De voorzitter opent de zitting op 06/05/2024 om 20:00.
De voorzitter heet de raadsleden en de andere aanwezigen welkom.
De voorzitter verleent het woord aan Schepen Mark Hoedemakers, die verduidelijkt dat de gemeenteraad in februari een gebruiksovereenkomst heeft goedgekeurd voor de inrichting van een belevingstuin op de speelplaats van basisschool Bommesaar. De gemeentelijke bijdrage omvat een investeringstoelage, het uitvoeren van grondwerken en het plaatsen van draadafsluiting met geautomatiseerde poort. Tijdens de uitvoering van de werken is gebleken dat een herstelling nodig is tussen het naastgelegen perceel en de school, welke wordt opgenomen in het voorgestelde addendum.
Raadslid Esther Brands wijst erop dat het terrein elke avond wordt afgesloten, maar vraagt hoe de opvolging zal plaatsvinden om ervoor te zorgen dat er niets wordt achtergelaten dat niet thuishoort voor de kinderen?
Schepen Mark Hoedemakers geeft aan dat er een camera zal worden geplaatst vanaf de ingang die zich richt tot aan de belevingstuin.
Raadslid Gunther Bongers vraagt hoe de tuin zal worden afgesloten? Schepen Mark Hoedemakers vermeldt dat dit geautomatiseerd zal gebeuren.
Hierna neemt de raad de volgende beslissing:
De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:
Gelet op de beschikkingen van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op artikel 41 van het decreet lokaal bestuur houdende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op deel 2, titel V, hoofdstuk I, afdeling II en titel VII, hoofdstuk II van het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 285 en 330 betreffende de bekendmaking en het algemeen bestuurlijk toezicht;
Overwegende dat de Vrije Basisschool De Bommesaar de speelplaats aan de school in Kessenich herinricht door er een belevingstuin aan te leggen. Dit gebeurde met steun van de Koning Boudewijnstichting;
Overwegende dat de kosten van een aantal werken door de gemeente gedragen worden d.m.v. een investeringstoelage. Het gemeentebestuur zal tevens instaan voor het grasonderhoud;
Overwegende dat men de nabije wijk en bij uitbreiding de gemeenschap van Kinrooi wil laten meegenieten van de belevingstuin en dat deze daarom zal opengesteld worden;
Overwegende dat hiertoe op 7 februari 2024 een gebruiksovereenkomst werd afgesloten tussen VZW KB Kinrooi en het gemeentebestuur;
Overwegende dat in artikel 2 van de gebruiksovereenkomst werd opgenomen dat de school een geautomatiseerde toegangspoort en een afsluiting tussen de verharde speelplaats en de belevingstuin zou voorzien en dat de kosten hiervan door de gemeente gedragen zouden worden d.m.v. een investeringstoelage;
Overwegende dat de kosten van de voornoemde werken lager bleken te zijn dan verwacht, waardoor men het overschot van de investeringstoelage van maximaal 25.000 euro wenst te gebruiken voor grondwerken en de herstelling van de draadafsluiting tussen de belevingstuin en het naastgelegen perceel:
Overwegende dat om deze reden een addendum aan de gebruiksovereenkomst van 7 februari 2024 dient toegevoegd te worden;
Overwegende dat van deze gelegenheid gebruik gemaakt wordt om de omschrijving van de reeds eerder goedgekeurde investeringen te specifiëren;
Overwegende dat artikel 2 van de gebruiksovereenkomst van 7 februari 2024 bijgevolg vervangen wordt als volgt:
'Artikel 2: Bestemming
Buiten de openingsuren van de School en op zaterdagen, zon- en feestdagen en schoolvakantiedagen, zal het goed volledig openbaar toegankelijk te zijn voor het brede publiek. De School staat zelf in voor het openstellen en afsluiten van het goed. De Gemeente is verantwoordelijk voor de signalisatie en communicatie met betrekking tot de openingsuren. Zij brengt de toegankelijkheidsregeling aan bij de ingang van het terrein, op een duidelijk zichtbare plaats. De school voorziet een geautomatiseerde toegangspoort aan de noordzijde van de belevingstuin, grondwerken, de herstelling van de draadafsluiting tussen de belevingstuin en het naastgelegen perceel en een afsluiting met poortje tussen de verharde speelplaats en de belevingstuin. De kosten hiervan worden door de gemeente gedragen d.m.v. een investeringstoelage. De gemeente voorziet een bewakingscamera die op de belevingstuin gericht is en die kan geraadpleegd worden bij eventuele baldadigheden.
Het goed wordt openbaar toegankelijk gesteld volgens voornoemde modaliteiten en tijdens voornoemde momenten, zonder dat er enige sprake kan zijn van eigendomsoverdracht, verpachting of verhuring.'
Overwegende dat de nodige kredieten werden voorzien op jaarbudgetrekening ACT-3.05/0800-02/6640000/IP-GEEN;
Gelet op het addendum in bijlage welk thans ter goedkeuring wordt voorgelegd aan de gemeenteraad;
BESLUIT:
Artikel 1.- Het bijgevoegde addendum goed te keuren.
Artikel 2.- De heer Wim Rutten, burgemeester en mevrouw Marijke Clerx, algemeen directeur of hun wettelijke plaatsvervangers te machtigen om het addendum te ondertekenen.
Artikel 3.- In toepassing van artikel 285 §1 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 wordt de beknopte beschrijving van dit besluit opgenomen in de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente wordt bekendgemaakt en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.
De voorzitter licht het agendapunt toe. Er zijn geen vragen.
De Raad gaat hierna over tot het nemen van volgende beslissing:
De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, provincie Limburg, alhier in vergadering overeenkomstig de wet;
Gelet op de beschikkingen van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op artikel 41 van het decreet lokaal bestuur houdende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op deel 2, titel V, hoofdstuk I, afdeling II en titel VII, hoofdstuk II van het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 285 en 330 betreffende de bekendmaking en het algemeen bestuurlijk toezicht;
Gelet op het feit dat de gemeente aangesloten is bij Fluvius Opdrachthoudende Vereniging;
Gelet op het feit dat de gemeente per aangetekend schrijven van 28 maart 2024 werd opgeroepen om op digitale wijze deel te nemen aan de Algemene Vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging die op 5 juni 2024 plaatsheeft met als agenda:
1. Kennisneming van het jaarverslag, het verslag van de Raad van Bestuur en het verslag van de Commissaris over het boekjaar 2023.
2. Goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2023.
3. Verlenen van afzonderlijke kwijting aan de bestuurders en aan de Commissaris.
4. Statutaire benoemingen.
5. Statutaire mededelingen.
Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente per brief van 28 maart 2024 werd overgemaakt;
Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering;
BESLUIT:
Artikel 1.- Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Algemene Vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging d.d. 5 juni 2024 met als agendapunten:
1. Kennisneming van het jaarverslag, het verslag van de Raad van Bestuur en het verslag van de Commissaris over het boekjaar 2023.
2. Goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2023.
3. Verlenen van afzonderlijke kwijting aan de bestuurders en aan de Commissaris.
4. Statutaire benoemingen.
5. Statutaire mededelingen.
Artikel 2.- De vertegenwoordiger (Jo Brouns met als plaatsvervanger Peter Nies) van de gemeente die zal deelnemen aan de digitale Algemene Vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging op 5 juni 2024 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Artikel 3.- Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan Fluvius Opdrachthoudende Vereniging, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Artikel 4.- In toepassing van artikel 285 §1 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 wordt de beknopte beschrijving van dit besluit opgenomen in de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente wordt bekendgemaakt en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.
De voorzitter licht het agendapunt toe. Er zijn geen vragen.
Hierna gaat de raad over tot het nemen van volgende beslissing:
De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, provincie Limburg, alhier in vergadering overeenkomstig de wet;
Gelet op de beschikkingen van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op artikel 41 van het decreet lokaal bestuur houdende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op deel 2, titel V, hoofdstuk I, afdeling II en titel VII, hoofdstuk II van het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 285 en 330 betreffende de bekendmaking en het algemeen bestuurlijk toezicht;
Gelet op het feit dat de gemeente Kinrooi momenteel voor één of meerdere activiteiten aangesloten is bij de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg;
Gelet op het feit dat de agenda met documentatiestukken opgesteld werd door de Raad van Bestuur in zitting van 12 maart 2024;
Gelet op het feit dat de gemeente per aangetekend schrijven van 2 april 2024 werd opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering van Fluvius Limburg die op 10 juni 2024 plaatsheeft in Hotel Stiemerheide, Wiemesmeerstraat 105, 3600 Genk met de volgende agenda:
Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken bij deze oproepingsbrief was gevoegd;
Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering;
BESLUIT:
Artikel 1.- Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg d.d. 10 juni 2024:
Artikel 2.- Aanbod tot aankoop aandelen Publi-T:
De gemeenteraad verzoekt de Algemene Vergadering van Fluvius Limburg om de beslissing van de Raad van Bestuur van Fluvius Limburg van 12 maart 2024 om 173.902 aandelen Publi‑T te verkopen aan de Vlaamse Energieholding (VEH) (60.412 aandelen) en Nuhma AC (113.490 aandelen) aan de prijs van 1.457,00 euro per aandeel te bekrachtigen. Dit aanbod situeert zich in het kader van de reorganisatie van de Vlaamse aanwezigheid van de lokale besturen in Publi-T en in Publigas en de uitkanteling van de belangen van Fluvius Limburg in Publi-T naar de Vlaamse Energieholding (VEH). De eerste te doorlopen fase hiervan betreft de verkoop van de aandelen Publi-T van Fluvius Limburg aan enerzijds VEH en anderzijds Nuhma AC.
Artikel 3.- De vertegenwoordiger van de gemeente Kinrooi (Peter Nies met als plaatsvervanger Jo Brouns) die zal deelnemen aan de Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg op 10 juni 2024 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 en 2 van onderhavige beslissing.
Artikel 4.- Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg, ter attentie van het secretariaat, (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Artikel 5.- In toepassing van artikel 285 §1 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 wordt de beknopte beschrijving van dit besluit opgenomen in de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente wordt bekendgemaakt en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.
De voorzitter licht het agendapunt toe. Er zijn geen vragen.
Schepen Wim Swennen verduidelijkt dat de toelichting voor de agendapunten 2.1, 2.2, 2.3 en 2.4 gezamenlijk behandeld wordt. Het eerste besluit betreft de goedkeuring van de borgstelling bij Fortis door de gemeente voor een krediet dat is aangegaan door de vzw FC MNO. Daarnaast wordt in agendapunt 2.2 een exploitatiesubsidie van 40.000 euro per jaar voorgelegd ter goedkeuring. Hierbij is een efficiëntieoefening uitgevoerd waarbij Dennenbos wordt afgebouwd ter compensatie van de aanleg van het kunstgrasveld, wat ons de mogelijkheid biedt om een hoogwaardig aanbod jeugdvoetbal te bieden.
Verder licht schepen Wim Swennen toe dat de samenwerkingsovereenkomst met FC MNO bedoeld is om het kunstgrasveld open te stellen voor andere sporten en ploegen, evenals voor de herlocatie van Excelsior Hees bv, met de beschikbaarstelling van het kunstgrasveld aan de Broekduivels en Excelsior Hees in juni. Tevens zijn de afspraken over de vergoeding opgenomen, waarbij de tarieven behouden zijn zoals van toepassing in Dennenbos.
Wat betreft de samenwerkingsovereenkomst met HOM, geeft schepen Wim Swennen aan dat een aantal faciliteiten van Dennenbos worden verplaatst naar HOM, waaronder de lichtmasten. Er is overleg geweest met verschillende ploegen over hun voorkeur voor speellocaties; de Broekduivels geven de voorkeur aan Molenbeersel en Excelsior Hees aan Kessenich.
Raadslid Gunther Bongers vraagt naar concrete plannen voor Dennenbos als de pleinen verdwijnen.
Schepen Wim Swennen geeft aan dat het gebied een blauwe zone blijft. Het gebouw zal behouden blijven en mogelijk gebruikt worden als jeugdhuis, maar er zijn geen concrete plannen voor de pleinen van Dennenbos.
Schepen Peter Nies voegt toe dat de bestemming als recreatiegebied behouden blijft en dat de gemeente minimaal onderhoud zal blijven uitvoeren.
Schepen Mark Hoedemakers meldt dat de velden worden opgenomen in de reguliere maairondes, maar dat ze niet meer zo intensief zullen worden onderhouden als voorheen.
Raadslid Gunther Bongers wijst op kritiek van andere verenigingen over het budget dat aan MNO wordt toegekend. Hij stelt voor een extra agendapunt toe te voegen aan de volgende gemeenteraad voor bijkomende financiële ondersteuning voor alle verenigingen, waarbij de verenigingen de mogelijkheid krijgen om een plan in te dienen voor financiële ondersteuning.
Schepen Wim Swennen verduidelijkt dat deze mogelijkheid al bestaat en dat alle verenigingen het recht hebben om een verzoek in te dienen, waarna de gemeente elk dossier individueel zal bekijken.
Raadslid Tamara Smolders vraagt of de eerste ploeg altijd op het kunstgrasveld zal spelen, waarop Jan Vandeberg, voorzitter van MNO, bevestigt dat dit inderdaad de bedoeling is.
Schepen Wim Swennen voegt toe dat de velden zo optimaal mogelijk zullen worden gebruikt en dat er zoveel mogelijk zal worden getraind.
Raadslid Tamara Smolders vraagt wat wordt bedoeld met "buitensportbedrijven".
Schepen Mark Hoedemakers verduidelijkt dat de terreinen kunnen worden gebruikt voor teambuildingactiviteiten en andere activiteiten ten dienste van de gemeenschap.
Raadslid Marcel Dirkx vraagt of de gemeente alleen borg staat voor het geleende kapitaal of ook voor kosten die later kunnen ontstaan door andere omstandigheden.
Schepen Wim Swennen bevestigt dat het alleen gaat om het geleende kapitaal, niet om de interesten. Raadslid Marcel Dirkx vraagt vervolgens of bijvoorbeeld de debetkosten ook verhaald kunnen worden.
Financieel beheerder Wendy Bekkers geeft aan dat deze kosten niet door de gemeente worden gedekt. Bovendien zal de gemeente jaarlijks inzage krijgen in de jaarrekening en deze nauwgezet volgen.
Raadslid Marcel Dirkx vraagt of de samenwerkingsovereenkomst niet te rigide is opgesteld, gezien het feit dat de kalender niet vooraf de uren van de wedstrijden vastlegt.
Schepen Wim Swennen legt uit dat deze overeenkomst in samenspraak met alle clubs is opgesteld en op verzoek van de recreatieploegen op deze manier is geformuleerd, omdat zij op vaste tijden spelen.
Raadslid Marcel Dirkx vraagt of het dan niet beter was geweest om de overeenkomst jaarlijks te herzien.
Schepen Wim Swennen bevestigt dat alle partijen jaarlijks zullen overleggen en evalueren, en dat indien nodig aanpassingen zullen worden gemaakt.
Er zijn geen verdere vragen en er wordt overgegaan tot stemming van agendapunten 2.1, 2.2, 2.3 en 2.4
De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen;
Gelet op de beschikkingen van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op artikel 41 van het decreet lokaal bestuur houdende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op deel 2, titel V, hoofdstuk I, afdeling II en titel VII, hoofdstuk II van het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 286 en 330 betreffende de bekendmaking en het algemeen bestuurlijk toezicht;
Gelet op de artikelen 326 en 327 van het decreet lokaal bestuur betreffende het algemeen administratief toezicht op de gemeenten;
Gelet op het bestuursdecreet van 7 december 2018;
Overwegende dat F.C. Maasland Noordoost VZW voor budgetjaar 2024 ter financiering van de aanleg van het kunstgrasveld een lening wenst aan te gaan bij BNP Paribas Fortis ten bedrage van €436.000,00;
Overwegende dat de financiële instelling voor het aangaan van een lening door de VZW FC Maasland NO een borgstelling vereist van de gemeente Kinrooi voor 100% of €436.000,00;
Gelet op bijgevoegd document, zijnde de borgtochtakte voor het aangaan van de financiering;
Gelet op het visum nr 20240160 van de financieel directeur in het kader van zijn opdracht bedoeld in artikel 177, 1° en artikel 266 van het decreet lokaal bestuur;
BESLUIT:
Artikel 1.- De gemeente Kinrooi verklaart zich akkoord zich solidair borg te stellen ten opzichte van BNP Paribas Fortis met wie F.C. Maasland Noordoost VZW de kredietovereenkomst af zal sluiten voor wat betreft het kapitaal, de intresten en de onkosten en dit ten belope van €436.000,00, zijnde 100% van de aan te gane lening.
Artikel 2.- Een afschrift van dit besluit wordt aan de maatschappelijke zetel van F.C. Maasland Noordoost VZW, Hoverstraat 1 te 3640 Kinrooi verzonden.
Artikel 3.- In toepassing van artikel 286 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 wordt dit besluit en de inhoud ervan bekendgemaakt op de webtoepassing van de gemeente en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.
De bespreking werd samen behandeld met de agendapunten 2.1, 2.3 en 2.4.
De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, art 41 houdende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur;
Gelet op deel 2, titel V, hoofdstuk I, afdeling II en titel VII, hoofdstuk II van het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 286 en 330 betreffende de bekendmaking en het algemeen bestuurlijk toezicht;
Overwegende dat de voetbalclub FC Maasland Noordoost een kunstgrasveld wenst aan te leggen teneinde het kwaliteitsvol sportaanbod op peil te houden, hetgeen bij de natuurgrasvelden in de grillige weersomstandigheden van afgelopen jaren sterk bemoeilijkt wordt;
Overwegende dat de investeringsuitgave van dit kunstgrasveld neerkomt op €365.000,00 exclusief BTW of €441.650,00 inclusief BTW waarvan de club aangeeft dat ze dit financieel niet volledig zelf kunnen dragen;
Overwegende dat de VZW FC Maasland NO deze investering zal financieren met een lening van €436.000,00 over een looptijd van 10 jaar;
Gelet op de vraag van de VZW FC Maasland NO aan het gemeentebestuur om jaarlijks een toelage te mogen ontvangen ten bedrage van €40.000,00, zijnde circa 90% van de kapitaalsaflossing, of €400.000,00 over de gehele looptijd;
Overwegende dat het gemeentebestuur van Kinrooi voorwaarden wenst te koppelen aan deze jaarlijkse exploitatietoelage die vervat zijn in de samenwerkingsovereenkomst tussen het gemeentebestuur van Kinrooi en de VZW FC Maasland Noordoost die in deze zitting aan de gemeenteraad ter goedkeuring wordt voorgelegd;
Gelet op de prijsvergelijking die de VZW FC Maasland heeft gedaan voor de aanleg van een kunstgrasveld bij 3 mogelijke aannemers;
Overwegende dat de economisch meest voordelige offerte werd gegeven door CSC Sport uit Zeewolde (Nederland);
Overwegende dat er krediet werd voorzien voor de jaarlijkse exploitatietoelage van €40.000,00 aan de voetbalclub FC Maasland Noordoost op jaarbudgetrekening GBB-FIN/0740-00/6493000;
Gelet op het visum nummer 20240159 van de financieel directeur volgens artikel 177,1° en 266 van het decreet lokaal bestuur;
BESLUIT:
Artikel 1.‑ Er wordt een totale exploitatietoelage van €400.000,00, zijnde 10 jaar €40.000,00 op jaarbasis, toegekend aan de voetbalclub FC Maasland Noordoost voor de gedeeltelijke financiering van de lening die wordt aangegaan voor de aanleg van een kunstgrasveld onder de voorwaarden van de samenwerkingsovereenkomst tussen het gemeentebestuur Kinrooi en de VZW FC Maasland NO goedgekeurd door de gemeenteraad op 6 mei 2024.
Artikel 2.‑ De uitgave wordt aangerekend op jaarbudgetrekening GBB-FIN/0740-00/6493000 van het exploitatiebudget 2024 tot en met 2033.
Artikel 3.‑ In toepassing van artikel 285 §1 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 wordt de beknopte beschrijving van dit besluit opgenomen in de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente wordt bekendgemaakt en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.
De bespreking werd samen behandeld met de agendapunten 2.1, 2.2 en 2.4.
De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:
Gelet op de beschikkingen van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op artikel 41 van het decreet lokaal bestuur dat bepaald dat, behalve wanneer een bevoegdheid uitdrukkelijk door een wet of een decreet aan een ander orgaan is toegewezen, de gemeenteraad voor wat het gemeentelijk belang betreft, over de volheid van bevoegd beschikt;
Overwegende dat het aangaan van samenwerkingsovereenkomsten niet aan een ander gemeentelijk orgaan toegewezen werd;
Gelet op artikel 42 van het decreet lokaal bestuur dat de voorwaarden bepaalt waaronder de gemeenteraad bevoegdheden kan delegeren aan het college van burgemeester en schepenen;
Overwegende dat het aangaan van de beoogde samenwerkingsovereenkomst niet onder de in artikel 42 bepaalde uitzonderingsgronden valt;
Overwegende dat de gemeenteraad van Kinrooi het aangaan van samenwerkingsovereenkomsten niet opgenomen heeft in de lijst van de bevoegdheden die het aan het college van burgemeester en schepenen delegeert;
Gelet op deel 2, titel V, hoofdstuk I, afdeling II en titel VII, hoofdstuk II van het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 285 en 330 betreffende de bekendmaking en het algemeen bestuurlijk toezicht;
Gelet op het bestuursdecreet van 7 december 2018;
Overwegende dat voetbalclub F.C. Maasland Noordoost al meerdere jaren heeft te kennen gegeven dat ze nood heeft aan een kunstgrasveld om het sportaanbod op peil te kunnen houden;
Overwegende dat de club, omwille van de goede jeugdwerking, het provinciaal label van “opleidingsclub” kreeg in 2015. Met ongeveer 250 jeugdspelers, 120 senioren, het G-team en het wandelvoetbalteam is F.C. Maasland Noordoost één van de grootste voetbalclubs in het noordoosten van onze provincie. Om al deze voetballers de nodige kwaliteitsvolle sportinfrastructuur aan te bieden, stoot de club helaas de laatste jaren op haar limieten. Door de grillige weersomstandigheden (langdurige droogte, periodes van aanhoudende intense regenval, sneeuwval,…) van de laatste jaren en de grote bezetting van de natuurvelden moesten er frequent trainingen en wedstrijden afgelast worden. Uitwijken naar plaatselijke sporthallen of bijkomend huren van natuurvelden binnen en buiten de gemeente waren noodzakelijke gevolgen. Dit vergt voor trainers, spelers, ouders en bestuursleden extra inspanningen zowel organisatorisch als financieel.
Willen we de positieve flow binnen de vereniging in stand houden en het grote aantal gediplomeerde jeugdtrainers gemotiveerd houden om bij F.C. Maasland Noordoost te blijven trainen dan moeten we deze randfactoren optimaliseren. De aanleg van een kunstgrasveld zal er alleszins voor zorgen dat er in alle weersomstandigheden kwaliteitsvolle sportinfrastructuur ter beschikking staat;
Overwegende dat een kunstgrasveld een aanzienlijke investering is waarvan de club aangeeft dat ze niet in staat is om deze zelf te dragen;
Overwegende dat het gemeentebestuur graag wil inzetten op een uitgebreid en kwaliteitsvol jeugdsportaanbod en dat dit binnen deze club in het gedrang komt zonder kunstgrasveld. Daarom is het gemeentebestuur bereid om de kosten voor de aanleg van een kunstgrasveld deels te dragen door middel van een exploitatiesubsidie van 40.000 euro per jaar gedurende 10 jaar. Op die manier wordt er bijgedragen aan de aflossing van de lening die de club zal aangaan. Hiertoe wordt in zitting van heden een apart besluit genomen;
Overwegende dat er een samenwerkingsovereenkomst dient afgesloten te worden met F.C. Maasland Noordoost om verzekerd te zijn van een return voor de gemeenschap in ruil voor de exploitatiesubsidie;
Overwegende dat de volgende afspraken de return voor de gemeenschap zullen verzekeren:
- Gemeentelijke initiatieven mogen steeds gratis op het kunstgrasveld georganiseerd worden;
- De Kinrooise recreatievoetbalploegen FC Broekduivels Kinrooi en Excelsior Hees mogen einde mei - juni het kunstgrasveld gebruiken als hun eigen natuurgrasvelden een herstelperiode nodig hebben en dit aan het gebruikelijke en afgesproken tarief, te weten 4 euro per training en 15 euro per wedstrijd;
- Alle jeugdvoetbal in de gemeente Kinrooi dient bij voorkeur op dit kunstgrasveld plaats te vinden;
- Bij slecht weer kunnen andere competitievoetbalverenigingen uit Kinrooi gratis gebruikmaken van het kunstgrasveld voor trainingen, als de bezetting van het veld dit toelaat. Voor het eventuele gebruik van kleedkamers, douches en toiletten mag een vergoeding gevraagd worden conform het tarief van de recreatievoetbalploegen;
Overwegende dat het gemeentebestuur daarnaast de voetbalterreinen ‘Dennenbos’ aan de Dennenbosstraat wenst af te bouwen. Dit betekent een jaarlijks wederkerende besparing voor het gemeentebestuur. De recreatievoetbalploegen die trainen en wedstrijden houden op de terreinen van Dennenbos, zullen deze activiteiten verleggen naar andere terreinen. De Broekduivels zullen uitwijken naar de terreinen van KVV Hoger Op Molenbeersel. De afspraken daarrond worden opgenomen in een andere samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente Kinrooi, Hoger Op Molenbeersel en de Broekduivels, welke heden aan de gemeenteraad ter goedkeuring zal voorgelegd worden.
Excelsior Hees zal gebruik kunnen maken van de infrastructuur van Maasland Noordoost in het kader van de return voor de gemeenschap. De afspraken hierrond worden eveneens in de voormelde samenwerkingsovereenkomst tussen het gemeentebestuur en F.C. Maasland Noordoost vastgelegd en daartoe komt Excelsior Hees tussen in de overeenkomst;
Overwegende dat de erfpachtovereenkomst met het gemeentebestuur van Kinrooi de dato 13 juli 1994 bepaalt dat de erfpachter (F.C. Maasland Noordoost) alle bouwwerken, gebouwen en werken kosteloos dient over te laten aan de erfpachtgever (gemeente Kinrooi) bij het einde van de overeenkomst, bij vervroegde stopzetting van de overeenkomst of bij het ophouden van het bestaan van de vereniging;
Overwegende dat de voormelde exploitatiesubsidie voorafgaand aan onderhavig besluit werd goedgekeurd door de gemeenteraad;
Overwegende dat, om verzekerd te zijn van een return voor de gemeenschap in ruil voor de exploitatiesubsidie, er wordt voorgesteld om de samenwerkingsovereenkomst in bijlage goed te keuren;
BESLUIT:
Artikel 1.- De samenwerkingsovereenkomst in bijlage met F.C. Maasland Noordoost en met tussenkomst van Excelsior Hees, inzake een exploitatiesubsidie voor de aanleg van een kunstgrasveld en de herlocatie van Excelsior Hees, goed te keuren.
Artikel 2.- De burgemeester Wim Rutten en de algemeen directeur Marijke Clerx, of hun wettige vervangers, te machtigen de goedgekeurde overeenkomst te ondertekenen.
Artikel 3.- In toepassing van artikel 285 §1 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 wordt de beknopte beschrijving van dit besluit opgenomen in de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente wordt bekendgemaakt en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.
De bespreking werd samen behandeld met de agendapunten 2.1, 2.2 en 2.3.
De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:
Gelet op de beschikkingen van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op artikel 41 van het decreet lokaal bestuur dat bepaald dat, behalve wanneer een bevoegdheid uitdrukkelijk door een wet of een decreet aan een ander orgaan is toegewezen, de gemeenteraad voor wat het gemeentelijk belang betreft, over de volheid van bevoegd beschikt;
Overwegende dat het aangaan van samenwerkingsovereenkomsten niet aan een ander gemeentelijk orgaan toegewezen werd;
Gelet op artikel 42 van het decreet lokaal bestuur dat de voorwaarden bepaalt waaronder de gemeenteraad bevoegdheden kan delegeren aan het college van burgemeester en schepenen;
Overwegende dat het aangaan van de beoogde samenwerkingsovereenkomst niet onder de in artikel 42 bepaalde uitzonderingsgronden valt;
Overwegende dat de gemeenteraad van Kinrooi het aangaan van samenwerkingsovereenkomsten niet opgenomen heeft in de lijst van de bevoegdheden die het aan het college van burgemeester en schepenen delegeert;
Gelet op deel 2, titel V, hoofdstuk I, afdeling II en titel VII, hoofdstuk II van het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 285 en 330 betreffende de bekendmaking en het algemeen bestuurlijk toezicht;
Gelet op het bestuursdecreet van 7 december 2018;
Overwegende dat het gemeentebestuur de voetbalterreinen ‘Dennenbos’ aan de Dennenbosstraat wenst af te bouwen. Dit betekent een jaarlijks wederkerende besparing voor het gemeentebestuur;
Overwegende dat de recreatievoetbalploegen die trainen en wedstrijden houden op de terreinen van Dennenbos, deze activiteiten zullen verleggen naar andere terreinen. Excelsior Hees zal uitwijken naar de terreinen van F.C. Maasland Noordoost. De afspraken daarrond worden opgenomen in een andere samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente Kinrooi, Maasland Noordoost en Excelsior Hees welke in zitting van heden ter goedkeuring wordt voorgelegd;
Overwegende dat de Broekduivels gebruik kunnen maken van de infrastructuur van KVV Hoger Op Molenbeersel. HOM neemt als compensatie een aantal materialen van de locatie Dennenbos kosteloos over van de gemeente;
Overwegende dat, om de wederzijdse afspraken vast te leggen, er wordt voorgesteld om de samenwerkingsovereenkomst goed te keuren;
BESLUIT:
Artikel 1.- De samenwerkingsovereenkomst met KVV Hoger Op Molenbeersel en de Broekduivels goed te keuren.
Artikel 2.- De burgemeester Wim Rutten en de algemeen directeur Marijke Clerx, of hun wettige vervangers, te machtigen de goedgekeurde overeenkomst te ondertekenen.
Artikel 3.- In toepassing van artikel 285 §1 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 wordt de beknopte beschrijving van dit besluit opgenomen in de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente wordt bekendgemaakt en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Schepen Sylvie Henckens licht toe dat we voor het vervoer van kinderen voor de buitenschoolse kinderopvang opnieuw een bestek moeten uitschrijven. Het gaat hier over het vervoer van 4 gemeentelijke scholen. School De Kleine Wereld heeft een eigen busvervoer. Er zijn geen verdere vragen.
Hierna gaat de raad over tot de volgende beslissing:
De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 36 en artikel 57;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Overwegende dat in het kader van de opdracht “Vervoer kinderen buitenschoolse kinderopvang - meerjarenopdracht 4 schooljaren” een bestek met nr. 2024010 werd opgesteld door Gemeente Kinrooi;
Overwegende dat deze opdracht als volgt is opgedeeld:
* Basisopdracht (Vervoer kinderen buitenschoolse kinderopvang - meerjarenopdracht 4 schooljaren), raming: € 141.570,00 excl. btw of € 150.064,20 incl. 6% btw;
* Verlenging 1 (Vervoer kinderen buitenschoolse kinderopvang - meerjarenopdracht 4 schooljaren), raming: € 141.570,00 excl. btw of € 150.064,20 incl. 6% btw;
* Verlenging 2 (Vervoer kinderen buitenschoolse kinderopvang - meerjarenopdracht 4 schooljaren), raming: € 141.570,00 excl. btw of € 150.064,20 incl. 6% btw;
* Verlenging 3 (Vervoer kinderen buitenschoolse kinderopvang - meerjarenopdracht 4 schooljaren), raming: € 141.570,00 excl. btw of € 150.064,20 incl. 6% btw;
Overwegende dat de totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 566.280,00 excl. btw of € 600.256,80 incl. 6% btw;
Overwegende dat de opdracht zal worden afgesloten voor een duur van 12 maanden;
Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure;
Overwegende dat deze raming de limieten van de Europese bekendmaking overschrijdt;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is in GBB-BKO/0945-00/6150005/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN;
BESLUIT:
Artikel 1.- Goedkeuring wordt verleend aan het bestek met nr. 2024010 en de raming voor de opdracht “Vervoer kinderen buitenschoolse kinderopvang - meerjarenopdracht 4 schooljaren”, opgesteld door Gemeente Kinrooi. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt € 566.280,00 excl. btw of € 600.256,80 incl. 6% btw.
Artikel 2.- Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
Artikel 3.- De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal en Europees niveau.
Artikel 4.- De uitgave voor deze opdracht is voorzien in GBB-BKO/0945-00/6150005/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.
Artikel 5.- In toepassing van artikel 285 §1 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 wordt de beknopte beschrijving van dit besluit opgenomen in de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente wordt bekendgemaakt en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Schepen Wim Swennen verduidelijkt dat we de raamovereenkomst met VEB willen verderzetten. Er zijn heel wat gemeenten aangesloten bij deze aankoopcentrale waardoor we gunstigere tarieven kunnen bedingen. Er zijn geen verdere vragen.
De raad gaat hierna over tot de volgende beslissing:
De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:
Gelet op de beschikkingen van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op artikel 41 van het decreet lokaal bestuur houdende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op deel 2, titel V, hoofdstuk I, afdeling II en titel VII, hoofdstuk II van het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 285 en 330 betreffende de bekendmaking en het algemeen bestuurlijk toezicht;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken , leveringen en diensten, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 2, 6°, 7° en 8° (de aanbestedende overheid verricht gecentraliseerde aankoopactiviteiten voor de de plaatsing van overheidsopdrachten of raamovereenkomsten voor werken, leveringen of diensten die bestemd zijn voor aanbesteders) en artikel 47 § 2 die de aanbestedende overheden vrijstelt van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren wanneer ze een beroep doen op een aankoopcentrale;
Gelet op het KB plaatsing overheidsopdrachten in de klassieke sectoren van 18 april 2017, en latere wijzigingen;
Gelet op het KB van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Overwegende dat de Centrale Aankoopdienst van het provinciebestuur Limburg (Proclim) samen met het VEB (Vlaams Energiebedrijf) nieuwe samenaankoop voor energieovereenkomsten in de markt zet;
Overwegende dat het VEB hierin zal fungeren als aankoopcentrale;
Overwegende dat de leveringsvoorwaarden dezelfde zullen zijn voor alle Limburgse entiteiten die deelnemen aan deze gecoördineerde aankoop;
Overwegende dat Proclim de leveringsvoorwaarden onderhandelt en de tariefformules met VEB en zich hierbij laat bijstaan door een onafhankelijk energieconsultant;
Overwegende dat de gemeente Kinrooi van de mogelijkheid tot afname via de aankoopcentrale van VEB (Vlaams Energiebedrijf), gebruik kan maken waardoor men krachtens artikel 47, §2 van de wet van 17 juni 2017 is vrijgesteld van de verplichting om zelf een gunningsprocedure te organiseren;
Overwegende dat de gemeente Kinrooi krachtens artikel 47, §4 van de wet van 17 juni 2017 eveneens gebruik kan maken van de door het VEB aangeboden raamovereenkomsten van diensten, met inbegrip van aanvullende aankoopactiviteiten;
Overwegende dat het is aangewezen dat Kinrooi gebruik maakt van de aankoopcentrale om volgende redenen:
- Vanwege de grote volumes die het VEB in de markt zet, is een voordelige energieprijs gegarandeerd;
- Het bestuur moet zelf geen gunningsprocedure voeren;
- VEB voorziet een uitgebreide dienstverlening en vergevorderde ontzorging van ons als bestuur;
Overwegende dat bij het afsluiten van de contracten er verwezen zal worden naar de goedgekeurde toetredingsbeslissing;
Overwegende dat de leveringen voorzien zijn voor de jaren 2025, 2026 en 2027.
Overwegende dat de gemeente Kinrooi, gelet op de hogergenoemde overwegingen, wenst aan te sluiten bij genoemde aankoopcentrale;
BESLUIT:
Artikel 1.- De gemeenteraad keurt goed dat gemeente Kinrooi het nodige doet om zich te kunnen aansluiten en beroepen op de aankoopcentrale Vlaams EnergieBedrijf (VEB) voor de plaatsing van opdrachten (gas + groene elektriciteit) evenals
- OCMW Kinrooi
- AGB Kinrooi
Artikel 2.- De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi geeft aan het College van Burgemeester en Schepenen mandaat om met VEB contracten te sluiten voor de levering van groene elektriciteit en gas voor een periode van drie jaren, met ingang vanaf 1 januari 2025.
Artikel 3.- De financiering van de te plaatsen opdrachten zal gebeuren met het krediet ingeschreven in het exploitatiebudget 2025 en de volgende jaren op verschillende budgetsleutels.
Artikel 4.- In toepassing van artikel 285 §1 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 wordt de beknopte beschrijving van dit besluit opgenomen in de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente wordt bekendgemaakt en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Burgemeester Wim Rutten licht toe dat dit agendapunt voorligt ter goedkeuring naar aanleiding van een ontwikkeling door Ben Goyens, met betrekking tot de uitbreiding van het wegenisnetwerk en aanpassing van de buurtweg.
Raadslid Marcel Dirkx wijst erop dat hij in het bovengenoemde project de trage wegverbinding naar de school mist. Hij heeft ter plaatse gekeken om een nauwkeurig beeld te krijgen en merkt op dat er geen trage verbinding is tussen de twee nieuwe verkavelingen (WIL en Linssenhof) en de school en sporthal. Dit is echter een belangrijke verbinding voor de gemeente, aangezien veel kinderen hier gebruik van maken. Daarnaast wijst hij erop dat het Erterschieterspaadje via Linssenhof niet bereikbaar is omdat het afgesloten is met een draad.
Burgemeester Wim Rutten bevestigt dat er een "missing link" is tussen de twee verkavelingen die nog niet ontwikkeld is. Zodra deze ontwikkeling plaatsvindt, kunnen de trage verbindingen worden gerealiseerd. Hij geeft ook aan dat de draad verwijderd moet worden om het Erterschieterspaadje toegankelijk te maken.
Raadslid Marcel Dirkx vermeldt dat de verkaveling van WIL wel voorzieningen heeft getroffen om de trage verbindingen op termijn te realiseren, maar dat hij dit niet uit het voorgelegde project kan afleiden.
Er zijn geen verdere vragen en de raad gaat over tot de volgende beslissing:
De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikel 285 en 330 betreffende de bekendmaking en het algemeen bestuurlijk toezicht;
Gelet op de wet van 29 maart 1962 betreffende de organisatie van de Ruimtelijke Ordening en van de Stedenbouw, zoals ze nadien gewijzigd werd;
Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening; meer bepaald artikel 4.2.17 §2;
Gelet op het decreet betreffende de omgevingsvergunning dd. 25 april 2014, en latere wijzigingen;
Gelet op het decreet houdende de gemeentewegen dd. 3 mei 2019;
Gelet op artikel 31 van het decreet betreffende de omgevingsvergunning waarin de procedure voor het behandelen van het onderdeel "de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg" in het kader van een omgevingsvergunning vermeld staat dat hierin als beslissende overheid de gemeenteraad is aangeduid;
Gelet op de verkavelingsaanvraag ingediend door X, met als adres X, voor het verkavelen van grond in 6 loten voor open bebouwing en 6 loten voor halfopen bebouwing, het aanleggen van nieuwe wegenis en het wijzigen van bestaande wegenis, gelegen te 3640 Kinrooi, 3de afdeling Kessenich, sectie A, nrs. 758A en 758B, achterliggend Veldstraat/Dorpsstraat/Linssenhof;
Gezien bovenvermelde aanvraag onder toepassing valt van voormeld artikel 31, vermits zij voorziet in de afstand van grond na de aanleg van infrastructuur, te voegen bij de voorliggende weg;
Gelet op het bij artikelen 75, 76 en 77 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening voorgeschreven onderzoek dat op de voorgeschreven wijze heeft plaatsgehad en waaruit blijkt dat er 1 bezwaar aanwezig is dat geen directe betrekking heeft op het wegenisdossier of in verband gebracht kan worden met de beoordelingsgronden opgesomd in artikel 3 en 4 van het Gemeentewegendecreet van 3 mei 2019;
Overwegende dat het wegtracé van de nieuwe gemeenteweg (LOT 1 en LOT 2 cfr. rooilijnplan) dient als ontsluitingsweg voor de toekomstige loten 1 tot en met 12, en aansluit op de bestaande wegenis Linssenhof;
Overwegende dat buurtweg nr. 73 gedeeltelijk wordt opgeheven en vervangen wordt door een nieuw tracé (LOT 3 cfr. rooilijnplan) dat overeenstemt met de bepalingen van 'art. 25: Traject voor trage wegen (indicatieve aanduiding)' van RUP Woonbeleid;
Overwegende dat voornoemde grondafstand in overeenstemming is met de vooruitzichten van het gemeentebestuur voor wat betreft de toekomstige opvatting van deze weg;
Overwegende dat de notaris in de eerste te verlijden akte de gratis grondafstanden ten voordele van de gemeente zonder kosten voor de gemeente dient op te nemen en afschrift dezer aan ons bestuur te zenden;
BESLUIT:
Artikel 1.- Het wegtracé van nieuwe gemeentewegen en de wijziging, verplaatsing of opheffing van bestaande gemeentewegen zoals weergegeven op het rooilijnplan gevoegd bij de voornoemde aanvraag, worden goedgekeurd.
Artikel 2.- De voor inlijving bij het openbaar domein voorziene percelen, gelegen te 3640 Kinrooi, 3de afdeling Kessenich, sectie A, deel van nrs. 758A en 758B: samen 10a55ca (LOT 1, LOT 2 en LOT 3 cfr. rooilijnplan) zijn gratis en zonder onkosten aan de gemeente af te staan voor de uitvoering van de verkaveling (verkoop en/of verbouwing).
Artikel 3.- De aanvrager of diens rechtsopvolgers is gehouden de notaris opdracht te geven om in de eerste te verlijden overdrachtsakte de gratis grondafstand(en) ten voordele van de gemeente op te nemen en een afschrift ervan aan ons bestuur te zenden.
Artikel 4.- Indien de aanvrager niet onmiddellijk wenst of kan overgaan tot vervreemding is hij gehouden om binnen één jaar na afgifte van deze vergunning en op zijn kosten een authentieke akte te laten verlijden voor een notaris en ons bestuur een kopie van deze akte te zenden.
Artikel 5.- Ingeval de overdrachtsakte nog niet verleden zou zijn en ons bestuur of een ander openbaar bestuur wenst gebruik te maken van de gratis af te stane grond voor openbaar nut, dan is de aanvrager gehouden de nodige gronden hiervoor onmiddellijk en zonder enige kosten ter beschikking te stellen.
Artikel 6.- Voornoemde grondinneming geschiedt voor openbaar nut, met name de inlijving bij het openbaar domein.
Artikel 7.- Tegen dit besluit van de gemeenteraad kan binnen de 30 dagen in het kader van een schorsend administratief beroep tegen de vergunningsbeslissing een georganiseerd administratief beroep worden ingesteld bij de Vlaamse Regering. De procedure van dit beroep verloopt volgens art. 31/1 van het Omgevingsdecreet.
Artikel 8.- In toepassing van artikel 285 §1 van het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 wordt een beknopte beschrijving van dit besluit opgenomen in de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente wordt bekendgemaakt en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het decreet Lokaal Bestuur.
Schepen Peter Nies verduidelijkt dat de VVSG een nieuw modelreglement heeft opgesteld, waarbij we ons eigen reglement hieraan aanpassen. De voornaamste wijzigingen omvatten de afschaffing van de leurkaart, de verkoop van niet-commerciële producten en de toevoeging dat ambulante handel niet langer zal plaatsvinden op het Bastion en het Maasplein. Op deze locaties zullen we overgaan tot het verlenen van concessies.
Er zijn geen verdere vragen en de raad gaat over tot het nemen van volgende beslissing:
De gemeenteraad van Kinrooi, provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet,
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 40;
Gelet op het gemeentelijk reglement ambulante handel dd 3-04-2023;
Gelet op de wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten, gewijzigd bij de wetten van 4 juli 2005, 20 juli 2006, 22 december 2009 en 21 januari 2013 en de decreten van 24 februari 2017 en 3 maart 2023 artikelen 8 tot en met 10;
Gelet op het koninklijk besluit van 24 september 2006 betreffende de uitoefening en organisatie van ambulante activiteiten, gewijzigd bij besluiten van de Vlaamse Regering van 21 april 2017 en 22 september 2023, artikel 15 en 23 tot en met 44;
Overwegende dat het decreet van 3 maart 2023 tot afschaffing van de voorafgaande machtiging voor de uitoefening van ambulante of kermisactiviteiten en tot wijziging van de wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten in werking treedt op 1 april 2024 (artikel 41 BVR 22-9-2023)
Overwegende dat volgens artikel 9 § 1 van de wet van 25 juni 1993 de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten op het openbaar domein, buiten de openbare markten en kermissen, wordt geregeld bij gemeentelijk reglement;
Overwegende dat de occasionele verkopen voor een niet-commercieel doel niet onderworpen zijn aan de wet op de ambulante activiteiten (wet art 5, 1°). Deze verkopen voldoen wel aan de definitie ambulante activiteit maar zijn door hun specifieke aard niet onderworpen aan de voorwaarden en verplichtingen van de wet, wel gelden er voor deze verkopen met niet-commercieel karakter specifieke voorwaarden. Er wordt een afdeling 'Verkopen van producten of diensten met niet-commercieel karakter' toegevoegd aan het reglement ambulante activiteiten op het openbaar domein buiten de openbare markt;
Gelet op het aanvraagformulier 'toelating occasionele verkoop met niet-commercieel karakter' in bijlage;
Overwegende dat de toegevoegde en aangepaste teksten in het geel zijn aangeduid;
BESLUIT
Artikel 1.- De gemeenteraad stelt het gemeentelijk reglement m.b.t ambulante activiteiten op het openbaar domein buiten de openbare markten als volgt vast:
"Afdeling 1: Organisatie van ambulante activiteiten op het openbaar domein buiten de openbare markten
Plaatsen op het openbaar domein waar de ambulante activiteit mag plaatsvinden zijn vooraf bepaald.
Artikel 1. Toepassingsgebied
Op volgende plaatsen is de uitoefening van ambulante activiteiten toegelaten na een voorafgaande machtiging van de gemeente:
§1
PLAATS: Dorpsplein Kinrooi
DAG: donderdag
UUR: 8u00 – 13u00
5 ZONES VOLGENS PLAN VAN DE STANDPLAATSEN (zie bijlage).
§2
PLAATS: pleingedeelte naast fietspad aan Marec (Maasplein)
DAG: dagelijks mogelijk in de maanden mei, juni, juli, augustus en september en de laatste 2 weken van december
UUR: 10u00 – 23u00
PERIODE: van rechtswege en zonder opzeg eindigend op 31 december 2024
2 ZONES VOLGENS PLAN VAN DE STANDPLAATSEN (zie bijlage).
§3
PLAATS: Bastion Kessenich
DAG: dagelijks mogelijk in de maanden juni, juli, augustus en september, mits de overige particuliere, gemeentelijke en verenigingsactiviteiten kunnen doorgaan op het evenemententerrein, waar de zone voor ambulante handel deel van uitmaakt. Deze gebruikers hebben geen verplichtingen ten aanzien van de ambulante handelaar en kunnen desnoods het volledige terrein innemen voor de duur van hun gebruik. De dienst vrije tijd zal de ambulante handelaar minimum 14 dagen vooraf verwittigen indien er activiteit plaatsvindt waarbij de zone van ambulante handel niet beschikbaar is.
UUR: 10u00 – 01u30
PERIODE: van rechtswege en zonder opzeg eindigend op 30 september 2024
SPECIALISATIE: ijs, gebak en koffie
1 ZONE VOLGENS PLAN VAN DE STANDPLAATS (zie bijlage).
De bezettingsmodaliteiten kunnen op eenvoudige vraag bekomen worden bij de gemeente, via info@kinrooi.be.
Artikel 2. Voorafgaande machtiging
1. Aanvraag machtiging
Eenieder die een standplaats wenst in te nemen op één of meerdere van de vermelde plaatsen in artikel 1 om ambulante activiteiten uit te oefenen moet voldoen aan de voorwaarden vermeld in artikel 3 en is onderworpen aan een voorafgaande machtiging. Deze machtiging dient voorafgaand aan het uitoefenen van de ambulante activiteit aangevraagd te worden bij de gemeente Kinrooi, Breeërsteenweg 146, 3640 KINROOI.
De aanvrager dient ook te vermelden op welke specifieke plaats(-en) hij ambulante activiteiten wenst uit te oefenen.
2. Beslissing machtiging
In geval van positieve beslissing verkrijgt de aanvrager een machtiging met daarin vermeld:
- de aard van de producten of diensten die hij gemachtigd is te verkopen,
- de plaats,
- de identiteit van de aanvrager,
- de datum en duur van de verkoop.
Artikel 3. Voorwaarden inzake toewijzing en inname standplaatsen
Een standplaats op het openbaar domein kan voor de zones bepaald in artikel 1§1, 2 en 3 enkel worden toegewezen aan ondernemingen met een inschrijving in de Kruispuntbank van Ondernemingen die de ambulante activiteit toelaat, via de persoon die de onderneming rechtsgeldig kan vertegenwoordigen.
Ambulante activiteiten zijn pas toegelaten als de verkoper aan volgende bijkomende voorwaarden voldoet:
1° de uitoefening van de ambulante activiteiten in kwestie wordt behoorlijk gedekt door verzekeringspolissen voor burgerlijke aansprakelijkheid en in voorkomend geval tegen brandrisico's;
2° bij de uitoefening van een ambulante activiteit waarbij voeding wordt verkocht, wordt voldaan aan de reglementaire voorwaarden voor de volksgezondheid.
Voor de zones afgebakend in artikel 1§2 bijkomend:
- met volgende maximale afmeting van de tijdelijke constructie: lengte: 7,5 m, hoogte: 3 m, breedte: 7,5 m.
- terrasmeubilair moet dagelijks opgeruimd worden.
Voor de zone afgebakend in artikel 1§3 bijkomend:
- de zone moet dagelijks volledig ontruimd worden.
De standplaatsen op het openbaar domein kunnen ingenomen worden door:
A. de natuurlijke persoon aan wie de standplaats is toegewezen;
B. de verantwoordelijke(n) van het dagelijks bestuur van een rechtspersoon, aan wie de standplaats is toegewezen,
C. de feitelijke vennoten van de natuurlijke persoon of een maatschap aan wie de standplaats is toegewezen, die een ambulante activiteit voor eigen rekening uitoefent
D. de echtgenoot of echtgenote of de wettelijk samenwonende partner van de natuurlijke persoon aan wie de standplaats is toegewezen, voor de uitoefening van een ambulante activiteit voor eigen rekening;
E. de personen die een ambulante activiteit uitoefenen voor rekening of in dienst van de natuurlijke persoon, maatschap of rechtspersoon bedoeld in A. tot D.;
De personen vermeld in B. tot E. kunnen de standplaatsen innemen, die toegewezen zijn of onderverhuurd zijn aan de natuurlijke persoon, maatschap of rechtspersoon voor wiens rekening of in wiens dienst zij de activiteit uitoefenen, buiten de aanwezigheid van de persoon aan wie of door middel van wie de standplaats is toegewezen of onderverhuurd.
Wie niet beroepsmatig producten of diensten met een niet-commercieel karakter verkoopt, te koop aanbiedt of uitstalt, kan, mits voorafgaande toelating van de gemeente, occasioneel ook een standplaats innemen.
Teneinde de diversiteit van het aanbod te waarborgen is het aantal standplaatsen per onderneming beperkt tot 1.
Artikel 4.: Toewijzingsregels en bepalingen abonnement
4.1 Vacature en kandidatuurstelling standplaats per abonnement
Wanneer een standplaats die per abonnement toegewezen wordt, vrijkomt, gaat de burgemeester of zijn afgevaardigde na of er een geschikte kandidaat is in het register van kandidaturen, zoals omschreven in 4.2.
Als het register geen geschikte kandidaat bevat, wordt een vacature bekendgemaakt door publicatie van een kennisgeving.
Deze kennisgeving zal gebeuren door middel van een bericht via de website www.kinrooi.be en/of gebeurlijk via andere gemeentelijke informatiekanalen.
De kandidaturen kunnen ingediend worden :
- per mail,
- per post, postdatum geldt als indieningsdatum
- per aangetekende zending
4.2 Register van de kandidaturen
Alle kandidaturen worden naargelang hun ontvangst (chronologisch) bijgehouden in een register met registratie van datum van indiening. Overeenkomstig het bestuursdecreet van 7 december 2018 kan dit register steeds geraadpleegd worden.
De kandidaturen voor artikel 1§1 blijven geldig zolang ze niet werden nagekomen of ingetrokken door hun auteur. De kandidaturen voor de locaties vermeld in artikel 1§2,3 moeten jaarlijks hun kandidatuur bevestigen.
4.3 volgorde van toekenning van de standplaatsen
Bij het vacant komen van een standplaats per abonnement zullen met het oog op de toekenning ervan, de kandidaturen als volgt geklasseerd worden in het register:
rekening houdend met de eventuele specialisatie:
- volgens de gevraagde locatie en specialisatie,
- daarna volgens datum
Wanneer twee of meerdere aanvragen behorend tot dezelfde specialisatie tezelfdertijd ingediend worden, voor dezelfde zone, wordt als volgt voorrang gegeven : de aanvraag die op de gevraagde locatie het best ruimtelijk ingepast kan worden.
4.4 bekendmaking van de toewijzing van de standplaatsen per abonnement
De toewijzing van de standplaats wordt bekend gemaakt aan de aanvrager :
- bij een ter post aangetekend schrijven met ontvangstbewijs;
- of door overhandiging van een brief tegen ontvangstbewijs;
- of bij elektronische post (duurzame drager) met ontvangstbewijs.
4.5 het register van de standplaatsen toegewezen per abonnement
Een plan en/of register wordt bijgehouden waarin voor elke standplaats toegewezen per abonnement vermeld staat :
- de naam, voornaam, het adres van de persoon aan wie of door wiens tussenkomst de standplaats werd toegekend;
- in voorkomend geval, de handelsnaam van de rechtspersoon of maatschap aan wie de standplaats toegekend werd en het adres van haar maatschappelijke zetel;
- het ondernemingsnummer;
- de producten en/of diensten die te koop aangeboden worden;
- de datum van de toewijzing van de standplaats;
- indien de activiteit seizoensgebonden is, de periode van activiteit, voor de zones bepaald in artikel 1§2 en §3: de periode van de activiteit;
Overeenkomstig het bestuursdecreet van 7 december 2018 kan dit plan of register steeds geraadpleegd worden.
Artikel 5. periodiciteit abonnement
De abonnementen worden in principe toegekend voor de duur van 12 maanden, tenzij anders bepaald in dit reglement of in de toewijzing. Na verloop van deze termijn worden zij stilzwijgend verlengd behoudens anders bepaald door de aanvrager (cf. artikel 6 en 7 van dit reglement) en behoudens intrekking bij aangetekend schrijven met ontvangstbewijs of op duurzame drager tegen ontvangstbewijs door de burgemeester of zijn afgevaardigde in de gevallen bepaald in artikel 8 van dit onderhavig reglement
Het abonnement voor de zone aan het Bastion, artikel 1§3, wordt toegekend tot uiterlijk 30 september 2024. Het eindigt van rechtswege, zonder opzeg.
De abonnementen voor de zones aan het Maasplein, artikel 1§2, eindigen van rechtswege, zonder opzeg op uiterlijk 31 december 2024;
Bijgevolg blijven vanaf 31 december 2024 enkel op het Dorpsplein (artikel 1§1) ambulante activiteiten op het openbaar domein buiten de openbare markt mogelijk.
Artikel 6. Opschorting abonnement
De houder van een abonnement kan het abonnement opschorten voor een voorziene periode van tenminste een maand wanneer hij ongeschikt is zijn activiteit uit te oefenen:
- door ziekte of ongeval op grond van een medisch attest
- door overmacht op een verantwoorde wijze aangetoond
De opschorting gaat in de dag waarop de gemeente op de hoogte gebracht wordt van de ongeschiktheid en houdt op ten laatste vijf dagen na de melding van het hernemen van de activiteiten. Na afloop van de opschorting krijgt de geabonneerde zijn standplaats terug.
De opschorting impliceert de opschorting van de wederzijdse verplichtingen die uit de overeenkomst voorkomen.
Artikel 7. Afstand van het abonnement
De houder van een abonnement kan afstand doen van het abonnement
- bij de vervaldag van het abonnement mits een opzegtermijn van tenminste 30 dagen
- bij stopzetting van de ambulante activiteiten mits een opzegtermijn van tenminste 30 dagen
- indien hij definitief ongeschikt is om zijn activiteit uit te oefenen omwille van redenen vermeld in artikel 6 van dit reglement. In dit geval is geen vooropzeg nodig.
- op ieder ogenblik mits een opzegtermijn van tenminste 30 dagen
De rechthebbenden van de natuurlijke persoon die voor eigen rekening zijn activiteit uitoefent kunnen bij zijn overlijden, zonder vooropzeg afstand doen van het abonnement waarvan hij de houder was.
De aanvragen van opschorting, herneming of opzegging van een abonnement worden betekend volgens één van de vermelde modaliteiten:
- bij per post aangetekend schrijven met ontvangstbewijs
- overhandiging tegen ontvangstbewijs
- op een duurzame drager (email) tegen ontvangstbewijs
Artikel 8. Schorsing en opzegging van abonnement
Het abonnement zal door het college van de burgemeester en schepenen, geschorst of ingetrokken worden in volgende gevallen:
- bij niet of niet tijdige betaling standplaatsvergoeding
- bij afwezigheid gedurende vier opeenvolgende weken zonder de gemeente vooraf of tijdens zijn eerste week van afwezigheid ervan op de hoogte te stellen
- wanneer andere waren verkocht worden dan diegene vermeld op zijn abonnement
- bij het herhaaldelijk niet respecteren van de instructies van de gemeente
- bij het in gebruik nemen van het openbaar domein door het gemeentebestuur
De beslissing tot schorsing of opzegging wordt betekend bij een ter post aangetekend schrijven met ontvangstbewijs of op een duurzame drager tegen ontvangstbewijs.
Afdeling 2: Verkopen van producten of diensten met niet-commercieel karakter
Artikel 9. Specifieke voorwaarden voor verkopen met niet-commercieel karakter
Onder producten of diensten met een niet-commercieel karakter wordt verstaan:
1° de occasionele verkoop van producten of diensten met het oog op een menslievend, sociaal, cultureel, educatief of sportief doel;
2° de occasionele verkoop van producten of diensten met als doel de verdediging en promotie van de natuur, de dierenwereld, een ambacht of streekproducten;
3° de occasionele verkoop van producten of diensten die plaatsvindt bij een humanitaire catastrofe, een ramp of belangrijke schade.
Met occasioneel wordt bedoeld: maximum 2 maal per jaar
Voor deze ambulante activiteiten moet voorafgaand, minimum 3 weken op voorhand, een toelating gevraagd worden. Dit kan via het aanvraagformulier occasionele verkopen met niet-commercieel karakter.
Afdeling 3: aanvullende bepalingen
Artikel 10. Bevoegdheid marktleider
De marktleider, aangesteld door de burgemeester of zijn afgevaardigde, is bevoegd om documenten die de identiteit van de personen die een ambulante activiteit uitoefenen en de voorwaarden voor het uitoefenen van ambulante activiteiten te controleren.
Artikel 11. In werking treden van gemeentelijk reglement
Dit reglement treedt met onmiddellijke ingang in werking.
Artikel 12. opheffen reglement ambulante handel
Het gemeentelijk reglement dd 3 april 2023 wordt hierbij opgeheven"
Artikel 2.-
In toepassing van artikel 285 en 286 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 wordt dit besluit en de inhoud ervan bekendgemaakt op de webtoepassing van de gemeente en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.
De voorzitter verleent het woord aan burgemeester Wim Rutten. Hij vermeldt dat er op het plan in bijlage, de verkeerde stad is vermeld. Het betreft hier een verkaveling in Ophoven en niet Opitter. Er zijn geen verdere vragen en de raad gaat over tot het nemen van volgende beslissing:
De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikel 285 en 330 betreffende de bekendmaking en het algemeen bestuurlijk toezicht;
Gelet op de wet van 29 maart 1962 betreffende de organisatie van de Ruimtelijke Ordening en van de Stedenbouw, zoals ze nadien gewijzigd werd;
Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening; meer bepaald artikel 4.2.17 §2;
Gelet op het decreet betreffende de omgevingsvergunning van 25 april 2014, en latere wijzigingen;
Gelet op het decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019;
Gelet op artikel 31 van het decreet betreffende de omgevingsvergunning waarin de procedure voor het behandelen van het onderdeel "de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg" in het kader van een omgevingsvergunning vermeld staat dat hierin als beslissende overheid de gemeenteraad is aangeduid;
Gelet op de verkavelingsaanvraag ingediend door Mathieu Rutten, met als adres Stationswal 28 te 3960 Bree, voor het verkavelen van een grond in 8 loten voor halfopen bebouwing en 1 lot voor open bebouwing, gelegen te 3640 Kinrooi, 4de afdeling Ophoven, sectie A, nr. 989D3, Geistingen;
Gezien bovenvermelde aanvraag onder toepassing valt van voormeld artikel 31, vermits zij voorziet in de afstand van grond, te voegen bij de voorliggende weg;
Gelet op het bij artikelen 75, 76 en 77 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening voorgeschreven onderzoek dat op de voorgeschreven wijze heeft plaatsgehad en waaruit blijkt dat er 2 bezwaarschriften aanwezig zijn, maar die geen directe betrekking hebben op de zaak der wegen;
Overwegende dat voornoemde grondafstand in overeenstemming is met de vooruitzichten van het gemeentebestuur voor wat betreft de toekomstige opvatting van deze weg;
Overwegende dat de notaris in de eerste te verlijden akte de gratis grondafstanden ten voordele van de gemeente zonder kosten voor de gemeente dient op te nemen en afschrift dezer aan ons bestuur te zenden;
BESLUIT:
Artikel 1.- De tracéwijziging, verbreding of opheffing van bestaande gemeentewegen zoals die voorkomt op het verkavelingsplan gevoegd bij de voornoemde aanvraag, wordt goedgekeurd.
Artikel 2.- De voor inlijving bij het openbaar domein voorziene perceel, gelegen te 3640 Kinrooi, 4de afdeling Ophoven, sectie A, nr. 989D3: 00a66ca (LOT 10, gratis grondafstand) is gratis en zonder onkosten aan de gemeente af te staan voor de uitvoering van de verkaveling (verkoop en/of verbouwing).
Artikel 3.- De aanvrager of diens rechtsopvolgers is gehouden de notaris opdracht te geven om in de eerste te verlijden overdrachtsakte de gratis grondafstand(en) ten voordele van de gemeente op te nemen en een afschrift ervan aan ons bestuur te zenden.
Artikel 4.- Indien de aanvrager niet onmiddellijk wenst of kan overgaan tot vervreemding is hij gehouden om binnen één jaar na afgifte van deze vergunning en op zijn kosten een authentieke akte te laten verlijden voor een notaris en ons bestuur een kopie van deze akte te zenden.
Artikel 5.- Ingeval de overdrachtsakte nog niet verleden zou zijn en ons bestuur of een ander openbaar bestuur wenst gebruik te maken van de gratis af te stane grond voor openbaar nut, dan is de aanvrager gehouden de nodige gronden hiervoor onmiddellijk en zonder enige kosten ter beschikking te stellen.
Artikel 6.- Voornoemde grondinneming geschiedt voor openbaar nut, met name de inlijving bij het openbaar domein.
Artikel 7.- Tegen dit besluit van de gemeenteraad kan binnen de 30 dagen in het kader van een schorsend administratief beroep tegen de vergunningsbeslissing een georganiseerd administratief beroep worden ingesteld bij de Vlaamse Regering. De procedure van dit beroep verloopt volgens art. 31/1 van het Omgevingsdecreet.
Artikel 8.- In toepassing van artikel 285 §1 van het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 wordt een beknopte beschrijving van dit besluit opgenomen in de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente wordt bekendgemaakt en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het decreet Lokaal Bestuur.
Schepen Mark Hoedemakers verduidelijkt dat de bebouwde kom zich momenteel bevindt tot vlak voor het verhoogde kruispunt. In het centrum is er nog een stuk lintbebouwing alsook het verhoogde fietspad met klinkers. Hierdoor is het logischer om de bebouwde kom uit te breiden. Vanuit de gemeente was de vraag om deze uitbreiding nog 50 meter verder te voorzien dan voorligt in het dossier, maar het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) heeft dit voorstel als het meest wenselijk beschouwd.
Daarnaast geeft schepen Mark Hoedemakers aan dat de gemeenteraad in mei 2022 de uitbreiding bebouwde kom in Ophoven heeft goedgekeurd. Deze uitbreiding werd afgelopen maand uitgevoerd.
Raadslid Marcel Dirkx merkt op dat het bord van de bebouwde kom in Ophoven moeilijk zichtbaar is.
Schepen Mark Hoedemakers antwoordt dat AWV deze borden heeft geplaatst, en hoewel wij hebben gevraagd om tijdelijk een oranje bord te plaatsen, heeft AWV dit niet gedaan.
Raadslid Gunther Bongers vraagt naar het dossier voor de uitbreiding van de bebouwde kom richting Bree.
Schepen Mark Hoedemakers legt uit dat dit samenhangt met geplande werkzaamheden, die aan het einde van dit jaar van start gaan.
Hierna gaat de raad over tot de volgende beslissing:
De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:
Gelet op de Nieuwe Gemeentewet van 24 juni 1998;
Gelet op het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op de Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij Koninklijk Besluit van 16 maart 1968;
Gelet op het Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg;
Gelet op het Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
Gelet op het Decreet van 16 mei 2008 houdende het aanvullende reglement op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op het Uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 houdende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op de Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;
Overwegende de N73 Breeërsteenweg een gewestweg is en beheerd wordt door het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV);
Overwegende dat de gemeenteraad een aanvullend reglement dient vast te stellen voor het aanpassen van de verkeersreglementering op gewestwegen, dat vervolgens overgemaakt dient te worden aan het Departement Mobiliteit en Openbare Werken (MOW);
Overwegende dat de huidige bebouwde kom op de N73 Breeërsteenweg uit de volgende grenspunten bestaat (volgorde in wijzerzin):
Overwegende dat een uitbreiding van grenspunt 5 van de bebouwde kom op de N73 Breeërsteenweg in oostelijke richting met ± 202 meter gewenst is omwille van het veel in- en uitrijdend verkeer;
Overwegende dat het wegbeeld in overeenstemming staat met de gewenste uitbreiding van de bebouwde kom;
Gelet op bijgevoegde plannen;
BESLUIT:
Artikel 1.- De gemeenteraad gaat akkoord met de uitbreiding van de bebouwde kom op de N73 Breeërsteenweg:
Artikel 2.- Een afschrift van dit besluit zal worden overgemaakt aan het Departement Mobiliteit en Openbare Werken (MOW).
Artikel 3.- Een beknopte beschrijving van dit besluit zal in toepassing van artikel 285§1 van het decreet lokaal bestuur opgenomen worden op de lijst van de besluiten van de gemeenteraad die via de webtoepassing van de gemeente zal bekend gemaakt worden. In toepassing van artikel 330 van het decreet lokaal bestuur zal de toezichthoudende overheid hiervan op de hoogte gebracht worden.
Schepen Mark Hoedemakers licht toe dat dit reglement wordt aangepast naar aanleiding van een overleg tussen de Kinrooise schutterijen. Er zijn geen verdere vragen.
Hierna gaat de raad over tot de volgende beslissing:
De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:
Gelet op de beschikkingen van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Overwegende dat het bestaande reglement fusieschuttersfeest gemeente Kinrooi, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad van 8 mei 2023, op vraag van de schutterijen dient aangepast te worden, meer bepaald artikel 7 en 12;
Gelet op het overleg over het fusieschuttersfeest op 11 april 2024;
Overwegende dat alle schutterijen van de gemeente Kinrooi op de hoogte zijn van alle voorgestelde wijzigingen aan het reglement;
Gelet op de artikelen 285, 286 en 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 die de bekendmaking van de gemeentelijke reglementen organiseren;
BESLUIT:
Artikel 1.- Het fusieschuttersfeest van de gemeente Kinrooi wordt georganiseerd met deelname van de acht schutterijen van de fusiegemeente Kinrooi, elk jaar op een vrije zaterdag tijdens het schuttersseizoen tussen 1 mei en 31 augustus.
De datum wordt vastgesteld door de organiserende vereniging.
De deelnemende schutterijen ontvangen een herinneringsmedaille van het gemeentebestuur.
Artikel 2.- De volgorde voor de organisatie van het fusieschuttersfeest wordt door de deelnemende schutterijen vastgelegd. Wijzigingen in die volgorde kunnen ook alleen maar goedgekeurd worden met onderlinge toestemming van de deelnemende schutterijen.
Artikel 3.- Het programma :
14.00 uur : Optocht van de deelnemende schutterijen in uniform. De volgorde wordt vastgesteld door de organiserende schutterij.
14.30 uur : Openingsschoten door de genodigden
15.00 uur: Kaartverkoop en inschrijving twaalftallen en drietallen. Inschrijving drietallen
Tussen 15.30 en 16.00 uur : Aanvang schietwedstrijden
Einde kaartenverkoop : Aanvangsuur schietwedstrijd + 30 minuten
De twaalftallen schieten eerst, gevolgd door de drietallen.
De kaarten moeten na afloop van elke ronde voor controle op het secretariaat worden binnengebracht.
Het verdere verloop van de wedstrijd wordt bepaald door het aantal deelnemende ploegen. Vanuit het secretariaat zal de aanvang van elke volgende ronde worden afgeroepen.
20.3O uur : Aanvang laatste ronde of voltooien van de laatst aangevatte ronde.
21.30 uur : Bekendmaking winnaar fusiefeest en prijsuitreiking door een afvaardiging van het gemeentebestuur.
Artikel 4.- De wisselbeker wordt uitgeschoten met 1 twaalftal per schutterij en gevormd door leden van eenzelfde schutterij.
De drietallen nemen deel aan de schietwedstrijd voor geldprijzen en worden eveneens gevormd door leden van eenzelfde schutterij.
Artikel 5.- Gedurende de ganse wedstrijd wordt geschoten op blokjes van 1,5 cm x 1,5 x 1,5 cm ribbe.
Iedere schutter van het twaalftal en van de drietallen schiet vijftien schoten (5 x 3 schoten).
Ieder schot telt als zijnde 1 ronde.
Artikel 6.- Wanneer een schot wordt gemist, wordt dit aangetekend op de schietkaart en de desbetreffende ploeg blijft gewoon doorschieten, ongeacht het aantal missers.
Op het einde van de wedstrijd worden de punten van het twaalftal van elke schutterij samengeteld. De schutterij met het meeste rake punten wint de wisselbeker en de eerste prijs van het fusiefeest.
Bij gelijke stand van het aantal rake punten wordt de winnaar bepaald door te kijken per ronde wanneer er werd gemist. De schutterij die het meeste ronden geschoten heeft zonder te missen wint het fusiefeest. (OLS systeem).
Indien er dan nog steeds geen winnaar bekend is, zal overgegaan worden tot loting van de winnaar.
Bij het bepalen van de winnaar worden de jeugdkaarten niet in aanmerking genomen. Zij strijden voor een aparte prijs.
Bij gelijke stand van de twaalftallen en/ of drietallen wordt het prijzengeld gedeeld onder de twaalftallen en / of drietallen met een gelijke stand.
Bij de vaststelling van de winnaar bij de jeugd, wordt eerst gekeken naar het aantal punten, daarna wie het langst heeft geschoten per ronde zonder te missen. Indien er dan nog een gelijke stand is wordt er geloot voor de beker. Het prijzengeld wordt gelijk verdeeld tussen de winnende jeugdkaarten.
Artikel 7.- De prijs voor de schietkaarten van de twaalftallen wordt vastgesteld op 24 euro per schutterij.
De prijs voor een schietkaart voor drietallen wordt vastgesteld op 6 euro per kaart.
Artikel 8.- Een schutter kan slechts op één kaart deelnemen aan de wedstrijd. Indien er voor het vormen van de drietallen één of twee schutters te kort zijn dan kan een combinatiekaart bekomen worden waarop één of twee schutters, naar gelang het geval, in combinatie met een ander drietal kan deelnemen aan de wedstrijd. Slechts indien geen andere mogelijkheid bestaat mag een schutter uit een twaalftal worden ingeschakeld voor het vormen van de combinatiekaart.
Indien er te weinig schutters zijn voor het vormen van een 12-tal bepaald loting welke schutters dubbel schieten/mogen combineren.
Artikel 9.- De buksmeester test voor aanvang van de wedstrijd de buks op de eerste vijf blokjes van de middenlat van de schietboom aan de kant die voor zijn schutterij is voorbehouden. Hij bekomt vijf blokjes per buks.
De toelating om met het testen van de buks te beginnen wordt gegeven vanuit het secretariaat.
Gedurende het ganse verloop van de wedstrijd wordt er voor de voet geschoten, d.w.z. er mag geen enkel normaal te schieten blokje worden overgeslagen. Er wordt altijd van buiten naar binnen en van boven naar beneden geschoten.
Artikel 10.- De schietkaarten van de twaalftallen en drietallen die na de eerste ronde niet om 16.3O uur op het secretariaat zijn binnengekomen worden uitgesloten van verdere deelname van de wedstrijd. Het inleggeld wordt niet terugbetaald.
De optekenaars moeten na elke ronde de kaarten voor controle binnenbrengen op het secretariaat. Ze dienen terug afgehaald te worden bij het afroepen van de aanvang van de volgende ronde.
Artikel 11.- Om te kunnen deelnemen aan de wedstrijd voor de wisselbeker moet elke schutterij met een twaalftal inschrijven. Het aantal drietallen en jeugdkaarten zijn vrij te bepalen door het aantal aanwezige leden per schutterij.
Artikel 12.- De helft van de opbrengst van de kaartverkoop van de 12-tallen dient als prijzengeld en wordt in onderling overleg verdeeld.
De opbrengst van de kaartverkoop voor drietallen wordt, na aftrek van 1 euro per schutter voor gemaakte onkosten, integraal uitgekeerd. Per drie drietallen wordt één prijs voorzien. De grootte van de prijzen wordt bepaald door de inzet.
Een bijkomende jeugdprijs van 7,50 euro buiten het inleggeld dient voorzien te worden door de inrichtende vereniging voor de jeugd.
Een jeugdkaart kost 1 euro.
Voor de jeugd worden er 10 x 3 rondjes ( schoten ) georganiseerd . Bij iedere ronde van de grote schutters schiet de jeugd 2 rondes.
Voor de indeling van de jeugd wordt de indeling van de bond gebruikt.
Tot en met 9 jaar : categorie C
10, 11, 12 jaar : categorie B
13, 14, 15 jaar : categorie A
Men dient voor aanvang van de wedstrijd de geboortedatum op de kaart te vermelden.
Het gemeentebestuur stelt volgende prijzen ter beschikking :
1. Wisselbeker gemeentebestuur Kinrooi voor de winnaar van het fusiefeest. Deze wisselbeker wordt eigendom van de schutterij die hem driemaal achter mekaar wint zonder onderbreking.
2. Herinneringstrofee voor de winnaar van het fusiefeest.
3. Herinneringsmedailles voor de schutters van het winnend twaalftal.
4. 3 prijzen voor de winnaar jeugd (wanneer er een jeugdprijs overblijft moet deze teruggegeven worden aan de gemeente).
Om de 3 jaar, ter gelegenheid van de 3-jaarlijkse mis, zorgt het gemeentebestuur voor een bloemenkrans.
Artikel 13.- Alvorens over te gaan tot de prijsuitreiking, worden de voorzitters van de schutterijen samengeroepen. Onder de voorzitters wordt de uitslag besproken en eventuele noodzakelijke lotingen uitgevoerd. Pas nadat iedere voorzitter akkoord gaat met de uitslag, wordt overgegaan tot de prijsuitreiking.
De wisselbeker wordt door de schepen van cultuur uitgereikt aan de voorzitter van de winnende schutterij.
De leden van het twaalftal van de winnende schutterij en de winnaar van de jeugd (per categorie) ontvangen ieder een herinneringsmedaille, naast de gewonnen geldprijs.
Artikel 14.- Jeugd tot 16 jaar kan deelnemen aan het windbuksschieten.
Artikel 15.- De organiserende vereniging dient te zorgen voor voldoende schietbomen, reserve-materiaal en harkvernieuwers. De deelnemende schutterijen bieden hulp bij het opzetten van nieuwe harken voor de schietbomen waarop zij schieten.
Artikel 16.- Elke schutterij behoudt het toegewezen nummer van de optocht ook tijdens schietwedstrijden. De schutterij met nummer 1 in de optocht schiet op boom 1 links. De schutterij met nummer 2 in de optocht schiet op boom 1 rechts en zo verder. (Andere indelingen zijn mogelijk).
Artikel 17.- De schutterijen leveren onderling een optekenaar. Nummer 1 tekent op voor nummer 2, nummer 2 tekent op voor nummer 1 en zo verder.
Elke schutterij moet minstens 2 optekenaars beschikbaar houden.
Artikel 18.- De toegang tot het feestterrein is gratis.
Artikel 19.- De prijs van de consumptiebon en de verkoop van extra-consumpties (bv. hot-dog, broodje met worst en toeslag etc.) wordt gekoppeld aan het reglement van de Bond van Schutterijen Maas en Kempen. In jaarlijks overleg kan de prijs aangepast worden door de schutterijen.
Artikel 20.- Door deelname aan het fusieschuttersfeest onderwerpt elke schutter zich onvoorwaardelijk aan de bepalingen van dit reglement. Bij eventuele meningsverschillen beslist de organiserende vereniging na overleg met de aanwezige leden van het gemeentebestuur en de voorzitters van de deelnemende schutterijen.
Artikel 21.- Dit reglement vervangt alle vroegere reglementen en wijzigingen.
Artikel 22.- Deze beslissing op te nemen in de lijst van besluiten die conform artikel 285 van het decreet lokaal bestuur op de website geplaatst wordt, in toepassing van artikel 286 van het decreet lokaal bestuur de inhoud van dit besluit kenbaar te maken op de gemeentelijke website en deze bekendmakingen conform artikel 330 van het decreet lokaal bestuur ter kennis te brengen aan de toezichthoudende overheid.
Schepen Mark Hoedemakers geeft aan dat tijdens het komend zomerseizoen er een aantal herstellingswerken zullen worden uitgevoerd waaronder parking Nelisveld, ... .
Er zijn geen verdere vragen en de raad gaat over tot volgende beslissing:
De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 36;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Overwegende dat in het kader van de opdracht “Bestrijkingen 2024” een bestek met nr. 2024008 werd opgesteld door Gemeente Kinrooi;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 80.543,04 excl. btw of € 97.457,08 incl. 21% btw;
Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is in het investeringsbudget van 2024, op budgetcode ACT-3.02-0200-00/2241000 en dat de financiering gebeurt met eigen middelen;
BESLUIT:
Artikel 1.- Goedkeuring wordt verleend aan het bestek met nr. 2024008 en de raming voor de opdracht “Bestrijkingen 2024”, opgesteld door Gemeente Kinrooi. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt € 80.543,04 excl. btw of € 97.457,08 incl. 21% btw.
Artikel 2.- Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
Artikel 3.- De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Artikel 4.- De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2024, op budgetcode ACT-3.02-0200-00/2241000.
Artikel 5.- In toepassing van artikel 285 §1 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 wordt de beknopte beschrijving van dit besluit opgenomen in de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente wordt bekendgemaakt en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Raadslid Gunther Bongers vraagt naar de stand van zaken in de centrumontwikkeling.
Schepen Mark Hoedemakers licht toe dat we in gesprek zijn met de 2de ontwikkelaar. Wat betreft Kinsport, deze infrastructuur zal geen deel meer uitmaken van de overeenkomst.
Raadslid Gunther Bongers vraagt of het niet mogelijk is om over te gaan tot een onteigening van Kinsport. Hierop geeft schepen Mark Hoedemakers aan dat dit een moeilijk verhaal wordt dat zal leiden tot een procedureslag. Onze raadsman, meester Knaepen geeft aan dat het dwingend karakter van de onteigening kan worden betwist. Hierop vult schepen Peter Nies verder aan dat de 2de ontwikkelaar bij Kinsport had ingeschreven voor een renovatie waardoor onteigening moeilijk verdedigbaar is.
Raadslid Marcel Dirkx geeft aan dat hij vorige raad de vraag tot inzage heeft gesteld in het dossier van de examenprocedure directeur technische uitvoeringsdiensten. Hij was verbouwereerd dat hij een e-mail heeft ontvangen waarin werd vermeld dat hij volgens het huishoudelijk reglement dit schriftelijk moet aanvragen bij het college en dit ook niet zal doen. Hij stelt hierbij nog eens openlijk de vraag tot inzage. De waarnemend algemeen directeur, Wendy Van der Kerken, geeft aan dat hij zijn vraag zal meenemen en dit zal agenderen voor het volgend college zodat hij van zijn inzagerecht gebruik kan maken.
Raadslid Tamara Smolders geeft aan dat er de laatste tijd weer overlast is aan de sporthal van Kinrooi door jongeren.
Schepen Mark Hoedemakers geeft aan dat de politie op de hoogte is en bij melding steeds de kortst bij zijnde patrouille zal sturen. Schepen Peter Nies vult aan dat ook de nieuwe jongerenmedewerker reeds met de jongeren in contact is gegaan.
Raadslid Ivo Vleeschouwers geeft aan dat in het vorige verslag een fout staat bij de stemming van agendapunt 3.3. Bij dit agendapunt heeft Vooruit tegen gestemd en vraagt om dit aan te passen.
Voor de sluiting der zitting werd er aangegeven dat in agendapunt 3.3 Vooruit tegen gestemd heeft en moet aangepast worden, verder werden geen wijzigingen bevolen aan dit verslag van 08-04-2024, waardoor het van ambtswege is goedgekeurd na aanpassing.
Schepen Peter Nies geeft aan dat we samenwerken met Ovam om zwerfvuil tegen te gaan. In het verleden werden de gewestelijk vaststellers op naam aangeduid door de gemeenteraad. Het voorliggend besluit geeft een vereenvoudiging aan dat de vaststellers automatisch worden aangesteld. Er zijn geen verdere vragen.
De gemeenteraad van de gemeente Kinrooi, Provincie Limburg, in vergadering overeenkomstig de wet:
Gelet op de beschikkingen van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op artikel 41 van het decreet lokaal bestuur houdende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op deel 2, titel V, hoofdstuk I, afdeling II en titel VII, hoofdstuk II van het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 285 en 330 betreffende de bekendmaking en het algemeen bestuurlijk toezicht;
Gelet op het bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties en meer in het bijzonder artikel 21 §1, 2° betreffende de gewestelijke ambtenaren;
Gelet op het KB van 21 december 2013 tot vaststelling van de minimumvoorwaarden inzake selectie, aanwerving, opleiding en bevoegdheid van de ambtenaren en personeelsleden die bevoegd zijn tot vaststelling van inbreuken die aanleiding kunnen geven tot de oplegging van een gemeentelijke administratieve sanctie;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 13 juni 2022 tot vaststelling van het gemeentelijk reglement betreffende de gemeentelijke administratieve sancties;
Gelet op het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 30 mei 2022 tot deelname in project van OVAM in het kader van de zwerfvuilproblematiek in Vlaanderen;
Gelet op de aanpassing van de Wet betreffende de gemeentelijke administratieve sancties. Sinds deze aanpassing mag er in het aanstellingsbesluit integraal verwezen worden naar 'de OVAM' en moeten de personeelsleden niet langer individueel benoemd en aangesteld worden door de Gemeenteraad;
Gelet op de artikelen 50, 51, 52 en 54 van de politieverordening op de overlast van 2 december 2019, welke luiden als volgt:
'Artikel 50 – Afval
§1. Het is verboden op de openbare weg of in het algemeen op de openbare ruimte afval te werpen hetzij achter te laten naast de vuilnisbakken, afvalcontainers en textielcontainers.
§2. Het is verboden in straatvuilbakken ander afval dan van ter plekke geconsumeerde producten te werpen.
§3. Het is verboden ander afval te werpen in openbare afval- en textielcontainers dan waarvoor deze bestemd zijn.
Artikel 51 - Bevuilen openbare ruimte
Iedereen die, op om het even welke wijze, de openbare weg of in het algemeen de openbare ruimte heeft bevuild of laten bevuilen, is verplicht deze dadelijk te reinigen.
Artikel 52 - Schadelijk afval
Het is verboden op en langs de openbare weg en zijn aanhorigheden of in het algemeen de openbare ruimte bevuilende en/of verontreinigende materialen of vloeistoffen te storten of te gooien die schade kunnen berokkenen aan de openbare veiligheid, de hygiëne of de kwaliteit van het leefmilieu.
Artikel 53 - Gebruik containerpark in eigen beheer
§1. Het is verboden afval uit een andere stad of gemeente aan te bieden aan het containerpark.
§2. Zo is ook strafbaar een niet-inwoner van de gemeente die zich aan het containerpark aanbiedt met een EID van een inwoner van de gemeente.
Artikel 54 - Uitwerpselen van dieren
De personen die een dier begeleiden in de openbare ruimte, met uitzondering van personen met een beperking zonder begeleiding en vergezeld van een geattesteerde assistentiehond van een gemachtigde assistentiehondenschool, moeten steeds in het bezit zijn van de nodige hulpmiddelen teneinde de door het dier achtergelaten uitwerpselen te kunnen verwijderen. Deze aan het dier aangepaste hulpmiddelen dienen op eenvoudig verzoek getoond te worden aan de personen die bevoegd zijn om inbreuken vast te stellen.
Begeleiders van dieren, met uitzondering van personen met een beperking zonder begeleiding en vergezeld van een geattesteerde assistentiehond van een gemachtigde assistentiehondenschool, zijn verplicht om de uitwerpselen van deze dieren onmiddellijk te verwijderen. Indien de overtreder de uitwerpselen niet verwijdert, worden de kosten voor het opruimen en reinigen door de gemeentelijke diensten aan de overtreder aangerekend.'
Overwegende de noodzaak om deze gewestelijke personeelsleden aan te stellen als vaststeller gemeentelijke administratieve sancties met het oog op de sanctionering via een gemeentelijke administratieve sanctie van overtredingen op de bepalingen van gemeentelijke reglementering de binnen hun welomschreven bevoegdheid te situeren zijn; dat deze gewestelijke vaststellers enkel binnen de omschreven bevoegdheid mogen optreden;
BESLUIT:
Artikel 1.- De OVAM wordt aangesteld als gewestelijk vaststeller, waarbij de personeelsleden aangeduid door de leidende ambtenaar van deze entiteit, een vaststellingsbevoegdheid krijgen voor de gemeentelijke administratieve sancties van gemeente Kinrooi voor de vaststelling van overtredingen op de artikelen 50, 51, 52 en 54 van de politieverordening op de overlast van 2 december 2019.
Artikel 2.- In toepassing van artikel 285 §1 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 wordt de beknopte beschrijving van dit besluit opgenomen in de overzichtslijst die op de webtoepassing van de gemeente wordt bekendgemaakt en wordt de toezichthoudende overheid van die bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.
De voorzitter sluit de zitting op 06/05/2024 om 20:30.
Namens Gemeenteraad,
Wendy Van der Kerken
Algemeen Directeur wnd.
Jacky Daemen
Voorzitter