De voorzitter opent de zitting op 05/02/2024 om 20:00.
De voorzitter heet de raadsleden en de andere aanwezigen welkom.
De voorzitter verleent het woord aan schepen Mark Hoedemakers. Hij verzorgt de inhoudelijke toelichting. Hij verduidelijkt dat de aanleg van de belevingstuin zal gebeuren in een samenwerking tussen het gemeentebestuur en de basisschool. Het is de bedoeling dat het niet verharde gedeelte van de tuin, m.a.w. het groene gedeelte, na schooluren toegankelijk zal zijn voor de kinderen uit de buurt. Het verharde gedeelte (de speelplaats) zal afgesloten worden. Om dit mogelijk te maken zal gebruik gemaakt worden van een tijdsslot. De engagementen en de verplichtingen ten aanzien van mekaar zijn opgenomen in een voorstel gebruiksovereenkomst. Deze overeenkomst is opgenomen in bijlage bij het dossier en ligt ter goedkeuring voor.
Na deze toelichting neemt de raad de volgende beslissing:
De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:
Gelet op de beschikkingen van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op artikel 41 van het decreet lokaal bestuur houdende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op deel 2, titel V, hoofdstuk I, afdeling II en titel VII, hoofdstuk II van het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 285 en 330 betreffende de bekendmaking en het algemeen bestuurlijk toezicht;
Overwegende dat de Vrije Basisschool De Bommesaar de speelplaats aan de school in Kessenich herinricht door er een belevingstuin aan te leggen. Dit gebeurde met steun van de Koning Boudewijnstichting;
Overwegende dat de school voorziet een geautomatiseerde toegangspoort en een afsluiting tussen de verharde speelplaats en de belevingstuin. De kosten hiervan worden door de gemeente gedragen d.m.v. een investeringstoelage. Het gemeentebestuur zal instaan voor het grasonderhoud;
Overwegende dat men de nabije wijk en bij uitbreiding de gemeenschap van Kinrooi wil laten meegenieten van de belevingstuin en dat deze daarom zal opengesteld worden;
Overwegende dat hiertoe een gebruiksovereenkomst dient afgesloten te worden tussen VZW KB Kinrooi en het gemeentebestuur;
Overwegende dat de nodige kredieten werden voorzien op jaarbudgetrekening ACT-3.05/0800-02/6640000/IP-GEEN;
Gelet op de gebruiksovereenkomst in bijlage welke thans ter goedkeuring wordt voorgelegd aan de gemeenteraad;
BESLUIT:
Artikel 1.- De bijgevoegde gebruiksovereenkomst goed te keuren.
Artikel 2.- In toepassing van artikel 285 §1 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 wordt de beknopte beschrijving van dit besluit opgenomen in de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente wordt bekendgemaakt en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.
De voorzitter verleent het woord aan schepen Peter Nies. Hij verzorgt de inhoudelijke toelichting.
Hierna neemt de raad de volgende beslissing:
De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:
Gelet op de beschikkingen van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op artikel 41 van het decreet lokaal bestuur houdende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op deel 2, titel V, hoofdstuk I, afdeling II en titel VII, hoofdstuk II van het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 285 en 330 betreffende de bekendmaking en het algemeen bestuurlijk toezicht;
Gelet op het akkoord over het Meerjarig Financieel Kader 2021-2027 (MFK), goedgekeurd door de Raad van de Europese Unie (EU) d.d. 21 juli 2020;
Gelet op Verordening (EU) 2021/1060 van het Europees Parlement en de Raad van 24 juni 2021 houdende gemeenschappelijke bepalingen inzake het Europees Fonds voor regionale ontwikkeling, het Europees Sociaal Fonds Plus, het Cohesiefonds, het Fonds voor een rechtvaardige transitie en het Europees Fonds voor maritieme zaken, visserij en aquacultuur en de financiële regels voor die fondsen en voor het Fonds voor asiel, migratie en integratie, het Fonds voor interne veiligheid en het Instrument voor financiële steun voor grensbeheer en visumbeleid;
Gelet op Verordening (EU) 2021/2115 van het Europees Parlement en de Raad van 2 december 2021 tot vaststelling van voorschriften inzake steun voor de strategische plannen die de lidstaten in het kader van het gemeenschappelijk landbouwbeleid opstellen (strategische GLB-plannen) en die uit het Europees Landbouwgarantiefonds (ELGF) en het Europees Landbouwfonds voor Plattelandsontwikkeling (ELFPO) worden gefinancierd, en tot intrekking van Verordeningen (EU) nr. 1305/2013 en (EU) nr. 1307/2013;
Overwegende dat zowel het ontwerp van het GLB Strategisch Plan als het MER in openbaar onderzoek is geweest tussen 14 januari en 14 maart 2022;
Overwegende dat het ontwerp Vlaams GLB Strategisch Plan op 11 maart 2022 werd ingediend bij de Europese Commissie;
Overwegende dat het Vlaams GLB Strategisch Plan op 5 december 2022 werd goedgekeurd door de Europese Commissie;
Overwegende dat in het GLB Strategisch Plan de interventie ‘Opmaak Lokale ontwikkelingsstrategie en erkenning LEADER-gebieden’ is opgenomen, dat met deze interventie LEADER-gebieden kunnen erkend worden, inzake gebiedsafbakening en werking van de Lokale Actiegroepen;
Gelet op de samenwerkingsovereenkomst tussen de minister, bevoegd voor het plattelandsbeleid, de Vlaamse Landmaatschappij en de provincie Limburg met betrekking tot het vastleggen van de wederzijdse verantwoordelijkheden inzake de uitvoering van de interventie ‘Opmaak Lokale Ontwikkelingsstrategie en erkenning leadergebieden’ zoals opgenomen in het Vlaams GLB Strategisch Plan voor de programmaperiode 2023-2027, d.d. 19 oktober 2022;
Gelet op de provinciale kadernota Platteland 2023-2027;
Gelet op de oproep van de Vlaamse Landmaatschappij voor ‘de vorming van LEADER-gebieden en de opmaak van Lokale Ontwikkelingsstrategieën’, en het hieraan verbonden reglement d.d. 3 november 2022;
Gelet op de goedkeuring van de Lokale Ontwikkelingsstrategie van het LEADER-gebied Maasland en de deelname aan de desbetreffende Lokale Actiegroep door de provincieraad van Limburg d.d. 14 juni 2023;
Gelet op de goedkeuring van de Lokale Ontwikkelingsstrategie van het LEADER-gebied Maasland en de deelname aan de desbetreffende Lokale Actiegroep door de gemeenteraad d.d. 3 juli 2023;
Overwegende dat in de Lokale ontwikkelingsstrategie van het LEADER-gebied Maasland de provincie Limburg de rol van administratief en financieel eerstverantwoordelijke opneemt;
Gelet op de goedkeuring van de Lokale Ontwikkelingsstrategieën, van het LEADER-gebieden Maasland door het Vlaams Managementcomité d.d. 12 september 2023;
Gelet op het Besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van de algemene erkennings-, uitvoerings- en subsidiëringsvoorwaarden voor LEADER-gebieden d.d. 14 juli 2023;
Gelet op de bekrachtiging van de erkenning en de financiering van de Vlaamse LEADER-gebieden door de Vlaams Regering d.d. 20 oktober 2023;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 3 juli 2023 waarbij de heer Peter Nies werd aangesteld als afgevaardigde en de heer Wim Rutten als plaatsvervanger werd aangesteld in de Lokale Actiegroep Maasland I.V.;
BESLUIT:
Artikel 1.- Er wordt goedkeuring verleend aan de overeenkomst tot oprichting van de Interbestuurlijke vereniging Lokale actiegroep Maasland.
Artikel 2.- In toepassing van artikel 285 §1 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 wordt de beknopte beschrijving van dit besluit opgenomen in de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente wordt bekendgemaakt en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.
De voorzitter verleent het woord aan schepen Wim Swennen. Hij verzorgt de inhoudelijke toelichting. Hij merkt op dat er geen biedingen kwamen binnen de in de eerdere beslissing gestelde termijn. Om een groter bereik te hebben bij potentiële kandidaten stelt het college voor om samen te werken met makelaars uit de omgeving. Het is de bedoeling dat die makelaar die het eerst een kandidaat-koper kan aanbrengen de deal mag sluiten. Hij zal 3% commissieloon ontvangen.
Na deze toelichting neemt de raad de volgende beslissing:
De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op deel 2, titel V, hoofdstuk I, afdeling II en titel VII, hoofdstuk II van het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 285 en 330 betreffende de bekendmaking en het algemeen bestuurlijk toezicht;
Overwegende dat de gemeente Kinrooi eigenaar is van het bouwgrond gelegen aan de Breeërsteenweg in Kinrooi, kadastraal gekend 1de afdeling, sectie B, deel van nrs. 308/L en 308/P, zoals dit goed staat afgebeeld als lot 1 op een metingsplan opgesteld door landmeter-expert Mathieu Rutten op 14 augustus 2023;
Gelet op de oppervlakte van de grond, zijnde 6 are 10 centiare;
Overwegende dat de betreffende grond niet essentieel is voor de realisatie van de doelstellingen en kerntaken van het gemeentebestuur en het aangewezen is de grond te verkopen;
Overwegende dat de grond ingevolge besluit van 2 oktober 2023 te koop aangeboden werd middels een onderhandse verkoop met publieke inschrijving en dat er geen biedingen ontvangen werden binnen de indieningstermijn;
Overwegende dat het gemeentebestuur de verkoopkans wil vergroten door de grond te koop aan te bieden via vastgoedmakelaars in de regio;
Overwegende dat het bereik van vastgoedmakelaars naar alle waarschijnlijkheid groter zal zijn dan het bereik van het gemeentebestuur en dat er derhalve niet voorbij wordt gegaan aan de plicht om het goed aan een zo breed mogelijk publiek aan te bieden;
Gelet op het schattingsverslag in bijlage opgesteld door Landmeters- en vastgoedexperten waarbij de schattingsprijs van de te verkopen grond vastgesteld werd op € 80.000, zijnde de minimale verkoopwaarde van het te koop aangeboden onroerend goed;
BESLUIT:
Artikel 1.- Het perceel bouwgrond gelegen aan de Breeërsteenweg in Kinrooi, kadastraal gekend 1de afdeling, sectie B, deel van nrs. 308/L en 308/P, zoals dit goed staat afgebeeld als lot 1 op een metingsplan opgesteld door landmeter-expert Mathieu Rutten op 14 augustus 2023 - wordt te koop aangeboden via erkend vastgoedmakelaars in de regio onder de hierna vermelde lasten en voorwaarden.
Artikel 2.- De verkoop vindt plaats overeenkomstig de volgende procedure:
- Het dossier wordt overgemaakt aan erkend vastgoedmakelaars van de regio Kinrooi, Bree, Maaseik. Er zal een informatiebundel beschikbaar zijn. Andere erkend vastgoedmakelaars die interesse hebben, kunnen zich steeds kenbaar maken bij de gemeente Kinrooi, juridische dienst via mail: danielle.rutten@kinrooi.be. Zij zullen op vraag ook een informatiebundel ontvangen en het goed te koop kunnen aanbieden;
- De termijn van bekendmaking wordt vastgelegd op vier maanden vanaf de datum van onderhavig besluit. Gedurende deze periode wordt het goed te koop aangeboden via vastgoedmakelaars;
- De makelaar dient de gegevens van de kandidaat-koper zo snel mogelijk over te maken aan de gemeente Kinrooi, juridische dienst via mail: danielle.rutten@kinrooi.be;
- De kandidaat-koper waarvan de gegevens het gemeentebestuur het eerst bereiken, diens ondertekende koopbelofte wordt als eerste voorgelegd aan het College van Burgemeester en Schepenen voor toewijzing (datum en uur inkomende e-mail bij de gemeente Kinrooi geldt). Er dient binnen 3 weken na het indienen van de gegevens van de koper een door de kandidaat-koper ondertekende koopbelofte het gemeentebestuur te bereiken. Zo niet, dan vervalt het recht op voorrang, tenzij er in de tussentijd geen andere kandidaat-kopers werd aangemeld;
- Indien er om welke reden dan ook geen toewijzing wordt gedaan aan een bepaalde kandidaat, dan wordt er gekeken naar de eerstvolgende kandidaat-koper wiens gegevens het gemeentebestuur bereikten;
- De toewijzing zal gebeuren door het College van Burgemeester en Schepenen rekening houdende met het gemeenteraadsbesluit van heden en op basis van een door de kandidaat-koper ondertekende koopbelofte;
- De makelaar die de koper, welke weerhouden werd door het College van Burgemeester en Schepenen, heeft aangebracht krijgt 3% commissieloon op de verkoopprijs;
- Indien meerdere makelaars de weerhouden koper hebben aangebracht dan zal de makelaar die de naam van deze koper het eerst aan de gemeente Kinrooi heeft overgemaakt (datum en uur inkomende e-mail bij de gemeente Kinrooi geldt) recht hebben op de 3% commissieloon;
- Zo lang er geen ondertekende koopbelofte en een toewijzing door het College van Burgemeester en Schepenen is, kunnen er andere kandidaat-kopers aangebracht worden;
- Zo lang het College van Burgemeester en Schepenen de verkoop niet heeft toegewezen kan de gemeente Kinrooi de verkoopprocedure op ieder ogenblik stopzetten. De kandidaat-kopers hebben in voorkomend geval geen enkel recht op enige vorm van (schade)vergoeding.
Artikel 3.- De volgende minimale lasten en voorwaarden gelden voor de verkoop:
Deze voorwaarden kunnen verder worden aangevuld op initiatief van de gemeente Kinrooi en/of op vraag van de kandidaat-koper bij de toewijzing. Het gemeentebestuur is echter niet verplicht om in te gaan op vragen tot aanvulling van de kandidaat-koper.
De mogelijkheid tot het formuleren van aanvullingen impliceert NIET dat in het bod enige vorm van voorbehoud mag geformuleerd worden ten aanzien van de contractuele voorwaarden die in dit besluit worden opgesomd. Men dient er zich van bewust te zijn dat de kans reëel is dat zijn suggesties niet worden aanvaard. De kandidaat dient met andere woorden bereid te zijn om aan te kopen onder de essentiële contractuele voorwaarden zoals hier bepaald.
Prijs
De verkoop vindt plaats tegen de minimum verkoopprijs van 80.000 euro, zijnde de geschatte waarde.
Beschikbaarheid perceel
Het te verkopen perceel is onmiddellijk beschikbaar bij het verlijden van de authentieke akte.
De kopers krijgen de volle eigendom van het aangekochte onroerend goed bij het verlijden van de authentieke akte na betaling van de verkoopprijs en de kosten. Vanaf dan zijn ook het risico en de burgerlijke aansprakelijkheid ten aanzien van derden voor rekening van de koper.
Betalingsvoorwaarden
Binnen de twee weken na de toewijzing door het college van burgemeester en schepenen wordt een voorschot betaald ten bedrage van 10 procent van de verkoopprijs op rekeningnummer BE91091000480076. Bij niet tijdige betaling van het voorschot, wordt de toewijzing ingetrokken.
De betaling van het saldo van de verkoopprijs geschiedt uiterlijk bij het verlijden van de authentieke akte inzake de verkoop. Deze akte dient verleden te worden uiterlijk 4 maanden na de toewijzing.
Indien een van beide partijen zijn verbintenissen niet nakomt, heeft de andere partij steeds het recht om, 10 dagen na de neerlegging ter post van de ingebrekestelling van die partij bij aangetekend schrijven, verstuurd naar diens hoger vermeld adres en binnen zelfde termijn niet gevolgd door de uitvoering door die partij van diens verbintenissen:
-ofwel de gedwongen naleving van deze verbintenissen in rechte te vervolgen, onverminderd vergoeding van de geleden schade;
-ofwel de verkoop als van rechtswege ontbonden te beschouwen, waarbij partijen zijn overeengekomen dat de in gebreke blijvende partij in dat geval aan de andere partij een schadevergoeding verschuldigd is die forfaitair wordt vastgesteld op 10% (tien procent) van de hiervoor vermelde prijs voor dewelke het hiervoor beschreven onroerend goed zou worden aangekocht.
Indien de koper zijn verbintenissen door eigen schuld niet tijdig nakomt, heeft de verkoper van rechtswege het recht om, na voorafgaande schriftelijke ingebrekestelling van de koper, nalatigheidsintresten te vorderen die berekend worden van dag tot dag, op het bedrag van de verkoopprijs, aan een jaarlijkse intrestvoet van 5% (vijf procent), te rekenen vanaf de ingebrekestelling. Komt de verkoper door eigen schuld zijn verbintenissen niet tijdig na en lijdt de koper hierdoor schade, dan is ook de verkoper onder dezelfde voorwaarden ertoe gehouden de koper hiervoor schadeloos te stellen.
Staat van het goed
Het goed wordt verkocht in de staat waarin het zich bevindt, rekening houdend met de informatie die ter beschikking wordt gesteld in de bijgevoegde informatiebundel, en:
- zonder waarborg van maat of oppervlakte, als is het verschil één twintigste of meer;
- met alle zichtbare en verborgen gebreken;
- met alle heersende en lijdende, zichtbare en onzichtbare, voortdurende en niet voortdurende erfdienstbaarheden, ook al zijn zij niet bekend;
- zonder waarborg wat betreft de hoedanigheid en/of gebreken van de grond en de ondergrond.
Verklaring van de gemeente Kinrooi, hierna genoemd de “verkoper”
De verkoper waarborgt dat hij al de betalingen heeft uitgevoerd of nog zal uitvoeren waartoe hij is gehouden als eigenaar van het goed voor zaken die betrekking hebben of hun oorzaak vinden in de periode voorafgaand aan het verlijden van de notariële koop – verkoopakte en die betrekking hebben op lasten en verplichtingen van administratieve aard of worden opgelegd door een administratieve overheid.
De verkoper verklaart dat hij geen betekening heeft ontvangen in het kader van de wetgeving tot bescherming van monumenten en stads- en dorpsgezichten of de bescherming van landschappen.
De verwerving van de eigendom door de verkoper is gedaan onder de gewone waarborgen van recht, middels de verplichting voor de verkoper om het goed vrij en zuiver te maken van alle hypothecaire lasten, overschrijvingen en inschrijvingen, die het zouden bezwaren ten voordele van eender welke schuldeiser. De verkoper verklaart uitdrukkelijk dat er geen hypothecaire lasten, overschrijvingen en inschrijvingen zijn op het goed.
Voorschriften
Indien het onroerend goed mocht getroffen zijn of worden door enig besluit van de overheid inzake gehele of gedeeltelijke onteigening, stedenbouwkundige vereisten of enig ander overheidsbesluit of reglement, moeten de kopers zich houden aan alle voorschriften ervan zonder verhaal tegen het bestuur wegens verlies van grond, weigering van bouwvergunning of om welke andere reden ook.
Bodem
De door deze overeenkomst beoogde rechtshandeling dient als een “overdracht van grond” te worden beschouwd in de zin van het decreet betreffende de bodemsanering en de bodembescherming van 27 oktober 2006 (“Bodemdecreet”).
De verkoper verklaart in het bezit te zijn van bodemattesten die vermelden dat de OVAM:
- geen aanwijzingen heeft dat de grond een risicogrond is;
- geen aanwijzingen heeft dat op deze grond bodemverontreiniging voorkomt;
- geen gebruiksadviezen of gebruiksbeperkingen kent voor deze grond.
Archeologie
De verkoper verklaart dat hij geen betekening heeft ontvangen in het kader van de wetgeving tot bescherming van het archeologisch patrimonium.
De koper dient te handelen overeenkomstig de regelen vastgesteld in het Decreet van 30 juni 1993 houdende bescherming van het archeologisch patrimonium en zijn uitvoeringsbesluiten, en overeenkomstig de voorschriften en de richtlijnen inzake het onderzoek naar en de bescherming van het archeologisch patrimonium vastgesteld door de bevoegde overheden, i.h.b. het Vlaams Instituut voor het Onroerend Erfgoed (VIOE).
De verkoper komt in geen enkel geval tussen in kosten die zouden ontstaan ingevolge de toepassing van voornoemd decreet.
Kosten inzake de verkoop
Alle kosten (BTW, verkooprechten, aktekosten, notariskosten, erelonen, hypotheekrechten,...), exclusief de leveringskosten (bodemattest(en), opmetingsplan, schattingsverslag, stedenbouwkundige inlichtingen), voortvloeiend uit deze verkoop zijn ten laste van de koper.
Belastingen
Alle belastingen betreffende het verkochte goed, onder meer ten voordele van de staat, het gewest, de provincie en/of de gemeente moeten door de koper pro rata temporis betaald worden, vanaf de ondertekening van de notariële koopakte.
Eventuele verhaalbelastingen die werden ingekohierd voor de datum van ingenottreding door de koper, doch waarvoor de betaling over meerdere jaren werd gespreid, blijven ten laste van de verkoper.
Abonnementen op nutsvoorzieningen
De koper zal alle abonnementen op water-, gas, elektriciteit en/of andere nutsvoorzieningen voortzetten en er de vergoedingen hoegenaamd van betalen vanaf de ingenottreding. Indien bepaalde aansluitingen en/of uitbreidingen niet aanwezig zijn, is de koper gehouden zelf de nodige stappen te zetten bij de bevoegde instanties, teneinde de voorziening ervan te bekomen of uit te breiden.
De koper zal deze diensten op de hoogte stellen van de overdracht van de abonnementen binnen de 15 (vijftien) kalenderdagen na zijn ingenottreding.
Financieel luik
Indien de kandidaat-koper een lening/krediet dient aan te gaan voor de aankoop van de grond, zal deze bij de koopbelofte een bewijs toevoegen van een financiële instelling, dat aantoont dat de kandidaat-koper in kwestie in de mogelijkheid is een lening/krediet te bekomen voor het benodigde bedrag voor de aankoop (prijs en eventueel notariskosten).
Bij gebrek aan zulk bewijs kan het niet bekomen van een lening/krediet geen grond zijn om van de verkoop af te zien.
Uitsluitingen
Kan uitgesloten worden van deelneming, in welk stadium van de procedure ook, elke geïnteresseerde:
1. die in staat van faillissement of van vereffening verkeert, die zijn werkzaamheden heeft gestaakt of die een gerechtelijk akkoord heeft bekomen, of die in een overeenstemmende toestand verkeert als gevolg van een gelijkaardige procedure die bestaat in de nationale wetgevingen en reglementeringen;
2. die aangifte heeft gedaan van zijn faillissement, voor wie een procedure van vereffening of van gerechtelijk akkoord aanhangig is of die het voorwerp is van een gelijkaardige procedure bestaande in de nationale wetgevingen en reglementeringen;
3. die, bij een vonnis dat in kracht van gewijsde is gegaan, veroordeeld is geweest voor een misdrijf dat zijn professionele integriteit aantast;
4. die bij zijn beroepsuitoefening een ernstige fout heeft begaan, vastgesteld op elke grond die de aanbestedende overheden aannemelijk kunnen maken;
5. die niet voldaan heeft aan zijn verplichtingen betreffende betaling van de bijdragen voor de sociale zekerheid;
6. die niet in orde is met de betaling van zijn belastingen overeenkomstig de Belgische wetgeving of die van het land waar hij gevestigd is;
7. die zich in ernstige mate heeft schuldig gemaakt aan het afleggen van valse verklaringen bij het verstrekken van inlichtingen betreffende de verkoop.
De beoordeling betreffende de bovenstaande uitsluitingsgronden gebeurt in eerste instantie op grond van de verklaring op eer volgens het model dat in bijlage is gevoegd.
Gegevens
Van iedere kandidaat-koper zullen de volgende gegevens meegedeeld worden aan het gemeentebestuur:
Artikel 4.- Het college van burgemeester en schepenen is gelast om de verkoop te organiseren via een vastgoedmakelaar en over te gaan tot definitieve toewijzing overeenkomstig de in dit besluit vermelde procedure, lasten en voorwaarden.
Artikel 5.- De heer Wim Rutten, burgemeester, bijgestaan door mevrouw Marijke Clerx, algemeen directeur, of hun wettelijke plaatsvervangers te machtigen om namens het college van burgemeester en schepenen te handelen en te bedingen namens de gemeente in de notariële akte(s) en verder al het nodige te doen voor de afhandeling van de verkoop. Zij worden er tevens uitdrukkelijk toe gemachtigd om in naam van de gemeente de hypotheekbewaarder te ontslaan van de verplichting om inschrijving van ambtswege te nemen bij de overschrijving van de akte.
Artikel 6.- In toepassing van artikel 285 §1 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 wordt de beknopte beschrijving van dit besluit opgenomen in de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente wordt bekendgemaakt en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.
De voorzitter verleent het woord aan schepen Nies. Hij verleent de inhoudelijke toelichting.
Na de organisatie van de stemming neemt de raad de volgende beslissing:
De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:
Gelet op de beschikkingen van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen;
Gelet op artikel 41 van het decreet lokaal bestuur houdende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op het bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op deel 2, titel V, hoofdstuk I, afdeling II en titel VII, hoofdstuk II van het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 285 en 330 betreffende de bekendmaking en het algemeen bestuurlijk toezicht;
Gelet op deel 3, titel 3 van het decreet lokaal bestuur inzake de intergemeentelijke samenwerking en in het bijzonder de artikelen 434 en 435;
Gelet op de gecoördineerde statuten van Cipal en in het bijzonder de artikelen 15 en 16;
Overwegende dat de gemeente Kinrooi deelnemer is van de dienstverlenende vereniging Cipal (hierna ‘Cipal’ genoemd);
Overwegende dat in de algemene vergadering van Cipal van 22 maart 2019 burgemeester Wim Dries (CD&V) van Genk werd verkozen tot bestuurder van Cipal. Hij heeft per 31 december 2023 ontslag genomen als bestuurder van Cipal;
Overwegende dat, rekening houdend met de statutaire vereiste van pluralisme binnen de raad van bestuur van Cipal, er wordt voorgesteld om schepen Peter Nies voor te dragen als kandidaat-bestuurder ter vervanging van de heer Wim Dries;
Gelet op artikel 34 van het decreet lokaal bestuur, houdende de geheime stemming;
Gelet op de kandidatuur van Peter Nies;
Gelet op de uitslag van de stemming: 22 stembrieven worden verdeeld en er zijn 22 stembrieven terug in de stembus.
Kandidaat Peter Nies bekomt 22 stemmen ja,0 stemmen neen en er zijn geen onthoudingen;
BESLUIT:
Artikel 1.- Als kandidaat-bestuurder voor de raad van bestuur van Cipal D.V. wordt voorgedragen: schepen Peter Nies, Weertersteenweg 373 bus 1, 3640 Kinrooi, 0494/634364.
Artikel 2.- Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van onderhavig besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Cipal D.V.
Artikel 3.- In toepassing van artikel 285 §1 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 wordt de beknopte beschrijving van dit besluit opgenomen in de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente wordt bekendgemaakt en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.
De voorzitter verleent het woord aan schepen Wim Swennen. Hij verzorgt de inhoudelijke toelichting. Hij verduidelijkt dat de werken grotendeels met eigen middelen gerealiseerd werden maar dat voor het resterende bedrag een investeringskrediet aangevraagd werd. De desbetreffende bank heeft een gemeentelijke borgstelling gevraagd. Hij verduidelijkt dat het voorliggende dossier het voorstel tot het verlenen van de gevraagde borgstelling bevat.
Raadslid Gunther Bongers vraagt hoeveel borgstellingen het gemeentebestuur op dit ogenblik lopende heeft en of er ooit een gemeentelijke borgstelling aangesproken werd.
De algemeen directeur antwoordt dat ze de financieel directeur de vraag zal voorleggen en het raadslid het antwoord laat bezorgen.
Na deze bespreking neemt de raad de volgende beslissing:
De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen;
Gelet op de beschikkingen van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op artikel 41 van het decreet lokaal bestuur houdende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op artikelen 285 en 330 betreffende de bekendmaking en het algemeen bestuurlijk toezicht;
Overwegende dat CIRO cvba ter financiering van de vervanging van de hoofdleiding van het irrigatiesysteem enerzijds beroep doet op het reparatiefonds en anderzijds een investeringskrediet wenst af te sluiten bij haar financiële installing ten bedrage van €190.000,00 ;
Overwegende dat de financiële instelling voor deze financiering een solidaire borgstelling vereist van de gemeente Kinrooi voor 100% van het te financieren bedrag;
Gelet op bijgevoegd financieringsvoorstel voor het aangaan van de financiering;
Gelet op het visum nummer 20240100 van de financieel directeur in het kader van zijn opdracht bedoeld in artikel 177, 1° en artikel 266 van het decreet lokaal bestuur;
BESLUIT:
Artikel 1.- De gemeente Kinrooi verklaart zich akkoord zich borg te stellen ten opzichte van KBC bank met wie CIRO cvba de kredietovereenkomst af zal sluiten voor wat betreft het kapitaal, de intresten en de onkosten en dit ten belope van €190.000,00, zijnde 100% van de aan te gane lening.
Arikel 2.-De gemeente Kinrooi machtigt KBC Bank NV onherroepelijk om haar rekening met nummer BE22 7350 1362 4747 te debiteren met elk bedrag verschuldigd door de kredietnemer dat onbetaald is gebleven 30 dagen na vervaldag (inclusief de ondertussen verlopen moratoire interesten en kosten ) en dit binnen het hierboven vermeld maximumbedrag.
De borg machtigt dus de bank onherroepelijk de creditbedragen op voormelde rekening aan te wenden tot dekking van de bedragen die door Coöperatieve Irrigatie Ruilverkaveling Ophoven CV mochten verschuldigd zijn uit hoofde van voormeld krediet en die aan de borg aangerekend worden.
Artikel 3.- Een afschrift van dit besluit wordt aan CIRO cvba en de financiële instelling KBC bank verzonden.
Artikel 4. – In toepassing van artikel 286 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 wordt dit besluit en de inhoud ervan bekendgemaakt op de webtoepassing van de gemeente en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.
De voorzitter verleent het woord aan schepen Wim Swennen. Hij verzorgt de inhoudelijke toelichting. Hij merkt op dat de wijziging een rechtzetting van 1 euro betreft.
Na deze toelichting neemt de raad door middel van onderstaand besluit akte van de voorliggende budgetwijziging.
De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:
Gelet op de beschikkingen van het decreet lokaal bestuur van 22-12-2017;
Gelet op de wet van 29-07-1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen;
Gelet op artikel 41 van het decreet lokaal bestuur houdende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op deel 2, titel V, hoofdstuk I, afdeling II en titel VII, hoofdstuk II van het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 285 en 330 betreffende de bekendmaking en het algemeen bestuurlijk toezicht;
Gelet op het bestuursdecreet van 07-12-2018;
Gelet op het decreet van 07-05-2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, in werking getreden op 01-03-2005, inzonderheid de artikelen 45 tot en met 51 m.b.t. het budget;
Gelet op omzendbrief BB-2008/01 van 22-02-2008 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Stedenbeleid, Wonen en Inburgering betreffende de toepassing van het decreet van 07-05-2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten op de erediensten, georganiseerd op gemeentelijk niveau;
Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 13-10-2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, gewijzigd bij besluit van 05-09-2008;
Gelet op omzendbrief BB-2008/06 van 18-07-2008 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Stedenbeleid, Wonen en Inburgering betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst;
Gelet op de ingediende budgetwijziging 2023 van het centraal kerkbestuur (wijzigingen door kerkfabriek Molenbeersel) bij Religiopoint op 13-12-2023;
Gelet op de budgetwijziging van kerkfabriek Molenbeersel waarbij de exploitatietoelage vermindert met €1,00;
Overwegende dat deze budgetwijziging 2023 past in de meerjarenplanning van kerkfabriek Molenbeersel;
BESLUIT:
Artikel 1.- Akte te nemen van de budgetwijziging 2 2023 van kerkfabriek Molenbeersel.
Artikel 2.- In toepassing van artikel 285 §1 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22-12-2017 wordt de beknopte beschrijving van dit besluit opgenomen in de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente wordt bekendgemaakt en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.
De voorzitter verleent het woord aan schepen Wim Swennen. Hij verzorgt de inhoudelijke toelichting.
Hierna neemt de raad de volgende beslissing:
De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:
Gelet op de beschikkingen van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen;
Gelet op artikel 41 van het decreet lokaal bestuur houdende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op deel 2, titel V, hoofdstuk I, afdeling II en titel VII, hoofdstuk II van het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 285 en 330 betreffende de bekendmaking en het algemeen bestuurlijk toezicht;
Gelet op het bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het besluit van 6 april 2021 houdende de goedkeuring van het reglement betreffende de belasting voor het inzamelen en verwerken van huishoudelijke afvalstoffen met inbegrip van het kohier- en het contantbelastingsreglement;
Overwegende dat dit goedgekeurde reglement bepaalt dat er een vermindering van €40,00 op de kohierbelasting wordt toegestaan aan belastingplichtigen die in het gezin een gezinslid hebben dat op 1 januari van het aanslagjaar recht heeft op een verhoogde tegemoetkoming van het ziekenfonds en ingeschreven is in het bevolkingsregister op 1 januari van het aanslagjaar;
Overwegende dat het dientengevolge noodzakelijk is dat we beschikken over een lijst met alle rechthebbenden op een verhoogde tegemoetkoming via het ziekenfonds op 1 januari van het aanslagjaar;
Overwegende dat er hiervoor een overeenkomst gesloten kan worden met de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid om deze gegevens te bekomen;
Gelet op de kostprijs van deze overeenkomst, die geraamd wordt op €350,00 waarvoor krediet beschikbaar is op jaarbudgetrekening GBB-FIN/0119-00/6142999 ‘administratieve kosten’;
Gelet op de ontwerpovereenkomst met de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid in bijlage;
BESLUIT:
Artikel 1.- De bijgevoegde overeenkomst met de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid voor 2024 en 2025 wordt goedgekeurd
Artikel 2.- In toepassing van artikel 285 §1 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 wordt de beknopte beschrijving van dit besluit opgenomen in de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente wordt bekendgemaakt en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.
De voorzitter verleent het woord aan schepen Wim Swennen. Hij verzorgt de inhoudelijke toelichting. Hij merkt op dat de nodige financiële middelen voorzien werden bij de laatste budgetwijziging. Het voorliggende dossier is de concretisering van het in het budget aangegane engagement.
Na deze toelichting neemt de raad de volgende beslissing:
De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:
Gelet op de beschikkingen van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen;
Gelet op artikel 41 van het decreet lokaal bestuur houdende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op het bestuursdecreet van 7 december 2018 betreffende de openbaarheid van bestuur;
Overwegende dat FC Maasland aanpassingswerken aan de voetbalterreinen gelegen te Kessenich heeft uitgevoerd zijnde het ontmantelen C-plein, inclusief verplaatsen verlichting, verplaatsen beregening en verwijderen funderingen, het renoveren A- en B-plein en de renovatie van kleedkamers en kantine;
Overwegende dat FC Maasland hiervoor een investeringstoelage van €40.000,00 heeft aangevraagd bij het gemeentebestuur Kinrooi;
Overwegende dat er in het investeringsbudget 2024 een krediet werd voorzien voor deze investeringstoelage van €40.000 op jaarbudgetrekening ACT-3.05/0740-00/6640000/IP-GEEN;
Gelet op de facturen van FC Maasland in bijlage bij dit dossier ten bedrage van €44.506,69;
Gelet op visum nr 20240109 van de financieel directeur;
BESLUIT:
Artikel 1.- De gemeentelijke investeringstoelage aan FC Maasland wordt vastgesteld op een bedrag van €40.000,00 onder jaarbudgetrekening ACT-3.05/0740-00/6640000 van het investeringsbudget 2024 voor de aanpassingswerken aan de voerbalterreinen gelegen te Kessenich. Ter staving van de investeringstoelage bevinden zich de facturen tbv €44.506,69 in bijlage bij het dossier.
Artikel 2.- Afschrift van dit besluit zal voor uitvoering overgemaakt worden aan de betrokken gemeentelijke diensten en als bewijsstuk gevoegd bij de stukken van de jaarrekening 2024.
De voorzitter verleent het woord aan schepen Mark Hoedemakers. Hij verzorgt de inhoudelijke toelichting. Hij staat even stil bij de gevraagde functionaliteiten en bij de in het bestek opgenomen criteria.
Raadslid Tamara Smolders vraagt welke houding het college aanneemt ten aanzien van de toekomstige verplichting om elektrische voertuigen aan te schaffen. Schepen Hoedemakers antwoordt dat het in dit dossier gevraagde voertuig nog een traditioneel voertuig is, maar dat alle wettelijke verplichtingen zeker in overweging genomen worden.
Raadslid Smolders vraagt of het nodig is om de in het dossier voorziene bodem in alle 4 de containers te voorzien. Ze merkt op dat deze keuze de prijs de hoogte in stuwt.
Schepen Hoedemakers antwoordt dat hij het zal navragen bij de technische dienst. Hij merkt op dat de technische bestekken in samenspraak met de betrokken gebruikers werden opgesteld en dat het dus aangewezen is met hen in overleg te gaan over de wenselijkheid van de voorziene bodem.
Na deze bespreking neemt de raad de volgende beslissing:
De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 36;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Overwegende dat in het kader van de opdracht “Aankoop vrachtwagen met containersysteem en laadkraan” een bestek met nr. 2023005 werd opgesteld door Gemeente Kinrooi;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 341.000,00 excl. btw of € 412.610,00 incl. 21% btw;
Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure;
Overwegende dat deze raming de limieten van de Europese bekendmaking overschrijdt;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is in ACT-4.03/0200-00/2430000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN;
BESLUIT:
Artikel 1.- Goedkeuring wordt verleend aan het bestek met nr. 2023005 en de raming voor de opdracht “Aankoop vrachtwagen met containersysteem en laadkraan”, opgesteld door Gemeente Kinrooi. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt € 341.000,00 excl. btw of € 412.610,00 incl. 21% btw.
Artikel 2.- Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
Artikel 3.- De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal en Europees niveau.
Artikel 4.- De uitgave voor deze opdracht is voorzien in ACT-4.03/0200-00/2430000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN
Artikel 5.- In toepassing van artikel 285 §1 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 wordt de beknopte beschrijving van dit besluit opgenomen in de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente wordt bekendgemaakt en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.
De voorzitter verleent het woord aan schepen Wim Swennen. Hij verzorgt de inhoudelijke toelichting. Hij verduidelijkt dat het de bedoeling is dat het gemeentebestuur de overheidsopdracht zowel voor zichzelf als voor de diensten van het OCMW in de markt zal zetten. De machtiging om namens het OCMW in deze te handelen en te bedingen zal het voorwerp zijn van een beslissing die later op de avond aan de Raad voor Maatschappelijk Welzijn voorgelegd zal worden.
Na deze toelichting neemt de raad de volgende beslissing:
De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 143.000,00 niet), en inzonderheid artikels 2, 36° en 48 die een gezamenlijke realisatie van de opdracht in naam en voor rekening van meerdere aanbesteders toelaat;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 90, 1°;
Overwegende dat in het kader van de opdracht “Huur van 11 multifunctionele printers” een bestek met nr. 2024004 werd opgesteld door Gemeente Kinrooi;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 109.375,00 excl. btw of € 132.343,75 incl. 21% btw;
Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking;
Overwegende dat het een gezamenlijke opdracht betreft waarbij het aangewezen is dat Gemeente Kinrooi de procedure zal voeren en in naam van OCMW Kinrooi bij de gunning van de opdracht zal optreden;
Overwegende dat gezamenlijk aankopen kan leiden tot aanzienlijke besparingen en administratieve vereenvoudiging;
Overwegende dat 11 maart 2024 om 11.00 uur wordt voorgesteld als limietdatum voor het indienen van de offertes;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is in het exploitatiebudget 2024 ev onder jaarbudgetrekening GBB-ICT/0119-00/6141200;
Gelet op visum nummer 20240114 van de financieel directeur;
BESLUIT:
Artikel 1.- Goedkeuring wordt verleend aan het bestek met nr. 2024004 en de raming voor de opdracht “Huur van 11 multifunctionele printers”, opgesteld door Gemeente Kinrooi. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt € 109.375,00 excl. btw of € 132.343,75 incl. 21% btw.
Artikel 2.- Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Artikel 3.- Gemeente Kinrooi wordt gemandateerd om de procedure te voeren en in naam van OCMW Kinrooi bij de gunning van de opdracht op te treden.
Artikel 4.- In geval van een juridisch geschil omtrent deze overheidsopdracht, is elk deelnemend bestuur mee verantwoordelijk voor alle mogelijke kosten in verhouding tot zijn aandeel in de opdracht.
Artikel 5.- Afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan de deelnemende besturen.
Artikel 6.- Volgende ondernemers worden uitgenodigd om deel te nemen aan de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking:
- KONICA MINOLTA BUSINESS SOLUTIONS (BELGIUM) NV, Excelsiorlaan, Zoning Keiberg 10 te 1930 Zaventem;
- XEROX NV, Wezembeekstraat 5 te 1930 Zaventem;
- RICOH BELGIUM NV, Medialaan 28A te 1800 Vilvoorde.
Artikel 7.- De offertes dienen het bestuur ten laatste te bereiken op 11 maart 2024 om 11.00 uur.
Artikel 8.- De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het exploitatiebudget 2024 ev. onder jaarbudgetrekening GBB-ICT/0119-00/6141200.
Artikel 9.- In toepassing van artikel 285 §1 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 wordt de beknopte beschrijving van dit besluit opgenomen in de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente wordt bekendgemaakt en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.
De voorzitter verleent het woord aan schepen Peter Nies. Hij verzorgt de inhoudelijke toelichting. Hierin verduidelijkt hij dat het voorliggend voorstel een in de praktijkbrenging betreft van het nieuwe vastgoeddecreet.
Raadslid Marcel Dirkx vraagt wat deze nieuwe wijze van werken de informatievragers zal kosten.
Schepen Nies antwoordt dat hij de diensten een precies overzicht zal vragen en dit aan het raadslid zal bezorgen.
Na deze bespreking neemt de raad de volgende beslissing:
De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:
Gelet artikel 173, van de Grondwet;
Gelet op artikel 40, §3, van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op artikel 21, eerste lid, van het Decreet van 22 december 2023 over het Vastgoedinformatieplatform;
Gelet op de artikelen 5.2.1, 5.2.5, 5.2.6 en 5.2.7 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009;
Gelet op de financiële toestand van de gemeente en de noodzaak om het budget in evenwicht te houden;
Overwegende dat aanvragers informatie over onroerende goederen van verschillende overheidsinstanties, waaronder gemeenten, centraal en gebundeld wensen te ontvangen;
Overwegende dat de gemeente het belangrijk vindt dat potentiële kopers met kennis van zaken een beslissing kunnen nemen over een onroerend goed;
Overwegende dat gemeenten op zoek zijn naar mogelijkheden om informatie over onroerende goederen efficiënter en veiliger te delen;
Overwegende dat het Vastgoedinformatieplatform een elektronisch informatiesysteem is om vastgoedinformatie te ontsluiten, samen te voegen en ter beschikking te stellen, en uit te wisselen tussen aanleverende entiteiten en aanvragers;
Overwegende dat het Vastgoedinformatieplatform beheerd wordt door het Vlaams Datanutsbedrijf (ook “Athumi” genoemd) zoals geregeld in het Decreet van 22 december 2023 over het Vastgoedinformatieplatform;
Overwegende dat de gemeente via het Vastgoedinformatieplatform de door aanvragers aangevraagde vastgoedinformatie kan verzamelen in een product en dit product met vastgoedinformatie kan ontsluiten;
Overwegende dat het verzamelen en ontsluiten, via het Vastgoedinformatieplatform, van vastgoedinformatie en het samenvoegen van deze vastgoedinformatie in een product, op verzoek van aanvragers voor de gemeente een administratieve last en bijhorende kost met zich meebrengt;
Overwegende dat de gemeente Kinrooi de kost voor het ontsluiten, samenvoegen en ter beschikking stellen van vastgoedinformatie via producten op de aanvrager ervan wenst te verhalen;
BESLUIT:
Artikel 1 - Definities
Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder:
1° vastgoedinformatie: gebouw-, grond- of omgevingsgebonden gegevens inzake een onroerend goed, inclusief informatie met betrekking tot het juridische, administratieve of fysieke statuut van dit onroerend goed;
2° lokale gegevensbron: vastgoedinformatie die een gemeente of de rechtspersonen die ervan afhangen, beheert;
3° centrale gegevensbron: vastgoedinformatie die een Vlaamse instantie of een externe overheid beheert;
4° Vastgoedinformatieplatform of VIP: elektronisch informatiesysteem om vastgoedinformatie te ontsluiten, samen te voegen en ter beschikking te stellen;
5° product: een welbepaalde combinatie van vastgoedinformatie over één perceel, of een onderdeel ervan, die vooraf door het Vlaams Datanutsbedrijf is vastgelegd, die op aanvraag wordt ontsloten door de aanleverende entiteiten, vermeld in het VIP-decreet in artikel 10, eerste tot en met derde lid, die wordt samengevoegd via het VIP, en die ter beschikking wordt gesteld aan de aanvrager via het VIP;
6° externe overheid: overheidsinstanties, vermeld in artikel I.3, 8° van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
7° Vlaamse instantie: een Vlaamse instantie als vermeld in artikel 2, 14°, van het decreet van 2 december 2022 houdende machtiging tot oprichting van het privaatrechtelijk vormgegeven extern verzelfstandigd agentschap Vlaams Datanutsbedrijf in de vorm van een naamloze vennootschap;
8° aanvrager: een professionele aanvrager (zoals vermeld in artikel 2, 18° van het VIP-decreet) of een burger (zoals vermeld in artikel 2, 7° van het VIP-decreet) of zijn vertegenwoordiger die een aanvraag indient via het VIP;
9° algemene verordening gegevensbescherming: Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG;
10° persoonsgegevens: de gegevens, vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming;
11° verwerking: een verwerking als vermeld in artikel 4, 2), van de algemene verordening gegevensbescherming;
12° verwerkingsverantwoordelijke: een verwerkingsverantwoordelijke als vermeld in artikel 4, 7), van de algemene verordening gegevensbescherming;
13° betrokkene: een betrokkene als vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming;
14° VIP-decreet: decreet van 22 december 2023 over het Vastgoedinformatieplatform;
15° gemeentelijke bronretributie: de retributie die de aanvrager verschuldigd is aan een lokaal bestuur voor het ontsluiten, samenvoegen en ter beschikking stellen van vastgoedinformatie in een product;
Artikel 2 - Algemeen
De aanvrager dient elektronisch een aanvraag in bij Athumi om een product via het Vastgoedinformatieplatform te ontvangen. Athumi ontvangt op elektronische wijze de vastgoedinformatie van de aanleverende entiteiten (de lokale gegevensbronnen en de centrale gegevensbronnen). De relevante vastgoedinformatie per perceel, of een onderdeel daarvan, wordt automatisch opgeladen in een product in het VIP of wordt door de aanleverende entiteiten aan het VIP bezorgd. Athumi en de gemeente stellen het product via het VIP ter beschikking aan de aanvrager.
In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van een product, verwerkt de gemeente die persoonsgegevens met als doeleinde om het product ter beschikking te kunnen stellen aan de aanvragers in het kader van hun beroepsactiviteiten of in het kader van één van de doelstellingen opgesomd in artikel 6 van het VIP-decreet.
Voor alle aanvragen die via het VIP verlopen, wordt ten voordele van gemeente Kinrooi een gemeentelijke bronretributie geheven op aanvragen tot het verkrijgen van een product met vastgoedinformatie uit een lokale gegevensbron.
Artikel 3 – Aanvrager van vastgoedinformatie
Alle aanvragen van producten, zoals vermeld in artikel 7 van het VIP-decreet, worden geacht via het VIP te verlopen. Het verplicht gebruik van het Vastgoedinformatieplatform wordt voor producten met vastgoedinformatie uit een lokale gegevensbron geregeld in het VIP-decreet.
Een oplijsting van alle organisaties die als aanvrager toegang krijgen tot het Vastgoedinformatieplatform voor aanvragen van producten wordt door Athumi ter beschikking gesteld op de website van Athumi.
De gemeentelijke bronretributie is, overeenkomstig artikel 21 van het VIP-decreet, verschuldigd door de aanvrager. Van zodra het VIP-decreet in werking treedt is eveneens de platformretributie in de zin van artikel 2, 15°, en 19, eerste lid, 1°, van het VIP-decreet verschuldigd door de aanvrager.
Dezelfde instanties die overeenkomstig artikel 23, §3, van het VIP-decreet zijn vrijgesteld van de platformretributie in de zin van artikel 2, 15°, en 19, eerste lid, 1°, van het VIP-decreet worden vrijgesteld van de betaling van gemeentelijke bronretributie. Het gaat in concreto over deze organisaties:
Voorwerp aanvraag |
Retributiebedrag per kadastraal perceel |
Product Vastgoedinlichtingen, zoals vermeld in hoofdstuk 8 van het VIP-decreet |
[105 EUR |
Athumi int de gemeentelijke bronretributie conform artikel 21 van het VIP-decreet via het VIP in naam en voor rekening van de lokale overheden. De bronretributie wordt periodiek (maandelijks) integraal doorgestort aan de gemeente voor alle aangevraagde producten.
Artikel 6 - Verwerking van persoonsgegevens
§1. In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van de ontsluiting, samenvoeging en ter beschikkingstelling van vastgoedinformatie in een product, treden de gemeente Kinrooi en Athumi voor de doeleinden omschreven in artikel 2 op als gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken.
Athumi treedt op als verwerker voor de gemeente Kinrooi wat betreft de verwerkingsactiviteiten die plaatsvinden in het kader van de heffing en de inning van de gemeentelijke bronretributie via het Vastgoedinformatieplatform.
De afspraken rond en de modaliteiten van de verwerkingen die de gemeente Kinrooi en Athumi uitvoeren als gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken respectievelijk als verwerkingsverantwoordelijke en verwerker zijn geregeld in de Toetredingsovereenkomst die te vinden is als Bijlage 1.
Artikel 7 – Ondertekening
De vastgoedinformatie in het product die de gemeente Kinrooi via het Vastgoedinformatieplatform ter beschikking stelt, wordt niet ondertekend aangezien het product een louter informatief document betreft dat geen beleidsmatige stellingname inhoudt en niet kwalificeert als stuk of briefwisseling in de zin van artikel 279 van het Decreet lokaal bestuur.
Artikel 8 - Vervanging voorgaande reglementering
Dit reglement vervangt vanaf 5 februari 2024 alle retributiereglementen die betrekking hebben op aanvragen van producten, die kunnen worden aangevraagd via het Vastgoedinformatieplatform.
Artikel 9 - Bekendmaking
Dit reglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 en 287 van het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
De voorzitter verleent het woord aan schepen Peter Nies. Hij verzorgt de inhoudelijke toelichting.
Hierna neemt de raad de volgende beslissing:
De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:
Gelet op het Besluit van de Vlaamse regering van 06 oktober 2023 over de digitalisering van de handhaving van diverse Vlaamse regelgevingen, inzonderheid artikels 1,1°en 3°; 2 en 4;
Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009, titel VI (handhaving), inzonderheid artikels 6.2.1. en 6.2.2.; 6.2.4. en 6.2.5.;
Gelet op het Decreet Algemene Bepalingen Milieubeleid van 05 april 1995, inzonderheid artikel 16.1.1.;
Gelet op het Kaderdecreet Vlaamse handhaving van 14 juli 2023, inzonderheid artikel 38§1;
Gelet op artikel 8, §1, van het decreet van 18 juli 2008 betreffende het elektronische bestuurlijke gegevensverkeer;
Gelet op artikel 40-41 van het decreet over het lokaal bestuur;
Overwegende dat alle lokale besturen op 22 november 2023 een melding kregen vanuit het kabinet van minister van omgeving Zuhal Demir, waarin de opstart werd gemeld van het Vlaams Handhavingsplatform (VHP). Dat platform heeft als doel alle informatie rond handhaving gecentraliseerd, uniform, in real-time en beveiligd ter beschikking te stellen aan alle betrokken autoriteiten en instanties zoals bijvoorbeeld het parket, de Hoge Raad voor de Handhavingsuitvoering en de griffies van burgerlijke en strafrechtelijke rechtbanken.
Dit gebeurt gefaseerd en brengt ook voor de lokale besturen een aantal verplichtingen met zich mee. De ondertekening van een samenwerkingsprotocol "toegang VHP en elektronische mededeling van persoonsgegevens" is er één van.
Er wordt gestart met de digitale invoer van alle proces-verbalen (PV's), verslagen van vaststelling en documenten m.b.t. de bestuurlijke sanctieprocedure in het platform. Ook de communicatie naar de belanghebbenden over die documenten (de kennisgeving) zal digitaal via het platform gebeuren.
Gemeente Kinrooi ontving dit schrijven omdat hier actief aan handhaving gedaan wordt i.h.k.v. de V.C.R.O. (Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening) én het DABM (Decreet Algemene Bepalingen Milieu). Voor deze decreten wordt de verplichting van kracht op 25 maart 2024.
Na deze datum moeten de vermelde documenten digitaal worden opgesteld, ondertekend met e-ID, en vervolgens ingegeven worden in het VHP, dat zal instaan voor de kennisgeving ervan aan de bestemmelingen.
Het gebruik van het Vlaams Handhavingsplatform brengt uiteraard een aantal belangrijke voordelen met zich mee.
Alle PV’s van lokale besturen, inspectiediensten en politie komen real-time in het VHP terecht, meteen bij de juiste personen. Het komende ontwerp-uitvoeringsbesluit van de Vlaamse regering voorziet dat de PV’s van collega’s binnen hetzelfde beleidsdomein zullen kunnen geraadpleegd worden, ongeacht het grondgebied.
Verbalisanten RO en toezichthouders milieu zullen in de toekomst een notificatie krijgen wanneer de beboetingsinstantie (kan een rechtbank of de gewestelijke entiteit zijn) een sanctie oplegt n.a.v. hun PV’s en verslagen van vaststelling. Ze blijven zo op de hoogte van het gevolg dat eraan gegeven wordt.
Ook de kennisgeving naar de belanghebbenden (bijvoorbeeld de overtreder, het parket, de beboetingsinstantie), die vandaag veelal manueel gebeurt, zal door het platform uitgevoerd kunnen worden en daarmee een efficiëntiewinst opleveren. Burgers bijvoorbeeld zullen hun PV kunnen ontvangen via e-box, indien zij deze activeerden, of anders via de post, door de Magda Documentendienst van de Vlaamse Overheid. Burgers en ondernemingen zullen hun sanctiedossier kunnen raadplegen via respectievelijk Mijn Burgerprofiel en E-Loket.
Tot slot worden de ingegeven documenten beveiligd bewaard gedurende hun volledige levensduur.
Gezien het ook een uitwisseling van persoonsgegevens betreft, dient de functionaris voor gegevensbescherming van de gemeente om advies gevraagd te worden met betrekking tot het ontwerp van samenwerkingsprotocol. Dit advies werd inmiddels gevraagd.
Gemeente Kinrooi kan op het platform digitaal op 2 manieren aansluiten:
Het Vlaams gewest gaat ervan uit dat alle lokale besturen in eerste instantie zullen aansluiten d.m.v. een user interface, althans in de opstartfase. Daarom wordt een onboardingstraject voor alle betrokken verbalisanten RO en toezichthouders milieu, gebaseerd op een aansluiting via user interface, voorzien.
Een latere technische koppeling met het dossieropvolgingssysteem T&H blijft natuurlijk het eerste opzet.
Onboardingstraject voor de verbalisanten RO en toezichthouders milieu om rechtstreeks dossiers in het VHP in te voeren:
Iedere verbalisant RO en toezichthouder milieu, die PV’s of verslagen van vaststelling maakt onder het VCRO of DABM decreet, zal hiervoor twee opleidingssessies volgen vóór 25 maart 2024.
Eerst is er een infosessie van ongeveer anderhalf uur via Microsoft Teams, waarin wordt toegelicht wat het platform inhoudt en betekent voor hen. Vervolgens is er een trainingssessie van ongeveer tweeënhalf uur via Microsoft Teams, waarin het toepassen van het platform zal aangeleerd worden om te weten hoe PV’s en verslagen van vaststelling kunnen ingevoerd worden.
Alle verbalisanten RO en toezichthouders milieu van de Intergemeentelijke Samenwerking Handhaving Ruimte MidLIM (dus ook Kinrooi) zijn intussen ook tijdig ingeschreven voor deze opleidingssessies.
Als gemeente (ook als lid van de Intergemeentelijke Samenwerking Handhaving Ruimte MidLIM) moet het volgende dus ondernomen worden om te kunnen aansluiten:
Iedere aansluiter heeft tenslotte ook een rijksregister- en kruispuntbankmachtiging nodig. De Vereniging Vlaamse Steden en Gemeenten bevestigde dat de steden en gemeenten reeds beschikken over ruime, voldoende machtigingen voor alle toepassingen. Hier moet dus niets voor gedaan worden.
Inmiddels gaf de functionaris voor gegevensbescherming van de gemeente op 6 januari 2024 een gunstig advies.
BESLUIT:
Artikel 1.- De gemeenteraad keurt het protocol, ter omkadering van de elektronische mededeling van persoonsgegeven tussen het agentschap Justitie en Handhaving en de gemeente i.h.k.v. de toegang tot het VHP en gezien de gunstige toetsing en advisering i.h.k.v. de G.D.P.R regelgeving, goed. Dit wordt uitgevoerd ten gevolge en i.h.k.v. het kaderdecreet Vlaamse handhaving van 14 juli 2023 en het besluit van de Vlaamse Regering over de digitalisering van de handhaving van diverse Vlaamse regelgeving (in dit geval Vlaamse Codex RO en DABM) van 06 oktober 2023.
Dit protocol wordt ondertekend in naam van de organisatie door de burgemeester en de algemene directeur.
Artikel 2.- De gemeenteraad neemt kennis van het volgen van de opleidingssessies voor het gebruik en toepassen van het VHP door de verbalisanten RO en de toezichthouders milieu vóór de startdatum van 25 maart 2024.
Artikel 3.- De gemeenteraad keurt eveneens de instap en het doorlopen van een onboardingsproces bij de Magda Documentendienst goed
Artikel 4.- In toepassing van artikel 285 §1 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 wordt de beknopte beschrijving van dit besluit opgenomen in de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente wordt bekendgemaakt en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.
De voorzitter verleent het woord aan schepen Mark Hoedemakers. Hij verzorgt de inhoudelijke toelichting. Tijdens deze toelichting verduidelijkt hij dat het de bedoeling is om met deze subsidie evenementen te ondersteunen die grotere groepen mensen samen brengen in een sociale activiteit die niet direct een commerciële bedoeling heeft.
Na deze toelichting neemt de raad de volgende beslissing:
De Gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Gelet op deel 2, titel V, hoofdstuk I, afdeling II en titel VII, hoofdstuk II van het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 285 en 286 en 330 betreffende de bekendmaking en het algemeen bestuurlijk toezicht;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op de aanvragen om in onze gemeente uitzonderlijke evenementen te mogen organiseren;
Gelet op de omvang van dergelijke organisaties waardoor deze gepaard gaan met grote onkosten;
Overwegende dat goed georganiseerde en aantrekkelijke evenementen kunnen bijdragen aan de uitstraling van de gemeente;
Overwegende dat dergelijke activiteiten veel mensen samen brengen;
Overwegende het advies van de culturele raad;
Overwegende dat er krediet is voorzien in het exploitatiebudget 2024 op jaarbudgetrekening GBB-CULT/0709-00/649100 voor diverse subsidies zoals dorpsfeesten, buurtfeesten;
BESLUIT:
Artikel 1.- Wat verstaan we onder uitzonderlijke evenementen:
- Het evenement moet veel mensen aanspreken en bij mekaar brengen
- Het moet een in de streek en tijd zeldzame activiteit zijn
- De activiteit moet doorgaan op het grondgebied Kinrooi
- De organisatie is in handen van of in samenwerking met Kinrooise verenigingen
Artikel 2.- Wie kan een aanvraag indienen?
- Organisatoren van evenementen uit artikel 1.
- De organisator moet een vereniging/VZW met zetel in Kinrooi zijn of kunnen aantonen dat het een organisatie is in samenwerking met verenigingen van Kinrooi.
Artikel 3.- Voorwaarden
- Het logo van de gemeente Kinrooi staat op de gevoerde reclame.
- De gemeente wordt op de hoogte gehouden van de voortgang van het dossier.
- De subsidie is niet cumuleerbaar met andere gemeentelijke subsidies.
Artikel 4.- Bedrag
De gemeente kan een maximum bedrag van 500 euro toekennen aan de organisatoren van evenementen die voldoen aan de voorwaarden.
De hoogte van het bedrag wordt bepaald door de kosten die de vereniging kan aantonen in een financiële begroting van het evenement.
Het bedrag kan besteed worden aan:
De nodige bewijsstukken voor de gemaakte uitgaven dienen binnen de maand na het evenement binnengebracht op de dienst vrije tijd, Weerstersteenweg 363, 3640 Kinrooi of via mail naar cultuur@kinrooi.be.
Artikel 5.- Waar, hoe en wanneer dien je een dossier in?
§1 De aanvragen worden ingediend bij de dienst vrije tijd van de gemeente Kinrooi, dit kan via e-mail naar cultuur@kinrooi.be.
§2 Aanvragen dienen (behoudens overmacht) minstens 2 maanden voorafgaand aan de startdatum van het evenement ingediend te worden.
Het dossier dat een organisatie indient, bestaat uit:
a) Een volledige omschrijving van het evenement, de uitzonderlijkheid ervan en de reden van aanvraag tot tussenkomst van de gemeente.
b) Een gedetailleerde begroting, met overzicht van alle verwachte inkomsten en uitgaven.
Artikel 6.- Voor deze subsidie is er krediet voorzien op jaarbudgetrekening GBB-CULT/0709-00/6491000 van het exploitatiebudget.
Artikel 7.- In toepassing van artikel 285 en 286 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 wordt dit besluit en de inhoud ervan bekendgemaakt op de webtoepassing van de gemeente en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.
De voorzitter verleent het woord aan schepen Sylvie Henckens. Zij verzorgt de inhoudelijke toelichting.
Hierna neemt de raad de volgende beslissing:
De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, provincie Limburg, alhier in vergadering overeenkomstig de wet:
Gelet op de beschikkingen van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op artikel 41 van het decreet lokaal bestuur houdende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op deel 2, titel V, hoofdstuk I, afdeling II en titel VII, hoofdstuk II van het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 285 en 286 en 330 betreffende de bekendmaking en het algemeen bestuurlijk toezicht;
Gelet op het bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 1 januari 2021 tot toekenning van een kwaliteitslabel aan organisatoren van kleuteropvang;
Gelet het Internationaal Verdrag inzake van de Rechten van het Kind aangenomen door de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties van 20 november 1989;
Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 16 mei 2014 houdende de voorwaarden voor erkenning en attest van toezicht en het kwaliteitsbeleid voor buitenschoolse gezinsopvang en groepsopvang;
Gelet op de principiële goedkeuring van het wijzigingsbesluit BKO van 21 oktober 2016;
Overwegende dat het huishoudelijk reglement voor de dienst buitenschoolse kinderopvang moet gewijzigd worden rekening houdende met de gewenste wijzigingen in dienstverleningen en de veranderende manier van inschrijven.
Gelet op bijgevoegd ontwerp van huishoudelijk reglement;
Gelet op de onderrichtingen van VVSG betreffende de richtlijnen voor het opstellen van een huishoudelijk reglement in initiatieven voor buitenschoolse opvang;
Overwegende dat ons vorig huishoudelijk reglement dateert van 2 maart 2015 en dat een aanpassing aan de huidige omstandigheden en noden zich opdringt;
BESLUIT:
Artikel 1.- Het huishoudelijk reglement in bijlage goed te keuren.
Artikel 2.- Het besluit van 12 juni 2017 houdende de goedkeuring van het toenmalige huishoudelijke reglement op te heffen.
Artikel 3.- In toepassing van artikel 285 en 286 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 wordt dit besluit en de inhoud ervan bekendgemaakt op de webtoepassing van de gemeente en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.
De voorzitter verleent het woord aan schepen Hoedemakers. Hij verzorgt de inhoudelijke toelichting.
Hierna neemt de raad de volgende beslissing:
De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:
Gelet op de beschikkingen van het decreet lokaal bestuur van 22-12-2017;
Gelet op de wet van 29-07-1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen;
Gelet op artikel 41 van het decreet lokaal bestuur houdende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op deel 2, titel V, hoofdstuk I, afdeling II en titel VII, hoofdstuk II van het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 285 en 330 betreffende de bekendmaking en het algemeen bestuurlijk toezicht;
Gelet op het bestuursdecreet van 07-12-2018;
Gelet op de wet van 08-04-1965 tot instelling van de arbeidsreglementen, artikelen 1, 4 en 11 tot en met 15sexies;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 09-11-2020 betreffende het arbeidsreglement 2020 voor de personeelsleden van het gemeentelijk basisonderwijs te Kinrooi en Ophoven;
Gelet op het verslag van het afzonderlijk bijzonder comité van 16-06-2023;
Overwegende dat een goede schoolorganisatie steunt op duidelijke afspraken tussen het personeel en het schoolbestuur;
Overwegende dat alle personen die onder gezag arbeid verrichten in het gemeentelijk onderwijs moeten worden geïnformeerd over de voorwaarden die op hun arbeidsverhouding van toepassing zijn;
Overwegende dat het decreet rechtspositie en het decreet basisonderwijs voldoende ruimte laten om lokaal en autonoom concrete afspraken te maken rond rechten en plichten van het personeel en het schoolbestuur;
Overwegende dat het bestaand arbeidsreglement van september 2023 werd aangepast met de gegevens van de nieuwe DPO;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Gelet op de uitslag van de stemming:
BESLUIT:
Artikel 1.- Het bestaande arbeidsreglement voor de personen die onder gezag arbeid verrichten in de gemeentelijke scholen, Gemeentelijke basisschool “3K”, Nelisveld 5 te 3640 Kinrooi en gemeentelijke basisschool De Maaskei op te heffen
Artikel 2.- Het herwerkte arbeidsreglement voor de personen die onder gezag arbeid verrichten in de gemeentelijke basisschool “3K”, Nelisveld 5 te 3640 Kinrooi en de gemeentelijke basisschool de Maaskei te Ophoven, zoals opgenomen in bijlage, goed te keuren.
Artikel 3.- Een afschrift van dit besluit en van het herwerkte arbeidsreglement ter kennisgeving te bezorgen aan de personen die onder gezag arbeid verrichten in de gemeentelijke basisschool “3K”, Nelisveld 5 te 3640 Kinrooi en de gemeentelijke basisschool de Maaskei te Ophoven.
Artikel 4.- In toepassing van artikel 285§1 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22-12-2017 wordt de beknopte beschrijving van dit besluit opgenomen in de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente wordt bekendgemaakt en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Artikel 5.- Een afschrift van dit besluit ter kennisgeving te bezorgen aan de Directie Toezicht op de Sociale Wetten.
De voorzitter verleent het woord aan schepen Mark Hoedemakers. Hij verzorgt de inhoudelijke toelichting.
Raadslid Jos Vandewal merkt op dat hij de aannemers zeker een proef zou laten doen, omdat in het verleden vastgesteld werd dat de goedkoopste bieder niet in staat bleek te zijn om te maaien.
Na deze tussenkomst neemt de raad de volgende beslissing:
De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 143.000,00 niet);
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 90, 1°;
Overwegende dat in het kader van de opdracht “Maaien bermen, dijken en taluds - dienstjaar 2024” een bestek met nr. 2024001 werd opgesteld door Gemeente Kinrooi;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 96.168,89 excl. btw of € 116.364,36 incl. 21% btw;
Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking;
Overwegende dat 5 maart 2024 om 11.00 uur wordt voorgesteld als limietdatum voor het indienen van de offertes;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is in het budget van 2024, op budgetcode 2024-GD-GBB-TD/0680-00/6103510 van het exploitatiebudget 2024;
Gelet op visum 20240115 van de financieel directeur;
BESLUIT:
Artikel 1.- Goedkeuring wordt verleend aan het bestek met nr. 2024001 en de raming voor de opdracht “Maaien bermen, dijken en taluds - dienstjaar 2024”, opgesteld door Gemeente Kinrooi. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt € 96.168,89 excl. btw of € 116.364,36 incl. 21% btw.
Artikel 2.- Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Artikel 3.- Volgende ondernemers worden uitgenodigd om deel te nemen aan de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking:
- Heijmans Mathieu Grond- en Waterbouwwerken, Broekstraat 28 te 3640 Kinrooi;
- Gebroeders Schoofs, Kapellekestraat 12 te 3990 Peer;
- Loonwerken Leonard bvba, Millerweg 40 te 3700 Tongeren.
Artikel 4.- De offertes dienen het bestuur ten laatste te bereiken op 5 maart 2024 om 11.00 uur.
Artikel 5.- De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het budget van 2024, op budgetcode 2024-GD-GBB-TD/0680-00/6103510 van de gewone dienst.
Artikel 6.- In toepassing van artikel 285 §1 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 wordt de beknopte beschrijving van dit besluit opgenomen in de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente wordt bekendgemaakt en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.
De voorzitter verleent het woord aan schepen Mark Hoedemakers. Hij verzorgt de inhoudelijke toelichting.
Hierna neemt de raad de volgende beslissing:
De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 143.000,00 niet) en artikel 57;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 90, 1°;
Overwegende dat in het kader van de opdracht “MAAIWERKEN DIVERSE - MEERJARENOPDRACHT 2024 TEM 2027” een bestek met nr. 2024003 werd opgesteld door Gemeente Kinrooi;
Overwegende dat deze opdracht als volgt is opgedeeld:
* Basisopdracht (MAAIWERKEN DIVERSE - MEERJARENOPDRACHT 2024 TEM 2027), raming: € 15.449,18 excl. btw of € 18.693,51 incl. 21% btw;
* Verlenging 1 (MAAIWERKEN DIVERSE - MEERJARENOPDRACHT 2024 TEM 2027), raming: € 15.449,18 excl. btw of € 18.693,51 incl. 21% btw;
* Verlenging 2 (MAAIWERKEN DIVERSE - MEERJARENOPDRACHT 2024 TEM 2027), raming: € 15.449,18 excl. btw of € 18.693,51 incl. 21% btw;
* Verlenging 3 (MAAIWERKEN DIVERSE - MEERJARENOPDRACHT 2024 TEM 2027), raming: € 15.449,18 excl. btw of € 18.693,51 incl. 21% btw;
Overwegende dat de totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 61.796,72 excl. btw of € 74.774,04 incl. 21% btw;
Overwegende dat de opdracht zal worden afgesloten voor een duur van 12 maanden;
Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking;
Overwegende dat 5 maart 2024 om 11.30 uur wordt voorgesteld als limietdatum voor het indienen van de offertes;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is in het budget van 2024, op budgetcode GBB-TD/068000/6103510- Maaien paden, taluds en percelen van de gewone dienst en in het budget van de volgende jaren;
Gelet op visum nummer 20240117 van de financieel directeur;
BESLUIT:
Artikel 1.- Goedkeuring wordt verleend aan het bestek met nr. 2024003 en de raming voor de opdracht “MAAIWERKEN DIVERSE - MEERJARENOPDRACHT 2024 TEM 2027”, opgesteld door Gemeente Kinrooi. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt € 61.796,72 excl. btw of € 74.774,04 incl. 21% btw.
Artikel 2.- Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Artikel 3.- Volgende ondernemers worden uitgenodigd om deel te nemen aan de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking:
- Heijmans Mathieu Grond- en Waterbouwwerken, Broekstraat 28 te 3640 Kinrooi;
- Gebroeders Schoofs, Kapellekestraat 12 te 3990 Peer;
- Loonwerken Leonard bvba, Millerweg 40 te 3700 Tongeren.
Artikel 4.- De offertes dienen het bestuur ten laatste te bereiken op 5 maart 2024 om 11.30 uur.
Artikel 5.- De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het budget van 2024, op budgetcode GBB-TD/068000/6103510- Maaien paden, taluds en percelen van de gewone dienst en in het budget van de volgende jaren.
Artikel 6.- In toepassing van artikel 285 §1 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 wordt de beknopte beschrijving van dit besluit opgenomen in de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente wordt bekendgemaakt en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.
De voorzitter verleent het woord aan schepen Mark Hoedemakers. Hij verzorgt de inhoudelijke toelichting. Hij merkt op dat de overlast van eikenprocessierrupsen vermindert met de voortgang van de jaren, maar dat het toch aangewezen is om nog de nodige voorzorgen te nemen. Hij merkt op dat er alleen maar diensten afgenomen zullen worden als de nood aan de man is en op de plaatsen waar het nodig is.
Na deze toelichting neemt de raad de volgende beslissing:
De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 143.000,00 niet) en artikel 57;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 90, 1°;
Overwegende dat in het kader van de opdracht “Preventieve bestrijding eikenprocessierupsen - Meerjarenopdracht 2024-2027” een bestek met nr. 2024005 werd opgesteld door de Dienst ruimte - TD;
Overwegende dat deze opdracht als volgt is opgedeeld:
* Basisopdracht (Preventieve bestrijding eikenprocessierupsen - Meerjarenopdracht 2024-2027), raming: € 9.224,00 excl. btw of € 10.878,08 incl. btw;
* Verlenging 1 (Preventieve bestrijding eikenprocessierupsen - Meerjarenopdracht 2024-2027), raming: € 9.224,00 excl. btw of € 10.878,08 incl. btw;
* Verlenging 2 (Preventieve bestrijding eikenprocessierupsen - Meerjarenopdracht 2024-2027), raming: € 9.224,00 excl. btw of € 10.878,08 incl. btw;
* Verlenging 3 (Preventieve bestrijding eikenprocessierupsen - Meerjarenopdracht 2024-2027), raming: € 9.224,00 excl. btw of € 10.878,08 incl. btw;
Overwegende dat de totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 36.896,00 excl. btw of € 43.512,32 incl. btw;
Overwegende dat de opdracht zal worden afgesloten voor een duur van 20 werkdagen;
Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking;
Overwegende dat 6 maart 2024 om 11.00 uur wordt voorgesteld als limietdatum voor het indienen van de offertes;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is in het budget van 2024, op budgetcode GBB-TD/0680-00 6103510 van het exploitatiebudget en in het budget van de volgende jaren;
Gelet op visum nummer 20240116 van de financieel directeur;
BESLUIT:
Artikel 1.- Goedkeuring wordt verleend aan het bestek met nr. 2024005 en de raming voor de opdracht “Preventieve bestrijding eikenprocessierupsen - Meerjarenopdracht 2024-2027”, opgesteld door de Dienst ruimte - TD. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt € 36.896,00 excl. btw of € 43.512,32 incl. btw.
Artikel 2.- Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Artikel 3.- Volgende ondernemers worden uitgenodigd om deel te nemen aan de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking:
- Loonwerken Leonard bvba, Millerweg 40 te 3700 Tongeren;
- Groenbedrijf Baeck bvba, Zammelseweg 120 te 2440 Geel;
- Groenbedrijf Limburg, Morgenstraat 19 te 3560 Lummen.
Artikel 4.- De offertes dienen het bestuur ten laatste te bereiken op 6 maart 2024 om 11.00 uur.
Artikel 5.- De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het budget van 2024, op budgetcode GBB-TD/0680-00 6103510 van het exploitatiebudget en in het budget van de volgende jaren.
Artikel 6.- In toepassing van artikel 285 §1 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 wordt de beknopte beschrijving van dit besluit opgenomen in de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente wordt bekendgemaakt en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Voor de sluiting der zitting werden geen wijzigingen bevolen aan dit verslag, waardoor het van ambtswege is goedgekeurd conform de voorgelegde tekst.
De voorzitter sluit de zitting op 05/02/2024 om 21:01.
Namens Gemeenteraad,
Marijke Clerx
Algemeen Directeur
Jacky Daemen
Voorzitter