerp vijftig procent wonen en vijftig procent groen is. Raadslid Tamara Smolders merkt op dat jonge gezinnen met kinderen open gebied nodig hebben waarin er plaats is om te spelen en veel minder nood hebben aan paadjes en bloemetjes.
Voor de sluiting der zitting werden geen wijzigingen bevolen aan dit verslag van 04-09-2023, waardoor het van ambtswege is goedgekeurd conform de voorgelegde tekst.
Namens Gemeenteraad,
Marijke Clerx
Algemeen Directeur
Jacky Daemen
Voorzitter